abonnement Unibet Coolblue
pi_162337944

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieėn met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuļtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram,ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_162338048
Ik herhaal mijn eigen post maar even:

quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 22:01 schreef CRWD het volgende:
Zo te lezen houden de meeste hier vast aan zogenaamde richtlijnen.
Iedereen kan toch naar eigen inzicht bepalen hoe en waar men wenst te investeren? Helemaal met die bagger rente op de bank. Ik hou een buffer van 8 a 10K liquide aan met daarnaast geld wat ik zo uit mijn onderneming kan halen.

Zelf heb ik geen aandelen meer en handel niet meer op de beurs. Ik leg juist de focus op CF.

Na rustig uitgebouwd te hebben binnen NL platformen tot 100K, ben ik sinds maart gestart bij Twino, Mintos, omaraha, Bondora en Viventor. Dergelijke platformen waren vorig jaar voor mij nog een no go, maar nu zit ik daar gemiddeld met 10K per platform (alleen niet bij omaraha door het ontbreken van een secondairy market), de resultaten liegen er niet om, ik haal daar een veel hoger rendement, maar natuurlijk ook met een hoger risico. Het risico is het omvallen van het p2p platform zoals Trustbudy.

De grootste voordelen voor mij om buiten NL te investeren zijn als volgt:
- secondairy markets waar je je portefeuille zo te koop kunt zetten (geld zit dus niet muurvast);
- veel hoger rendement en geen Fee's meer;
- Buy back guarantee wanneer de leningnemer niet betaald (30 tot 60 dagen)
- Minder regeltjes zoals investeringstoetsen e.d.

En een gekke eend in de bijt, bitcoin P2P lending via BTCJAM.com en loanbase.com dat doe ik sinds kort met 4 BTC die lagen te verstoffen. Het risico op wanbetaling is hoog, maar het rendement ook. Na de eerste 2 weken stond ik al 1 BTC in de plus, zon ¤ 400 euro winst op een totaal van ¤ 1600, terwijl ik maar de helft had uit staan... Het zal mij benieuwen hoe dat avontuur gaat ontwikkelen :)
Ongetwijfeld zal ik er af en toe mee op mijn bek gaan, maar die defaults van de laatste tijd met de gewone CF hebben me dit jaar ook al ¤3700 gekost oid.

Hier mensen die actief zijn in bovenstaande platformen oid?


[ Bericht 0% gewijzigd door CRWD op 19-05-2016 22:57:26 ]
pi_162338139
Voor de zekerheid herhaal ik deze ook even, ik had het vorige topic gesloten :)
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 18:57 schreef lelijkebrandlatter het volgende:

[..]

Wow. Daar moet je toch ballen voor staal van hebben. Mijn doel is nu 10% CF, 30% aandelen, 15% cash, 20% obligaties en 25% vastgoed voor een totale portefeuille van 200k. CF staat momenteel op 11% dus dat zit goed. Op dit moment herinvesteer ik alleen maar. Mijn eerste projecten zijn nu net 1 jaar oud dus ik wil het zeker nog minstens een jaar lang aanzien voor ik ga beslissen of ik meer crowdfunding aandurf.
Hoe investeer jij in vastgoed als ik vragen mag? Met 50K een klein appartement kopen is in mijn omgeving onmogelijk, daar gaat minimaal een ton bij komen. Of investeer je via een fonds oid?
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 19 mei 2016 @ 22:51:51 #4
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_162338604
Even het gestotter uit de TT gehaald :P
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_162338629
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 22:38 schreef CRWD het volgende:
Ik herhaal mijn eigen post maar even:

[..]

Ja ik ben daar ook actief. Alleen niet Omahara. Bondora al bijna 3 jaar. Mintos ruim een jaar en Viventor sinds dit jaar. Mintos is mijn persoonlijke favoriet omdat zij het briljante businessmodel hebben om zelf niet de loan originator te zijn maar slechts het platform. Er zijn nu 10 non-bank lenders die via dit platform deelnames in allerlei soorten leningen aanbieden. Voor elk wat wils en je kunt binnen het platform ook risico's spreiden door via meerdere originators geld aan particulieren en bedrijven te verstrekken. Ik zie dit platform veel potentie hebben. Investeringen per project vanaf 10 euro. Dat is tenminste wat makkelijker spreiden voor de kleine man dan CCF. Daarnaast een autoinvest functie en een tweedehandsmarkt... Ik hoop dat ik niet teveel investeerders nu op een idee breng.
Investeerder sinds 2007.
pi_162339219
Voor wie zich verder wil verdiepen in de Baltische crowdfundingplatformen is er de blog van Kristi:

http://moneyisyourfriend.eu/

En voor mijn investeringen daar mag ik hopen dat Putin de grenzen daar blijft respecteren.
Investeerder sinds 2007.
pi_162339244
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 22:40 schreef CRWD het volgende:
Voor de zekerheid herhaal ik deze ook even, ik had het vorige topic gesloten :)

[..]

Hoe investeer jij in vastgoed als ik vragen mag? Met 50K een klein appartement kopen is in mijn omgeving onmogelijk, daar gaat minimaal een ton bij komen. Of investeer je via een fonds oid?
Dat is gewoon executiewaarde woning minus uitstaande hypotheekschuld (gedeeld door twee, mijn vrouw is mede-eigenaar maar we zijn volledig financieel onafhankelijk getrouwd).

Ik heb overigens ook een paar deelnamebewijzen in commerciele vastgoedfondsen maar dat is zeer beperkt.
pi_162339381
Ikzelf heb als buitenlandse platforms (van hoog naar laag) Mintos, Bondora, Twino en Omahara. Ik ben bij Bondora langzaam een portefeuille aan het opbouwen. Ik investeer handmatig. Dat proces verloopt hier dramatisch - je investeert, wacht een paar dagen en vervolgens wordt je investering in de helft van de gevallen afgewezen omdat mensen die automatisch investeren voorrang krijgen. Het behaalde rendement is hier bij mij tot nu toe het hoogste, maar ik heb ook al aardig wat wanbetalers. Bij Mintos en Twino is de garantie het grootste voordeel, waardoor ik gewoon blind investeer. Het rendement is daarbij hoger dan in Nederland (vooral na aftrek van defaults). Omaraha bevalt me niet zo, maar ik ga er binnenkort wel weer extra investeren, om mijn spreiding te verbeteren. Het investeren in het buitenland bevalt me wel, dus wie weet ga ik nog meer platforms proberen. Ik zou iedereen aanraden om een deel van zijn portefeuille in het buitenland te investeren. In Nederland zijn de rentes lager voor leningen met vergelijkbare risico's vanwege onze anti-woeker regelgeving. Daardoor wordt het ook nooit wat met crowdfunding in Nederland.
pi_162339391
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 22:38 schreef CRWD het volgende:
Ik herhaal mijn eigen post maar even:

[..]

Ik ook op Bondora en Twino.
Eerlijk gezegd wel met lage bedragen. Rendement wel boven de 12%..!
Ben alleen wat huiverig om er meer geld op te zetten.. haha
pi_162339645
quote:
1s.gif Op donderdag 19 mei 2016 22:52 schreef crowdinvesteerder het volgende:

[..]

Ja ik ben daar ook actief. Alleen niet Omahara. Bondora al bijna 3 jaar. Mintos ruim een jaar en Viventor sinds dit jaar. Mintos is mijn persoonlijke favoriet omdat zij het briljante businessmodel hebben om zelf niet de loan originator te zijn maar slechts het platform. Er zijn nu 10 non-bank lenders die via dit platform deelnames in allerlei soorten leningen aanbieden. Voor elk wat wils en je kunt binnen het platform ook risico's spreiden door via meerdere originators geld aan particulieren en bedrijven te verstrekken. Ik zie dit platform veel potentie hebben. Investeringen per project vanaf 10 euro. Dat is tenminste wat makkelijker spreiden voor de kleine man dan CCF. Daarnaast een autoinvest functie en een tweedehandsmarkt... Ik hoop dat ik niet teveel investeerders nu op een idee breng.
Dat hebben ze mooi gedaan inderdaad. Heel toegankelijk en het risico is het grootst per non-bank originator zeg maar. Misschien valt er 1 om door de terugkoop garanties, maar het platform blijft doorgaan. Toch gek dat die baltische staten zulke platformen uit de grond stampen. Waarschijnlijk is er heel erg veel vraag naar leningen en zijn de regeltjes allemaal niet zo als hier. Elk platform moet aanzienlijk investeren in het automatiseren en het legal stuk. Dat is 'denk ik' niet te vergelijken met de platformen hier.

Ik volg die kristi trouwens ook, ik kwam via google destijds op haar blog. Zo kwam ik ook bij https://marcoschwartz.com// Mijn eerste blog die ik volgde was overigens mrmoneymustache

Overigens heb ik Finbee nog op mijn lijstje staan. High risk maar ook High return. :)

quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 23:09 schreef crowdinvesteerder het volgende:

En voor mijn investeringen daar mag ik hopen dat Putin de grenzen daar blijft respecteren.
Dat Putin verhaal, dat is waarschijnlijk het grootste risico bij het investeren in die landen :)

[ Bericht 10% gewijzigd door CRWD op 20-05-2016 00:17:06 ]
pi_162340569
Vooral bij Twino heb ik geļnvesteerd in een aantal leningen met korte looptijd. Hierdoor genereer ik een onregelmatige, maar hoge cash flow, waardoor ik een kleinere cash positie durf aan te houden.
pi_162341063
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 23:13 schreef Benger het volgende:
Ikzelf heb als buitenlandse platforms (van hoog naar laag) Mintos, Bondora, Twino en Omahara. Ik ben bij Bondora langzaam een portefeuille aan het opbouwen. Ik investeer handmatig. Dat proces verloopt hier dramatisch - je investeert, wacht een paar dagen en vervolgens wordt je investering in de helft van de gevallen afgewezen omdat mensen die automatisch investeren voorrang krijgen. Het behaalde rendement is hier bij mij tot nu toe het hoogste, maar ik heb ook al aardig wat wanbetalers. Bij Mintos en Twino is de garantie het grootste voordeel, waardoor ik gewoon blind investeer. Het rendement is daarbij hoger dan in Nederland (vooral na aftrek van defaults). Omaraha bevalt me niet zo, maar ik ga er binnenkort wel weer extra investeren, om mijn spreiding te verbeteren. Het investeren in het buitenland bevalt me wel, dus wie weet ga ik nog meer platforms proberen. Ik zou iedereen aanraden om een deel van zijn portefeuille in het buitenland te investeren. In Nederland zijn de rentes lager voor leningen met vergelijkbare risico's vanwege onze anti-woeker regelgeving. Daardoor wordt het ook nooit wat met crowdfunding in Nederland.
Omaraha bevalt bij mij ook het minst. Eigenlijk al door het feit dat je per transactie naar je eigen rekening 0,50 moet betalen. Daar ga ik in iedergeval niet verder in uitbreiden. Er zijn ook weinig nieuwe leningen en de benamingen etc is allemaal niet wat het naar mijn mening zou moeten zijn.

Soms is het ook absurd wat voor rentes er gevraagd (en betaald worden. Op mijn hoogst betaalde uitstaande lening van bondora krijg ik 80% rente op mijn inleg op totaal 36 maanden, daar komen nog extra bondora fee's bij. Eigenlijk ook te absurd voor woorden... Daarom begrijp ik ook wel dat er veel wanbetalers zijn. De second market is wel lekker liquide, alleen al met het verkopen van mijn leningen behaal ik een hoger rendement (in percentage) dan met mijn NL crowdfund projecten.

Ik investeer bij bondora ook handmatig overigens, ik mis wel eens wat, maar het loopt vrij snel door als ik er even mee bezig ben, alleen zorgen dat je een beetje snel bent. Als de 100% funding in zicht komt heb je snel het nakijken.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 23:09 schreef lelijkebrandlatter het volgende:

[..]

Dat is gewoon executiewaarde woning minus uitstaande hypotheekschuld (gedeeld door twee, mijn vrouw is mede-eigenaar maar we zijn volledig financieel onafhankelijk getrouwd).

Ik heb overigens ook een paar deelnamebewijzen in commerciele vastgoedfondsen maar dat is zeer beperkt.
Ah, zo bedoel je natuurlijk :) Ik dacht even niet aan je eigen woning.

[ Bericht 5% gewijzigd door CRWD op 20-05-2016 00:13:26 ]
  vrijdag 20 mei 2016 @ 08:19:19 #13
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_162343699
Hi crowdfunders,

Ik lees dat veel crowdfunders ook aandelen doen en/of ETF's. Na wat debacles met verliesverdriedubbelaars heb ik het gevoel dat de beurzen een "dead-end" zijn. Grote bedrijven vallen om en is het daadwerkelijk zo dat beurzen op lange termijn groeien? Volgens mij niet en zijn het golfbewegingen. Ja je kunt dan instappen in een lage golf periode en uitstappen op een hoge golf. Wanneer die golf zich voordoet weet je nooit van te voren.

Maar is het niet zo dat als je langdurig en voorzichtig (geen horeca, zo min mogelijk starters etc) crowdfunding toepast, je daar op lange termijn beter uitkomt dan met de beurs?

Ik realiseer me dat ik geen rekening houd met dividenden. Ben trouwens ook een groot fan van mr Money Moustache die ik net ontdekt heb, The Fastlane en de tweakers draad over financiele onafhankelijkheid.

Wie wil hier iets over zeggen?

[ Bericht 0% gewijzigd door dubbeltjez op 20-05-2016 08:27:05 ]
pi_162343938
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 08:19 schreef dubbeltjez het volgende:
Hi crowdfunders,

Ik lees dat veel crowdfunders ook aandelen doen en/of ETF's. Na wat debacles met verliesverdriedubbelaars heb ik het gevoel dat de beurzen een "dead-end" zijn. Grote bedrijven vallen om en is het daadwerkelijk zo dat beurzen op lange termijn groeien? Volgens mij niet en zijn het golfbewegingen. Ja je kunt dan instappen in een lage golf periode en uitstappen op een hoge golf. Wanneer die golf zich voordoet weet je nooit van te voren.

Maar is het niet zo dat als je langdurig en voorzichtig (geen horeca, zo min mogelijk starters etc) crowdfunding toepast, je daar op lange termijn beter uitkomt dan met de beurs?

Ik realiseer me dat ik geen rekening houd met dividenden. Ben trouwens ook een groot fan van mr Money Moustache die ik net ontdekt heb, The Fastlane en de tweakers draad over financiele onafhankelijkheid.

Wie wil hier iets over zeggen?
De beurs gaat niet over gevoel op de lange termijn. Er is een duidelijke reden waarom de beurs altijd omhoog zal gaan op de lange termijn.

http://jlcollinsnh.com/20(...)rket-always-goes-up/


En reken er maar op dat als we in een recessie zullen komen er ook veel meer crowdfunding projecten om gaan vallen.
  vrijdag 20 mei 2016 @ 08:50:21 #15
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_162344064
ik ben druk de info aan het lezen (thanks!). Het eerste dat echter bij me opkomt is dat we nu in een andere tijd leven dan 50 jaar geleden. Dat er andere krachten spelen bij jonge en oude/grote organisaties (denk aan silo's, innovatie, disruptie, snellere veranderingen, andere verwachtingen uit de markt) en dat ze dus niet hetzelfde soort groeipad laten zien dan de bedrijven van 10+ jaar geleden.

En inderdaad, bij recessie sneuvelen ook veel CF projecten.
*gaat even verder lezen*

Als ik het goed begrijp zul je dus per definitie op lange termijn moeten switchen tussen aandelen. Als je dat goed doet kun je blijven profiteren van groei. Dat betekent dat je niets aan trackers hebt op lange termijn toch? (tenzij je het geluk hebt de juiste golfbeweging te pakken)

Dat zijn vrij ingewikkelde factoren vergeleken met crowdfunding lijkt me....

[ Bericht 27% gewijzigd door dubbeltjez op 20-05-2016 09:00:51 ]
pi_162346244
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 16:59 schreef Justme7005 het volgende:

[..]

5% default; bedoel je daarmee 5% van het initieel ingelegde bedrag ?
Ik moet het binnenkort maar een keer precies uitrekenen maar ik kijk er als volgt naar; defaults= (Het nog uitstaande geld van probleemleningen - de ontvangen rente van deze leningen)/totaal geļnvesteerde som geld in alle leningen. De andere 88 projecten, waarvan de gemiddelde looptijd 4 jaar is leveren als het goed is nog voldoende rendement op; ik had 21k geļnvesteerd en heb nu inclusief rente bijna 14 terug en moet dus nog 7 om quitte te spelen. Ik heb zonder de defaultleningen en inclusief rente nog bijna ruim 11k te goed. Als er nog een paar defaults komen dan kom ik uiteindelijk uit op ongeveer 24k. Daarmee heb ik dan toch nog 3k 'verdiend' over 4 jaar tijd. Gezien het feit dat er gemiddeld maar de helft van het bedrag uitstaat bij annuitaire leningen dan zou je het kunnen zien dat ik 3k verdiend heb aan een 4 jarige lening van 10.500 en kom je volgens mij op een rendement van 6% uit (plus incentives natuurlijk) .

BTW: Ik heb ook wat investeringen via symbid lopen maar echt een succes kan ik die niet noemen. Hoewel ik wist dat je daarbij niet op korte termijn geld moet verwachten is mijn idee wel dat ik nu al mijn geļnvesteerde geld daarin kan afschrijven. Het blijven toch vooral bedrijfjes met een leuk idee die wat doen in de marge; heel misschien wordt het bedrijfje ooit een keer winstgevend maar nooit winstgevend genoeg om een fatsoenlijk rendement te kunnen halen.
pi_162346479
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 23:21 schreef CRWD het volgende:

[..]

Dat hebben ze mooi gedaan inderdaad. Heel toegankelijk en het risico is het grootst per non-bank originator zeg maar. Misschien valt er 1 om door de terugkoop garanties, maar het platform blijft doorgaan. Toch gek dat die baltische staten zulke platformen uit de grond stampen. Waarschijnlijk is er heel erg veel vraag naar leningen en zijn de regeltjes allemaal niet zo als hier. Elk platform moet aanzienlijk investeren in het automatiseren en het legal stuk. Dat is 'denk ik' niet te vergelijken met de platformen hier.

Ik volg die kristi trouwens ook, ik kwam via google destijds op haar blog. Zo kwam ik ook bij https://marcoschwartz.com// Mijn eerste blog die ik volgde was overigens mrmoneymustache

Overigens heb ik Finbee nog op mijn lijstje staan. High risk maar ook High return. :)

[..]

Dat Putin verhaal, dat is waarschijnlijk het grootste risico bij het investeren in die landen :)
Die landen zijn lid van de Navo, ik denk dat dit één van de mindere zorgen is.
Pecunia non olet
pi_162346482
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 08:50 schreef dubbeltjez het volgende:
ik ben druk de info aan het lezen (thanks!). Het eerste dat echter bij me opkomt is dat we nu in een andere tijd leven dan 50 jaar geleden. Dat er andere krachten spelen bij jonge en oude/grote organisaties (denk aan silo's, innovatie, disruptie, snellere veranderingen, andere verwachtingen uit de markt) en dat ze dus niet hetzelfde soort groeipad laten zien dan de bedrijven van 10+ jaar geleden.

En inderdaad, bij recessie sneuvelen ook veel CF projecten.
*gaat even verder lezen*

Als ik het goed begrijp zul je dus per definitie op lange termijn moeten switchen tussen aandelen. Als je dat goed doet kun je blijven profiteren van groei. Dat betekent dat je niets aan trackers hebt op lange termijn toch? (tenzij je het geluk hebt de juiste golfbeweging te pakken)

Dat zijn vrij ingewikkelde factoren vergeleken met crowdfunding lijkt me....
Het voordeel van een index is dat er heel veel verschillende aandelen van bedrijven in zitten. Bijvoorbeeld de MSCI world index zijn er ongeveer 1600 aandelen van de grootste bedrijven in 20 ontwikkelde landen. Als het slecht gaat met een bedrijf zal deze uiteindelijk uit de index vallen. Als een ander bedrijf erg groeit kan deze in de index komen.

Na 50 jaar zullen er weinig dezelfde bedrijven in de index zitten. Maar dat maakt niet uit, want bedrijven maken over het algemeen vaker winst dan verlies. Die bedrijven zijn voor een klein gedeelte van jou, dus maak jij ook winst.

Het idee van index beleggen is dat je het koopt en dan minstens 20 jaar aanhoud.
  vrijdag 20 mei 2016 @ 11:00:57 #19
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_162346840
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:48 schreef lolnoob123 het volgende:

[..]

Het voordeel van een index is dat er heel veel verschillende aandelen van bedrijven in zitten. Bijvoorbeeld de MSCI world index zijn er ongeveer 1600 aandelen van de grootste bedrijven in 20 ontwikkelde landen. Als het slecht gaat met een bedrijf zal deze uiteindelijk uit de index vallen. Als een ander bedrijf erg groeit kan deze in de index komen.

Na 50 jaar zullen er weinig dezelfde bedrijven in de index zitten. Maar dat maakt niet uit, want bedrijven maken over het algemeen vaker winst dan verlies. Die bedrijven zijn voor een klein gedeelte van jou, dus maak jij ook winst.

Het idee van index beleggen is dat je het koopt en dan minstens 20 jaar aanhoud.
Aha, dan begrijp ik het. Dank!
pi_162347139
Nieuw project op Collin Crowdfund:

Project: Papierindustrie Adr. Dekker
Bedrag: ¤ 1.500.000,-
Looptijd: 82 maanden
Rente: 7,0%
Doel: Objectfinanciering
D&B score: Laag risico
Collin Credit Score: Ruim voldoende
pi_162347168
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:12 schreef L.p.a. het volgende:
Nieuw project op Collin Crowdfund:

Project: Papierindustrie Adr. Dekker
Bedrag: ¤ 1.500.000,-
Looptijd: 82 maanden
Rente: 7,0%
Doel: Objectfinanciering
D&B score: Laag risico
Collin Credit Score: Ruim voldoende
Aardig bedrag :s).
జ్ఞ‌ా
pi_162347268
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:13 schreef µ het volgende:

[..]

Aardig bedrag :s).
Mmm, aflossing pas na 10 maanden. Dat is ook nieuw voor Collin
pi_162347479
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:12 schreef L.p.a. het volgende:
Nieuw project op Collin Crowdfund:

Project: Papierindustrie Adr. Dekker
Bedrag: ¤ 1.500.000,-
Looptijd: 82 maanden
Rente: 7,0%
Doel: Objectfinanciering
D&B score: Laag risico
Collin Credit Score: Ruim voldoende
Leuk project maar: wat zijn de zekerheden waard als ze het niet redden. Volgens mij alleen een borgstelling van 150K
pi_162347668
De leverancier van de drukpers is een Italiaans bedrijf. Waarom heb ik daar nou zo snel een naar gevoel bij? :X
pi_162347699
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:28 schreef Horsemen het volgende:
De leverancier van de drukpers is een Italiaans bedrijf. Waarom heb ik daar nou zo snel een naar gevoel bij? :X
ook nog banden met ansaldobreda? :D
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_162347809
En wat ik altijd al mis bij o.a. Collin en al helemaal bij dit project zijn jaarstukken en cijfermateriaal. Ik denk niet dat ik hem ga doen maar het ziet er verder wel uit als een mooi bedrijf maar wel met een aantal schulden bij o.a. banken.
pi_162348088
Het verkopende bedrijf geeft toch een terugkoop garantie af beginnend op 1 miljoen (66% van het geleende bedrag)

Natuurlijk daalt dit, maar ook dealt je uitstaande bedrag, ik zie het als een garantie van 66% van de lening....

Ik ga er voor de geode orde natuurlijk wel vanuit dat ze e.a. nakomen.

Wel erg lange looptijd tegen een niet al te hoog percentage, maar wel een bedrijf dat al tich jaar bestaat ... Aan de andere kant hadden ze deze "upgrade" wel mogen voorzien en daarmee meer van de cashflow uit eerdere jaren hiervoor mogen reserveren...

Ik neem em wel mee, al zal ik eerst langs die malle AFM toets moeten
  vrijdag 20 mei 2016 @ 11:46:23 #28
449348 Fundvlees
Gepekeld maar ongezouten
pi_162348187
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:28 schreef Horsemen het volgende:
De leverancier van de drukpers is een Italiaans bedrijf. Waarom heb ik daar nou zo snel een naar gevoel bij? :X
Volgens mij dezelfde crowdfundcoach als bij Cowboy Belt :X
Je bent een rund als je met funden stunt
pi_162348436
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:13 schreef µ het volgende:

[..]

Aardig bedrag :s).
voor mezelf besloten dat ik dergelijke aan bedragen niet meer mee doe als er geen MVO-gevoel bij is.

Volgens mij kunnen ze, bij een goed businessmodel, dit goedkoper regelen bij de bank.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_162348523
Dat een bedrijf al heel erg lang bestaat is helaas geen garantie voor voortbestaan. De 'goed' score voor de rentabiliteit is vooral gebaseerd op een prognose. Het eigen vermogen is opgekrikt door een vermeende stille reserve in het onroerend goed. Derhalve erg veel schuld op de balans.

Bij de Q&A reageert men niet juist op de vraag of de focus niet meer op de marketing i.p.v. op de techniek zou moeten liggen?

Ik zou wel eens willen weten hoe hard de garantie is vanuit Italiė, bij zo'n bedrag volstaat het natuurlijk niet om een D&B rapportje van internet te trekken. Laat die Italiaanse directie maar eens schriftelijk verklaren of en op welke wijze ze hun verplichting kunnen nakomen, bijvoorbeeld door een bankgarantie.
Pecunia non olet
pi_162348993
quote:
Maar is het niet zo dat als je langdurig en voorzichtig (geen horeca, zo min mogelijk starters etc) crowdfunding toepast, je daar op lange termijn beter uitkomt dan met de beurs?
Ik verwacht persoonlijk dat ik meer verstandige keuzes kan maken met crowdfunding dan met de beurs, dus voor mezelf denk ik dat dat wel klopt, maar ik denk dat de gemiddelde crowdfundinvesteerder beter af zou zijn met een beursfonds.
pi_162349393
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:57 schreef obligataire het volgende:
Dat een bedrijf al heel erg lang bestaat is helaas geen garantie voor voortbestaan. De 'goed' score voor de rentabiliteit is vooral gebaseerd op een prognose. Het eigen vermogen is opgekrikt door een vermeende stille reserve in het onroerend goed. Derhalve erg veel schuld op de balans.

Bij de Q&A reageert men niet juist op de vraag of de focus niet meer op de marketing i.p.v. op de techniek zou moeten liggen?

Ik zou wel eens willen weten hoe hard de garantie is vanuit Italiė, bij zo'n bedrag volstaat het natuurlijk niet om een D&B rapportje van internet te trekken. Laat die Italiaanse directie maar eens schriftelijk verklaren of en op welke wijze ze hun verplichting kunnen nakomen, bijvoorbeeld door een bankgarantie.
Ik denk dat je hier jezelf moet afvragen wanneer er gebruik gemaakt zou worden van de terugkoopgarantie. Al het bedrijf niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen? Het geld van de terugkoopgarantie valt dan in de boedel of erger nog het is een vordering die verpand is aan de bank.

Wat betreft de zekerheid "pandrecht op de machine" is dit niet veel waard. De machine is een zogenaamde "bodemzaak" en valt dan onder het bodemvoorrecht van de fiscus
  vrijdag 20 mei 2016 @ 12:33:57 #33
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_162349535
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:48 schreef obligataire het volgende:

[..]

Die landen zijn lid van de Navo, ik denk dat dit één van de mindere zorgen is.
Daar denkt Richard Shirreff ietsje anders over ;(
pi_162350053
Dankje Mijnheer 007 voor je toelichting. Mooi rendement trouwens !
pi_162350292
Net even de drukpers gelezen op Collin. Ik lees niks over de winstgevendheid van het bedrijf. De risico's bij dit project zijn denk ik groot. De levering kan vertraging oplopen, kinderziektes, storingen kunnen de productie stil leggen. Volgens mij is dit een gigantische operatie voor dit bedrijf. De solvabiliteit is al mager. De harde zekerheden zitten al bij de bank. Blijkbaar is de bank niet bereid de kredietfaciliteit uit te breiden. Nou zo alles bij elkaar genomen weet ik genoeg voor mezelf
  vrijdag 20 mei 2016 @ 12:58:25 #36
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_162350320
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 08:19 schreef dubbeltjez het volgende:
Hi crowdfunders,

Ik lees dat veel crowdfunders ook aandelen doen en/of ETF's. Na wat debacles met verliesverdriedubbelaars heb ik het gevoel dat de beurzen een "dead-end" zijn. Grote bedrijven vallen om en is het daadwerkelijk zo dat beurzen op lange termijn groeien? Volgens mij niet en zijn het golfbewegingen. Ja je kunt dan instappen in een lage golf periode en uitstappen op een hoge golf. Wanneer die golf zich voordoet weet je nooit van te voren.

Maar is het niet zo dat als je langdurig en voorzichtig (geen horeca, zo min mogelijk starters etc) crowdfunding toepast, je daar op lange termijn beter uitkomt dan met de beurs?

Ik realiseer me dat ik geen rekening houd met dividenden. Ben trouwens ook een groot fan van mr Money Moustache die ik net ontdekt heb, The Fastlane en de tweakers draad over financiele onafhankelijkheid.

Wie wil hier iets over zeggen?
Ik ga momenteel voornamelijk voor dividend aandelen en obligaties met een mooie rente, dan maakt het me niet eens zo heel veel uit wat de koers er na doet zolang ik maar gewoon dat dividend en rente krijg.

En je inleg blijft gewoon staan, bij CF krijg je maandelijk terug en dat zag ik eerst als een voordeel maar nu ook wel als een nadeel omdat je dan moet blijven inleggen om het op het zelfde peil te houden.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_162350759
Doorstart Cowboys Belt
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_162351382
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:11 schreef djh77 het volgende:
Volgens de curator liep de omzet van Cowboy’s Belt B.V. ‘al gedurende lange tijd terug’.
Volgens de curator liep de omzet van Cowboy’s Belt B.V. ‘al gedurende lange tijd terug’.

Uit de pitch:

Op een stabiele omzet van ca. ¤ 17 mln. is een winst voor belasting en afschrijving (cash flow) gerealiseerd van ca. ¤ 820.000,- en voor 2015 wordt ca. ¤ 1.000.000,- verwacht.

[ Bericht 10% gewijzigd door rockenfeller op 20-05-2016 14:04:39 ]
pi_162351827
IK heb 500 ingelegd in de drukpers maar zit nu toch te twijfelen...
pi_162352190
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 12:57 schreef Collin het volgende:
De terugkoopverklaring is een harde verklaring, waarbij onze klant ook voldoet aan de onderhouds- en gebruiksvoorwaarden zoals deze zijn benoemd in de terugkoopverklaring. Het D&B-rapport toont aan dat de Uteco-groep een omvangrijk en solvabel concern is. Een kopie van dit rapport hebben we toegevoegd als bijlage. Gezien de omvang van het concern hebben we niet gevraagd hoe Uteco dit soort verplichtingen heeft afgedekt. Een verklaring van het bedrijf hierover kunnen we op dit moment daarom ook niet verkrijgen..
Voldoen aan de onderhouds- en gebruiksvoorwaarden....... ik ruik voer voor advocaten.
Pecunia non olet
pi_162352958
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:57 schreef obligataire het volgende:
, bijvoorbeeld door een bankgarantie.
Van een Italiaanse Bank :)

Alles overwegend doe ik niet mee.
overwegingen:
De drukkerij branche is niet super. drukkers vallen bij bosjes om. Kan natuurlijk zijn dat deze specifieke tak van druksport wel goed loopt. Maar dan toon je jaarcijfers.Helaas krijgen wij die bij Collin niet te zien. Daarnaast zegt men zelf al dat de marketing en verkoop apparaat niet optimaal functioneert. De vraag is dan hoe kan men de prognoses van groei dan waarmaken als men ook nog eens de handen vol heeft aan de techniek? Dus veel risico in de organisatie, daarnaast niet zo veel vertrouwen in een goede afloop van de terug koopgarantie van een Italiaanse leverancier met een mogelijk bodembeslag van de fiscus als het echt mis gaat.
En dan hebben we natuurlijk nog de combinatie met de ABNAMRO. Hoe lang laat men de rekening courant doorlopen? Zit dit bedrijf nu al regelmatig tegen het Plafond van het rekening courant krediet of is er nog speelruimte als het een beetje tegen zit? Ik lees dat nergens. Na de problemen met het ABNAMRO krediet bij de Riemenboer had ik hier maar wat over opgeschreven in de Pitch.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 20-05-2016 14:29:37 ]
pi_162353500
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 14:21 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Van een Italiaanse Bank :)

Alles overwegend doe ik niet mee.
overwegingen:
De drukkerij branche is niet super. drukkers vallen bij bosjes om. Kan natuurlijk zijn dat deze specifieke tak van druksport wel goed loopt. Maar dan toon je jaarcijfers.
Van de jaarcijfers wordt je ook niet zo vrolijk. Liquide middelen minder dan een paar duizend (zowel BJ tolhuis als papierindustrie). Daarnaast zie je dat ze ook een annuļteitenlening hebben lopen op een andere machine. De rente van die lening bedraagt 5,6%. Dat ze nu bezig zijn met crowdfunding zegt genoeg. De bank wil niet investeren.

[ Bericht 6% gewijzigd door Baklapper op 20-05-2016 14:48:04 ]
pi_162354050
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 14:42 schreef Baklapper het volgende:

[..]

Van de jaarcijfers wordt je ook niet zo vrolijk. Liquide middelen minder dan een paar duizend (zowel BJ tolhuis als papierindustrie). Daarnaast zie je dat ze ook een annuļteitenlening hebben lopen op een andere machine. De rente van die lening bedraagt 5,6%. Dat ze nu bezig zijn met crowdfunding zegt genoeg. De bank wil niet investeren.

Zijn er toch genoeg die vertrouwen hebben. 70% al vol
pi_162354130
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 14:59 schreef djh77 het volgende:

[..]

Zijn er toch genoeg die vertrouwen hebben. 70% al vol
[ afbeelding ]
Die hebben dan waarschijnlijk de jaarcijfers van 2015 in handen. 2014 was de current ratio < 1.
pi_162354259
Uit de Collin nieuwsbrief over projecten in de problemen. Het zijn er nu 5.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Naast de hier besproken riemenboer en de transportjongen (welke laatste netjes afgehandeld is) zijn er nog 3 waar in meer of mindere mate problemen zijn.
Weet iemand hier wat voor een projecten dat zijn naam noemen is niet nodig maar Branche en hoogte leenbedrag en risico klasse is aardig om te weten voor de statestieken?
Eventueel per PM is ook goed.

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 20-05-2016 15:14:38 ]
pi_162354646
Een oude bekende vanuit KoM (Kruid & Druif) vraagt nieuwe financiering (70-120K) via CAN:
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/kruidendruif

Is dit nu positief of niet :? voor de eerste investeerders. Ik weet het nog niet....
pi_162354666
Fundingcircle heeft zijn hele site aangepast :(
జ్ఞ‌ా
pi_162354951
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 15:22 schreef djh77 het volgende:
Een oude bekende vanuit KoM (Kruid & Druif) vraagt nieuwe financiering (70-120K) via CAN:
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/kruidendruif

Is dit nu positief of niet :? voor de eerste investeerders. Ik weet het nog niet....
Ik moet zeggen ze melden de KOM lening keurig in de pitch. Daar is niets mis mee. Verder zijn er geen cijfers behalve dat men 200 maaltijden per week verkoopt.
Of je er blij mee moet zijn als je er in zit via KOM? Als het niet zo goed gaat met het bedrijf en ze slagen erin het geld op te halen zou ik blij zijn. Kunnen ze wat langer je KOM lening terug betalen. :)
pi_162355033
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 15:35 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik moet zeggen ze melden de KOM lening keurig in de pitch. Daar is niets mis mee. Verder zijn er geen cijfers behalve dat men 200 maaltijden per week verkoopt.
Of je er blij mee moet zijn als je er in zit via KOM? Als het niet zo goed gaat met het bedrijf en ze slagen erin het geld op te halen zou ik blij zijn. Kunnen ze wat langer je KOM lening terug betalen. :)
Volgens mij is het geld dat ze ophalen gelijk weg:
•Kookunits met kookmaterialen
•Afzuiginstallatie
•Website
•Marketingbudget (beperkte online campagnes)
•Bewegingsruimte ondernemers voor business development

Het maximale doelbedrag is ¤120.000
•Inrichten van centrale productielocatie
•Gewenst marketingbudget (social media campagnes, corporate identity)
•Meer tijd ondernemers voor business development (meer sales)
pi_162355084
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 15:22 schreef djh77 het volgende:
Een oude bekende vanuit KoM (Kruid & Druif) vraagt nieuwe financiering (70-120K) via CAN:
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/kruidendruif

Is dit nu positief of niet :? voor de eerste investeerders. Ik weet het nog niet....
Dat is geen goed teken denk ik. Opnieuw een flink leenbedrag in zo korte tijd en ook nog bij een ander platform. Slagen ze dan kunnen ze de KOM-lening langer afbetalen. Er worden helemaal geen cijfers genoemd. KoM noemt 71 k omzet in 2014 over acht maanden.
pi_162355141
quote:
3s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 15:23 schreef µ het volgende:
Fundingcircle heeft zijn hele site aangepast :(
Anders hadden ze die site ook niet de hele dag plat hoeven leggen... Ik geloof ook wel dat ze meer hebben gedaan dan een simpele site update...
pi_162355153
FNC zou weer moeten werken.
జ్ఞ‌ా
pi_162355160
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 15:40 schreef Justme7005 het volgende:

[..]

Dat is geen goed teken denk ik. Opnieuw een flink leenbedrag in zo korte tijd en ook nog bij een ander platform. Slagen ze dan kunnen ze de KOM-lening langer afbetalen. Er worden helemaal geen cijfers genoemd. KoM noemt 71 k omzet in 2014 over acht maanden.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 15:35 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik moet zeggen ze melden de KOM lening keurig in de pitch. Daar is niets mis mee. Verder zijn er geen cijfers behalve dat men 200 maaltijden per week verkoopt.
Of je er blij mee moet zijn als je er in zit via KOM? Als het niet zo goed gaat met het bedrijf en ze slagen erin het geld op te halen zou ik blij zijn. Kunnen ze wat langer je KOM lening terug betalen. :)
Als ze nu nog steeds maar 200 maaltijden verkopen dan lijkt de omzet nauwelijks gegroeid(t.o.v. de 71k in 2014) in de afgelopen paar jaar. Ik zou er voor geen goud geld inleggen.
pi_162355237
De top 10 van week 20:
pi_162355385
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:53 schreef obligataire het volgende:

[..]

Voldoen aan de onderhouds- en gebruiksvoorwaarden....... ik ruik voer voor advocaten.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 13:53 schreef obligataire het volgende:
De terugkoopverklaring is een harde verklaring, waarbij onze klant ook voldoet aan de onderhouds- en gebruiksvoorwaarden
Eens. Wat staat hier nu? "De terugkoopverklaring is een harde verklaring, waarbij onze klant ook voldoet aan de onderhouds- en gebruiksvoorwaarden." Ik neem aan, dat hier in plaats van 'waarbij' 'mits' moet staan. Of garandeert de terugkoopverklaring zelf dat al aan de voorwaarden is voldaan? Lijkt me niet. En als er inderdaad 'mits' moet staan, is dat nogal een stevige ontbindende voorwaarde. Dan kan de verklaring wel hard zijn, maar als er dan één keer een onderhoudsbeurt te laat heeft plaatsgevonden kun je fluiten naar je centen.
pi_162355724
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 15:52 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]

[..]

Eens. Wat staat hier nu? "De terugkoopverklaring is een harde verklaring, waarbij onze klant ook voldoet aan de onderhouds- en gebruiksvoorwaarden." Ik neem aan, dat hier in plaats van 'waarbij' 'mits' moet staan. Of garandeert de terugkoopverklaring zelf dat al aan de voorwaarden is voldaan? Lijkt me niet. En als er inderdaad 'mits' moet staan, is dat nogal een stevige ontbindende voorwaarde. Dan kan de verklaring wel hard zijn, maar als er dan één keer een onderhoudsbeurt te laat heeft plaatsgevonden kun je fluiten naar je centen.
Lijkt me inderdaad dat er 'mits' moet staan. Het hele drukpers verhaal doet me een beetje aan de Fyra denken. Je kunt wachten op de ellende, dus voor mij een dikke nee.
pi_162356074
Nwe op Gve: Koepelkerk.

Zelden zo snel een kerk zien volstromen :-)
pi_162356298
Gisteren een mail gekregen van GVE over
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik hoop dat ze het gaan redden. Lastige sector tegenwoordig.....
pi_162356501
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 16:21 schreef Justme7005 het volgende:
Nwe op Gve: Koepelkerk.

Zelden zo snel een kerk zien volstromen :-)
Ik neem deze dan ook maar mee :)
pi_162356622
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 16:31 schreef iw84t het volgende:
Gisteren een mail gekregen van GVE over
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik hoop dat ze het gaan redden. Lastige sector tegenwoordig.....
Deze mail heb ik ook gisteren ontvangen. Er zijn twee puntjes waar ik moeite mee heb.

Allereerst lijkt het er op dat de bank wel zijn rente blijft ontvangen en alleen de aflossing maar opschort.

Ten tweede, en dat is voor mij het belangrijkste punt is dat GvE dit gewoon zelfstandig beslist. Nu gaat het over 5 maanden geen rente, volgende keer over 12 maanden geen rente, de keer daarna 12 maanden geen rente en geen aflossing (zonder dat dit ingelopen zal worden). Waar ligt de grens. Ik ben de mening toegedaan dat GvE dit net zo zou moeten doen als KoM en Collin en het moeten voorleggen aan de investeerders en die laten beslissen. Ik zou dan overigens voorgestemd hebben maar dat staat er even los van.
pi_162356671
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 16:39 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ik neem deze dan ook maar mee :)
Nou succes dan ! Ik vind de solvabiliteit te laag en het betreft zakelijke verhuur. Qua zekerheid is er denk ik weinig. Ik vermoed dat op al het onroerend goed hypotheek zit. Het risico vind ik dan tov het netto rendement van 5,4% te hoog.
pi_162356830
Ik laat de kerk ook voorbijgaan. Zie te weinig garanties voor een stabiel hoge bezettingsgraad. Er wordt nu flink geinvesteerd in de zaal, maar of dat zich terugverdient is nog maar de vraag. En het lijkt er niet op, dat de overige inkomsten eventuele tegenvallers gemakkelijk kunnen dragen.
pi_162356919
solvabiliteit is wel wat laag ja in combinatie met de geboden renten.

Wat zouden jullie als maximale solvabiliteitsratio aanhouden bij CF en met name zulke vastgoed projecten?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_162356945
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 16:44 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Deze mail heb ik ook gisteren ontvangen. Er zijn twee puntjes waar ik moeite mee heb.

Allereerst lijkt het er op dat de bank wel zijn rente blijft ontvangen en alleen de aflossing maar opschort.

Ten tweede, en dat is voor mij het belangrijkste punt is dat GvE dit gewoon zelfstandig beslist. Nu gaat het over 5 maanden geen rente, volgende keer over 12 maanden geen rente, de keer daarna 12 maanden geen rente en geen aflossing (zonder dat dit ingelopen zal worden). Waar ligt de grens. Ik ben de mening toegedaan dat GvE dit net zo zou moeten doen als KoM en Collin en het moeten voorleggen aan de investeerders en die laten beslissen. Ik zou dan overigens voorgestemd hebben maar dat staat er even los van.
Same here. Ik vind het ook vreemd dat GVE dit gewoon ter informatie over de schuting gooit. Het zou inderdaad een stuk netter zijn om de investeerders om hun mening te vragen. Maar ik zou er ook mee akkoord gegaan zijn als ze mijn mening gevraagd hadden.
pi_162357009
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 16:57 schreef iw84t het volgende:

[..]

Same here. Ik vind het ook vreemd dat GVE dit gewoon ter informatie over de schuting gooit. Het zou inderdaad een stuk netter zijn om de investeerders om hun mening te vragen. Maar ik zou er ook mee akkoord gegaan zijn als ze mijn mening gevraagd hadden.
Gaat voor mij inderdaad ook meer om het principe
pi_162357035
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 16:57 schreef iw84t het volgende:

[..]

Same here. Ik vind het ook vreemd dat GVE dit gewoon ter informatie over de schuting gooit. Het zou inderdaad een stuk netter zijn om de investeerders om hun mening te vragen. Maar ik zou er ook mee akkoord gegaan zijn als ze mijn mening gevraagd hadden.
Ik zal er eens een e-mail over gaan sturen.
pi_162357154
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 16:57 schreef iw84t het volgende:

[..]

Same here. Ik vind het ook vreemd dat GVE dit gewoon ter informatie over de schuting gooit. Het zou inderdaad een stuk netter zijn om de investeerders om hun mening te vragen. Maar ik zou er ook mee akkoord gegaan zijn als ze mijn mening gevraagd hadden.
Ja, ook ik zou zonder meer ingestemd hebben... als ze het gevraagd hadden.
pi_162357392
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 16:46 schreef Justme7005 het volgende:

[..]

Nou succes dan ! Ik vind de solvabiliteit te laag en het betreft zakelijke verhuur. Qua zekerheid is er denk ik weinig. Ik vermoed dat op al het onroerend goed hypotheek zit. Het risico vind ik dan tov het netto rendement van 5,4% te hoog.
Hier staat ook een kerk die wordt verhuurd aan een muziekvereniging en andere soortgelijke dingen. Loopt nooit storm maar wel vaste inkomsten. We zullen het zien.
pi_162357760
Ik zal mij eerst even voorstellen, ik lees al een tijdje mee en probeer de analyses in mij op te nemen en daarvan te leren.

Ondertussen heb ik in totaal +/- 35 projecten verspreid over GVE/FC/INV/CCF/lendahand

Vooralsnog 1 default (bekend in de openingspost) bij GVE, waar, na bekendmaking, geen updates meer zijn geweest helaas...

quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 23:13 schreef Benger het volgende:
Bij Mintos en Twino is de garantie het grootste voordeel, waardoor ik gewoon blind investeer. Het rendement is daarbij hoger dan in Nederland (vooral na aftrek van defaults).
Ik vraag me af hoe jullie dus naar Mintos en Twino kijken. De terugkoopgarantie is in mijn ogen een hele grote plus (zeg maar vergelijkbaar met lendahand)

Ik vraag me dan ook af waarom er nog steeds zulke hoge rentes aangeboden worden terwijl bij een vergelijkbare terugkoopgarantie (althans er is een 30 of 60 dagen termijn voor de bovenstaande platforms) zoals bij lendahand slechts 3 tot 4% als rente geboden wordt.

Hoe hoog schatten jullie het risico dat er 'instanties' omvallen die de terugkoopgarantie bieden bij Mintos en Twino.

Zie ik dan ook nog andere risico's over het hoofd?

Alvast bedankt
pi_162357776
quote:
Zie bij Zekerheden:
Zijn er wellicht specifieke zekerheden die u kunt inbrengen?
Een aantal zekerheden die hier te noemen zijn: het track-record van afgelopen 8 jaar, circa 1.000 aangesloten hotels (inkoopcontracten) en de ruim 700.000 geregistreerde leden.


De arrogantie druipt er van af.
Voor mij reden genoeg om niet mee te doen. Ik vind het verdienmodel van hotelkamers.nl ook erg onsympathiek. Je boekt een hotelletje voor 40 ¤ en op de laatste webpagina komen er dan 20 ¤ behandelingskosten (of zoiets) bij
pi_162358190
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 17:14 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Hier staat ook een kerk die wordt verhuurd aan een muziekvereniging en andere soortgelijke dingen. Loopt nooit storm maar wel vaste inkomsten. We zullen het zien.
Ik heb er ook wel een goed gevoel over, en heb dus ook geļnvesteerd. Zowel in de B.V. als in privé wordt meegetekend dus de risico's zijn redelijk gespreid. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit project een zorgenkindje zou worden :) Ik zie ze wel slechter voorbij komen voor amper een procentje meer. Of dat hotelkamerveilingverhaal met 3 ton negatief EV maar wel 6% durven te bieden, waanzin :r

[ Bericht 8% gewijzigd door obligataire op 20-05-2016 17:58:28 ]
Pecunia non olet
pi_162358752
Die hotelkamers sla ik ook over, dat soort dingen kan ineens omslaan bij een nieuwe concurrent en het bedrag is zeer hoog.
pi_162358830
quote:
Nee, daar ga ik niet aan beginnen, nog los van: "In privé wordt er niet getekend voor hoofdelijke aansprakelijkheid ten behoeve van de te verstrekken lening. De heer K.M. Stekelenburg geeft een lineair dalende borgstelling af van ¤ 250.000,-."
pi_162359263
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 17:45 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik heb er ook wel een goed gevoel over, en heb dus ook geļnvesteerd. Zowel in de B.V. als in privé wordt meegetekend dus de risico's zijn redelijk gespreid. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit project een zorgenkindje zou worden :) Ik zie ze wel slechter voorbij komen voor amper een procentje meer. Of dat hotelkamerveilingverhaal met 3 ton negatief EV maar wel 6% durven te bieden, waanzin :r
Die 20k in die kerk zijn van jou? :) af en toe zie je bedragen voorbij komen en dan denk je: dat heb ik totaal in CF :)
pi_162359450
Over de drukpers heb ik net volgende vragen gestuurd richting Collin, ben benieuwd wanneer ze geplaatst worden:

Hoe wordt het risico gezien tov cijfers 2014 :
* negatieve reserves (2013 verliesgevend, 2014 rondom break even)
* zware zekerheden aan de bank verstrekt
* negatief werkkapitaal
* hoge voorraad en hoge vorderingen
* geen liquide middelen
* EV bestaat ultimo 2014 vrijwel volledig uit agioreserve. Hoe is deze ontstaan? Door omzetting lening in kapitaal?
* hoe betrouwbaar is de prognose 2016? Hoe is dit gemeten? Kwaliteit inschatting management prognoses?
pi_162359451
quote:
Ik zal mij eerst even voorstellen, ik lees al een tijdje mee en probeer de analyses in mij op te nemen en daarvan te leren.
Welkom

quote:
[..]
Ik vraag me af hoe jullie dus naar Mintos en Twino kijken. De terugkoopgarantie is in mijn ogen een hele grote plus (zeg maar vergelijkbaar met lendahand)

Ik vraag me dan ook af waarom er nog steeds zulke hoge rentes aangeboden worden terwijl bij een vergelijkbare terugkoopgarantie (althans er is een 30 of 60 dagen termijn voor de bovenstaande platforms) zoals bij lendahand slechts 3 tot 4% als rente geboden wordt.

Hoe hoog schatten jullie het risico dat er 'instanties' omvallen die de terugkoopgarantie bieden bij Mintos en Twino.
Ik vind het geen hoge rente omdat ik via Bondora nog hogere rentes weet te realiseren. Er is dus best marge voor de crowdfundingsites en loan originators. De rente voor risicovolle investeringen kent in Nederland een kunstmatig plafond door anti-woeker-rente regelgeving. Om die reden is er in Nederland ook nauwelijks een markt voor leningen aan particulieren zonder onderpand, terwijl men hier bij buitenlandse platformen grotendeels op draait.

Bij Lendahand (maar ook bij leningen via Twino aan Georgiė) is er een valutarisico, wat bij eurolanden een stuk kleiner wordt geacht (of mogelijk zelfs wordt verwaarloosd). Daarbij is de regelgeving voor het aanpakken van wanbetalers in Europa vermoed ik beter geregeld dan in ontwikkelingslanden.
Ik acht het risico dat er een 'instantie' die garanties heeft afgegeven omvalt zeer reėel. Ik schat in de orde van 10% in de komende 10 jaar. Daarbij is de garantie bij Twino door Twino zelf afgegeven, terwijl die bij Mintos door de 'loan originators' wordt afgegeven. Twino draait ogenschijnlijk goed, van de loan originators heb ik geen idee. Ik vertrouw maar op het toezicht in Georgiė en zo...
Belangrijk is ook dat, hoewel er garanties worden gegeven, het moment van betalen vooral bij Twino sterk kan variėren, doordat de leningnemer de termijn mag verlengen. In de praktijk krijg ik bij Twino bij leningen van een maand in ongeveer de helft van de gevallen mijn geld volgens planning. Vaak krijg ik alleen rente en wordt de lening verlengd (ca. 25%), of loopt de lening vertraging op (25%) (en vaak eerst verlengen en daarna nog een keer te laat betalen). Het is dan ook lastig om vooraf je cash flow in te schatten op basis van dit soort leningen. Bij Mintos is die termijn van 60 dagen ook best lang als je je geld voor een maand hebt uitgeleend...
pi_162361381
Lang geleden dat ik in een kerk ben geweest, maar heb deze nog net mee kunnen pakken. Prima project.

Hotelkamerveiling sla ik zeker over. Inderdaad te onzekere branch met veel concurrentie en een te groot bedrag. Risico te groot, in combinatie met te lage rente...
pi_162362776
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 18:26 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Die 20k in die kerk zijn van jou? :) af en toe zie je bedragen voorbij komen en dan denk je: dat heb ik totaal in CF :)
Tsja ik dacht laat ik de kerk in het midden laten O-)
Pecunia non olet
pi_162374720
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 18:35 schreef MG76 het volgende:
Over de drukpers heb ik net volgende vragen gestuurd richting Collin, ben benieuwd wanneer ze geplaatst worden:

Hoe wordt het risico gezien tov cijfers 2014 :
* negatieve reserves (2013 verliesgevend, 2014 rondom break even)
* zware zekerheden aan de bank verstrekt
* negatief werkkapitaal
* hoge voorraad en hoge vorderingen
* geen liquide middelen
* EV bestaat ultimo 2014 vrijwel volledig uit agioreserve. Hoe is deze ontstaan? Door omzetting lening in kapitaal?
* hoe betrouwbaar is de prognose 2016? Hoe is dit gemeten? Kwaliteit inschatting management prognoses?
Helaas heeft collin mijn vragen nog niet geplaatst, terwijl ze gisteravond nog 2,5 uur bereikbaar waren nadat ik ze ingestuurd heb. Je zou haast denken dat ze ze te kritisch vinden en liever niet plaatsen, maar ben benieuwd of het nog gaat gebeuren.
pi_162375946
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 09:38 schreef MG76 het volgende:

[..]

Helaas heeft collin mijn vragen nog niet geplaatst, terwijl ze gisteravond nog 2,5 uur bereikbaar waren nadat ik ze ingestuurd heb. Je zou haast denken dat ze ze te kritisch vinden en liever niet plaatsen, maar ben benieuwd of het nog gaat gebeuren.
Tja, daar hebben ze een handje van. Dan gaan ze je bellen en bepalen dat ze de vragen niet gaan publiceren. Slechte zaak. Wat daar ook nog eens bij komt is dat als het project vol is (iets wat vaak binnen 10 minuten al het geval is) je helemaal geen vragen meer via v&a kunt stellen.
pi_162376069
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 11:20 schreef Horsemen het volgende:
Tja, daar hebben ze een handje van. Dan gaan ze je bellen en bepalen dat ze de vragen niet gaan publiceren. Slechte zaak. Wat daar ook nog eens bij komt is dat als het project vol is (iets wat vaak binnen 10 minuten al het geval is) je helemaal geen vragen meer via v&a kunt stellen.
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 11:20 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Tja, daar hebben ze een handje van. Dan gaan ze je bellen en bepalen dat ze de vragen niet gaan publiceren. Slechte zaak.
Dat noemen ze gewoon 'censuur'. Iets waar we bijvoorbeeld China en Noord-Korea om verafschuwen.
Schip ahoy!
pi_162376306
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 09:38 schreef MG76 het volgende:

[..]

Helaas heeft collin mijn vragen nog niet geplaatst, terwijl ze gisteravond nog 2,5 uur bereikbaar waren nadat ik ze ingestuurd heb. Je zou haast denken dat ze ze te kritisch vinden en liever niet plaatsen, maar ben benieuwd of het nog gaat gebeuren.
Collin heeft mijn vragen ook nooit geplaatst.
Toen ik daarna na 2x toe de vragen per email aan hun stelde is daar ook nooit antwoord op gekomen.

Wat mij betreft vind ik CCF steeds minder interessant. De pitches staan maar een paar minuten open en hun communicatie is zeer slecht.Daarnaast geven ze ook nog eens hele slechte informatie over de zekerheden van een project. Bijvoorbeeld dat ze niet in de pitch aangeven dat de meeste zekerheden al aan de bank zijn beloofd. Terwijl dat erg belangrijk is voor een investeerder om zijn keuze op te kunnen bepalen.
  zaterdag 21 mei 2016 @ 12:10:07 #85
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_162376546
Hoezeer de investeerder ook wil overkomen als een rationeel wezen, lijkt het er toch op dat financiėle beslissingen emotionele beslissingen zijn. "Het goede gevoel". Alleen IVM geeft uitgebreide informatie. Uit zichzelf nog wel! GVE gooit een creditsaferapportje over de schutting. KOM is de suikeroom van het lieve maar niet al te snuggere neefje Agium. En dat is het dan wel zo'n beetje.
Gelukkig is FOK! er nog. Daar krijgen de diverse platforms op gezette tijden een stevige schrobbering. Nu is CCF aan de beurt. Ik heb helaas niet veel hoop. De praktijk is dat zolang de waterval aan geld blijft stromen er helemaal niets verandert bij de platforms. Zal wel iets zijn van: never change a winning team.
pi_162376747
Laatste zal wel, bizar hoeveel geld er in korte tijd naartoe stroomt. Het gaat n.b. om junk-leningen (meestal). CCF heb ik nooit begrepen, zetten soort 'witte jassen'-pose neer. Vertrouw maar op onze deskundigheid, en nu is samenwerken met banken de toekomst. Haha, voor de banken zijn zelfs defaults winst: gaat het fout dan dragen de funders de ongedekte risico's, gaat het goed fout dan is deze branche-bedreiging netjes om zeep geholpen. Inmiddels al 5 projecten de bietenbrug opgegaan, als er al binnen half jaar omvallen dan klopt er echt geen biet van. Als het zo doorgaat geef ik deze crowdfundbusiness nog 2 jaar, dan dondert het net als bij de palminvesten, scheepvaart cv's enzo als een kaartenhuis in elkaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door ZeKraut op 21-05-2016 12:35:09 ]
pi_162376880
Als je heel zwart kijkt is crowdfunding zelfs een ideale escape voor banken.
Heb je als bank een bedrijf met een slechte lening in je portefeuille, laat die dan een crowdfund actie starten. Natuurlijk ondersteun je als bank daarbij. Als dan de CF gelukt is zeg je snel het krediet op en kun je als bank makkelijk je geld van de lening terug krijgen. Die wordt namelijk met het geld van de CF gefund.

Tot de cowboy riemen boer dacht ik dat dit slechts doomdenken was... Maar ABN AMRO zag dit werkelijk als een kans om van een slecht bedrijf af te komen...
pi_162376921
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 11:48 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Collin heeft mijn vragen ook nooit geplaatst.
Toen ik daarna na 2x toe de vragen per email aan hun stelde is daar ook nooit antwoord op gekomen.

Wat mij betreft vind ik CCF steeds minder interessant. De pitches staan maar een paar minuten open en hun communicatie is zeer slecht.Daarnaast geven ze ook nog eens hele slechte informatie over de zekerheden van een project. Bijvoorbeeld dat ze niet in de pitch aangeven dat de meeste zekerheden al aan de bank zijn beloofd. Terwijl dat erg belangrijk is voor een investeerder om zijn keuze op te kunnen bepalen.
Ja, mee eens. Alleen de ervaring dat je na herhaaldelijk vragen geen antwoorden op je vragen hebt gekregen deel ik niet. Tot op heden heb ik altijd netjes antwoord gekregen alleen niet altijd via de v&a maar dan telefonisch.
pi_162376998
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 12:37 schreef dyna18 het volgende:
Als je heel zwart kijkt is crowdfunding zelfs een ideale escape voor banken.
Heb je als bank een bedrijf met een slechte lening in je portefeuille, laat die dan een crowdfund actie starten. Natuurlijk ondersteun je als bank daarbij. Als dan de CF gelukt is zeg je snel het krediet op en kun je als bank makkelijk je geld van de lening terug krijgen. Die wordt namelijk met het geld van de CF gefund.

Tot de cowboy riemen boer dacht ik dat dit slechts doomdenken was... Maar ABN AMRO zag dit werkelijk als een kans om van een slecht bedrijf af te komen...
Haha, letterlijk door de bank genomen

Vrees dat je nog gelijk kan hebben ook, en voor de aandeelhouders doet de bank dan goed werk. De schattige naiviteit van crowdfunding, en van de AFM!, moet snel verdwijnen.
pi_162377898
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 12:46 schreef ZeKraut het volgende:

[..]

Haha, letterlijk door de bank genomen

Vrees dat je nog gelijk kan hebben ook, en voor de aandeelhouders doet de bank dan goed werk. De schattige naiviteit van crowdfunding, en van de AFM!, moet snel verdwijnen.
ABN Amro mag dan misschien een (gluiperige) overwinning behaald hebben, maar op langere termijn schiet ze zich in haar eigen voet. Welke crowdfunder zal nog willen deelnemen aan een project waarbij ook ABN Amro financier is. Tenzij de zekerheden echt goed geregeld zijn voor de crowdfunders.......
Pecunia non olet
pi_162378172
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 13:43 schreef obligataire het volgende:

[..]

ABN Amro mag dan misschien een (gluiperige) overwinning behaald hebben, maar op langere termijn schiet ze zich in haar eigen voet. Welke crowdfunder zal nog willen deelnemen aan een project waarbij ook ABN Amro financier is. Tenzij de zekerheden echt goed geregeld zijn voor de crowdfunders.......
Ik ben al een stap verder. Crowdfunding met stapelfinanciering laat ik lopen. Het lijkt bijna onmogelijk om de bank af te troeven voor de zekerheden en als je dan toch het restant financiert heb je in feite een junior tranche van een lening zonder zekerheden. En daar is het % veel te laag voor.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_162378209
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 13:43 schreef obligataire het volgende:

[..]

Welke crowdfunder zal nog willen deelnemen aan een project waarbij ook ABN Amro financier is.
Weet je wat het probleem is? Voorlopig staan ze nog in de rij.
pi_162378972
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 14:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Weet je wat het probleem is? Voorlopig staan ze nog in de rij.
Tot het compleet fout gaat. Daarom mijn pleidooi, al tijden geleden ook richting AFM gedaan, om die stapelfinanciering veel beter te reguleren. Er is een veel te grote onbalans tussen bank en particuliere investeerder, waar het gaat om inzicht bedrijfssituatie, zekerheden en verhaalsmogelijkheden. Denk dat veel funders helemaal niet door hebben in wat voor een wespennesten ze hun geld steken. Sterker nog, de sites wekken de schijn op, dat de risico's kleiner zijn omdat er een bank bij betrokken is... Dus bijv. alleen toestaan bij volledige duidelijkheid over verdeling zekerheden, onder expliciete waarschuwing extra risico's. Plus dat veel fundingprojecten de classificatie junkstatus mogen hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door ZeKraut op 21-05-2016 14:58:55 ]
pi_162379570
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 14:00 schreef komrad het volgende:

[..]

Ik ben al een stap verder. Crowdfunding met stapelfinanciering laat ik lopen. Het lijkt bijna onmogelijk om de bank af te troeven voor de zekerheden en als je dan toch het restant financiert heb je in feite een junior tranche van een lening zonder zekerheden. En daar is het % veel te laag voor.
Om dezelfde reden ook voor mij geen stapelfinanciering meer.
Ook projecten waar een kerstboom aan BV's bij betrokken is laat ik zonder meer lopen.
In de praktijk komt het erop neer dat ik projecten bij IVM mee pak, vanwege de gedegen financiėle informatie, en heel af en toe nog een bij GvE.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ernie58 op 21-05-2016 15:54:16 ]
pi_162380455
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 13:43 schreef obligataire het volgende:

[..]

ABN Amro mag dan misschien een (gluiperige) overwinning behaald hebben, maar op langere termijn schiet ze zich in haar eigen voet. Welke crowdfunder zal nog willen deelnemen aan een project waarbij ook ABN Amro financier is. Tenzij de zekerheden echt goed geregeld zijn voor de crowdfunders.......
Tot nu toe de grootste groep. Omdat ze zich laten inpakken door de mooie presentatie van de cijfertjes en omdat ze de kennis niet hebben om er doorheen te prikken.
Schip ahoy!
pi_162382312
Hallo allemaal,

ik lees al weer enkele maanden mee en doe al rond de 3/4 jaar aan crowdfunding en beleggen. Momenteel het volgende aantal projecten:

Geldvoorelkaar 53 projecten (2 bekende defaults)
Lendahand 20 projecten
Kapitaal op maat 5 projecten
Duurzaam investeren 2 projecten
Greencrowd 3 projecten
Fundingcircle 2 projecten
Lendico 10 projecten
Investormatch 2 projecten
Mintos
Bondora
Twino
Fellowfinance
Oikocredit
Pritle

Zit nog te twijfelen aan Meewind en Synvest Duits vastgoed Fonds. Iemand hier ervaring mee?
pi_162382487
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 15:58 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Tot nu toe de grootste groep. Omdat ze zich laten inpakken door de mooie presentatie van de cijfertjes en omdat ze de kennis niet hebben om er doorheen te prikken.
Tsja, het drama van de cowboyriemen is inderdaad alleen in heel kleine kring bekend. Gelukkig wordt deze info hier ook gedeeld. Wij zijn bevoorrecht wat dat betreft. Tegen de tijd dat iemand als Antoinette Hertsenberg zich ermee gaat bemoeien zijn we al jaren verder en de nodige financiėle debacles verder.
Pecunia non olet
pi_162382556
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 15:17 schreef Ernie58 het volgende:

[..]

Om dezelfde reden ook voor mij geen stapelfinanciering meer.
Ook projecten waar een kerstboom aan BV's bij betrokken is laat ik zonder meer lopen.
In de praktijk komt het erop neer dat ik projecten bij IVM mee pak, vanwege de gedegen financiėle informatie, en heel af en toe nog een bij GvE.
Precies mijn insteek.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  zaterdag 21 mei 2016 @ 18:48:24 #99
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_162384507
Het crowdfunden via diverse platformen wordt bij mij steeds minder. De laatste paar zijn via investormatch verlopen.
Wil mij nu meer gaan richten op p2p markt.
Ik zie hier veel namen naar voren komen, mintos,twino, bondora, etcetera.
Welke zijn ook alweer met de terugkoopgarantie en als starter goed te begrijpen? En kun je aan de hand van voorkeur automatisch laten investeren
pi_162387570
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 23:13 schreef Benger het volgende:
Bij Mintos en Twino is de garantie het grootste voordeel, waardoor ik gewoon blind investeer.
Quote van Mintos: The loans are then listed on the Mintos platform, where both individuals and institutional investors can select loans to invest in, therafter receiving monthly principal and interest payments*.

* By investing in a loan investors are buying claim rights against the borrower based on assignment agreement. Mintos, and loan originator, is not responsible for borrower failing to service the loan, including for late payments. In case the borrower is unable to repay their loan the investors can lose some or all of their invested capital.


Hoezo garantie?

En vraag: wat voor belang heeft de loan originator om solide leningen te sluiten, als het risico wordt afgewenteld op investeerders, en wat voor belang heeft de loan originator om nog fanatiek achter de centen aan te gaan in geval van wanbetaling? Immers haar belang is niet groter dan de marge die zij zelf nog maakt op het project?
Pecunia non olet
pi_162388389
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 20:51 schreef obligataire het volgende:

[..]

Quote van Mintos: The loans are then listed on the Mintos platform, where both individuals and institutional investors can select loans to invest in, therafter receiving monthly principal and interest payments*.

* By investing in a loan investors are buying claim rights against the borrower based on assignment agreement. Mintos, and loan originator, is not responsible for borrower failing to service the loan, including for late payments. In case the borrower is unable to repay their loan the investors can lose some or all of their invested capital.


Hoezo garantie?

En vraag: wat voor belang heeft de loan originator om solide leningen te sluiten, als het risico wordt afgewenteld op investeerders, en wat voor belang heeft de loan originator om nog fanatiek achter de centen aan te gaan in geval van wanbetaling? Immers haar belang is niet groter dan de marge die zij zelf nog maakt op het project?
Niet elke lening is met buy back guarantee (https://www.mintos.com/en/99864-01 hier een voorbeeld)

Ik ben er nog niet uit hoe dit in zijn werk gaat en wat t nut is voor de loan originators...

Ik zag het langskomen op dit forum maar vertrouw nog niet op de betrouwbaarheid v deze leningen...zeker bij zulke hoge rentes waarbij je de garantie tot je volledige bedrag terug hebt
pi_162389100
Ik laat dat ook nog maar even gaan, was laatst in China ook mooi verhaal over.

http://www.crowdfundinsid(...)s-in-police-custody/
pi_162391767
De Mintos site ziet er erg mooi en overzichtelijk uit, beter dan Bondora wat mij betreft. Ik denk dat ik maar eens 100 euro speelgeld ga inzetten, al heb ik nog wel wat bedenkingen.
Pecunia non olet
pi_162393822
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 12:33 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Daar denkt Richard Shirreff ietsje anders over ;(
In dat geval hebben we grote problemen en niet alleen bij onze Baltische platformen :) ......maar het zal allemaal wel loslopen neem ik aan.
Pecunia non olet
pi_162397068
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 13:43 schreef obligataire het volgende:

[..]

ABN Amro mag dan misschien een (gluiperige) overwinning behaald hebben, maar op langere termijn schiet ze zich in haar eigen voet. Welke crowdfunder zal nog willen deelnemen aan een project waarbij ook ABN Amro financier is. Tenzij de zekerheden echt goed geregeld zijn voor de crowdfunders.......
Probleem is alleen dat alle grote banken het spel zo hard spelen.
ING en de Rabobank doen net zo hard mee.
De hele financiėle sector is nog steeds volledig in de ban van ikke, ikke, ikke.

De enige oplossing is om als crowd hier gewoon niet aan mee te doen.
Maar ja, als CCF slecht informeert en niet in de pitch zet dat er een stapel financiering bij de Rabobank aanwezig is... hoe kun je instappen in deze risicovolle projecten dan echt met zekerheid voorkomen? :(
  zondag 22 mei 2016 @ 12:11:14 #106
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_162400670
ben aan het kijken voor de p2p lending sites.
Inmiddels geregistreerd bij twino en mintos.
Bij viventor vind ik het te ver gaan wat zij aan documentatie vragen..

Je ID, elektra rekening en een belastingverklaring (IB formulier)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 22 mei 2016 @ 12:22:27 #107
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_162401053
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 23:03 schreef obligataire het volgende:
De Mintos site ziet er erg mooi en overzichtelijk uit, beter dan Bondora wat mij betreft. Ik denk dat ik maar eens 100 euro speelgeld ga inzetten, al heb ik nog wel wat bedenkingen.
Hoe heb jij de auto invest ingevuld?
Nog bepaalde landen dan wel types uitgeschakeld?

wat ik niet helemaal begrijp is de portfolio size.
Is dit nu het aantal investeringen of je waarde die je wilt investeren..
pi_162401907
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 12:22 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Hoe heb jij de auto invest ingevuld?
Nog bepaalde landen dan wel types uitgeschakeld?

wat ik niet helemaal begrijp is de portfolio size.
Is dit nu het aantal investeringen of je waarde die je wilt investeren..
Dat is toch niet verplicht? Ik kies liever zelf de projecten.
De 'size' is (neem ik aan) het maximale bedrag, want als je een getal invult zet hij er automatisch een euro-teken voor.
Pecunia non olet
pi_162401977
ik heb mijn auto invest voor 85% staan op 12.5% rente met buyback guarentee. Ik heb nog geen opsplitsing gemaakt in de loan originators, hierom heb ik nu soms wel erg forse bedragen per originator uitstaan. Het is wellicht veiliger om een max bedrag per loan originator aan te houden, maar dat doe ik op dit moment niet. De looptijd is ingesteld op 1 tot 3 maanden maar op zich krijg je dan voornamelijk 1 maand looptijd.

ik heb 15% van mijn portfolio ingesteld op 13,5% met een looptijd tot 12 maanden, degelijke leningen zijn alleen wat schaarser, omdat iedereen wel een procentje meer wil.

Ik gebruik de auto invest niet voor leningen zonder de buy back guarentee, dat zijn er namelijk ook nog behoorlijk wat. Hierom wordt ook niet alles met buy back guarentee aangeboden. Als er meer risico in het spel komt, daar is er geen buy back guarentee, maar wel een betere rente. Tsjah, the choise is yours :)

IK heb een aantal handpicks gedaan met hypotheken met 50 LTV met 15 rente met daarnaast wat bussiness loans van 14,5 tot 16%. Dat is alleen allemaal wat risicovoller.
pi_162402324
Is het wijs om 'personal loans' en 'invoice financing' uit te zetten? Full amortization zou overigens ook mijn voorkeur hebben......
Pecunia non olet
pi_162402412
Die hele buyback guarentee lijkt misschien op scam, maar ik denk dat die terugkoop garantie goedkoper is voor die loan originators dan wanneer ze kapitaal aantrekken.

Laten we zeggen dat die originators 20% krijgen van degene die de lening afsluit. De investeerder krijgt een 12,5% garantie. het gros betaald gewoon en daar krijgt de originator dus 7,5% van.

Wanneer de markt tegen zit is er geen probleem voor de originators, je geld blijft in dat geval zonder rente binnen het mintos platform wachten tot er weer leningen zijn. Dat kost de loan originators niks, nada. Daarbij kan je er ook wel van uit gaan dat die originators zelf ook behoorlijk kapitaal investeren, dus de eerste en misschien ook wel de beste, die houden ze zelf. sowieso houden ze vaak ook een stukje van elke lening.

Echter, zouden ze obligaties oid uitgeven tegen 10 a 12% met een x looptijd, dan moet er betaald worden, of er nu leningen worden uitgegeven of niet. Dat is toch wat risicovoller lijkt mij.
pi_162402465
Ander vraagje, hoe zit het met de terugkoopgarantie. Dat zou gebeuren bij posten die 60 dagen achterstallig zijn.
Stel ze betalen na 59 dagen van achterstand een klein flutbedragje, gaat dan die 60 dagen termijn opnieuw lopen of is de debiteur dan nog steeds 'delinquent'?

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 22-05-2016 13:17:36 ]
Pecunia non olet
pi_162403188
Ik heb even gekeken in mijn account, maar ik kan geen praktijk voorbeeld matchen. Ik 'denk' dat de lening wordt terug gekocht in dat scenario.

Loan type staat bij mij overigens op 5/5, mij maakt het niet zo uit watvoor lening het is, zolang de terugkoop garantie maar aanwezig is.

Overigens is het loan book op dit moment erg leeg, er staan geen nieuwe kortlopende leningen tegen 12,5%. Ik zou even wachten tot aankomende week als iemand maandleningen zoekt tegen 12,5%.
Ik heb veel terugbetalingen ontvangen maar er zijn geen passende leningen op het moment.
pi_162403705
Ik ben deze week ook met Mintos gestart, website zit er goed uit. Ik heb wat langere leningen gekozen omdat korte termijn niet beschikbaar was en ik met een klein bedrag het systeem wil testen.
Mijn parameters voor de auto invest functie: <70% LTV, >12%, maximaal ¤15 per lening, full amortization, buyback garantie en alle soorten leningen behalve invoice facturing.

[ Bericht 5% gewijzigd door komrad op 22-05-2016 13:57:06 ]
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zondag 22 mei 2016 @ 14:28:37 #115
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_162404870
Iedereen thnx voor de info.
Ik ga mijn auto invest ietwat aanpassen.
Toch houd ik het op 100%. Vind dat wel makkelijk zo.
pi_162410635
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 12:53 schreef CRWD het volgende:
ik heb mijn auto invest voor 85% staan op 12.5% rente met buyback guarentee.
Die buy back guarantee, dat klinkt echt te mooi om waar te zijn. Ik geloof daar dus absoluut niet in.
pi_162410767
In Belgie is heibel ontstaan rond de crowdfunding van newsmonkey. Dat is een innovatieve nieuws-website die twee jaar geleden 275k heeft opgehaald door het uitschrijven van aandelen a rato van 10 EUR. Nu 2 jaar later worden de aandelen terug gekocht voor 11 EUR. Winst zou je zeggen ware het niet dat A) het absoluut onduidelijk is of die 11 EUR wel degelijk een correcte prijs is. Er zou een kapitaalsverhoging geweest zijn verleden jaar aan 20 EUR/aandeel. B) het platform waarlangs deze operatie liep zoveel kosten aanrekent dat de netto uitbetaling onder de 10 EUR komt, dus wel degelijk een verlies. Meer achtergrond hier : http://www.standaard.be/cnt/dmf20160522_02301010

Nav deze zaak heb ik besloten voorlopig niet in crowdfund acties te stappen waarbij aandelen worden uitgeschreven. Met obligaties klagen we al over de abominale financiele rapportage waardoor het vaak blind gokken is, maar met aandelen heb je dat blinde gok spelletje ook nog eens achteraf een tweede keer bij de waardering.
  zondag 22 mei 2016 @ 18:16:59 #118
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_162411495
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 17:46 schreef lelijkebrandlatter het volgende:

[..]

Die buy back guarantee, dat klinkt echt te mooi om waar te zijn. Ik geloof daar dus absoluut niet in.
Ik zou daar graag ook meer over weten maar aan de andere kant klopt het tot dus ver dus wel allemaal.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_162427356
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 08:38 schreef fingie het volgende:
Was dit hier al bekend?

Jazeker. Is hier besproken, is door Collin bekend gemaakt gelijk met het bekendmaken met de overeenkomst die ze hebben met Rabo.
De vraag is alleen of het openbaar is voor iedereen of alleen voor rekeninghouders bij Knab.
Dat is nog niet duidelijk.
pi_162428220
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 09:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Jazeker. Is hier besproken, is door Collin bekend gemaakt gelijk met het bekendmaken met de overeenkomst die ze hebben met Rabo.
De vraag is alleen of het openbaar is voor iedereen of alleen voor rekeninghouders bij Knab.
Dat is nog niet duidelijk.
Alleen voor de rekeninghouders bij Knab heb ik ergens gelezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 23-05-2016 10:11:24 ]
pi_162428360
CCF heeft uitgebreid gereageerd op een van de gestelde vragen van project Papierindustrie, welke overigens bijna vol is. Wat mij vooral opvalt is dat je bepaalde informatie pas krijgt nadat er om gevraagd is terwijl het wel essentiėle beleger informatie is. Wel opvallend dat ze nu wel via de site hebben gereageerd ;)
pi_162428565
quote:
14s.gif Op maandag 23 mei 2016 10:10 schreef Horsemen het volgende:
CCF heeft uitgebreid gereageerd op een van de gestelde vragen van project Papierindustrie, welke overigens bijna vol is. Wat mij vooral opvalt is dat je bepaalde informatie pas krijgt nadat er om gevraagd is terwijl het wel essentiėle beleger informatie is. Wel opvallend dat ze nu wel via de site hebben gereageerd ;)
Gooit ook iemand ff 140K in
  maandag 23 mei 2016 @ 10:41:16 #124
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_162428919
quote:
14s.gif Op maandag 23 mei 2016 10:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Alleen voor de rekeninghouders bij Knab heb ik ergens gelezen.
Wie is het publiek in de video? Is dat Collin?
pi_162429282
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 10:20 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Gooit ook iemand ff 140K in
'k vond het toch wel een mooi project bij nader inzien.
Pecunia non olet
pi_162429345
Een nieuwe @Collin:
Beren Bleiswijk a 3.5ton, 7.5%, 60mnd
pi_162429416
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 11:00 schreef obligataire het volgende:

[..]

'k vond het toch wel een mooi project bij nader inzien.
Het kan nog hoor....
pi_162429538
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 11:00 schreef obligataire het volgende:

[..]

'k vond het toch wel een mooi project bij nader inzien.
Ik ben er veel te huiverig voor. Bijna 21K per maand aflossing, 72 maanden lang naast de andere aflossingsverplichtingen zonder "harde" zekerheden in de grafische industrie
pi_162429623
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 11:11 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Ik ben er veel te huiverig voor. Bijna 21K per maand aflossing, 72 maanden lang naast de andere aflossingsverplichtingen zonder "harde" zekerheden in de grafische industrie
Mee eens, ik pas ook.
  maandag 23 mei 2016 @ 11:34:14 #130
332574 µ
alt-m
pi_162430056
quote:
14s.gif Op maandag 23 mei 2016 11:06 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het kan nog hoor....
Je miste de grap ;)
జ్ఞ‌ా
pi_162430268
quote:
14s.gif Op maandag 23 mei 2016 11:34 schreef µ het volgende:

[..]

Je miste de grap ;)
hahaha Ik ook
pi_162431028
Nieuwe op HCN.
de salon in Den Haag.

Wat mij stoort is: Als je je gaat vestigen aan het Noordeinde, waarom plaats je dan een foto van de Passage????
Ben ik nou een muggenzifter?
pi_162431278
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 12:10 schreef bleyenburg het volgende:
Nieuwe op HCN.
de salon in Den Haag.

Wat mij stoort is: Als je je gaat vestigen aan het Noordeinde, waarom plaats je dan een foto van de Passage????
Ben ik nou een muggenzifter?
Nee, dat ben ik met je eens. Overigens als je op het linkje in de pitch klik kom je wel bij het juiste pand. De passage heeft er 0,0 mee te maken. Dan hadden ze er beter dit plaatje bij kunnen zetten http://www.paleisnoordeinde.nl/
  maandag 23 mei 2016 @ 12:32:37 #134
457392 erik_5
Kruid & Druif
pi_162431546
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 15:43 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

[..]

Als ze nu nog steeds maar 200 maaltijden verkopen dan lijkt de omzet nauwelijks gegroeid(t.o.v. de 71k in 2014) in de afgelopen paar jaar. Ik zou er voor geen goud geld inleggen.
Beste,
Bedankt voor jullie reacties over onze crowdfunding. Aangezien het over ons bedrijf gaat wil ik graag het een en ander verhelderen.

- Omzet sinds verhuizing (1 okt 2015) 121k (alles uit 1 winkel)
- Sinds mei 2016 ook een 2de verkoopkanaal (markthal Rotterdam) en online pakketten (landelijk)

De keuze om een crowdfunding deel 1 en deel 2 te doen is weloverwogen. De eerste crowdfund was bedoeld voor 1) de verhuizing van de winkel en 2) het verbeteren van het product en 3)het schaalbaar krijgen van de productie. Dat hebben we gedaan.

Als het lukt deze crowdfund te halen gaat dit voornamelijk in marketing en sales (online en verkrijgen van meerdere verkooppunten). De keuze van het platform: we willen aandacht geven aan het online product. KoM doet geen verkopen, CAN wel.

Ik hoop op deze manier iig meer inzicht te hebben gegeven.
pi_162432313
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 12:10 schreef bleyenburg het volgende:
Nieuwe op HCN.
de salon in Den Haag.

Wat mij stoort is: Als je je gaat vestigen aan het Noordeinde, waarom plaats je dan een foto van de Passage????
Ben ik nou een muggenzifter?
Ik merk op dat je geen E 250 kunt investeren. E 500 is het laagste bedrag. Is dat nieuw bij HCN? Of alleen bij dit project?

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 23-05-2016 13:03:56 ]
pi_162432363
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 12:10 schreef bleyenburg het volgende:
Nieuwe op HCN.
de salon in Den Haag.

Wat mij stoort is: Als je je gaat vestigen aan het Noordeinde, waarom plaats je dan een foto van de Passage????
Ben ik nou een muggenzifter?
Ze hebben de kostenstructuur ook aangepast. Niets van gehoord:
quote:
Horeca Crowdfunding Nederland houdt éénmalig een bemiddelingsfee in van 1% over het totale geļnvesteerde bedrag voor investeringen boven de ¤ 500. Voor investeringen van ¤ 500 of lager geldt een bemiddelingsfee van 2%. Deze inhouding geschiedt bij de eerste uitbetaling van de eerste rente-en aflossingstermijn(-en).
pi_162433017
HCN maakt er serieus een potje van.

van de HCN website:
Horeca Crowdfunding Nederland
Bezoekadres: Beursplein 37, 3011 AA Rotterdam
Postadres: Postbus 30085, 3001 DB Rotterdam

Tel: 079-3680773


Als ik dat telefoonnummer draai krijg ik "Horeca Accountancy"
Dame aan de telefoon beweert dat ze niks met Horeca Crowdfunding hebben te maken en dat hun tel.nr. is: 079-3680780.
Ik draai toch écht: 079-3680773.

Aparte is dat het 079 nummer impliceert dat ze in Zoetermeer zitten, terwijl adres in Rotterdam is.

beetje schimmig.
pi_162433076
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:00 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ze hebben de kostenstructuur ook aangepast. Niets van gehoord:

[..]

Voor mij ook nieuw!
pi_162433175
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:18 schreef bleyenburg het volgende:
HCN maakt er serieus een potje van.

van de HCN website:
Horeca Crowdfunding Nederland
Bezoekadres: Beursplein 37, 3011 AA Rotterdam
Postadres: Postbus 30085, 3001 DB Rotterdam

Tel: 079-3680773


Als ik dat telefoonnummer draai krijg ik "Horeca Accountancy"
Dame aan de telefoon beweert dat ze niks met Horeca Crowdfunding hebben te maken en dat hun tel.nr. is: 079-3680780.
Ik draai toch écht: 079-3680773.

Aparte is dat het 079 nummer impliceert dat ze in Zoetermeer zitten, terwijl adres in Rotterdam is.

beetje schimmig.
Ik heb ze ook even gebeld en het zelfde verhaal. Heel vreemd!
pi_162433262
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:18 schreef bleyenburg het volgende:

Als ik dat telefoonnummer draai krijg ik "Horeca Accountancy"
Dame aan de telefoon beweert dat ze niks met Horeca Crowdfunding hebben te maken

Helemaal niets lijkt me ook niet van toepassing. De site is precies gelijk en de H van horeca ook:
http://horeca-accountant.nl/

Ze zitten ook op hetzelfde adres als HCN in R'dam:
Horeca Accountancy Rotterdam
Beursplein 37
3011 AA Rotterdam

Het adres in Zoetermeer (Hoofdkantoor Accountancy) is weer gelijk aan het oude adres van HCN
  maandag 23 mei 2016 @ 13:31:50 #141
454405 escortmk2
petrolhead
pi_162433384
In project 67 bij HCN, het vorige project dus, doe ik mee voor 250 euro. Die grens van 500 is dan dus nieuw.
pi_162433402
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:31 schreef escortmk2 het volgende:
In project 67 bij HCN, het vorige project dus, doe ik mee voor 250 euro. Die grens van 500 is dan dus nieuw.
Nog even nagekeken maar de kosten waren bij 500 euro altijd al 2%

[ Bericht 3% gewijzigd door Horsemen op 23-05-2016 13:52:37 (nagegeken) ]
  maandag 23 mei 2016 @ 13:41:44 #143
454405 escortmk2
petrolhead
pi_162433616
Nee, bij een lager bedrag waren de kosten altijd al hoger. 2%. Ik dacht dat de grens bij 500 euro lag om naar 1% kosten te gaan, maar dat kan ook 750 geweest zijn.
  maandag 23 mei 2016 @ 13:45:19 #144
454405 escortmk2
petrolhead
pi_162433713
Dat HCN verhuisd is, wist ik wel. Ze zaten eerst op

"
Horeca Crowdfunding Nederland
Baron de Coubertinlaan 6
2719 EL Zoetermeer
"

Dat verklaart het 079-nummer.
pi_162433771
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:41 schreef escortmk2 het volgende:
Nee, bij een lager bedrag waren de kosten altijd al hoger. 2%. Ik dacht dat de grens bij 500 euro lag om naar 1% kosten te gaan, maar dat kan ook 750 geweest zijn.
Dat klopt niet. Eerst waren de kosten voor iedereen 2%. Rond mei 2015 zijn deze verlaagd naar 1% voor iedereen. Zie ook deze tarievenlijst:
http://www.crowdfundingal(...)latformen-nederland/
  maandag 23 mei 2016 @ 13:50:00 #146
454405 escortmk2
petrolhead
pi_162433849
Voor HCN heb ik ook tel.nr 079-3680778 gevonden.

(nu niet in staat verder te zoeken of te bellen)
pi_162434029
Voor degene die overwegen om iets met Mintos te gaan doen, ze hebben sinds kort een refer a friend actie. Dat kwam ik net tegen.

Als je via mij of iemand anders hier registreert krijg je ¤ 20,- cadeau mits je binnen 90 dagen 1K in leningen stopt. Die actie gaat twee kanten op, dus wellicht handig om elkaar zo te helpen. Dan gaat er toch ¤ 40 fok users op per nieuw account daar. Misschien kunnen we er een lijstje van maken met een actuele link van iemand zodat iedereen profiteert oid, als er enigszins animo voor is tenminste.

Dit is mijn 'refer' link om een account te maken:
Link

Als dat van de mods niet mag (wis het dan direct maar), dan moet een geļnteresseerde even een PM sturen.
pi_162434140
Nou...ik ben teruggebeld.
roept meer vragen op dan dat er duidelijk wordt....
Man stelt dat er geen enkele wijze een verbinding is tussen HCN en Horeca Accountancy.
(kan ook niet volgens hem, want: belangenverstrengeling....)
Meldt vervolgens dat een van de HCN vennoten tevens vennoot is in Horeca Accountancy.

tariefswijziging is nog niet doorgevoerd, zegt hij.
Staat wel op website zeg ik. Jaja, maar gaat er weer af zegt meneer.

nou, zoekt U het maar uit......
pi_162434203
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:59 schreef bleyenburg het volgende:
Nou...ik ben teruggebeld.
roept meer vragen op dan dat er duidelijk wordt....
Man stelt dat er geen enkele wijze een verbinding is tussen HCN en Horeca Accountancy.
(kan ook niet volgens hem, want: belangenverstrengeling....)
Meldt vervolgens dat een van de HCN vennoten tevens vennoot is in Horeca Accountancy.

tariefswijziging is nog niet doorgevoerd, zegt hij.
Staat wel op website zeg ik. Jaja, maar gaat er weer af zegt meneer.

nou, zoekt U het maar uit......
Klinkt als een KoMmetje
pi_162434303
hahaha, ik moest ook gelijk aan Agium/KOM denken :)
pi_162434316
KOM is er iig open over.
Deze club niet!
pi_162434408
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 14:04 schreef bleyenburg het volgende:
KOM is er iig open over.
Deze club niet!
Ik weet niet in hoeverre Horeca Accountancy ook werkzaamheden verricht voor Horeca Crowdfunding
  maandag 23 mei 2016 @ 14:12:44 #153
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162434545
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:45 schreef escortmk2 het volgende:
Horeca Crowdfunding Nederland
Baron de Coubertinlaan 6
2719 EL Zoetermeer
En dat is dan weer het adres van het hoofdkantoor van horeca-accountant.
Ze hebben trouwens nog wat websites:
http://crowdfundinghoreca.nl/
http://horecafinancieringen.nl/

alleen beweren ze daar dan weer in Berkel te zitten.
Tot nooit .......
pi_162434549
Lijkt erop dat je alles met elkaar te maken hebben:

Een persbericht uit 2013:
quote:
Horeca Accountancy scoort wederom met crowdfunding

Horeca Accountancy, het gerenommeerde landelijk opererende accountantskantoor dat zich uitsluitend richt op de horeca, is wederom succesvol met crowdfunding. Binnen slechts 1,5 uur werd via crowdfunding de financieringsbehoefte van een cliėnt vervuld. ‘De ondernemer kreeg geen additionele financiering van de huisbankier, terwijl de zaak al kort na de recente opening alle prognoses overtrof’. De financiering was benodigd voor uitbreiding van de capaciteit omdat de horeca-onderneming onvoldoende zitplaatsen had voor de enorme gastenaantallen. ‘Naar onze mening juist een prachtige casus en mooie kans voor een bank, maar het mocht niet baten’, aldus de directie. Het accountantskantoor was ervan overtuigd dat de crowd wel de casus zou belonen en dat was een juiste inschatting.

Crowdfunding is een prima alternatief voor bancaire financiering. Binnenkort start www.horecacrowdfunding.nl. Een platform dat zich uitsluitend richt op de horeca. Dat kan de oplossing zijn voor de horecasector.

Website: horeca-accountants.nl
Introductie HCN:

quote:
Horeca Crowdfunding Nederland is het eerste crowdfunding platform dat zich uitsluitend richt op de financiering van horeca (gelieerde) bedrijven. De horeca is bij uitstek een sector waarbij de kredietverstrekking vanuit bancaire instellingen uitzonderlijk moeizaam is, veelal zelfs onmogelijk.

De kredietverstrekking richting de horeca dreigt momenteel volledig stil te komen liggen. Hierdoor komen onderscheidende en interessante startups niet van de grond en dreigen gezonde reeds gevestigde horeca-ondernemingen ook (onterecht) de dupe te worden van de algehele economische malaise. Dit crowdfunding platform brengt investeerders en horeca-ondernemers tot elkaar, zodat de Nederlandse horeca kan blijven innoveren en gepassioneerde, succesvolle horecaconcepten kunnen blijven bestaan.

Horeca Crowdfunding is een initatief van "Horeca Accountancy Zoetermeer".
Diensten accountant mbt crowdfunding

quote:
Crowdfunding horeca

In tijden waarin horeca-ondernemingen moeizaam aan extra liquiditeiten en/of startkapitaal kunnen komen via de reguliere bancaire wegen, kan crowdfunding een interessant alternatief vormen. Crowdfunding is een verzamelbegrip. Er zijn diverse vormen van crowdfunding. De meest bekende is het aanvragen van een financiering via de crowd, door middel van daadwerkelijk verstrekte leningencertificaten. Maar ook zonder het aangaan van schuldbekentenissen kunt u op creatieve wijze via uw gasten aan de benodigde liquiditeiten komen. Horecafinancieringen.nl heeft veel ervaring met de verschillende vormen van crowdfunding binnen de horeca. Tot op heden zijn alle trajecten die wij ondersteund hebben succesvol geweest. Ondersteuning bij een horeca crowdfundingstraject verrichten wij op basis van no cure no pay. Mocht u behoeften hebben aan extra kapitaal of liquiditeiten en hiervoor crowdfunding wensen in te zetten, dan kunt u ons uiteraard altijd vrijblijvend contacteren via info@horecafinancieringen.nl


[ Bericht 7% gewijzigd door djh77 op 23-05-2016 14:34:31 ]
pi_162436374
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:59 schreef bleyenburg het volgende:
Nou...ik ben teruggebeld.
roept meer vragen op dan dat er duidelijk wordt....
Man stelt dat er geen enkele wijze een verbinding is tussen HCN en Horeca Accountancy.
(kan ook niet volgens hem, want: belangenverstrengeling....)
Meldt vervolgens dat een van de HCN vennoten tevens vennoot is in Horeca Accountancy.

tariefswijziging is nog niet doorgevoerd, zegt hij.
Staat wel op website zeg ik. Jaja, maar gaat er weer af zegt meneer.

nou, zoekt U het maar uit......
Dit is de reactie die ik gekregen heb:
"De telefoon van ons bedrijf is per abuis door de centrale doorgeschakeld naar Horeca Accountancy. Dit bedrijf is tevens gevestigd in ons pand.
Als de telefoon wordt doorgeschakeld, wordt er opgenomen door een telefoonafhandelaar, deze is inderdaad niet bekend met andere bedrijven."
pi_162436548
# 200 *O* mijlpaaltje :)
Pecunia non olet
pi_162436656
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 15:33 schreef obligataire het volgende:
# 200 *O* mijlpaaltje :)
200 olifanten? Aardappels? Projecten? Tenen? Lengte van je kind in cm??
pi_162436713
Aardappels inderdaad :7
Pecunia non olet
pi_162436783
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 15:40 schreef obligataire het volgende:
Aardappels inderdaad :7
Nou dat is wel een felicitatie waard! 😀
pi_162436801
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 15:33 schreef obligataire het volgende:
# 200 *O* mijlpaaltje :)
Over hoeveel platformen en wanneer ben je begonnen?
pi_162436972
GvE (84),
CCF (40),
KOM (37),
FNC (26),
IVM (8),
AGD (3),
MB (1),
RF (1)

2 defaults (alle GvE).

Begin 2014 begonnen.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 23-05-2016 16:00:26 ]
Pecunia non olet
pi_162437427
Ik vind het knap hoor; 2 defaults op 200 projecten
Hulde!!
pi_162437536
Ik krijg net innings melding van FNC.
Ander project (paviljoen) is al tijden afgeschreven en nóg niet gestart.
ik overweeg sterk mijn machtiging in te trekken en te kappen met FNC.

Ook betaling van 11 mei nóg steeds niet in overzicht verwerkt.
man man man.....
pi_162437554
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 15:51 schreef obligataire het volgende:
GvE (84),
CCF (40),
KOM (37),
FNC (26),
IVM (8),
AGD (3),
MB (1),
RF (1)

2 defaults (alle GvE).

Begin 2014 begonnen.
Netjes hoor, zeker de defaults ^O^
pi_162437605
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 15:51 schreef obligataire het volgende:
GvE (84),
CCF (40),
KOM (37),
FNC (26),
IVM (8),
AGD (3),
MB (1),
RF (1)

2 defaults (alle GvE).

Begin 2014 begonnen.
Mooie cijfers (zeker de defaults) en een goede spreiding over de verschillende platformen. Het nadeel, wat ik zelf hier ook van ervaar, is dat het overzicht soms een beetje kwijt raakt.

Maar ik vind het zelf ook gewoon leuk om nieuwe platformen te proberen. Zo ben ik gisteren ook ingestapt op Mintos en heb mijn eerste honderd euro al uitgeleend. ik ben alleen nog een beetje huiverig voor rendement 'zonder' risico....

Tot nu toe bevalt het me prima, het geld is via auto-invest binnen een seconde uitgeleend en neemt mij het werk uit handen, ik doe voorlopig rustig aan op dit platform en kijk wel hoe het loopt.

Ik denk dat het bij mij nog wel even gaat duren voor ik de grens van 200 honderd echte cf-projecten(en dus geen bondora en mintos) ga slechten, momenteel sta ik op 127 projecten.

GvE: 100 (12 defaults)
KoM: 12 (geen default)
CCF: 6 (geen default)
Seeds: 2 (1 default)
Symbid: 7(1 default)
Kiva: 100 euro

Mijn defaults zijn een stuk hoger maar dat komt denk ik gedeeltelijk ook door het feit dat ik al in 2012 begonnen ben.
pi_162437611
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 15:51 schreef obligataire het volgende:
GvE (84),
CCF (40),
KOM (37),
FNC (26),
IVM (8),
AGD (3),
MB (1),
RF (1)

2 defaults (alle GvE).

Begin 2014 begonnen.
2 afgeronde defaults? gezien je infraunie ook hebt
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_162437636
quote:
99s.gif Op maandag 23 mei 2016 16:14 schreef CaLeX het volgende:

[..]

2 afgeronde defaults? gezien je infraunie ook hebt
Fishpoint en R&R, zijn beide failliet :(
Infraunie zit ik niet in gelukkig.
Pecunia non olet
pi_162437663
De pakkenboer is ook weer terug. Ik ga het geeneens lezen.

Nieuw project op kapitaalopmaat:
Link: https://www.kapitaalopmaat.nl/The-TailorMates-Corporations
Naam: The-TailorMates-Corporations
pi_162437774
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 16:15 schreef obligataire het volgende:

[..]

Infraunie zit ik niet in gelukkig.
ah grote kans dat je die juist wel had ;)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_162437783
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 16:14 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]Mijn defaults zijn een stuk hoger maar dat komt denk ik gedeeltelijk ook door het feit dat ik al in 2012 begonnen ben.
Precies, dat scheelt 2 jaar en in 2 jaar kan er veel gebeuren. Mijn voordeel is dat ik enige boekhoudkundige ervaring heb. Voor de rest houd ik me verre van risicovolle projecten, hoe hoog de rente ook moge zijn.....
Pecunia non olet
pi_162437869
quote:
99s.gif Op maandag 23 mei 2016 16:21 schreef CaLeX het volgende:

[..]

ah grote kans dat je die juist wel had ;)
Zo zie je maar dat het soms geluk is, want deze heb ik niet genomen vanwege de te korte looptijd. Te veel werk, teveel kosten en te veel wachttijd relatief gezien.
Pecunia non olet
  maandag 23 mei 2016 @ 16:25:27 #172
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162437881
quote:
Investeerders uit het eerste The TailorMates project hebben het eerste pandrecht, investeerders uit dit project zullen het tweede pandrecht verkrijgen de bovenvermelde voorraad, Inventaris en Debiteuren.
Zo KoM begint te leren. Bij de camperboer was de term 1e en 2e pandrecht nog onbekend.
Hebben ze een woordenboekje gekocht, of doet google het weer.
Tot nooit .......
pi_162437997
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 16:24 schreef obligataire het volgende:

[..]

Zo zie je maar dat het soms geluk is, want deze heb ik niet genomen vanwege de te korte looptijd. Te veel werk, teveel kosten en te veel wachttijd relatief gezien.
klopt, het is bij mij vooralsnog de enige die in problemen is. Mocht er niets meer binnen komen Dat gaat het me op AYD iig niet meer lukken om quitte te spelen.

Hier 54 projecten, 1 afgerond en 1 in problemen (52 GVE en 2 AYD). Ga alleen nog maar herinvesteren + bij mooie projecten (en geen herinvesteringsruimte) mag ik nog zo een 5 projecten meepakken van mezelf.

rendement (-/- het project in problemen) zou uitkomen op 7,8% gemiddeld per jaar.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_162438563
quote:
99s.gif Op maandag 23 mei 2016 16:30 schreef CaLeX het volgende:

[..]

klopt, het is bij mij vooralsnog de enige die in problemen is. Mocht er niets meer binnen komen Dat gaat het me op AYD iig niet meer lukken om quitte te spelen.

Hier 54 projecten, 1 afgerond en 1 in problemen (52 GVE en 2 AYD). Ga alleen nog maar herinvesteren + bij mooie projecten (en geen herinvesteringsruimte) mag ik nog zo een 5 projecten meepakken van mezelf.

rendement (-/- het project in problemen) zou uitkomen op 7,8% gemiddeld per jaar.
Keurig!
Pecunia non olet
pi_162438786
quote:
14s.gif Op maandag 23 mei 2016 16:17 schreef Horsemen het volgende:
De pakkenboer is ook weer terug. Ik ga het geeneens lezen.

Nieuw project op kapitaalopmaat:
Link: https://www.kapitaalopmaat.nl/The-TailorMates-Corporations
Naam: The-TailorMates-Corporations
Doe maar niet :)
Pecunia non olet
pi_162438958
Nieuwsbrief Nederland Crowdfunding:

http://newsletter.startcr(...)2D08C67FD2F38AC4859C

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 23-05-2016 17:15:59 ]
pi_162439561
quote:
14s.gif Op maandag 23 mei 2016 17:06 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwsbrief Nederland Crowdfunding:

http://newsletter.startcr(...)2D08C67FD2F38AC4859C
3. Een investeerder heeft de mogelijkheid om een investering actief te bevestigen dan wel binnen 24 uur te ontbinden. De AFM vindt het belangrijk dat de investeerder bewust een keuze maakt te investeren en daarom dient een mogelijkheid tot reflectie worden geboden.

Wel handig, je kunt dus blind investeren bij projecten die hard lopen en binnen 24 uur toch niet meedoen.
pi_162439735
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 17:29 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

3. Een investeerder heeft de mogelijkheid om een investering actief te bevestigen dan wel binnen 24 uur te ontbinden. De AFM vindt het belangrijk dat de investeerder bewust een keuze maakt te investeren en daarom dient een mogelijkheid tot reflectie worden geboden.

Wel handig, je kunt dus blind investeren bij projecten die hard lopen en binnen 24 uur toch niet meedoen.
Ik dacht dat de opzegtermijn veel langer was. Bij The Dutch Deal heb ik binnen twee weken mijn toezegging ingetrokken omdat er geen antwoord kwam op een aan de ondernemer gestelde vraag. Dat werd gelukkig geaccepteerd. Gelden hier niet de regels voor een consumentenaankoop?
Investeerder sinds 2007.
pi_162439767
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 17:29 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

3. Een investeerder heeft de mogelijkheid om een investering actief te bevestigen dan wel binnen 24 uur te ontbinden. De AFM vindt het belangrijk dat de investeerder bewust een keuze maakt te investeren en daarom dient een mogelijkheid tot reflectie worden geboden.

Wel handig, je kunt dus blind investeren bij projecten die hard lopen en binnen 24 uur toch niet meedoen.
Ik lees het toch anders.
Volgens mij staat er of actief bevestigen of je moet binnen 24 uur kunnen opzeggen. De meeste platformen laten je al actief bevestigen. Dus dan zou volgens deze regelgeving de (verplichte) mogelijkheid om te annuleren binnen 24 uur niet nodig zijn.
Gelukkig is de praktijk zo dat de meeste platformen niet moeilijk doen als je je binnen een paar dagen na je inschrijving terugtrekt. Logisch natuurlijk zouden ze wel moeilijk doen, dan laat je ze voortaan links liggen en dan hebben ze veel meer schade.
pi_162439857
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 17:38 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik lees het toch anders.
Volgens mij staat er of actief bevestigen of je moet binnen 24 uur kunnen opzeggen. De meeste platformen laten je al actief bevestigen. Dus dan zou volgens deze regelgeving de (verplichte) mogelijkheid om te annuleren binnen 24 uur niet nodig zijn.
Gelukkig is de praktijk zo dat de meeste platformen niet moeilijk doen als je je binnen een paar dagen na je inschrijving terugtrekt. Logisch natuurlijk zouden ze wel moeilijk doen, dan laat je ze voortaan links liggen en dan hebben ze veel meer schade.
Zo zou je het ook kunnen lezen ja :) En ik denk ook dat je het zo zou moeten lezen als ik het nog een keertje nalees. Ik heb eens willen annuleren bij KoM, maar dat werd me niet toegestaan. Je kunt natuurlijk nog ervoor kiezen geen geld over te maken, maar dat is ook niet zo netjes als je nog meer projecten daar wilt doen.

Ik kreeg het antwoord: "Het is niet mogelijk om toegezegde investeringen gedurende de looptijd van een project in te trekken." Even daarna werd alsnog het gehele project teruggetrokken.

Volgens mij hoef je niet te bevestigen via mail bij KoM toch?
pi_162440258
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 17:42 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]
Ik kreeg het antwoord: "Het is niet mogelijk om toegezegde investeringen gedurende de looptijd van een project in te trekken." Even daarna werd alsnog het gehele project teruggetrokken.
De looptijd start toch pas wanneer de funding aan de ondernemer wordt overgemaakt?

Ik heb er al meerdere gecancelled bij KOM....
Pecunia non olet
pi_162440416
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 18:00 schreef obligataire het volgende:

[..]

De looptijd start toch pas wanneer de funding aan de ondernemer wordt overgemaakt?

Ik heb er al meerdere gecancelled bij KOM....
Was een jaar geleden ongeveer (Geenen schoenen), misschien zijn ze er daarna soepeler in geworden. Maakt ook verder niet meer uit, maar was wel blij dat het project niet doorging.
pi_162440523
Iemand hier die geinvesteerd heeft in GVE project:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kom er achter dat meneer persoonlijk failliet is verklaard op 3 mei.
Ben benieuwd wanneer GVE hierover gaat communiceren
pi_162440573
Reactie HCN nav project De Salon:
quote:
Sporadisch krijgen wij van een ondernemer, om verschillende redenen, het verzoek of het minimum investeringsbedrag hoger gezet kan worden. In dit specifieke geval was dat echter niet zo, echter was het project al volgeschreven voordat wij dit in de gaten hadden.

Bedankt voor uw oplettendheid aangaande de kostenstructuur. Dit is een wijziging die wij mogelijk in de toekomst gaan doorvoeren. Dit had echter niet op onze website vermeld mogen staan. Dergelijke wijzigingen worden bij ons niet van kracht alvorens onze investeerders hierover te informeren. Inmiddels is dit op onze website dan ook weer aangepast.

Onlangs zijn wij met ons kantoor van Zoetermeer naar het WTC in Rotterdam verhuisd. De telefooncentrale van het bedrijven verzamel gebouw in Zoetermeer, waar wij eerst zaten, verzorgt nu tijdelijk de doorschakeling naar ons nieuwe kantoor. Vanmiddag ontvingen wij meerdere berichten dat er iets mis ging met deze doorschakeling. Wij hebben daarop direct contact opgenomen met de verantwoordelijke voor deze doorschakeling en is dit nu weer opgelost.

Horeca Crowdfunding en Horeca Accountant zijn 2 bedrijven die niets met elkaar te maken hebben. De enige verbinding is dat 1 van de vennoten van Horeca Crowdfunding tevens vennoot is bij Horeca Accountant. Bij de oprichting van Horeca Crowdfunding hebben destijds gekozen voor dezelfde website ontwikkelaar. Wij vonden die “H” wel mooi en vandaar dus de gelijkenis.
pi_162441305
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 18:10 schreef iw84t het volgende:
Iemand hier die geinvesteerd heeft in GVE project:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kom er achter dat meneer persoonlijk failliet is verklaard op 3 mei.
Ben benieuwd wanneer GVE hierover gaat communiceren
Was het een eenmanszaak? Kwam net de bedrijfsnaam ook tegen in het faillisementsregister 4-mei 2016 uitgesproken.

Ik heb hem in mijn lijstje opgenomen. Weer een behoorlijk hoog bedrag 210K waarvan dus nog 3/4 terugbetaald moet worden. Gelukkig zit ik er zelf niet in.

Als jij er wel in zit zou ik maar eens bij GvE aan de bel trekken en vragen wat er aan de hand is en hoe dit verder opgelost gaat worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-05-2016 19:23:58 ]
pi_162444816
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 16:15 schreef obligataire het volgende:

[..]

Fishpoint en R&R, zijn beide failliet :(
Infraunie zit ik niet in gelukkig.
Fishpoint was een drama, had trouwens tussen de regels door wel gelezen dat Fishpoint de mogelijkheden zou bekijken om tot een zaak tegen de NS te komen. Is hier nog wat van gekomen?
  maandag 23 mei 2016 @ 21:07:25 #187
456326 herootje
Nieuwsgierg van aard.
pi_162445596
Ik kwam dit project tegen, via twitter. Ik heb geļnvesteerd. Project Is reeds 64% gefund.

Project op www.all4funding.nl
Status: 64% gefund
Link: https://www.all4funding.n(...)-gaat-onwies-knallen

Naam: Dante Bikes
Leendoel: Voorraadfinanciering & Werkkapitaal
Bedrag: 80.000 euro
Rente: 7,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: S2+, Goede financiėle verwachtingen met onderpand
Graydon rating: AA
Zekerheid: Persoonlijke borgstelling (voor geheel leningsbedrag)
FOK!
pi_162445927
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 21:07 schreef herootje het volgende:
Ik kwam dit project tegen, via twitter. Ik heb geļnvesteerd. Project Is reeds 64% gefund.

Project op www.all4funding.nl
Status: 64% gefund
Link: https://www.all4funding.n(...)-gaat-onwies-knallen

Naam: Dante Bikes
Leendoel: Voorraadfinanciering & Werkkapitaal
Bedrag: 80.000 euro
Rente: 7,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: S2+, Goede financiėle verwachtingen met onderpand
Graydon rating: AA
Zekerheid: Persoonlijke borgstelling (voor geheel leningsbedrag)
Dit meldde je op 12 mei ook al. Toevallig een beetje hieraan gelieerd? :)
  maandag 23 mei 2016 @ 21:35:07 #189
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162446438
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 21:18 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Dit meldde je op 12 mei ook al. Toevallig een beetje hieraan gelieerd? :)
Wat een argwaan, zijn eerste post (5 weken geleden) ging helemaal niet over deze pitch.
Tot nooit .......
pi_162447201
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 18:44 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Was het een eenmanszaak? Kwam net de bedrijfsnaam ook tegen in het faillisementsregister 4-mei 2016 uitgesproken.

Ik heb hem in mijn lijstje opgenomen. Weer een behoorlijk hoog bedrag 210K waarvan dus nog 3/4 terugbetaald moet worden. Gelukkig zit ik er zelf niet in.

Als jij er wel in zit zou ik maar eens bij GvE aan de bel trekken en vragen wat er aan de hand is en hoe dit verder opgelost gaat worden.
Het was inderdaad een eenmanszaak.
Uit de pitch:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens zijn linked in profiel is de eigenaar nu general manager bij
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(het bedrijf waarvan hij de licentie had voor de Benelux.

Iets zegt me dat dit zaakje stinkt.

Gelukkig zit ik hier maar voor 100 euro in (zoals in ongeveer 80% van mijn 208 projecten. Bij de andere 20 procent varieren de bedragen van 200 tot 1000 euro per project).
pi_162447820
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 20:43 schreef Popolo het volgende:

[..]

Fishpoint was een drama, had trouwens tussen de regels door wel gelezen dat Fishpoint de mogelijkheden zou bekijken om tot een zaak tegen de NS te komen. Is hier nog wat van gekomen?
Ik begreep dat haar advocaat onvoldoende mogelijkheden ziet om te procederen. Ze zal wel niets zwart-op-wit hebben gehad met de NS.

Wijze les: nooit meer startende horeca (een succesvolle zaak mag wel), en mode nooit ofte nimmer :)
Pecunia non olet
pi_162449000
Ik lees nu al een tijdje mee en wil binnenkort ook gaan starten met crowdfunding. Ik heb echter nog 2 kleine vragen:

- ik las een tijdje terug dat mensen zich inschrijven voor een project en dan pas gaan lezen. Hierboven is een artikel geplaatst dat je 24 uur bedenktijd hebt, is dat altijd zo? Dan kan toch iedereen zich op elk project inschrijven?

- wat is de minimum inleg per project bij de 3 grootste Nederlandse platformen?

En zijn er misschien handige boeken/sites om te lezen, met daarin tips waar je op kan letten?

[ Bericht 10% gewijzigd door WeCanDoIt op 23-05-2016 23:05:07 ]
pi_162451650
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 21:35 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Wat een argwaan, zijn eerste post (5 weken geleden) ging helemaal niet over deze pitch.
ik had het bij zijn eerste post over dante bikes al. :X

Denk dat rockenfeller hier wel een punt heeft.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 00:22:25 #194
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_162451735
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 22:48 schreef WeCanDoIt het volgende:
Ik lees nu al een tijdje mee en wil binnenkort ook gaan starten met crowdfunding. Ik heb echter nog 2 kleine vragen:

- ik las een tijdje terug dat mensen zich inschrijven voor een project en dan pas gaan lezen. Hierboven is een artikel geplaatst dat je 24 uur bedenktijd hebt, is dat altijd zo? Dan kan toch iedereen zich op elk project inschrijven?

- wat is de minimum inleg per project bij de 3 grootste Nederlandse platformen?

En zijn er misschien handige boeken/sites om te lezen, met daarin tips waar je op kan letten?
Goed dat je al een tijdje meeleest! Dat zou mijn antwoord zijn op je laatste vraag. Handige sites? Er is er slechts één: FOK! Lees op z'n minst de laatste tien draadjes, liever nog de laatste vijftig (die van het laatste jaar dus). Dan ben je aardig op de hoogte van de diverse beleggingsstrategieėn, de valkuilen, de (on)betrouwbaarheid van de platforms en leningvragers enz.
Je tweede vraag is niet al te lastig te vinden: CCF ¤ 500; de rest over 't algemeen ¤ 100.
Je eerste vraag is in deze draad al beantwoord: diverse platforms hanteren verschillende termijnen. Vaak de 14-dagentermijn. Maar IVM bijvoorbeeld een 72-uurstermijn. Maar dat is in de meeste gevallen geen wet van Meden en Perzen. Mits (minimaal) gemotiveerd kun je er vaak nog op de dag van betalen van af.
pi_162454047
Bedankt voor je reactie! Wat bedoel je met de laatste draadjes? Is dat gewoon deze topic reeks? Dan zal ik eens bij 50 beginnen haha!
pi_162454137
We hebben een voorstel gehad van KOM voor afhandeling van project #1065.
Na alles wat ik geleerd hebben bij quickboats GvE. Ga ik hiermee denk ik wel akkoord:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_162454295
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 08:42 schreef Murene het volgende:
We hebben een voorstel gehad van KOM voor afhandeling van project #1065.
Na alles wat ik geleerd hebben bij quickboats GvE. Ga ik hiermee denk ik wel akkoord:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
IK vind het een vreemd voorstel. Als er op 1 juli al 10k overgemaakt kan worden dan blijft er slechts een paar duizend over. Daarvoor zou dan toch prima een nieuwe betaalregeling getroffen kunnen worden.

Volgens mij is het idee van geld lenen dat je het terugbetaalt wanneer je daar toe in staat bent! Ik snap dat meneer liever 10k dan 13k terugbetaald maar hij heeft in principe geen keuze. Ik zou hier om principiėle redenen niet mee akkoord gaan, of KoM moet met hele goede argumenten komen.
pi_162454505
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 21:55 schreef iw84t het volgende:

[..]

Het was inderdaad een eenmanszaak.
Uit de pitch:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens zijn linked in profiel is de eigenaar nu general manager bij
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(het bedrijf waarvan hij de licentie had voor de Benelux.

Iets zegt me dat dit zaakje stinkt.

Gelukkig zit ik hier maar voor 100 euro in (zoals in ongeveer 80% van mijn 208 projecten. Bij de andere 20 procent varieren de bedragen van 200 tot 1000 euro per project).
Hier de volledige pitch, aangezien GVE alles van internet haalt:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_162455271
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 09:00 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

IK vind het een vreemd voorstel. Als er op 1 juli al 10k overgemaakt kan worden dan blijft er slechts een paar duizend over. Daarvoor zou dan toch prima een nieuwe betaalregeling getroffen kunnen worden.

Volgens mij is het idee van geld lenen dat je het terugbetaalt wanneer je daar toe in staat bent! Ik snap dat meneer liever 10k dan 13k terugbetaald maar hij heeft in principe geen keuze. Ik zou hier om principiėle redenen niet mee akkoord gaan, of KoM moet met hele goede argumenten komen.
Ik denk dat hij dit project gewoon met een kleine korting wil afsluiten. Als je 10k kan betalen lijkt me dat die laatste 3k ook nog wel aanwezig is. Zeer vreemd dat KoM het allemaal wel oké vind..
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_162455425
quote:
Zeer vreemd dat KoM het allemaal wel oké vind..
KoM heeft zijn geld al binnen en wil het natuurlijk met zo min mogelijk inspanning afronden.
pi_162455833
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 08:42 schreef Murene het volgende:
We hebben een voorstel gehad van KOM voor afhandeling van project #1065.
Na alles wat ik geleerd hebben bij quickboats GvE. Ga ik hiermee denk ik wel akkoord:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat mij het meest irriteerde is de toonzetting in de passage:
Vanuit KOM vinden we dit een meer dan redelijk aanbod van ondernemer, gegeven het oorspronkelijke risico dat aan het project is verbonden (C-rating, Hoog risico).

Meer dan redelijk?
Meer dan redelijk is dat hij alles inclusief rente terug betaald eerder dan verwacht.
Gewoon redelijk is dat hij alles inclusief rente terug betaald conform de overeenkomst.
De minst slechte oplossing is dat hij nu ziet dat het niet gaat zijn wonden likt en de nog uitstaande schuld zonder rente voldoet. Zodat de investeerder snel zijn geld weer kan investeren

Alle andere oplossingen zijn slecht (er). Soms moet je echter wel eens een slechte (re) oplossing accepteren omdat er geen betere is. Echter dit maakt je niet gelukkig zoals KOM met zijn toonzetting wil suggereren. Ik wens jullie wijsheid in de beslissing.
pi_162455885
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 00:17 schreef CaLeX het volgende:

[..]

ik had het bij zijn eerste post over dante bikes al. :X

Denk dat rockenfeller hier wel een punt heeft.
Idem, Ik dacht ook op dat moment laat ik mijn :X houden
  dinsdag 24 mei 2016 @ 10:32:53 #203
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162455888
Als je hier mee instemt is het hek van de dam. Dan komen er nog 100.
Na weglopers, niet kopen wat verpand zou worden, stapel-leners is dit dus een nieuwe.

Als je voor 1 jaar aflossing nog geld op de plank hebt liggen dan heb je nog een jaar de tijd op voor die laatste maanden een oplossing te vinden. HA uitwinnen zal lastig worden? Ik zie niet in waarom. Vast niet lastiger dan alle anderen. De eerste 10k ligt al op de plank (en flik het niet om die volgende maand onvindbaar te maken, want je hebt al aangegeven dat die er zijn).

Een beter voorstel zit er vast in. Minimaal het volledig openstaande bedrag.
Tot nooit .......
pi_162455893
quote:
De minst slechte oplossing is dat hij nu ziet dat het niet gaat zijn wonden likt en de nog uitstaande schuld zonder rente voldoet. Zodat de investeerder snel zijn geld weer kan investeren
De minst slechte, en volgens mij meest redelijke oplossing is dat hij gewoon een baantje zoekt en een betalingsregeling treft waarbij hij alles gewoon met rente terugbetaalt, zij het mogelijk niet volgens het oorspronkelijke schema.
pi_162456004
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 08:42 schreef Murene het volgende:
We hebben een voorstel gehad van KOM voor afhandeling van project #1065.
Na alles wat ik geleerd hebben bij quickboats GvE. Ga ik hiermee denk ik wel akkoord:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Grotendeels gelijk voorstel als bij B&D. Geldlener mag a.h.w. zijn restschuld afkopen, en de renteverplichting vervalt al helemaal. Haha, als dit doorgaat, zullen er heel veel afkopingen volgen! KOM heeft dan wel bijzondere teaser voor nieuwe projectaanvragers: tussentijds aflossen met korting! en zonder rente!

Betekent dat de funder ineens als soort aandeelhouder wordt beschouwd (risicodragend participeert, echter alleen als het om de lasten gaat natuurlijk). Hele foute ontwikkeling
  dinsdag 24 mei 2016 @ 10:43:44 #206
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162456118
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 10:37 schreef ZeKraut het volgende:

[..]

Grotendeels gelijk voorstel als bij B&D. Geldlener mag a.h.w. zijn restschuld afkopen, en de renteverplichting vervalt al helemaal. Haha, als dit doorgaat, zullen er heel veel afkopingen volgen! KOM heeft dan wel bijzondere teaser voor nieuwe projectaanvragers: tussentijds aflossen met korting! en zonder rente!

Betekent dat de funder ineens als soort aandeelhouder wordt beschouwd (risicodragend participeert, echter alleen als het om de lasten gaat natuurlijk). Hele foute ontwikkeling
Het grote verschil met B&D is dat die daadwerkelijk zijn deuren ging sluiten en dat het lastig zou worden om de schulden te innen, samen met de andere schulden. Door de verkoop van de inventaris konden wij 'voordringen' op de andere schulden.
Zouden wij dat niet doen dan was de inventatis minder waard en was het innen van de vordering lastig.

Bji deze zie ik het heel anders. Die man kan gewoon een baan zoeken en afbetalen. De eerste 10k is er al.
Tot nooit .......
pi_162456120
Ook heel fijn is dat de funder nu ook afhankelijk wordt van personen die ook achteraf nog alles voor zoete koek slikken... De misplaatste TINA-toon druipt ervan af (GvE is daar ook sterk in)
pi_162456129
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 10:12 schreef Benger het volgende:

[..]

KoM heeft zijn geld al binnen en wil het natuurlijk met zo min mogelijk inspanning afronden.
Inderdaad, de fee is binnen, de ondernemer heeft (bijna) aan zijn verplichten voldaan. Waarschijnlijk boeken ze dit project dan ook gewoon als een success...
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_162456160
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 09:13 schreef L.p.a. het volgende:

[..]

Hier de volledige pitch, aangezien GVE alles van internet haalt:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tja, als hij persoonlijk failliet gaat en nu gelijk in dienst is bij zijn voormalige toeleverancier is dat wel heel speciaal. Ik zou het geheel toch maar eens bij GvE neerleggen. Om het verder uit te zoeken. Hoewel ze daar vermoedelijk ook moeten wachten op de curator omdat het een persoonlijk faillisement (eenmanszaak) is. Als er een B.V. failliet is kunnen ze gelijk zonder op de curator te wachten al achter de hoofdelijke aansprakelijkheid aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 24-05-2016 11:03:26 ]
pi_162456165
Laat kom zijn vergoeding ook in de pot stoppen, dat is echt gedeelde smart. Op dit moment zijn alle lusten voor kom en de geldlener en de lasten voor de investeerder. Snap niet hoe kom de investeerders tevreden wil houden met deze fratsen. Ben half jaar geleden al gestopt met investeren en dit versterkt alleen maar mijn keuze. Zit zelf niet in het project en wens jullie wijsheid bij jullie beslissing.
pi_162456202
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 10:43 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het grote verschil met B&D is dat die daadwerkelijk zijn deuren ging sluiten en dat het lastig zou worden om de schulden te innen, samen met de andere schulden. Door de verkoop van de inventaris konden wij 'voordringen' op de andere schulden.
Zouden wij dat niet doen dan was de inventatis minder waard en was het innen van de vordering lastig.

Bji deze zie ik het heel anders. Die man kan gewoon een baan zoeken en afbetalen. De eerste 10k is er al.
In die deal staat ook een relatief klein bedrag nog open, en wordt blijkbaar geen bijdrage van de ondernemer zelf richting de funders gevraagd. Ik had overigens diverse vragen aan KOM gesteld om meer inzicht in de achtergrond van de schuldopbouw te krijgen. Nul reactie
  dinsdag 24 mei 2016 @ 10:48:51 #212
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162456233
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 10:47 schreef ZeKraut het volgende:
Nul reactie
't is KoM he, de reacties komen vast de 28e.
Tot nooit .......
pi_162456258
Ik zit niet in dit project maar ik zou zeker niet met het voorstel akkoord gaan. De reactie van KOM slaat echt helemaal nergens op. Dat het een C project is doet helemaal niet ter zake. Een lening is een lening wat voor label er ook aan hangt, er moet terugbetaald worden als dat mogelijk is.
pi_162456271
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 21:55 schreef iw84t het volgende:
Iets zegt me dat dit zaakje stinkt.
Het zaakje stinkt inderdaad.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze. B.V. is opgericht in februari... mijn gok is dat hij het faillissement heeft zien 'aankomen' al dan niet zelf heeft bewerkstelligt.

Uit de pitch viel me ook op:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weet niet of de inkoopwaarde van dat spul zo hoog ligt of dat het zijn privé opnames zijn.
Daarnaast:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Peanuts natuurlijk als je rustig 2 ton aan investeerders vraagt.

Zou me niet verbazen als hij een deze maanden een nieuw crowdfunding ronde begint en het verhaal zich zal herhalen.

Spijtig voor de investeerder die er 10k in heeft gestopt, maar ik zie het zo: als je ergens geen verstand van hebt investeer er dan ook niet in
pi_162456427
Ik heb een hele tijd dit forum niet gevolgd en sta echt te kijken van de verhalen die ik in de afgelopen paar dagen weer langs heb zien komen

Het kwalijke van dit alles is dat de platforms zich nergens druk over hoeven te maken: het aanbod aan geld is nog steeds veel groter dan de vraag. Dit zal zelfs zo blijven wanneer alle members van fok de platforms de rug toe zullen keren..
  dinsdag 24 mei 2016 @ 11:00:27 #216
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162456509
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 10:50 schreef Mijnenveger het volgende:
Deze. B.V. is opgericht in februari... mijn gok is dat hij het faillissement heeft zien 'aankomen' al dan niet zelf heeft bewerkstelligt.
De crowd heeft dan toch eigenlijk met de BV niets te maken?
Die hebben aan een eenmanszaak geld uitgeleend. Dit soort grote wijzigingen in de bedrijfsstructuur zouden moeten worden voorgelegd!

In principe is de eenmanszaak geliquideerd en zou op dat moment het hele bedrag moeten worden terugbetaald.

[ Bericht 35% gewijzigd door Speekselklier op 24-05-2016 11:08:50 ]
Tot nooit .......
pi_162456659
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:00 schreef Speekselklier het volgende:
De crowd heeft dan toch eigenlijk met de BV niets te maken?
Die hebben aan een eenmanszaak geld uitgeleend. Dit soort grote wijzigingen in de bedrijfsstructuur zouden moeten worden voorgelegd!

In principe is de eenmanszaak geliquideerd en zou op dat moment het hele bedrag moeten worden terugbetaald.
Graag even quoten dan weten we waar je op reageert.
In dit GvE geval is het vanaf begin eenmanszaak.

BV failliet, en eigenaar hoofdeliijk aansprakelijk, dan kan je onafhankelijk van de curartor gelijk achter je geld aan bij de persoon in prive.

Eenmanszaak failliet, is persoonlijk failliet, je hebt geen uitweg je kan alleen je schuld inbrengen bij curator en wachten.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 11:12:06 #218
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162456777
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:

In dit GvE geval is het vanaf begin eenmanszaak.
Blijkbaar vanaf februari een BV
quote:
BV failliet, en eigenaar hoofdeliijk aansprakelijk, dan kan je onafhankelijk van de curartor gelijk achter je geld aan bij de persoon in prive.

Eenmanszaak failliet, is persoonlijk failliet, je hebt geen uitweg je kan alleen je schuld inbrengen bij curator en wachten.
Dat snap ik en dat weet ik.
Maar als je je eenmanszaak omzet in een BV dan kunnen de schulden van de eenmanszaak niet zo maar naar de BV worden overgeheveld,. Daar moet dan toestemming van de investeerders voor zijn.
Tot nooit .......
pi_162456898
Nieuw Collin:

Procede Holding
Uitbreidingsfinanciering
¤400.000
| 7,0% rente | 60 maanden | Investeerders: 89 | Reacties: 0


Olie en gas industrie, 200k borgstelling, twee jaar verlies nu weer beter volgens pitch. Ben wel benieuwd naar de cijfers en de D&B score van de werkmaatschappijen.

Wat is jullie mening?

[ Bericht 20% gewijzigd door NaRegenDeZon op 24-05-2016 11:33:36 ]
  dinsdag 24 mei 2016 @ 11:19:12 #220
449348 Fundvlees
Gepekeld maar ongezouten
pi_162456964
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 10:45 schreef snoopy40 het volgende:
Laat kom zijn vergoeding ook in de pot stoppen, dat is echt gedeelde smart. Op dit moment zijn alle lusten voor kom en de geldlener en de lasten voor de investeerder. Snap niet hoe kom de investeerders tevreden wil houden met deze fratsen. Ben half jaar geleden al gestopt met investeren en dit versterkt alleen maar mijn keuze. Zit zelf niet in het project en wens jullie wijsheid bij jullie beslissing.
Ik heb het al eerder aangegeven en volgens mij had één investeerder mijn gelijk al bewezen. KOM heeft NIET het recht om namens jou een beslissing te maken inzake de afbetaling van de lening. Als je het niet eens bent met het voorstel van KOM werk dan ook niet mee!
Je bent een rund als je met funden stunt
pi_162456992
Heb gereageerd

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_162457060
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:12 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Blijkbaar vanaf februari een BV

[..]

Dat snap ik en dat weet ik.
Maar als je je eenmanszaak omzet in een BV dan kunnen de schulden van de eenmanszaak niet zo maar naar de BV worden overgeheveld,. Daar moet dan toestemming van de investeerders voor zijn.
Klopt. De schulden blijven gewoon in de eenmanszaak dus op de prive persoon. Tenzij er nieuwe afspraken zijn gemaakt met de de leninggever.

Daar doet een nieuwe B.V. niets aan af.

Dus prive persoon, eenmanszaak failliet. Leningschuld aanmeden bij curator en wachten. helaas..
pi_162457076
KOM slaat de plank volledig mis.
Dit soort praktijken worden echt de doodsteek voor crowdfunding.
Als bekend raakt hoe er met betalingsproblemen wordt omgegaan is dit een regelrechte uitnodiging tot fraude.
Wat verder steekt is dat er met geen woord wordt gerept over een eventuele bijdrage van KOM zelf.
pi_162457149
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:12 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Blijkbaar vanaf februari een BV

[..]

Dat snap ik en dat weet ik.
Maar als je je eenmanszaak omzet in een BV dan kunnen de schulden van de eenmanszaak niet zo maar naar de BV worden overgeheveld,. Daar moet dan toestemming van de investeerders voor zijn.
Ik denk niet dat de structuur is veranderd maar dat hij naast die eenmanszaak gewoon een B.V. heeft opgericht. Misschien viel het allemaal toch tegen en heeft hij het geld vanuit zijn eenmanszaak overgemaakt naar de B.V. waardoor er bij faillissement feitelijk niks meer te halen valt en in die B.V. staat het 'veilig'.
pi_162457195
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:28 schreef Mijnenveger het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de structuur is veranderd maar dat hij naast die eenmanszaak gewoon een B.V. heeft opgericht. Misschien viel het allemaal toch tegen en heeft hij het geld vanuit zijn eenmanszaak overgemaakt naar de B.V. waardoor er bij faillissement feitelijk niks meer te halen valt en in die B.V. staat het 'veilig'.
Als hij zelf geen aandeelhouder is van de B.V.
pi_162457245
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als hij zelf geen aandeelhouder is van de B.V.
Wat maakt dat in de praktijk voor verschil dan?
pi_162457262
quote:
KOM slaat de plank volledig mis.
Dit soort praktijken worden echt de doodsteek voor crowdfunding.
Je moet het niet groter maken dan het is. Dit is gewoon een typische KoM actie. Dit geeft andere platforms de mogelijkheid om zich positief te onderscheiden.
pi_162457282
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:32 schreef Mijnenveger het volgende:

[..]

Wat maakt dat in de praktijk voor verschil dan?
Zijn aandelen in de BV zijn dan gewoon onderdeel van het faillissement.
pi_162457305
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:32 schreef Mijnenveger het volgende:

[..]

Wat maakt dat in de praktijk voor verschil dan?
Volgens mij wordt de B.V. bij een persoonlijk faillissement eigendom van de schuldeisers
pi_162457348
quote:
Volgens mij wordt de B.V. bij een persoonlijk faillissement eigendom van de schuldeisers
De curator kan proberen de aandelen te verkopen om daarmee de vordering van schuldeisers te voldoen. Als hij enig aandeelhouder is, kan de BV worden geliquideerd.

[ Bericht 5% gewijzigd door Benger op 24-05-2016 11:44:50 ]
pi_162457779
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:36 schreef Benger het volgende:

[..]

De curator kan proberen de aandelen te verkopen om daarmee de vordering van schuldeisers te voldoen. Als hij enig aandeelhouder is, kan de BV worden geliquideerd.
Klopt helemaal.

Ik heb net nog even de nieuwe op CCF meegepakt. Een winstgevend bedrijf, een lange trackrecord en een persoonlijke borgstelling van 50% van de som is voor mij voldoende.
pi_162457949
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 08:42 schreef Murene het volgende:
We hebben een voorstel gehad van KOM voor afhandeling van project #1065.
Na alles wat ik geleerd hebben bij quickboats GvE. Ga ik hiermee denk ik wel akkoord:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O- jij wil hiermee akkoord gaan?

Wow echt wow, bijzonder schandalig dat KOM dit voorstel doet. En belachelijk dat ze het nog redelijk noemen ook. Ik zou op elke sociale media mogelijk oproepen om hier niet mee akkoord te gaan. Als hij nu binnen een maand 10k kan regelen, kan hij er in 19 maanden ook wel 14 bij elkaar schrapen.

Overigens had Quickboats een 10 keer zo grote lening. Dus dat is niet helemaal te vergelijken.

edit: en daarnaast zou het (om in KOM termen te praten) redelijk zijn als kom ook 19/36ste van hun inkomsten op zou geven.

[ Bericht 2% gewijzigd door CaLeX op 24-05-2016 12:06:42 ]
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_162458214
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als hij zelf geen aandeelhouder is van de B.V.
Medcaptain is een groot Chinees bedrijf. Medcaptain Europe lijkt hierop gelieerd. Aandeelhouder is toch terug te vinden in Kvk? Lijkt me sterk dat de heer Reimer de aandeelhouder is geworden.
http://www.medcaptain.com/en/about/Management.html
  dinsdag 24 mei 2016 @ 12:35:25 #234
134783 papernote
Een echte.
pi_162459100
Update van KOM over B&D:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_162459785
Mieke hoe is de stand?

Op Fok bekende projecten in problemen:
GVE 51 van 950 = 5.4% bezig van 2011
KOM 10 van 146 = 6.8 % bezig vanaf 2e kwartaal 2014
Collin 5 van 179= 2.8% bezig vanaf 2e kwartaal 2014
HCN 2 van 40 ? = 5% Bezig vanaf 1e kwartaal 2014
AGD 1 van weinig
FNC 2? van ???

Definitie problemen: Voldoet niet (meer) aan de normale verplichtingen, kan eventueel wel een regeling getroffen zijn.
Hoe korter een platform bezig is hoe meer projecten in het begin van het aflossingstraject.
Hoe langer een platform bezig is hoe meer projecten afgelost zijn of in de eind fase verkeren.
Bij alle platformen zullen de percentages nog wel toenemen echter hoe langer een platform bestaat des te eerder zal de groei van het percentage afvlakken en stabiliseren.

Naar beste lezen samengesteld, cijfers kunnen afwijken van de werkelijkheid. :Y :N :?
Tot de tijd dat platformen echt transparant zijn, zullen we ons moeten behelpen.
Natuurlijk moet er transparantie komen in geld per kalender jaar gefund. Ik heb wel ideen voor een model. Als elk platform het het zelfde doet kunnen we ze benchmarken. Indien nodig wil ik de platformen wel helpen hoe ze dit moeten opzetten. :)

[ Bericht 5% gewijzigd door NaRegenDeZon op 24-05-2016 14:59:57 ]
pi_162459951
quote:
99s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:58 schreef CaLeX het volgende:

[..]

_O- jij wil hiermee akkoord gaan?

Wow echt wow, bijzonder schandalig dat KOM dit voorstel doet. En belachelijk dat ze het nog redelijk noemen ook. Ik zou op elke sociale media mogelijk oproepen om hier niet mee akkoord te gaan. Als hij nu binnen een maand 10k kan regelen, kan hij er in 19 maanden ook wel 14 bij elkaar schrapen.

Overigens had Quickboats een 10 keer zo grote lening. Dus dat is niet helemaal te vergelijken.

edit: en daarnaast zou het (om in KOM termen te praten) redelijk zijn als kom ook 19/36ste van hun inkomsten op zou geven.
Bizar dit inderdaad, dit is een bedrag wat ook prima via HA terug te krijgen is, zeker als hij nu al rond de 10K heeft, dan is de rest ook zo weer terug te verdienen.
pi_162460017
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 12:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Mieke hoe is de stand?

Op Fok bekende projecten in problemen:
GVE 51 van 950 = 5.4% bezig van 2011
KOM 12 van 146 = 8.2% bezig vanaf 2e kwartaal 2014
Collin 5 van 179= 2.8% bezig vanaf 2e kwartaal 2014
HCN 2 van 40 ? = 5% Bezig vanaf 1e kwartaal 2014
AGD 1 van weinig
FNC 2? van ???

Definitie problemen: Voldoet niet (meer) aan de normale verplichtingen, kan eventueel wel een regeling getroffen zijn.
Hoe korter een platform bezig is hoe meer projecten in het begin van het aflossingstraject.
Hoe langer een platform bezig is hoe meer projecten afgelost zijn of in de eind fase verkeren.
Bij alle platformen zullen de percentages nog wel toenemen echter hoe langer een platform bestaat des te eerder zal de groei van het percentage afvlakken en stabiliseren.

Naar beste lezen samengesteld, cijfers kunnen afwijken van de werkelijkheid. :Y :N :?
Ik ben wel een beetje verbaasd over KOM. Je zou bij GVE een wat hoger percentage verwachten omdat ze langer bezig zijn en problemen over het algemeen niet in het begin aan het licht komen. Als je dan ziet dat KOM twee jaar bezig is, al een probleem percentage van 8.2% heeft en dus ook nog geen of bijna geen leningen volledig zijn terug betaald ben ik wel benieuwd hoe dit bij KOM verder gaat verlopen..
pi_162460173
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 13:08 schreef MT10 het volgende:

[..]

Ik ben wel een beetje verbaasd over KOM. Je zou bij GVE een wat hoger percentage verwachten omdat ze langer bezig zijn en problemen over het algemeen niet in het begin aan het licht komen. Als je dan ziet dat KOM twee jaar bezig is, al een probleem percentage van 8.2% heeft en dus ook nog geen of bijna geen leningen volledig zijn terug betaald ben ik wel benieuwd hoe dit bij KOM verder gaat verlopen..
Ik had dit zeker ook niet verwacht. Ik heb geen enkele default bij KoM en er 12(!) bij GvE. Op basis van welke lijst zijn deze percentages eigenlijk berekend?
pi_162460201
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 13:14 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik had dit zeker ook niet verwacht. Ik heb geen enkele default bij KoM en er 12(!) bij GvE. Op basis van welke lijst zijn deze percentages eigenlijk berekend?
Op basis wat hier gemeld wordt. KOM is de laatse tijd hard gegaan.
pi_162460225
je hebt leugens en statistieken, again: GvE-totaalcijfers gepubliceerde en niet per se gefinancierde projecten; GvE (heeft) defaultprojecten doorbetaald, plus vele hergefinancierde projecten ...
pi_162460340
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 13:17 schreef ZeKraut het volgende:
je hebt leugens en statistieken, again: GvE-totaalcijfers gepubliceerde en niet per se gefinancierde projecten; GvE (heeft) defaultprojecten doorbetaald, plus vele hergefinancierde projecten ...
Ze schrijven zelf bijna 1000 projecten succesvol gefinancierd ik heb er voor de berekening 50 afgehaald.

Bijna 1000 bedrijven en particulieren realiseerden hun project via Geldvoorelkaar.nl.

Ik weet niet wat jij met hergefinancierde projecten bedoelt.

Als je default projecten een paar maanden doorbetaald veranderd dit niets aan de hoeveelheid defaults. De investeerder krijgt alleen een paar maanden extra geld terug en het probleem komt een paar maanden later aan het licht.

[ Bericht 7% gewijzigd door NaRegenDeZon op 24-05-2016 13:28:50 ]
pi_162460513
gve sprak eerder over totaal gepubliceerde projecten, niet over gefinancierde ... We weten niet hoeveel defaults volledig zijn doorbetaald, dan wel nu nog lopen
Hergefinancierd: het aantal unieke projecten is veel lager, er zijn veel aanvragers die al 2 maal of zelfs vaker crowdgeld hebben binnengehaald... Ik wijs daarmee dus op de vertragingsfactor van defaults

Mijn gve-portefeuille scoort veel en veel slechter dan zij aangeven, anderen hier signaleren dat ook. En nee ik ben niet alleen voor horeca en starters gegaan ;)

[ Bericht 10% gewijzigd door ZeKraut op 24-05-2016 13:37:12 ]
pi_162460958
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 13:29 schreef ZeKraut het volgende:
gve sprak eerder over totaal gepubliceerde projecten, niet over gefinancierde ... We weten niet hoeveel defaults volledig zijn doorbetaald, dan wel nu nog lopen
Dat zou kunnen. men spreekt nu over gerealiseerde projecten. Gerealiseerde projecten zijn voor mij projecten die volgeschreven zijn.
Wij weten niet hoeveel defaults volledig zijn doorbetaald. Dat is waar. Denk alleen dat het niet realistisch is dat dit (vaak) voorgekomen is. Denk dat je blij mag zijn als er af en toe een paar maanden doorbetaald zijn.

quote:
Hergefinancierd: het aantal unieke projecten is veel lager, er zijn veel aanvragers die al 2 maal of zelfs vaker crowdgeld hebben binnengehaald... Ik wijs daarmee dus op de vertragingsfactor van defaults
Ze zullen er zijn, maar die heb je bij alle platformen in min of meerdere mate. Denk zelf dat dit percentage niet zo hoog is.
pi_162461064
Schat ik op basis van mijn gve-portefeuille (ca. 115) toch allemaal wat serieuzer in
pi_162461125
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 13:05 schreef MT10 het volgende:

[..]

Bizar dit inderdaad, dit is een bedrag wat ook prima via HA terug te krijgen is, zeker als hij nu al rond de 10K heeft, dan is de rest ook zo weer terug te verdienen.
stiekem ga ik er vanuit dat de 10k van mama geleend kan worden oid.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 13:55:04 #246
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_162461152
Ik heb tot nu toe geluk gehad bij GVE: alleen de visboer. 1 op 47 projecten, ruim 2% default. In geld: ruim 1% afgeschreven.
741 van de 2172 termijnen zijn inmiddels betaald, ruim een derde. Maar: mijn oudste projecten hebben nog maar 25 termijnen op een gemiddelde van 46 voldaan. De race is dus nog niet gelopen.
Bij KOM nog geen default. Daar zijn 114 van de 648 termijnen betaald. Mijn oudste project daar heeft 16 keer wat overgemaakt. Ook daar is het nog maar afwachten.
pi_162461155
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 13:29 schreef ZeKraut het volgende:

Mijn gve-portefeuille scoort veel en veel slechter dan zij aangeven, anderen hier signaleren dat ook. En nee ik ben niet alleen voor horeca en starters gegaan ;)
Ik scoor zelf bij GVE 4,8% in default. Twee 3en een 4 en een rating 5. Bij andere platformen heb ik gelukkig nog geen defaults.
pi_162461305
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 13:29 schreef ZeKraut het volgende:

Mijn gve-portefeuille scoort veel en veel slechter dan zij aangeven, anderen hier signaleren dat ook. En nee ik ben niet alleen voor horeca en starters gegaan ;)
Hier 0 uit 52 sinds juli 2014, 661 van de 2594 (25%). Hier ook het probleem dat de oudste op 22 van 60 zit, dus dat schip is nog lang niet binnen

[ Bericht 0% gewijzigd door CaLeX op 24-05-2016 14:09:56 ]
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 14:28:02 #249
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_162462125
Wow, wel makkelijk, shit heb nog 15k schuld. Naja hier heb je 10k dat moet wel voldoende zijn toch?
pi_162462127
Ik heb mijn KOM lijstje nog eens door genomen daar ik het percentage ook hoog vind.
Misschien is er een fout geslopen in deze twee en zijn die een (paar keer) gemeld en later weer goed gekomen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik hoor wel of deze weer goed betalen en bij zijn zodat ik het percentage aan kan passen.
pi_162462286
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 14:28 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik heb mijn KOM lijstje nog eens door genomen daar ik het percentage ook hoog vind.
Misschien is er een fout geslopen in deze twee en zijn die een (paar keer) gemeld en later weer goed gekomen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik hoor wel of deze weer goed betalen en bij zijn zodat ik het percentage aan kan passen.
Die
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
is niet in de problemen bij mij :)
pi_162462351
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 14:34 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Die
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
is niet in de problemen bij mij :)
Mooi!
Wie kan er iets over de ander zeggen?
  dinsdag 24 mei 2016 @ 14:55:01 #253
134783 papernote
Een echte.
pi_162462851
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 14:36 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Mooi!
Wie kan er iets over de ander zeggen?
1084 zorgt voor problemen, maar is niet in de problemen. Veelal te laat met betalen, maar het komt elke keer nog wel.

KOM 1151 mist in het lijstje in de OP.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_162462934
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 14:55 schreef papernote het volgende:

[..]

1084 zorgt voor problemen, maar is niet in de problemen. Veelal te laat met betalen, maar het komt elke keer nog wel.

KOM 1151 mist in het lijstje in de OP.
Dank! hehe percentage van KOM is nog wel hoog maar ziet er nu toch wat acceptabeler uit.
1151, is meegeteld staat ook in mijn lijstje op de computer. De OP kan niet attijd aangepast worden maar het wordt wel weer eens tijd.

[ Bericht 5% gewijzigd door NaRegenDeZon op 24-05-2016 15:08:02 ]
  dinsdag 24 mei 2016 @ 14:59:56 #255
134783 papernote
Een echte.
pi_162462980
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 14:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dank!
1151, is meegeteld staat ook in mijn lijstje op de computer. De OP kan niet attijd aangepast worden maar het wordt wel weer eens tijd.
Je kunt het plaatje in de OP beter op een eigen domein hosten en die dan gewoon elke keer aanpassen. Dan blijft de URL hetzelfde, maar de inhoud wel up-to-date.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_162462982
quote:
99s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 13:54 schreef CaLeX het volgende:

[..]

stiekem ga ik er vanuit dat de 10k van mama geleend kan worden oid.
Dat was ook mijn eerste gedachte. En als de investeerders niet akkoord gaan, kon mama ook wel eens de keutel intrekken. En dan ontvouwt zich een scenario waar niemand iets aan heeft.

Ik zie het heel nuchter: als de weinige slechte projecten allemaal, zoals deze, met een minimaal verlies zouden kunnen worden afgesloten, zou dat heel gunstig zijn voor het totaalrendement. Ik zou zeggen, wees blij dat het zo goed afloopt, en steek het geld in wat beters.......
Pecunia non olet
pi_162463287
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 14:59 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat was ook mijn eerste gedachte. En als de investeerders niet akkoord gaan, kon mama ook wel eens de keutel intrekken. En dan ontvouwt zich een scenario waar niemand iets aan heeft.

Ik zie het heel nuchter: als de weinige slechte projecten allemaal, zoals deze, met een minimaal verlies zouden kunnen worden afgesloten, zou dat heel gunstig zijn voor het totaalrendement. Ik zou zeggen, wees blij dat het zo goed afloopt, en steek het geld in wat beters.......
Ik blijf het wonderbaarlijk vinden dat bijvoorbeeld de zorgverzekeringen mensen kunnen uitkleden en de deurwaarders dan op de stoep staan. En het hele huis leeggetrokken wordt.

En dat ondernemers met een kleine uitstaande lening er makkelijk vanaf komen. De keutel zal misschien wel ingetrokken worden, maar het op 4k stuk laten lopen en je huis leeg laten trekken zie ik ook niet gebeuren.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_162463294
Even een update over project GVE project 10932
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze staat ook in de OP lijst.

Eigenaar melde in een krantenartikel in januari dat de zaak failliet was , tent gesloten. Heb toen GVE hierover geinformeerd. Tot nu toe informatie vanuit GVE 0,0

Maar het goede nieuws is dat de maandbetalingen gewoon doorgaan. Gisteren de 11e termijn gekregen.
pi_162463737
pi_162463915
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:08 schreef iw84t het volgende:
Even een update over project GVE project 10932
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze staat ook in de OP lijst.

Eigenaar melde in een krantenartikel in januari dat de zaak failliet was , tent gesloten. Heb toen GVE hierover geinformeerd. Tot nu toe informatie vanuit GVE 0,0

Maar het goede nieuws is dat de maandbetalingen gewoon doorgaan. Gisteren de 11e termijn gekregen.
Dit klinkt als project 8301 van GVE. Hiervan lopen de bedragen nog door maar de eigenaar is al persoonlijk falliet verklaard in februari.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_162464006
Onder het motto: "Wie het kleine niet eert.......".
Even schuiven met ¤ 500,00 bij ING levert een gratis, thuisbezorgd, Rituals pakketje op
:)
pi_162464565
quote:
99s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:08 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Ik blijf het wonderbaarlijk vinden dat bijvoorbeeld de zorgverzekeringen mensen kunnen uitkleden en de deurwaarders dan op de stoep staan. En het hele huis leeggetrokken wordt.

En dat ondernemers met een kleine uitstaande lening er makkelijk vanaf komen. De keutel zal misschien wel ingetrokken worden, maar het op 4k stuk laten lopen en je huis leeg laten trekken zie ik ook niet gebeuren.
Misschien is daar nog enige ruimte voor onderhandeling. Al zou je uit de houding van KOM kunnen afleiden dat dit niet het geval is. Voor veel mensen is 4K een heleboel geld. Ik kan me voorstellen dat ze al een uiterste inspanning vanuit de familie gedaan hebben. KOM zit er uiteindelijk heel dicht op. Hun toonzetting in die mail roept weerstanden op. Misschien moeten ze daar eens aan gaan werken..... Als wat ik vermoed klopt, en je zou dat netjes en wat meer gedetailleerd presenteren richting investeerders, zouden de reacties misschien al heel anders zijn.
Pecunia non olet
pi_162464835
Ik denk dat ze er een beetje vanuitgaan dat 50% van de mensen (lezen hier toch niet mee) toch wel meegaat in een klein verlies, dan kunnen die paar principiėle investeerders mooi met een kluitje het riet in.
pi_162465065
Nou ja, jarenlang moeten wachten op een bedrag dat (hoogstwaarschijnlijk) lager uitvalt dan die 10K die nu 'geboden' wordt, is geen serieus te nemen alternatief.
Pecunia non olet
pi_162465133
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 12:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Mieke hoe is de stand?

Definitie problemen: Voldoet niet (meer) aan de normale verplichtingen, kan eventueel wel een regeling getroffen zijn.
Is reeeds eerder gesignaleerd maar nogmaals : als dat de definitie is, dan is GVE10701 niet in de problemen. Tot op heden zijn aan alle normale en abnormale verplichtingen naar mij toe als deelnemer voldaan.
pi_162465528
NRDZ, vind het ccf percentage veel hoger dan gedacht, weet zelf maar van 2 projecten, en kan de 5 projecten ook niet in het overzicht aan het begin terug vinden. Kun je in een spoiler de projecten zetten? Heb zelf trouwens momenteel 3 defaults (vinovat, de problemen op agd en 4358 op gve op circa 60 projecten, begonnen begin 2014.
pi_162465704
Ze gaan weer eens een conv.lening proberen @GVE
OrgaNext Research
Project:14571 Zakelijk
Leendoel:Innovatie
Classificatie:6
G-PD percentage:2,59
Creditsafe score:17
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 500.000
Geinvesteerd:¤ 0
Product:
Conv. Lening
Rente per jaar:8,0%
Looptijd:
60 maanden
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14571
  dinsdag 24 mei 2016 @ 16:39:35 #268
449348 Fundvlees
Gepekeld maar ongezouten
pi_162466030
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:25 schreef djh77 het volgende:
[ afbeelding ]
Deze sectie is nieuw. In mijn eerdere leningen op KOM staat deze paragraaf niet. Ik doe nu geen leningen via KOM meer. Ik zou even checken als je in dit project zit.
Je bent een rund als je met funden stunt
  dinsdag 24 mei 2016 @ 16:41:14 #269
449348 Fundvlees
Gepekeld maar ongezouten
pi_162466079
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:35 schreef bleyenburg het volgende:
Onder het motto: "Wie het kleine niet eert.......".
Even schuiven met ¤ 500,00 bij ING levert een gratis, thuisbezorgd, Rituals pakketje op
:)
inderdaad top! ik ben zelf voor de rentepunten gegaan. Geen idee of ik daar ooit iets mee gaan doen maar je weet het nooit :s)

(Excuus voor de dubbele post)
Je bent een rund als je met funden stunt
pi_162466765
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 16:25 schreef snoopy40 het volgende:
NRDZ, vind het ccf percentage veel hoger dan gedacht, weet zelf maar van 2 projecten, en kan de 5 projecten ook niet in het overzicht aan het begin terug vinden. Kun je in een spoiler de projecten zetten? Heb zelf trouwens momenteel 3 defaults (vinovat, de problemen op agd en 4358 op gve op circa 60 projecten, begonnen begin 2014.
De 5 projecten is een opgave van Collin zelf in hun laatste nieuwsbrief. Hier zijn er tot nu toe 2 gemeld de riemenboer en de transportjongens.
Je zou Collin ook op 3 kunnen zetten immers 2 projecten betalen de komende 9 maanden wel rente geen aflossing. Men voldoet wel aan de rente verplichting niet aan de aflossings verplichting. Ik heb er voor gekozen ze wel te tellen om dat het niet conform het leningcontract gaat.

Daarbij hou goed in de gaten dat al deze cijfers niets anders dan een goede indicatie zijn. Platformen worstelen nog steeds met de transparantie op dit thema en meldingen op dit platform zijn niet 100% bovendien is mijn registratie hiervan wel redelijk up to date maar natuurlijk ook niet 100%.

[ Bericht 11% gewijzigd door NaRegenDeZon op 24-05-2016 17:26:13 ]
  † In Memoriam † dinsdag 24 mei 2016 @ 17:45:27 #271
230491 Zith
pls tip
pi_162467625
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 16:31 schreef marathon2000 het volgende:
Ze gaan weer eens een conv.lening proberen @GVE
OrgaNext Research
Project:14571 Zakelijk
Leendoel:Innovatie
Classificatie:6
G-PD percentage:2,59
Creditsafe score:17
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 500.000
Geinvesteerd:¤ 0
Product:
Conv. Lening
Rente per jaar:8,0%
Looptijd:
60 maanden
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14571
het patent:
https://www.google.nl/pat(...)IsAKHVKGAK4Q6AEIKzAC
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_162468061
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:54 schreef obligataire het volgende:

[..]
Hun toonzetting in die mail roept weerstanden op...............................
......................en je zou dat netjes en wat meer gedetailleerd presenteren richting investeerders, zouden de reacties misschien al heel anders zijn.
Geheel mee eens!
pi_162468242
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:16 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nieuw Collin:

Procede Holding
Uitbreidingsfinanciering
¤400.000
| 7,0% rente | 60 maanden | Investeerders: 89 | Reacties: 0

Olie en gas industrie, 200k borgstelling, twee jaar verlies nu weer beter volgens pitch. Ben wel benieuwd naar de cijfers en de D&B score van de werkmaatschappijen.

Wat is jullie mening?
Ik was vanochtend erg druk, dus heb nauwelijks kunnen lezen en heb gauw geļnvesteerd met mijn standaardbedrag. Cancellen kan altijd nog :) . Maar daar is geen aanleiding voor. Indrukwekkend bedrijf, klanten en activiteiten. Dat ze twee jaar verlies hebben geleden zie ik niet terug (?) maar het was wel minder winstgevend blijkbaar. Na de toestand met de riemenboer kijk je toch even wat anders tegen een Collin pitch aan, maar wat je wel ziet en leest geeft voldoende vertrouwen in dit geval.
Pecunia non olet
pi_162469153
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:25 schreef djh77 het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb er op zich geen bezwaar tegen als louter de stichting derdengelden bevoegd is om incassomaatregelen te nemen. Als ieder het voor zich gaat doen is niet efficiėnt en met honderd aanmaningen tegelijk ziet zo'n geldlener door de bomen het bos niet meer. Probleem is vooral wat er gebeurt als de stichting derdengelden niet of niet goed voor de belangen van derden opkomt. Ik heb regelmatig de indruk dat KoM een wanprestatie levert jegens de investeerders. Dan zou je dus KoM aansprakelijk moeten stellen. Als ik in deze defaults zat, zou ik mogelijk dreigende mails gaan schrijven. Gelukkig heb ik geen defaults bij KoM (heb er ook maar 2 projecten en dat worden er denk ik ook niet zo gauw meer).
pi_162469652
quote:
Zo'n patent lijkt me vrij makkelijk te omzeilen. Anabolen en vitamine D zijn (lijkt mij) allebei patentvrij separaat verkrijgbaar. Dan is het dus goedkoper om achtereenvolgens die middelen toe te dienen, in plaats van gecombineerd in 1 middel. Ik vraag me af of men dit middel dus wel zal gebruiken. Ongetwijfeld willen de verzekeraars in Nederland dit niet vergoeden, separate toediening is goedkoper, al is de werking daarvan niet klinisch aangetoond.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 19:15:58 #276
13309 nostra
ask why
pi_162469754
En weer een grote die omvalt:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_162470542
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 19:15 schreef nostra het volgende:
En weer een grote die omvalt:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze is vanmorgen reeds door het forum gegaan
  dinsdag 24 mei 2016 @ 20:33:23 #279
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162472017
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 19:12 schreef Benger het volgende:
Zo'n patent lijkt me vrij makkelijk te omzeilen. Anabolen en vitamine D zijn (lijkt mij) allebei patentvrij separaat verkrijgbaar. Dan is het dus goedkoper om achtereenvolgens die middelen toe te dienen, in plaats van gecombineerd in 1 middel. Ik vraag me af of men dit middel dus wel zal gebruiken. Ongetwijfeld willen de verzekeraars in Nederland dit niet vergoeden, separate toediening is goedkoper, al is de werking daarvan niet klinisch aangetoond.
Zo helemaal gelezen? Ik was bij de 5e regel al de weg kwijt.
Tot nooit .......
pi_162474060
quote:
Wel een grappig concept op het eerste gezicht. Alleen er zijn al zoveel mogelijkheden om reizen te boeken. Ik weet niet of er nog plek is voor zo'n nieuwkomer. Nog eens goed verder lezen.
pi_162474825
Het is een heel serieus bedrijf blijkbaar, als je ze googelt. Zo hebben ze de websites van FD en BNR gemaakt in 2012. Ook was er toen nog een tweede directeur maar die is nu blijkbaar weg.

Ik begrijp het alleen niet goed. Het is een zeer winstgevend bedrijf. Waarom dan nu geld lenen voor iets wat ze m.i. makkelijk uit de eigen reserves zouden kunnen betalen. De winst in 2016 is overigens scherp gedaald maar nog steeds niet onaardig :)
Pecunia non olet
pi_162475068
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 21:56 schreef obligataire het volgende:
Het is een heel serieus bedrijf blijkbaar, als je ze googelt. Zo hebben ze de websites van FD en BNR gemaakt in 2012. Ook was er toen nog een tweede directeur maar die is nu blijkbaar weg.

Ik begrijp het alleen niet goed. Het is een zeer winstgevend bedrijf. Waarom dan nu geld lenen voor iets wat ze m.i. makkelijk uit de eigen reserves zouden kunnen betalen. De winst in 2016 is overigens scherp gedaald maar nog steeds niet onaardig :)
hoe lees jij de balans in het IM? Is dit een bedrijf dat nogal veel schulden heeft of valt dat relatief mee?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_162476056
Het is maar hoe je het bekijkt. Op het eerste gezicht ziet het er gezond uit. Maar de activa roepen nogal wat vragen op. Geen idee hoe 'hard' het allemaal is. Veel onduidelijke financiėle vaste activa en vorderingen (leningen aan de directie?).

In dat nieuwe platform geloof ik trouwens niet zo. Er is nu al ongelooflijk veel aanbod van reisjes en weekends etc., voor elk wat wils.
De lijst in de OP bevat al genoeg waaghalzen die het wiel opnieuw wilden uitvinden😀

[ Bericht 22% gewijzigd door obligataire op 24-05-2016 23:57:54 ]
Pecunia non olet
pi_162482229
quote:
Elke bank probeert toch op zijn eigen manier een graantje mee te pikken van nieuwe manieren van funding.Ik denk alleen dat weinig mensen op dit forum tot de doelgroep behoren want minstens 100k in één project vind ik behoorlijk veel.

Dan even iets anders. Gaan er vandaag eigenlijk nog members naar de crowdfunding day?
In de uitnodiging die ik ontving viel me op dat deze dag door bijna alle cfpartijen in Nederland gesteund wordt behalve door GvE. Ik vind het toch vreemd dat de grootste partij niet aan zo'n dag mee doet.
pi_162482559
Nieuwe aanvraag op www.all4funding.nl
meer info: https://www.all4funding.n(...)kt-groeifinanciering

Eigenaar: Alex Sanders
Bedrijf: Lot66 Leisure centre in Breda
Opgericht: in 2009
Leendoel: Werkkapitaal/ groeifinanciering
Bedrag: 150.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 4 jaar
Classificatie: 3+, Gemiddeld risico
Graydon rating: BBB
pi_162482595
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 09:31 schreef goeroe1978 het volgende:
Nieuwe aanvraag op www.all4funding.nl
meer info: https://www.all4funding.n(...)kt-groeifinanciering

Eigenaar: Alex Sanders
Bedrijf: Lot66 Leisure centre in Breda
Opgericht: in 2009
Leendoel: Werkkapitaal/ groeifinanciering
Bedrag: 150.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 4 jaar
Classificatie: 3+, Gemiddeld risico
Graydon rating: BBB
Staat er toch al een tijdje?

edit: vorige week meldde je ook al dat dit een nieuwe is en verwees je ook naar de fietsen van all4funding?!

Ik mag niet argwanend zijn van collega Speeksel maar vreemd is het

[ Bericht 8% gewijzigd door rockenfeller op 25-05-2016 09:49:51 ]
pi_162482721
quote:
Benieuwd wanneer ze gaan bellen :7
Pecunia non olet
  woensdag 25 mei 2016 @ 10:10:33 #289
132191 -jos-
Money=Power
pi_162483277
#cfday2016 trending op Twitter: https://twitter.com/hashtag/cfday2016?src=tren
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_162483345
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 09:31 schreef goeroe1978 het volgende:
Nieuwe aanvraag op www.all4funding.nl

Hoi, jij bent van all4funding?

Doe eens jezelf voorstellen, we bijten niet.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_162483466
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 09:33 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Staat er toch al een tijdje?

edit: vorige week meldde je ook al dat dit een nieuwe is en verwees je ook naar de fietsen van all4funding?!

Ik mag niet argwanend zijn van collega Speeksel maar vreemd is het
Inderdaad een verdacht patroon :P
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_162483734
hehe...FNC heeft de betaling van 11 mei in het dashboard verwerkt.
Nou dat paviljoen project nog starten en het gaat ergens op lijken.
  woensdag 25 mei 2016 @ 10:41:50 #293
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162483836
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 21:35 schreef Speekselklier het volgende:
Wat een argwaan, zijn eerste post (5 weken geleden) ging helemaal niet over deze pitch.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 09:33 schreef rockenfeller het volgende:
Ik mag niet argwanend zijn van collega Speeksel maar vreemd is het
sorry, als iets synisch bedoeld is zal ik me volgende keer wat duidelijker uitdrukken.
Tot nooit .......
pi_162483995
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 10:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

[..]

sorry, als iets synisch bedoeld is zal ik me volgende keer wat duidelijker uitdrukken.
Haha speeksel. Van mij was het ook cynisch. Gij zijt een gewaardeerd collega!
pi_162484277
Het is 11:00, Collin tijd:
Yoepplanter
Werkkapitaal
¤100.000
7,0% rente
36 maanden
  woensdag 25 mei 2016 @ 11:04:26 #296
332574 µ
alt-m
pi_162484342
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 11:01 schreef marathon2000 het volgende:
Het is 11:00, Collin tijd:
Yoepplanter
Werkkapitaal
¤100.000
7,0% rente
36 maanden
Eerder dan de mailer, hoe doe je dat? :P
జ్ఞ‌ా
  woensdag 25 mei 2016 @ 11:07:05 #297
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_162484411
c
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 14:34 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Die
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
is niet in de problemen bij mij :)
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 17:04 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

De 5 projecten is een opgave van Collin zelf in hun laatste nieuwsbrief. Hier zijn er tot nu toe 2 gemeld de riemenboer en de transportjongens.
Je zou Collin ook op 3 kunnen zetten immers 2 projecten betalen de komende 9 maanden wel rente geen aflossing. Men voldoet wel aan de rente verplichting niet aan de aflossings verplichting. Ik heb er voor gekozen ze wel te tellen om dat het niet conform het leningcontract gaat.

Daarbij hou goed in de gaten dat al deze cijfers niets anders dan een goede indicatie zijn. Platformen worstelen nog steeds met de transparantie op dit thema en meldingen op dit platform zijn niet 100% bovendien is mijn registratie hiervan wel redelijk up to date maar natuurlijk ook niet 100%.
vanuit kennissenkring begrepen dat er nog 1 bij collin is omgevallen..
Heb hier nu geen pitch van....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 25 mei 2016 @ 11:10:23 #298
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_162484489
heb vandaag mijn eerste investering in twino gedaan. (100 euro).
Wel snel binnen. gisteravond overgemaakt vanmorgen mail van binnenkomst.
Mintos ook gedaan, maar heeft langere verwerking nodig..
pi_162484557
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 11:07 schreef Gijsbertus het volgende:
c

[..]

[..]

vanuit kennissenkring begrepen dat er nog 1 bij collin is omgevallen..
Heb hier nu geen pitch van....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_162484984
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 11:01 schreef marathon2000 het volgende:
Het is 11:00, Collin tijd:
Yoepplanter
Werkkapitaal
¤100.000
7,0% rente
36 maanden
En vol
pi_162485037
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 11:07 schreef Gijsbertus het volgende:
c

[..]


[..]

vanuit kennissenkring begrepen dat er nog 1 bij collin is omgevallen..
Heb hier nu geen pitch van....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Das weer een flinke die nog niet zo lang liep.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')