juist zoveel mogelijk vaste buis (air spiralo) waar je nooit meer bij kunt.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:50 schreef junkiexp het volgende:
Moet je zeker doen, probeer het niet allemaal van vaste pijp te maken maar ook stukken flexibel.
Zo'n box heeft vaak 5 aansluitingen, 4 x aanzuig 125mm en 1x uitblaas 125mm.
Probeer om de uitblaasleiding zo kort mogelijk te houden ivm de weerstand.
Wij hebben deze toegepast in onze woning, en dan met een draadloze zender.
Zelfs op stand 3 erg stil, en met een gelijkstroommotor dus lekker zuinig:
http://www.saniglow.nl/ventilatie/ventilatiebox/
Je kan meerdere zenders aanmelden, bijvoorbeeld 1 in de keuken en 1 in de badkamer.
Wij hadden ook veel last van schimmel omdat we geen ramen in de badkamer hebben en hadden alleen natuurlijke ventilatie en dat zeker niet voldoende.
Nu gelukkig geen last van schimmel meer
Dat bedoelde ik ook, laatste stukken idd van flex ivm resonatie.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 07:08 schreef flibber het volgende:
[..]
juist zoveel mogelijk vaste buis (air spiralo) waar je nooit meer bij kunt.
ook de bochten en koppelstukken air spiralo. Aan elkaar zetten met zelftappers en dan nog alu-tape eromheen. En de buis met montageband/of beugels (MET rubber), vast zetten.
Bochten en koppelstukken glad nemen en zo min mogelijk plooibochten.
De bok komt vaak in de berging/wasmachine ruimte/zolder. die laatste stukken die in zicht zijn doe je met flex pijp (kun je altijd vervangen dan).
Ik zou als je overal bij kunt toch echt overal nieuwe buis neer leggen. Als straks plafond weer dicht zit kun je nergens meer bij!
bij renovatie, al gelang toiestand, zeg ik alles eruit beuken behalve dragende constructies.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:56 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik ook, laatste stukken idd van flex ivm resonatie.
Maar bij renovatie valt het vak niet mee helaas om vaste pijp te gebruiken.
Als de maten overeenkomen (rechthoekige deel moet over de gehele opening vallen) is dat prima mogelijk lijkt me. Anders moet je een rechthoekige plafondplaat over het gat zetten zetten met een ronde opening waarin die ventilator past.quote:Op maandag 30 mei 2016 16:21 schreef jongdeem het volgende:
Thanks voor alle (vrij technische) antwoorden..
Onderstaand een foto van de huidige situatie. Is het mogelijk om in dit kanaal (vlak boven het plafond) een mechanische ventilatie te monteren op netstroom? Of denk ik nu te simpel?
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2m34fuw&s=9
http://www.ventilatieland(...)sor-timer-100hs-7760
Die ventilatortjes moet je eigenlijk met een boog omheen lopen. Zijn gevoelig voor vocht en de capaciteit is om te janken. Heb je de mogelijkheid om een mv-box te monteren?quote:Op maandag 30 mei 2016 16:21 schreef jongdeem het volgende:
Thanks voor alle (vrij technische) antwoorden..
Onderstaand een foto van de huidige situatie. Is het mogelijk om in dit kanaal (vlak boven het plafond) een mechanische ventilatie te monteren op netstroom? Of denk ik nu te simpel?
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2m34fuw&s=9
http://www.ventilatieland(...)sor-timer-100hs-7760
Dank voor je antwoord.Een vraag over de Itho box.quote:Op maandag 30 mei 2016 17:58 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Die ventilatortjes moet je eigenlijk met een boog omheen lopen. Zijn gevoelig voor vocht en de capaciteit is om te janken. Heb je de mogelijkheid om een mv-box te monteren?
http://www.ventilatieland(...)KVgs0CFYdAGwodcdkBww
Zoals je aangeeft op je tekening, gaat dat prima werken. Wat voor cv-ketel hangt er? Als het een open toestel is (type B) dan mag er geen afzuigkap en/of mechanische ventilatie aangebracht worden. Als je een foto van het toestel maakt, kan ik wel vertellen hoe het zit.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 12:34 schreef jongdeem het volgende:
[..]
Dank voor je antwoord.Een vraag over de Itho box.
Het betreft een benedenwoning. Eén woonlaag. Woonoppervlakte 80m2.
In verband met afvoerkanaal van de CV en de afzuigkap komt er sowieso een koof door de woonkeuken (zie tekening). In deze koof komen tevens verlichtingsspotjes. Zou het mogelijk zijn om de Itho box aan het einde van deze koof te plaatsen. En deze vervolgens (via de koof en het verlaagde plafond in de badkamer en hal) de badkamer en het washok te laten afzuigen?
https://www.mupload.nl/img/uy1s4st2jd6b8.png
Ik zie dat de itho box richting meerdere zijdes aansluitingen heeft voor afzuiging. Echter bij ons komt alles van één kant (gezien vanaf het plaatsingspunt van de box). Is het mogelijk beide ruimtes op één ingang van de box aan te sluiten?
Zoals jullie merken ben ik a-technisch. Excuses voor dat!
Er hangt een Intergas uit 2008 geloof ik (ik ben nu niet thuis). Ik wil deze niet op de Ithobox aansluiten. Ook de afvoer van de afzuigkap niet. Echter moet de afvoer van beide installaties wel door dezelfde koof door de keuken lopen..quote:Op dinsdag 31 mei 2016 20:55 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Zoals je aangeeft op je tekening, gaat dat prima werken. Wat voor cv-ketel hangt er? Als het een open toestel is (type B) dan mag er geen afzuigkap en/of mechanische ventilatie aangebracht worden. Als je een foto van het toestel maakt, kan ik wel vertellen hoe het zit.
Ik heb mijn antwoord al gevonden. Op pagina 12 van de handleiding staat een afbeelding. Hierop zie ik ook dat meerdere ruimtes worden geventileerd vanaf één aansluiting van de box. De kanalen hebben halverwege "aftakkingen".quote:Op woensdag 1 juni 2016 13:47 schreef jongdeem het volgende:
[..]
Er hangt een Intergas uit 2008 geloof ik (ik ben nu niet thuis). Ik wil deze niet op de Ithobox aansluiten. Ook de afvoer van de afzuigkap niet. Echter moet de afvoer van beide installaties wel door dezelfde koof door de keuken lopen..
Maar kan ik dus één afzuig/aansluitpuntpunt van de ithobox gebruiken voor de ventilatie van 2 verschillende ruimtes?
Omdat je (cvboer2) volgens mij een professional bent, nog een tweede vraag.. De meterkast wordt een stuk dieper dan dat hij nu is. Circa 100 cm diep (zie tekening). Is het mogelijk de Intergas CV ketel hier te plaatsen. Bijvoorbeeld aan de zijwand van deze kast?
Dank voor het meedenken!
Ik doelde meer op open cv toestellen, wanneer deze er zit, mag er geen mv-box gemonteerd worden. Dit heeft er mee te maken dat er door de onderdruk die door de mv-box gecreëerd wordt er rookgassen in de ruimte gezogen kunnen worden. Post anders, indien mogelijk een foto van je cv-ketel, dan weet ik het zeker. Dan heb ik ook meer info om een antwoord te kunnen geven of je cv-ketel in de kast mag monteren. Dat mag namelijk niet zomaar.quote:Op woensdag 1 juni 2016 13:47 schreef jongdeem het volgende:
[..]
Er hangt een Intergas uit 2008 geloof ik (ik ben nu niet thuis). Ik wil deze niet op de Ithobox aansluiten. Ook de afvoer van de afzuigkap niet. Echter moet de afvoer van beide installaties wel door dezelfde koof door de keuken lopen..
Maar kan ik dus één afzuig/aansluitpuntpunt van de ithobox gebruiken voor de ventilatie van 2 verschillende ruimtes?
Omdat je (cvboer2) volgens mij een professional bent, nog een tweede vraag.. De meterkast wordt een stuk dieper dan dat hij nu is. Circa 100 cm diep (zie tekening). Is het mogelijk de Intergas CV ketel hier te plaatsen. Bijvoorbeeld aan de zijwand van deze kast?
Dank voor het meedenken!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |