abonnementen ibood.com bol.com
pi_169178027
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 13:34 schreef golfer het volgende:
Eindelijk een goede bestemming voor de leegstaande (ex-gevangenis)koepel:
er komt een universiteit in.
Ziet er goed uit..

15128971_1802890853282575_4188367176325554678_o.jpg?oh=691e21e832d917874ad85e6726faaf94&oe=593CFAC8
http://opendekoepel.nl/
pi_169178145
Oh wauw. Ben benieuwd!
pi_169187008
Volgens mij zitten de meeste mensen en media er flink naast.... stap n is gezet, de koepel is gekocht door de gemeente, maar stap twee moet nog gezet worden. Er heerst redelijk wat verdeeldheid binnen de gemeenteraad als ik dat goed lees her en der, en niet iedereen is het eens met die plannen van university college.

Volgens mij is de Volkskrant een van de weinige die het nieuws juist rapporteert:
Kans op universiteit in Haarlem groter: gemeente koopt koepelgevangenis

Tevens zie ik er de toegevoegde waarde zelf niet van in. Een nieuwe plek voor 600 top of the class honoursstudenten (een niche) die voor veel meer geld dan het normale collegegeld (dus veel rijkeluiskindjes?) per se op een speciale plek een internationaal gerichte studie willen volgen.

Woningen voor die 600 studenten zijn er ook niet in Haarlem, en bovendien ben je in principe binnen 30 minuten bij de UvA of VU vanaf Haarlem station.

Maak van de Koepel maar iets leuks waar heel Haarlem wat aan heeft, niet zo'n niche onderwijsinstelling waarvan ik niet zou weten wie daar op zit te wachten in deze omgeving.
pi_169187249
Ze presenteren het verdomd rooskleurig op dat opendekoepel.nl. Snap ik wel, je wilt jezelf een beetje positief presenteren. Maar ik ben enorm benieuwd of het berhaupt doorgaat en als het door zou gaan hoeveel jaar het blijft bestaan.

En ik lees nergens iets over de huisvesting van de studenten, of lees ik er over heen? Die Steve Bikoflat en daar bij de Delftstraat de studentenflat zitten nokkievol en op mijnwoonservice.nl moet je minstens een jaar of 9-10 lid zijn wil je een kans maken op een woning.

En particulier is elke kamer binnen een paar uurtjes weg voor een prijs die de gemiddelde student niet kan veroorloven en voorwaarden waar je van je stoel af zakt.
  maandag 27 februari 2017 @ 21:37:48 #180
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_169188054
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze op het terrein van de koepel ook een campus willen plaatsen in een van die gebouwen.
pi_169193953
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 21:37 schreef Tinos85 het volgende:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze op het terrein van de koepel ook een campus willen plaatsen in een van die gebouwen.
Dat dacht ik idd ook. Lijkt me ook ook wel logisch...
  woensdag 8 maart 2017 @ 22:31:33 #182
292452 braddofiel
Geen baggeraar
pi_169382495
Zag laatst dat er op de hoek met de Paarlaarsteeg ng een Etos in de Grote Houtstraat komt, terwijl er ~100 meter verderop ook een zit. Goed zeg, die variatie. :')
Wat zullen ze gillen
spektakel spektakel
overal bloed en organen.
pi_169383386
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 22:31 schreef braddofiel het volgende:
Zag laatst dat er op de hoek met de Paarlaarsteeg ng een Etos in de Grote Houtstraat komt, terwijl er ~100 meter verderop ook een zit. Goed zeg, die variatie. :')
quote:
.” Het nieuwe pand van Etos is kleiner dan de oude winkel. In maart komt er nog een Etos-vestiging in de Grote Houtstraat, meer richting Grote Markt. “We delen onze oude winkel als het ware op in twee kleinere en moderne vestigingen, verspreid over de winkelstraat. Hiermee kunnen we onze klanten in de binnenstad beter bedienen.”
http://www.careality.nl/s(...)-houtstraat-haarlem/
pi_169418311
wat is de coolste locatie in haarlem om te stemmen?

vorige keren in het provinciehuis gedaan maar da's ook de dichtstbijzijnde voor mij.
  vrijdag 10 maart 2017 @ 21:08:19 #185
292452 braddofiel
Geen baggeraar
pi_169420167
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 19:50 schreef racerdkb het volgende:
wat is de coolste locatie in haarlem om te stemmen?

vorige keren in het provinciehuis gedaan maar da's ook de dichtstbijzijnde voor mij.
Misschien het oude stadhuis??
Wat zullen ze gillen
spektakel spektakel
overal bloed en organen.
pi_169537555
quote:
Eerste stap Panopticon in Koepel

De Rijksgebouwendienst is begonnen het Koepel-complex leeg te halen. De interieurs uit de cellen worden vanaf de balustrades naar beneden gegooid. Dat is een oorverdovend gebeuren.

Ook de bestuursleden van de stichting Panopticon lopen er voor het eerst rond. Voorzitter Jacqueline van de Sande gaat bij John en Paula langs. John was directeur van de Koepel en geniet nu met zijn vrouw in een van de bijgebouwen van zijn pensioen.

De komende tijd zal de stichting nog geregeld een beroep doen op de voormalige directeur ’want hij kent het complex als de beste’, zegt Van de Sande. De voordeur van het gevangeniscomplex staat open en ze loopt naar binnen met de bedoeling in een van de andere gebouwen te komen. In de kortste keren loopt ze doelloos ergens waar ze nog nooit eerder was. Het complex met gangetjes en trappenhuizen boezemt een soort ontzag in waar Van de Sande avontuurlijk in lijkt te staan.

De mobiele telefoon biedt uitkomst. Ze vindt medebestuurslid Andr van Stigt. Van Stigt is een van de twee architecten in het bestuur. Terwijl de Koepel ontdaan wordt van alles en nog wat gaat de meeste interesse uit naar asbest. Van Stigt wijst naar het immense ronde dak. Het hele dak is recent gerenoveerd en voorzien van nieuwe bedekking. Daar verwacht hij geen asbest tegen te komen. Misschien wel in bijgebouwen. Daar ligt linoleum en dat werd begin jaren 90 nog wel eens verlijmd met asbesthoudende lijm. Alles wijst er op dat het met de hoeveelheid asbest wel los zal lopen.

De twee bestuursleden lopen naar buiten. Metershoge gevangenismuren begrenzen een binnenplaats. Die muren horen bij het monument dus die blijven staan. Er komen wel openingen in. Van Stigt wijst op de deur waardoor hij net naar buiten ging. „Dit wordt de ingang voor studenten van het University College.” Het gaat nog een hele tijd duren voor het College er is. Maar tot die tijd hoopt het bestuur toch al activiteiten te kunnen beginnen. De koepel zelf leent zich mogelijk voor evenementen. Ook andere ruimtes komen mogelijk in aanmerking voor culturele activiteiten. Dat wordt nog een heel ding want brandveiligheid zal nog de nodige aanpassingen vragen.

Dan meldt zich een mevrouw in een paarse outfit. Ze is van de Triodosbank en informeert nieuwsgierig naar het draagvlak in de stad. Dat vindt ze belangrijk. Gaat haar bank het financieren is een prangende vraag. „Dat hangt af van het verdienmodel”, zegt ze op haar hoede. Maar ze wil wel kwijt dat haar bank „dit soort projecten graag omarmt.” Het gaat al met al miljoenen kosten. Kan de Triodosbank dat op tafel leggen? „Dat is geen probleem”, zegt ze. „We hebben veel spaargelden.”
https://www.haarlemsdagbl(...)ap-panopticon-koepel
abonnementen ibood.com bol.com
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')