abonnement Unibet Coolblue
pi_162211769
Naar aanleiding van een post van Koral heb ik dit topic gemaakt, omdat dit me wel interessant leek en me aan het denken zette.

Het ging om de inhoud van deze post:
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 09:06 schreef Koral het volgende:

[..]

What Makes You ‘Click’ With Someone Else?

The content of a conversation is less important than how personal and emotional it is. You can’t put your finger on it. You may not have anything in common. On paper it might seem you’d never be friends. But you just… “click.”

How does that work? Personally, I’m not one for flighty explanations like simpatico, serendipity, or soulmates.

The Magic of Instant Connections:

Allowing yourself to be vulnerable helps the other person to trust you, precisely because you are putting yourself at emotional, psychological, or physical risk. Other people tend to react by being more open and vulnerable themselves. The fact that both of you are letting down your guard helps to lay the groundwork for a faster, closer personal connection. When you both make yourselves vulnerable from the outset and are candid in revealing who you are and how you think and feel, you create an environment that fosters the kind of openness that can lead to an instant connection — a click.

Vulnerability is also the element of clicking you have the most control over and can therefore use to improve how often and how deeply you connect with others.

There’s a heirarchy of vulnerability in the types of communication we have, each one being more open and more likely to lead to a solid connection:

Phatic: These statements have no emotional content: “How are you?”

Factual: These share information, maybe personal information, but no strong opinions or emotions are involved: “I live in New York.”

Evaluative: These statements show opinions, but they’re not core beliefs:“That movie was really funny.”

Gut-level: Here’s where it heats up. The first three are thought-oriented. Gut-level communication is emotionally based. It’s personal, says something deeper about who you are and is focused on feelings: “I’m sad that you’re not here.”

Peak: The most emotionally vulnerable level. Peak statements share your innermost feelings. “…feelings that are deeply revealing and carry the most risk in terms how the other person will respond.” These statements are rare, even with people we are very close to: “I guess at heart I’m terrified I’m going to lose you.”

The authors spell it out clearly: “We can help to create magical connections simply by elevating the language we use from the phatic to the peak level.”

http://time.com/3343755/what-makes-you-click-with-someone-else/

Ik denk dat de mensen die succesvol contact maken bovenstaande wel herkennen. Ten minste ik wel. In het artikel staat oa ook een link naar vragen welke je kunt gebruiken om een niveau te stijgen.
Dit artikel linkt naar de 36 27 van de 36 vragen zelf en mijn bedoeling was om ze alle naar het Nederlands te vertalen, maar als de lijst zelf niet compleet wordt aangeboden, laat dat maar zitten dan.

Wat vinden jullie van dit concept?

Mijzelf intrigeerde het idee van jezelf kwetsbaar opstellen en wat dit met je gesprekspartner doet, vele malen meer dan de vragen die in dit artikel genoemd worden, maar het lijkt mij wel leuk me hier even in te gaan verdiepen en wie weet wat voor raakvlakken ik nog ga tegenkomen.

Ondertussen ben ik wel benieuwd wat andere fokkers verstaan onder "de klik" en waarin we hier verschillend over denken en waarom.

Zoals ik al hintte, herkende ik mezelf nog het meest in het stukje "jezelf kwetsbaar opstellen", mede omdat dit voor mij een makkelijke manier is om te kijken wat de intenties van de ander zijn, maar ook omdat ik merk dat dit ook gewoon werkt en ook omdat ik dit zelf ook prettig vind.
  zondag 15 mei 2016 @ 12:07:28 #2
455509 OliverNelsonRemix
Niemand is gelijkwaardig.
pi_162212062
quote:
Zoals ik al hintte, herkende ik mezelf nog het meest in het stukje "jezelf kwetsbaar opstellen", mede omdat dit voor mij een makkelijke manier is om te kijken wat de intenties van de ander zijn, maar ook omdat ik merk dat dit ook gewoon werkt en ook omdat ik dit zelf ook prettig vind.
Jezelf kwetsbaar opstellen om te kijken of een ander wel te vertrouwen is?
pi_162212072
Ik zou het zelf kunnen beschrijven als dat de omgang met iemand anders gewoon vloeiend verloopt en dat het gewoon goed voelt, dat beide partijen gewoon open en eerlijk kunnen zijn en dat elkaars grenzen gerespecteerd worden. Dat we beiden kunnen verbinden en dat we zowel elkaars sterke punten alsook elkaars zwakkere punten kunnen uitspreken, zonder dat er gemanipuleerd wordt.

Het gaat ook over respect.

Wat die 5 "fases" betreft (deze 5: )
quote:
Phatic: These statements have no emotional content: “How are you?”

Factual: These share information, maybe personal information, but no strong opinions or emotions are involved: “I live in New York.”

Evaluative: These statements show opinions, but they’re not core beliefs:“That movie was really funny.”

Gut-level: Here’s where it heats up. The first three are thought-oriented. Gut-level communication is emotionally based. It’s personal, says something deeper about who you are and is focused on feelings: “I’m sad that you’re not here.”

Peak: The most emotionally vulnerable level. Peak statements share your innermost feelings. “…feelings that are deeply revealing and carry the most risk in terms how the other person will respond.” These statements are rare, even with people we are very close to: “I guess at heart I’m terrified I’m going to lose you.”
merk ik dat dit voor mij wel raakvlak heeft, maar meer in de zin dat de "Gut-level" en "Peak"-fasen ook gewoon uitgesproken mogen worden.

Ik herken ook in dit lijstje dat dit lijstje wel iets is waar heel veel mensen moeite mee hebben.

Het ligt er natuurlijk gewoon ook aan wie ik tegenover me heb en of ik überhaubt wel zin heb in een conversatie met deze persoon.

Ik ga er nog meer over nadenken :).
pi_162212083
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:07 schreef OliverNelsonRemix het volgende:

[..]

Jezelf kwetsbaar opstellen om te kijken of een ander wel te vertrouwen is?
Exact.

Je komt op mij over alsof ik een alien ben?
Want wat is hier zo gek aan?
pi_162212146
Klik kies je voor vind ik. In de psychologieboeken zie je het zelf niet staan. En Roos Vonk had het bij een filmpje er ook niet over.

Kwetsbaar opstellen vind ik wel een goede. Was ook een of ander onderzoek dat als je veel persoonlijke dingen vertelt de ander zich meer verbonden voelde. Weet niet meer precies hoor
FOK! is net een groot tijdschrift
  zondag 15 mei 2016 @ 12:16:29 #6
455509 OliverNelsonRemix
Niemand is gelijkwaardig.
pi_162212225
quote:
2s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:08 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Exact.

Je komt op mij over alsof ik een alien ben?
Want wat is hier zo gek aan?
Ik vind het raar klinken omdat het draait om dit.
quote:
The fact that both of you are letting down your guard helps to lay the groundwork for a faster, closer personal connection.
Op het moment dat je aan het testen bent of een ander wel of niet te vertrouwen is, heb je je guard dus wel op.
pi_162212294
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:16 schreef OliverNelsonRemix het volgende:

[..]

Ik vind het raar klinken omdat het draait om dit.

[..]

Op het moment dat je aan het testen bent of een ander wel of niet te vertrouwen is, heb je je guard dus wel op.
Jezelf kwetsbaar opstellen en op de respons van de ander letten, zijn naar mijn mening niet mutually-exclusive.

Ik neem aan dat dit voor jou wel zo is. Zou je me willen uitleggen waarom je dit denkt en/of vindt?
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:11 schreef Vimbavimba het volgende:
Klik kies je voor vind ik. In de psychologieboeken zie je het zelf niet staan. En Roos Vonk had het bij een filmpje er ook niet over.

Kwetsbaar opstellen vind ik wel een goede. Was ook een of ander onderzoek dat als je veel persoonlijke dingen vertelt de ander zich meer verbonden voelde. Weet niet meer precies hoor
Dit klopt wel een beetje, maar voelt voor mij veel minder gewichtig dan wanneer ik veel met de ander gemeen heb.

Het alleen al vertellen van persoonlijke dingen, zal voor mij vrijwel geen klik opleveren, dat is meer afhankelijk van hoe de ander daarop reageert.
pi_162212377
quote:
2s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:20 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Jezelf kwetsbaar opstellen en op de respons van de ander letten, zijn naar mijn mening niet mutually-exclusive.

Ik neem aan dat dit voor jou wel zo is. Zou je me willen uitleggen waarom je dit denkt en/of vindt?

[..]

Dit klopt wel een beetje, maar voelt voor mij veel minder gewichtig dan wanneer ik veel met de ander gemeen heb.

Het alleen al vertellen van persoonlijke dingen, zal voor mij vrijwel geen klik opleveren, dat is meer afhankelijk van hoe de ander daarop reageert.
Ja. Ook raakvlakken enzo wat ook nooit 100% is. Wat ik zelf heel belangrijk vind is dat je samen kan onderhandelen. Je zult soms wel compromissen moeten sluiten. Niet over alles natuurlijk , maar als je over relatief eenvoudige zaken het beide niet eens kan worden, Dan is er iets mis. Mijn lange relatie is hierdoor stukgelopen.
FOK! is net een groot tijdschrift
  zondag 15 mei 2016 @ 12:25:27 #9
455509 OliverNelsonRemix
Niemand is gelijkwaardig.
pi_162212383
quote:
2s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:20 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Jezelf kwetsbaar opstellen en op de respons van de ander letten, zijn naar mijn mening niet mutually-exclusive.

Ik neem aan dat dit voor jou wel zo is. Zou je me willen uitleggen waarom je dit denkt en/of vindt?

Op het moment dat je je werkelijk kwetsbaar opstelt leg je je eigen kwetsbaarheid volledig in andermans handen en verlies je hier zelf de controle over.
Zolang dat nog niet het geval is zou ik het geen kwetsbaarheid noemen, maar gewoon.. beetje aftasten. (Met een slag om de arm)
Je kunt je ook kwetsbaar opstellen naar iemand die dat zelf niet doet.
pi_162212530
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:25 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Ja. Ook raakvlakken enzo wat ook nooit 100% is. Wat ik zelf heel belangrijk vind is dat je samen kan onderhandelen. Je zult soms wel compromissen moeten sluiten. Niet over alles natuurlijk , maar als je over relatief eenvoudige zaken het beide niet eens kan worden, Dan is er iets mis. Mijn lange relatie is hierdoor stukgelopen.
Onderhandelen? Waarover dan?
Gewoonlijk bestaat onderhandelijk uit "wat zullen we vanavond gaan eten?" en "Zullen we straks game-A of game-B gaan doen? Of hebben jullie een ander voorstel?"

Maar dit onderhandelen gaat bij mij gewoonlijk meestal (of zelfs vrijwel altijd) over praktische dingen en niet over emotionele.

Ik vind in deze het onderscheid tussen praktische zaken en emotionele zaken wel erg belangrijk. In welke context refereer je?
pi_162212552
quote:
2s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:07 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik zou het zelf kunnen beschrijven als dat de omgang met iemand anders gewoon vloeiend verloopt en dat het gewoon goed voelt, dat beide partijen gewoon open en eerlijk kunnen zijn en dat elkaars grenzen gerespecteerd worden. Dat we beiden kunnen verbinden en dat we zowel elkaars sterke punten alsook elkaars zwakkere punten kunnen uitspreken, zonder dat er gemanipuleerd wordt.

Het gaat ook over respect.

Wat die 5 "fases" betreft (deze 5: )

[..]

merk ik dat dit voor mij wel raakvlak heeft, maar meer in de zin dat de "Gut-level" en "Peak"-fasen ook gewoon uitgesproken mogen worden.

Ik herken ook in dit lijstje dat dit lijstje wel iets is waar heel veel mensen moeite mee hebben.

Het ligt er natuurlijk gewoon ook aan wie ik tegenover me heb en of ik überhaubt wel zin heb in een conversatie met deze persoon.

Ik ga er nog meer over nadenken :).
Die laatste 2 heb je nodig als je met iemand een vriendschap wilt aangaan.
pi_162212621
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:16 schreef OliverNelsonRemix het volgende:

[..]

Ik vind het raar klinken omdat het draait om dit.

[..]

Op het moment dat je aan het testen bent of een ander wel of niet te vertrouwen is, heb je je guard dus wel op.
Nee, als je je kwetsbaar opstelt en de ander maakt daar misbruik van betekent dat niet dat je je niet kwetsbaar genoeg hebt opgesteld ofzo.
pi_162212627
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:25 schreef OliverNelsonRemix het volgende:

[..]

Op het moment dat je je werkelijk kwetsbaar opstelt leg je je eigen kwetsbaarheid volledig in andermans handen en verlies je hier zelf de controle over.
Uh....nee?

Hier heb ik totaal geen last van.
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:25 schreef OliverNelsonRemix het volgende:

[..]

Op het moment dat je je werkelijk kwetsbaar opstelt leg je je eigen kwetsbaarheid volledig in andermans handen en verlies je hier zelf de controle over.
Zolang dat nog niet het geval is zou ik het geen kwetsbaarheid noemen, maar gewoon.. beetje aftasten. (Met een slag om de arm)
Lijkt erop dat jij dit heel anders ziet dan ik.

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je hier zo moeilijk over doet.

Sterker nog, mezelf kwetsbaar opstellen en op 2 andere mensen letten is voor mij zelfs nog een makkie (dit gaat vrijwel exponentieel beter naarmate ik meer klik met de andere gesprekspartners) en bij 3 anderen merk ik pas dat dit al wat lastiger wordt (want moet op meer dingen tegelijk letten).

Ik merk ook dat wanneer het groepje uit 5 man gaat bestaan, ik dit al erg lastig vind (want vergt steeds meer concentratie/energie), tenzij het gespreksniveau oppervlakkiger wordt (zoals met z'n 5-en uitgaan of een bordspelletje doen oid), dus vandaar dat ik de voorkeur aan kleine groepjes geef :).
quote:
Je kunt je ook kwetsbaar opstellen naar iemand die dat zelf niet doet.
Je kunt jezelf altijd kwetsbaar opstellen (fact of life).
pi_162212642
quote:
7s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, als je je kwetsbaar opstelt en de ander maakt daar misbruik van betekent dat niet dat je je niet kwetsbaar genoeg hebt opgesteld ofzo.
Dit klopt.

Sterker nog, voor mij is dit een signaal dat ik dat bij deze persoon juist minder moet gaan doen.
pi_162212689
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:35 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

Die laatste 2 heb je nodig als je met iemand een vriendschap wilt aangaan.
Dit ben ik met je eens, maar deze dingen zijn dingen waar ik sowieso al weinig moeite mee heb, dus tis niet echt een uitdaging voor mij.

Maar voor vriendschap heb je (veel) meer nodig dan alleen maar de 2 laatste fasen gebruiken wanneer je contact hebt met iemand.
  zondag 15 mei 2016 @ 12:43:54 #16
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_162212729
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:11 schreef Vimbavimba het volgende:
Klik kies je voor vind ik.
Dat lijkt me stug. Juist niet denk ik. Een klik kun je niet forceren. Ook niet door een knop om te zetten. Het is net als een sleutel en een slot: het past of het past niet.
pi_162212741
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:43 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat lijkt me stug. Juist niet denk ik.
_O_
quote:
Een klik kun je niet forceren. Ook niet door een knop om te zetten. Het is net als een sleutel en een slot: het past of het past niet.
Daarom altijd je hele sleutelbosje meenemen :P.
  zondag 15 mei 2016 @ 12:49:26 #18
416020 K44S
The bearded man
pi_162212826
Het vervelende alleen aan de klik(of het heb ik het dan over chemie?).

Dat jij die wel voelt, maar zij/hij niet. Of andersom.

Dus de deur accepteert te sleutel wel... maar je kan kan wrikken wat je wil... toch draait de sleutel niet.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_162212898
quote:
2s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:41 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dit ben ik met je eens, maar deze dingen zijn dingen waar ik sowieso al weinig moeite mee heb, dus tis niet echt een uitdaging voor mij.

Maar voor vriendschap heb je (veel) meer nodig dan alleen maar de 2 laatste fasen gebruiken wanneer je contact hebt met iemand.
Ik zie de fases niet meer dan een poging doen om een beknopte beschrijving te geven van hoe je contact maakt met je medemens.

Fase 1 is nodig om te kunnen communiceren in de maatschappij
Fase 2&3 voor zakelijke communicatie bijvoorbeeld op school en werk
Fase 4&5 voorwaarde voor een vriendschap en relatie
  zondag 15 mei 2016 @ 12:55:26 #20
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_162212943
Fase 4 en 5 voor mij een zeer lastig ding, maar merk wel verschil in contact bij de mensen waar ik dat juist of niet bij doe/deed.
pi_162212974
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:49 schreef K44S het volgende:
Het vervelende alleen aan de klik(of het heb ik het dan over chemie?).

Dat jij die wel voelt, maar zij/hij niet. Of andersom.

Dus de deur accepteert te sleutel wel... maar je kan kan wrikken wat je wil... toch draait de sleutel niet.
Dit herken ik wel _O-

Ik heb dit vorig jaar nog meegemaakt toen iemand tegen mij zei dat 'wij' een klik hadden en ik zoiets had van "welke klik? :? ".

Maar het grappige is, is dat deze persoon achteraf gezien met die opmerking meer in de buurt zat dan ikzelf toen dacht, want wij bleken idd wel degelijk goed te kunnen klikken :).
  zondag 15 mei 2016 @ 13:00:05 #22
416020 K44S
The bearded man
pi_162213046
quote:
2s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:56 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dit herken ik wel _O-

Ik heb dit vorig jaar nog meegemaakt toen iemand tegen mij zei dat 'wij' een klik hadden en ik zoiets had van "welke klik? :? ".

Maar het grappige is, is dat deze persoon achteraf gezien met die opmerking meer in de buurt zat dan ikzelf toen dacht, want wij bleken idd wel degelijk goed te kunnen klikken :).
Ik heb het momenteel :{ .
Dame die ik al wat langer ken (staat ook in stap 3 van de dating-topic). Paar keer wat mee gedaan( zwemmen etc).
Op een bepaald moment toch afgekapt ivm angst (bindingsangst?), iig: het zat mij niet lekker.

Maar elke keer als ze in mijn buurt is, voel ik me toch aangetrokken tot dr :{ .

Dus dat bedoel ik: Heb je dus chemie/klik..... heb je de sleutel... en die sleutel kan je draaien in deur. Maar dan blijk je bij de buurvrouw in haar sleutelgat te zitten wrikken. :|W

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.

Verder vind ik die fases overdreven.
Als het klikt met collega's : Mooi.
Klikt het met familie: Mooi.
Klikt het met "relaties": Mooi.

Klikt het niet met collega's, dan doe je denk ik niet het werk waar je geschikt voor bent (ja.... zelf mee gemaakt).
Met familie? Dan heb je totaal andere interesses.
Met relaties? Dan kap je die af.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_162213055
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:52 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

Ik zie de fases niet meer dan een poging doen om een beknopte beschrijving te geven van hoe je contact maakt met je medemens.

Fase 1 is nodig om te kunnen communiceren in de maatschappij
Fase 2&3 voor zakelijke communicatie bijvoorbeeld op school en werk
Fase 4&5 voorwaarde voor een vriendschap en relatie
Ik denk dat je echt wel een punt hebt ergens, maar ik zie dit niet zo zwart-wit.

Voor mij is die klik niet zonder meer in dit lijstje samen te vatten, daar het daar veel te dynamisch voor is en voor mij belangrijke aspecten weglaat.

Voor mij is het meer dit:
quote:
2s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:07 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik zou het zelf kunnen beschrijven als dat de omgang met iemand anders gewoon vloeiend verloopt en dat het gewoon goed voelt, dat beide partijen gewoon open en eerlijk kunnen zijn en dat elkaars grenzen gerespecteerd worden. Dat we beiden kunnen verbinden en dat we zowel elkaars sterke punten alsook elkaars zwakkere punten kunnen uitspreken, zonder dat er gemanipuleerd wordt.

Het gaat ook over respect.

Wat die 5 "fases" betreft (deze 5: )

[..]

merk ik dat dit voor mij wel raakvlak heeft, maar meer in de zin dat de "Gut-level" en "Peak"-fasen ook gewoon uitgesproken mogen worden.

Ik herken ook in dit lijstje dat dit lijstje wel iets is waar heel veel mensen moeite mee hebben.

Het ligt er natuurlijk gewoon ook aan wie ik tegenover me heb en of ik überhaubt wel zin heb in een conversatie met deze persoon.

Ik ga er nog meer over nadenken :).
en de dingen in dat lijstje, is voor mij meer een leuk doordenkertje dan een gloeilampmomentje geweest.
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:55 schreef Cue_ het volgende:
Fase 4 en 5 voor mij een zeer lastig ding, maar merk wel verschil in contact bij de mensen waar ik dat juist of niet bij doe/deed.
Heb je enig idee waarom dit voor jou zo'n lastig ding is?

Ben je bang dat je, door je kwetsbaar op te stellen, uiteindelijk door je gesprekspartner gekwetst gaat worden?
pi_162213115
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 13:00 schreef K44S het volgende:

[..]

Ik heb het momenteel :{ .
Dame die ik al wat langer ken (staat ook in stap 3 van de dating-topic). Paar keer wat mee gedaan( zwemmen etc).
Op een bepaald moment toch afgekapt ivm angst (bindingsangst?), iig: het zat mij niet lekker.

Maar elke keer als ze in mijn buurt is, voel ik me toch aangetrokken tot dr :{ .

Dus dat bedoel ik: Heb je dus chemie/klik..... heb je de sleutel... en die sleutel kan je draaien in deur. Maar dan blijk je bij de buurvrouw in haar sleutelgat te zitten wrikken. :|W
Het kan natuurlijk heel goed zijn dat het niet wederzijds is, dit heb ik zelf ook heel vaak meegemaakt. Maar zoals Boca_Raton (waar komt die naam eigenlijk vandaan?) al aangaf, zoiets kan je niet forceren.

Ik zie dit een beetje op een vergelijkbare manier met het omgaan met een kat: Een kat kan je niet op je schoot vastklemmen, aaien en dan verwachten dat die kat dit waardeert, je moet (af)wachten totdat de kat vanzelf naar jou toekomt :).
pi_162213254
quote:
5s.gif Op zondag 15 mei 2016 13:00 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik denk dat je echt wel een punt hebt ergens, maar ik zie dit niet zo zwart-wit.

Voor mij is die klik niet zonder meer in dit lijstje samen te vatten, daar het daar veel te dynamisch voor is en voor mij belangrijke aspecten weglaat.

Voor mij is het meer dit:

[..]

en de dingen in dat lijstje, is voor mij meer een leuk doordenkertje dan een gloeilampmomentje geweest.

[..]

Heb je enig idee waarom dit voor jou zo'n lastig ding is?

Ben je bang dat je, door je kwetsbaar op te stellen, uiteindelijk door je gesprekspartner gekwetst gaat worden?
Wat jij beschrijft valt onder 2&3 als we die fases aanhouden.
  zondag 15 mei 2016 @ 13:09:51 #26
416020 K44S
The bearded man
pi_162213271
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 13:09 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

Wat jij beschrijft valt onder 2&3 als we die fases aanhouden.
Hoezo denk jij in die "fases" ?
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_162213340
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 13:09 schreef K44S het volgende:

[..]

Hoezo denk jij in die "fases" ?
Dit zat ik dus ook te denken.
  zondag 15 mei 2016 @ 13:15:51 #28
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_162213401
quote:
5s.gif Op zondag 15 mei 2016 13:00 schreef magnetronkoffie het volgende:


Heb je enig idee waarom dit voor jou zo'n lastig ding is?

Ben je bang dat je, door je kwetsbaar op te stellen, uiteindelijk door je gesprekspartner gekwetst gaat worden?
Eerder dat ik het nooit echt geleerd heb om die gevoelens te uiten. Dus moet er echt moeite voor doen.
Daarbij als het negatieve emoties gaat, daar wil ik zelf niet mee geconfronteerd worden. dus waarom er dan over praten?

En bang om gekwetst te worden niet echt. Weet niet eens hoe ik dat zou moeten zien.
Eerder dat t misschien geen nut zal hebben en waarom dan door die moeite heengaan.
Ik weet zelf 9 van de 10x niet wat ik zelf voel, dus laat staan dat ik dit aan een ander akn uitleggen.
pi_162213418
Klopt volgensmij wel, als je je open opstelt creeer je vertrouwen. Echter wil ik dat bij de meeste "nieuwe" mensen niet en ligt het ook aan je emotionele stabiliteit. Als je moe bent of net iets kuts hebt meegemaakt ben je vaak minder emotioneel stabiel.

Zo heb ik ook een goede vriendin en ex "leren kennen", in beide gevallen was er recentelijk iets naars gebeurd, en heb ik (vrij emotioneel) m'n verhaal kunnen vertellen. En als je dan tijdens het vertellen ook nog emotioneel bent en dit laat blijken, heeft dat meestal wel invloed op de ander en zal diegene zich ook opener opstellen omdat jijzelf die ander laat zien dat je hem/haar vertrouwt. Dan kan je eigenlijk al heel snel een band met elkaar hebben opgebouwd omdat je emotioneel bent geweest naar elkaar toe en dan gaat het allemaal een stuk vlotter en sneller dan voorheen qua contact. Maar je moet er wel voor open staan, sommige dingen zullen een ander niks uitmaken en dat ligt er ook aan hoe je diegene kent bijvoorbeeld.

Er zijn maar weinig mensen die zo'n werking op me hebben dat ze me kunnen raken en emotioneel kunnen krijgen. Maarja ik vind het momenteel wel prima zo, lekker een muurtje om je heen metselen toch, zal ooit wel weer afbreken dat muurtje.

Hoop ik :')
pi_162213566
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 13:15 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Eerder dat ik het nooit echt geleerd heb om die gevoelens te uiten. Dus moet er echt moeite voor doen.
Daarbij als het negatieve emoties gaat, daar wil ik zelf niet mee geconfronteerd worden. dus waarom er dan over praten?
Dat 1e snap ik. Blijkbaar heb je nog werk aan de winkel :P. (ga leren om dat wel te doen, zal je de rest van je leven profijt van hebben :) ).
Dat 2e vind ik ook heel begrijpelijk en eerlijk gezegd vind ik dat je ook gewoon zou mogen aangeven dat je het ergens niet over wilt hebben. Want ten slotte, waarom zou je gesprekspartner het gespreksonderwerp op dit onderwerp willen laten, als je gesprekspartner merkt dat hij/zij jou daar geen plezier mee doet?

Ten slotte kun je op een gegeven moment zelf ook wel aangeven dat je het met je gesprekspartner hierover wilt hebben.
quote:
En bang om gekwetst te worden niet echt. Weet niet eens hoe ik dat zou moeten zien.
Eerder dat t misschien geen nut zal hebben en waarom dan door die moeite heengaan.
Ik weet zelf 9 van de 10x niet wat ik zelf voel, dus laat staan dat ik dit aan een ander akn uitleggen.
Dit klinkt heel logisch :P.
pi_162213732
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 13:16 schreef BredeBroeder het volgende:
Klopt volgensmij wel, als je je open opstelt creeer je vertrouwen. Echter wil ik dat bij de meeste "nieuwe" mensen niet en ligt het ook aan je emotionele stabiliteit. Als je moe bent of net iets kuts hebt meegemaakt ben je vaak minder emotioneel stabiel.
Dit is helemaal waar _O-

Mede vandaar ook dat ik het erg fijn vind als mensen mijn wensen omtrent contactmomenten respecteren (mijn grenzen respecteren) :).

Ik heb er vaak ook gewoon de energie niet voor, maar merk wel dat de hoeveelheid energie die ik nodig heb tijdens de contactmomenten zelf, heel erg afhankelijk is van de persoon met wie ik dit contactmoment heb.

Sommige mensen kan ik moeiteloos uren mee spenderen (wel in mijn eigen tempo :P ) en anderen doen gewoon pijn of zo :').
quote:
Zo heb ik ook een goede vriendin en ex "leren kennen", in beide gevallen was er recentelijk iets naars gebeurd, en heb ik (vrij emotioneel) m'n verhaal kunnen vertellen. En als je dan tijdens het vertellen ook nog emotioneel bent en dit laat blijken, heeft dat meestal wel invloed op de ander en zal diegene zich ook opener opstellen omdat jijzelf die ander laat zien dat je hem/haar vertrouwt. Dan kan je eigenlijk al heel snel een band met elkaar hebben opgebouwd omdat je emotioneel bent geweest naar elkaar toe en dan gaat het allemaal een stuk vlotter en sneller dan voorheen qua contact. Maar je moet er wel voor open staan, sommige dingen zullen een ander niks uitmaken en dat ligt er ook aan hoe je diegene kent bijvoorbeeld.
Ik heb in het verleden wel gemerkt dat dit in sommige gevallen idd heel rap kan gaan, maar bij de meeste mensen duurt dit wat langer (wat ik op zich totaal geen ramp vind btw).
quote:
Er zijn maar weinig mensen die zo'n werking op me hebben dat ze me kunnen raken en emotioneel kunnen krijgen. Maarja ik vind het momenteel wel prima zo, lekker een muurtje om je heen metselen toch, zal ooit wel weer afbreken dat muurtje.

Hoop ik :')
Mensen die jou raken, zijn denk ik ook belangrijk voor jou. Voor mij ook trouwens (zolang de klik er maar ook is :P ).
pi_162214425
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 13:09 schreef K44S het volgende:

[..]

Hoezo denk jij in die "fases" ?
Daar gaat dit topic toch over?
pi_162214763
quote:
14s.gif Op zondag 15 mei 2016 13:27 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

[..]

Ik heb in het verleden wel gemerkt dat dit in sommige gevallen idd heel rap kan gaan, maar bij de meeste mensen duurt dit wat langer (wat ik op zich totaal geen ramp vind btw).

[..]

Mensen die jou raken, zijn denk ik ook belangrijk voor jou. Voor mij ook trouwens (zolang de klik er maar ook is :P ).
Bij mijn beste vriend duurde het best lang, denk dat er wel 1 a 1.5 jaar overheen is gegaan voordat ik hem echt als beste vriend zag in plaats van normale bro. Maar toen was ik nog jong (13/14), en kwam het ook minder door een emotionele klik en meer omdat onze interesses gewoon naast elkaar lagen en veel dingen samen deden.

Ik denk dat het bij mijn ex een dag of 3/4 heeft geduurd (vanaf het eerste gesprek) voordat ik haar al meer vertrouwde dan 90% van al m'n contacten. Ik was toen emotioneel flink naar de klote, ik werd 2 weken voor ons eerste gesprek op een hele nare, harde manier afgewezen door een meisje waar ik alles voor over had, tevens het meisje waar ik als eerst in m'n leven een date mee had gehad en dan weegt alles wat zwaarder dan normaal.

Ik had dit toen eerst aan een vriendin verteld, die heeft het betreffende meisje de huid volgescholden dat ze het echt niet kon maken en zelf heb ik me toen afgesloten van wat er om me heen gebeurde, dat was het einde van mijn eerste schoolweek, ik kende bijna helemaal niemand dus het begin was lekker goed als je je dan al compleet aflsuit. Krijg verdomme nu weer traanogen als ik eraan denk hoe kut dat was. Niemand toonde toen oprechte interesse of gaf een fuck, totdat m'n ex dus heel onschuldig wat via whatsapp vroeg.

Toen was m'n attitude al van joh ga gewoon weg want het zal wel weer over huiswerk of andere onzin gaan, maar ze toonde interesse in mij persoonlijk, en dat had ik niet verwacht. Toen was het eerst een beetje aftasten, ik vond het natuurlijk leuk dat ze oprechte interesse in mij toonde (ging over m'n vorige opleiding), want dan wil ik er ook best wat over vertellen. Op een gegeven moment vertrouwde ik haar dus genoeg, en had ik de behoefte om bij haar m'n verhaal kwijt te kunnen. Natuurlijk raakte ik weer emotioneel gezien de impact die het op mij had, en dit merkte zij toen ook. Zij heeft mij toen weer rustig gekregen en ervoor gezorgd dat het "nare gesprek" veranderde in een leuk gesprek door haar droge humor en grapjes maken enzo.

En vanaf dat moment vertrouwde ik haar volledig, omdat ze me uit die negatieve sfeer kon trekken en me positief kon laten denken en zij vertrouwde mij ook gezien ik zo open was naar haar toe en dat ook bleef. En het feit dat wij dit naar elkaar konden bevestigen: "Ik vertrouw je", schept ook al een klik. Later pas begon ik haar leuk te vinden om hoe ze was en spendeerde ik ook meer tijd met haar over andere dingen, maar dat gesprek was voor mij wel even de bevestiging dat ik op haar kon vertrouwen en dat ik haar wel wat meer dan aardig vond. Dacht toen een beetje van wow, hoe heb je 't geflikt dat ik je zo vertrouw :P

Had vanaf dat moment eigenlijk die andere meid moeten laten zitten, maar was zo naief om haar nog te willen helpen met d'r problemen. De grootste reden waarom deze ex nu een ex is :|W

Maarja zo snel kan het dus ook gaan.

Ik denk trouwens ook dat dat een factor is waarom zij mij toen leuk vond, door dat vertrouwen konden we zonder vraagtekens gewoon wat afspreken en dan merk je vanzelf of je iemand leuk vind of niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door BredeBroeder op 15-05-2016 14:19:20 ]
  zondag 15 mei 2016 @ 14:12:55 #34
416020 K44S
The bearded man
pi_162215255
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 13:53 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

Daar gaat dit topic toch over?
Het gaat om klik. Ik ben benieuwd waarom jij het in fases hokt?
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  zondag 15 mei 2016 @ 14:15:31 #35
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_162215354
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 14:12 schreef K44S het volgende:

[..]

Het gaat om klik. Ik ben benieuwd waarom jij het in fases hokt?
Omdat dat in de OP naar voren kwam miss? :')
pi_162216292
quote:
5s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:34 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Onderhandelen? Waarover dan?
Gewoonlijk bestaat onderhandelijk uit "wat zullen we vanavond gaan eten?" en "Zullen we straks game-A of game-B gaan doen? Of hebben jullie een ander voorstel?"

Maar dit onderhandelen gaat bij mij gewoonlijk meestal (of zelfs vrijwel altijd) over praktische dingen en niet over emotionele.

Ik vind in deze het onderscheid tussen praktische zaken en emotionele zaken wel erg belangrijk. In welke context refereer je?
In hoelaat en hoe vaak we elke week afspraken. Ik wilde 3/4 per week en hij elke dag.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_162216381
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 14:12 schreef K44S het volgende:

[..]

Het gaat om klik. Ik ben benieuwd waarom jij het in fases hokt?
Het lijkt alsof er pas een klik is als je elkaar je diepste geheimen aan elkaar durf te vertellen, maar dat is niet zo. Je kan met iemand een klik hebben, terwijl je relatie met degene niet verder gaat dan waar je degene hebt ontmoet bij activiteit Y. En daar kan heleboel factoren ten aan grondslag liggen. Ik geef een andere invulling aan die fases omdat ik denk dat er ook een klik kan zijn bij fase 2&3 sociale relaties en niet voorbehouden is aan fase 4&5 intieme relaties (platonisch en romantisch)
pi_162216391
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 14:15 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Omdat dat in de OP naar voren kwam miss? :')
Niet lullig bedoeld hoor, maar
quote:
2s.gif Op zondag 15 mei 2016 11:51 schreef magnetronkoffie het volgende:
Naar aanleiding van een post van Koral heb ik dit topic gemaakt, omdat dit me wel interessant leek en me aan het denken zette.

Wat vinden jullie van dit concept?

Mijzelf intrigeerde het idee van jezelf kwetsbaar opstellen en wat dit met je gesprekspartner doet, vele malen meer dan de vragen die in dit artikel genoemd worden, maar het lijkt mij wel leuk me hier even in te gaan verdiepen en wie weet wat voor raakvlakken ik nog ga tegenkomen.

Ondertussen ben ik wel benieuwd wat andere fokkers verstaan onder "de klik" en waarin we hier verschillend over denken en waarom.

Zoals ik al hintte, herkende ik mezelf nog het meest in het stukje "jezelf kwetsbaar opstellen", mede omdat dit voor mij een makkelijke manier is om te kijken wat de intenties van de ander zijn, maar ook omdat ik merk dat dit ook gewoon werkt en ook omdat ik dit zelf ook prettig vind.
pi_162216607
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 14:43 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

In hoelaat en hoe vaak we elke week afspraken. Ik wilde 3/4 per week en hij elke dag.
Oké, das idd een meer praktische zaak en ook 1tje die ikzelf ook wel belangrijk vind.

Ik merk wel dat er aardig wat mensen zijn die hier moeite mee hebben (en contactfrequentie is 1 zo'n onderwerp dat toch wel geregeld een issue is, voor zowel mijzelf alsook mijn sociale contacten).
Vind 't zelf geen issue, zolang maar duidelijk is waar wij deze grenzen leggen en we ook de grenzen die wij (ook op het terrein van frequentie) leggen, van elkaar kunnen respecteren.

1 van mijn vrienden is er 1 die om de zoveel tijd 'vanuit het niets' een relatief langere tijd onbereikbaar is (spreek hem gewoonlijk om de 2 a 3 dagen), maar weet dan ook dat dit bij hem hoort en dit is verder geen probleem voor me :)
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 14:12 schreef K44S het volgende:

[..]

Het gaat om klik. Ik ben benieuwd waarom jij het in fases hokt?
Het gaat idd om de klik. Ten slotte gaan die hokjesregeltjes ook over de klik en niet omgekeerd ;) :P

edit:
BredeBroeder, ik reageer straks wel even uitgebreider op jouw post. Is me nu even te lang :P.
pi_162216842
quote:
2s.gif Op zondag 15 mei 2016 14:52 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Oké, das idd een meer praktische zaak en ook 1tje die ikzelf ook wel belangrijk vind.

Ik merk wel dat er aardig wat mensen zijn die hier moeite mee hebben (en contactfrequentie is 1 zo'n onderwerp dat toch wel geregeld een issue is, voor zowel mijzelf alsook mijn sociale contacten).
Vind 't zelf geen issue, zolang maar duidelijk is waar wij deze grenzen leggen en we ook de grenzen die wij (ook op het terrein van frequentie) leggen, van elkaar kunnen respecteren.

1 van mijn vrienden is er 1 die om de zoveel tijd 'vanuit het niets' een relatief langere tijd onbereikbaar is (spreek hem gewoonlijk om de 2 a 3 dagen), maar weet dan ook dat dit bij hem hoort en dit is verder geen probleem voor me :)

[..]

Het gaat idd om de klik. Ten slotte gaan die hokjesregeltjes ook over de klik en niet omgekeerd ;) :P

edit:
BredeBroeder, ik reageer straks wel even uitgebreider op jouw post. Is me nu even te lang :P.
Maar Julie respecteren elkaar wel erin.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_162217142
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 14:58 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Maar Julie respecteren elkaar wel erin.
Uiteraard :).

Want dat hoort gewoon bij hem. Wie ben ik om hem mijn wil(letje) op te leggen?
Dit mag hij van mij gewoon zelf weten, zijn leven en zo :P.
pi_162217435
quote:
7s.gif Op zondag 15 mei 2016 15:05 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Uiteraard :).

Want dat hoort gewoon bij hem. Wie ben ik om hem mijn wil(letje) op te leggen?
Dit mag hij van mij gewoon zelf weten, zijn leven en zo :P.
Ja idd. Mijn punt was ook meer van als hii bij mijn ex daarom al stuk ging...
FOK! is net een groot tijdschrift
  zondag 15 mei 2016 @ 15:18:39 #43
416020 K44S
The bearded man
pi_162217619
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 14:15 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Omdat dat in de OP naar voren kwam miss? :')
Waar staat het in de OP dan? :')
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  zondag 15 mei 2016 @ 15:28:22 #44
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_162217971
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 15:18 schreef K44S het volgende:

[..]

Waar staat het in de OP dan? :')
Die hierarchy die genoemd wordt in t gequote stuk tekst. Zit mobiel dus kan lastig quoten.
  zondag 15 mei 2016 @ 15:38:23 #45
416020 K44S
The bearded man
pi_162218455
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 15:28 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Die hierarchy die genoemd wordt in t gequote stuk tekst. Zit mobiel dus kan lastig quoten.
quote:
10s.gif Op zondag 15 mei 2016 14:46 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Niet lullig bedoeld hoor, maar

[..]

Ik lees niks over "fases"
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  zondag 15 mei 2016 @ 15:47:03 #46
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_162219092
Uit de quote van de OP:

quote:
There’s a heirarchy of vulnerability in the types of communication we have, each one being more open and more likely to lead to a solid connection:

Phatic: These statements have no emotional content: “How are you?”

Factual: These share information, maybe personal information, but no strong opinions or emotions are involved: “I live in New York.”

Evaluative: These statements show opinions, but they’re not core beliefs:“That movie was really funny.”

Gut-level: Here’s where it heats up. The first three are thought-oriented. Gut-level communication is emotionally based. It’s personal, says something deeper about who you are and is focused on feelings: “I’m sad that you’re not here.”

Peak: The most emotionally vulnerable level. Peak statements share your innermost feelings. “…feelings that are deeply revealing and carry the most risk in terms how the other person will respond.” These statements are rare, even with people we are very close to: “I guess at heart I’m terrified I’m going to lose you.”

The authors spell it out clearly: “We can help to create magical connections simply by elevating the language we use from the phatic to the peak level.”
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
pi_162219198
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 15:13 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Ja idd. Mijn punt was ook meer van als hii bij mijn ex daarom al stuk ging...
Dat kan idd, maar soms passen mensen gewoon niet bij elkaar (al dan niet tijdelijk). Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat wij (stel ik en een ander persoon (hoeft niet een ex te zijn)) een hekel aan elkaar hebben.

Ik ben nog steeds bevriend met een vriendin waarmee ik een jaartje of 10 geleden iets heb gehad en ben nog steeds ontzettend blij dat het via een (overigens goede) vriendschap wel lukt :)

---

En wat dat schemaatje betreft: Daar kan ik heel kort over zijn.

"De klik" is het onderwerp van dit topic en dat schema is slechts een middel.

Hopelijk bespaart dit ook wat minder plezante heen-en-weer posts :P.
  zondag 15 mei 2016 @ 19:59:43 #48
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_162226310
Jezelf blootgeven heeft dan weer als nadeel dat daar ontiegelijk misbruik van
gemaakt kan worden. Daarom houd ik het liever op koetjes en kalfjes buiten goede vrienden en familie om.
  zondag 15 mei 2016 @ 23:22:30 #49
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_162233498
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 19:59 schreef schrijfveer het volgende:
Jezelf blootgeven heeft dan weer als nadeel dat daar ontiegelijk misbruik van
gemaakt kan worden. Daarom houd ik het liever op koetjes en kalfjes buiten goede vrienden en familie om.
Ik vind dat wel meevallen. Het is juist een teken van veel zelfvertrouwen als je dat durft. Je weet toch al wat je zwaktes en zo zijn, hoe kunnen ze jou er mee raken als je die voor jezelf al lang geaccepteert hebt?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_162234983
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 19:59 schreef schrijfveer het volgende:
Jezelf blootgeven heeft dan weer als nadeel dat daar ontiegelijk misbruik van
gemaakt kan worden. Daarom houd ik het liever op koetjes en kalfjes buiten goede vrienden en familie om.
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 23:22 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ik vind dat wel meevallen. Het is juist een teken van veel zelfvertrouwen als je dat durft. Je weet toch al wat je zwaktes en zo zijn, hoe kunnen ze jou er mee raken als je die voor jezelf al lang geaccepteert hebt?
Dit inderdaad.

Voor mij heeft dit (buiten het feit dat ik op deze manier niet erg veel tijd, moeite en energie steek in iemand die sowieso al nooit de moeite waard geweest zou zijn) nog een ander voordeel in de zin van dat ik gewoon altijd mezelf kan zijn...vind ik veel prettiger en ik functioneer zo ook een stuk beter :).

Maar het is niet altijd even makkelijk (maar dat was het niet open opstellen sowieso ook al niet, dat was me teveel gedoe en ik trok dat slecht) en het vergt wat oefening..
  maandag 16 mei 2016 @ 00:42:42 #51
417204 Elzas
Depressie is een keuze
pi_162235365
Je hoeft niets gemeen te hebben om een klik met iemand te hebben. Als je goed met elkaar kunt opschieten, open en aardig tegenover elkaar bent dan kom je al een heel eind. Natuurlijk moet je wel bewijzen dat je niet de zoveelste koude relatie bent die mensen tegenkomen op een dag en persoonlijke interesse tonen is een goede manier om dit te doen.

Hoewel ik dit schrijf ben ik in de praktijk niet bepaald een held in het emotioneel binden met mensen.Ik heb genoeg vrienden, maar een klik zoals ik dat definieer is daar niet een van. Komt denk ik omdat ik het moeilijk vindt om interesse te tonen in mensen en verder ben ik niet iemand die kleine emotionele feitjes aan wildvreemden gaat vertellen.
Ich gebe sie 5 sekunden. Fünf..vier..NUUUULLL!!
pi_162235627
Je ziet het pas als je het doorhebt - Johan Cruyff

Je kan er hele theorien op loslaten. Maar als het eenmaal een keer gebeurt is, zal alles wat je er ooit over dacht veranderen.
Is het je ooit overkomen kan je dit hele topic met een grijns overslaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Droopie op 16-05-2016 01:06:37 ]
Hell To The Liars
  maandag 16 mei 2016 @ 01:11:27 #53
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_162235870
Heb laatst een boek gelezen over de klik. En daarin zeiden ze dat je in alles een klik kan vinden. Of dit nu is tot dezelfde hobbies als dat je ouders dezelfde voorletter hebben.

Gaat erom dat je iets vindt dat je met elkaar verbindt. En daar geloof ik wel in.
pi_162241441
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 00:42 schreef Elzas het volgende:
Je hoeft niets gemeen te hebben om een klik met iemand te hebben. Als je goed met elkaar kunt opschieten, open en aardig tegenover elkaar bent dan kom je al een heel eind.
Maar als je niets met elkaar gemeen hebt en alleen maar goed met elkaar kunt opschieten, is er dan überhaupt wel sprake van een klik?

Een klik is toch ook een klein beetje iets chemie-achtigs? Dat dingen soort van automatisch gaan? (even een open vraag hier).
quote:
Natuurlijk moet je wel bewijzen dat je niet de zoveelste koude relatie bent die mensen tegenkomen op een dag en persoonlijke interesse tonen is een goede manier om dit te doen.

Hoewel ik dit schrijf ben ik in de praktijk niet bepaald een held in het emotioneel binden met mensen.Ik heb genoeg vrienden, maar een klik zoals ik dat definieer is daar niet een van. Komt denk ik omdat ik het moeilijk vindt om interesse te tonen in mensen en verder ben ik niet iemand die kleine emotionele feitjes aan wildvreemden gaat vertellen.
Interesse tonen? Bedoel je dat je doet alsof je de ander boeiend vind om die persoon te pleasen, terwijl je dat waar je gesprekspartner (wellicht zelfs gepassioneerd) over aan het vertellen is, compleet niet kan boeien?

Maar das toch nep-interesse tonen? Dan ben je toch oprecht niet in iemand geïnteresseerd en heb je toch geen echt raakvlak met die ander? Wat is daar zo goed aan?
quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2016 00:57 schreef Droopie het volgende:
Je ziet het pas als je het doorhebt - Johan Cruyff

Je kan er hele theorien op loslaten. Maar als het eenmaal een keer gebeurt is, zal alles wat je er ooit over dacht veranderen.
Is het je ooit overkomen kan je dit hele topic met een grijns overslaan.
Komt wel vaker voor dan 'eenmaal' hoor :P.

Dat je, wanneer je iets voor de 1e keer meemaakt, ervan leert, lijkt me ook gewoon logisch :P.

En je zou ook kunnen stellen dat je het pas doorhebt als je 't ziet :P
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 01:11 schreef Cue_ het volgende:
Heb laatst een boek gelezen over de klik. En daarin zeiden ze dat je in alles een klik kan vinden. Of dit nu is tot dezelfde hobbies als dat je ouders dezelfde voorletter hebben.

Gaat erom dat je iets vindt dat je met elkaar verbindt. En daar geloof ik wel in.
Ik neem aan dat je met 'alles' bedoelt dat je een klik met iemand kunt hebben over eigenlijk alle onderwerpen en/of interesses?

Vetgedrukte: Ik ook wel :Y
pi_162243276
Er zit een verschil tussen een klik hebben omdat iemand dezelfde opleiding doen en bv. mensen die hun partner of kind verloren zijn.

Ik heb echt makkelijk contact met mensen, al is het een rookhoek in een kroeg met mensen die ook roken en van stappen of voetbal houden.

Maar een klik met iemand die hele diepe ellendige gevoelens herkent omdat ze het zelf ervaren kan je niet zomaar vergelijken met bovenstaande..
Hell To The Liars
  maandag 16 mei 2016 @ 14:51:08 #56
456432 Kamina
Tenacious!
pi_162244061
Je kan iets gemeen hebben en klikken, of (aanvankelijk) niets gemeen hebben en daarom klikken.
1 + 1 = blauw
pi_162244235
quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2016 14:51 schreef Kamina het volgende:
Je kan iets gemeen hebben en klikken, of (aanvankelijk) niets gemeen hebben en daarom klikken.
Waar ligt de grens tussen iets gemeen en hebben en een klik hebben.

GTST lijkt me iets gemeen hebben, een klik is echt een saamhorigheidsgevoel.

Dat is een voetbal stadion al een verschil van beleving.
Sommige gaan lekker voetbal kijken en hebben iets gemeen, andere zetten tattoeages en slopen de boel (effe zwart/wit)
Hell To The Liars
  maandag 16 mei 2016 @ 16:44:23 #58
456432 Kamina
Tenacious!
pi_162247218
quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2016 14:59 schreef Droopie het volgende:

[..]

Waar ligt de grens tussen iets gemeen en hebben en een klik hebben.

GTST lijkt me iets gemeen hebben, een klik is echt een saamhorigheidsgevoel.

Dat is een voetbal stadion al een verschil van beleving.
Sommige gaan lekker voetbal kijken en hebben iets gemeen, andere zetten tattoeages en slopen de boel (effe zwart/wit)
Dat lijkt me een aardige omschrijving. Al kan je ook een saamhorigheidsgevoel hebben zonder iets gemeen te hebben. Soms is dat juist de aanleiding, omdat je iemand waardeert om hoe anders die is in vergelijking met jou.
1 + 1 = blauw
pi_162247499
Op Fok zitten is trouwens ook iets gemeen hebben en heel leuk.
Wij hebben dan een gameclubje via Fok en nu zijn wij geintegreerd in een brabants dorpje 😂😂

Dus nu heb je die boeren en een paar fokkers en komen die 2 werelden samen en een grote leuke groep.

Mocht je denken huh wat bedoelt nu?
Stel je even Fylaxx voor in een party die beste vriendjes is een boer die getrouwd is, tienerkinderen heeft en drukke baan.

Maar het begon met een gemeenschappelijk spelletje en die saamhorigheid is later gekomen en als er wat kut gebeurt in iemand zijn leven leef je ook mee, maar dat deed je de eerste dagen ook niet.

Best grappig als je er over nadenkt.
Hell To The Liars
pi_162249569
quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2016 00:57 schreef Droopie het volgende:
Je ziet het pas als je het doorhebt - Johan Cruyff

Je kan er hele theorien op loslaten. Maar als het eenmaal een keer gebeurt is, zal alles wat je er ooit over dacht veranderen.
Is het je ooit overkomen kan je dit hele topic met een grijns overslaan.
precies dat

zulke dingen overkomen je en dat voelt anders dan wat je met andere hebt

soms niet te verklaren
'' I am under no obligation to make sense to you.''
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')