abonnement Unibet Coolblue
pi_162101499
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:33 schreef AeroxV8 het volgende:

[..]

Daar moet dan wel ruimte voor zijn.
Als men bij het ontwerpen en aanleggen rekening moet houden met het gebrekkige inzicht van de weggebruiker kun je je denk ik beter afvragen of er bij diezelfde weggebruiker niet iets dient te veranderen.
Met gebrekkig inzicht heeft het niks te maken. Als verkeersdeelnemer kun je natuurlijk niet bij elke kruising gaan nameten of de afstand nou eerder 5 meter of 10 meter is. En dus moet je geen weg aanleggen waarbij die twijfel ontstaat en al naar gelang van hoe je het bekijkt de voorrangssituatie anders is.
pi_162101674
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:37 schreef Igen het volgende:

[..]

Met gebrekkig inzicht heeft het niks te maken. Als verkeersdeelnemer kun je natuurlijk niet bij elke kruising gaan nameten of de afstand nou eerder 5 meter of 10 meter is. En dus moet je geen weg aanleggen waarbij die twijfel ontstaat en al naar gelang van hoe je het bekijkt de voorrangssituatie anders is.
Correct en dus is de eerste simpele maatregel het vergroten van de afstand van 5 naar 10 meter, daar voorkom je al een hoop gedoe mee.
10 meter lijkt misschien een grote afstand, maar het zorgt er wel voor dat wanneer je met je auto, bus of vrachtauto de weg op draait het fietspad alweer iets makkelijker is te overzien, voor zover je niet al op de hoogte was van wat er zich eventueel naast je bevindt.
pi_162101740
Overigens vind ik persoonlijk dat het niet kennen van de juiste betekenis van haaientanden wel degelijk getuigd van een beperkt inzicht, maar dat terzijde.
  FOK!fotograaf woensdag 11 mei 2016 @ 21:55:24 #94
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_162102223
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:44 schreef AeroxV8 het volgende:
Overigens vind ik persoonlijk dat het niet kennen van de juiste betekenis van haaientanden wel degelijk getuigd van een beperkt inzicht, maar dat terzijde.
Hoeveel mensen zijn er niet die denken dat invoegend verkeer voorrang heeft? Of die denken dat je knipperlicht betekent dat je voorrang moet krijgen?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  woensdag 11 mei 2016 @ 22:02:01 #95
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162102542
dat er dus ook maar drie vier mensen op fok zitten die dit snappen en de rest maar blaat, fok :')
pi_162102545
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:55 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Hoeveel mensen zijn er niet die denken dat invoegend verkeer voorrang heeft? Of die denken dat je knipperlicht betekent dat je voorrang moet krijgen?
Ja, daar heb je helaas gelijk in.
Maar die discussie hoort eerder thuis is het irritatie topic dan hier :)
  woensdag 11 mei 2016 @ 22:03:58 #97
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162102636
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 11:40 schreef butz0rs het volgende:

[..]

De auto slaat af op de kruising met de hallenweg, rijdt een paar meter, komt bij de kruising met het fietspad en heeft voorrang.
op het moment dat je de weg oprijd is de fietser er al, inc voorrang
pi_162102686
quote:
15s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:02 schreef fs180 het volgende:
dat er dus ook maar drie mensen op fok zitten die dit snappen en de rest maar blaat, fok :')
Ik vraag me af in hoeverre je het die mensen echt kwalijk kunt nemen.
Na het behalen van je rijbewijs ben je min of meer vrij om de regels te interpreten zoals jij dat wilt.
Zeker in de situatie waarmee dit topic begon is het in de praktijk nou eenmaal zo dat nagenoeg altijd het afslaande verkeer voorrang krijgt c.q. neemt op rechtdoorgaand verkeer.
Op die manier creëer je een bepaalde gewoonte bij de weggebruiker en die krijg je er moeilijk uit.
  woensdag 11 mei 2016 @ 22:35:02 #99
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_162104220
Op zich ben ik er nu wel van overtuigd dat de fietser officieel voorrang heeft (in de praktijk zal het niet snel gebeuren), MAAR.... dan vraag ik me nog steeds af waar deze haaientanden voor dienen:

(dit ligt net buiten de bebouwde kom)

Die in de groene cirkel zijn dan logisch, maar die in de rode cirkel staan daar dus voor jan lul? In de praktijk wachten alle fietsers daar ook gewoon, en ben ik (en alle andere automobilisten) al die jaren dus een aso geweest die ze geen voorrang gaf :+
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  FOK!fotograaf woensdag 11 mei 2016 @ 22:37:09 #100
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_162104335
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:35 schreef mstx het volgende:
Op zich ben ik er nu wel van overtuigd dat de fietser officieel voorrang heeft (in de praktijk zal het niet snel gebeuren), MAAR.... dan vraag ik me nog steeds af waar deze haaientanden voor dienen:
[ afbeelding ]
(dit ligt net buiten de bebouwde kom)

Die in de groene cirkel zijn dan logisch, maar die in de rode cirkel staan daar dus voor jan lul? In de praktijk wachten alle fietsers daar ook gewoon, en ben ik (en alle andere automobilisten) al die jaren dus een aso geweest die ze geen voorrang gaf :+
Deze rotonde is niet volgens richtlijnen aangelegd. Bij rotondes moet de tussenafstand 5 meter zijn.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_162104818
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:37 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Deze rotonde is niet volgens richtlijnen aangelegd. Bij rotondes moet de tussenafstand 5 meter zijn.
Die is voor mij nieuw, maar sluit niet uit dat je gelijk hebt.

Op rotondes is het in de praktijk allemaal nog ingewikkelder dan een recht toe recht aan kruising.
Bij rotondes is het naar mijn inzicht zo dat, indien er op het fietspad haaientanden zijn aangebracht, auto's voorrang hebben bij het oprijden van een rotonde, maar bij het verlaten van de rotonde de rechtdoorgaande fietsers juist weer voorrang hebben omdat jij afslaat en je bij het afslaan rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg, en dat is in dit geval zo, voor dient te laten.
Hangt overigens wel weer af of de rotonde binnen of buiten de bebouwde kom ligt, volgens mij hebben fietsers op een rotonde buiten de bebouwde kom nooit voorrang.
  FOK!fotograaf woensdag 11 mei 2016 @ 22:49:13 #102
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_162104927
Het is alleen de vraag of het verkeer op dezelfde weg is.

Zo zou deze rotonde dus ook een leuke zijn als jij uit de richting van de grijze auto komt en de fietser ook uit die richtig komt en besluit over te steken. Immers slaat de fietser dan af en rijdt jij op dezelfde weg rechtdoor.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  woensdag 11 mei 2016 @ 22:51:09 #103
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162105014
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:49 schreef Pizza_Boom het volgende:
Het is alleen de vraag of het verkeer op dezelfde weg is.

Zo zou deze rotonde dus ook een leuke zijn als jij uit de richting van de grijze auto komt en de fietser ook uit die richtig komt en besluit over te steken. Immers slaat de fietser dan af en rijdt jij op dezelfde weg rechtdoor.
ja, van begin tot einde is de "weg"
  woensdag 11 mei 2016 @ 22:54:41 #104
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162105148
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:46 schreef AeroxV8 het volgende:

[..]

Die is voor mij nieuw, maar sluit niet uit dat je gelijk hebt.

Op rotondes is het in de praktijk allemaal nog ingewikkelder dan een recht toe recht aan kruising.
Bij rotondes is het naar mijn inzicht zo dat, indien er op het fietspad haaientanden zijn aangebracht, auto's voorrang hebben bij het oprijden van een rotonde, maar bij het verlaten van de rotonde de rechtdoorgaande fietsers juist weer voorrang hebben omdat jij afslaat en je bij het afslaan rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg, en dat is in dit geval zo, voor dient te laten.
Hangt overigens wel weer af of de rotonde binnen of buiten de bebouwde kom ligt, volgens mij hebben fietsers op een rotonde buiten de bebouwde kom nooit voorrang.
en op zn hollandsch heb je daar ook weer uitzonderingen op, lekker handig :')

en rotonde oprijden is eigenlijk ook gewoon afslaan, een rotonde is een recht weg met zijstraten, maar dan in een rondje
pi_162105160
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:49 schreef Pizza_Boom het volgende:
Het is alleen de vraag of het verkeer op dezelfde weg is.

Zo zou deze rotonde dus ook een leuke zijn als jij uit de richting van de grijze auto komt en de fietser ook uit die richtig komt en besluit over te steken. Immers slaat de fietser dan af en rijdt jij op dezelfde weg rechtdoor.
Ik zie niet direct een grijze auto in de situatie, tenzij je die renault, vermoedelijk scenic, in de verte bedoeld?
Als je uit die richting komt en de fiets steekt, zonder de rotonde te volgen linksaf over verdiend ie het ook gewoon om ondersteboven gereden te worden :P
  FOK!fotograaf woensdag 11 mei 2016 @ 22:58:16 #106
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_162105303
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:51 schreef fs180 het volgende:

[..]

ja, van begin tot einde is de "weg"
Het gaat om het begrip "dezelfde weg" bij het plaatje op de vorige pagina. Als jij op een kruising aan komt vanuit een zandweg en degene tegen over jou heeft haaientanden, mag hij voor, ook al ga jij rechtdoor en slaat hij linksaf, omdat je dan niet op dezelfde weg zit.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:54 schreef AeroxV8 het volgende:

[..]

Ik zie niet direct een grijze auto in de situatie, tenzij je die renault, vermoedelijk scenic, in de verte bedoeld?
Als je uit die richting komt en de fiets steekt, zonder de rotonde te volgen linksaf over verdiend ie het ook gewoon om ondersteboven gereden te worden :P
Ja, dat grijze ding in de verte. Als je dus een fietser hebt die ook uit die richting komt, dus rechtsaf gaat (dat mag, want het is een tweerichtings fietspad), dan zou je dus als automobilist weer voorrang hebben. Lekker geregeld dus.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_162105498
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:58 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Het gaat om het begrip "dezelfde weg" bij het plaatje op de vorige pagina. Als jij op een kruising aan komt vanuit een zandweg en degene tegen over jou heeft haaientanden, mag hij voor, ook al ga jij rechtdoor en slaat hij linksaf, omdat je dan niet op dezelfde weg zit.

[..]

Ja, dat grijze ding in de verte. Als je dus een fietser hebt die ook uit die richting komt, dus rechtsaf gaat (dat mag, want het is een tweerichtings fietspad), dan zou je dus als automobilist weer voorrang hebben. Lekker geregeld dus.
Ik vrees dat het voor mij wat te laat aan het worden is, want ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld?
  donderdag 12 mei 2016 @ 00:13:58 #108
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_162107497
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 23:03 schreef AeroxV8 het volgende:

[..]

Ik vrees dat het voor mij wat te laat aan het worden is, want ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld?
Waarschijnlijk dit:

Auto (groen) heeft voorrang ondanks haaientanden, want fietser (rood) slaat af?

[ Bericht 1% gewijzigd door butz0rs op 12-05-2016 00:20:06 ]
  donderdag 12 mei 2016 @ 00:27:55 #109
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162107742
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:58 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Het gaat om het begrip "dezelfde weg" bij het plaatje op de vorige pagina. Als jij op een kruising aan komt vanuit een zandweg en degene tegen over jou heeft haaientanden, mag hij voor, ook al ga jij rechtdoor en slaat hij linksaf, omdat je dan niet op dezelfde weg zit.

[..]

Ja, dat grijze ding in de verte. Als je dus een fietser hebt die ook uit die richting komt, dus rechtsaf gaat (dat mag, want het is een tweerichtings fietspad), dan zou je dus als automobilist weer voorrang hebben. Lekker geregeld dus.
schat

Een weg bestaat uit één of meer rijbanen waarop het verkeer wordt afgewikkeld. Een rijbaan bestaat op haar beurt weer uit een of meer rijstroken (soms ook een vlucht- of pechstrook en een fietsstrook), die met belijning van elkaar zijn gescheiden.[1] Naast de rijbanen bestaat de weg uit een berm, waarnaast voor de afwatering soms een bermsloot is aangebracht. Bij autosnelwegen wordt meestal een middenberm toegepast om de rijbanen van elkaar te scheiden.

dat je er zandpad bij moet verzinnen zegt al genoeg
  donderdag 12 mei 2016 @ 00:30:11 #110
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162107784
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:58 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Het gaat om het begrip "dezelfde weg" bij het plaatje op de vorige pagina. Als jij op een kruising aan komt vanuit een zandweg en degene tegen over jou heeft haaientanden, mag hij voor, ook al ga jij rechtdoor en slaat hij linksaf, omdat je dan niet op dezelfde weg zit.

[..]

Ja, dat grijze ding in de verte. Als je dus een fietser hebt die ook uit die richting komt, dus rechtsaf gaat (dat mag, want het is een tweerichtings fietspad), dan zou je dus als automobilist weer voorrang hebben. Lekker geregeld dus.
maar juridisch is een rotonde oprijden ook afslaan, dus wat iz die problem yo
  FOK!fotograaf donderdag 12 mei 2016 @ 01:23:26 #111
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_162108480
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 00:30 schreef fs180 het volgende:

[..]

maar juridisch is een rotonde oprijden ook afslaan, dus wat iz die problem yo
Dat je dan af slaat naar een andere weg, dus niet meer op dezelfde weg zit (dus alle overige verkeer voor moet laten gaan), want kruisend verkeer ben je ook niet.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  FOK!fotograaf donderdag 12 mei 2016 @ 01:23:37 #112
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_162108482
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 00:13 schreef butz0rs het volgende:

[..]

Waarschijnlijk dit:
[ afbeelding ]
Auto (groen) heeft voorrang ondanks haaientanden, want fietser (rood) slaat af?
Inderdaad, die bedoelde ik.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  donderdag 12 mei 2016 @ 07:18:54 #113
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_162109528
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 00:13 schreef butz0rs het volgende:

[..]

Waarschijnlijk dit:
[ afbeelding ]
Auto (groen) heeft voorrang ondanks haaientanden, want fietser (rood) slaat af?
Maar als die fietser een beetje langzaam rijdt kan die automobilist hem nooit die hele route hebben zien rijden. :P



Als hij hem pas vanaf dit punt ziet weet hij niet wie er voorrang heeft. ):O
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_162109858
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 00:13 schreef butz0rs het volgende:



Ik dacht dat buiten de bebouwde kom d fietsers op rotondes geen voorrang zouden moeten hebben.
pi_162110150
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 07:18 schreef mstx het volgende:

[..]

Maar als die fietser een beetje langzaam rijdt kan die automobilist hem nooit die hele route hebben zien rijden. :P

[ afbeelding ]

Als hij hem pas vanaf dit punt ziet weet hij niet wie er voorrang heeft. ):O
Sowieso lijkt het me niet kwalijk als je gewoon consequent stopt voor haaietanden.
  donderdag 12 mei 2016 @ 09:25:33 #116
3542 Gia
User under construction
pi_162110876
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:35 schreef mstx het volgende:
Op zich ben ik er nu wel van overtuigd dat de fietser officieel voorrang heeft (in de praktijk zal het niet snel gebeuren), MAAR.... dan vraag ik me nog steeds af waar deze haaientanden voor dienen:
[ afbeelding ]
(dit ligt net buiten de bebouwde kom)

Die in de groene cirkel zijn dan logisch, maar die in de rode cirkel staan daar dus voor jan lul? In de praktijk wachten alle fietsers daar ook gewoon, en ben ik (en alle andere automobilisten) al die jaren dus een aso geweest die ze geen voorrang gaf :+
Dit is dus dezelfde situatie die ik eerder ook aangaf. Bij ons zijn deze rotondes er ook binnen de bebouwde kom.

En inderdaad is de vraag waarvoor die haaientanden dienen die jij met rood omcirkeld hebt.

Hier hebben auto's gewoon altijd voorrang op fietsers en voetgangers, zowel bij het oprijden als het verlaten van de rotonde.
pi_162110943
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:35 schreef mstx het volgende:
Op zich ben ik er nu wel van overtuigd dat de fietser officieel voorrang heeft (in de praktijk zal het niet snel gebeuren), MAAR.... dan vraag ik me nog steeds af waar deze haaientanden voor dienen:
[ afbeelding ]
(dit ligt net buiten de bebouwde kom)

Die in de groene cirkel zijn dan logisch, maar die in de rode cirkel staan daar dus voor jan lul? In de praktijk wachten alle fietsers daar ook gewoon, en ben ik (en alle andere automobilisten) al die jaren dus een aso geweest die ze geen voorrang gaf :+
Hier ook precies zo'n rotonde. Ik wacht daar ook als fietser, en rijd door als automobilist. Vraag me nu ook hetzelfde als jij af.
pi_162110948
Ik.
pi_162112713
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 00:13 schreef butz0rs het volgende:

[..]

Waarschijnlijk dit:
[ afbeelding ]
Auto (groen) heeft voorrang ondanks haaientanden, want fietser (rood) slaat af?
Wat is er mis met jullie? De volgorde (voorrangsvoertuig, aanwijzingen, lichten, tekens, regels) is toch duidelijk?

Waarom zouden verkeersregels boven verkeerstekens moeten gaan?

Fietser slaat af, auto moet fietser voorrang verlenen, want haaientanden.

En zo komen we weer terug bij de vraag in de op, fietser moet dáár voorrang verlenen, want haaientanden, ongeacht de herkomst van het kruisende verkeer.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  donderdag 12 mei 2016 @ 10:57:02 #120
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_162113003
quote:
1s.gif Op donderdag 12 mei 2016 10:46 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Wat is er mis met jullie? De volgorde (voorrangsvoertuig, aanwijzingen, lichten, tekens, regels) is toch duidelijk?

Waarom zouden verkeersregels boven verkeerstekens moeten gaan?

Fietser slaat af, auto moet fietser voorrang verlenen, want haaientanden.

En zo komen we weer terug bij de vraag in de op, fietser moet dáár voorrang verlenen, want haaientanden, ongeacht de herkomst van het kruisende verkeer.
Nee, afslaande fietsers moeten voorrang verlenen aan rechtdoorgaande auto's. Alleen fietsers die rechtdoor gaan (bv die van rechts komen) hebben voorrang dankzij de haaientanden.

Dat heeft niks met verkeersregels gaan boven verkeerstekens te maken, dat heeft te maken met het feit dat sommige verkeerstekens alleen gelden onder bepaalde omstandigheden. Zoals bv haaientanden die alleen gelden voor kruisend verkeer.

Edit: Hier een wat duidelijker voorbeeld van een situatie waar ik dagelijks rij. Rood slaat af en moet auto's dus voor laten gaan (immers: geen kruisend verkeer), groen echter rijdt rechtdoor en is dus kruisend verkeer en daar gelden de haaientanden. Daar moeten auto's de fietser voor laten gaan.


quote:
1s.gif Op donderdag 12 mei 2016 09:25 schreef Gia het volgende:

[..]

Dit is dus dezelfde situatie die ik eerder ook aangaf. Bij ons zijn deze rotondes er ook binnen de bebouwde kom.

En inderdaad is de vraag waarvoor die haaientanden dienen die jij met rood omcirkeld hebt.
Deze situatie is eigenlijk erg onduidelijk aangezien de wegbeheerder blijkbaar wil dat fietsers voorrang verlenen maar eigenlijk moeten auto's die afslaan voorrang verlenen (ondanks de haaientanden) maar gezien hoe het fietspad loopt is het geen onderdeel van de rotonde (en dus de rijbaan) en dus moeten fietsers daar wel voorrang verlenen.

Dat is om het duidelijk te maken :+

[ Bericht 7% gewijzigd door Metro2005 op 12-05-2016 11:04:37 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')