En als de auto ook haaientanden had dan?quote:Op dinsdag 10 mei 2016 23:55 schreef Fer het volgende:
Afslaan maakt niets uit. De fietser heeft haaitanden, de auto niet. Er is geen omstandigheid te bedenken, dat de haaientanden opeens niet meer zouden gelden.
Dan stonden die voor het kruisende fietspad. Maar die staan er niet.quote:Op woensdag 11 mei 2016 09:40 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
En als de auto ook haaientanden had dan?
Waar? Voor het kruispunt? Dan moet deze stoppen voor het verkeer dat zich op de kruisende weg bevindt. Daar heeft het fietspad nog niets mee te maken.quote:Op woensdag 11 mei 2016 09:40 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
En als de auto ook haaientanden had dan?
Ja.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 21:24 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ook als er haaientanden staan ja?
Sorry maar jij hebt echt ongelijk.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 22:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Sorry maar jij hebt ongelijk.
Als fietsers haaientanden hebben als ze oversteken, dan heeft de afslaande auto hier voorrang op.
Eventuele voetgangers naast dat fietspad moeten ook voorrang verlenen, omdat die oversteekplaats te ver van de kruising ligt om nog te spreken van rechtdoor op dezelfde weg. Hun pad wordt gewoon gekruisd door een auto op de 'afgeslagen' weg.
Afslaand verkeer moet altijd al het overige rechtdoorgaande verkeer voor laten gaan. Ongeacht haaientanden.quote:Op dinsdag 10 mei 2016 22:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee hoor, haaietanden betekent geen voorrang.
Net als op rotondes waar fietsers geen voorrang hebben op auto's die de rotonde opgaan of verlaten, als er bij hen haaientanden staan.
Verkeerstekens gaan voor voorrangsregels.quote:Op woensdag 11 mei 2016 10:37 schreef Metro2005 het volgende:
Afslaand verkeer moet altijd al het overige rechtdoorgaande verkeer voor laten gaan. Ongeacht haaientanden.
Dat maakt niet uit, haaientanden betekenen namelijk:quote:Op woensdag 11 mei 2016 11:00 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Verkeerstekens gaan voor voorrangsregels.
Dus nee.
Ze gaan slechts voor als ze onverenigbaar zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2016 11:00 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Verkeerstekens gaan voor voorrangsregels.
Dus nee.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Contradictio_in_terminisquote:Op woensdag 11 mei 2016 11:37 schreef butz0rs het volgende:
De afslaande auto is dus kruisend verkeer ten opzichte van verkeer op het fietspad, dus de auto heeft voorrang.
De auto slaat af op de kruising met de hallenweg, rijdt een paar meter, komt bij de kruising met het fietspad en heeft voorrang.quote:Op woensdag 11 mei 2016 11:39 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Contradictio_in_terminis
Niet alleen het niveau qua verkeersregels is bedroevend, ook de taalkennis laat te wensen over.
Als die paar meter 10 meter of meer zijn heb je gelijk.quote:Op woensdag 11 mei 2016 11:40 schreef butz0rs het volgende:
[..]
De auto slaat af op de kruising met de hallenweg, rijdt een paar meter, komt bij de kruising met het fietspad en heeft voorrang.
Ik betwist dus dat het dezelfde weg is. En zonder bronnen kan ik een 7 jaar oude tekst van de fietsersbond niet serieus nemen.quote:Op woensdag 11 mei 2016 11:53 schreef Metro2005 het volgende:
Voorrang wordt geregeld door het plaatsen van verkeersborden en het schilderen van haaientanden. Haaientanden betekenen: geef voorrang aan kruisend verkeer. De voorrang tussen rechtdoorgaand en afslaand verkeer op dezelfde weg wordt hierdoor nadrukkelijk niet geregeld.
Die 5 meter kun je op alle andere sites ook terugvinden. Kom maar met een andere bron.quote:Op woensdag 11 mei 2016 12:03 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Ik betwist dus dat het dezelfde weg is. En zonder bronnen kan ik een 7 jaar oude tekst van de fietsersbond niet serieus nemen.
Zucht, lees nou nog eens wat ik schrijf. Serieus gast. Dat bord j08 en haaientanden GELDEN NIET VOOR AFSLAAND VERKEER MAAR VOOR KRUISEND VERKEER.quote:Daarnaast heeft, naar mijn inziens, de wegbeheerder er alles aan gedaan om duidelijk te maken dat fietsers geen voorrang hebben (zie plaatsing J08 en het gebruik van haaientanden).
Volgens mij is die groenstrook in de OP wel 5 meter. Vergelijk maar eens met de overkant. Staan meerdere aanplakborden en een aanhanger.quote:Op woensdag 11 mei 2016 12:07 schreef Metro2005 het volgende:
Die 5 meter kun je op alle andere sites ook terugvinden. Kom maar met een andere bron.
Dit lijkt een richtlijn van CROW bedoeld voor rotondes, waarschijnlijk om vergelijkbare situaties te voorkomen. Ik heb geen idee of dit ook een juridische waarde heeft.quote:Op woensdag 11 mei 2016 12:07 schreef Metro2005 het volgende:
Die 5 meter kun je op alle andere sites ook terugvinden. Kom maar met een andere bron.
Zoals ik al een aantal keer heb aangegeven, ben ik van mening dat de auto kruisend verkeer is omdat het een tweede kruising vlak naast de eerste betreft. Dat de wegbeheerder/planoloog liever een kaarsrecht fietspad heeft, die vanwege de vijver niet verder van de eerste kruising af kan liggen, doet hier niets aan af.quote:Op woensdag 11 mei 2016 12:07 schreef Metro2005 het volgende:
Zucht, lees nou nog eens wat ik schrijf. Serieus gast. Dat bord j08 en haaientanden GELDEN NIET VOOR AFSLAAND VERKEER MAAR VOOR KRUISEND VERKEER.
Ik ga even verder zoeken...quote:7 Haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990
Toepassing (van zelfstandige haaientanden)
De toepassing van haaientanden met de betekenis, bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 (dus zonder bord B6 en eventueel tevens zonder een bord B3, B4, B5 op een kruisende weg) is beperkt tot:
-
fietspaden en parallelwegen indien de aanwezigheid van één van deze borden verwarring zou kunnen geven voor andere bestuurders;
-
de ten opzichte van de doorgaande weg ondergeschikte zijtak van een T-kruispunt, doch uitsluitend indien het informele voorrangsgedrag overeenkomt met de voorrangsregeling.
Plaatsing (van alle haaientanden)
Haaientanden worden aangebracht op de plaats waar bestuurders bij het verlenen van voorrang plegen te stoppen dan wel naar inzicht van de wegbeheerder dienen te stoppen.
Er is jurispredentie over , dat is dus geen richtlijn.quote:Op woensdag 11 mei 2016 13:14 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Dit lijkt een richtlijn van CROW bedoeld voor rotondes, waarschijnlijk om vergelijkbare situaties te voorkomen. Ik heb geen idee of dit ook een juridische waarde heeft.
Jouw vermoedens zijn onjuist.quote:Zoals ik al een aantal keer heb aangegeven, ben ik van mening dat de auto kruisend verkeer is omdat het een tweede kruising vlak naast de eerste betreft. Dat de wegbeheerder/planoloog liever een kaarsrecht fietspad heeft, die vanwege de vijver niet verder van de eerste kruising af kan liggen, doet hier niets aan af.
Aan de andere kant van de stoplichten (zelfde weg) is ook te zien dat het fietspad expliciet voorrang krijgt op afslaand verkeer door middel van haaientanden. Dit doet mijn vermoedens versterken dat het fietspad een parallel gelegen, aparte, weg is.
Als je op streetview kijkt is het rond de 5 meter. Echter pas vanaf 10 meter (!) wordt het niet meer gezien als behorend bij de weg.quote:Op woensdag 11 mei 2016 13:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Volgens mij is die groenstrook in de OP wel 5 meter. Vergelijk maar eens met de overkant. Staan meerdere aanplakborden en een aanhanger.
Nou heb je het weer over het tussenliggende grijze gebied waar het eerder al over ging.quote:Op woensdag 11 mei 2016 14:46 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als je op streetview kijkt is het rond de 5 meter. Echter pas vanaf 10 meter (!) wordt het niet meer gezien als behorend bij de weg.
Het is nog binnen de 5 meter al had het voor de duidelijkheid iets verder naar links gekund.quote:Op woensdag 11 mei 2016 15:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Nou heb je het weer over het tussenliggende grijze gebied waar het eerder al over ging.
Mij lijkt het in deze situatie duidelijk dat de fietser voorrang moet geven en een eventuele voetganger al helemaal.
Kijk nog even naar mijn aanvulling en 'onze' rotonde.quote:Op woensdag 11 mei 2016 15:36 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Het is nog binnen de 5 meter al had het voor de duidelijkheid iets verder naar links gekund.
Waar ik me vooral over verbaas in dit topic zijn de mensen die aangeven dat de haaientanden altijd leidend zijn en ik hoop dat het duidelijk is dat dat in elk geval zeker niet zo is en bij afslaand verkeer niet gelden.
(even los van de situatie die TS schetst) .
Dat betekent het ook. Alleen de afslaande auto is strikt genomen geen kruisend verkeer.quote:Op woensdag 11 mei 2016 16:42 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dus waarom betekenen haaientanden niet gewoon altijd voorrang verlenen aan enig kruisend verkeer?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |