Tijdje terug alweer, maar vond bij toeval een interessant stukje (een onderzoek) over autisme dat
ik met jullie wil delen.Het gaat voornamelijk over kinderen, maar ook jongeren/studenten komen aan bond en feitelijk is dit over de gehele leeftijdslinie te projecteren.
Het gaat specifiek over fieps, maar gaat dit keer meer in op de effecten van deze fieps (in dit artikel "SIA" genoemd) en wat dit met betreffende autisten doet.
Ik wist al langer dat, wanneer ik iets moet doen waarvoor ik weinig motivatie kan opbrengen, dit erg moeizaam kan gaan. Gaat het echter over iets wat me boeit, dan raak ik soort van never vermoeid
.
Staat o.a. volgende:
quote:
SIAs provide children with Asperger's with a way to relax, de-stress, and cope with the world. Children and youth with Asperger's often arrive home after school tired and stressed after a day of working hard to stay calm and focused at school. Allowing a child to spend some time engaging in her SIA after school can help reduce her stress level so that the child can then participate more willingly in the family's evening activities.
Ik herken dit wel, als afleiding zoeken. Maar ik merk ook wel dat ik naar dit soort activiteiten getrokken wordt.
Wat ik trouwens wel jammer vindt, is dat er in dit artikel meermalen gehint wordt naar "maak gebruik van deze autistische eigenschap, zodat je ze meer kan bewegen om socialer met de rest mee te doen" en ik kan nu al zeggen dat dit bij mij in het verleden ook geprobeerd is (ik had geen diagnose, maar dit heeft wel korte tijd gewerkt (in de zin dat ik "normaler" ging doen), maar dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een chronisch wantrouwen naar de goede bedoelingen van anderen, omdat ze vaker nep-geïnteresseerd deden met als doel me meer te laten conformeren (dus minder mezelf te zijn, wat uiteindelijk mede resulteerde in een totaal-disfunctioneren)).
Een voorbeeldje van bovengeschrevene staat bijvoorbeeld in dit stukje:
quote:
Parents could use a child's SIA to motivate the child to cooperate with necessary daily living activities such as going to the dentist, shopping for groceries, or getting a haircut. Following such stressful events with free time to engage in the child's SIA may encourage the child to behave appropriately in order to hasten access to the SIA.
Dan lees ik eerst dit artikel, waarin conclusies getrokken zijn waarvan ik denk "Puik gedaan!
" en vervolgens komen ze meteen daarna met dat
Dit is de onderzoekers positief opgevallen.
quote:
As we interviewed participants and later listened to the taped interviews, we noticed distinct changes in the participants' speech whenever they talked about their SIAs. Some participants began to show significantly more enthusiasm and emotion when asked about their SIAs. In some participants, we noted that their speech was much clearer and they used more advanced vocabulary when talking about their SIAs.
Blijkbaar gaat er meer beter zodra het gaat over dingen die ze boeien.
Volgende vond ik ook wel interessant.
quote:
Our team also observed improvement in body language, particularly an increase in eye contact and expressive gestures that accompanied speech. Further, we noticed a remarkable decrease in self-stimulation, distraction, and body movement in and around the tables and the participants' chairs.
Volgende herken ik wel
quote:
Participants shared that they felt positive emotions when actively engaged in their SIAs, including enthusiasm, pride, and happiness.
Wat ik dan weer jammer vind, is dat dit door bepaalden vaak als arrogant wordt afgedaan.
Of als "raar" of "abnormaal", jullie kennen het vast wel.
quote:
SIAs clearly serve a very positive purpose for children and youth with Asperger's. SIAs are vital to their well being; they are viewed by children and youth not as a hobby or leisure activity or interest, but as an integral part of who they are. In their special interest, these children and youth acquire clear focus, a way to organize the world, a social approach, and a way to interpret life. SIAs are not taken lightly by children and youth with Asperger's, and neither should they be taken lightly by parents and teachers.
Dit kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden, maar voor mij betekent het wat ik al langer wist: Dat ik moet doen waar mijn passie ligt/passies liggen.
Als ik wordt gedwongen op een andere plek te groeien dan ik beter zou kunnen doen, dan gaat dat net zo goed werken als wanneer je een cactus probeert te laten groeien in een mangrovebos (wat ik vaak ervaren heb als dat ik bijvoorbeeld koppig zou zijn, want "hij kan dat toch ook heel goed?").
En kijk eens aan, stukje over studenten met asperger
quote:
We cannot afford to ignore students' SIAs, or withhold engagement with them as punishment for misbehavior. With little additional effort, teachers can integrate SIAs into all core academic areas, including English, reading, writing, spelling, math, science, speech, and history.
Niet echt een verrassing lijkt me.
En dan nog dit:
quote:
Children with Asperger's Syndrome can achieve far beyond expectations when they are allowed to be involved in their SIAs.
Oftewel, volg je gevoel en laat je niet misleiden door wat "gewenst" zou zijn.
Ik heb vast 1 en ander gemist in dit artikel, maar ik ben dan ook behoorlijk brak....maar toen ik dit artikel las, kreeg ik ineens weer genoeg energie om het (brakkig) te lezen en deze post te schrijven. Nu kan ik weer tevreden op bed gaan liggen, waarna ik net niet in slaap kan vallen!