abonnement Unibet Coolblue
pi_162017577
Ik heb nu meer dan 10 jaar een Weber kogel 47cm en gebruik hem nog graag. Zeker met dit mooi weer bbq ik meerdere keren per week. Maar ik ben dat stoffige vullen van houtskool best zat, daarnaast het schoonmaken van as en onverbrande kool en natuurlijk het probleem, dat ik na het aansteken gelijk weer naar rook stink. Het zit echt gelijk in mijn haren en kleren enzo. Daarnaast heb ik soms na werk niet zoveel tijd om vuur aan te maken, vlees te klaaar te maken enz.

Dus, zit ik te kijken voor een goede gas-bbq. Iemand ervaring ermee, ik dacht bijvoorbeeld aan de Weber-Q, ook omdat zeer tevreden ben over de kwaliteit van mijn Weber kogel.

En voor de duidelijkheid, ik vind vlees, dat goed gegrild is op een hete bron, net zo goed smaakt als op houtskool. Grilsmaak is ook wat anders dan rooksmaak.
.
pi_162017757
Ik grill al jaren op gas, veel gemakkelijker (idd geen gezeik met kolen) ... maar wel een nieuwe 'uitdaging' hoe vol is de gasfles nog en haal ik het nog :P

Ik zet de BBQ ongeveer 10 minuten voordat ik het eerste vlees er op leg aan.

Wat voor BBQ'er ben je trouwens? Ik ken ook iemand die pizza's enzovoorts op zijn kolen weber maakt, dat zal moeilijker gaan met een gas bbq denk ik.
pi_162017817
Wij hebben ook een weber kogel en q1000 ernaast. Handig als je even alleen een stukje vlees wil grillen oid. Veel sneller aan en minder werk om schoon te maken inderdaad. Je kan ook wat rookhout erin leggen voor de smaak.
  zondag 8 mei 2016 @ 19:30:58 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_162017959
Dito hier, grill sinds een jaar of vijf op gas, wil geen houtskool meer. Houtskool heeft geen enkele meerwaarde en is omslachtig. Gas zet je aan en vijf minuten later is de boel heet, je vis, vlees of groenten grillen en je zet hem weer uit. Dat houtskool rooksmaak leveren zou is een sprookje, bij het maken van houtskool gaan alle aroma's er uit. Wil je een houtrooksmaak? Doe er houtsnippers bij.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_162019599
Eigenlijk gril ik voornamelijk. Deksel is meer temp controle en voor betere garing. Heel incidenteel probeer ik weleens een hele kip of ongegaarde spareribs, dan smoor ik hem wat en gaar iets van een uur.

Overigens ben ik er al van overtuigd, dat de smaak vooral van het schroeien komt en af en toe opvlammende vleessappen die op de kolen sipelen. Sowieso brand houtskool iets van 600 graden, dan branden enige smaakmakers zo op.

De Q1000 heeft maar 1 brander, dat lijkt mij wel een nadeel. Heeft ie wel flavour bars erin?
.
pi_162258938
De flavorizer bars zitten alleen in die grotere buitenkeukens van Weber.

Ik meen te herinneren dat de q serie deze "ingebouwd" hebben in het vleesrooster.

@ CarltonBanks de uitdaging van hoe vol is de gasfles is heel simpel op te lossen door een 2de gasfles aan te schaffen :P
I'm in no condition to drive...wait! I shouldn't listen to myself, I'm drunk!
pi_162260042
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 23:18 schreef HJSimpson het volgende:
De flavorizer bars zitten alleen in die grotere buitenkeukens van Weber.

Ik meen te herinneren dat de q serie deze "ingebouwd" hebben in het vleesrooster.

@ CarltonBanks de uitdaging van hoe vol is de gasfles is heel simpel op te lossen door een 2de gasfles aan te schaffen :P
Wel zorgen dat je reserve fles vol is, heb het toch echt al gehad dat beide flessen leeg bleken te zijn en toen nog even 20km moesten rijden op zoek naar een nieuwe. Hetzelfde voor briketten trouwens, die zijn ook wel eens op.
  dinsdag 17 mei 2016 @ 10:00:29 #8
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_162263608
Ik ben een groot fan van houtskool. Voor mij is het de BBQ beleving. Het hoort er voor mij gewoon bij, maar het is verschrikkelijk onpraktisch.

Maar GAS BBQ is _O_

Als je eenmaal op gas begint dan ben je heel gauw klaar met houtskool. Dan is houtskool voor de speciale gelegenheden en ga je nog vaker BBQen. Dan grill je op maandagavond ook even een dozijn sardientjes! Ik heb geen gas op dit moment maar die komt er nog wel, naast alle houtskool meuk.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bramito op 17-05-2016 10:15:56 ]
Siesta & Fiesta!
  donderdag 26 mei 2016 @ 14:27:01 #9
454662 Nakketikker
Fuckin' Pikeys!
pi_162515876
quote:
1s.gif Op zondag 8 mei 2016 20:19 schreef Fer het volgende:
Eigenlijk gril ik voornamelijk. Deksel is meer temp controle en voor betere garing. Heel incidenteel probeer ik weleens een hele kip of ongegaarde spareribs, dan smoor ik hem wat en gaar iets van een uur.

Overigens ben ik er al van overtuigd, dat de smaak vooral van het schroeien komt en af en toe opvlammende vleessappen die op de kolen sipelen. Sowieso brand houtskool iets van 600 graden, dan branden enige smaakmakers zo op.

De Q1000 heeft maar 1 brander, dat lijkt mij wel een nadeel. Heeft ie wel flavour bars erin?
In een uur gaar je nooit van je leven rauwe ribs gaar! Tenzij je ribben van een kuikentje gebruikt of je eten met een kettingzaag in stukken zaagt
pi_162623019
Zit zelf ook nog te twijfelen.

Tussen een gasbbq of een kamado (Big Green Egg/ Black Basterd keramische bbq bijvoorbeeld)
pi_162625618
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 17:17 schreef Pap89 het volgende:
Zit zelf ook nog te twijfelen.

Tussen een gasbbq of een kamado (Big Green Egg/ Black Basterd keramische bbq bijvoorbeeld)
Dan zou ik toch echt voor de Big Green kiezen, maar die kosten ook wel wat meer.
pi_162648238
Ja zal dan eerder een "imitatie" worden, want 1500+- euro voor zo'n ding is wel een hele hoop geld :P
  dinsdag 31 mei 2016 @ 18:19:40 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_162649232
Ga zo weer eens een porterhouse steak op mijn gasbbq gooien.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_162694198
Na jaren van bbq met houtskool sinds een maand over op gas,
Dat is toch wel heel erg makkelijk en gooi nu veel vaker iets op de bbq.
ook voor 1 schnitzel is het al de moeite.
  donderdag 2 juni 2016 @ 15:56:39 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_162694428
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 15:48 schreef Soohr het volgende:
Na jaren van bbq met houtskool sinds een maand over op gas,
Dat is toch wel heel erg makkelijk en gooi nu veel vaker iets op de bbq.
ook voor 1 schnitzel is het al de moeite.
Dit dus, maar bij een Schnitzel op de bbq kan ik me niet zoveel voorstellen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_162694734
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2016 15:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dit dus, maar bij een Schnitzel op de bbq kan ik me niet zoveel voorstellen.
Aanbraden van vleesje zonder pan omdat je toch al lekker in de tuin zit en geen zin hebt om dan binnen in de keuken te staan.
  donderdag 2 juni 2016 @ 16:09:50 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_162694776
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 16:07 schreef Soohr het volgende:

[..]

Aanbraden van vleesje zonder pan omdat je toch al lekker in de tuin zit en geen zin hebt om dan binnen in de keuken te staan.
Maar een schnitzel? Met een korst van ei en broodkruim?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_162694818
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2016 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar een schnitzel? Met een korst van ei en broodkruim?
nee, dan heb je allemaal broodkruimels verspreid in je bbq liggen wat je weer moet schoonmaken.
Varkens- of kalfslapje bedoel ik. met een beetje zout en peper.
pi_162700255
Dat is wat anders dan een schnitzel :P
pi_163389051
Uit nood bij de Carrefour nog een gasbbq gekocht omdat je op vrij veel campings in europa geen houtkool (open vuur) bbq mag gebruiken.
pi_171720609
Jaar verder en ik twijfel nog steeds.

Zat naar deze te kijken Tepro Toronto Click




Groter en praktischer, nog steeds op kolen.

Of gewoon mijn kogel houden en een Q ernaast. Kan ik ze beide gebruiken als het nodig is.

Twijfel twijfel...
.
  donderdag 15 juni 2017 @ 22:40:12 #22
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171721069
Ik stook altijd gewoon een vuurtje en als de vlammen weg zijn het vlees er op en tegelijk een blok hout er op waarbij de kunst is dat ie niet in de fik vliegt... een gas bbq is hetzelfde als waar je je pan op zet in de keuken naar mijn mening..
pi_171739474
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 22:40 schreef Zolderkamer het volgende:
Ik stook altijd gewoon een vuurtje en als de vlammen weg zijn het vlees er op en tegelijk een blok hout er op waarbij de kunst is dat ie niet in de fik vliegt... een gas bbq is hetzelfde als waar je je pan op zet in de keuken naar mijn mening..
Ooit op gas gegrild? De meeste gebruikers zijn er erg tevreden over.
.
pi_171739580
Heet water uit de kraan langs je gasfles gieten. Dan voelen waar je hebt gegoten, koude gedeelte is tot waar het gas zit.
  vrijdag 16 juni 2017 @ 21:04:27 #25
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171739691
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 20:51 schreef Fer het volgende:

[..]

Ooit op gas gegrild? De meeste gebruikers zijn er erg tevreden over.
Jazeker.. wel vaker.. maar het is niet mijn ding.. bbqen op puur kooltjes ook niet trouwens..
Op gas heb ik liever een bak/grillplaat dan.. en ik heb wel een electrische grillplaat (teppanyaki) maar dat is ook weer niet mijn ding vanwege moeilijk afregelen (maar horden mensen die er prima mee overweg kunnen)

Wat wel makkelijk aan een gasbbq is, is dat je hem bijv op een superlage stand 12 uur kan gebruiken om een groot stuk vlees langzaam te garen.. Je hoeft er eigenlijk niet meer naar om te kijken, helemaal als er een draaispit op zit..

Maar ik ben meer van het flamegrillen en roken icm een houtvuurtje.. maar daar moet je dan wel tijd voor maken..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')