abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 23 juli 2016 @ 22:14:29 #151
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_163963810
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 16:13 schreef qltel het volgende:

[..]

Ik maak me geen zorgen over de kwaliteit, wel over dat brooddeeg zwaar en taai is. Voor zo'n lichte machine is dat zwaar werk en dan krijg je dingen als een doorgebrande motor, zoals bij de Kenwood Kmix van Cafca.
Nee hoor, de kitchenaid is helemaal geschikt voor brood deeg en brand echt niet door. Je moet er niet meer dan de voorgeschreven hoeveelheid deeg in kneden maar die hoeveelheid is voor thuis bakken in normale hoeveelheden helemaal prima! En kan ook prima een hele tijd achter elkaar verschillende degen draaien.
Voordeel is zeker ook dat je er ook je eiwitschuim bijvoorbeeld perfect in op kan kloppen plus de vele opzet stukken (pasta machine O+ )
pi_163969503
Constructie van de kitchenaid is een stuk steviger dan die van de kenwood. Als je jezelf gewoon aan de hoeveelheiden houdt (tot ongeveer een kilo deeg in de 300 Watt machines) moet je over een jaar of veel enkel de koolborstels vervangen. Voor veel deegwaren zijn de liftkommen van Kitchenaid wel aan te raden boven de kantelkoppen, die vergrendeling kan wat meer hebben.

Als je meer wilt dan een kilo zonder gelijk zo'n 10 liter monster in huis te halen kan je ook nog aan de Zweed met on uitsrpeekbare naam, ankarsrum. Heb je wel minder accessoireopties dan bij Kitchenaid.
pi_163969557
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 09:53 schreef Fixers het volgende:
Constructie van de kitchenaid is een stuk steviger dan die van de kenwood. Als je jezelf gewoon aan de hoeveelheiden houdt (tot ongeveer een kilo deeg in de 300 Watt machines) moet je over een jaar of veel enkel de koolborstels vervangen. Voor veel deegwaren zijn de liftkommen van Kitchenaid wel aan te raden boven de kantelkoppen, die vergrendeling kan wat meer hebben.

Als je meer wilt dan een kilo zonder gelijk zo'n 10 liter monster in huis te halen kan je ook nog aan de Zweed met on uitsrpeekbare naam, ankarsrum. Heb je wel minder accessoireopties dan bij Kitchenaid.
lijkt mij nou juist weer een pre, want waar laat je die 600 accesoires die je eens in de twee jaar gebruikt :P
pi_163980933
Na het negatieve advies van qtel heb ik gekozen voor de artisan bowl lift.

de artisan bowl lift heeft 500 watt.
de machine die qtel aanraad heeft 470 watt.

aardig gelijkwaardig dus.

Bij de kitchenaid krijg je een accessoire box bijgeleverd
pi_163981087
je weet dat Watt helemaal niets zegt?
heeft ook te maken met de plaatsing van de moter, de aandrijving, enzovoort.

mijn keukenmachine heeft meer Watt dan de kitchenaid maar toch is de kitchenaid beter met brooddeeg (en tja duurder)
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 24 juli 2016 @ 19:10:00 #156
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_163981392
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 18:57 schreef Elleska het volgende:
je weet dat Watt helemaal niets zegt?
heeft ook te maken met de plaatsing van de moter, de aandrijving, enzovoort.

mijn keukenmachine heeft meer Watt dan de kitchenaid maar toch is de kitchenaid beter met brooddeeg (en tja duurder)
Is mijn idee ook. Bouwkwaliteit, materiaalkeuze, allemaal heel erg belangrijk. Een machine waarin vooral plastic onderdelen zitten zal het wellicht snel opgeven terwijl een machine van met stalen onderdelen een heel stuk steviger is. En dan, hoe is hij samengebouwd. Tandwielen die niet helemaal recht op elkaar zitten slijten veel sneller.
Het aantal Watt is inderdaad niet zaligmakend. Anders zou ik er een grote gloeilamp in maken en hij verbruikt alweer 100 of 150 watt meer.. :)
pi_163981682
Mijn berliner knuppel waren beetje mislukt en zijn verbannen naar het strafhoekje in de vriezer :{
Gelukkig met die 2.5 kilo zakken van de molen genoeg meel in huis voor iets anders.

Deze leek me handig, s avonds deeg maken en dan op willekeurig moment uit de koelkast halen en afbakken.
Recept heeft alleen veel gist voor zo'n lange fermentatie, en afbakken op 200 gr vind ik ook maar raar. Zonnebloempitten weggelaten want allergie

http://uitdekeukenvanarde(...)many-seed-bread.html
Resultaat is voor mijn doen heel mooi :D
  zondag 24 juli 2016 @ 22:17:04 #158
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_163986581
Had ik mijn meesterstuk hier al gepost?

Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 25 juli 2016 @ 07:50:01 #159
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_163992589
Mooie broden!

De koelkast gebruik ik ook wel eens bij dingen die ik 's morgens vroeg wil bakken. Ik stop m'n deeg dan na de eerste rijs gevormd in de vriezer en leg 'm de nacht voordat ik wil bakken in de koelkast. Daar begint het dan na het ontdooien langzaam te rijzen en 's morgens kan het dan zo de oven in. Dat is dan wel met kleine dingen (koffiekoeken en dergelijke), grotere dingen hebben uiteraard meer tijd nodig.
pi_164002394
Oi wat een mooie broden!

Wij bakken elke dag brood. Maken het deeg in de avond en laten het in de iven koud rijzen en dan gaat de oven vanzelf aan (timerfunctie).
Wat nu vaak gebeurt is dat het brood echt volledig aan de broodvorm is geplakt, en dus volledig kapot.
Heeft iemand een goede tip om dit te voorkomen?

Verder ga ik eens wat recepten opslaan hier vandaan. Ziet er zo lekker uit allemaal!
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 25 juli 2016 @ 18:15:16 #161
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_164003240
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:23 schreef Roomsnoes het volgende:
Wat nu vaak gebeurt is dat het brood echt volledig aan de broodvorm is geplakt, en dus volledig kapot.
Heeft iemand een goede tip om dit te voorkomen?
Zeker, bakspray. Dit soort spul: https://www.de-zuidmolen.nl/Invet-spuitbus-Panko_5_1066.html

Werkt perfect.

Laagje bloem in de vorm moet ook wel werken, neem ik aan.
  maandag 25 juli 2016 @ 19:31:36 #162
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_164005038
Ik heb vals gespeeld. Broodmix gebruikt maar uit ervaring weet ik dat het veel werk is om het deeg te maken.

Volgende keer een wit broodje bakken.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  maandag 25 juli 2016 @ 19:55:00 #163
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_164005564
Wat en mooi bood computergirl! :D
pi_164125645
Al een tijdje niks meer gebakken, dus maar weer eens begonnen met de befaamde 'no knead' broodjes



pi_164125928
quote:
1s.gif Op zondag 31 juli 2016 10:17 schreef Trusten het volgende:
Al een tijdje niks meer gebakken, dus maar weer eens begonnen met de befaamde 'no knead' broodjes

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
ja die bak ik ook af en toe nog wel eens.
Ik heb gisteren zuurdesem semolina sesam brood gebakken, in de broodvorm om pannekoekvorming te voorkomen.
pi_164126032
quote:
Ik heb gisteren zuurdesem semolina sesam brood gebakken, in de broodvorm om pannekoekvorming te voorkomen.
Klinkt lekker, gelukt?
pi_164126499
quote:
1s.gif Op zondag 31 juli 2016 10:46 schreef Trusten het volgende:

[..]

Klinkt lekker, gelukt?
qua uiterlijk wel, maar na afkoelen gelijk gesneden de diepvries in dus ik heb hem nog niet geproefd. Recept is van Levine
pi_164128600
Hallo allemaal,

Wat een heerlijk topic, ik zit genietend hier te bladeren. Ben hier beland terwijl ik zat te zoeken naar informatie over desemstarters. Kan het antwoord op mijn vraag niet vinden (hoewel het ergens in de honderdduizend-of-zo posts vast wel terug te vinden is! :) ), mag ik jullie gemeenschappelijk wijsheid even aanboren?

Ik heb een desem gestart volgens het recept van weekendbakery.com: begonnen met roggemeel, langzaam over op tarwebloem. Nu dag 6. Hij heeft eigenlijk elke dag wel momenten dat hij goed groeit, maar ik vraag me af of het helemaal gaat zoals het moet, en hoe ik hiermee om moet gaan.

Ik voed hem 's avonds, 100/100 bij 100 gram oud mengsel, en dan gaat hij gelijk goed aan het werk. Groeit in de loop van de avond tot twee keer de oude hoeveelheid. Wat me verbaast is dat hij dan in de nacht instort, en na roeren nog wel weer wat doet, maar hooguit nog met 60% groeit. Is dit zoals het moet zijn?

Ik lees in de recepten voor brood steeds dat je 12-24 uur moet wachten na het voeden voor je je desem gebruikt om deeg te maken (toch?), het lijkt me dat hij dan niet meer op z'n actiefst is. Toch doen? Is het juist gunstig dat hij wat trager rijst? Ik hoor graag jullie mening!
pi_164132207
Het hoort dat je desem na groei weer instort :Y
Je hoeft desem ook niet te voeden als deze actief is want dan is er nog voedsel genoeg. Een keer per 24 is volgens mij normaal.
Je moet desem wel *gebruiken* als deze op actiefst is dus als je straks er mee gaat bakken
pi_164139186
Mooi, dank je wel. Ik ga stug door. Nog één dag!

Maar even voor de zekerheid: ik begrijp toch goed dat ik mijn desem die na een uur of 8 op z'n top is ook het best dan kan gebruiken? Recepten hebben het over 12-24 uur, dus dan ga ik twijfelen. Ik bak wel eens met fabrieksgist en werk meer op gevoel en zicht dan op tijden in de recepten, maar dit is compleet nieuw terrein voor me.
pi_164139513
Ik ben niet echt een desem expert en gebruik meestal een recept, van Levine meestal of weekend bakery
Die werken vaak met poolish waarbij je met heel klein beeetje desem de avond voor je gaat bakken een grotere hoeveelheid maakt. Het komt bij desem meestal niet op uurtje meer/minder

De website van weekend bakery doet het niet op moment, maar deze heb ik ook al paar keer met succes gemaakt
https://eetechteten.wordp(...)esem-enzo-lets-bake/
pi_164143527
Ha, het begint te dagen! Ik zie nu ook dat dat voordeeg, dat dus zo lang moet staan, procentueel veel meer bloem en meel bevat dan de starter zelf. Die groeit dan vast ook een stuk trager! Dank je voor die link; even een korte samenvatting van het proces heeft goed geholpen te zien wat wat is en waar het toe dient. Ben benieuwd, morgenavond mag ik proberen. :)
  maandag 1 augustus 2016 @ 11:57:01 #173
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_164150709
alleen maar brood met "pitjes" in huis... dus:



Ja smaakte ook prima

[ Bericht 9% gewijzigd door pmponer op 01-08-2016 13:03:39 ]
Drop you like an ill, bad habit
pi_164166599
Dat geloof ik graag, ziet er heerlijk uit. Wat is het voor recept?

Ik heb laatst de zachte witte bolletjes van Levine geprobeerd als mijn eerste poging tot broodbakken sinds de vorige eeuw of zo - wow! Iedereen hier weet het natuurlijk, maar wat zijn die lekker! Mijn zoon heeft ineens een boel vriendjes, want iedereen wil hier lunchen. :)
pi_164169904
Ik heb mn banneton weer O+ Nu nog de tijd om een nieuwe starter te maken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')