abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 29 april 2016 @ 20:21:34 #1
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161807092
Ik ben op zoek naar een LED strip of balk voor onder m'n keukenkastjes, om het aanrecht te verlichten. Daarbij kwam ik bij Ikea de Utrusta serie tegen. Ik vond de haakjes wel een leuke toevoeging, net als de optie om twee verschillende standen te gebruiken. Maar deze serie werkt alleen met een losse 'afstandsbediening' en aangezien ik de strips gewoon aan een stopcontact kan hangen vind ik dat een beetje overbodig. Ik zou de afstandsbediening letterlijk naast de strips hangen.. ;)

Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een alternatief. Het hoeft niet perse haakjes te hebben of dimbaar te zijn, maar ik heb eigenlijk geen idee wat er zoal te krijgen is en wat belangrijk is om op te letten. Daarom ben ik op benieuwd naar wat praktijkervaringen, iemand ervaring met een systeem wat goed werkt ? Of juist een absolute afrader? ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161807283
Ik heb de Philips Hue lightstrips. Prijzig, maar wel nice. Met je telefoon te bedienen.
Dimbaar, 16 miljoen kleurtjes etc etc
  vrijdag 29 april 2016 @ 20:42:45 #3
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161807699
Alhoewel ik Hue best een mooi systeem vind en overweeg voor in m'n woonkamer, vind je dat echt nuttig in de keuken? Ik zie eerder een systeem voor me dat ik gewoon met een fysieke knop aanzet terwijl ik aan het koken ben. Met een telefoon aanzetten en uit tig kleuren kunnen kiezen lijkt mij maar onnodig complex, eigenlijk..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 3 mei 2016 @ 08:33:34 #4
446566 bisti
Lekker leven en laten leven
pi_161890807
Ik heb de goedkoopste ledstrip van de Action, daar zat een afstandbediening bij. De afstandbedieningsmodule heb ik er tussenuit gehaald. Toen heb ik een dimmer vanuit china laten komen die ligt bovenop het keukenkastje en je stelt 1 keer in hoe fel je lampje moet branden.

Aan-uit gaat via een normale lichtschakelaar.
Van een restplank van de keuken heb ik een lichtlatje van 2cm gemaakt.

Het is supermooi en niet duur. Maar je moet wel een restplank over hebben.

Waar zit het stopcontact waar je de lampjes op aan wil sluiten?
pi_161891540
Ik heb een set ledstrips van ebay, om ze te schakelen heb ik een touch module gekocht die een relais schakelt. De voeding van de ledstrips word geschakeld door het relais.

Over de gehele lengte van me kastjes heb ik op de kroonlijst een aluminium strip bevestigd en verbonden aan de "sense" van de touch module.

Zodra je deze aanraakt worden de ledstrips aan/uit gezet. Werkt ideaal als je het mij vraagt.
Geen remote die je kwijt kunt zijn, of op de tast opzoek moeten naar een schakelaar.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 11:34:43 #6
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161893186
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 09:43 schreef Nixxor het volgende:
Ik heb een set ledstrips van ebay, om ze te schakelen heb ik een touch module gekocht die een relais schakelt. De voeding van de ledstrips word geschakeld door het relais.

Over de gehele lengte van me kastjes heb ik op de kroonlijst een aluminium strip bevestigd en verbonden aan de "sense" van de touch module.

Zodra je deze aanraakt worden de ledstrips aan/uit gezet. Werkt ideaal als je het mij vraagt.
Geen remote die je kwijt kunt zijn, of op de tast opzoek moeten naar een schakelaar.
Dat klinkt als een erg goed (en praktisch) idee! Maar je hebt dus gewoon een 'kale' strip gebruikt, zonder afdekking verder? Ik ga hier eens mee spelen en eens zoeken naar die touch module in ieder geval, bedankt.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 3 mei 2016 @ 11:36:59 #7
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161893227
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 08:33 schreef bisti het volgende:
Waar zit het stopcontact waar je de lampjes op aan wil sluiten?
Stopcontact zit bij de afzuigkap, kabel kan door / langs de kastjes tot het punt waar de strip moet beginnen.

Ik heb helaas niet genoeg restplanken om de hele lengte een latje van te maken. Maar hoe heb je het precies gedaan? Strook van 2cm en de strip daarop? Ik snap je constructie niet helemaal denk ik.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161893505
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 11:34 schreef De_Hertog het volgende:
Dat klinkt als een erg goed (en praktisch) idee! Maar je hebt dus gewoon een 'kale' strip gebruikt, zonder afdekking verder? Ik ga hier eens mee spelen en eens zoeken naar die touch module in ieder geval, bedankt.
Als touch module heb ik de XD-618 gebruikt. De vorige (zonder relays maar met FET) ging in rook op. Als "sense" ding kun je ieder metalen object gebruiken.

Als ledstrips heb ik deze set gekocht:
http://www.ebay.nl/itm/10(...)ap-12V-/251719144302
Zijn "kale strips" met een setje profielen en bevestiging kapjes. (moet je wel zelf in elkaar zetten)
De draadjes aan de led strips heb ik vervangen met kwaliteits draad, maar voor de rest doen ze het al een jaar prima hier.

Ik heb er 3 zitten onder ieder bovenkastje van 60 cm breed.

Een losse 12V voeding heb ik in NL ergens op de kop getikt. Die chinese voedingen van ebay vind ik nooit zo.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 12:19:34 #9
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161894109
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 11:51 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Als touch module heb ik de XD-618 gebruikt. De vorige (zonder relays maar met FET) ging in rook op. Als "sense" ding kun je ieder metalen object gebruiken.

Als ledstrips heb ik deze set gekocht:
http://www.ebay.nl/itm/10(...)ap-12V-/251719144302
Zijn "kale strips" met een setje profielen en bevestiging kapjes. (moet je wel zelf in elkaar zetten)
De draadjes aan de led strips heb ik vervangen met kwaliteits draad, maar voor de rest doen ze het al een jaar prima hier.

Ik heb er 3 zitten onder ieder bovenkastje van 60 cm breed.

Een losse 12V voeding heb ik in NL ergens op de kop getikt. Die chinese voedingen van ebay vind ik nooit zo.
Ah, thanks. Dat ziet er prima uit ja.

Hoe heb je die aluminium strip eigenlijk bevestigd?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161894153
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 12:19 schreef De_Hertog het volgende:
Hoe heb je die aluminium strip eigenlijk bevestigd?
De ledstrip schuif je in de aluminium strip, dan zet je het "afdekruitje" eroverheen.
Per led strip krijg je ook 2 eindkapjes daar zit een montage "flapje" aan met een gat om een schroef in te steken. Ik heb ze met kleine parker schroefjes aan mijn keukenkastje gezet.

Edit:
Oh je bedoelt de "touch" strip. Die zit met dubbelzijdig tape over de gehele lengte en een schroef aan beide uiteindes. De schroef zit redelijk verzonken in de strip.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 13:05:06 #11
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161894897
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 12:21 schreef Nixxor het volgende:

[..]

De ledstrip schuif je in de aluminium strip, dan zet je het "afdekruitje" eroverheen.
Per led strip krijg je ook 2 eindkapjes daar zit een montage "flapje" aan met een gat om een schroef in te steken. Ik heb ze met kleine parker schroefjes aan mijn keukenkastje gezet.

Edit:
Oh je bedoelt de "touch" strip. Die zit met dubbelzijdig tape over de gehele lengte en een schroef aan beide uiteindes. De schroef zit redelijk verzonken in de strip.
Die bedoelde ik ja. Vroeg me vooral af of tape goed genoeg werkte ivm kookdampen en dergelijke :)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161895274
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 13:05 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Die bedoelde ik ja. Vroeg me vooral af of tape goed genoeg werkte ivm kookdampen en dergelijke :)
Hij zit bij mij niet bij de kookplaat in de buurt. Maar zonder schroeven lag ie regelmatig half los op het aanrecht. Dus een schroefje/sterke lijm verbinding is wel nodig.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 13:48:44 #13
446566 bisti
Lekker leven en laten leven
pi_161895589
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 11:36 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Stopcontact zit bij de afzuigkap, kabel kan door / langs de kastjes tot het punt waar de strip moet beginnen.

Ik heb helaas niet genoeg restplanken om de hele lengte een latje van te maken. Maar hoe heb je het precies gedaan? Strook van 2cm en de strip daarop? Ik snap je constructie niet helemaal denk ik.
Het is geen ingewikkelde constructie. Ik heb rondom mijn bovenkastjes een latje van 2cm vastgezet met montagekit. Daar heb ik de ledstrip opgeplakt. (hij schijnt dus tegen de muur aan).



Op de foto zie je rechtsachter de snoer nog naar boven lopen, die is uiteraard weggewerkt. Daar zit hij in een stopcontact. Dat stopcontact wordt geschakeld door de lichtknop links naast de koelkast.

Maar dit werkt helaas alleen als je nog voldoende restplanken hebt.
  maandag 9 mei 2016 @ 12:32:39 #14
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_162034862
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 13:48 schreef bisti het volgende:

[..]

Het is geen ingewikkelde constructie. Ik heb rondom mijn bovenkastjes een latje van 2cm vastgezet met montagekit. Daar heb ik de ledstrip opgeplakt. (hij schijnt dus tegen de muur aan).

[ afbeelding ]

Op de foto zie je rechtsachter de snoer nog naar boven lopen, die is uiteraard weggewerkt. Daar zit hij in een stopcontact. Dat stopcontact wordt geschakeld door de lichtknop links naast de koelkast.

Maar dit werkt helaas alleen als je nog voldoende restplanken hebt.
Ah, ok. Ik miste het 'naar achter schijnen' idee, vandaar. Maar ik heb inderdaad geen restplanken en die variant van Nixxor ziet er prima uit. Nu alleen nog even 60cm variant vinden ;)

Bedankt beiden!
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')