abonnement Unibet Coolblue
pi_161799225
Ik ben van plan om een auto te gaan kopen in Duitsland, waarschijnlijk bij een particulier.

Heeft iemand van jullie daar ervaring mee? En is het nou waard om een importservice in te schakelen? Of is het stiekem zelf ook prima te doen?

Er staan nogal wat tegenstrijdige berichten online. Voornamelijk omdat de importservices het zo moeilijk willen laten lijken zodat je je bedenkt dat je het maar beter uit handen kunt geven.

Echt goede uitleg vind ik niet. Iemand die zijn ervaring wil delen?
Alvast dank.
pi_161799370
Ik heb al eens een auto geïmporteerd uit Duitsland. Is leuk om te doen en niet zo ingewikkeld als men doet voorkomen.

Het is slim om te zorgen dat je op dezelfde dag dat je de auto ophaalt, in Nederland een afspraak hebt bij de RDW voor het keuren van de auto (nodig om 'm op kenteken te zetten). Daar betaal je ook de eventuele BPM. Je krijgt dan een Nederlands kenteken dat die dag geldig is. In Duitsland mag je daar niet mee rijden. Je kunt daar een Duits kenteken halen dat ook één dag geldig is. Ik heb toen gewoon een setje Nederlandse platen geleend ;). Je kunt in Nederland bij een paar aanbieders je auto verzekeren op basis van chassisnummer. Handig als er die dag iets gebeurd, verplicht ook in verband met de WA.

Het duurt vervolgens een paar dagen voordat je het kenteken binnenkrijgt. Tot die tijd kun je je auto dus nog niet gebruiken. Met je kentekenbewijs ga je naar een winkel waar ze platen maken en krijg je je platen mee.

Heb je geen zin in gedoe met kentekens, kun je 'm natuurlijk ook op een auto-ambulance zetten. Die kun je her en der wel huren.
pi_161802055
Heeft mijn neef ook gedaan, zodat het leek alsof zijn wagen gloednieuw was met een nieuw kenteken.
5 Ferrari's op videoband!
pi_161806884
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 16:16 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Heeft mijn neef ook gedaan, zodat het leek alsof zijn wagen gloednieuw was met een nieuw kenteken.
:')
pi_161812690
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 14:16 schreef Emi13 het volgende:
Het is slim om te zorgen dat je op dezelfde dag dat je de auto ophaalt, in Nederland een afspraak hebt bij de RDW voor het keuren van de auto (nodig om 'm op kenteken te zetten). Daar betaal je ook de eventuele BPM. Je krijgt dan een Nederlands kenteken dat die dag geldig is. In Duitsland mag je daar niet mee rijden. Je kunt daar een Duits kenteken halen dat ook één dag geldig is. Ik heb toen gewoon een setje Nederlandse platen geleend ;).
Klopt niet veel van deze post..... :X
Je krijgt geen 1-dags kenteken bij de RDW keuring :{w , deze moet je zelf aanvragen via de site van de RDW (is gratis), dat tijdelijke kenteken kun en mag je gewoon met stift ofzo op een stuk zwart karton schrijven.
Het 1-dags kenteken is alleen geldig voor de reis van en naar het RDW keuringsstation.

Je betaalt niet de BPM bij de RDW, vooraf bepaal je de BPM wat je moet betalen en je vult dit in op de papieren van de belastingdienst (die papieren en hoe je die moet invullen vind je op de site van de belastingdienst).
http://www.belastingdiens(...)erekenen_en_betalen/
Er zijn ook bedrijfjes die de BPM berekening voor jou doen, maar dat is natuurlijk ook niet gratis.
Bij de RDW krijg je na de keuring een keuringsformulier, samen met de ingevulde BPM aangifte doe je dit in een envelop en dit doe je allemaal in een speciale brievenbus die in het RDW kantoortje staat.
Na een week ofzo krijg je bericht van de belastingdienst of ze akkoord gaan met jouw berekening (zoniet, dan passen ze het zelf wel aan....) en dan moet je het bedrag overmaken naar hun rek.nummer.
Als de betaling binnen is bij de belastingdienst dan geven ze dat door aan de RDW en wordt jou kenteken aangemaakt
Dan duurt het nog weer een paar werkdagen voordat het kentekenbewijs in jouw brievenbus ligt, en dan kun je eindelijk kentekenplaten laten maken.
https://www.rdw.nl/Partic(...)0EU-%20of%20EVA-land

http://www.belastingdiens(...)n_bpm_aangiftepunten
quote:
Bij een aantal keuringsstations is een medewerker van de Belastingdienst aanwezig. Deze keuringsstations zijn in het overzicht hieronder gemarkeerd met *. Onze medewerkers zijn aanwezig op werkdagen van 8.00 tot 16.30 uur.

Onze medewerkers hebben geen aangifteformulieren en vullen uw formulieren niet voor u in.

Wat u wel van onze medewerkers kunt verwachten:

Zij beantwoorden algemene vragen en kunnen zien of uw aangifte compleet is.
Zij geven op verzoek een verklaring ‘nieuw en ongebruikt’ af voor uw motorrijtuig.
Zij stellen op verzoek de fiscale categorie vast van uw voertuig bij ombouw.


[ Bericht 8% gewijzigd door bluemoon23 op 29-04-2016 22:49:11 ]
  maandag 2 mei 2016 @ 09:19:04 #6
391714 SnowOokami
Snow Wolfie
pi_161865105
^Even een aanvulling hierop; er zijn zo'n 5 (6?) methodes om de BPM te berekenen, je mag zelf de goedkoopste oplossing indienen bij de RDW.
pi_161868818
Ja klopt, maar dan werd mijn post wel erg uitgebreid.....
En aangezien TS zich nog niet weer heeft gemeld :(
pi_161919405
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 16:16 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Heeft mijn neef ook gedaan, zodat het leek alsof zijn wagen gloednieuw was met een nieuw kenteken.
Ik denk dan altijd, daar heb je weer zo'n pauper met een import.
pi_161919508
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 13:06 schreef ColeJ het volgende:

[..]

Ik denk dan altijd, daar heb je weer zo'n pauper met een import.
Dan moet je wel veel verstand van auto's hebben.
Meeste mensen zien niet of een 3serie of A4 van 2006 of van 2016 is.
5 Ferrari's op videoband!
  woensdag 4 mei 2016 @ 13:23:47 #10
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_161919753
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 13:06 schreef ColeJ het volgende:

[..]

Ik denk dan altijd, daar heb je weer zo'n pauper met een import.
Ik denk dan altijd: slimme mensen, die besparen zichzelf een hoop geld.

Ben zelf hier ook een beetje naar aan het kijken, het makkelijkste is gewoon een autotransporter, maar die mag je met gewoon B-rijbewijs niet rijden als de auto zwaarder is dan 1100kg... Aanbod in Duitsland is vele malen groter (en beter) en zelfs inclusief BPM kan het nog flink goedkoper zijn.
Don't let my username fool you...
pi_161922057
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 13:06 schreef ColeJ het volgende:
Ik denk dan altijd, daar heb je weer zo'n pauper met een import.
Toen ik vorig jaar bij de RDW vestiging in Almelo was, kwam daar ook een autoambulance van de plaatselijke Mercedes dealer langs, met een in te voeren Mercedes, zo goed als nieuw volgens mij.
Toen die klaar was reed hij weer naar de dealer en kwam even later weer terug met een andere.
Uurtje later weer een....

Kan best zijn dat ze dit niet eens vertellen aan de potentiele koper hoor......
  Moderator woensdag 4 mei 2016 @ 15:13:39 #12
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161922145
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 15:08 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Toen ik vorig jaar bij de RDW vestiging in Almelo was, kwam daar ook een autoambulance van de plaatselijke Mercedes dealer langs, met een in te voeren Mercedes, zo goed als nieuw volgens mij.
Toen die klaar was reed hij weer naar de dealer en kwam even later weer terug met een andere.
Uurtje later weer een....

Kan best zijn dat ze dit niet eens vertellen aan de potentiele koper hoor......
Je voert een keer het kenteken in en je weet het...
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161922691
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 15:08 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Toen ik vorig jaar bij de RDW vestiging in Almelo was, kwam daar ook een autoambulance van de plaatselijke Mercedes dealer langs, met een in te voeren Mercedes, zo goed als nieuw volgens mij.
Toen die klaar was reed hij weer naar de dealer en kwam even later weer terug met een andere.
Uurtje later weer een....

Kan best zijn dat ze dit niet eens vertellen aan de potentiele koper hoor......
Bij vrij nieuwe auto's snap ik het nog wel, zeker bij de wat duurdere merken. Alleen als je nu op internet gaat zoeken naar een gebakje zoals een C1/Aygo/107 dan is bijna alles (met verbogen schade) ingevoerd.

Overigens kun je gewoon het kenteken invoeren en je weet of een auto is ingevoerd, kopers weten dus gewoon of de auto ingevoerd is of niet.
pi_161922908
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 15:08 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]
Kan best zijn dat ze dit niet eens vertellen aan de potentiele koper hoor......
Want de potentiele koper kijkt niet in het onderhoudsboekje? :')
  FOK!fotograaf woensdag 4 mei 2016 @ 17:14:17 #15
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_161924288
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 15:52 schreef vaduz het volgende:

[..]

Want de potentiele koper kijkt niet in het onderhoudsboekje? :')
Onderhoudsboekjes vervalsen of kwijt raken is natuurlijk ook heel erg moeilijk ofzo.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_161925489
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 17:14 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Onderhoudsboekjes vervalsen of kwijt raken is natuurlijk ook heel erg moeilijk ofzo.
Mag toch hopen dat een officiele dealer zich daar niet schuldig aan maakt.
pi_161925853
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 15:52 schreef vaduz het volgende:
Want de potentiele koper kijkt niet in het onderhoudsboekje? :')
Die :') is nergens voor nodig, wij zijn hier natuurlijk allemaal autoliefhebbers in dit topic/subforum.
Maar de gemiddelde consument kijkt vaak echt niet zo ver hoor.
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 15:13 schreef derLudolf het volgende:
Je voert een keer het kenteken in en je weet het...
Ook dat doet de gemiddelde consument denk ik niet....
pi_161936889
Bij mijn volgende import ga ik de BPM-berekening eens uitbesteden, kijken wat het oplevert in vergelijking met de doorsnee sites. Kan zomaar zijn dat je die paar tientjes er eenvoudig uit haalt doordat één van de berekeningen veel voordeliger is :).

Verder stelt het inderdaad weinig voor, maar is een sluitende historie wel erg belangrijk voor een succesvolle verkoop over een tijdje.
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 18:42 schreef bluemoon23 het volgende:
Die :') is nergens voor nodig, wij zijn hier natuurlijk allemaal autoliefhebbers in dit topic/subforum.
Maar de gemiddelde consument kijkt vaak echt niet zo ver hoor.
Mee eens. Je ziet nog zo veel verhalen voorbij komen van volk dat geen idee heeft, dat ik snap dat het een lucratieve business is.
Schip ahoy!
pi_161937059
Heb een tijdje terug een stukje over importeren geschreven. Echter stond deze wel al in NL, wat het wat simpeler maakt, maar de rest blijft hetzelfde uiteraard.

Geloof dat je met een Duits export kenteken NIET in NL mag rijden. Al wordt het wel vaak gedaan en kun je het risico nemen. Je kunt ook online een eendagskenteken aanvragen zodat je deze op de grens er op kunt zetten. Dit kenteken heb je zo aangevraagd. Bij de RDW kun je ook zonder afspraak langs (met afspraak kun je bij sommige filialen zomaar 3 weken wachten). Ik was vroeg naar een rustig filiaal gegaan en was als 2e aan de beurt. Ik kom heel vaak langs die in Amsterdam en daar staan echt rijen. Ik was naar Heerenveen, lekker rustig.

[ Bericht 6% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 05-05-2016 00:20:39 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')