abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 29 april 2016 @ 12:13:15 #1
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161796632
"Als de nood aan de man is, dan hebben we onze reservisten hard nodig." - Generaal Tom Middendorp, Commandant der Strijdkrachten



Het Korps Nationale Reserve maakt sinds 1948 deel uit van de Nederlandse Koninklijke Landmacht als een onderdeel van het Commando Landstrijdkrachten en zet de tradities voort van de Vrijwillige Landstorm Korpsen die op 4 augustus 1914 zijn opgericht om de grote stroom vrijwilligers die zich meldden voor de mobilisatie te organiseren. Deze landstormkorpsen zijn tot 1940 actief geweest en vele vrijwilligers hiervan hebben deelgenomen aan de gevechten in de meidagen van 1940. De bezetter heeft deze organisatie na de capitulatie ontmanteld en opgeheven.

Natresmilitairen zijn reservisten. Zij volgen hun opleiding en verrichten hun diensten op basis van vrijwilligheid en ontvangen een financiële vergoeding voor de uren dat zij voor training of andere redenen actief in dienst zijn. Een reservist wordt aangesteld met een verplichting van 120 opleidings- en trainingsuren per jaar. Daarnaast moet hij of zij voldoen aan eisen van fysieke inzetbaarheid en conditie.

Het Korps Nationale Reserve wordt vooral ingezet voor bewaking- en beveiligingstaken en bij crisis- en rampenbestrijding. Daadwerkelijke inzet in Nederland heeft onder andere plaatsgevonden bij de bestrijding van de watersnood in 1995 en 2011, de veterinaire crises (MKZ en varkenspest), de vuurwerkramp in Enschede, het bezoek van President Bush in 2005, en de Nuclear Security Summit in 2014. Een andere aansprekende en langdurige inzet was in 2003, in de aanloop naar de Irakoorlog. Daarbij verleende het Korps enkele maanden, militaire bijstand aan het Amerikaanse leger dat grote hoeveelheden materieel via de Rotterdamse haven naar het oorlogsgebied verscheepte. Dit gebeurde in het kader van de zogenaamde Host Nation Support dat in het verleden een apart onderdeel van de Nationale Reserve was, bedoeld voor de logistieke ondersteuning van buitenlandse troepen en materieel verplaatsingen over Nederlands grondgebied. De commissie van onderzoek besluitvorming Irak, de zogeheten Commissie-Davids besteedt uitvoerig aandacht aan deze militaire inzet.

Vanwege het puur binnenlandse karakter van alle Natres-taken, de korte perioden van actieve dienst en de beperkte militaire basisopleiding worden natresmilitairen normaal gesproken niet naar het buitenland uitgezonden. Tijdens de SFIR-missies 3 t/m 5 is echter bij uitzondering een zeer beperkt aantal reservisten van het Korps Nationale Reserve naar Irak uitgezonden. Tijdens de missie in Afghanistan zijn ook weer natresmilitairen uitgezonden, ook toen geheel op vrijwillige basis.



10 Natresbataljon bestaande uit 6 compagnieën onder 43 Gemechaniseerde Brigade te Havelte en verantwoordelijk voor Noord en Oost Nederland
• Alfa + Bravo compagnie (Assen)
• Charlie compagnie (Wezep)
• Delta compagnie (Schaarsbergen)
• Echo compagnie (Stroe)
• Foxtrot compagnie (Enschede)

20 Natresbataljon bestaande uit 6 compagnieën onder 11 Luchtmobiele Brigade te Schaarsbergen en verantwoordelijk voor West en Midden Nederland
• Alfa + Delta compagnie (Den Haag)
• Bravo compagnie (Bergen)
• Charlie compagnie (Amsterdam)
• Echo + Foxtrot compagnie (Amersfoort)

30 Natresbataljon bestaande uit 5 compagnieën onder 13 Lichte Brigade te Oirschot en verantwoordelijk voor Zuid Nederland
• Alfa compagnie (Vlissingen)
• Bravo compagnie (Breda)
• Charlie compagnie (Oirschot)
• Delta compagnie (Brunssum)
• Echo compagnie (Vredepeel)

Natres militair worden? Meld je hier aan voor een voorlichting!
  vrijdag 29 april 2016 @ 12:20:07 #2
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161796801
quote:
15s.gif Op vrijdag 29 april 2016 12:09 schreef detaris het volgende:

[..]

Ik ben van mening dat:
- Reservisten en Beroeps niet in alle gevallen kunnen zelf bepalen of er een zwaarwegende reden is om niet op te komen dagen. En daar mag men best over worden aangesproken . Uiteraard niet door de naming and shaming. Kansloos gedrag.

En laten we eerlijk zijn, in een normaal bedrijf is dit geen issue want zowel de mannen als de leiding is professioneel genoeg.
Dat is dus ook mijn hele punt. Schijnbaar is dat bij de Natres op het hogere niveau niet het geval en wordt het probleem bij het voetvolk neergelegd.

quote:
- Ben ook van mening dat Defensie moet zorgen voor de juiste randvoorwaarden. Met andere woorden voor reservisten: een duidelijke planning waar reservisten ook daadwerkelijk vanuit kunnen gaan aangezien ze vaak afspraken moeten maken met thuisfront/ werkgever.
Ja, en als jij dan je planning gemaakt hebt met bv een scriptie en defensie verandert (hoe verrassend :') ) de planning weer eens dan kan het niet het probleem worden van de pax zelf.
  vrijdag 29 april 2016 @ 12:24:57 #3
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161796925
Zijn we het nu eens :')!!!!!
  vrijdag 29 april 2016 @ 20:41:01 #4
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161824407
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 12:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat is dus ook mijn hele punt. Schijnbaar is dat bij de Natres op het hogere niveau niet het geval en wordt het probleem bij het voetvolk neergelegd.
Het is niet iets wat ik herken bij mijn eenheid, daar is de volgorde van prioriteiten helder.
pi_161867107
Nounou wat een discussie! Voor de goede orde, in mn eigen groep gaat het er niet zo aan toe.

En het is niet aan een pc/cc om te bepalen wat een goede reden is om niet op te komen. Ja het gaat vaak om manschappen maar niet om 18 jarige vlerken zoals bij een reguliere eenheid. Als ik vind dat ik andere dingen te doen heb dan ha ik er vanuit dat mijn gpc en pc ervanuitgaan dat ik er goed over heb nagedacht.

Andersom ook trouwens, opkomsten gaan ook vaak zat op t laatste moment niet door. Mag ik die gemiste uren dan ook even factureren aan de hand van het uur tarief van mijn werkgever?
  Moderator maandag 2 mei 2016 @ 11:12:59 #7
257132 crew  Awsom
pi_161867194
Oud-reservist: Soldaat niet goed voorbereid op ramp of aanslag

Jaap van Dijk stopt als reservist bij de Koninklijke Landmacht. Gedesillusioneerd klapt hij uit de school over hoe het eraan toegaat bij het Korps Nationale Reserve. De mensen die moeten bijspringen bij een ramp of aanslag, zijn zo slecht getraind, dat een groot deel dan niet kan worden ingezet.

Kansloos. Zo is de diensttijd van Jaap van Dijk (29) misschien het best samen te vatten. Kapotgemaakt door bezuinigingen, die ervoor zorgen dat hij ook na anderhalf jaar nog niet klaargestoomd is om bij te springen als het écht misgaat in Nederland. Terwijl dat precies is waar de 3000 mannen en vrouwen van de Nationale Reserve voor bedoeld zijn. Als er een ramp is, of een aanslag, dan kan hulp van de reserves in worden geroepen.

In theorie dan, ontdekt soldaat Van Dijk al snel. Want wordt er geoefend, in het holst van de nacht, en wil hij schieten, dan kan het niet: munitietekort. ,,Dan roep je dus, geen 'pang pang', maar 'pinda, pinda'. Daardoor mis je de adrenaline, die hoort bij het schieten. Als het écht nodig is om je wapen te gebruiken, kan je daar minder gemakkelijk mee omgaan.'' Tot zover een bekend probleem bij defensie.

Trainingsuren
Niet bekend is dat er de afgelopen jaren zó fors is bezuinigd op het aantal trainingsuren voor reservisten die in het leger dienen naast een gewone baan, dat een deel van de mannen en vrouwen helemaal niet inzetbaar is voor alle taken die ze moeten verrichten. ,,In 2015 begon het goed, we oefenden lekker. Maar halverwege 2015 stopte dat. Ik ben toen nog maar twee keer op oefening gegaan. Dat moet minimaal tien keer zijn.''

De consequenties zijn groot, als er in Nederland complexere klussen zijn die moeten worden geklaard, zoals het bewaken van gebouwen of het handhaven van de openbare orde. ,,Als je te weinig traint, ben je alleen geschikt om zandzakken te dragen. Of je wordt ingezet bij een bosbrand.''

Soldaat Van Dijk stapt naar zijn leidinggevende: hiervoor heeft hij niet getekend. 'Hou vol', krijgt hij te horen. 'In 2016 wordt het beter.' Van Dijk luistert, want hij heeft zijn eed op Fort Wierickerschans in zijn woonplaats Bodegraven niet voor niets afgelegd. ,,Ik wilde iets doen voor de maatschappij.'' Hij doorstond de selectie en belandde in een 'hele leuke groep': Delta Compagnie Den Haag. ,,De Natres is een onderdeel van je leven.''

Urenaantal
Zo'n compagnie bestaat uit 152 man en heeft 36.000 trainingsuren nodig om volledig inzetbaar te zijn. In 2016 zou het normale aantal uren weer gehaald worden, krijgt Van Dijk te horen. Maar begin dit jaar blijkt dat er weer wordt bezuinigd. De reservisten krijgen budget voor 12.500 trainingsuren. Omdat de compagnie waarin Van Dijk zit al verplichtingen aanging, wordt dat voor hen opgeschroefd naar 15.000.

Als Van Dijk dit hoort, is de maat vol. Hij wil niet langer dienen. ,,Ik vond dat ik het tegenover mezelf niet kon maken om te blijven. Als je zo kan bezuinigen op een onderdeel, waarom bestaat het dan? We mogen blij zijn als 30 procent van de 3000 reservisten goed getraind is. De Natres wordt niet serieus genomen. Complexere opdrachten zijn onuitvoerbaar geworden, zelfstandig opereren is onmogelijk.''

Van de militaire basisvaardigheden van reservisten zoals Jaap zijn een stuk of acht niet meer op peil, het beoogde niveau wordt niet gehaald. Zelfs de schietoefeningen zouden zijn uitgekleed. Bij de training mogen de reservisten een wapen dragen, maar écht geoefend zijn ze niet. Doordat de reservisten geen steun meer verlenen aan de luchtmobiele brigade, moeten ze daar meer zelf doen, waardoor die brigade ook trainingsuren mist.

In 2018 moet het beter worden. Maar dan, zo klinkt het in Den Haag, duurt het zeker een jaar voordat de schade wordt ingehaald. Van Dijk: ,,De spullen die je krijgt zijn perfect, de lessen ook. Alleen zijn het er veel te weinig. En als ik dan zie wat er in Brussel is gebeurd...'' Hij kan 't eigenlijk niet geloven. ,,Zo ga je toch niet met mensen om?''

Reactie Defensie:
quote:
'We voldoen aan de norm'
Een woordvoerder van Defensie erkent dat er forse bezuinigingen uit 2015 zijn, die ook de reservisten treffen. 'Pijnlijk', concludeert hij. Maar hij ontkent dat er daardoor een grote groep onvoldoende geoefende reservisten in Nederland huist. ,,Soms wordt het aantal oefenuren niet gehaald, omdat de reistijd bij het aantal oefenuren is inbegrepen. Het ene peloton is langer op weg naar de oefenlocatie dan het andere. Maar met het aantal uren dat nu beschikbaar is, kan gemiddeld genomen worden voldaan aan de norm voor minimale getraindheid.'' Dat betekent dat er volgens de woordvoerder wél samengewerkt kan worden met een peloton van zo'n twintig tot veertig man, maar er niet geoefend wordt om in compagnieverband taken te verrichten. Hoe meer mensen, hoe meer communicatie en vaardigheden om samen te werken er moeten zijn. Taken zoals het beveiligen van een gebouw kunnen worden verricht, zegt de woordvoerder. ,,Het hangt er wel van af wat voor gebouw dat precies is. Ergens dit jaar moet er uiteindelijk geld bijkomen, maar we weten niet precies wanneer.''
Bron: AD.nl
  maandag 2 mei 2016 @ 11:19:37 #8
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161867343
Dit is voor beroeps al jaren dagelijkse praktijk. :')
pi_161872508
"Soms wordt het aantal oefenuren niet gehaald, omdat de reistijd bij het aantal oefenuren is inbegrepen"
Dit is natuurlijk gewoon incorrect. Het zou prettig zijn als ze ten minste eerlijk waren over het feit dat we niet eens aan het minimaal aantal uren zitten dit jaar.
  maandag 2 mei 2016 @ 15:19:55 #10
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161879156
quote:
14s.gif Op maandag 2 mei 2016 15:19 schreef AchJa het volgende:

[..]

QFT!
Dat idd, vandaag weer ff bij mn oude pel langs geweest en wat een triestheid weer.
  maandag 2 mei 2016 @ 22:54:01 #12
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161886226
En verder zal me dit gejammer over de Natres mij echt aan mijn reet roesten.

Voordat we ons druk gaan maken over de reserve eerst het parate deel van de krijgsmacht (KL, KLU, KM en KMar) op de rails, daarna kijken we wel eens verder.
pi_161890398
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 22:54 schreef AchJa het volgende:
En verder zal me dit gejammer over de Natres mij echt aan mijn reet roesten.

Voordat we ons druk gaan maken over de reserve eerst het parate deel van de krijgsmacht (KL, KLU, KM en KMar) op de rails, daarna kijken we wel eens verder.
Klopt, voor mij is de natres gewoon een hobby. Er zijn echter een hoop mensen waarvoor het veel meer is... en een hoop natressers hebben een goede baan en weten precies waar ze herrie moeten schoppen.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 08:41:54 #14
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_161890882
quote:
99s.gif Op maandag 2 mei 2016 11:12 schreef Awsom het volgende:
Oud-reservist: Soldaat niet goed voorbereid op ramp of aanslag
(...)
De Natres wordt niet serieus genomen.
(...)
Is dat nieuws?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  dinsdag 3 mei 2016 @ 08:53:57 #15
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161891009
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 08:41 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Is dat nieuws?
_O- _O_
  Moderator dinsdag 3 mei 2016 @ 11:12:32 #16
257132 crew  Awsom
pi_161892761
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 22:54 schreef AchJa het volgende:
En verder zal me dit gejammer over de Natres mij echt aan mijn reet roesten.

Voordat we ons druk gaan maken over de reserve eerst het parate deel van de krijgsmacht (KL, KLU, KM en KMar) op de rails, daarna kijken we wel eens verder.
Nee, de reserve maakt net zo goed onderdeel uit van de krijgsmacht als de parate eenheden dat doen. Het is natuurlijk om te huilen dat er geeneens een normaal oefenprogramma af kan (want relatief gezien kost de natres natuurlijk geen drol). Jullie beroeps zouden deze situatie juist moeten omarmen (en een signaal afgeven) om aan te tonen hoe penibel de situatie bij de algehele krijgsmacht is, in plaats van te lachen om de situatie bij de natres.

quote:
10s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 08:41 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Is dat nieuws?
  dinsdag 3 mei 2016 @ 11:49:07 #17
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161893462
quote:
99s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 11:12 schreef Awsom het volgende:

[..]

Nee, de reserve maakt net zo goed onderdeel uit van de krijgsmacht als de parate eenheden dat doen. Het is natuurlijk om te huilen dat er geeneens een normaal oefenprogramma af kan (want relatief gezien kost de natres natuurlijk geen drol). Jullie beroeps zouden deze situatie juist moeten omarmen (en een signaal afgeven) om aan te tonen hoe penibel de situatie bij de algehele krijgsmacht is, in plaats van te lachen om de situatie bij de natres.
Ik geloof niet dat ik er om lach. Ik ben wel van mening dat als er geld bijkomt dat eerst besteed wordt aan het parate deel wat al jaren te kampen heeft met dit soort problemen.

De reservebank optuigen zonder 1e elftal werkt natuurlijk niet.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 12:22:25 #18
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161894164
De Natres is toch voor een deel het gezicht naar buiten toe van Defensie (KL). We kunnen nu zelfs niet meer de schone schijn ophouden.

Wel triest voor de reservisten die er een hoop eigen tijd insteken.
  Moderator dinsdag 3 mei 2016 @ 22:07:21 #19
257132 crew  Awsom
pi_161908349
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 11:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

De reservebank optuigen zonder 1e elftal werkt natuurlijk niet.
Maar zijn wij wel de reservebank?
  dinsdag 3 mei 2016 @ 22:33:15 #20
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161909768
quote:
99s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 22:07 schreef Awsom het volgende:

[..]

Maar zijn wij wel de reservebank?
NATRES... Nationale Reserve... Ja dus.

Dat er ondertussen een dusdanige scheefgroei is ontstaan en dat de norm geworden is vanwege oeverloos bezuinigen is een tweede.
  Moderator dinsdag 3 mei 2016 @ 22:56:15 #21
257132 crew  Awsom
pi_161911032
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 22:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

NATRES... Nationale Reserve... Ja dus.

Een naam is ook maar een naam. Ik doelde meer op het takenpakket en dergelijke.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 23:01:17 #22
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator dinsdag 3 mei 2016 @ 23:12:35 #23
257132 crew  Awsom
pi_161911621
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 23:01 schreef AchJa het volgende:

[..]

Daarom heb ik het ook over scheefgroei.
Je zegt dus dat we bedoelt zijn als reservebank, maar dat we dat door gemaakte keuzes en bezuinigingen in de afgelopen jaren momenteel niet zijn, correct?
  dinsdag 3 mei 2016 @ 23:18:52 #24
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161911802
quote:
99s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 23:12 schreef Awsom het volgende:

[..]

We zijn momenteel dus niet de reserve bank, maar wel bedoelt als reservebank, als ik je goed begrijp?
De natres wordt op papier belangrijker gemaakt dan hun feitelijke taakstelling. En dat komt omdat lekker goedkoop.

Terwijl dat de discussie helemaal niet moet zijn.

Een goed uitgerust beroepsleger aangevuld met een reservecomponent. Budget zou helemaal geen issue moeten zijn. Maar daar wordt mij de laatste tijd een beetje teveel op gehamerd, op dat goedkope.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 23:33:34 #25
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161912189
Als de Natres niet langer de reservebank is van de KL dan is het erger dan ik dacht. 8)7
  dinsdag 3 mei 2016 @ 23:41:48 #26
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161912399
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 23:33 schreef detaris het volgende:
Als de Natres niet langer de reservebank is van de KL dan is het erger dan ik dacht. 8)7
Feitelijk is het nog erger... De reservebank is er net zo belabberd aan toe alleen kan dat op papier net iets makkelijker verbloemd worden.
  Moderator woensdag 4 mei 2016 @ 15:43:29 #27
257132 crew  Awsom
pi_161922718
quote:
De vijand? Die moet je er zelf bij denken
Wie 18 jaar of ouder is, kan toetreden tot de nationale reserve. Maar door bezuinigingen hebben reservisten sinds juli vorig jaar nauwelijks kunnen oefenen.

De noodtoestand is uitgeroepen in Apeldoorn. Er is een IS-afsplitsing actief in de regio en bij een inval in Oeken, een dorp zo’n 20 kilometer verderop, heeft de politie onlangs wapens, explosieven en plattegronden van de stad aangetroffen. Sindsdien wordt rekening gehouden met een terreurdaad, en nu de jaarlijkse Lentedagen in aantocht zijn, wil burgemeester John Berends geen enkel risico nemen. Hij schakelt de hulp van het leger in.

Sergeant-majoor Alex van den Berkmortel (51) is de man die daarvoor moet zorgen. Hij staat in de wapenkamer op het terrein van de Generaal Majoor Kootkazerne in het Gelderse Stroe en telt de geweren. Aan het aantal wapens kan hij precies zien hoe groot de opkomst binnen zijn peloton vandaag is: 23 man. Niet slecht.

Kwart over 8 op zaterdagochtend
Buiten staan de leden van het derde peloton van de Echo Compagnie te kletsen en te roken. Het is kwart over 8 op zaterdagmorgen, en niemand lijkt zich erg druk te maken over de dreiging die de inwoners van Oeken en omgeving boven het hoofd hangt. Maar de opkomst van deze mannen en vrouwen is dan ook een oefening, de eerste van het jaar. En er is extra reden voor optimisme: de voorspelde regen is uitgebleven.

Militaire bijbaan
Er zijn in Nederland zo’n 5.500 mensen met een ‘militaire bijbaan’. 4.000 van hen zitten bij de Koninklijke Landmacht, zij hebben zich aangesloten bij de nationale reserve en zetten zich naast hun baan in de burgermaatschappij in voor vrede en veiligheid. In de praktijk betekent dat vooral veel oefenen, zodat zij altijd klaarstaan voor het geval zich een watersnood, bosbrand of andere ramp voltrekt.

Reservisten bij de landmacht kun je indelen in twee categorieën, zegt luitenant Robert Witsen, verantwoordelijk voor de communicatie binnen het korps. De grootste groep, ongeveer 3.000 man, heeft militaire taken. Zij worden ingezet om strategische objecten te bewaken, de openbare orde te handhaven of te helpen bij calamiteiten. Hun achtergrond kan van alles zijn, zegt Witsen, van huisschilder tot directeur. „Deze mensen zijn ontzettend belangrijk voor het korps, het is de kurk waarop wij drijven.”

Ook vind je in deze categorie mensen die na hun diensttijd reservist zijn geworden. „Die missen de saamhorigheid.”

Daarnaast heb je de specialisten: juristen, medici, accountants en tolken. Zij hebben kennis in huis die de krijgsmacht niet of onvoldoende bezit. Als het nodig is ondersteunen ze de autoriteiten in Nederland, maar ze kunnen ook worden ingezet bij internationale vredesmissies. Vanwege hun specialisme krijgen zij meteen de rang van kapitein of majoor.

Jaarlijks beginnen zo’n 400 mensen aan de militaire opleiding, die tien werkdagen duurt. Wie het haalt, mag zich soldaat der tweede klasse noemen en krijgt meteen een contract voor vier jaar aangeboden. Lang niet iedereen maakt dat vol, zegt Witsen: „Je ziet dat mensen die een drukke baan nemen of kinderen krijgen, vaak afhaken.” Maar wie na vier jaar wél bijtekent, gaat meestal niet meer weg. „Dan weet je dat het kwartje gevallen is.”

Voor het eerst leidinggeven
Alex van den Berkmortel (51) is precies 30 jaar in dienst. Vandaag is een bijzondere dag: omdat de pelotonscommandant afwezig is, mag hij als zijn plaatsvervanger voor het eerst leiding geven. Hij kijkt op zijn horloge. Terwijl de manschappen materiaallijsten afwerken, roept Van den Berkmortel de groepscommandanten bij elkaar om het doel van de oefening toe te lichten: het betreden en beveiligen van een locatie in Kamp Nieuw Milligen.

Verderop in dat kamp is soldaat Marieke Warnaar (33) dan al zo’n twee uur bezig. Ze is samen met een paar anderen vooruitgestuurd om ‘de locatie in kaart te brengen’ en ‘zwakke plekken te identificeren’. Het is wel even omschakelen, zo’n oefening: „Ik ben in het dagelijks leven hr-manager, echt een kantoorbaan.” Het grootste verschil? „Het samenwerken. De burgermaatschappij is ontzettend op het individu gericht, hier draait alles om de groep.”

Het is een paar minuten over tien als drie legertrucks en twee Volkswagen Amaroks het terrein oprijden. De pick-up trucks zijn gloednieuw: het afgelopen jaar werden er in totaal zo’n 1.600 aan defensie geleverd. De reservisten zijn blij met de nieuwe voertuigen. Het is een van de eerste investeringen sinds de vele bezuinigingen de afgelopen jaren, en de Mercedes Benzen waarin ze hiervoor reden waren al ruim twintig jaar in gebruik.

Toch zitten de bezuinigingen veel reservisten dwars. Wegens overschrijding van het personeelsbudget heeft de landmacht de inzet van de reservisten vorig jaar ingeperkt, en hebben ze sinds juli nauwelijks kunnen oefenen. Momenteel staat er één opkomst in de maand gepland, terwijl dit er eerst twee of drie waren, zegt Alex van den Berkmortel. Zijn grootste zorg is de „inzetgereedheid” van de manschappen: „Hoe kan ik nieuwe mensen in de beperkte tijd die we hebben toch zover bijspijkeren dat ze verantwoord kunnen worden ingezet? We draaien, maar we draaien minimaal.”

Het inperken van de uren was volgens defensie een tijdelijke maatregel, die tot het einde van het jaar van kracht bleef. In 2016 zou het normale aantal uren weer worden gehaald. Om op een verantwoorde manier te worden ingezet, moeten per militair minimaal 121 uren worden gemaakt. Die norm zal in ieder geval worden gehaald, beloofde minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert vorige maand in een brief aan de Kamer.

Achter de vuilcontainer
„Alarm! Alarm! Alarm!” klinkt het even later over het terrein. Soldaten richten zich op als stokstaartjes, en wisselen hun baret razendsnel in voor een gevechtshelm. Marieke Warnaar laat een tentzeil uit haar handen vallen en neemt positie in achter een vuilcontainer. Turend door het vizier van haar geweer speurt ze naar de vijand. Die zal ze dit keer niet vinden: tijdens een meerdaagse oefening worden vaak figuranten of een oefenvijand ingezet, maar vandaag niet. Vandaag is de dreiging helemáál fictief.
via NRC.nl
  Moderator vrijdag 6 mei 2016 @ 14:37:50 #28
257132 crew  Awsom
pi_161962820
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 23:33 schreef detaris het volgende:
Als de Natres niet langer de reservebank is van de KL dan is het erger dan ik dacht. 8)7
Maandag komt de natres op tv :+
pi_162147165
Na in oktober het PO en in november het LO/Sporttest succesvol afgerond te hebben is op 1 april mn aanstelling een feit... Ik heb zelf contact gezocht (na een tip van een medeforumbezoeker) en ondertussen heb ik de data voor het halen van de PGU en de ARB binnen... 22 augustus te Assen...

Het hele gebeuren bij werving en selectie gaf me regelmatig grijze haren maar op het bureau algemene zaken van 30Natresbat heeft Defensie wel computers staan die het doen en medewerkers die weten waar ze mee bezig zijn... Langzaam aan begin ik er weer een beetje zin in te krijgen en groeit het vertrouwen weer...
  Moderator vrijdag 20 mei 2016 @ 16:52:17 #30
257132 crew  Awsom
pi_162356821
Er is weer een nieuwe November Romeo uit.
pi_162383285
Wie was er vandaag nog meer in Hardenberg?
pi_162384391
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 17:50 schreef Bouke-p het volgende:
Wie was er vandaag nog meer in Hardenberg?
*O*
Ging achter mij nog iemand om.
pi_162385548
*verkeerde topic*
pi_162385849
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 17:50 schreef Bouke-p het volgende:
Wie was er vandaag nog meer in Hardenberg?
Moi, in burger, dat wel.

D'r gingen er 2 om, eerst die deerne die plat ging liggen. En toen ik weg liep om de parkeerkaart ff bij te werken scheen er nog één te zijn gaan wankelen, zo'n lange.

[ Bericht 16% gewijzigd door Aapsoldaat op 21-05-2016 19:59:22 ]
pi_162387496
Ja ik zag ze gaan. Watjes :P

Ik (en nog een hoop anderen) hebben dus mooi een bon van 6 tientjes e pakken. Schijjbaar moest je betaald parkeren, maar ik heb nooit n bord gezien.
pi_162387512
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 18:43 schreef WWolfy het volgende:

[..]

*O*
Ging achter mij nog iemand om.
Jij bent beedigd vandaag?
pi_162388122
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 20:48 schreef Bouke-p het volgende:
Ja ik zag ze gaan. Watjes :P

Ik (en nog een hoop anderen) hebben dus mooi een bon van 6 tientjes e pakken. Schijjbaar moest je betaald parkeren, maar ik heb nooit n bord gezien.
Gelijk na het oversteken van de brug staat er een bord, bij de T-splitsing zeg maar. Ik parkeer ook altijd voor de brug, dat is gratis, maar wel max 2 uur. Dus dat was sowieso geen uitkomst geweest als je daar moest staan. Maatje van mij is ook beëdigd, en er waren een hoop oud collega's/ vrienden daar. Gelukkig niet officieel uitgenodigd, anders stond ik er als enige blauwe smurf tussen. _O-
pi_162391944
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 20:49 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Jij bent beedigd vandaag?
Yep. Veel handjes schudden en stilstaan.
pi_162397705
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 23:10 schreef WWolfy het volgende:

[..]

Yep. Veel handjes schudden en stilstaan.
Ik vond t vrij vlot gaan eerlijk gezegd.

@aapsoldaat
Dat bord heb ik dus niet gezien. En dan waren er nog 2 die via een app betaald hadden maar wel een boete gekregen hadden.

Bij die ovvknr(oud natres) liep iemand rond met wel een heel indrukwekkend rijtje zelfgekocht blik...
pi_162397711
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 23:10 schreef WWolfy het volgende:

[..]

Yep. Veel handjes schudden en stilstaan.
Ow en gefeliciteerd!
pi_162398006
Bedankt!

Ik kan me voorstellen dat het echt eeuwig duurt wanneer er heel veel lui moeten worden beëdigd. Ik kan zelf gewoon heel slecht tegen stil staan want ik ga me helemaal kapot vervelen, vooral wanneer er de nodige verhalen over het begin van hardenberg etc. wordt voorgedragen. Hoort er allemaal bij, maar het maakt het niet veel aangenamer.
pi_162406923
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 09:39 schreef Bouke-p het volgende:
Bij die ovvknr(oud natres) liep iemand rond met wel een heel indrukwekkend rijtje zelfgekocht blik...
Yep _O-
pi_162470347
Bevestiging en uitnodiging voor het halen van het de PGU zijn binnen.
Er is ook sprake van een defensiepas. Hiervoor krijg je een code thuis gestuurd en wordt er een foto tijdens de AMO gemaakt... Tot zover heel duidelijk maar dan komt het.

Daarvoor zou het kunnen zijn dat je al een Defensiepas hebt als je je PGU komt halen. Hoe moet ik dit zien? Wordt er rekening gehouden met mensen die overstappen binnen Defensie of kan het zijn dat ik al een Defensiepas zonder foto heb gekregen vantevoren of is... Alles mogelijk? :-)

Zijn er mensen die ervaringen rondom het bezoek van het KPU bedrijf willen/kunnen delen en hoe de Defensiepas werkt?

Bedankt alvast.
pi_162471872
Defensiepas kan pas gemaakt worden als er een foto is gemaakt.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 20:30:58 #45
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_162471947
:)
pi_162472910
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 20:28 schreef Druid het volgende:
Defensiepas kan pas gemaakt worden als er een foto is gemaakt.
Dat was ook mijn gedachte maar na me een beetje ingelezen te hebben ben ik erachter gekomen dat boerenverstand niet altijd bruikbaar is bij vragen met betrekking tot de organisatie die Defensie heet.... :-)
Bedankt!
pi_162473430
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 19:33 schreef nkerkhof het volgende:
Bevestiging en uitnodiging voor het halen van het de PGU zijn binnen.
Er is ook sprake van een defensiepas. Hiervoor krijg je een code thuis gestuurd en wordt er een foto tijdens de AMO gemaakt... Tot zover heel duidelijk maar dan komt het.

Daarvoor zou het kunnen zijn dat je al een Defensiepas hebt als je je PGU komt halen. Hoe moet ik dit zien? Wordt er rekening gehouden met mensen die overstappen binnen Defensie of kan het zijn dat ik al een Defensiepas zonder foto heb gekregen vantevoren of is... Alles mogelijk? :-)

Zijn er mensen die ervaringen rondom het bezoek van het KPU bedrijf willen/kunnen delen en hoe de Defensiepas werkt?

Bedankt alvast.
Moet je tegenwoordig zelf naar het KPU?
  Moderator dinsdag 24 mei 2016 @ 21:18:12 #48
257132 crew  Awsom
pi_162473506
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 21:15 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Moet je tegenwoordig zelf naar het KPU?
Reservisten wel.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 21:50:52 #49
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_162474618
Probeer maar eens een pas aan te vragen in Den Haag. :')
Kastje, muur...
pi_162481865
Dat is overal hetzelfde. Of dan is de vent die de camera mag bedienen er niet of je afspraak is niet in de agenda gezet en zonder afspraak geen foto!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')