abonnement Unibet Coolblue
pi_161657503
Hallo medekinders,

Ik hou het liever algemeen want ik denk dat jullie wel op de hoogte zijn van mijn (gegeneraliseerde) faalangst. Je bent 20 en dan is het best spannend wat je allemaal gaat doen, welke keuzes je maakt, hoe dat alles beinvloed etc. Ik ben soms best bang dat ik uiteindelijk alles alsnog verkloot en eindig als een tokkie die voor de AH zit te wachten op z'n uitkering en dan weer een snuif pep kan nemen. Maargoed. Even algemeen dus, wie van jullie was/is hier ook bang voor, hoe kun je dit relativeren, hoe hou je je leven ook leuk naast deze angst? Wat is echt de definitie van je leven verkloten? (Dat wil ik niet denigrerend bedoelen.)

Gr
pi_161657663
Weten dat angst komt en gaat, regelmatig nergens op slaat, voor niets is het te laat.

Oppakken, aanpakken en neerleggen.

Verkloten is die snuif pep waarvan je spreekt. Maar ook achteraf spijt hebben van wat het dan ook is dat is gebeurd. Wat niet is gebeurd, daarvan mag je spijt hebben.
1 + 1 = blauw
pi_161657667
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2016 21:17 schreef eenzame_kat het volgende:

[..]

Valt er op dat moment nog iets te verkloten dan
Daarom dus. Voor dat punt kan je je leven nog op rit krijgen, maar meestal kunnen mensen hun vastgeroeste patronen niet meer veranderen. Zij die dat wel kunnen worden vaak als voorbeeld aangehaald en bewonderd.

[ Bericht 0% gewijzigd door wiskundenoob op 25-04-2016 14:31:07 ]
pi_161657837
Oud gezegde zegt wel : angst is slechte raadgever!

Ja of dit nu waar is weet ik ook niet maar heb wel eens meegemaakt met een ex die heeeeeeel getalenteerd was met kunst maken, dat die opeens rond de 30e levensjaar enorm bang werd om te eindigen zonder cariere! Toen haar kunstenaars leven dropte ( eeuwig zonde ) en onwijs gestrest achter een cariere aan begon te rennen!

Mn ex dus....

Nou ja iig de waarheid ligt vaak beetje in het midden! wacten op je geld van de soos is ook een enorm sloom leven, een joppie nemen kan je enooooooorm veel vrijheid geven!
pi_161657962
Realistische verwachtingen hebben..

En daarnaast beseffen dat je het in NL wel héél bont moet maken, om een faalhaas te worden.

In mijn omgeving zie ik ook figuren die 5 studies nooit hebben afgemaakt en aan de coke verslaafd zijn geraakt (na een rehab en weer terug in een stabiel leven) ook hun leven gewoon op orde krijgen met een huisje, enigszins fatsoenlijke baan en een toonbare vriendin.

Nou als hen het lukt, moet het je met een enigszins stabiele en verantwoordelijke karakter en een papiertje van een mbo / hbo / universiteit toch ook ooit wel gaan lukken..

Mensen die in NL echt keer op keer falen, zijn volgens mij (nagenoeg) louter mensen met borderline of andere gare gedragsstoornissen die gewoon altijd op ramkoers leven.
pi_161657995
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 21:31 schreef El_Chili het volgende:
Realistische verwachtingen hebben..

En daarnaast beseffen dat je het in NL wel héél bont moet maken, om een faalhaas te worden.

In mijn omgeving zie ik ook figuren die 5 studies nooit hebben afgemaakt en aan de coke verslaafd zijn geraakt (na een rehab en weer terug in een stabiel leven) ook hun leven gewoon op orde krijgen met een huisje, enigszins fatsoenlijke baan en een toonbare vriendin.

Nou als hen het lukt, moet het je met een enigszins stabiele en verantwoordelijke karakter en een papiertje van een mbo / hbo / universiteit toch ook ooit wel gaan lukken..

Mensen die in NL echt keer op keer falen, zijn volgens mij (nagenoeg) louter mensen met borderline of andere gare gedragsstoornissen die gewoon altijd op ramkoers leven.
Dit
Geerd: "Ik zou ze allemaal keihard doen ! ! ! !"
pi_161658339
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2016 21:13 schreef eenzame_kat het volgende:
Hallo medekinders,

Ik hou het liever algemeen want ik denk dat jullie wel op de hoogte zijn van mijn (gegeneraliseerde) faalangst. Je bent 20 en dan is het best spannend wat je allemaal gaat doen, welke keuzes je maakt, hoe dat alles beinvloed etc. Ik ben soms best bang dat ik uiteindelijk alles alsnog verkloot en eindig als een tokkie die voor de AH zit te wachten op z'n uitkering en dan weer een snuif pep kan nemen. Maargoed. Even algemeen dus, wie van jullie was/is hier ook bang voor, hoe kun je dit relativeren, hoe hou je je leven ook leuk naast deze angst? Wat is echt de definitie van je leven verkloten? (Dat wil ik niet denigrerend bedoelen.)

Gr
Net of je ongeschonden de eindstreep zult halen, maar een paar tips
Trouw niet in gemeenschap van goederen en wees voorzichtig met geld.
pi_161658582
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2016 21:45 schreef hoas het volgende:

[..]

Net of je ongeschonden de eindstreep zult halen, maar een paar tips
Trouw niet in gemeenschap van goederen en wees voorzichtig met geld.
En wat als je man nou vernenkeld rijk is hé
pi_161658714
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 21:54 schreef Ali-Chemicali het volgende:

[..]

Bekende fout hier in het Noorden dacht ik..
Jep, ik als grammarnazi (alleen met net zoals mij etc.) kan hier m'n geluk wel op.
pi_161659759
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2016 21:13 schreef eenzame_kat het volgende:
Wat is echt de definitie van je leven verkloten?
- geen praktische vaardigheden hebben geleerd naast je hoofdstudie (bijvoorbeeld pottenbakken, breien, haken of iets in elkaar kunnen timmeren - vogelhuisje o.i.d.)
- elke dag hetzelfde doen
- (poging tot) zelfmoord plegen vóór je 60ste
- niet jezelf kunnen reflecteren en kunnen verklaren wie je voorstelt
Google is your friend, abuse your friends
pi_161659918
Angst is gezond maar je moet het niet overdrijven.
Oh ja je angst overwin je door succes te hebben.
pi_161660469
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2016 22:00 schreef eenzame_kat het volgende:

[..]

Kill het zit hem niet in het usen van de pep zelf maar in het wachten op de uitkering en dan pas weer kunnen gebruiken
Wachten voordat je weer pep kunt gebruiken? Terechte klacht. Blij dat we dit misverstand uit de wereld hebben.
pi_161661231
Je moet het wel heel erg bont maken wil je het helemaal verkloten. En als je het verkloot hebt, kun je het alsnog goed maken.

Ikzelf had MBO verkloot en was daarna fulltime gaan werken. Op mijn 21ste HBO gaan doen en nu een pre-master.
pi_161663458
Dat is relatief. Niet alle mensen kunnen zich het zelfde permitteren.
pi_161665514
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2016 21:13 schreef eenzame_kat het volgende:
Hallo medekinders,

Ik hou het liever algemeen want ik denk dat jullie wel op de hoogte zijn van mijn (gegeneraliseerde) faalangst. Je bent 20 en dan is het best spannend wat je allemaal gaat doen, welke keuzes je maakt, hoe dat alles beinvloed etc. Ik ben soms best bang dat ik uiteindelijk alles alsnog verkloot en eindig als een tokkie die voor de AH zit te wachten op z'n uitkering en dan weer een snuif pep kan nemen. Maargoed. Even algemeen dus, wie van jullie was/is hier ook bang voor, hoe kun je dit relativeren, hoe hou je je leven ook leuk naast deze angst? Wat is echt de definitie van je leven verkloten? (Dat wil ik niet denigrerend bedoelen.)

Gr
"Ver komen" is compleet afhankelijk van waar je je doelen legt.

Wil je ver komen in de sportwereld, dan zal je de afgelegde afstand wellicht meten in het aantal olympische medailles dat je hebt gehaald.
Wil je ver komen in het bedrijfsleven, wellicht dat je je dan meet aan je positie binnen het door jou geambieerde bedrijf.
Wil je ver komen in het culinaire wereldje, wil je ver komen als onderzoeker/wetenschapper, wil je ver komen in de politiek, het lijstje gaat zo door en door.

Heb je ergens in de loop van je leven je doel ergens gelegd op een plek die voor jou niet (rendabel) haalbaar is, dan kan je besluiten door te ploeteren, of je (ver)legt je doel naar een plek die voor jou beter haalbaar is (zeg maar je secundaire doel).

En ten slotte moet je ook niet vergeten dat het behalen (of zelfs maar naderen) van het door jou gestelde doel, zo lang kan duren, dat je (zodra je halverwege bent) op een gegeven moment totaal andere inzichten krijgt en daardoor dingen anders zal gaan zien, ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt.

Het is maar net wat je belangrijk vindt, wat jou persoonlijke genoegdoening geeft.
pi_161665537
Nevermind.
  zondag 24 april 2016 @ 11:31:38 #17
456432 Kamina
Tenacious!
pi_161669158
quote:
2s.gif Op zondag 24 april 2016 02:43 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

"Ver komen" is compleet afhankelijk van waar je je doelen legt.

Wil je ver komen in de sportwereld, dan zal je de afgelegde afstand wellicht meten in het aantal olympische medailles dat je hebt gehaald.
Wil je ver komen in het bedrijfsleven, wellicht dat je je dan meet aan je positie binnen het door jou geambieerde bedrijf.
Wil je ver komen in het culinaire wereldje, wil je ver komen als onderzoeker/wetenschapper, wil je ver komen in de politiek, het lijstje gaat zo door en door.

Heb je ergens in de loop van je leven je doel ergens gelegd op een plek die voor jou niet (rendabel) haalbaar is, dan kan je besluiten door te ploeteren, of je (ver)legt je doel naar een plek die voor jou beter haalbaar is (zeg maar je secundaire doel).

En ten slotte moet je ook niet vergeten dat het behalen (of zelfs maar naderen) van het door jou gestelde doel, zo lang kan duren, dat je (zodra je halverwege bent) op een gegeven moment totaal andere inzichten krijgt en daardoor dingen anders zal gaan zien, ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt.

Het is maar net wat je belangrijk vindt, wat jou persoonlijke genoegdoening geeft.
Persoonlijke doelen dus.
1 + 1 = blauw
pi_161669314
quote:
10s.gif Op zondag 24 april 2016 11:31 schreef Kamina het volgende:

[..]

Persoonlijke doelen dus.
Veel van de doelen zijn geen persoonlijke doelen, maar zijn wel doelen waaraan men in deze en andere maatschappijen moet voldoen, of geacht wordt aan te voldoen.

Dan word je een bepaalde richting opgeduwd, ook al is het helemaal niet je eigen richting (of niet helemaal).

Als een vrouw in een ander land bijvoorbeeld heel graag chirurg zou willen worden (vraag me niet waarom :+ ), maar in dat land wordt van vrouwen verwacht dat ze "meer vrouwelijke" dingen doen (liefst bijvoorbeeld huisvrouw), dan zou ze kunnen eindigen als bijvoorbeeld een ziekenverzorgende zuster die niet meeer doet dan af en toe een praatje maken en een bed verschonen....terwijl ze veel meer in haar mars heeft en niet aangemoedigd wordt daar gebruik van te maken.

En dit is waarom ik in mijn vorige post meer richting persoonlijke doelen ben gegaan.
  zondag 24 april 2016 @ 11:43:19 #19
456432 Kamina
Tenacious!
pi_161669406
quote:
2s.gif Op zondag 24 april 2016 11:38 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Veel van de doelen zijn geen persoonlijke doelen, maar zijn wel doelen waaraan men in deze en andere maatschappijen moet voldoen, of geacht wordt aan te voldoen.

Dan word je een bepaalde richting opgeduwd, ook al is het helemaal niet je eigen richting.

Als een vrouw in een ander land bijvoorbeeld heel graag chirurg zou willen worden (vraag me niet waarom :+ ), maar in dat land wordt van vrouwen verwacht dat ze "meer vrouwelijke" dingen doen (liefst bijvoorbeeld huisvrouw), dan zou ze kunnen eindigen als bijvoorbeeld een ziekenverzorgende zuster die niet meeer doet dan af en toe een praatje maken en een bed verschonen....terwijl ze veel meer in haar mars heeft en niet aangemoedigd wordt daar gebruik van te maken.

En dit is waarom ik in mijn vorige post meer richting persoonlijke doelen ben gegaan.
Met zoveel woorden nutteloos gebruiken kom je niet ver in het leven, lijkt mij.

Ben jij ver in het leven?
1 + 1 = blauw
pi_161677572
Ja als je de grote boze buitenwereld in gaat na je studie kan dat best overweldigend en eng zijn. Maar het is gewoon een kwestie van vallen, opstaan en weer doorgaan. Als je wat verder bent zal dit ook steeds makkelijker gaan. Beetje cliche, maar wel heel erg waar; je kan beter iets geprobeerd hebben en op je gat zijn gegaan dan het helemaal hebben gelaten. Je kunt over het algemeen meer dan je denkt, dus draai het eens om, wat nou als je keuze wel tot een succes leidt?
  maandag 25 april 2016 @ 12:55:19 #21
455509 OliverNelsonRemix
Niemand is gelijkwaardig.
pi_161699195
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 april 2016 22:32 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

- geen praktische vaardigheden hebben geleerd naast je hoofdstudie (bijvoorbeeld pottenbakken, breien, haken of iets in elkaar kunnen timmeren - vogelhuisje o.i.d.)
- elke dag hetzelfde doen
- (poging tot) zelfmoord plegen vóór je 60ste
- niet jezelf kunnen reflecteren en kunnen verklaren wie je voorstelt
Als je voor je 60e nog steeds geen zelfmoord hebt gepleegd betekent het juist dat je gefaald hebt.
Als je voor die tijd al geslaagd ben zou ik er voor kiezen om te stoppen. Vanaf dan wordt toch alles alleen maar kutter.

Echt.. waarom zou je dat in je lijstje opnemen :')

@TS, maak een eigen lijst, pas die gaandeweg je leven aan en laat alles wat Metalfrost zegt links liggen.
pi_161699470
Een andere manier vinden om "ver komen" in te vullen dan een carrière.
Conscience do cost.
pi_161700663
Je leven verkloten is jezelf niet recht in de spiegel aan kunnen kijken en zeggen dat je tevreden bent met wat je nu hebt (bereikt) en of je eventueel de kans nog hebt om toekomstige doelen vanuit deze uitgangspositie nog te behalen.

Falen en verkloten zijn relatief. Je kunt heel goed dromen en doelen hebben maar toch gelukkig zijn: je hoeft niet per se je hele wensenlijst afgewerkt te hebben om gelukkig te kunnen zijn (dan pas), maar je hoeft ook niet altijd maar te blijven streven naar meer: ook gelijk blijven en gelukkig blijvne op de manier waarop je nu leeft kan een uitdaging zijn. Het zit 'm allemaal in aanpassen en herevaluaren, en zodra je iets tegenkomt waarvan je denkt 'meh' met jezelf en eventueel vrienden en familie in overleg gaan om te kijken hoe je van dat 'meh'-gevoel af kunt komen.
Ja doei.
pi_161701902
Ik ben heel vaak bang geweest dat, zeker na het stoppen van mijn studie, ik berooid op drie-hoog-achter zou komen te wonen met een paar halve liters op de bank, geen uitzicht hebbend op iets beters.

Gelukkig pakte het heel anders uit en kan ik je zeggen dat je echt hard je best moet doen om op straat terecht te komen of om je leven grandioos te verkutten. Als je genoeg discipline hebt om naar je werk te gaan en je rekeningen te betalen, niet verslavingsgevoelig bent, een betrouwbare partner kiest en verder dan een paar weken vooruit kunt kijken komt het echt wel goed.

Oh, en hoe je dat relativeert: kijk om je heen op straat en kijk op TV naar mensen die het veel en veel slechter hebben. Zie welke slechte keuzes zij hebben gemaakt die jij niet maakt. Je kunt dan constateren dat het voor jou waarschijnlijk niet zo af zal lopen. Er is ook altijd wel iemand in je omgeving die er niet zo goed van af is gekomen. Ook daaraan zul je zien dat het vaak slechte keuzes zijn die tot die situatie hebben geleid en dat het slechts zelden iemand zomaar overkomt.
pi_161706691
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 23:15 schreef Desmosedici het volgende:
Je moet het wel heel erg bont maken wil je het helemaal verkloten. En als je het verkloot hebt, kun je het alsnog goed maken.

Ikzelf had MBO verkloot en was daarna fulltime gaan werken. Op mijn 21ste HBO gaan doen en nu een pre-master.
Daar heb ik respect voor. En het geeft me geruststelling :)
pi_161706745
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 14:56 schreef Mystikvm het volgende:
Ik ben heel vaak bang geweest dat, zeker na het stoppen van mijn studie, ik berooid op drie-hoog-achter zou komen te wonen met een paar halve liters op de bank, geen uitzicht hebbend op iets beters.

Gelukkig pakte het heel anders uit en kan ik je zeggen dat je echt hard je best moet doen om op straat terecht te komen of om je leven grandioos te verkutten. Als je genoeg discipline hebt om naar je werk te gaan en je rekeningen te betalen, niet verslavingsgevoelig bent, een betrouwbare partner kiest en verder dan een paar weken vooruit kunt kijken komt het echt wel goed.

Oh, en hoe je dat relativeert: kijk om je heen op straat en kijk op TV naar mensen die het veel en veel slechter hebben. Zie welke slechte keuzes zij hebben gemaakt die jij niet maakt. Je kunt dan constateren dat het voor jou waarschijnlijk niet zo af zal lopen. Er is ook altijd wel iemand in je omgeving die er niet zo goed van af is gekomen. Ook daaraan zul je zien dat het vaak slechte keuzes zijn die tot die situatie hebben geleid en dat het slechts zelden iemand zomaar overkomt.
Ja oke, dat klopt. Soms zie ik met mijn naieve 20-jarige brein mensen waarvan ik denk jeeeez je hebt niet eens werk of een andere inkomstenbron of iets wat je leven op de rit houdt, en toch woon je best oke en heb je een best oke leven. Magie. Dus dan zal het vast niet helemaal verkloot zijn. Of ze zijn met een rijke partner getrouwd (maar dat ambieer ik niet)

En ja, als ik naar teenmom kijk voel ik me soms best goed dat ik nu zit te leren voor m'n examens. Maargoed dat is best cruel van mij.
pi_161706810
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 00:19 schreef Jenji het volgende:
Dat is relatief. Niet alle mensen kunnen zich het zelfde permitteren.
Klopt, als je als Gooisch kakkertje je MBO verkloot betaald pappie wel weer voor de volgende studie. Voor mensen zonder zulke ouders is het een stuk moeilijker om dit te doen, want veel werken en studie is geen handige combi. No offence.
  maandag 25 april 2016 @ 19:06:45 #28
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_161708163
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 18:17 schreef eenzame_kat het volgende:

[..]

Klopt, als je als Gooisch kakkertje je MBO verkloot betaald pappie wel weer voor de volgende studie. Voor mensen zonder zulke ouders is het een stuk moeilijker om dit te doen, want veel werken en studie is geen handige combi. No offence.
Daarom kan je ook lenen bij DUO.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  maandag 25 april 2016 @ 19:13:16 #29
316130 Ti-boy
In Trance!
pi_161708396
Ik ben maatschappelijk werker bij een instelling voor (ex-) dak- en thuislozen. Over het algemeen moet je het wel heel bond hebben gemaakt om zo diep in de put te raken. Financiële schulden, verslavingen, psychische problemen, nauwelijks een sociaal netwerk om hen heen, contact met Justitie..

Volgens mij moet jij je daar niet zo zorgen om maken. Het feit dat jij je er al zo bewust mee bezig bent (en het wil voorkomen), dat zegt al genoeg. Komt goed.
pi_161710483
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 18:17 schreef eenzame_kat het volgende:

[..]

Klopt, als je als Gooisch kakkertje je MBO verkloot betaald pappie wel weer voor de volgende studie. Voor mensen zonder zulke ouders is het een stuk moeilijker om dit te doen, want veel werken en studie is geen handige combi. No offence.
Een perfect voorbeeld
pi_161711964
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2016 21:20 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

Daarom dus. Voor dat punt kan je je leven nog op rit krijgen, maar meestal kunnen mensen hun vastgeroeste patronen niet meer veranderen. Zij die dat wel kunnen worden vaak als voorbeeld aangehaald en bewonderd.
In Heerjansdam staat nog een action, als ik jou was zou ik alvast solliciteren!
pi_161718626
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 19:06 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Daarom kan je ook lenen bij DUO.
Ja en later geen zak op de huizenmarkt in kunnen brengen omdat je je leninkje nog aan je broekspijp hebt hangen.
  dinsdag 26 april 2016 @ 00:17:15 #33
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_161718830
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 00:06 schreef eenzame_kat het volgende:

[..]

Ja en later geen zak op de huizenmarkt in kunnen brengen omdat je je leninkje nog aan je broekspijp hebt hangen.
Investeren in jezelf heet dat. Op de lange termijn pluk je er de vruchten van, je kan nou eenmaal niet alles hebben.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_161718932
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 00:17 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Investeren in jezelf heet dat. Op de lange termijn pluk je er de vruchten van, je kan nou eenmaal niet alles hebben.
Maar vertel mij waarom de overheid er wel voor kiest om in een stufiopvretend niet naar school-gaand mbo rotterdammetje te investeren en niet in een hardwerkende gemotiveerde hopelijk geneeskundestudent to be zoals ik?

En oja: waarom rijke tatta's die eigenlijk de stufi gewoon voor de lol erbij hebben om van te zuipen terwijl papa toch de gehele studie betaald?

Kan al dat geld niet opgespaard worden om aan mensen te geven die het wel echt nodig hebben én er daadwerkelijk iets mee doen?
  dinsdag 26 april 2016 @ 02:14:23 #35
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_161719856
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 00:23 schreef eenzame_kat het volgende:

[..]

Maar vertel mij waarom de overheid er wel voor kiest om in een stufiopvretend niet naar school-gaand mbo rotterdammetje te investeren en niet in een hardwerkende gemotiveerde hopelijk geneeskundestudent to be zoals ik?

En oja: waarom rijke tatta's die eigenlijk de stufi gewoon voor de lol erbij hebben om van te zuipen terwijl papa toch de gehele studie betaald?

Kan al dat geld niet opgespaard worden om aan mensen te geven die het wel echt nodig hebben én er daadwerkelijk iets mee doen?
Omdat die mensen later minder gaan verdienen dan jij, dat is de redenatie. Ik snap niet precies waar die minachting voor die mensen vandaan komt bij je, je klinkt nogal gefrustreerd en jaloers omdat jij geen gratis geld krijgt. :'( :'( :'(

Ik snap niet precies wat het probleem is met extra bijlenen terwijl de ouders van die studenten hun collegegeld betalen. Moeten ze toch lekker zelf weten? Hier klink je ook nogal jaloers weer.

Dat geld wordt ook uitgegeven aan mensen die er wat mee doen en het nodig hebben, denk aan langdurige zieken.

Jij moet eens niet zo zeiken en zielig doen. Ga gewoon naar school, leen wat geld bij en dok dat na afloop terug als je een baan hebt gevonden, daarna kan je nog 40 jaar profiteren van de voorsprong die je hebt met een goede studie. Poeh hé, wat heb je het toch zwaar meid. Net zoals iedere andere student. :') Probeer anders gewoon eens te werken naast je studie, doe ik ook. Werkt prima. Als je dat allemaal niet kan handelen moet je misschien eens beseffen dat hoger onderwijs dan toch niet voor jou is weg gelegd.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_161720720
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 02:14 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ik snap niet precies wat het probleem is met extra bijlenen terwijl de ouders van die studenten hun collegegeld betalen. Moeten ze toch lekker zelf weten? Hier klink je ook nogal jaloers weer.
Omdat dit mensen met weinig financiële draagkracht ervan weerhoudt om een goede opleiding te gaan doen en het lenen van (voor die mensen enorme) geldbedragen zelf ook een extra stressfactor is die extra druk en zorgen legt op de student van armere komaf (zeker als er ook nog andere onzekerheden zijn, zoals huisvesting, minder draagvlak voor het studeren vanaf het thuisfront bovenop een zwaard van Damocles dat studieschuld heet (je moet het wurgende effect op de psyche van een financiële schuld niet baggetaliseren)). Dit studeert gewoon niet zo fijn, terwijl dit wel nodig is om je volledig op een studie te kunnen richten.

En daarbij heeft eenzame_kat ook gewoon een goed punt: Dit geld werd door studenten wiens studie sowieso al door hun ouders betaald werden, gebruikt als goedkoop investeringsgeld (vooral vanwege de lage rente) en kwam dus niet terecht daar waar het voor bedoeld was.
  dinsdag 26 april 2016 @ 09:47:23 #37
456432 Kamina
Tenacious!
pi_161721305
So what? Anders was er geheel geen rente ontvangen door de staat.

Lenen hoort erbij in deze economie, of het nou voor een studie of een huis is.
1 + 1 = blauw
pi_161721310
Je kijkt teveel naar wat anderen hebben/niet hebben/doen/niet doen.

Het is nu eenmaal niet gelijk verdeeld. Kun je over gaan zitten miespelen, maar daar is nog nooit iemand beter van geworden.
Ja doei.
pi_161721476
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 09:47 schreef Kamina het volgende:
So what? Anders was er geheel geen rente ontvangen door de staat.

Lenen hoort erbij in deze economie, of het nou voor een studie of een huis is.
Dat geld dat door de overheid eigenlijk bedoeld is als studiefinancieringsondersteuning, maar door rijke studenten gebruikt wordt om (bijvoorbeeld) mee te gaan beleggen, had door de overheid ook elders nuttiger besteed kunnen worden en ik denk dat het eenzame_kat daarom te doen was, dus zo vreemd vind ik haar reactie niet.
ts heeft in haar OP al laten weten met angsten te zitten en blijkbaar is dit onderwerp iets dat bij haar speelt. Ten slotte is dit haar topic en ook al begrijp ik jouw reactie ook wel (een beetje een "waarom zou je je daar druk om maken? Dit is toch niet iets waar je wat aan kunt veranderen"), dat neemt niet weg dat ts daar best wel een mening over mag geven (die m.i. ook best uitgesproken zou mogen worden) en dat ze hiermee in haar hoofd zit.
pi_161723249
Ik heb ook wel eens gedacht dat ik te dom was voor mn studie en het niet ging halen.
Toch uiteindelijk een bachelor gehaald en nu bezig met de master. Zal nog wel even duren, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Lenen voor je studie: liever niet, maar als het echt nodig is beter wel, zodat je iig je studie kan afmaken en op kamers kan enzo.
  dinsdag 26 april 2016 @ 11:59:44 #41
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_161723287
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2016 08:37 schreef magnetronkoffie het volgende:
Omdat dit mensen met weinig financiële draagkracht ervan weerhoudt om een goede opleiding te gaan doen en het lenen van (voor die mensen enorme) geldbedragen zelf ook een extra stressfactor is die extra druk en zorgen legt op de student van armere komaf (zeker als er ook nog andere onzekerheden zijn, zoals huisvesting, minder draagvlak voor het studeren vanaf het thuisfront bovenop een zwaard van Damocles dat studieschuld heet (je moet het wurgende effect op de psyche van een financiële schuld niet baggetaliseren)). Dit studeert gewoon niet zo fijn, terwijl dit wel nodig is om je volledig op een studie te kunnen richten.
Wacht, dus omdat andere studenten geld krijgen van pap en mam en daarnaast bijlenen, worden studenten die niks krijgen van hun ouders ervan weerhouden ook een studie te volgen? Hoe dan?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_161723339
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 11:57 schreef DoubleDip het volgende:
Ik heb ook wel eens gedacht dat ik te dom was voor mn studie en het niet ging halen.
Toch uiteindelijk een bachelor gehaald en nu bezig met de master. Zal nog wel even duren, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Lenen voor je studie: liever niet, maar als het echt nodig is beter wel, zodat je iig je studie kan afmaken en op kamers kan enzo.
Vind ik ook :Y . Een ieder moet voor zichzelf/haarzelf het totaalplaatje afwegen of het wel of niet de moeite waard is :)
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 11:59 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Wacht, dus omdat andere studenten geld krijgen van pap en mam en daarnaast bijlenen, worden studenten die niks krijgen van hun ouders ervan weerhouden ook een studie te volgen? Hoe dan?
Ik denk dat je mijn post beter nog een keertje kan gaan lezen. Je mag trouwens ook een beetje meer nuanceren, Telegraaf-meneertje :P
  dinsdag 26 april 2016 @ 12:07:04 #43
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_161723360
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2016 12:05 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Vind ik ook :Y . Een ieder moet voor zichzelf/haarzelf het totaalplaatje afwegen of het wel of niet de moeite waard is :)

[..]

Ik denk dat je mijn post beter nog een keertje kan gaan lezen. Je mag trouwens ook een beetje meer nuanceren, Telegraaf-meneertje :P
Je zegt letterlijk dat het studenten met weinig financiële middelen het ervan weerhoudt een goede opleiding te volgen. In je eerste zin. En ik vul sommige dingen wat zwart-wit in, maar hoe vaak ik dit soort geklaag wel niet tegen kom, je hoort het overal.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_161723472
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 12:07 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Je zegt letterlijk dat het studenten met weinig financiële middelen het ervan weerhoudt een goede opleiding te volgen. In je eerste zin. En ik vul sommige dingen wat zwart-wit in, maar hoe vaak ik dit soort geklaag wel niet tegen kom, je hoort het overal.
En in de rest van diezelfde post heb ik dit uitgelegd.
Je weet dat als je dingen zwart-witter ziet, dat de dingen die jij voor ogen krijgt, door jou dan ook meer als zwart-wit geïnterpreteerd gaan worden he? Iemand die alleen maar zwart of wit ziet, zal menen dat er meer zwart is in de wereld dan iemand die wel in kleur kan zien en sowieso help je ts er ook niet mee door zeg maar te gaan 'terugklagen'. 't helpt jou trouwens ook niet, daar je zo mensen tegen jou in het harnas jaagt en daarmee effectieve communicatie belet, en dat is gewoon zonde en onnodig.
  dinsdag 26 april 2016 @ 12:17:37 #45
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_161723530
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2016 12:14 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

En in de rest van diezelfde post heb ik dit uitgelegd.
Je weet dat als je dingen zwart-witter ziet, dat de dingen die jij voor ogen krijgt, door jou dan ook meer als zwart-wit geïnterpreteerd gaan worden he? Iemand die alleen maar zwart of wit ziet, zal menen dat er meer zwart is in de wereld dan iemand die wel in kleur kan zien en sowieso help je ts er ook niet mee door zeg maar te gaan 'terugklagen'. 't helpt jou trouwens ook niet, daar je zo mensen tegen jou in het harnas jaagt en daarmee effectieve communicatie belet, en dat is gewoon zonde en onnodig.
Ik mis gewoon de causaliteit tussen het feit dat studenten met rijke ouders schijnbaar andere studenten ervan weerhouden ook een studie te volgen, alleen omdat ze extra bijlenen naast het geld van hun ouders.

Jij haalt vervolgens alleen maar redenen aan als extra stress enz. dat heeft dus helemaal niks te maken met dat andere studenten meer geluk hebben ouders te hebben die zelf meebetalen aan de studie van hun kinderen.

Ik snap best dat het lastiger presteren is als je moet bijlenen omdat je anders de boel niet kan betalen, maar het heeft gewoon niks te maken met studenten die die problematiek niet ervaren.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  dinsdag 26 april 2016 @ 13:30:50 #46
456432 Kamina
Tenacious!
pi_161724721
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 12:17 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ik mis gewoon de causaliteit tussen het feit dat studenten met rijke ouders schijnbaar andere studenten ervan weerhouden ook een studie te volgen, alleen omdat ze extra bijlenen naast het geld van hun ouders.

Jij haalt vervolgens alleen maar redenen aan als extra stress enz. dat heeft dus helemaal niks te maken met dat andere studenten meer geluk hebben ouders te hebben die zelf meebetalen aan de studie van hun kinderen.

Ik snap best dat het lastiger presteren is als je moet bijlenen omdat je anders de boel niet kan betalen, maar het heeft gewoon niks te maken met studenten die die problematiek niet ervaren.
Het is pure projectie.
1 + 1 = blauw
pi_161726616
Ik heb die angst ook wel. Dat als de omstandigheden tegen zouden zitten, ik af zou zakken door sociaal isolement en verslavingsgevoeligheid.
pi_161742685
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 02:14 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Omdat die mensen later minder gaan verdienen dan jij, dat is de redenatie. Ik snap niet precies waar die minachting voor die mensen vandaan komt bij je, je klinkt nogal gefrustreerd en jaloers omdat jij geen gratis geld krijgt. :'( :'( :'(

Ik snap niet precies wat het probleem is met extra bijlenen terwijl de ouders van die studenten hun collegegeld betalen. Moeten ze toch lekker zelf weten? Hier klink je ook nogal jaloers weer.

Dat geld wordt ook uitgegeven aan mensen die er wat mee doen en het nodig hebben, denk aan langdurige zieken.

Jij moet eens niet zo zeiken en zielig doen. Ga gewoon naar school, leen wat geld bij en dok dat na afloop terug als je een baan hebt gevonden, daarna kan je nog 40 jaar profiteren van de voorsprong die je hebt met een goede studie. Poeh hé, wat heb je het toch zwaar meid. Net zoals iedere andere student. :') Probeer anders gewoon eens te werken naast je studie, doe ik ook. Werkt prima. Als je dat allemaal niet kan handelen moet je misschien eens beseffen dat hoger onderwijs dan toch niet voor jou is weg gelegd.
Ik betwijfel of jij het hoger onderwijs ooit gehaald hebt, want jij schijnt te kunnen verzinnen uit mijn verhaal dat ik jaloers ben op mensen die hard werken en stufi krijgen. Welnee, mijnheer. Het gaat me om de profiterende tokkies die de stufi eigenlijk alleen voor de leuk ernaast hebben. En dat gaat niet om jaloezie, maar om rechtvaardigheid. Even cursusje begrijpend lezen nemen.
pi_161742760
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 09:47 schreef motorbloempje het volgende:
Je kijkt teveel naar wat anderen hebben/niet hebben/doen/niet doen.

Het is nu eenmaal niet gelijk verdeeld. Kun je over gaan zitten miespelen, maar daar is nog nooit iemand beter van geworden.
Het is niet alsof ik er wakker van lig. Ik werk en studeer gewoon door. Ik vind het alleen onrechtvaardig.
pi_161742821
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 12:07 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Je zegt letterlijk dat het studenten met weinig financiële middelen het ervan weerhoudt een goede opleiding te volgen. In je eerste zin. En ik vul sommige dingen wat zwart-wit in, maar hoe vaak ik dit soort geklaag wel niet tegen kom, je hoort het overal.
Een geneeskundeopleiding kost nu eenmaal meer dan mbo niveau 2. Dan zeg jij weer: ja dan kun je toch gaan lenen. Och ja, ik leen het geld graag bij van mensen die toch de stufi voor de lol erbij hebben. Als al dat geld eens nuttiger besteed zou worden, zouden we dat hele taffes leenstelsel niet eens hebben.
pi_161742850
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2016 09:59 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat geld dat door de overheid eigenlijk bedoeld is als studiefinancieringsondersteuning, maar door rijke studenten gebruikt wordt om (bijvoorbeeld) mee te gaan beleggen, had door de overheid ook elders nuttiger besteed kunnen worden en ik denk dat het eenzame_kat daarom te doen was, dus zo vreemd vind ik haar reactie niet.
ts heeft in haar OP al laten weten met angsten te zitten en blijkbaar is dit onderwerp iets dat bij haar speelt. Ten slotte is dit haar topic en ook al begrijp ik jouw reactie ook wel (een beetje een "waarom zou je je daar druk om maken? Dit is toch niet iets waar je wat aan kunt veranderen"), dat neemt niet weg dat ts daar best wel een mening over mag geven (die m.i. ook best uitgesproken zou mogen worden) en dat ze hiermee in haar hoofd zit.
Jij snapt mijn punt.
pi_161745663
Maar, misschien kun je weer wat terug naar de TT en de OP? :) Dit is allemaal een beetje afdwaling verder.
Ja doei.
  woensdag 27 april 2016 @ 13:08:19 #53
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_161750878
quote:
1s.gif Op woensdag 27 april 2016 00:04 schreef eenzame_kat het volgende:

[..]

Ik betwijfel of jij het hoger onderwijs ooit gehaald hebt, want jij schijnt te kunnen verzinnen uit mijn verhaal dat ik jaloers ben op mensen die hard werken en stufi krijgen. Welnee, mijnheer. Het gaat me om de profiterende tokkies die de stufi eigenlijk alleen voor de leuk ernaast hebben. En dat gaat niet om jaloezie, maar om rechtvaardigheid. Even cursusje begrijpend lezen nemen.
Want? Ze hebben daar toch gewoon recht op. Moeten zij lekker zelf weten wat ze ermee doen. Dat jij het nodig hebt omdat je niet werkt, is jouw keuze.

Ik studeer zelf ook, ik jank alleen niet zoveel en plaats mezelf niet in de slachtofferrol zoals jij.

quote:
1s.gif Op woensdag 27 april 2016 00:09 schreef eenzame_kat het volgende:

[..]

Een geneeskundeopleiding kost nu eenmaal meer dan mbo niveau 2. Dan zeg jij weer: ja dan kun je toch gaan lenen. Och ja, ik leen het geld graag bij van mensen die toch de stufi voor de lol erbij hebben. Als al dat geld eens nuttiger besteed zou worden, zouden we dat hele taffes leenstelsel niet eens hebben.
Je kan gewoon van DUO lenen dus wat lul je nou?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  woensdag 27 april 2016 @ 13:31:07 #54
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_161751535


[ Bericht 51% gewijzigd door schrijfveer op 27-04-2016 13:56:50 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')