abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_7014209
Sommige zijn moeilijk, andere wat makkelijker. Enjoy!

1. Ik heb een heleboel postzegels van 5 en 17 cent. Wat is de grootste waarde die ik niet met een combinatie van deze 2 verschillende waarden kan bereiken?

2. Een zak bevat een fiche waarvan bekend is dat deze of wit of zwart is. Er wordt een witte fiche in de zak gedaan, de zak wordt geschud en er wordt blind een fiche uitgehaald. Deze is wit.
Hoe groot is de kans dat er nu nog een witte fiche in de zak zit?

3. Men kiest 3 willekeurige punten op een oneindig vlak. Hoe groot is de kans dat zij de hoekpunten van een stomphoekige driehoek vormen?

4. Ik heb geen horloge, maar wel een opwindbare klok, maar ik vergeet regelmatig hem op te winden. Toen dit weer eens het geval bleek, ging ik naar het huis van een vriend, luisterde daar de hele avond naar muziek, en daarna ging ik weer terug naar huis. Thuisgekomen zette ik de klok op de juiste tijd.
Hoe heb ik dat gedaan?

5. In de volgende breuk, die ook te schrijven is als een repeterende decimaal, zijn de cijfers vervangen door letters. Wat is de breuk in gewone cijfers?

code:
EVE
---  =  ,TALKTALKTALKTALKTALK...
DID

Unox, the worst operating system.
pi_7014253
2 = 50%
4 = teletext?
  woensdag 27 november 2002 @ 01:24:03 #3
20104 BlackJack
Comfortably drunk
pi_7014280
quote:
Op woensdag 27 november 2002 01:20 schreef -Ma3stro- het volgende:
2 = 50%
4 = teletext?
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
pi_7014281
quote:
Op woensdag 27 november 2002 01:20 schreef -Ma3stro- het volgende:
2 = 50%
Fout.
quote:
4 = teletext?
Nee, heb ik niet, en ik heb ook geen computer met NTP tijdssynchronisatie
Unox, the worst operating system.
  woensdag 27 november 2002 @ 01:26:12 #5
20104 BlackJack
Comfortably drunk
pi_7014291
volgens mij was 2 67%
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
pi_7014304
quote:
Op woensdag 27 november 2002 01:26 schreef BlackJack het volgende:
volgens mij was 2 67%
Onderbouw dat maar.
Unox, the worst operating system.
pi_7014336
quote:
Onderbouw dat maar.
Kortom, het antwoord is goed
pi_7014367
quote:
Op woensdag 27 november 2002 01:32 schreef Semjase het volgende:

[..]

Kortom, het antwoord is goed


Zonder onderbouwing is elk antwoord fout.
Unox, the worst operating system.
  † In Memoriam † woensdag 27 november 2002 @ 01:42:19 #9
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7014393
Veel te laat voor dit

1. is 18?

3. is oneindig?

4. je weet hoe lang je erover doet om thuis te komen?

pi_7014401
1: 63
2: de kans op wit trekken bij Wit, Wit = 1, de kans op wit trekken bij Zwart, Wit is 1/2, dus de kans dat ze beiden wit zijn is: 1 / (1 + 1/2)
3: 50% neem twee punten vast, 50% kans dat het derde punt onder de loodrechte lijn door punt 2 tov lijn 1,2 ligt
pi_7014415
quote:
Op woensdag 27 november 2002 01:15 schreef Schorpioen het volgende:
2. Een zak bevat een fiche waarvan bekend is dat deze of wit of zwart is. Er wordt een witte fiche in de zak gedaan, de zak wordt geschud en er wordt blind een fiche uitgehaald. Deze is wit.
Hoe groot is de kans dat er nu nog een witte fiche in de zak zit?
Mogelijkheid 1: Er zaten twee witte fiches in de zak. Kans dat er een witte fiche uit gehaald wordt is 100%. In dit geval zal de tweede fiche ook wit zijn.
Mogelijkheid 2: Er zat een witte en een zwarte fiche in de zak. Kans dat er een witte fiche uit gehaald wordt is 50%. In dat geval zal de tweede fiche zwart zijn.

Totale kans dat mogelijkheid 1 voor komt (en dat de tweede fiche dus wit is) is dus 66,7%.

pi_7014451
4:
Voordat je vertrekt windt je de klok op
je kijkt hoe laat het is op je klok als je vertrekt A
Als je bij je vriend aankomt kijk je hoe laat het is B
Je kijkt hoe laat het is als je weg gaat C
Je kijkt hoe laat het op jouw klok is als je terugkomt D
Je zet de klok op: C+((D-A) - (C-B))
nl de tijd op de klok van je vriend plus de tijd die je nodig hebt om terug te lopen
pi_7014494
quote:
Op woensdag 27 november 2002 01:42 schreef NorthernStar het volgende:
Veel te laat voor dit

1. is 18?


En 19 kan wel dan? Fout dus.
quote:
3. is oneindig?
Fout.
Unox, the worst operating system.
pi_7014502
quote:
4:
Voordat je vertrekt windt je de klok op
je kijkt hoe laat het is op je klok als je vertrekt A
Als je bij je vriend aankomt kijk je hoe laat het is B
Je kijkt hoe laat het is als je weg gaat C
Je kijkt hoe laat het op jouw klok is als je terugkomt D
Je zet de klok op: C+((D-A) - (C-B))
nl de tijd op de klok van je vriend plus de tijd die je nodig hebt om terug te lopen
Dit klopt niet volgens mij, je neemt namelijk de tijd van vertrek bij de vriend en telt hier je totale reistijd bij op (heen & terug dus!!!). En dan ga je dus de fout in
You scumbag, you maggot, you cheap lousy faggot, happy christmas your arse, I pray God it's our last...
pi_7014511
quote:
Op woensdag 27 november 2002 01:15 schreef Schorpioen het volgende:
Sommige zijn moeilijk, andere wat makkelijker. Enjoy!

1. Ik heb een heleboel postzegels van 5 en 17 cent. Wat is de grootste waarde die ik niet met een combinatie van deze 2 verschillende waarden kan bereiken?


We kijken naar de rest bij deling door 5. Bij een rest van 3 heb je altijd 4*17 nodig, want dat is het kleinste veelvoud van 17 dat rest 3 bij deling door 5 levert. Maar dat betekent dat het kleinste getal onder de 4*17 met rest 3 na deling door 5 niet uit te drukken is in postzegels van 5 en 17. Dat is dus 63. Omdat de andere resten worden gecoverd door kleinere veelvouden van 17 is er geen groter voorbeeld te verzinnen. Einde bewijs.

[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 27-11-2002 02:01]

Wittgenstein
pi_7014512
quote:
Op woensdag 27 november 2002 01:58 schreef rogiernota het volgende:

[..]

Dit klopt niet volgens mij, je neemt namelijk de tijd van vertrek bij de vriend en telt hier je totale reistijd bij op (heen & terug dus!!!). En dan ga je dus de fout in


ach ja indd, nog delen door 2 het is indd nogal laat :-)

Om die eerste nog wat te onderbouwen:
stel je hebt een getal a, groter dan 63
neem dan b de rest van a gedeeld door 5, er is een veelvoud van 17 kleiner dan 63 (noem deze e) met als rest gedeeld door 5 het getal b, neem nu e + 5*t = a, e is kleiner dan 63, dus t is positief en dus is a te schrijven als som van 5 en 17 QED

pi_7014514
quote:
Op woensdag 27 november 2002 01:43 schreef TeInfatuo het volgende:
1: 63
2: de kans op wit trekken bij Wit, Wit = 1, de kans op wit trekken bij Zwart, Wit is 1/2, dus de kans dat ze beiden wit zijn is: 1 / (1 + 1/2)
Beiden goed.
quote:
3: 50% neem twee punten vast, 50% kans dat het derde punt onder de loodrechte lijn door punt 2 tov lijn 1,2 ligt
Hartstikke fout.
Unox, the worst operating system.
pi_7014530
3: de kans dat dat zo is, is 1, tenminste als je de voor de hand liggende kansverdeling neemt
pi_7014550
quote:
Op woensdag 27 november 2002 02:05 schreef TeInfatuo het volgende:
3: de kans dat dat zo is, is 1, tenminste als je de voor de hand liggende kansverdeling neemt
Natuurlijk niet. Het kan ook een scherphoekige driehoek vormen.
Een stomphoekige driehoek is een driehoek met een hoek groter dan 90 graden.
Unox, the worst operating system.
pi_7014563
quote:
ach ja indd, nog delen door 2 het is indd nogal laat :-)
Weer fout dus...je gaat er vanuit dat heen en terug dezelfde tijd in beslag neemt, wat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn
You scumbag, you maggot, you cheap lousy faggot, happy christmas your arse, I pray God it's our last...
pi_7014577
quote:
Op woensdag 27 november 2002 02:09 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Het kan ook een scherphoekige driehoek vormen.
Een stomphoekige driehoek is een driehoek met een hoek groter dan 90 graden.


Als de kans op een gebeurtenis 0 is, dan kan dit toch voorkomen, ja ik weet het, dat is volkomen tegenintuitief, maar toch is het waar.
Maar omdat dit fout is wil ik wel weten hoe je die drie punten willekeurig kiest.
pi_7014578
3: De drie hoeken van een driehoek zijn samen 180 graden, hoe groot is de kans dat 1 van de hoeken groter is dan 90 graden? zoiets misschien? of moet je het grafisch oplossen?
You scumbag, you maggot, you cheap lousy faggot, happy christmas your arse, I pray God it's our last...
pi_7014596
quote:
Op woensdag 27 november 2002 02:17 schreef TeInfatuo het volgende:

[..]

Als de kans op een gebeurtenis 0 is, dan kan dit toch voorkomen, ja ik weet het, dat is volkomen tegenintuitief, maar toch is het waar.
Maar omdat dit fout is wil ik wel weten hoe je die drie punten willekeurig kiest.


Gewoon, geheel willekeurig. Als je 3 punten kiest in een plat vlak, en je verbindt ze dan mag je er van uitgaan dat je een driehoek krijgt. De kans dat ze alledrie op een lijn liggen is te verwaarlozen.
Je hebt dan een kans dat je een stomphoekige of een scherphoekige driehoek krijgt. Hoe groot is de kans op een stomphoekige, en dan wil ik een exact antwoord. Geen afrondingen dus.
Unox, the worst operating system.
  woensdag 27 november 2002 @ 02:32:27 #24
19597 Skull
Stay hungry!
pi_7014639
quote:
Op woensdag 27 november 2002 02:24 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Gewoon, geheel willekeurig. Als je 3 punten kiest in een plat vlak, en je verbindt ze dan mag je er van uitgaan dat je een driehoek krijgt. De kans dat ze alledrie op een lijn liggen is te verwaarlozen.
Je hebt dan een kans dat je een stomphoekige of een scherphoekige driehoek krijgt. Hoe groot is de kans op een stomphoekige, en dan wil ik een exact antwoord. Geen afrondingen dus.


1/4

Een van de hoeken wordt gevormd uit de andere hoeken. De kans is even groot dat een hoek groter of kleiner is dan 90 graden dus 1/2
1/2*1/2 = 1/4

I don't even know what I'm doing here.
pi_7014655
(Poging tot 3.) Visualiseer het vlak a+b+c=180 graden; alle waarden van (a,b,c) corresponderen met mogelijke driehoeken. Waar geldt a+b > 90 en a < 90, b < 90, heeft de corresponderende driehoek geen stompe hoek. Een simpele schets leert dat het gaat om een driehoekig gebied met de oppervlakte van 1/8 van het totale gebied. Dek ans op geen enkele stompe hoek is dus 1/8. En de kans op wel een stompe hoek is 7/8.
Wittgenstein
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')