abonnement Unibet Coolblue
pi_161514398
Originele OP:

Game on. :)

Welkom bij het Centrale topic over Bijbel en Christendom :).

Wat is de bedoeling van dit topic?:

Discussiëren / vragen stellen over:

- (de geschiedenis en de oorsprong van) het christendom
- de verschillende stromingen
- prominente christenen / theologen / godsdienstwetenschappers
- de Bijbel, als ook de apocriefe geschriften
- godsbeeld (hoe zie je God etc)

Daarnaast zijn boekentips welkom, als ook interessante linkjes ^O^.

Doe maar liever niet:

- De bekende one-liners
- Topic kapen

Probeer een beetje respect op te brengen voor andermans denkwijze ;).

Deel 1: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom
Deel 2: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom # 2
Deel 3: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom # 3
Deel 4: F&L / [centraal] Bijbel en christendom #4
Deel 5: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom #5
Deel 6: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom #6
Deel 7: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom #7
Deel 8: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #8
Deel 9: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #9
Deel 10: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #10
Deel 11: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #11
Deel 12: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #12
Deel 13: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #13
Deel 14: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #14
Deel 15: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #15 (huidige deel)
Links

-Early Christian Writings: Teksten over het vroege christendom
-Biblija.net: De bijbel in allerlei talen en vertalingen
-CCEL.org: Teksten van de kerkvaders tot het concilie van Nicea
-(Link naar discussie over (mogelijke) verwijzingen naar Jezus buiten de bijbel; als iemand een goede link heeft hoor ik dat graag)
-
pi_161514427
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 21:39 schreef ATON het volgende:

[..]

O, maar dan delen we hetzelfde standpunt. Mij interesseert enkel waar de naam Elohim origineel vandaan komt en niet wat men er later van gemaakt heeft.
Je praat er nu wel wat raar in om. We hadden het over het scheppingsverhaal in Genesis, waarin jij zegt

quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 15:54 schreef ATON het volgende:
Juist. De goden ( staat in meervoudsvorm ) hadden dus gelogen.
Als ik je er dan op attendeer dat die meervoudsvorm niet een expliciet meervoud betekent, zeg jij dat het je om de etymologische oorsprong gaat. En als ik je er dan op attendeer dat zo'n etymologische oorsprong niet dezelfde interpretatie hoeft te kennen als het woord in de tekst waar we het nu over hebben (Genesis), kom je met dit antwoord.

't Is mooi als je het zelf begrijpt, maar ik snap er niks van.

Je kunt niet automatisch woorden in een tekst gaan herinterpreteren/hervertalen omdat ze (wellicht) in hun etymologische oorsprong een afwijkende betekenis/connotatie hebben gehad. Dat is geen wetenschap, maar pseudowetenschap.
-
pi_161515088
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 08:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je praat er nu wel wat raar in om. We hadden het over het scheppingsverhaal in Genesis, waarin jij zegt

[..]

Als ik je er dan op attendeer dat die meervoudsvorm niet een expliciet meervoud betekent, zeg jij dat het je om de etymologische oorsprong gaat. En als ik je er dan op attendeer dat zo'n etymologische oorsprong niet dezelfde interpretatie hoeft te kennen als het woord in de tekst waar we het nu over hebben (Genesis), kom je met dit antwoord.

't Is mooi als je het zelf begrijpt, maar ik snap er niks van.

Je kunt niet automatisch woorden in een tekst gaan herinterpreteren/hervertalen omdat ze (wellicht) in hun etymologische oorsprong een afwijkende betekenis/connotatie hebben gehad. Dat is geen wetenschap, maar pseudowetenschap.
Ja ja, jouw 'wetenschappelijke' insteek ken ik ondertussen wel.
Dan even een ' onwetenschappelijke 'vraag; Vanwaar komt het epos waar Genesis op gebaseerd is?
pi_161515350
Het is een beetje lastig om het kort samen te vatten omdat God Zich bekend maakt onder een bepaald naam, maar ook heeft Hij veel titels.
De eerste is dat in het Oude Testament niet alleen God Zich Elohim noemt, maar dat ook lagere, geschapen wezens zo genoemd worden. Zo lezen we in Psalm 82:6 dat de 'zonen van de Allerhoogste', dat zijn engelen, ook 'goden' (Elohim) worden genoemd (vergelijk bijvoorbeeld ook Psalm 97:7 met het citaat in Hebreeën 1:6!) en op vijf of zes plaatsen in de Schrift krijgen aardse rechters eveneens de titel 'Elohim', god (te weten: Ex.21:6; 22:8,9 (2x),28 en misschien ook 1Sam.2:25 - zie de Statenvertaling). Dit is echter niet zo verwonderlijk als we bedenken dat het woord 'Elohim' de betekenis in zich draagt van 'het opperste gezag in de schepping'. Wanneer Israël zaken had waarin 'recht' gesproken moest worden, dan waren er op deze aarde personen die van Godswege de bevoegdheid hadden ontvangen om deze geschillen te beslechten. Hun uitspraak was bindend, want die was met gezag bekleed, eenvoudig omdat de grote Rechter, de God van de schepping, 'de Rechter van de ganse aarde' (vergelijk Gen.18:25) hen als Zijn 'plaatsvervangers' op deze aarde had gesteld: zij waren Elohim op deze aarde!
pi_161515415
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 09:31 schreef ATON het volgende:

[..]

Ja ja, jouw 'wetenschappelijke' insteek ken ik ondertussen wel.
Dan even een ' onwetenschappelijke 'vraag; Vanwaar komt het epos waar Genesis op gebaseerd is?
Maar eigenlijk en dit is nog onwetenschappelijker, we hebben een edda een illiad een oddysee maar en hier komt het. Voordat die gepend waren, waren het vertel verhalen. Daarom zijn er wellicht varianten geweest die anders waren, maar ook zullen woorden niet in het schrijven maar ook in het vertellen veranderd zijn. In die zin is er geen puur origineel waar je op terug kan vallen. Ja in schrift maar deze komt van een jaren lange orale traditie. Met andere woorden naar de eerste geschreven versie gaan en zeggen 'zo is het, en niet anders.' is problematisch Want we vergeten dan die lange orale traditie.

En zo doende is alles van zulke legendes en verhalen omhuld in een laag van nevel en mist. Om dan een geschreven woord eruit te pakken is dan ook vrij onzinnig we weten het gesproken woord niet eens. Omdat die anders had kunnen zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2016 09:59:27 ]
pi_161515554
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 09:54 schreef Wilsophie_Schouten het volgende:
Het is een beetje lastig om het kort samen te vatten omdat God Zich bekend maakt onder een bepaald naam, maar ook heeft Hij veel titels.
De eerste is dat in het Oude Testament niet alleen God Zich Elohim noemt, maar dat ook lagere, geschapen wezens zo genoemd worden. Zo lezen we in Psalm 82:6 dat de 'zonen van de Allerhoogste', dat zijn engelen, ook 'goden' (Elohim) worden genoemd (vergelijk bijvoorbeeld ook Psalm 97:7 met het citaat in Hebreeën 1:6!) en op vijf of zes plaatsen in de Schrift krijgen aardse rechters eveneens de titel 'Elohim', god (te weten: Ex.21:6; 22:8,9 (2x),28 en misschien ook 1Sam.2:25 - zie de Statenvertaling). Dit is echter niet zo verwonderlijk als we bedenken dat het woord 'Elohim' de betekenis in zich draagt van 'het opperste gezag in de schepping'. Wanneer Israël zaken had waarin 'recht' gesproken moest worden, dan waren er op deze aarde personen die van Godswege de bevoegdheid hadden ontvangen om deze geschillen te beslechten. Hun uitspraak was bindend, want die was met gezag bekleed, eenvoudig omdat de grote Rechter, de God van de schepping, 'de Rechter van de ganse aarde' (vergelijk Gen.18:25) hen als Zijn 'plaatsvervangers' op deze aarde had gesteld: zij waren Elohim op deze aarde!
Feitelijk is Elohim een meervoudsvorm. Pas later kwamen de engelen en de monotheïstische God om de hoek kijken. De oorsprong bericht over de goden die de hemelen en de aarde schiepen. Een directe verwijzing dat het jodendom van oorsprong polytheïstisch was en pas later een monotheïstische religie werd.

Binnen het gnostische Christendom is God (Jahwe) dan ook geen monotheïstische God maar een Demiurg. Een van de zeven scheppende machten, die later binnen andere christelijke stromingen werden vertaald als de aartsengelen.
pi_161516032
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 09:58 schreef Argo het volgende:

[..]

Maar eigenlijk en dit is nog onwetenschappelijker, we hebben een edda een illiad een oddysee maar en hier komt het. Voordat die gepend waren, waren het vertel verhalen. Daarom zijn er wellicht varianten geweest die anders waren, maar ook zullen woorden niet in het schrijven maar ook in het vertellen veranderd zijn. In die zin is er geen puur origineel waar je op terug kan vallen. Ja in schrift maar deze komt van een jaren lange orale traditie. Met andere woorden naar de eerste geschreven versie gaan en zeggen 'zo is het, en niet anders.' is problematisch Want we vergeten dan die lange orale traditie.

En zo doende is alles van zulke legendes en verhalen omhuld in een laag van nevel en mist. Om dan een geschreven woord eruit te pakken is dan ook vrij onzinnig we weten het gesproken woord niet eens. Omdat die anders had kunnen zijn.
Mee eens. Eens men het ging opschrijven ( Torah ) wist men niet eens meer of dit nu ging om een meervoud- of enkelvoudsvorm. Net zo met de Koran. Vele begrippen hierin hadden een Aramese herkomst.
pi_161516227
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 09:31 schreef ATON het volgende:
Ja ja, jouw 'wetenschappelijke' insteek ken ik ondertussen wel.
Dus je bent het niet met me eens?

Je kunt het wel tussen aanhalingstekens plaatsen, maar dit is domweg hoe wetenschap werkt. Dat jij je eigen brouwsel gebruikt moet je zelf weten; daar heb ik eerder de nodige kritiek op gegeven waar je weinig mee lijkt te doen.

quote:
Dan even een ' onwetenschappelijke 'vraag; Vanwaar komt het epos waar Genesis op gebaseerd is?
Dat is een vraag an sich die hier nu niet direct aan de orde is. We hebben het over het scheppingsverhaal in de Tenach. Je kunt dan naar invloeden kijken van soortgelijke mythes waardoor de auteur is geïnspireerd, maar hier ging het om het woordje "elohim" en hoe dat in Genesis wordt gebruikt.

Je bewering eerder trouwens dat het woord "elohim" alleen in het genesis-verhaal voorkomt,

quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 17:46 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is een smoes met een baard. Enkel in Genesis komt het voor. Genesis is van Babylonische origine en waar de meervoudsvorm niet zo vreemd was. http://www.crystalinks.com/nephilim.html
klopt niet, en daar ga je verder ook niet op in, maar ik zou graag van je horen of je het met me eens bent dat die uitspraak van je niet klopt. Je argumentatie deugt dan al niet meer.

Volgens mij snap je jezelf ook niet helemaal meer.
-
pi_161516398
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 10:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Mee eens. Eens men het ging opschrijven ( Torah ) wist men niet eens meer of dit nu ging om een meervoud- of enkelvoudsvorm.
Dan zijn er direct drie vragen die opkomen:

• Waarom wordt er dan in Genesis 1:1 bijvoorbeeld een enkelvoud gebruikt als werkwoord ('bara' '), bij de meervoudsvorm 'Elohim'?
• Geldt dit alleen in het Genesisverhaal, een betrekkelijk jong verhaal in de Tenach? Of ook voor alle andere boeken waar het woord voorkomt?
• Geldt dit ook voor al die andere meervoudsvormen die ik je eerder gaf?

Drie simpele vragen :)

Ik zou wel graag willen weten hoe je dit zo stellig kunt zeggen.
-
pi_161516467
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 10:08 schreef Elzies het volgende:

De oorsprong bericht over de goden die de hemelen en de aarde schiepen.
Dan ook voor jou de vraag waarom het werkwoord 'schapen' in het enkelvoud staat in Gen.1:1. Volgens jou redenatie zou er "Breeshiet bariem elohim" moeten staan ipv "Breeshiet bara elohim".

En wat bedoel je met "de oorsprong"? De scheppingsmythe waardoor de auteur is geïnspireerd, of de Hebreeuwse grondtekst?
-
pi_161517828
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 10:47 schreef Haushofer het volgende:

een vraag an sich die hier nu niet direct aan de orde is. We hebben het over het scheppingsverhaal in de Tenach. Je kunt dan naar invloeden kijken van soortgelijke mythes waardoor de auteur is geïnspireerd, maar hier ging het om het woordje "elohim" en hoe dat in Genesis wordt gebruikt.
Tunnelvisie en verre van wetenschappelijke benadering.

quote:
Je bewering eerder trouwens dat het woord "elohim" alleen in het genesis-verhaal voorkomt,
klopt niet, en daar ga je verder ook niet op in, maar ik zou graag van je horen of je het met me eens bent dat die uitspraak van je niet klopt. Je argumentatie deugt dan al niet meer.
Omdat het woord " elohim " daar voor het eerst gebruikt werd en later elders opduikt in de rest van de Tenach. O, wat is dàt moeilijk om begrijpen...

quote:
Volgens mij snap je jezelf ook niet helemaal meer.
Dat is dan uw mening.
pi_161517878
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 10:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dan zijn er direct drie vragen die opkomen:

• Waarom wordt er dan in Genesis 1:1 bijvoorbeeld een enkelvoud gebruikt als werkwoord ('bara' '), bij de meervoudsvorm 'Elohim'?
• Geldt dit alleen in het Genesisverhaal, een betrekkelijk jong verhaal in de Tenach? Of ook voor alle andere boeken waar het woord voorkomt?
• Geldt dit ook voor al die andere meervoudsvormen die ik je eerder gaf?

Drie simpele vragen :)

Ik zou wel graag willen weten hoe je dit zo stellig kunt zeggen.
En ik zou van jou willen weten waar het origineel verhaal uit Genesis vandaan komt. :Y
pi_161517902
Het is opmerkelijk dat in Genesis 1 leven tot stand kwam of geschapen werd waarbij er verschillende werkwoorden gebruikt worden.
Al genoemd is het woord "bara" wat ook in "In den Beginne " voorkomt. Be è re shiet en het woord maken en formeren. ( asa) en alleen "bara" wordt gebruikt voor het scheppen van dieren en van de mens.

Ook het woord Egypte ( mitsraïm) is een meervoudsvorm, maar wel beperkt tot een dualiteit. Het is een kwestie van verhoudingen. Zo staat Egypte 2:1 t.o.v. Kanaän en dat uit zich in de getalswaarde van Mitsraim = 380 en Kanaän = 190. Men zegt ook wel dat in Egypte alles dubbel telde.Met getalswaarde bedoel ik dus de som van de getallen.

Zeker heeft het woord "Elohim" een meervoudskarakter, niettemin is de naam van God die strikt als eenheid wordt gezien.
Er zijn vele therorieën in omloop, men zegt dat het een majesteitsaanduiding is. Eigenlijk heb ik nog niet de juiste uitleg gevonden.
pi_161518032
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 11:58 schreef Wilsophie_Schouten het volgende:
Het is opmerkelijk dat in Genesis 1 leven tot stand kwam of geschapen werd waarbij er verschillende werkwoorden gebruikt worden.
Al genoemd is het woord "bara" wat ook in "In den Beginne " voorkomt. Be è re shiet en het woord maken en formeren. ( asa) en alleen "bara" wordt gebruikt voor het scheppen van dieren en van de mens.

Ook het woord Egypte ( mitsraïm) is een meervoudsvorm, maar wel beperkt tot een dualiteit. Het is een kwestie van verhoudingen. Zo staat Egypte 2:1 t.o.v. Kanaän en dat uit zich in de getalswaarde van Mitsraim = 380 en Kanaän = 190. Men zegt ook wel dat in Egypte alles dubbel telde.Met getalswaarde bedoel ik dus de som van de getallen.

Zeker heeft het woord "Elohim" een meervoudskarakter, niettemin is de naam van God die strikt als eenheid wordt gezien.
Er zijn vele therorieën in omloop, men zegt dat het een majesteitsaanduiding is. Eigenlijk heb ik nog niet de juiste uitleg gevonden.
Dat is te merken. 8-)
pi_161518121
Niet te vroeg juichen. Je kunt niet alles weten en wat is er mis met een zoektocht?
pi_161518234
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 11:57 schreef ATON het volgende:

[..]

En ik zou van jou willen weten waar het origineel verhaal uit Genesis vandaan komt. :Y
Precies zoals een "voorwoord" in een gewoon boek terechtkomt.
pi_161518466
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 11:56 schreef ATON het volgende:

[..]

Tunnelvisie en verre van wetenschappelijke benadering.

Dat klinkt nogal wrang uit jouw mond, iemand die methodiek als een bijzaak ziet.

quote:
Omdat het woord " elohim " daar voor het eerst gebruikt werd en later elders opduikt in de rest van de Tenach. O, wat is dàt moeilijk om begrijpen...

[..]

Dat is dan uw mening.
Dus je bent het met me eens dat jouw uitspraak eerder over het voorkomen van het woord dus niet klopt? Want dat beweerde je namelijik, niet wat je nu zegt. Het hebreeuwse scheppingsverhaal is volgens mij betrekkelijk jong. Als ik dus tekstgedeelten kan vinden waarin het woord als enkelvoud wordt gebruikt die ouder gedateerd worden dan het scheppingsverhaal, dan zou ik dus je hypothese kunnen verwerpen. Eens?
-
pi_161518725
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 11:57 schreef ATON het volgende:

[..]

En ik zou van jou willen weten waar het origineel verhaal uit Genesis vandaan komt. :Y
'Het origineel'? Je bedoelt dan invloeden vanuit de Gilgamesh epos en de Enuma Elish, neem ik aan.

Zou je mijn drie vragen kunnen beantwoorden en mijn laatste hierboven?
-
  maandag 18 april 2016 @ 12:46:56 #19
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161519059
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 11:57 schreef ATON het volgende:

[..]

En ik zou van jou willen weten waar het origineel verhaal uit Genesis vandaan komt. :Y
het was toch een mengelmoes van verschillende joodse stromingen/tradities?
pi_161519101
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 12:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

'Het origineel'? Je bedoelt dan invloeden vanuit de Gilgamesh epos en de Enuma Elish, neem ik aan.

Zou je mijn drie vragen kunnen beantwoorden en mijn laatste hierboven?
Neen, ik was eerst. :Y
pi_161519137
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 12:46 schreef Manke het volgende:

[..]

het was toch een mengelmoes van verschillende stromingen/tradities?
Is pas na de ballingschap in de Torah terecht gekomen. Wat denk je waar die mosterd vandaan kwam?
pi_161519247
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 12:48 schreef ATON het volgende:

[..]

Neen, ik was eerst. :Y
Het wordt weer het gebruikelijke 'lastige vragen ontwijken' en eigen misvattingen niet willen erkennen dus. Lamaar, 't is weer es goed zo :')
-
  maandag 18 april 2016 @ 12:55:18 #23
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161519248
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 12:50 schreef ATON het volgende:

[..]

Is pas na de ballingschap in de Torah terecht gekomen. Wat denk je waar die mosterd vandaan kwam?
mosterd?

Maar goed, had het hier lang geleden gelezen, misschien kan je het hele artikel vinden of kom je door de paywall

http://www.haaretz.com/jewish/features/.premium-1.657492
pi_161519645
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 12:22 schreef Haushofer het volgende:
Dus je bent het met me eens dat jouw uitspraak eerder over het voorkomen van het woord dus niet klopt? Want dat beweerde je namelijik, niet wat je nu zegt. Het hebreeuwse scheppingsverhaal is volgens mij betrekkelijk jong. Als ik dus tekstgedeelten kan vinden waarin het woord als enkelvoud wordt gebruikt die ouder gedateerd worden dan het scheppingsverhaal, dan zou ik dus je hypothese kunnen verwerpen. Eens?
Dit lijkt me een simpel geval van hypothese testen. Voor wie het nog interesseert:

Het woord "elohim" wordt ook in tekstgedeelten gebruikt die ouder worden gedateerd dan het Hebreeuwse scheppingsverhaal in Genesis (dat oorspronkelijke invloeden zoals b.v. uit de Gilgamesh of Enuma Elish iha ouder worden gedateerd dan deze boeken (zie b.v. https://en.wikipedia.org/wiki/Dating_the_Bible), doet er verder niet toe natuurlijk; we hebben het over de Hebreeuwse tekst en het Hebreeuwse woord 'elohim'!). Zie b.v.

Psalmen 3:2, 7:10, 10:13, ...
Job (naar mijn weten 1 van de boeken die het oudst is; de oorsprong wordt eeuwen voor het Genesisverhaal geplaatst) 1:1 1:5, 1:6 , ...
Deuteronomium 1:17, 4:7, ...

Allerlei tekstplaatsen (en er zijn nog meer, maar acht tekstplaatsen lijkt me genoeg om m'n punt te onderstrepen) waar Elohim als enkelvoud wordt gebruikt en die iha ouder worden gedateerd dan Genesis 1:1. Het idee dat het woord haar oorsprong kent vanuit de Babylonische ballingschap,

quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 21:39 schreef ATON het volgende:
Mij interesseert enkel waar de naam Elohim origineel vandaan komt en niet wat men er later van gemaakt heeft.
of dat de schrijver de oorspronkelijke betekenis niet meer kende (volgens mij vergeleek je dit ergens met eventuele aramese oorsprongen van de Koran), is dus buitengewoon onwaarschijnlijk.

En vandaar waarschijnlijk ook dat ATON niet ingaat op het feit dat hij incorrect meende dat het woord als zodanig alleen in Genesis voorkomt.

[ Bericht 7% gewijzigd door Haushofer op 18-04-2016 13:19:22 ]
-
  maandag 18 april 2016 @ 13:22:34 #25
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161519891
Vanaf welk punt in de bijbel begin de aanduiding met yhwh elohim?
pi_161520473
Waar iets origineels vandaan komt maakt weinig uit als iemand het veranderd. We hebben het hier over een tijd waar de taal alsmaar verandering doormaakte. Nieuwe termen moesten worden gevonden etc.

Neem nu het woord Fortuna door Machiavelli betekend in zijn tijd weer heel wat anders dan nu. Maar ook Kant met zijn kritiek waar kritiek scheiden betekend.

Waarom zou een oud epos niet een woord kunnen gebruiken wat later in een ander boek weer opduikt maar dan aan gesleuteld is? Je gaat er nooit echt achter komen wat de schrijver bedoelde. Je kan hem immers niet vragen, en teksten vroeger werden vooral opgelezen en niet belezen in je eentje onder kaarslicht.

We zitten hier te twisten over een literaire discussie die van origine zich grondvest in het orale in plaats van literaire. Helaas hadden ze geen voice recorders in die tijd.

Persoonlijk kan ik niet vallen over een zo'n woord, puur omdat het te complex is en al omring is door nevel.
pi_161520640
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 12:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het wordt weer het gebruikelijke 'lastige vragen ontwijken' en eigen misvattingen niet willen erkennen dus. Lamaar, 't is weer es goed zo :')
Van lastige vragen ontwijken gesproken !!
:W
pi_161520987
Vanaf het begin. Zie ook de onderstaande teksten.

Het woord 'Elohim', God, is een meervoud dat zijn we eens maar is vergelijkbaar met het Ons' in Gen.1:26; 3:22; 11:7.

Dit geldt trouwens niet alleen voor deze naam van God, maar ook voor vele andere (dit komt echter in het geheel niet tot uiting in onze Nederlandse vertalingen). Een enkel voorbeeld: in het bekende eerste vers van Prediker 12 staat in het Hebreeuws letterlijk: "Gedenk dan uw Scheppers in uw jeugd...". Zijn er dan meerdere goden? Nee, het is met dit woord 'scheppers' net als met het woord 'Elohim': Grammatikaal gezien is dit een meervoud, maar het heeft een enkelvoudige betekenis. Het bijbehorende werkwoord staat in het Hebreeuws dan ook altijd in het enkelvoud. Zo luidt Genesis 1:1 letterlijk: "In den beginne schiep (enkelvoud) goden (meervoud) de hemel en de aarde".
pi_161522866
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 14:09 schreef Wilsophie_Schouten het volgende:
Vanaf het begin. Zie ook de onderstaande teksten.

Het woord 'Elohim', God, is een meervoud dat zijn we eens maar is vergelijkbaar met het Ons' in Gen.1:26; 3:22; 11:7.

Dit geldt trouwens niet alleen voor deze naam van God, maar ook voor vele andere (dit komt echter in het geheel niet tot uiting in onze Nederlandse vertalingen). Een enkel voorbeeld: in het bekende eerste vers van Prediker 12 staat in het Hebreeuws letterlijk: "Gedenk dan uw Scheppers in uw jeugd...". Zijn er dan meerdere goden? Nee, het is met dit woord 'scheppers' net als met het woord 'Elohim': Grammatikaal gezien is dit een meervoud, maar het heeft een enkelvoudige betekenis. Het bijbehorende werkwoord staat in het Hebreeuws dan ook altijd in het enkelvoud. Zo luidt Genesis 1:1 letterlijk: "In den beginne schiep (enkelvoud) goden (meervoud) de hemel en de aarde".
Juist. En dit komt omdat het Genesis verhaal een polytheïstisch oorsprong heeft.
pi_161524338
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 09:54 schreef Wilsophie_Schouten het volgende:
Het is een beetje lastig om het kort samen te vatten omdat God Zich bekend maakt onder een bepaald naam, maar ook heeft Hij veel titels.
De eerste is dat in het Oude Testament niet alleen God Zich Elohim noemt, maar dat ook lagere, geschapen wezens zo genoemd worden. Zo lezen we in Psalm 82:6 dat de 'zonen van de Allerhoogste', dat zijn engelen, ook 'goden' (Elohim) worden genoemd (vergelijk bijvoorbeeld ook Psalm 97:7 met het citaat in Hebreeën 1:6!) en op vijf of zes plaatsen in de Schrift krijgen aardse rechters eveneens de titel 'Elohim', god (te weten: Ex.21:6; 22:8,9 (2x),28 en misschien ook 1Sam.2:25 - zie de Statenvertaling). Dit is echter niet zo verwonderlijk als we bedenken dat het woord 'Elohim' de betekenis in zich draagt van 'het opperste gezag in de schepping'. Wanneer Israël zaken had waarin 'recht' gesproken moest worden, dan waren er op deze aarde personen die van Godswege de bevoegdheid hadden ontvangen om deze geschillen te beslechten. Hun uitspraak was bindend, want die was met gezag bekleed, eenvoudig omdat de grote Rechter, de God van de schepping, 'de Rechter van de ganse aarde' (vergelijk Gen.18:25) hen als Zijn 'plaatsvervangers' op deze aarde had gesteld: zij waren Elohim op deze aarde!
God heeft de aarde in pacht gegeven aan de mens, dus de mens heeft een soort gezag over de aarde alleen moet de mens uiteindelijk wel verantwoording afleggen tegenover God over wat we met de aarde en al wat daar op is hebben gedaan.
In die zin hebben wij dus zelf dingen ook in de hand die gebeuren op de aarde zoals oorlogen, vernietiging van oerwouden en andere bossen en andere onnatuurlijk aanpassingen van land en water etc, waardoor dus weer bepaalde natuurrampen kunnen ontstaan.

Als er dus ergens staat goden dan kan dat dus ook slaan op een bepaald rechterlijk onpartijdig gezag.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_161524478
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 16:18 schreef sjoemie1985 het volgende:
God heeft de aarde in pacht gegeven aan de mens, dus de mens heeft een soort gezag over de aarde alleen moet de mens uiteindelijk wel verantwoording afleggen tegenover God over wat we met de aarde en al wat daar op is hebben gedaan.
Het zou zinvoller zijn indien we tegenover de mensheid verantwoording zouden afleggen. :Y
pi_161524549
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 16:23 schreef ATON het volgende:

[..]

Het zou zinvoller zijn indien we tegenover de mensheid verantwoording zouden afleggen. :Y
Tegenover welke ONPARTIJDIGE mensheid zou jij verantwoording kunnen/ willen afleggen?

Of heb je dan zoiets van, als die gene uiteindelijk de pijp uit is geldt het toch niet meer?
of als je zelf de pijp uit gaat hoef ik ook geen verantwoording meer af te leggen?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 18 april 2016 @ 16:33:28 #33
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161524704
Waar slaat de profetie in jesaja 17 op? Damascus is de oudst constant bewoonde stad welke nog bestaat, in dat stuk staat dat het geen stad meer zal zijn en vernietigd zal worden. Wel actueel.
pi_161525308
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 16:27 schreef sjoemie1985 het volgende:
Tegenover welke ONPARTIJDIGE mensheid zou jij verantwoording kunnen/ willen afleggen?
Bij mijn weten is er maar één mensheid hoor. Ik leg zeker geen verantwoording af aan een hersenspinsel.
pi_161525389
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 16:57 schreef ATON het volgende:

[..]

Bij mijn weten is er maar één mensheid hoor. Ik leg zeker geen verantwoording af aan een hersenspinsel.
Dus je gaat verantwoording aan je zelf afleggen?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_161525428
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 16:33 schreef Manke het volgende:
Waar slaat de profetie in jesaja 17 op? Damascus is de oudst constant bewoonde stad welke nog bestaat, in dat stuk staat dat het geen stad meer zal zijn en vernietigd zal worden. Wel actueel.
Heb je wel eens foto's gezien van hoe damascus er nu uit ziet sinds isis aanslagen pleegt en er daar ook andere aanvallen op worden uitgevoerd. ;)
Volgens mij is het daar momenteel al behoorlijk een puinhoop. ;)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_161525977
Als de zondeval bij de tienmiljardste mens was gebeurd zou het nog enigszins geloofwaardig zijn. Maar het ging gelijk bij de eerste al mis. Wat dom en onwetend van God? Dan onderschat je hem. En hij kon het voorkomen. Je ontwijkt mijn vraag.

Oh dus het kan zomaar nog een keer gebeuren? Een nieuwe opstand? Vrije wil he?

Wat duidelijk is dat de christelijke uitleg van Genesis, zeker in fundamentalistische hoek, faliekant fout is, Letterlijk nemen al helemaal. De oorsprong van het verhaal is veel ouder dan de bijbel.


Dit worden cirkels.
God had het kunnen voorkomen door een ander concept te kiezen. Zoiets als afgedwongen slaafs of dierlijk instinctmatig.
Geloofwaardig of niet, is van een andere orde; ik ondersteun je mening dat wat hier gebeurt best opmerkelijk is.
Ik herhaal mezelf: een vrije wil geeft vrijheid van keuze en die keuze kan zowel door liefde worden ingegeven als door zelfzucht.

Op je vraag of een nieuwe opstand door de vrije wil ‘zomaar nog een keer kan gebeuren’, moet je eerst beantwoorden welke vragen er bij die opstand betrokken zijn en wanneer die zijn beantwoord.
Vraag jezelf dus af wat Satan precies betwistte. Is het antwoord daarop inmiddels al bekend?
Zo ja, wat zal God dan met toekomstige opstandelingen doen?
Geef jij hier de antwoorden zelf eens op.

De oorsprong van het verhaal is inderdaad ouder dan de bijbel zelf; wat Genesis zegt over de oorsprong van hemel en aarde ook.
  maandag 18 april 2016 @ 17:43:15 #38
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161526216
Er is geen vrije wil, het is of slaaf zijn van de ene of van de ander, er is geen tussenweg.
Je krijgt wel de keuze wie je wil dienen.
pi_161526470
M.i. is de aarde en de 2 hemelen "in den beginne" geschapen en nergens staat wanneer dat was. Wij eten dat ook niet.
Er wordt ook weinig gezegd hoe de situatie toen was en hoelang dat geduurd heeft, wel weten we als we verder lezen dat de aarde "woest en ledig" is ( geworden) ( wohu taw bohu) dus het werd een chaos vanwege de afgrond.
Later in Ezechiël 28 en Jesaja 14 wordt verklaard hoe die chaos ontstaan is.
Doorlezend komen we dus bij een herstel van die verwoeste aarde in 6 dagen. Maar het blijft die aarde van "In den beginne" . 2 Petrus 3 noemt dat "de aarde van overlang die door water veroordeeld werd" en dus liep de aarde vol water en bij het herstel en het spreken van God liep het water via de sluizen weg en verscheen het uitspansel. In Genesis 2 wordt het een geboorte genoemd ( toldot).

Er ontstaan steeds 2 uitersten. Licht. t.o. duisternis, hemel t.o. aarde, wateren t.o. het droge enz...
Opmerkelijk dat er in vers 2 al wordt gesproken over het licht ( dat komen zou) terwijl de grote lichten pas op dag 4 werden gesteld.
Dan is er een ander dualisme en dat is het mannelijke en het vrouwelijke.
Er is dus een samenhang tussen de 1e en de 4e dag, de 2e en de 5e dag en tenslotte de derde en de 6e dag en dat de mens rentmeester is over de aarde werd simpelweg tegen Adam gezegd. Ik denk ook dat hij verantwoording moest afleggen aan zijn Schepper, ware het niet dat Adam niet eens kans zag om aan die opdracht te voldoen. En daarin is niets veranderd. Wat we ook aan deze aarde knutselen en willen verbeteren. Deze aarde is zwanger en zal een nieuwe aarde voortbrengen. Deze aarde is niet voor niets dus vrouwelijk en noemen we haar "Moeder".
pi_161527435
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 16:59 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dus je gaat verantwoording aan je zelf afleggen?
Onder andere , maar ik had het over de hele mensheid. Weet je niet wat mensheid betekend ?
  maandag 18 april 2016 @ 20:57:10 #41
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161532625
Aton, weet jij het wat ik eerder vroeg over jesaja 17?

En over openbaringen: als het al is gebeurd, en het sloeg op de Romeinen en Nero, wat is achteraf het merkteken van het beest gebleken, waarmee je zonder dat niet kan kopen en verkopen?
pi_161535856
Buiten oud Jeruzalem lag ooit een stad en in die vallei. En die vallei werd de zonen van Hinnom van het Hebreeuws 'gai ben hinnom' genoemd.

Als je 'ben' ( wat zoon betekent) weghaald krijg je gai hinnom wat leterlijk in het hebreeuws hel betekent. Dat is op een gegeven moment buiten de tanakh gaan onstaan. In de rabbijnse literatuur enzo veder.
Elke Jood herkent het wel als je niet luistert dat men dan zegt " als je niet je best doet ga je naar gai hinnom" , wat dus in het Nederlands hel is.

In het Grieks werd gai hinnom dus gehenna en in het Engels als hel. Waarom hel? Omdat het een beeld was waar mensen werden verbrand , waar veel vuur was en kinderen werden geofferd. Maar zijn oorsprong komt van Jesaja uit zijn boek. Het was een metafoor.

Dus via de rabbijnse geschriften werd gai hinnom een term voor hel en in het Christendom dus ook.

Kort gezegd via oer heidense ritueel dat zeer actueel is vandaag de dag

In Jeruzalem tijdens de profeten had men naast de tempel nog een tempel. Van Molech en daar offerde men kinderen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Moloch_(god)

De Kenanieten geloofden dat als je je eerst geborende zoon offerde je zonden ofzo kwijt was of vrij van zonden was. Weet niet precies. Het kind werd in zo'n beeld gezet en die verbrandde dan (want was zo heet) en dat geschreeuw was zo hard en daarom werd het Tophet genoemd want men speelde de drum ( wat het ook betekent) zodat de vaders niet het geluid van die geschreeuw hoorden. Veel mensen vinden het raar een Hebreeuws woord ( tophet) want het was een Kenaitische god geen Hebreeuwse god maar de Kananieten spraken een taal dat bijna identiek was aan het HEbreeuws

Maar Joodse geleerden zoals Rashi schreef daar ook over die eeuwen jaren later kwam. Maw : mensen bleven dit herinneren

En achaz gooide zjn zoon erin (https://nl.wikipedia.org/wiki/Achaz )
En later lezen we dat god dit vernietigde. En lezen we dit:

Wanneer gij der stemme des HEEREN, uws Gods, zult gehoorzaam zijn, houdende Zijn geboden en Zijn inzettingen, die in dit wetboek geschreven zijn; wanneer gij u zult bekeren tot den HEERE, uw God, met uw ganse hart en met uw ganse ziel.
Want ditzelve gebod, hetwelk ik u heden gebiede, dat is van u niet verborgen, en dat is niet verre.
Want dit woord is zeer nabij u, in uw mond, en in uw hart, om dat te doen. Ziet, ik heb u heden voorgesteld het leven, en het goede, en den dood, en het kwade.
Want ik gebiede u heden, den HEERE, uw God, lief te hebben, in Zijn wegen te wandelen, en te houden Zijn geboden, en Zijn inzettingen, en Zijn rechten, opdat gij levet en vermenigvuldiget, en de HEERE, uw God, u zegene in het land, waar gij naar toe gaat, om dat te erven. Maar indien uw hart zich zal afwenden, en gij niet horen zult, en gij gedreven zult worden, dat gij u voor andere goden buigt, en dezelve dient; Zo verkondig ik ulieden heden, dat gij voorzeker zult omkomen; gij zult de dagen niet verlengen op het land, naar hetwelk gij over de Jordaan zijt heengaande, om daarin te komen, dat gij het erfelijk bezit. Ik neem heden tegen ulieden tot getuigen den hemel en de aarde; het leven en den dood heb ik u voorgesteld, den zegen en den vloek! 'Kiest dan het leven', opdat gij levet, gij en uw zaad; Liefhebbende den HEERE, uw God, Zijner stem gehoorzaam zijnde, en Hem aanhangende; want Hij is uw leven en de lengte uwer dagen; opdat gij blijft in het land, dat de HEERE uw vaderen, Abraham, Izak en Jakob, gezworen heeft hun te zullen geven

En deze passage doet mij altijd denken aan de moslims. die vreselijke groepen en ideologieën die zichzelf martelaren noemen , anderen meenemen in hun dood. Jezelf opblazen je weet wel

Neem Hamas bijvoorbeeld:

We "love death more than you love life"

We 'love death for Allah like you love life'


Wow just wow....

Het is waar, de Joden houden meer van leven dan van de dood. Het staat immers in de tora ( zie schuin gedrukte tekst hierboven). Joden houden niet van de dood. Moslims wel. Soms denk ik weleens, kijk Israël is ooit veroverd door de moslims, door de Islam dan.. Het is dus vrij logisch dat sommige Palestijnen Joden waren voor de komst van de Islam, mischien sommigen zelfs wel Israelieten... En zij kiezen nu dood boven het leven. Zal Jeremia daar over hebben gesproken vraag ik mij dan af

Ik wil de god van het Leven, niet die van de dood :X
pi_161536219
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 16:59 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dus je gaat verantwoording aan je zelf afleggen?
Natuurlijk! Ik heb immers kennis van goed en kwaad (staat in de bijbel), of zijn we soms voor niks uit het paradijs geknikkerd?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_161538712
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 22:22 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Natuurlijk! Ik heb immers kennis van goed en kwaad (staat in de bijbel), of zijn we soms voor niks uit het paradijs geknikkerd?
:D
pi_161543247
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 10:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dan ook voor jou de vraag waarom het werkwoord 'schapen' in het enkelvoud staat in Gen.1:1. Volgens jou redenatie zou er "Breeshiet bariem elohim" moeten staan ipv "Breeshiet bara elohim".

En wat bedoel je met "de oorsprong"? De scheppingsmythe waardoor de auteur is geïnspireerd, of de Hebreeuwse grondtekst?
Mogelijk een latere aanpassing om het een monotheïstisch tintje te geven? Maar Elohim is en blijft een meervoudsvorm, dus spreken we hier over scheppende goden. Niet over een monotheïstische God.

De oorsprong van het jodendom ligt verankert in de daaraan voorafgaande polytheïstische religies. Het kent Babylonische en Oudegyptische invloeden.
pi_161543404
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 09:43 schreef Elzies het volgende:

[..]

Mogelijk een latere aanpassing om het een monotheïstisch tintje te geven? Maar Elohim is en blijft een meervoudsvorm, dus spreken we hier over scheppende goden. Niet over een monotheïstische God.

De oorsprong van het jodendom ligt verankert in de daaraan voorafgaande polytheïstische religies. Het kent Babylonische en Oudegyptische invloeden.
^O^
  dinsdag 19 april 2016 @ 10:34:58 #47
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_161544137
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 17:29 schreef Loekie111 het volgende:
God had het kunnen voorkomen door een ander concept te kiezen
Dat wilde ik even horen. Daarmee is het duidelijk dat God, door zijn eigen keuze, verantwoordelijk is voor ALLE ellende. Hij had het kunnen voorkomen maar heeft het niet gedaan.

Was dat nou zo moeilijk?

En een nieuwe opstand is dus ook mogelijk. Sjonge dat wordt nog spannend met die vrije wil van hemelse schepselen.


Een noot:

Als er een God bestaat die zó machtig is dat hij alles geschapen heeft, als hij echt de heerser is van het heelal, denk je dat hij zich dan bezighoudt met zo iets onbenulligs en primitiefs als...oorlogje voeren? :')

Dan heb je wel een heel menselijk en kleinzielig beeld van Hem.

[ Bericht 12% gewijzigd door hoatzin op 19-04-2016 11:41:41 ]
  dinsdag 19 april 2016 @ 12:12:24 #48
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161546110
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 09:43 schreef Elzies het volgende:

[..]

Mogelijk een latere aanpassing om het een monotheïstisch tintje te geven? Maar Elohim is en blijft een meervoudsvorm, dus spreken we hier over scheppende goden. Niet over een monotheïstische God.

De oorsprong van het jodendom ligt verankert in de daaraan voorafgaande polytheïstische religies. Het kent Babylonische en Oudegyptische invloeden.
christenen zien dit als mogelijk bewijs voor de drie eenheid. ^O^
  dinsdag 19 april 2016 @ 12:19:59 #49
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_161546279
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 april 2016 12:12 schreef Manke het volgende:

[..]

christenen zien dit als mogelijk bewijs voor de drie eenheid. ^O^
Ik ben protestant geweest en die zien dat niet als bewijs. Ze weten ook doorgaans niets over de oorsprong van triniteit. God is namelijk één in hun ogen. En daar kunnen heidense (polytheïstische) afgodendienaars niets mee te maken hebben. Dat is puur het werk van de duivel, om ons op een dwaalspoor te brengen en verbanden te zien die er niet zijn.

Denken zij.
  dinsdag 19 april 2016 @ 12:24:02 #50
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161546367
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 12:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik ben protestant geweest en die zien dat niet als bewijs. Ze weten ook doorgaans niets over de oorsprong van triniteit. God is namelijk één in hun ogen. En daar kunnen heidense (polytheïstische) afgodendienaars niets mee te maken hebben. Dat is puur het werk van de duivel, om ons op een dwaalspoor te brengen en verbanden te zien die er niet zijn.

Denken zij.
de bijbel spreekt niet over de triniteit, dat woord hebben mensen bedacht; de bijbel spreekt wel duidelijk over God in 3 vormen.


Dit staat bijvoorbeeld in spreuken 30, kwam ik laatst toevallig tegen

Who has ascended into heaven, or descended?
Who has gathered the wind in His fists?
Who has bound the waters in a garment?
Who has established all the ends of the earth?
What is His name, and what is His Son’s name,
If you know?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')