abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 16 april 2016 @ 12:04:28 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_161465655
Was niet echt een laatste post.

quote:
Het ministerie van Defensie heeft de top van de luchtmacht verboden in het openbaar over het Nederlandse droneprogramma te praten.
Defensie legt luchtmachttop spreekverbod op over nieuwe drones
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_161470127
quote:
Absurd, artikel in de VK is overigens erg suggestief en negatief. Steeds maar spreken over "killerdrones" ipv UAV's en vooral de bezwaren benadrukken, zonder in te gaan op de grote voordelen op ISR gebied voor nota bene een fractie van de prijs die de beoogde nieuwe onderzeeërs moeten kosten. Duidelijk een artikel met als doel de publieke opinie negatief te beïnvloeden. Jammer dat de VK en trouw zich hiervoor laten lenen.
  zondag 17 april 2016 @ 19:38:48 #3
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161502931
Lijkt mij een prima wapensysteem om aan te schaffen voor de KLU ^O^
pi_161505989
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 16:41 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Duidelijk een artikel met als doel de publieke opinie negatief te beïnvloeden.
Ja, dat is net als met ideeen over Tomahawk kruisraketten op de fregatten.
Dan gaan de linkse media gelijk beginnen over de massale demonstraties in de jaren 80 tegen kruisraketten, maar dat waren kruisraketten met een nucleare bewapening.....
  woensdag 20 april 2016 @ 10:39:32 #5
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_161569476
Minister laat militairen in de steek

Die reacties daaronder :X
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_161569727
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 10:39 schreef ErwinRommel het volgende:
Minister laat militairen in de steek

Die reacties daaronder :X
Nooit de reacties op de telegraaf lezen. :7
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  woensdag 20 april 2016 @ 10:57:29 #7
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_161569834
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 10:53 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Nooit de reacties op de telegraaf lezen. :7
Ik weet het, maar soms kan ik het niet laten dat toch te doen O-)
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 21 april 2016 @ 09:36:14 #8
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_161595833
Generaal wil Soestdijk als centrum veteranen

quote:
BAARN - Het oude paleis Soestdijk moet een centrum voor veteranen worden. Oud-generaal Ted Meines deed woensdag een hartstochtelijk pleidooi daarvoor in de Tweede Kamer. Politici reageerden met sympathie, maar hadden vragen over de kosten.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 21 april 2016 @ 11:32:59 #9
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161597920
Defensie, inclusief haar veteranen mogen niets kosten. o|O
  donderdag 21 april 2016 @ 11:39:47 #10
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161598035
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 11:32 schreef detaris het volgende:
Defensie, inclusief haar veteranen mogen niets kosten. o|O
Dit dus. Zo lang het maar bij wat woorden blijft (want gratis) en hier en daar een medaille (want goedkoop)...
  donderdag 21 april 2016 @ 11:42:44 #11
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_161598099
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 11:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dit dus. Zo lang het maar bij wat woorden blijft (want gratis) en hier en daar een medaille (want goedkoop)...
1 van de redenen waarom ik ook niet meer meeloop in het defilé op Veteranendag.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 21 april 2016 @ 12:43:04 #12
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161599468
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 11:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dit dus. Zo lang het maar bij wat woorden blijft (want gratis) en hier en daar een medaille (want goedkoop)...
Alle waardering en mooie woorden van politici doen mij altijd zo goed. _O_
Om vervolgens geconfronteerd te worden met de WUL, jarenlange nullijn, geen middelen en geen geld om normaal mijn werk te doen. ^O^
  donderdag 21 april 2016 @ 13:03:23 #13
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_161599886
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 12:43 schreef detaris het volgende:

[..]

Alle waardering en mooie woorden van politici doen mij altijd zo goed. _O_
Om vervolgens geconfronteerd te worden met de WUL, jarenlange nullijn, geen middelen en geen geld om normaal mijn werk te doen. ^O^
Die mooie woorden van politici idd, daar doen we het voor :Y)
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_161606331
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 16:41 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Absurd, artikel in de VK is overigens erg suggestief en negatief. Steeds maar spreken over "killerdrones" ipv UAV's en vooral de bezwaren benadrukken, zonder in te gaan op de grote voordelen op ISR gebied voor nota bene een fractie van de prijs die de beoogde nieuwe onderzeeërs moeten kosten. Duidelijk een artikel met als doel de publieke opinie negatief te beïnvloeden. Jammer dat de VK en trouw zich hiervoor laten lenen.
Geloofde iemand dat het Nederlandse leger niet die drones zou willen gaan gebruiken voor aanslagen? Waarom zoveel geld erin investeren als je er niet op termijn bommetjes/raketjes of een mitrailleurtjes of zo aan wil hangen? Het lag te gevoelig bij het publiek dus werd voor de strategie gekozen om alvast ervaring op te doen met het gebruik van drones met het plan om later alsnog eens wapens eraan te hangen. Dat heb ik vanaf het begin geloofd.
Het feit dat er nu niet over mag worden gesproken geeft in ieder duidelijk aan dat ze wat te verbergen hebben wat niet goed valt bij het volk.

quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 16:41 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Absurd, artikel in de VK is overigens erg suggestief en negatief. Steeds maar spreken over "killerdrones" ipv UAV's en vooral de bezwaren benadrukken, zonder in te gaan op de grote voordelen op ISR gebied voor nota bene een fractie van de prijs die de beoogde nieuwe onderzeeërs moeten kosten. Duidelijk een artikel met als doel de publieke opinie negatief te beïnvloeden. Jammer dat de VK en trouw zich hiervoor laten lenen.
Dat het technologisch een effectief middel is wat de toekomst heeft lijkt me duidelijk. Er zijn natuurlijk wel andere problemen, zoals dat je niet-geringe 'collaterale schade' hebt. En een imagoprobleem, het wordt door het volk als nogal laf gezien om mensen met een apparaat te doden terwijl de mensen die het uitvoeren geen enkel risico lopen bij de uitvoering. Als je de drones voor dat doeleinde wil gebruiken (in plaats van enkel observatie).

[ Bericht 15% gewijzigd door Bram_van_Loon op 21-04-2016 18:38:38 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 21 april 2016 @ 18:57:35 #15
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161607574
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 18:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Geloofde iemand dat het Nederlandse leger niet die drones zou willen gaan gebruiken voor aanslagen? Waarom zoveel geld erin investeren als je er niet op termijn bommetjes/raketjes of een mitrailleurtjes of zo aan wil hangen? Het lag te gevoelig bij het publiek dus werd voor de strategie gekozen om alvast ervaring op te doen met het gebruik van drones met het plan om later alsnog eens wapens eraan te hangen. Dat heb ik vanaf het begin geloofd.
Het feit dat er nu niet over mag worden gesproken geeft in ieder duidelijk aan dat ze wat te verbergen hebben wat niet goed valt bij het volk.

[..]

Dat het technologisch een effectief middel is wat de toekomst heeft lijkt me duidelijk. Er zijn natuurlijk wel andere problemen, zoals dat je niet-geringe 'collaterale schade' hebt. En een imagoprobleem, het wordt door het volk als nogal laf gezien om mensen met een apparaat te doden terwijl de mensen die het uitvoeren geen enkel risico lopen bij de uitvoering. Als je de drones voor dat doeleinde wil gebruiken (in plaats van enkel observatie).
Bij verkeerd gebruik creëert elk offensief wapensysteem veel collateral damage. Drones zijn slechts een middel, intell en targeting bepaald of er collateral damage ontstaat. Of je voor de uitvoer drones, straaljagers, gevechtshelicopters of kruisraketten gebruikt maakt daarin geen verschil.
pi_161607695
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2016 19:18 schreef Isee het volgende:

[..]

Bij verkeerd gebruik creëert elk offensief wapensysteem veel collateral damage. Drones zijn slechts een middel, intell en targeting bepaald of er collateral damage ontstaat. Of je voor de uitvoer drones, straaljagers, gevechtshelicopters of kruisraketten gebruikt maakt daarin geen verschil.
Jawel, maar het ene wapen geeft meer 'collaterale schade' dan het ander. Hoe die drones precies afsteken tegenover de alternatieven weet ik niet maar wat wel een probleem is is dat het beeld door de USA is gecreëerd (voor de eigen propaganda maar de rest van de wereld neemt dat over) dat je met drones zeer precies 1 iemand kan uitschakelen zonder dat onschuldige mensen het slachtoffer worden. Dat strookt natuurlijk niet met de realiteit aangezien er explosieven worden gedropt en niet enkel die ene persoon in dat gebouw of in de buurt van dat gebouw is. Om nog maar te zwijgen over inlichtingenblunders maar dat is een ander verhaal.
Zelf ben ik meer pacifistisch ingesteld maar dat doet er weinig toe, ik vind dat er in ieder geval wel eerlijke voorlichting moet worden gegeven aan de bevolking en de parlementariërs (al zullen die toch zeker ook niet achterlijk zijn): openheid en transparantie waar dat mogelijk is. Als je werkt aan een droneprogramma met de intentie om wapens aan de drones te hangen, zeg dat dan gewoon eerlijk en ben eerlijk over de beperkingen die deze technologie heeft. Mogelijk valt de afweging voor drones in vergelijking met andere technologie positief uit maar de afweging moet wel zo transparant mogelijk worden gemaakt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_161607864
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2016 18:57 schreef AchJa het volgende:
Er is helemaal geen spreekverbod...
Hoe zit het dan precies? Ik moet het nu doen met wat ik in dat artikeltje lees.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 21 april 2016 @ 19:35:55 #19
13456 AchJa
Shut up!!!
  donderdag 21 april 2016 @ 20:44:32 #20
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_161610353
'Alleen voornaam op militair uniform'
quote:
De achternaam van militairen moet niet meer zichtbaar zijn op het uniform. Daarvoor pleitten SP en VVD donderdag in de Kamer. "Militairen geven zelf aan dat ze zich onveilig voelen als hun achternaam zichtbaar is", zegt Jasper van Dijk van de SP.

...
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  donderdag 21 april 2016 @ 20:46:12 #21
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161612920
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2016 20:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hoorde het ja... Hier past maar 1 ding: :')

Het is gvd gewoon een klittenband lint. Haal hem er af dan...

En verder is het overal de achternaam... Wederom klok klepel... :')
Men kan ook iezen voor de voornaam op het naamlint. Dit is bij missies Elfs vrij gebruikelijk. Het verbaast me dat daar in Mali niet voor gekozen is. Des te vreemder dat Hennis net doet alsof ze dit allemaal niet weet.
  donderdag 21 april 2016 @ 22:08:44 #23
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161613589
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2016 21:50 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Men kan ook iezen voor de voornaam op het naamlint. Dit is bij missies Elfs vrij gebruikelijk. Het verbaast me dat daar in Mali niet voor gekozen is. Des te vreemder dat Hennis net doet alsof ze dit allemaal niet weet.
Bij de Klu is dat vrij "normaal" ja... als er al geen wazige bijnamen zoals "Duck" "Braindead" "Quicky" of wat voor callsigns ze dan ook verzonnen hebben op staan...

Maar de rest van de grote mensen wereld gebruikt gewoon rang + achternaam en zou het vanwege de veiligheid niet kunnen trek je gewoon je naamlint van dat pak af. Hoe moeilijk kan het zijn. Want wat voegt het naamlint nou functioneel toe? Helemaal geen flikker, dus ik snap ook absoluut niet dat er zo'n drukte om gemaakt wordt. Hell vroeger met dat groene pak liep niemand met een naamlint, die moest je er toen nog opnaaien maar daar had niemand zin in.

Daarbij vind ik dat voornamen circus verschrikkelijk onprofessioneel overkomen met dat majoor Piet en overste Klaas... :r

Opbokken met die voornamen, ik werk niet bij de McDonalds of ben een lagere school leraar... :{w

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 21-04-2016 22:15:07 ]
  donderdag 21 april 2016 @ 22:46:29 #24
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161614802
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 22:08 schreef AchJa het volgende:

[..]

Bij de Klu is dat vrij "normaal" ja... als er al geen wazige bijnamen zoals "Duck" "Braindead" "Quicky" of wat voor callsigns ze dan ook verzonnen hebben op staan...

Maar de rest van de grote mensen wereld gebruikt gewoon rang + achternaam en zou het vanwege de veiligheid niet kunnen trek je gewoon je naamlint van dat pak af. Hoe moeilijk kan het zijn. Want wat voegt het naamlint nou functioneel toe? Helemaal geen flikker, dus ik snap ook absoluut niet dat er zo'n drukte om gemaakt wordt. Hell vroeger met dat groene pak liep niemand met een naamlint, die moest je er toen nog opnaaien maar daar had niemand zin in.

Daarbij vind ik dat voornamen circus verschrikkelijk onprofessioneel overkomen met dat majoor Piet en overste Klaas... :r

Opbokken met die voornamen, ik werk niet bij de McDonalds of ben een lagere school leraar... :{w
Dit.
Het ge- je en ge- jij, voornamen en al dat Klu geneuzel... :r

Dat het na verloop van tijd minder formeel wordt, logisch. Maar de vanzelfsprekendheid tegenwoordig :(
  Moderator vrijdag 22 april 2016 @ 02:08:17 #25
257132 crew  Awsom
pi_161618504
quote:
:')

Echt, waar men zich wel niet druk om kan maken. Zoals Achja al zegt, trek dat ding er af als je je er niet prettig bij voelt. Dat doen 'wij' eigenlijk standaard al bij oefeningen/inzetten met veel contact met burgers/media. Dan moeten een paar beroeps in Mali dat toch ook wel zelf kunnen bedenken.

Er is vanalles mis bij Defensie, en in de tweede kamer hebben ze het over naamlinten. :') :')
  vrijdag 22 april 2016 @ 14:17:34 #26
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_161625783
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2016 02:08 schreef Awsom het volgende:

[..]

Er is vanalles mis bij Defensie, en in de tweede kamer hebben ze het over naamlinten. :') :')
Juist omdat er van alles fundamenteel mis is hebben ze het over naamlinten. Zo gaan ze de werkelijk relevante discussies uit de weg.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  vrijdag 22 april 2016 @ 17:34:10 #27
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_161629968
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 22:08 schreef AchJa het volgende:

[..]

Bij de Klu is dat vrij "normaal" ja... als er al geen wazige bijnamen zoals "Duck" "Braindead" "Quicky" of wat voor callsigns ze dan ook verzonnen hebben op staan...

Maar de rest van de grote mensen wereld gebruikt gewoon rang + achternaam en zou het vanwege de veiligheid niet kunnen trek je gewoon je naamlint van dat pak af. Hoe moeilijk kan het zijn. Want wat voegt het naamlint nou functioneel toe? Helemaal geen flikker, dus ik snap ook absoluut niet dat er zo'n drukte om gemaakt wordt. Hell vroeger met dat groene pak liep niemand met een naamlint, die moest je er toen nog opnaaien maar daar had niemand zin in.

Daarbij vind ik dat voornamen circus verschrikkelijk onprofessioneel overkomen met dat majoor Piet en overste Klaas... :r

Opbokken met die voornamen, ik werk niet bij de McDonalds of ben een lagere school leraar... :{w
Volgens mij was de majoor "Rene" bij Rtl4 gisteren toch echt een landmachtmajoor. Zo zie je dat ook bij de KL wordt gesproken met voornamen. Ik vond zijn survivalskills maar matig overigens. Als landmachtmajoor verwacht je toch wel een ijzervreter en iemand die die mannen daar in het gareel houdt ,modder eet en boomstammen met zijn blote handen breekt. Hij was ook niet echt afgetraind.

http://www.rtl.nl/sos-sur(...)overleven-het-beste/
  vrijdag 22 april 2016 @ 19:28:02 #28
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161632538
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2016 17:34 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

Volgens mij was de majoor "Rene" bij Rtl4 gisteren toch echt een landmachtmajoor. Zo zie je dat ook bij de KL wordt gesproken met voornamen.
Ja, als militairen in het nieuws/ media komen dan werkt dat zo, maar goed ook dan vind ik het onprofessioneel... Maar het ging om naamlinten tijdens inzet en niet om majoor Rene die even bij RTL4 te zien is...

quote:
Ik vond zijn survivalskills maar matig overigens. Als landmachtmajoor verwacht je toch wel een ijzervreter en iemand die die mannen daar in het gareel houdt ,modder eet en boomstammen met zijn blote handen breekt. Hij was ook niet echt afgetraind.
En hoe is dat relevant?
pi_161633443
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2016 17:34 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Volgens mij was de majoor "Rene" bij Rtl4 gisteren toch echt een landmachtmajoor. Zo zie je dat ook bij de KL wordt gesproken met voornamen. Ik vond zijn survivalskills maar matig overigens. Als landmachtmajoor verwacht je toch wel een ijzervreter en iemand die die mannen daar in het gareel houdt ,modder eet en boomstammen met zijn blote handen breekt. Hij was ook niet echt afgetraind.

http://www.rtl.nl/sos-sur(...)overleven-het-beste/
Dat zijn de gewone paxen van KCT, marns en LMB. Je moet van officieren, vooral balkje+, fysiek niet te veel verwachten.
Daarnaast is het commerciële TV :r
  vrijdag 22 april 2016 @ 23:34:34 #30
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_161640712
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 14:17 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Juist omdat er van alles fundamenteel mis is hebben ze het over naamlinten. Zo gaan ze de werkelijk relevante discussies uit de weg.
Sowieso is het een non-discussie aangezien je 18 maanden moet wachten op een naamlint zonder prio. :')

Ik draag naamlint noch smartcard zichtbaar. Naamlinten zijn voor kutklusjes en ongeïnteresseerde officieren. Zichtbare smartcards is al helemaal de grootste onzin, welke relevantie heeft dit op een terrein waar je enkel met een smartcard binnenkomt?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  zaterdag 23 april 2016 @ 00:26:15 #31
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161642340
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 april 2016 23:34 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Sowieso is het een non-discussie aangezien je 18 maanden moet wachten op een naamlint zonder prio. :')

Ik draag naamlint noch smartcard zichtbaar. Naamlinten zijn voor kutklusjes en ongeïnteresseerde officieren. Zichtbare smartcards is al helemaal de grootste onzin, welke relevantie heeft dit op een terrein waar je enkel met een smartcard binnenkomt?
Die smartcard heb ik nog nooit zichtbaar gedragen. Dat is idd nog grotere onzin...


Herstel, heb hem een half jaar zichtbaar gedragen, maar dat was een papieren kopie met de foto van Bin Laden erin gesoept... Niemand had dat in de gaten... :')

Dat geeft prima de waarde aan van het zichtbaar dragen van de smartcard... :')
pi_161647110
Het dragen van die smartcard zou een prima ding zijn. Mits er ook een beetje op gelet word door iedereen. Dat je hem niet hoeft te dragen omdat je een terrein enkel op zou komen met een pas is natuurlijk onzin. Kijk maar naar alberto die zo een kazerne op wandelde.


Ik heb ooit eens 2 burgers naar hun id gevraagd toen ze foto's stonden te maken van voertuigen. Waar ik me wel niet mee bemoeide en ik kreeg pas een smartcard te zien nadat ik zei dat ik de wacht ging bellen.
  zaterdag 23 april 2016 @ 11:21:33 #33
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_161647230
In uniform

quote:
Om dan maar meteen met de deur in huis te vallen: de krijgsmacht moet terug in uniform. Overal. Het is namelijk discutabel dat leden van de zwaardmacht vanwege hun persoonlijke veiligheid nog langer verboden wordt in uniform te reizen. Niet alleen omdat marechaussee en politie wel in uniform de straat op gaan (omdat dat risico wel aanvaardbaar is?), maar vooral omdat het een verkeerd signaal is.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  zaterdag 23 april 2016 @ 12:41:59 #34
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_161648478
(omdat dat risico wel aanvaardbaar is?)

Ja duh die lui hebben een proppenschieter op de man.
  zaterdag 23 april 2016 @ 19:30:31 #35
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161655222
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 11:11 schreef Bouke-p het volgende:
Het dragen van die smartcard zou een prima ding zijn. Mits er ook een beetje op gelet word door iedereen. Dat je hem niet hoeft te dragen omdat je een terrein enkel op zou komen met een pas is natuurlijk onzin. Kijk maar naar alberto die zo een kazerne op wandelde.
En dan doet hij ctrl-p en schuift een gekleurd stukje papier in die houder, niemand die het ziet.

Maar dan nog is het symptoombestrijding.
  zondag 24 april 2016 @ 08:31:17 #36
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161666843
Navo-eisen in de nieuwe veiligheidsomgeving

Tijdens de regelingen van werkzaamheden van 24 en 29 maart jl. heeft uw Kamer besloten tot een debat over de overview van de NATO Defence Planning Capability Review (DPCR) (Kamerstuk 28 676 nr. 241). Ook heeft uw Kamer gevraagd om een brief voorafgaand aan dit debat. Graag geef ik aan dit verzoek gehoor.

Navo-eisen in de nieuwe veiligheidsomgeving
De Navo spreekt in de DPCR haar bezorgdheid uit over de hoogte van de Nederlandse defensiebegroting. Hoewel Nederland de trend van dalende defensie-uitgaven een halt heeft toegeroepen, is de Navo van mening dat Nederland zich nog onvoldoende inzet om de krijgsmacht aan de veranderde veiligheidsomgeving aan te passen.

In het licht van de verslechterde veiligheidssituatie in Europa acht de Navo een verbetering van de gereedheid en inzetbaarheid van de gehele Nederlandse krijgsmacht noodzakelijk. Voorts moet Nederland beschikken over eenheden die zich kunnen handhaven op de hoogste geweldsniveaus. Om te voldoen aan de hogere Navo-eisen, moet onder meer worden geïnvesteerd in personeel, materieel, munitie- en reservedelenvoorraden en de versterking van de (gevechts)ondersteuning.

In de afgelopen jaren zijn reeds stappen gezet om de gereedheid en inzetbaarheid van de krijsmacht te verbeteren. Afhankelijk van de internationale veiligheidssituatie en beschikbare financiële middelen, staan het kabinet bovendien belangrijke vervolgstappen voor ogen in het kader van het meerjarig perspectief. Deze vervolgstappen sluiten aan op de zorgpunten van de Navo en zijn onderwerp van politieke besluitvorming. Uw Kamer is daarover geïnformeerd met mijn brief van 8 maart jl. (Kamerstuk 33 763 nr. 98).

De vervolgstappen zijn de volgende:

• Verdere versterking van de basisgereedheid en vervanging van wapensystemen.

• De verbetering van de operationele (gevechts-)ondersteuning van de krijgsmacht (combat support en combat service support).

• De uitbreiding van de slagkracht, inclusief cyber en versterking informatiepositie.

Hoogte van de defensie-uitgaven
De DPCR concludeert dat een hogere en meer voorspelbare begroting noodzakelijk is om ervoor te zorgen dat de Nederlandse krijgsmacht kan voldoen aan de hogere eisen die de Navo stelt in de nieuwe veiligheidsomgeving.

Tijdens de regeling van werkzaamheden op 24 maart jl. wezen de heer Dijkgraaf (SGP) en mevrouw Belhaj (D66) op mijn uitspraken in het radioprogramma TROS Kamerbreed van 19 maart jl. Tijdens dit interview heb ik desgevraagd aangegeven dat ik in ieder geval het gemiddelde (ca. 1,43 procent van het BBP) van de Europese Navo-bondgenoten als een logisch richtpunt beschouw in het kader van het meerjarig perspectief.

Op dit moment geeft Nederland 1,14 procent van het BBP uit aan Defensie. Dit is dus beduidend minder dan het Europese Navo-gemiddelde van 1,43 procent BBP. Om het defensiebudget te laten groeien is meer dan twee miljard euro bovenop het huidige budget nodig. Zoals ik ook heb gemeld in mijn brief over de toekomst van de krijgsmacht van 7 november 2014 (Kamerstuk 33763 nr. 59), staat niet zozeer de gewenste input maar de gewenste output (in termen van inzet en inzetbaarheid van de krijgsmacht), en dus outcome (in termen van een veiliger Nederland in een veiliger Europa en een veiligere wereld), centraal.

Vergelijking met andere bondgenoten
Tijdens de regeling van werkzaamheden op 29 maart jl. vroeg mevrouw Eijsink (PvdA) om een vergelijking tussen de Nederlandse DPCR en de reviews van andere bondgenoten. Helaas kan ik hieraan niet tegemoet komen. Dit heeft alles te maken met de rubricering van de meeste van deze reviews. Wel kan ik u op hoofdlijnen informeren over de defensie-uitgaven van de andere bondgenoten .

In 2015 gaven de Navo-landen gemiddeld 2,42 procent BBP uit aan Defensie. Zoals bekend, ligt het Europese Navo-gemiddelde op 1,43 procent van het BBP. Canada en de Verenigde Staten gaven gemiddeld 3,37 procent uit.

De Verenigde Staten namen 69 procent van de totale defensie-uitgaven van de Navo-landen voor hun rekening. De afgelopen jaren is dit percentage licht afgenomen, in 2009 was het nog 74 procent.

Op het moment van de Defence Investment Pledge in september 2014 in Wales, gaven vier bondgenoten twee procent of meer van hun BBP uit aan Defensie. Eind 2015 waren dat er vijf. Bij zestien Europese landen, waaronder Nederland, was er sprake van een absolute stijging van de defensie-uitgaven in vergelijking met het jaar ervoor. Van twaalf landen stegen de defensie-uitgaven ook als percentage van het BBP. De uitgaven van Estland, Letland, Litouwen en Polen zijn het sterkst gestegen.

DE MINISTER VAN DEFENSIE

J.A. Hennis-Plasschaert

Bron
  Moderator zondag 24 april 2016 @ 08:45:02 #37
257132 crew  Awsom
pi_161666924
Een logisch richtpunt :') :N
pi_161672971
Logisch richtpunt zou gewoon die 2% zijn aan het einde van de volgende kabinetsperiode.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
pi_161696048
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 08:45 schreef Awsom het volgende:
Een logisch richtpunt :') :N
Waar vervolgens niets mee gedaan wordt want de zin daarna heeft men het al over dat de output belangrijk is en niet de input.
AKA jullie mogen weer meer gaan doen voor minder geld :')
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 29 april 2016 @ 19:17:17 #40
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_161805462
Ik doe even de aanname dat jullie Duits fatsoenlijk is en jullie geen problemen hebben om dit bericht over de Bundeswehr te lezen. Het Europese deel van de NATO, waar men al intensief samenwerkte voor de huidige generatie klojos in de EU wisten dat internationaal samenwerken bestond, is door diezelfde klojos de laatste 20 jaar totaal naar de Fillistijnen geholpen. Dezelfde klojos overigens die zeggen dat interenationaal samenwerken op defensiegebied de enige oplossing is :')
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  vrijdag 29 april 2016 @ 20:25:45 #41
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161807205
quote:
15s.gif Op vrijdag 29 april 2016 19:17 schreef RonaldV het volgende:
Ik doe even de aanname dat jullie Duits fatsoenlijk is en jullie geen problemen hebben om dit bericht over de Bundeswehr te lezen. Het Europese deel van de NATO, waar men al intensief samenwerkte voor de huidige generatie klojos in de EU wisten dat internationaal samenwerken bestond, is door diezelfde klojos de laatste 20 jaar totaal naar de Fillistijnen geholpen. Dezelfde klojos overigens die zeggen dat interenationaal samenwerken op defensiegebied de enige oplossing is :')
Had het al eens gelezen... Maar ik was al een tijdje op de hoogte van de belabberde staat van de Duitse krijgsmacht...

Maar gelukkig denken de mensen op FOK! (niet binnen DEF) dat het Duitse leger als NATO partner ons wel uit de brand gaat helpen vanwege groot en veel geld... Althans dat soort retoriek zie ik regelmatig voorbij komen in de verschillende bezuinigings topics. Ach, als Nederland naast Duitsland al niet eens meer als freerider gezien kan worden vanwege relatief gezien hetzelfde budget dan is er iets goed mis natuurlijk.
  vrijdag 29 april 2016 @ 21:13:03 #42
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161808820
De Duitsers hebben net als de Nederlanders hun krijgsmacht vakkundig afgebroken.
  zaterdag 30 april 2016 @ 17:29:30 #43
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_161826902
Ik wil ook niet weten hoe de Italiaanse krijgsmacht ervoor staat. Daar hoor je vrij weinig van maar gezien hun economie en politiek een ramp is kan dat echt niet goed zijn. Idem voor de Griekse strijdkrachten, die moeten ook compleet doorgedraaid zijn inmiddels.

De Oost-Europese landen zijn naar mijn mening ook verwaarloosbaar in het moderne symmetrische gevecht. Portugal idem en zijn totaal niet bezig met de dreiging in Oost-Europa volgens mij. Spanje is ook een ramp naar het schijnt en hebben ook meer interesse in hun eigen regio.

België heeft een leger wat niet meer dan een club welke aan kan haken bij andere landen indien poep de ventilator raakt maar n.m.i ook totaal niet uitgerust voor deze taak. Het Nederlandse leger is een farce. Het is geen strijdmacht meer maar een bedrijf. Waarbij een logistieke aanvraag 10 jaar van te voren moet worden ingediend om het logistieke apparaat niet te belasten een groepje van 22.000 man te voorzien van spulletjes.

Alles wordt gedeeld en reserves zijn er niet meer, munitie is er ook niet en het materieel is grotendeels niet inzetbaar. Ik vrees dat dit zelfde geldt voor de meeste landen zoals Denemarken en ook de Baltische staten. Misschien met wat verschillen maar het komt op hetzelfde neer.

Alleen Frankrijk, Polen en Groot-Britannië zijn spelers van waarde... laat dit helaas nu net de meest lastige lui zijn in deze hele godverdommense unie, op Polen na maargoed dat komt meer door hun geografische ligging, ze zijn als een van de eersten de lul als de Russen iets flikken. De Fransen hadden in de koude oorlog al heel lang het plan Duitsland naar de gallemiezen te blazen als de Russen maar naar Frankrijk keken eenmaal ze Duitsland waren binnengetrokken en in gevecht met NATO waren.

Ik vertrouw ze voor geen meter want er moet altijd een belang voor Frankrijk zijn, dan pas wordt er opgetreden. Gelukkig hebben de Fransen de laatste jaren hun ruggengraat weer gevonden, die waren ze na Napoleon een hele poos kwijt. Groot-Britannië idem dito. Die moeten de plas over, zijn wat welwillender te hulp te schieten, maar ook zij zijn niet vies van een dubbele agenda. We zijn door de Britten gruwelijk verneukt m.b.t Nederlands-Indië, uit jaloezie. Maar goed het is geen 1945 meer.

Ik ben er heilig van overtuigd dat de hele Navo een maand na een Russische inval uit elkaar is gevallen. Ik weet zeker dat er landen zullen zijn welke hun verplichting van Artikel.5 niet na zullen komen... gegarandeerd gaan er allerlei partijen in onze democratieën protesteren wanneer de Russen binnenvallen en de krijgsmachten hun verantwoordelijkheid willen nakomen en de protestborden van de linkse rakkers omhoog gaan. Dat gaat regeringen laten vallen en regeringen laten bezwijken en voor je het weet staat de helft van de geplande lui aan de grens om iets tegen wat Russische divisies te moeten gaan ondernemen.

Gelukkig zijn de Russen ( nog ) helemaal niet uitgerust voor zo'n taak want het meeste van wat de Russen hebben is nog steeds niveau frikadel. Echter, ze oefenen het al wel. In 2014 oefende de Russische strijdkrachten een aanval op de Baltische staten om steeds voor de grens af te zwaaien. En dit waren aanzienlijke aantallen. Want wat je oefent doe je om het uit te voeren.

Dealen met 1 grote nutjob ( Putin ) is te doen, we weten allemaal hoe het afloopt als meerdere landen gaan beschikken over flapdrollen als leiders. Dan krijg je ellende. Een scenario waarbij Trump wordt verkozen als Amerikaanse president, tjah.. dan heb je dus een kleuter die niet in staat is om te incasseren of een normaal dialoog te voeren en laat staan probleemoplossend te denken waarbij ook politiek en consensus wordt gezien als mogelijk instrument om te dealen met een probleem.

Europa zwemt hier een beetje tussen en doet alsof we nog vrolijk de wereldverbeteraar kunnen uithangen terwijl de hele fucking pleuriswereld om ons heen instort.

Noord-Afrika is een ramp en bezit nu meer wapens dan half Europa, de andere helft is zo onstabiel als je je voor kunt stellen. Iran heeft vast ook iets op zijn kerfstok en de situatie met Irak gaat ook nog wel 300 miljoen jaar duren. China gedraagt zich zo brutaal, dat kan alleen maar leiden tot een probleem in Azië. Onmogelijk dat deze draak gaat inbinden omtrent de ruzie van de Chinese zee. Die lui zijn ook echt knettergek dat ze eilanden met vliegvelden construeren en daarmee gewoon doodleuk hun zee uitbreiden. Iedereen moet dat eens gaan doen. Het feit dat iedereen begrijpt dat dit een zot idee is maar ze het toch doodleuk doen kan alleen maar resulteren in een conflict want wat komt hierna dan?

Gelukkig denkt onze minister nu na over of onze naamplaatjes voornamen of achternamen gaan bevatten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Pumatje op 30-04-2016 18:07:23 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 30 april 2016 @ 17:33:43 #44
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_161827006
Polen en de Baltische Staten zij voor hun inwoneraantal niet slecht bezig imho, vooral in Polen leeft de ''dat nooit weer'' gedachte nog sterk.
  zaterdag 30 april 2016 @ 18:07:50 #45
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_161827755
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 17:33 schreef Erasmo het volgende:
Polen en de Baltische Staten zij voor hun inwoneraantal niet slecht bezig imho, vooral in Polen leeft de ''dat nooit weer'' gedachte nog sterk.
m.b.t Polen heb je gelijk, ik heb mijn post ook hierom aangepast, dank voor de tip. De Baltische staten zijn simpelweg te klein.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_161828240
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 08:31 schreef AchJa het volgende:

De Verenigde Staten namen 69 procent van de totale defensie-uitgaven van de Navo-landen voor hun rekening. De afgelopen jaren is dit percentage licht afgenomen, in 2009 was het nog 74 procent.
Ik heb laatste gekeken naar de uitgaven van alle NATO-leden (toen hier ook de link geplaatst), het viel mij op dat de USA ook flink had bezuinigd, die kwamen van minstens 5-6 procent. Dat zou ook wel eens kunnen invloed kunnen hebben op die daling in welk geval de schrijfster een leugen door verzwijging vertelde. Met de USA vergelijken lijkt me zinloos. Welk percentage zouden we wel moeten halen voor defensieve doeleinden? Is 2% echt nodig of is het misschien een goed idee om het percentage iets te verlagen (bijv. 1,7%) maar dan met de harde afspraak dat die wordt gehaald (en sancties als je het niet haalt, zonder sancties zijn afspraken niet hard ;)) zodat we hoger uitkomen dan dat nu het geval is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 30 april 2016 @ 21:32:14 #47
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_161833082
Imteressante verhalen, maar baltische staten vallen gewoon onder de Russische invloedssfeer. Het zijn immers ex soviet republieken. Grootste fout van de navo om die bij de club te halen. Mijn voorspelling is dat art 5 voor een aantal landen niet geldt voor de baltics in de praktijk. Men hoopt maar dat er geen groene mannetjes verschijnen. Zou me niets verbazen als de Russen dit eens zullen gaan testen. Navo is absoluut niet eensgezind en in de praktijk zal het flink tegenvallen wat men kan doen als de Russen het vuurtje opstoken.
  zondag 1 mei 2016 @ 01:31:58 #48
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_161839193
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2016 21:32 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
. Grootste fout van de navo om die bij de club te halen. Mijn voorspelling is dat art 5 voor een aantal landen niet geldt voor de baltics in de praktijk.
En dat betekent dus dan het einde van de Nato.

Want exact dat gaat gebeuren. Navo lidstaten zullen de Baltische staten niet de moeite vinden om tot oorlog over te gaan.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_161840055
Omdat de meeste NAVO landen, waaronder Nederland al jarenlang profiteren van de VS door te bezuinigen op hun eigen capaciteiten. Een bondgenootschap betekent dat iedereen zijn steentje bijdraagt, de Polen doen dat, de Baltische landen dragen zelfs bij naar hun capaciteit. Het zijn landen als Nederland en Duitsland die dat niet doen.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zondag 1 mei 2016 @ 02:56:17 #50
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_161840082
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 02:54 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Omdat de meeste NAVO landen, waaronder Nederland al jarenlang profiteren van de VS door te bezuinigen op hun eigen capaciteiten. Een bondgenootschap betekent dat iedereen zijn steentje bijdraagt, de Polen doen dat, de Baltische landen dragen zelfs bij naar hun capaciteit. Het zijn landen als Nederland en Duitsland die dat niet doen.
Regentesk achteroverhangen noem ik dat.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')