abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 10 november 2000 @ 15:41:16 #1
421 Harry
Zwolle Boppe
pi_458656
10-11-2000

Het Bingo! gevoel van John de Mol

Aan het idee achter Big Brother is twee jaar gewerkt, voordat de eerste editie werd uitgezonden. John de Mol is bij het bedrijf Endemol voorzitter van de raad van bestuur. Hij legt uit waarom de voorbereiding twee jaar heeft geduurd. Hij geeft tevens zijn toekomstvisie op het genre reality soap en het internet als informatiebron naast televisie.

Het basisidee voor Big Brother is ontwikkeld in samenwerking met allerlei experts. Onder wie zich psychologen en zelfs ingenieurs uit Japan bevonden. De Mol zegt over de voorbereiding: "Technisch gezien, moesten we het wiel opnieuw uitvinden. En dat kost tijd’. Hij bekent dat hij in die tijd nooit had kunnen voorspellen, dat de formule van BB zo’n succes zou worden. ‘Na de eerste lancering van het idee, had ik wel een zeldzaam gevoel. Een Bingo! gevoel."

Reality soap

Volgens De Mol is het genre reality soap in de toekomst nog veel te zien. "Endemol heeft als uitvinder van het format van BB een voortrekkersrol", verklaart hij. Enkele concrete voorstellen voor programma’s liggen klaar. Zo noemt De Mol de titel ‘Starmaker’. De bedoeling is dat jonge mensen hun muziekcarrière beginnen in een huis. De kijker ziet hun auditie, hoe ze een cd opnemen en een groot concert voorbereiden. De planning is dat het programma in april 2001 start. "Voor de komende jaren liggen zes, zeven ideeën klaar."

‘Big Dieet’

In Duitsland begint in maart BB met een andere insteek. Elf, twaalf mensen met zwaar overgewicht gaan zoveel mogelijk afvallen. De Mol vertelt: "Het huis krijgt de ambiance van een health club. De winnaar ontvangt het aantal kilo’s dat hij is afgevallen in goud." Hij denkt dat dit concept ook naar Nederland komt. Hij is ervan overtuigd dat de internationale belangstelling blijft voor reality soap. "Zeker in de Verenigde Staten. Bij de Amerikanen is een behoefte ontstaan naar een ander soort entertainment op televisie. Onze programma’s voldoen daaraan." Endemol opent daarom een kantoor in Los Angeles.

Internet

De Mol vindt het moeilijk inschatten hoe belangrijk het internet is als informatiebron. "Internet is nu technisch beperkt en te statisch in vergelijking met televisie. En daarom lastig te financieren." Hij verwacht dat de grote doorbraak van het medium over één of twee jaar een feit is. "Gevoelsmatig worden de tv- en internetredactie dan één team. Door de integratie van de twee media, lopen hun werkzaamheden in elkaar over."

M.N


Van de BB-site

Het komt goed.... En anders maar niet.
  zondag 12 november 2000 @ 11:35:24 #2
7054 Beertje
Niets is wat het lijkt....
pi_463030
Hhuuuumm, BIG DIEET.....
Lijkt mij wel wat!

Wat dacht je trouwens van BIG BIRTH,
zes zwangere vrouwen plus partner, allemaal uitgerekend op de zelfde datum, de gene die precies bevalt op "the day" WINT.

XXX Beertje

niet aaien!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')