abonnement Unibet Coolblue
pi_161674035
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 15:13 schreef densmee het volgende:
veel geld voor iets waar eigenlijk geen makita op mag staan
Ik lees dat vaker, maar wanneer is het wel "echt" Makita, en wanneer is 't "troep"? Hoe herken je het "echte" Makita gereedschap?
pi_161674054
alle machines waar je 1,5 ampere accu's bij krijgt en zowiezo bij de gamma praxis en consorten hebben ze geen echte merkmachines
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_161674469
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 15:22 schreef densmee het volgende:
alle machines waar je 1,5 ampere accu's bij krijgt en zowiezo bij de gamma praxis en consorten hebben ze geen echte merkmachines
1,3 Ah accu`s zelfs ;)
:N Dat ene setje is ook wel apart van Makita, als je Googled op dat typenr, en je komt op de officiele site van Makita, http://www.makita.nl/boor(...)chroefmachine/?oud=1 dan staat er ook bij alleen verkrijgbaar bij Gamma en Karwei
Trouwens ook wel "slecht" van Makita dat ze op hun site ook nog de oude accuboormachine`s met Ni-Cd accu`s verkopen http://www.makita.nl/boor(...)boor-schroefmachine/ En het staat ook nergens bij dat het Ni-Cd accu`s zijn, je "ziet" het aan de rode accu en als je verder zoekt op het typenr van de accu, bij de technische beschrijving van de machine zelf staat het nergens.
Ze moeten zeker nog van de oude voorraad af.
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 14:14 schreef Bartholomeus het volgende:
De decoupeerzaag die ik nu heb, daar heb ik vaak ruzie mee omdat het op zich kleine handzame ding lomp en onwendbaar wordt door de kabel en stofzuigerslang. Bijgevolg zet ik dat ding op de blaasstand en zuig naderhand de rotzooi op. En zonder touwtje nog meer vrijheid *O*
Tja, als je binnen werkt en je hebt toch al stofafzuiging aan je decoupeerzaag, dan heeft het volgens mij weinig meerwaarde om dan met snoerloos gereedschap te werken.
Zo`n accucirkelzaag (heb ik zelf ook) en decoupeerzaag zijn ideaal voor buiten of als je veel heen en weer moet lopen met je gereedschap.
Op het werk zie ik wel steigerbouwers met accudecoupeerzagen, daar zagen ze steigerplanken van 5 cm dik mee door.
Als je wilt uitbreiden dan betere een goede decoupeerzaag met snoer vind ik, zo`n Bosch GST 150 wat Ludolf heeft ofzo.
En als je houten speelgoed wilt maken: is een klein tafelzaagje niet mooi ?
Van Marktplaats ofzo ?

[ Bericht 18% gewijzigd door bluemoon23 op 24-04-2016 16:03:44 ]
  Knikkerking zondag 24 april 2016 @ 17:02:46 #79
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_161676542
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2016 08:58 schreef derLudolf het volgende:
Op Woodworking.nl worden daar soort vragen regelmatig gesteld :)

De HBM100 is blijkbaar niet echt een aanrader
http://www.woodworking.nl/showthread.php?17833-Afzuiging-HBM-100

http://www.woodworking.nl(...)iging-Vancranenbroek
Thanks ^O^
Ik heb daar inmiddels al een topic aangemaakt. Vast al gezien zeker? ;)

quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2016 19:35 schreef Bartholomeus het volgende:

Ah. Grof geschut dus. Ik heb nog een afzuiger staan met 2x 32kw motoren en ik dacht 48 filterpatronen formaat wastrommel over op de zaak, hebbuh? Ding is maar 6 meter hoog en 5 meter breed en 2,5 ofzo diep maar ach. Jij bent toch van de overkill :')
Lol, is misschien iets té O-)

quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2016 19:44 schreef Bartholomeus het volgende:
Ff zereneus, kan je van afvoerbuis en een stel afsluiters niet wat maken? Aan de ene kant de slang van je stofzuiger erin en aan de andere kant op je afsluiter een tweede slang aansluiten?

Edit: Dit idee dus eigenlijk
Jazeker, daar ben ik vandaag mee begonnen.
En met positief resultaat :7

quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2016 11:23 schreef ErkendFokker het volgende:

Zit hier al even mee te lezen en nu moet ik ook alles van Bosch blauw kopen? Is dat besmettelijk?
Redelijk ja. Dus ben a.u.b. voorzichtig :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 21:58 schreef ciewy het volgende:

Heb je hier misschien iets aan?


gr
Mooi systeem ja ^O^

quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 12:13 schreef Bartholomeus het volgende:

Zoiets bedoelde ik inderdaad, en als je bij de suggesties kijkt zit er een filmpje van een gozer die de poorten met een Arduino en wat kleine servootjes geautomatiseerd heeft. Dat lijkt me koren op de molen voor Atmoz :Y
Haha, die (of in ieder geval precies dat idee) ben ik eerder deze week ook al tegen gekomen.
Ik had al ongeveer zoiets in gedachte. Maar eerst ga ik het met "gewone" afsluiters maken. Later kan ik die altijd nog automatiseren.

quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 12:40 schreef bleiblei het volgende:
Let er wel op dat je iets verzint tegen statische pvc buizen (als je pvc gaat gebruiken). Statische buizen en houtstof zou wel eens leuke resultaten kunnen geven. De kans is erg klein in hobbysferen, maar dan telt het argument dat statische buizen verrekte irritant zijn als je er perongeluk tegenaan leunt :') .
Dat ja.
En bovendien vind een Arduino statische elektriciteit ook niet echt super leuk :')

Zoals gezegd vandaag dus een begin gemaakt met de centrale afzuiging.

Bij de bouwmarkt wat 50mm PVC spul gehaald voor een eerste test:





De zuigkracht is -ondanks de normale (en dus lange) ribbelslang- niet merkbaar minder geworden. Echt super mooi, want dit hele systeem gaat dus perfect werken 8-)
Morgen maar eens wat schuifkleppen en meer PVC bestellen *O*
pi_161676599
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 15:40 schreef bluemoon23 het volgende:

Tja, als je binnen werkt en je hebt toch al stofafzuiging aan je decoupeerzaag, dan heeft het volgens mij weinig meerwaarde om dan met snoerloos gereedschap te werken.
Zo`n accucirkelzaag (heb ik zelf ook) en decoupeerzaag zijn ideaal voor buiten of als je veel heen en weer moet lopen met je gereedschap.
Op het werk zie ik wel steigerbouwers met accudecoupeerzagen, daar zagen ze steigerplanken van 5 cm dik mee door.
Als je wilt uitbreiden dan betere een goede decoupeerzaag met snoer vind ik, zo`n Bosch GST 150 wat Ludolf heeft ofzo.
En als je houten speelgoed wilt maken: is een klein tafelzaagje niet mooi ?
Van Marktplaats ofzo ?
Ook binnen zuig ik gewoon naderhand de boel schoon omdat ik me kapot erger aan die lompe stofzuigerslang. Als je een krappe bocht om moet met een kort zaagjes, wil het alsnog niet omdat je die hele slang mee moet zeulen met de machine. En omdat de slang er niet anders van wordt denk ik niet dat ik dat met een andere zaag anders zou gaan doen.

Blijft dus de vraag: DeWalt op accu versus willekeurige goede andere aan en touwtje, wat scheelt het nou echt aan precisie?
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_161676863
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 17:02 schreef Atmoz het volgende:
Morgen maar eens wat schuifkleppen en meer PVC bestellen *O*
Als je dit permanent wilt monteren in een schuur, zou je dan niet een grotere diameter dan 50mm pvc nemen ?
En ga je er ook een cycloon in maken ?
  Knikkerking zondag 24 april 2016 @ 17:19:49 #82
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_161677046
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 17:13 schreef bluemoon23 het volgende:

Als je dit permanent wilt monteren in een schuur, zou je dan niet een grotere diameter dan 50mm pvc nemen ?
Nee, dat heeft geen nut. De uitgang van m'n bouwzuiger is ook niet groter.
Dikkere leidingen zouden hier geen voordeel hebben...

quote:
En ga je er ook een cycloon in maken ?
Ben ik wel over aan het denken ja. Lijkt me wel makkelijk ^O^
pi_161677204
Is t niet een idee om een dikke rubberslang te pakken voor afzuiging van bv decoupeerzaag of schuuachine oid? Zelf al vaker aan zitten denken. Irritante ribbelslang die overal blijft hangen
  Knikkerking zondag 24 april 2016 @ 17:27:58 #84
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_161677300
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 17:24 schreef Makrolon het volgende:
Is t niet een idee om een dikke rubberslang te pakken voor afzuiging van bv decoupeerzaag of schuuachine oid? Zelf al vaker aan zitten denken. Irritante ribbelslang die overal blijft hangen
Dat vast blijven hangen is nóg irritanter bij de invalzaag. Ben je net op het einde.... komt die niet verder omdat die klote ribbelslang achteraan vast hangt })

Om dit probleem op te lossen wil ik in het midden van de werkplaats aan het plafond ook zo'n outlet maken. Dan komt die dus van boven, en gaat dat vasthangen veel minder voorkomen denk (hoop O-)) ik.

[edit]

Een slang zonder ribbels heeft weer andere nadelen. Die beweegt en buigt lang niet zo lekker...
pi_161677338
Ok, nu word ik natuurlijk de eigenwijze lul de behanger die om advies vraagt en het vervolgens in twijfel trekt. Maar lees dit nou eens. Wordt hardop beweerd dat power het verschil niet meer zou maken. Helaas weinig over de nauwkeurigheid :{
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_161678114
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 17:02 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Thanks ^O^
Ik heb daar inmiddels al een topic aangemaakt. Vast al gezien zeker? ;)

[..]

Lol, is misschien iets té O-)

[..]

Jazeker, daar ben ik vandaag mee begonnen.
En met positief resultaat :7

[..]

Redelijk ja. Dus ben a.u.b. voorzichtig :P

[..]

Mooi systeem ja ^O^

[..]

Haha, die (of in ieder geval precies dat idee) ben ik eerder deze week ook al tegen gekomen.
Ik had al ongeveer zoiets in gedachte. Maar eerst ga ik het met "gewone" afsluiters maken. Later kan ik die altijd nog automatiseren.

[..]

Dat ja.
En bovendien vind een Arduino statische elektriciteit ook niet echt super leuk :')

Zoals gezegd vandaag dus een begin gemaakt met de centrale afzuiging.

Bij de bouwmarkt wat 50mm PVC spul gehaald voor een eerste test:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De zuigkracht is -ondanks de normale (en dus lange) ribbelslang- niet merkbaar minder geworden. Echt super mooi, want dit hele systeem gaat dus perfect werken 8-)
Morgen maar eens wat schuifkleppen en meer PVC bestellen *O*
hoe gaat het trouwens met het statisch worden van de pvc? valt dit mee of totaal geen last van?
de meeste slangen zijn namelijk "anti statisch"
  Knikkerking zondag 24 april 2016 @ 17:55:49 #87
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_161678216
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 17:52 schreef akatar het volgende:

[..]

hoe gaat het trouwens met het statisch worden van de pvc? valt dit mee of totaal geen last van?
de meeste slangen zijn namelijk "anti statisch"
Nog niet geprobeerd (ik heb er nog geen stof/troep mee opgezogen).
Bovenstaande testopstelling is puur om te kijken hoe 't met de wegvallende druk zat.
En dat valt dus gelukkig reuze mee c.q. ik merk d'r niets van :)

Mocht er straks een probleem optreden met statische elektriciteit, dan los ik dat wel op. Om de meter komt sowieso een zadelklem, dus daar zou ik dan ook iets mee kunnen doen om de lading af te voeren.

Komt helemaal goed heb ik het idee. Eens een projectje wat wél vanzelf (en nog redelijk goedkoop ook) gaat :D
pi_161678311
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 17:55 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Nog niet geprobeerd (ik heb er nog geen stof/troep mee opgezogen).
Bovenstaande testopstelling is puur om te kijken hoe 't met de wegvallende druk zat.
En dat valt dus gelukkig reuze mee c.q. ik merk d'r niets van :)

Mocht er straks een probleem optreden met statische elektriciteit, dan los ik dat wel op. Om de meter komt sowieso een zadelklem, dus daar zou ik dan ook iets mee kunnen doen om de lading af te voeren.

Komt helemaal goed heb ik het idee. Eens een projectje wat wél vanzelf (en nog redelijk goedkoop ook) gaat :D
geen 90 graden bochten gebruiken maar 2 x 45, komt het helemaal goed :)
  Knikkerking zondag 24 april 2016 @ 18:00:30 #89
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_161678380
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 17:58 schreef akatar het volgende:

geen 90 graden bochten gebruiken maar 2 x 45, komt het helemaal goed :)
Yep ^O^
Heb er zelfs genomen van 22 graden.

Inderdaad nergens 90. Wordt een mooi systeempje zo. Ben nu alles "to the card aan het adden" :7
pi_161678569
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 17:29 schreef Bartholomeus het volgende:
Ok, nu word ik natuurlijk de eigenwijze lul de behanger die om advies vraagt en het vervolgens in twijfel trekt. Maar lees dit nou eens. Wordt hardop beweerd dat power het verschil niet meer zou maken. Helaas weinig over de nauwkeurigheid :{
Nadeel is natuurlijk wel dat als je over een jaar of wat overgaat op een ander accutype/merk/systeem dat je zaag dan niet veel meer is.
Zo gaat dat nu eenmaal, jaar of wat terug waren we ook allemaal trots op onze NiCd of Nimh accuboormachine die nu werkloos in een hoek ligt.
Die decoupeerzaag met snoer zal het over een jaar of 10/15 nog wel doen vaak.
pi_161679732
Wat hebben de heren service monteurs en elektriciens aan koffers om gereedschap mee te nemen, allemaal Parat?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_161680061
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 18:46 schreef densmee het volgende:
Wat hebben de heren service monteurs en elektriciens aan koffers om gereedschap mee te nemen, allemaal Parat?
Ik heb zelf een paar parat en B&W koffers maar pak toch het liefst me facom tas mee:
http://www.toolsxl.nl/fac(...)rfcnffq2khtlgruf5en4

Ik denk dat als koffer model nu de knipex 00 21 05 LE de beste prijs heeft:
http://www.amazon.de/KNIP(...)ords=Knipex+00+21+05

pi_161680458
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 18:06 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Nadeel is natuurlijk wel dat als je over een jaar of wat overgaat op een ander accutype/merk/systeem dat je zaag dan niet veel meer is.
Zo gaat dat nu eenmaal, jaar of wat terug waren we ook allemaal trots op onze NiCd of Nimh accuboormachine die nu werkloos in een hoek ligt.
Die decoupeerzaag met snoer zal het over een jaar of 10/15 nog wel doen vaak.
Goed punt. Alleen geldt dat voor al het andere snoerloze spul net zo goed natuurlijk. Bovendien ga ik de boel niet dagelijks gebruiken, dus over 10 jaar zou het gewoon nog moeten werken. Aan het Max aantal laadcicli kom ik niet snel. Als het dan kapot gaat moet er iets helemaal nieuws komen, daar heb je gelijk in. Maar daar kan ik nu geen planken mee gaan zagen :P

Wel zag ik op YouTube een Bosch model voorbij waaien, aan touw, met een draaipunt in de afzuigtoestand. Dat vergroot de vrijheid natuurlijk enorm, iemand een idee van typenummer of prijs? Want dat is nog wel even het vergelijken waard dan.
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  Knikkerking zondag 24 april 2016 @ 20:42:24 #94
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_161684181
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 19:10 schreef Bartholomeus het volgende:

Wel zag ik op YouTube een Bosch model voorbij waaien, aan touw, met een draaipunt in de afzuigtoestand. Dat vergroot de vrijheid natuurlijk enorm, iemand een idee van typenummer of prijs? Want dat is nog wel even het vergelijken waard dan.
Wat bedoel je daar precies mee?
pi_161684679
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 20:42 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Wat bedoel je daar precies mee?
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 19:10 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Goed punt. Alleen geldt dat voor al het andere snoerloze spul net zo goed natuurlijk. Bovendien ga ik de boel niet dagelijks gebruiken, dus over 10 jaar zou het gewoon nog moeten werken. Aan het Max aantal laadcicli kom ik niet snel. Als het dan kapot gaat moet er iets helemaal nieuws komen, daar heb je gelijk in. Maar daar kan ik nu geen planken mee gaan zagen :P

Wel zag ik op YouTube een Bosch model voorbij waaien, aan touw, met een draaipunt in de afzuigtoestand. Dat vergroot de vrijheid natuurlijk enorm, iemand een idee van typenummer of prijs? Want dat is nog wel even het vergelijken waard dan.
Bedoel je de Bosch GKT 55 GCE?

Veder blijf ik op de accutol na alles met een draad kopen. Als hobby gebruiker zijn de accu'ss al versleten voordat het apparaat op is. Een merk machine met snoer doet het wel een kleine 10 jaar. Dan zijn je lithium accus al lang op.

Ik heb zelf op 3 plekken in huis een automatische kabel haspel opgehangen met 15 meter snoer. En een paar goede verlengsnoeren met dit type stekkerblok:


Een machine met snoer is vaak goedkoper en gaat denk ik langer mee.
  Moderator zondag 24 april 2016 @ 21:10:35 #96
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161685394
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 20:53 schreef bartos het volgende:

Een merk machine met snoer doet het wel een kleine 10 jaar. Dan zijn je lithium accus al lang op.
Ik mag toch hopen dat mijn spul langer mee gaat :X

quote:
En een paar goede verlengsnoeren met dit type stekkerblok:
[ afbeelding ]

Die zijn inderdaad handig, hoe heten die dingen? :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161686050
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 18:57 schreef bartos het volgende:

[..]

Ik heb zelf een paar parat en B&W koffers maar pak toch het liefst me facom tas mee:
http://www.toolsxl.nl/fac(...)rfcnffq2khtlgruf5en4

Ik denk dat als koffer model nu de knipex 00 21 05 LE de beste prijs heeft:
http://www.amazon.de/KNIP(...)ords=Knipex+00+21+05

bedankt voor de tip, net een besteld
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_161686158
quote:
14s.gif Op zondag 24 april 2016 21:10 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat mijn spul langer mee gaat :X

[..]

Die zijn inderdaad handig, hoe heten die dingen? :)
Brennenstuhl noemen die powerblock geloof ik
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_161688083
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 20:42 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Wat bedoel je daar precies mee?
Nou, het ding op de zaag, waar je de slang in steekt, kan draaien ten opzichte van de voet van de machine. Dus je kan een bocht maken zonder dat de slang dezelfde bocht mee moet bewegen.
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_161690370
quote:
14s.gif Op zondag 24 april 2016 21:10 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat mijn spul langer mee gaat :X

[..]

Die zijn inderdaad handig, hoe heten die dingen? :)
Zeker dat een draad vaak langer dan 10 jaar mee gaat maar een Accu geloof ik niet zo in. Hoe geweldig lipo ook zou zijn ik investeer liever in een draadje.

Geen idee :) Maar wel wat linkjes voor je:
http://www.ikklus.nl/ikkl(...)de_rubber_hangmodel/
http://www.toolstation.nl(...)ber+hangmodel/p75821

Denk dat ik zelf deze mee bestel bij een volgende conrad order: goede resensies en 4-voudig

https://www.conrad.nl/nl/(...)-1081070-620717.html
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')