abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_161337690
Deel 1: DEF / BB's VeVa Stories: "Van broekie tot militair"
Deel 2: DEF / BB's VeVa Stories #2: "Bivakkeren in de regen"
Deel 3: DEF / BB's VeVa Stories #3: "Stoppen of Doorgaan?"

Laatste update uit het vorige topic:

quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 09:52 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Sorry voor late reactie, wilde al reageren maar was 't weer vergeten, totdat ik weer m'n topic teruglas :d

Ik zit er niet bij, mijn oude veva klas, daarvan zijn er 8 geslaagd, echter 3 afgekeurd voor defensie, 1 die heeft 't gehaald en gaat LMB doen, beide jongens die marn willen worden zijn van gedachte veranderd en willen een andere mbo doen, achteraf dus nog minder spijt van dat ik ben gestopt.

Ga eerst m'n vwo afronden, dat is nu m'n doel, ben ik over 2 jaar klaar en dan zou ik eventueel kunnen instromen in de officiers opleiding. Ik heb me toch aangemeld voor marns dit jaar, als een soort van backup, dus ik ga wel de testjes doen in ieder geval.
Toch besloten om een nieuw deel te openen, gezien DEF nog lang geen endex is. Wil als eerste even zeggen dat ik toch wel positief verrast ben met het aantal views dat ik heb getrokken in deze reeks. Toch bijna zo'n 100000 hits en ik hoop dat daarmee veel jongeren een weloverwogen keuze hebben kunnen maken om al dan niet te beginnen met deze opleiding (VeVa).

Om het dan nog een keer te herhalen, ik ben van mening dat je deze opleiding niet moet gaan doen, en zeker niet als eerste MBO opleiding. Je hebt in principe een MBO-papiertje waar je in het geval van GROP niks mee kan, behalve dan een aanstelling bij Defensie krijgen. Word je afgekeurd of besluit je na een paar jaar soldaat/matroos/marn whatever te stoppen, heb je in principe geen vervolgopleiding en kan je bij wijze van spreken als pizzabakker of vakkenvuller aan de slag.

Toen ik stopte met VeVa was het het plan om havo af te maken en daarna te solliciteren bij de marns. In deze 2 jaar is echter veel gebeurd wat ervoor heeft gezorgd dat mijn hele kijk op Defensie een beetje is veranderd. De grootste factor daarvoor was mijn (ex)-vriendin. Als je met iemand bent is een opleiding/baan bij Defensie toch wel een heel ander verhaal dan als je in principe alleen bent (behalve familie etc.) Dat is toen de reden geweest dat ik begon te twijfelen of ik het nog wel wilde en heb toen voor en nadelen tegen elkaar opgeweegd. Ik ben er eigenlijk nooit uitgekomen: een baan bij Defensie lijkt me nog steeds heel mooi maar dan meer als een ervaring in je leven en niet als een baan voor het leven, zo kijk ik er in ieder geval nu naar.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik eerst zo ver mogelijk wil komen met school. Volgens niemand een domme keuze maar al snel werd er van allerlei kanten geroepen dat ik het toch allemaal niet meer zag zitten en het maar had opgegeven. Het is nu ook anders omdat ik weer alleen ben, maar de prioriteit die ik toen had gesteld die ga ik nog steeds aanhouden, omdat het me zelf heel verstandig lijkt om eerst papiertjes te halen voordat je begint met werken. Defensie is dus nog steeds een optie, en zolang ik nog geen 26? ben kan ik nog alle kanten op.

Hoe staat het er dan nu voor?

Ik zit nu in 5Havo. Over anderhalve maand beginnen de examens en daar ligt nu de prioriteit. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik volgend jaar VWO mag doen, en dat is ook het plan. Ik heb me niet aangemeld voor een HBO, omdat ik nog geen definitieve keuze wil maken in wat ik wil gaan doen. Ik heb me uiteraard wel georienteerd, maar de meeste vlakken die mij interesseren liggen toch wel in WO gebied.

Over 1 week mag ik naar Amsterdam toe voor de fitheidstest. De fitheidstest is een initiele test om te mogen solliciteren op een functie bij de marns, simpelweg de standaard oefeningen als opdrukken, optrekken, sit-ups en een coopertest. Daarna volgt de MAST (Marinier Algemeen Selectie Test). Ik heb mij toch voor deze test aangemeld ten eerste als back-up. Mocht er iets misgaan kan ik nog terugvallen op deze keuze. Ten tweede om te zien of ik sowieso goed zit met mijn motivatie en het als een uitdaging voor mezelf te nemen.

Volgende week zal ik dus een update plaatsen met hoe 't allemaal is verlopen en wanneer ik naar de MAST mag.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 11 april 2016 @ 06:50:25 #2
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_161344038
Gereekst, ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  maandag 11 april 2016 @ 09:47:37 #3
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161345044
Goede keuze om eerst je papiertjes te halen BB, tvp
pi_161348490
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 21:16 schreef BredeBroeder het volgende:
Goede keus broeder.
pi_161367236
Laatste loodjes voor volgende week,
vrijdag nog even alles testen achter elkaar en dan rust tot aan de test.

Moet oppassen met hechtingen maar komt goed.
pi_161518962
Morgenvroeg vertrekken richting Amsterdam. Alles ligt al klaar, formulieren zijn ingevuld en bezoekje aan de huisarts is geweest. Voldoende getrained dus 't zal allemaal wel lukken, maar we gaan het zien morgen. Ben ik ook weer meteen een ervaring rijker.
pi_161531342
BB, wederom mooi om je ontwikkeling te lezen. Mooi van je dat je ons dat inkijkje geeft.
Zo te lezen heb je je plannen, mogelijkheden en opties voor jezelf goed op een rijtje. Hou dat vast, ook als er straks een optie weg valt en ongeacht hoe anderen erover oordelen. Dan kom je er wel.

Succes deze week! ^O^
pi_161532119
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 12:43 schreef BredeBroeder het volgende:
Morgenvroeg vertrekken richting Amsterdam. Alles ligt al klaar, formulieren zijn ingevuld en bezoekje aan de huisarts is geweest. Voldoende getrained dus 't zal allemaal wel lukken, maar we gaan het zien morgen. Ben ik ook weer meteen een ervaring rijker.
Succes broeder, maak de GYM trots ja tog. Doe het voor de gains.
pi_161556754
Nou, het is inmiddels 6 uur verder dan het einde van de fitheidstest en ik ben net ontwaakt uit m'n winterslaap. S' morgens rond een uur of half 10 vertrokken richting het MEA in Amsterdam. Netjes afgezet bij de poort en ik mocht me melden in een gebouw gelijk om de hoek.

Na een minuut of 10 werden we meegenomen in een busje naar het gebouw waar we moesten wachten tot we zouden worden opgehaald voor de fitheidstest. Beetje met de jongens daar gepraat die ook gingen deelnemen. Enkelen gingen voor de officiersopleiding van de marns, zelfs een jongen van 17 die er tussen zat, maar het merendeel kwam voor de reguliere opleiding.

Voordat we werden opgehaald mochten we alvast een lunchpakketje pakken, en vervolgens werden we naar buiten gehaald door een sportinstructeur van de Marns. Buiten werd ons uitgelegd hoe de dag eruit zou gaan komen te zien en de aanspreekprocedures etc. Opstellen in tweeen, en richting de sporthal lopen.

Eenmaal in de sporthal aangekomen hadden we een paar minuten om om te kleden in sporttenue, want we zouden als eerste beginnen met de coopertest. Coopertest verliep goed, rondjes om het gebouw van elk 200 meter en volgens mij had ik er 14,5 (2900m), dit werd ons niet vertelt. Na de coopertest weer terugrennen naar de sporthal waar we instructie kregen over de krachttesten (optrekken, opdrukken en sit-ups). De groep van ~20 man werd opgeplitst in drieen en onze groep mocht beginnen met optrekken.

Het optrekken ging mij het beste van de drie onderdelen af, de eerste 6 kwamen niet boven de 8 keer optrekken en toen ik stopte op 13 keer gaf de sgt mij een compliment en zei hij tegen onze groep dat het dus ook zo kan, dat deed goed aan de motivatie. Na het optrekken moesten we opdrukken.

Vooraf was expliciet uitgelegd dat je voeten of armen niet van de grond af mogen komen en dat je knieen niet de grond mogen raken. De eerste 30 push-ups had ik er relatief snel uitgehaald, toen besloot ik te rusten en vervolgens in sessies van 7/8 door te gaan. Eenmaal op 38, verschoof ik dus mijn voet een beetje en dacht ik al shit, en een seconde nadat ik dat dacht hoorde ik het al, ik moest opstaan en baalde daar natuurlijk wel van.

Als laatste de sit-ups, deze gingen mij zwaarder af dan ik had verwacht, gezien je hoofd, ellebogen en armen volledig de mat moesten raken voordat je weer omhoog mocht, uiteindelijk de 42 gehaald dus ik was tevreden.

Onze groep was als eerste van de drie klaar, en wij moesten op nummervolgorde opstellen op de lijn en wachten op de rest. Toen ik eenmaal klaar was werd ik kotsmisselijk, heb dat eerder tijdens het sporten in de gym ook al meegemaakt en had dat nu dus weer. Ik wilde niet de zielige pax zijn die vraagt of die naar buiten mag dus probeerde ik het in te houden. Op het laatst begon ik dus zwart voor m'n ogen te zien, niet zo fijn maar gelukkig kregen we net op dat moment de mededeling dat we mochten omkleden. Weer binnen 3 minuten opgesteld staan, de misselijkheid trok weg toen ik weer ff mocht bewegen maar blijkbaar zag ik nogal bleek want de sgt vroeg mij of het wel helemaal goed ging. Hier maar gewoon ja op geantwoord en toen kregen we te horen wie er allemaal door mochten gaan en hoe het proces hierna zou verlopen.

Uiteindelijk de helft die het heeft gehaald, inclusief ik. :) Vanavond zouden wij een mail krijgen met een uitnodiging voor de Marinier Selectie Test (MAST) en die zie ik dan wel tegemoet.

Al met al een leuke ervaring, het enige waar ik van baal is het opdrukken, maar dat kan nou eenmaal gebeuren.

Thanks voor de succesen allemaal en dan houd ik jullie op de hoogte. ;)

Had deze wel verdient :P



Oke laat die link maar _O-

[ Bericht 7% gewijzigd door BredeBroeder op 19-04-2016 20:42:34 ]
  Moderator dinsdag 19 april 2016 @ 19:52:15 #10
257132 crew  Awsom
pi_161557475
^O^
pi_161616325
En hier is alweer de update, allemaal een heel stuk sneller dan verwacht.

Ik heb de mail woensdag ochtend ontvangen, en meteen gesolliciteerd naar de functie van Marinier Algemeen. Alle data ingevuld en toen ik klaar was zou ik in de administratieve voorselectie worden geplaatst waar bepaald zou worden wanneer ik mocht deelnemen aan de MAST.

Enkele uren later had ik al een mailtje binnen, en eerlijkgezegd schrok ik een beetje van de datum.. Maandag 2 mei moet ik mij melden in Rotterdam, iets meer dan een week :'( Ik had verwacht dat ik de MAST pas in juni zou hebben waardoor ik nog meer dan genoeg tijd had om nog wat extra te trainen, maar nu mag ik het doen met wat ik heb :P

In ieder geval, van maandag 2 mei tot woensdag 4 mei zit ik intern in Rotterdam. Tenminste.. als je niet halverwege eruit ligt. Om even te laten zien wat de MAST inhoudt (een filmpje zegt meer dan woorden):


Natuurlijk moest ik weer een hele waslijst vol met vragen invullen, deze keer driemaal zo lang als de vorige vragenlijst of het wel verantwoord is om mee te doen etc. Naja voor de rest moeten een beetje de standaard spullen meegenomen worden: outdoor schoenen, sportschoenen, zwembroek en een lekker warme muts voor als het koud wordt s' nachts, want volgensmij slapen we buiten op het kazerne terrein.

Ook moeten wij vanaf maandag de telefoon inleveren dus ik kan jullie gedurende de dagen niet op de hoogte houden. (als ik daar uberhaupt zin in zou hebben op dat moment) :')

Veel slaap zal er in ieder geval niet gepakt worden, dus het gaat knokken worden. Ik denk bij voorbaat dat dit nu al 1 van de zwaarste testen in m'n leven tot nu toe zal worden, maar ik ben niet van plan om vrijwillig op te geven want ik weet immers waar ik het voor doe. Waarschijnlijk zullen er genoeg momenten zijn dat ik denk van fuck it ik kap ermee maar achteraf merk je dat het eigenlijk allemaal wel meeviel, gewoon doorgaan dus.

Het zal erg uitdagend zijn, fysiek en mentaal, maar gelukkig zijn er ook genoeg leuke momenten in de MAST en je moet natuurlijk met je maten zelf er ook wat leuks van maken. Ik ben nu in ieder geval mij nog flink aan 't voorbereiden met hardlopen, conditie wil ik zover mogelijk omhoog krikken voordat de test van start gaat, en dan laat ik jullie achteraf weten hoe 't was.

Dus ik zeg tot woensdag alvast.

[ Bericht 2% gewijzigd door BredeBroeder op 21-04-2016 23:43:50 ]
  Moderator vrijdag 22 april 2016 @ 01:59:23 #12
257132 crew  Awsom
pi_161618459
Maareh hoe zie je dat precies voor je? Je gaat die mast doen, stel dat je hem haalt; zeg je dan direct 'nou mensen bedankt maar ik ga toch studeren haha doeiiiiii' ? Wat denk je dat men daar van vindt?
pi_161620234
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 01:59 schreef Awsom het volgende:
Maareh hoe zie je dat precies voor je? Je gaat die mast doen, stel dat je hem haalt; zeg je dan direct 'nou mensen bedankt maar ik ga toch studeren haha doeiiiiii' ? Wat denk je dat men daar van vindt?
Zoals ik al eerder heb aangegeven, dit is een back-up plan, dat is ook wat ik in 't gesprek zal vertellen. Het is nog steeds aan ambitie om marn te worden, maar daar vind ik het nu nog geen tijd voor.

Ik denk niet dat ze het heel erg vinden als ze een pax meer of minder in de opleiding hebben, iedereen die de MAST haalt "mag" in principe solliciteren want het certificaat is een jaar geldig, daarna komt deze te vervallen. Je moet realiseren dat in het keuringstraject ook nog mensen worden afgekeurd, en dan zijn er 2 kanten die ik op kan gaan. 1. Ik ga het keuringstraject in en weet meteen of ik afgekeurd zou worden of ik ga niet het keuringstraject in en mijn huidige plan mislukt, dan heb ik dus geen back-up. Vandaar dat ik het wel zie als een sollicitatie, want je weet het maar nooit tegenwoordig.

Ze zoeken geschikte lui en aan 't einde van de weg blijft een groep mensen over. Liever dat ik weet dat ik daar bij hoor, maar mijn kans op een ander moment in mijn leven pak dan dat ik het nooit zal weten.
pi_161623028
Ik vind het slim dat je het zo aanpakt en niet op een paard wed.
Straks haal je de MAST en wordt je afgekeurd ivm een oude blessure, te veel speling op je gewricht etc, iets in je oog... oid.

Sta je dan met je goede gedrag.
------
Nothing but the rain
pi_161632314
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 12:11 schreef sobertje het volgende:
Ik vind het slim dat je het zo aanpakt en niet op een paard wed.
Straks haal je de MAST en wordt je afgekeurd ivm een oude blessure, te veel speling op je gewricht etc, iets in je oog... oid.

Sta je dan met je goede gedrag.
Precies, better safe than sorry.
pi_161636154
Is net als condoom, gewoon veilig doen en dan kan je nog jaren mee tog broeder?
pi_161699302
Weer onverwachts een update.

Aangezien mijn sollicitatieprocedure eigenlijk al voor de MAST van start is gegaan, heb ik gisteren een uitnodiging ontvangen om persoonlijke vragenlijsten in te vullen voorafgaand aan het Psychologisch Onderzoek.

Deze vragenlijsten telden in totaal wel over de 300 vragen, over karakter tot hoe je zou reageren in bepaalde situaties, hier was ik dus wel even mee bezig. Na het invullen van de vragenlijst kreeg ik het sollicitatiedossier opgestuurd met alle formulieren die ingevuld moeten worden. Nu een halve dag verder ben ik eindelijk klaar met alles invullen. Totaal weer iets van 6 formulieren en dan ook nog het formulier voor het veiligheidsonderzoek die aardig wat kantjes telt.

Maargoed, wij worden verzocht om dit mee te nemen naar de MAST, zodat mits je de MAST haalt, het Psychologisch Onderzoek meteen ingepland kan worden.
pi_161727177
Leuk topic, Ik zelf wil rond juni de fitheidstest doen en hopelijk in september beginnen met de opleiding tot marinier.

Ben benieuwd hoe de MAST je vergaat, misschien krijg je hem gedeeltelijk van mijn zwager :D
Heb je je een beetje ingelezen over de MAST? rondje brienenoord etc? waar je word gevolgt door een busje en kan instappen als je niet meer wilt/kan >:)
hhhhh
pi_161746477
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 15:15 schreef DaveDave09 het volgende:
Leuk topic, Ik zelf wil rond juni de fitheidstest doen en hopelijk in september beginnen met de opleiding tot marinier.

Ben benieuwd hoe de MAST je vergaat, misschien krijg je hem gedeeltelijk van mijn zwager :D
Heb je je een beetje ingelezen over de MAST? rondje brienenoord etc? waar je word gevolgt door een busje en kan instappen als je niet meer wilt/kan >:)
Thanks!

Alvast veel succes in juni dan, en laat me weten hoe het ging.

Ik ben ook benieuwd. Ik kan niet zeggen dat ik topfit ben, maar zeker wel bovengemiddeld. Maar het zal aankomen op mentaal aspect, fysiek ga je toch wel tot het uiterste.

Heb de horrorverhalen van een maat van me gehoord, die nu trouwens marn is. Dus ik weet wel een beetje wat me te wachten staat, en dan inderdaad Brienenoord ja.. Heel motiverend om je groep steeds kleiner te zien worden maarja, hoorde van hem dat er een MAST was waar maar 3 man brienenoord hadden gefixed, maar ook hij blijft mij vertellen dat ik me niet zo druk moet maken en dat ik 't wel fix.

Ben niet van plan om in te stappen, maar dat is warm in bed makkelijker gezegd dan in het veld waar je bijna verdrinkt in je eigen zweet en zelfmedelijden.

We gaan het zien. Morgen en vrijdag nog even goed zwaar trainen en dan het hele weekend rust houden tot aan maandagochtend, dan begint het :o :)
  † In Memoriam † woensdag 27 april 2016 @ 11:37:59 #20
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_161748210
Goed bezig BB.
Heel veel succes vast volgende week in Rotterdam !
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
  donderdag 28 april 2016 @ 22:25:59 #21
406410 DMania
Sometimes it is not up to you.
pi_161788518
Lekker bezig BB! Alvast veel succes bij de MAST en blijf dit zeker volgen 8-)
It is just a story called "life"
pi_161798784
Succes ! Ben benieuwd ! Hou ons op de hoogte ! ^O^
pi_161862698
Nou, het is zover. Ik hoor al 2 uur te snurken maar dat lukt gewoon niet, overdosis aan adrenaline, en eigenlijk ook wel behoorlijk zenuwachtig. De wekker gaat morgen om 06:00, mooi op tijd dus. Een tas vol spullen richting de kazerne, met mij erbij. Een ritje van ongeveer anderhalf uur, maar is goed te doen met wat muziek op.

Morgenvroeg flink ontbijten, lekker veel energie erin gooien, zodat ik iig de eerste dag maximaal kan knallen. Kijk al de hele dag motivatiefilmpjes van 't leger ( :') ), met nog een peptalk van m'n maat erbij, maarja, het helpt wel.

Ik ben benieuwd wat morgen zal brengen, aan de ene kant kan ik niet wachten maar aan de andere kant is het natuurlijk geen fijn vooruitzicht om maximaal kapot te gaan :P Maargoed, we gaan het toch doen, en we gaan het fixen.

Tot donderdag (lig woensdag wss op standje play dead in bed)

En voor de gene die de MAST nog gaan hebben in de toekomst, je mag aardig wat zooi meenemen :*



Nog wat peppie motivatiefilmpjes


quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 11:37 schreef MaryMouse het volgende:
Goed bezig BB.
Heel veel succes vast volgende week in Rotterdam !
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 22:25 schreef DMania het volgende:
Lekker bezig BB! Alvast veel succes bij de MAST en blijf dit zeker volgen 8-)
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 13:49 schreef Vincentoo het volgende:
Succes ! Ben benieuwd ! Hou ons op de hoogte ! ^O^
Bedankt allemaal!


Ik zeg lets do this. :7

[ Bericht 1% gewijzigd door BredeBroeder op 02-05-2016 07:39:30 ]
pi_161937939
Mensen, ik kan het niet maken om te posten nu, maar het is jammer genoeg wel de waarheid. Ik ben op dag 2 (gisteren) uitgevallen. Tijdens het Brienenoord circuit rende ik een steile heuvel op, waarbij ik plots een flinke pijnscheut in m'n hamstring voelde. Ben toen nog de heuvel opgegaan, mank de heuvel weer af en een linksomkeert naar de sgt gemaakt, aangezien ik het hoge tempo onmogelijk kon bijhouden, en we waren pas bijna op de helft hoorde ik later.

Ik baal er ontzettend van, ik had 0 waarschuwingen en de eerste dag had ik goed doorlopen, maarja.. Ik mag gelukkig wel herkansen, ik hoef niet een heel jaar te wachten maar mag Amsterdam bellen om een nieuwe afspraak te maken, en dan word ik opnieuw ingedeeld. Ik heb nu wel 1 voordeel, en dat is dat ik exact weet wat er komen gaat tot en met waar ik uitviel.

Ik zal dan toch maar een verslag plaatsen, ondanks dat ik ben uitgevallen.

Maandag met een behoorlijk zenuwachtig gevoel richting de kazerne gegaan. Eenmaal aangekomen op de kazerne nog snel wat gegeten en met wat andere jongens naar de poort gelopen, waar we na een tijdje werden opgehaald door wat mariniers in opleiding. We werden meegenomen naar een zaal in het gebouw, waar we wat formulieren moesten invullen.

Na het invullen kregen we de instructie om persoonlijke spullen af te geven, een overall met een koppelriem en veldfles te pakken en je om te kleden. Na het omkleden trok je je hesje met je nummer aan, en kreeg je een zelfstudieopdracht voordat de MAST zou beginnen.

We kregen een introductie voor de MAST, en de kaderleden werden geintroduceerd, waarna we begonnen. De groep werd opgesplitst in tweeen, de eerste groep mocht beginnen met de til en draagtest en de tweede groep mocht de tenten gaan opzetten. Na het opzetten van de tenten mochten wij de til en draagtest doen, en deze was vrij goed te doen m.u.v. de laatste 5x lopen met 40kg. De til en draagtest houd in dat je een kistje van een tafel pakt op ongeveer schouderhoogte, naar achter om een pion heen loopt en deze weer op de tafel zet. Je begint met 20kg, en je werkt jezelf op naar 40kg.

Na de til en draagtest moesten we een stuk marsen, allemaal een crusader pakken. Het startgewicht was 25kg, toen 35, en als laatste 45kg. Ook dit was goed te doen, behalve dat ik dan m'n voeten voor de rest van de dag naar de klote had gelopen met 2 flinke blaren op de hielen en kleine blaartjes onder m'n voeten, voeten en sokken lekker onder het bloed, maargoed, op het moment zelf voelde ik m'n voeten toch niet meer, dus wat zou het?

Eenmaal koud gaat dat nogal pijn doen en liep ik er al als een halve invalide bij, maar dat mocht het niet drukken vond ik. Gelukkig was er een jongen met pleisters en sporttape waarvan ik wat mocht lenen dus ik had wel mazzel, maar echt preventie was het niet.


Na het marsen hadden we een intro lesje PT, touwklimmen, en wat oefeningen op het veld. Ook dit was goed te doen, behalve het mumselen dan ( liggen op je buik, enkels vastpakken en dan maar vooruit zien te komen :') )

Naja afijn, dat was het middagprogramma van dag 1, 15 min om te douchen en dan zouden we een voorlichting krijgen van een wervingslid. Soepel om zolang op je stoeltje te zitten, eerlijkgezegd ging bijna alles het ene oor in het andere eruit, opletten was immers lastig als je al moe bent. Voor de rest best nuttige info, maar het meeste was al bekend.

Na de voorlichting hadden we even vrije tijd, we kregen alweer een zelfstudieopdracht, deze keer wat uitgebreider dan de vorige. Ik ga niet zeggen wat dit is, daar zal je zelf achter moeten komen als je de MAST gaat doen. Maargoed, iedereen was hier dus mee bezig, tot we mochten eten. Het eten was aardig veel, zeker soep voor 2x de hoeveelheid mensen waar we mee waren, dan nog zakken met hachee, brood, thee en pakjes drinken. ALLES moest op, en als je dan met je derde zak bezig bent dan is verplicht eten toch een milde straf :')

Maargoed, timings niet gehaald, dus het zou rechtgetrokken worden op een ander moment. En dat werd het ook, we lagen al vrij vroeg in, maar werden middernacht wakker gemaakt. "Opstaan lui, 5 minuten, iedereen aangetreden in sporttenue" werd er gezegd, nouja zoiets was eigenlijk wel te verwachten, en dan het praatje dat timings uiterst belangrijk zijn. Hadden we weer 5 minuten om in te gaan liggen, en daarna hadden we weer 5 minuten om alweer buiten te staan, en alweer 5 minuten om in te gaan liggen, pas toen ging het licht uit. En dan zit iedereen zo van, ik ga niet slapen, straks worden we weer geroepen maarja :P Heb toch maar geprobeerd te slapen en dat ging de laatste paar uur een stuk vlotter dan de eerste paar uur.

Toen was het dag 2, ik wist dat de hele MAST om deze dag zou draaien, als je dat circuit fixed is de rest heel goed te doen als je getrained had voor de zwemtest. S' morgens vroeg nog flink ontbeten en toen mochten we al gaan opstellen. Iedereen was zenuwachtig, je wist immers dat je naar de klote ging, zo ik ook. Groep 2 mocht weer als eerste beginnen, en die zijn een dik halfuur bezig geweest met de warming up, en dan sta je daar aangetreden in de eerste rust, doodstil terwijl je in de verte kader hoort schreeuwen naar de cursisten. Dat maakt je nog een stuk zenuwachtiger.

Toen zagen wij de groep met kikkersprongen voorbij ons gaan, die gasten zagen eruit alsof ze al helemaal naar de klote waren, dat was dus niet fijn om te zien :P Afijn, wij werden meegenomen door de sgt. Alles verliep in hoog tempo, de opdracht was een meter achter de sgt te blijven. De begonnen met een "warming up", wat eigenlijk alles behalve een warming up was. Rondjes rennen om de kaderleden, tussendoor opdrukken, squats, zitten, staan, liggen, noem het maar op, totdat je al uitgeput was.

Bij de warming up zijn al een man of 7 gestopt, en toen kwam het sein dat we de poort uit moesten. Weer tijdsdruk, 30 seconden om je tenue in orde te hebben, go, 10 seconden om te drinken etc. etc. Het eerste stuk hardlopen was al killing, misschien net aan een halve kilometer maar het tempo lag hoog en je moest het maar zien bij te houden, anders mocht je nog versnellen ook. En dan vliegen er aan alle kanten mensen uit, jongens die achterop raken zie je niet meer terug en het enige wat ik dacht is dat er vanzelf wel een einde aan komt. En toen hij stopte met hardlopen was ik opgelucht, want ik had het daar duidelijk zwaar mee. We moesten oefeningen doen, veel oefeningen. Hier kreeg ik m'n eerste compliment van de dag, gezien ik en mijn buddy eerste waren met de verschillende til-oefeningen. Dat voelt dan toch wel goed, waarna je 2 minuten later volkomen de grond in wordt getrapt dat je niks kan en verdomme moet doorlopen.

Het is ook zeker meerdere keren in m'n hoofd opgekomen om gewoon te stoppen. Ik voelde me beroerd, en het doet inderdaad wat met je als je zoveel mensen ziet uitvallen, dan ga je aan jezelf twijfelen (want die fitte vent die alles zo goed kon die stopt nu gewoon) En ook nog in de fire-man carry m'n buddy bijna ondergekotst omdat z'n schouder in m'n maag prikte, maar kon 't gelukkig binnenhouden.

En zo ging het, rust kreeg je niet, stilstaan was er niet bij. Drinken weer onder tijdsdruk en voor je het wist mocht je de sergeant weer volgen. En dan aan alle kanten de kpl's die je afblaffen, het is een mentaal spelletje, maar als je naar de klote bent is dat wat lastiger te bevatten. Ik ben erin getrapt, het hardlopen vond ik het zwaarste, dus liep ik een beetje achterop, en dan pakken ze je persoonlijk aan, en dan denk je al snel van verdomme, waarom ik.

Eenmaal na het tweede stuk hardlopen kwamen we bij de Brienenoord brug aan, hier was een steile heuvel naar boven waar je omhoog moest sprinten en weer naar beneden en weer omhoog etc. Ik dacht eindelijk, we zijn klaar met hardlopen en met dit soort onderdelen deed ik het juist goed. Dus ik sprint die heuvel op, en krijg ineens een flinke pijnscheut in m'n linker hamstring, ik ben naar boven gelopen, naar beneden proberen te rennen maar dat lukte niet meer, m'n hamstring steekte bij elke stap die ik zette, laat staan dat ik nog hele stukken moest gaan hardlopen. Ik ben toen naar beneden gegaan, mij gemeld bij de sgt samen met de vent die de hele tijd voorop liep, waarvan ik me verbaasde dat hij stopte. De sgt zei me dat ik 0 waarschuwingen had (je kon een waarschuwing krijgen als je uitkneep of de hele tijd achterliep), dus van hem mocht ik door, en ik wilde ook wel door maar het lukte niet. Ik werd gewezen naar het welbekende busje, waarbij ik schrok hoeveel mensen er al inzaten. Eenmaal in de bus kon ik wel janken, moed zakte me in de schoenen en ik had nergens meer zin in.

Aangekomen op de kazerne, werden we naar de zaal begeleid, waar ongeveer 70% van de hele startgroep zat die allemaal al waren uitgevallen, waaronder ik dus. Naja nog gegeten, spullen gepakt en de jongens nog gefeliciteerd die het wel hadden gehaald, en toen op naar huis.

Een heel naar einde, maar gelukkig mag ik me opnieuw aanmelden, en dat ga ik ook zeker doen. Ik ben vandaag meteen bij de dokter langsgeweest en die constateerde dat het overbelasting was en rust moest houden. Dus dat ben ik nu aan het doen.

1 ding weet ik in ieder geval zeker, en dat is dat elke bivak van VeVa qua fysieke belasting nog geen flikker voorstelt met dat circuit. Mensen breken, en je leert meteen je zwakke en sterke punten kennen. Ik weet dat mijn zwakke punt het hardlopen is, dus dat wordt intervallen op kisten, want voor de rest ging het mij aardig goed af.

[ Bericht 1% gewijzigd door BredeBroeder op 05-05-2016 14:08:43 ]
  † In Memoriam † donderdag 5 mei 2016 @ 01:35:44 #25
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_161938105
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 01:14 schreef BredeBroeder het volgende:
Ik mag gelukkig wel herkansen, ik hoef niet een heel jaar te wachten maar mag Amsterdam bellen om een nieuwe afspraak te maken, en dan word ik opnieuw ingedeeld. Ik heb nu wel 1 voordeel, en dat is dat ik exact weet wat er komen gaat tot en met waar ik uitviel.

Dus je gaat weer op voor MARS, wanneer?
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_161938110
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 01:35 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Dus je gaat weer op voor MARS, wanneer?
Als ik weer normaal kan lopen ga ik bellen
  † In Memoriam † donderdag 5 mei 2016 @ 01:37:59 #27
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_161938125
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 01:36 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Als ik weer normaal kan lopen ga ik bellen
Verder goed verslag, ook je vergelijking met V&V. Je wordt ouder en volwassener lijkt wel ^O^
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
  Moderator donderdag 5 mei 2016 @ 08:03:23 #28
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_161939085
quote:
14s.gif Op donderdag 5 mei 2016 01:37 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Verder goed verslag, ook je vergelijking met V&V. Je wordt ouder en volwassener lijkt wel ^O^
:o Wie had dat gedacht :')

Lekker bezig BB, even goed herstellen en dan nog een keer proberen.
pi_162055688
Deze jongen is op 14 t/m 16 juni weer geplaatst. Week na m'n verjaardag :D Dat gaat leuk worden, want dan kom ik strompelend de school binnen om m'n cijferlijst te halen _O-

Maargoed, kleine stukjes hardlopen gaat wel weer, en voor de rest blijven we lekker trainen. En dan zien jullie het wel weer over een maandje

[ Bericht 0% gewijzigd door BredeBroeder op 10-05-2016 10:36:15 ]
  † In Memoriam † dinsdag 10 mei 2016 @ 10:30:53 #30
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_162055837
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 10:18 schreef BredeBroeder het volgende:
Deze jongen is op 14 t/m 16 juni weer gelplaatst. Week na m'n verjaardag :D Dat gaat leuk worden, want dan kom ik strompelend de school binnen om m'n cijferlijst te halen _O-

Maargoed, kleine stukjes hardlopen gaat wel weer, en voor de rest blijven we lekker trainen. En dan zien jullie het wel weer over een maandje
Denk je binnen een maand voldoende hersteld te zijn om de uitdaging nu al weer aan te gaan?
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_162055872
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 10:30 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Denk je binnen een maand voldoende hersteld te zijn om de uitdaging nu al weer aan te gaan?
Dit. Als lopen z'n zwakke punt is ga je dat never nooit binnen een maandje fixen. Hier is hij al meerdere keren voor gewaarschuwd.
pi_162055944
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 10:30 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Denk je binnen een maand voldoende hersteld te zijn om de uitdaging nu al weer aan te gaan?
Daar ga ik toch wel vanuit.

Heb gister 3km gedaan gewoon op rustig tempo, dat ging goed, dus nu rustig weer de afstand en het tempo opkrikken.
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 10:32 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Dit. Als lopen z'n zwakke punt is ga je dat never nooit binnen een maandje fixen. Hier is hij al meerdere keren voor gewaarschuwd.
Binnen een maand kan je qua cardio conditie een heel eind komen
pi_162056013
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 10:35 schreef BredeBroeder het volgende:
Binnen een maand kan je qua cardio conditie een heel eind komen
Het is net als al het andere trainen, je moet bouwen en rusten. Je kan lopen wat je wilt in een maand maar je gaat echt niet ineens binnen een maandje gigantische stappen maken. Laat staan de benodigde techniek dat bij (goed) lopen nogal een dingetje is.
pi_162056110
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 10:40 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Het is net als al het andere trainen, je moet bouwen en rusten. Je kan lopen wat je wilt in een maand maar je gaat echt niet ineens binnen een maandje gigantische stappen maken. Laat staan de benodigde techniek dat bij (goed) lopen nogal een dingetje is.
Uiteraard, je spieren en pezen moeten ook wennen aan de belasting bij een hoger tempo of een langere afstand, maar conditie is wel een apart verhaaltje, aangezien je daar alleen je hart mee belast.

Als ik op een crosstrainer sta en ik ga als een gek HIIT doen met lange intervals en korte rustperiodes, dan train je je conditie hard terwijl je je spieren en pezen niet heel erg belast.

Nu is hardlopen een andere soort belasting, maar een goede basisconditie kweken als je al redelijk fit bent en al redelijk wat ervaring hebt in hardlopen lijkt me goed te doen, maar goed, als blijkt dat ik 14 juni nog niet in staat ben om mee te doen, kost het me 1 telefoontje om me af te melden. Als ik denk dat ik het wel aan kan, dan gaan we er gewoon voor, toch?
pi_162056232
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 10:45 schreef BredeBroeder het volgende:
Nu is hardlopen een andere soort belasting, maar een goede basisconditie kweken als je al redelijk fit bent en al redelijk wat ervaring hebt in hardlopen lijkt me goed te doen, maar goed, als blijkt dat ik 14 juni nog niet in staat ben om mee te doen, kost het me 1 telefoontje om me af te melden. Als ik denk dat ik het wel aan kan, dan gaan we er gewoon voor, toch?
Uiteraard, geen idee verder over hoe het administratief daar allemaal werkt, maar ik zou persoonlijk dergelijke dingen nooit onderschatten.
  Moderator dinsdag 17 mei 2016 @ 22:18:14 #36
257132 crew  Awsom
pi_162282378
Wat vind je dokter er eigenlijk van dat je het een maand later alweer gaat proberen? :P
pi_162282884
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 22:18 schreef Awsom het volgende:
Wat vind je dokter er eigenlijk van dat je het een maand later alweer gaat proberen? :P
Hij zegt luisteren naar je lichaam. Ik kan momenteel weer 200% geven maar pak wel meer rust na een zware inspanning dan eerst.

Vooral lange stukke hardlopen wissel ik af met intensieve intervaltraining op een niveau dat eigenlijk net iets te hoog is om m'n hartritme te wennen aan hoog tempo hardlopen (intervals op 16-17 km/u)
Na zo'n interval pak ik ong 3 dagen rust, is een behoorlijke aanslag op je spieren en conditie.
pi_162404435
Mooie foto van circuit Brienenoord gevonden

pi_162411760
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 14:15 schreef BredeBroeder het volgende:
Mooie foto van circuit Brienenoord gevonden

[ afbeelding ]
Is dat op het Eiland van Brienenoord, of op de Noord of Zuid oever?
pi_162470444
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 18:26 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Is dat op het Eiland van Brienenoord, of op de Noord of Zuid oever?
Ik zou het echt niet weten.
pi_162898325
Wel weer leuk nieuws.. not.

Wilde vanmorgen gaan sporten, begin met jumping jacks en fijne steek in m'n schouder. Het doet alleen pijn als ik m'n arm optil of iets moet wegdrukken.

Dinsdag begint de MAST, als het voor zondagavond niet weg is ga ik 't verzetten.
  Moderator zaterdag 11 juni 2016 @ 19:28:48 #42
257132 crew  Awsom
pi_162923201
Je lijf vindt ook dat je door moet studeren. :P
pi_162932924
quote:
99s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 19:28 schreef Awsom het volgende:
Je lijf vindt ook dat je door moet studeren. :P
ja, m'n lijf gunt me geen tweede keuze

Schouder is iets minder, morgen kijken of ik kan sporten en als dat lukt gaan we er gewoon voor.
pi_162966804
We gaan ervoor.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 13 juni 2016 @ 02:31:30 #45
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_162966947
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 02:13 schreef BredeBroeder het volgende:
We gaan ervoor.
^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator maandag 13 juni 2016 @ 17:50:13 #46
257132 crew  Awsom
pi_162980444
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 02:13 schreef BredeBroeder het volgende:
We gaan ervoor.
Succes. :Y)
pi_162984748
Kan weer niet wachten op de hete zakken goulash met liters uiensoep :') _O-

Tasje maar ff inpakken dan
  Moderator maandag 13 juni 2016 @ 20:33:15 #48
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_162986606
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 20:33 schreef jitzzzze het volgende:
Vul de rotota maar vast :D
Kan beter alvast op het dek gaan kruipen _O-

Arghh moeten we ook weer mumselen morgen, verdomme :') :')
Wat een schijtoefening is dat zeg jezus
pi_163053256
In t kort

Mast niet gefixed, zwemtest gefaald. Mast was zwaarder dan de vorige, vooral mentaal. Rest komt, nu eerst slapen, gek genoeg doet t me niet zoveel, t zal wel inslaan als ik weer helder kan functionere

Joe
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')