Een denker zou ik haar niet willen noemen... Als je dan toch voor een vrouw wilt gaan, check eens wat Ayaan Hirsi Ali aan het doen is tegenwoordig .quote:Op zaterdag 23 april 2016 12:24 schreef Lavenderr het volgende:
Mooi topic
Wat ik me afvraag: zijn er ook vrouwelijke grote denkers?
Komt Indira Gandhi voor die kwalificatie in aanmerking? Of borduurt zij voort op haar vaders erfenis.
Elizabeth Anscombe (heeft ook de term consequentialism bedacht).quote:Op zaterdag 23 april 2016 12:24 schreef Lavenderr het volgende:
Mooi topic
Wat ik me afvraag: zijn er ook vrouwelijke grote denkers?
Komt Indira Gandhi voor die kwalificatie in aanmerking? Of borduurt zij voort op haar vaders erfenis.
Ga nu dit verder lezen:quote:Op zaterdag 23 april 2016 12:33 schreef laforest het volgende:
[..]
Elizabeth Anscombe (heeft ook de term consequentialism bedacht).
Vergeet ook niet dat het Diotima was die Socrates de les las over Platonische Liefde.
Dan ook meteen Philippa Foot lezen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 12:40 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ga nu dit verder lezen:
'In 1958 Elisabeth Anscombe published a paper titled "Modern Moral Philosophy" that changed the way we think about normative theories. She criticized modern moral philosophy's pre-occupation with a law conception of ethics. A law conception of ethics deals exclusively with obligation and duty. Among the theories she criticized for their reliance on universally applicable principles were J. S. Mill's utilitarianism and Kant's deontology. These theories rely on rules of morality that were claimed to be applicable to any moral situation (that is, Mill's Greatest Happiness Principle and Kant's Categorical Imperative). This approach to ethics relies on universal principles and results in a rigid moral code. Further, these rigid rules are based on a notion of obligation that is meaningless in modern, secular society because they make no sense without assuming the existence of a lawgiver---an assumption we no longer make'.
http://www.iep.utm.edu/virtue/
Bedankt voor de tip laforest.
En Fir3Fly ik zal ook Hirsi Ali weer eens opzoeken en kijken waar ze nu mee bezig is.
aye aye Sirquote:Op zaterdag 23 april 2016 12:41 schreef laforest het volgende:
[..]
Dan ook meteen Philippa Foot lezen.
Zoals ik eerder noemde: Ayn Rand.quote:Op zaterdag 23 april 2016 12:24 schreef Lavenderr het volgende:
Mooi topic
Wat ik me afvraag: zijn er ook vrouwelijke grote denkers?
Komt Indira Gandhi voor die kwalificatie in aanmerking? Of borduurt zij voort op haar vaders erfenis.
Oh, echt? Haar filosofie bestond niet uit de Illuminati of zoiets. Raar. Er is ook nog een andere filosofe die veel invloed heeft gehad op het genderdenken, maar ik ben haar naam kwijt. Ze zei in ieder geval dat gender nurture was en dus een spectrum van man en vrouw. Veel invloed gehad op hedendaagse feministen die zich bemoeien met transgenders e.d. Ik heb zelf niks met dat idee, maar het is een vrouwelijke filosofe.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:13 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, die komt of beter gezegd kwam ook vaak voorbij op BNW en TRU.
Ja echt. Ik zal eens zoeken of ik het nog terug kan vinden.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:54 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Oh, echt? Haar filosofie bestond niet uit de Illuminati of zoiets. Raar. Er is ook nog een andere filosofe die veel invloed heeft gehad op het genderdenken, maar ik ben haar naam kwijt. Ze zei in ieder geval dat gender nurture was en dus een spectrum van man en vrouw. Veel invloed gehad op hedendaagse feministen die zich bemoeien met transgenders e.d. Ik heb zelf niks met dat idee, maar het is een vrouwelijke filosofe.
Shit, je was me nét voor.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:00 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja echt. Ik zal eens zoeken of ik het nog terug kan vinden.
Zoek ik gelijk even naar die filosofe die het over genderdenken heeft.
Gevonden: Judith Butler.
Ik heb boeken van Judith Butler in mijn boekenkast, maar die gaan over Franse fenomenologie.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:00 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja echt. Ik zal eens zoeken of ik het nog terug kan vinden.
Iets gevonden. Ze komt zo af en toe op topics ter sprake:
BNW / 11 passagierstoestellen weg in Libië...
Zoek ik gelijk even naar die filosofe die het over genderdenken heeft.
Gevonden: Judith Butler.
http://www.versobooks.com(...)-one-s-gendered-life
Heb je ook Simone de Beauvoir?quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:19 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik heb boeken van Judith Butler in mijn boekenkast, maar die gaan over Franse fenomenologie.
'“Pour en revenir à mon travail: j’essaie, comme je l’ai déjà indiqué, de retraverser l’imaginaire masculin, d’interpréter comment il nous a réduites au silence, au mutisme,ou au mimétisme,et je tente, à partir de là et en même temps, de (re)trouver un espace possible pour l’imaginaire féminine.” (Luce Irigaray)[quote:
quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:19 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik heb boeken van Judith Butler in mijn boekenkast, maar die gaan over Franse fenomenologie.
Haar werken over gender schijnen heel moeilijk te zijn. Doet me denken aan die Marokkaanse advocaat die ook bewust moeilijke woorden gebruikte tijdens interviews. Ik vind haar filosofie maar achterlijk en vrij marxistisch (klassenmaatschappij van hetero's versus queers). Hier is een goede kritiek op haar.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Heb je ook Simone de Beauvoir?
En nog even over Judith Butler:
'Indeed, Butler goes far as to argue that gender, as an objective natural thing, does not exist: "Gender reality is performative which means, quite simply, that it is real only to the extent that it is performed" ("Performative" 278). Gender, according to Butler, is by no means tied to material bodily facts but is solely and completely a social construction, a fiction, one that, therefore, is open to change and contestation: "Because there is neither an 'essence' that gender expresses or externalizes nor an objective ideal to which gender aspires; because gender is not a fact, the various acts of gender creates the idea of gender, and without those acts, there would be no gender at all. Gender is, thus, a construction that regularly conceals its genesis"
https://www.cla.purdue.ed(...)butlergendersex.html
Dat klopt. Dat is de insteek van een aantal users op BNWquote:Op zaterdag 23 april 2016 16:39 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
[..]
Haar werken over gender schijnen heel moeilijk te zijn. Doet me denken aan die Marokkaanse advocaat die ook bewust moeilijke woorden gebruikte tijdens interviews. Ik vind haar filosofie maar achterlijk en vrij marxistisch (klassenmaatschappij van hetero's versus queers). Hier is een goede kritiek op haar.
https://gayfundamentals.w(...)at-way-and-bullshit/
Edit:
Ik zie dat BNW Rand bekritiseert over haar objectivisme en dat haar volgers sektarisch zijn. Dus met andere woorden: mainstreammedia is fout, want ze doen verslag van wat ze zien.
Altijd vermakelijk dat subforum.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat klopt. Dat is de insteek van een aantal users op BNW
Ik snap deze gevolgtrekking niet helemaal. En ik snap ook niet helemaal hoe je er bij komt dat de kritiek op de mainstreammedia inhoud dat ze verslag doen van wat ze zien. Volgens mij is de klacht juist dat de media dat niet doet; ze laten iets anders zien (gemanipuleerd) dan dat ze zelf (kunnen) zien.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:39 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik zie dat BNW Rand bekritiseert over haar objectivisme en dat haar volgers sektarisch zijn. Dus met andere woorden: mainstreammedia is fout, want ze doen verslag van wat ze zien.
Eh, heb maar vlug dat topic doorgenomen. Maar las een post waarin iemand zei dat een bepaalde bron objectivistisch was en daardoor onbetrouwbaar. En dat is toch de kern van Rands objectivisme? Dat de realiteit onafhankelijk is en is zoals ie is? Nu raak ik zelf in de war.quote:Op zaterdag 23 april 2016 17:09 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ik snap deze gevolgtrekking niet helemaal. En ik snap ook niet helemaal hoe je er bij komt dat de kritiek op de mainstreammedia inhoud dat ze verslag doen van wat ze zien. Volgens mij is de klacht juist dat de media dat niet doet; ze laten iets anders zien (gemanipuleerd) dan dat ze zelf (kunnen) zien.
Ah, zo, nee ja dat is wel een rare stelling. Misschien bedoelde hij dat het overbracht werd zijnde objectivistisch (terwijl dat dus niet het geval is) als onderdeel van de manipulatie?quote:Op zaterdag 23 april 2016 17:22 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Eh, heb maar vlug dat topic doorgenomen. Maar las een post waarin iemand zei dat een bepaalde bron objectivistisch was en daardoor onbetrouwbaar. En dat is toch de kern van Rands objectivisme? Dat de realiteit onafhankelijk is en is zoals ie is? Nu raak ik zelf in de war.
Zou best kunnen ja. Maar dan zou ik me meer moeten verdiepen in dat topic.quote:Op zaterdag 23 april 2016 17:24 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ah, zo, nee ja dat is wel een rare stelling. Misschien bedoelde hij dat het overbracht werd zijnde objectivistisch (terwijl dat dus niet het geval is) als onderdeel van de manipulatie?
Kan je uitleggen wat de connectie is tussen haar objectivisme en haar filosofie over egoïsme en het kapitalisme? Zijn het twee losse dingen waarover ze schreef? Ik zie namelijk geen verbanden die ik kan leggen.quote:Op zondag 24 april 2016 01:53 schreef Wegenbouwer het volgende:
De kern van Rands objectivisme, althans het metafysica deel, is dat de werkelijkheid (de naam verklapt het al een beetje) objectief is, dat wil zeggen deze bestaat onafhankelijk van het menselijk bewustzijn.
Verder heeft ze over epistemologie geschreven en uiteraard, waar ze het meest berucht om is geworden, ethiek en haar voorkeur voor kapitalisme.
De aanklacht dat veel van haar volgers sektarisch zijn, is natuurlijk geen argument tegen de juistheid van de filosofie zelf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |