Tevens profeet en vrijheidsstrijer. Een van de weinige filosofen waarvan zn leven samenvalt met de eigen filosofie.quote:
Snel de Wiki gescand, klinkt als een hele interessante man. Alleen heb ik zelf al een tijdje afstand genomen van mijn marxistische waarden, dus ben benieuwd wat hij daar nog over te zeggen heeft.quote:
Zn invalshoeken over huidige themas zijn altijd interessant. Anders dan wat je al kent.quote:Op zaterdag 9 april 2016 22:28 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Snel de Wiki gescand, klinkt als een hele interessante man. Alleen heb ik zelf al een tijdje afstand genomen van mijn marxistische waarden, dus ben benieuwd wat hij daar nog over te zeggen heeft.
Hij heeft wel een enorme bibliografie. Ken je ook denkers die over fundamentelere dingen hebben, zoals Plato dat deed over met zijn Ideeėnwereld of Nietzsche over de twee soorten moralen?quote:Op zaterdag 9 april 2016 22:30 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Zn invalshoeken over huidige themas zijn altijd interessant. Anders dan wat je al kent.
Toch is de empirische wetenschap fundamenteel anders dan de metafysica, dus wat dat betreft vind ik het jammer dat er tegenwoordig weinig aandacht aan wordt besteed.quote:Op zaterdag 9 april 2016 22:37 schreef LelijKnap het volgende:
Niet echt. Moderne tijd zijn filosofen opgesplits en gespecialiseerd geraakt. Filosoferen over de wil bv, vrij of onvrij, gaat niet meer zonder neurologische kennis. Metafysiche theorieen onafhankelijk van de wetenschapelijke disciplines worden nouwelijks nog geaccepteerd en bedacht.
Dit vooral. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar zijn invalshoek is heel interessant.quote:Op zaterdag 9 april 2016 22:30 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Zn invalshoeken over huidige themas zijn altijd interessant. Anders dan wat je al kent.
Zeker een interessante man! Ik raad je echt aan om de film van hem te kijken: A Pervert's Guide to Ideology.quote:Op zaterdag 9 april 2016 22:28 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Snel de Wiki gescand, klinkt als een hele interessante man. Alleen heb ik zelf al een tijdje afstand genomen van mijn marxistische waarden, dus ben benieuwd wat hij daar nog over te zeggen heeft.
Klopt ja.. alhoewel de metafysica ook nooit echt daadwerkelijk los heeft gestaan van de empirische wetenschap of ervaring. Op een of andere wijze zijn vele metafysische ideeėn uiteindelijk ook gewoon gedestilleerd uit de empirie.quote:Op zaterdag 9 april 2016 22:45 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Toch is de empirische wetenschap fundamenteel anders dan de metafysica, dus wat dat betreft vind ik het jammer dat er tegenwoordig weinig aandacht aan wordt besteed.
Zal ik zeker kijken na mijn tentamens! Ik heb me vannacht oppervlakkig verdiept in Ayn Rand (soggen ); die staat ook op m'n lijst. En ik heb trouwens niet zo veel kritiek op Plato: bewonder hem samen met Nietzsche zeer.quote:Op zondag 10 april 2016 10:39 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Zeker een interessante man! Ik raad je echt aan om de film van hem te kijken: A Pervert's Guide to Ideology.
Verder is er ook een leuke Tegenlichtaflevering met hem:
http://tegenlicht.vpro.nl(...)ns-slavoj-zizek.html
De kwantummechanica kan volgens mij ook interessante inzichten geven over de metafysica. Misschien weet jij iets? Popper ken ik trouwens alleen van de wetenschapsfilosofie.quote:Op zondag 10 april 2016 10:39 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Klopt ja.. alhoewel de metafysica ook nooit echt daadwerkelijk los heeft gestaan van de empirische wetenschap of ervaring. Op een of andere wijze zijn vele metafysische ideeėn uiteindelijk ook gewoon gedestilleerd uit de empirie.
Ze kunnen elkaar zeker tegemoet treden. Simpelweg omdat er heel veel metafysische filosofieėn zijn; het zal bijna wel moeten. Popper vind ik momenteel vooral interessant vanwege zijn politieke filosofieėn, voornamelijk aangaande tolerantie en de grenzen er van:quote:Op zondag 10 april 2016 11:05 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Zal ik zeker kijken na mijn tentamens! Ik heb me vannacht oppervlakkig verdiept in Ayn Rand (soggen ); die staat ook op m'n lijst. En ik heb trouwens niet zo veel kritiek op Plato: bewonder hem samen met Nietzsche zeer.
[..]
De kwantummechanica kan volgens mij ook interessante inzichten geven over de metafysica. Misschien weet jij iets? Popper ken ik trouwens alleen van de wetenschapsfilosofie.
(Voor korte samenvatting/quote's; zoek op Paradox of Tolerance.)quote:Op zondag 10 april 2016 10:41 schreef robin007bond het volgende:
The Open Society and It's Enemies aan van Karl Popper.
Mag ik vragen wat je zo aan Plato en Nietzsche bewonderd?quote:Op zondag 10 april 2016 11:05 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Zal ik zeker kijken na mijn tentamens! Ik heb me vannacht oppervlakkig verdiept in Ayn Rand (soggen ); die staat ook op m'n lijst. En ik heb trouwens niet zo veel kritiek op Plato: bewonder hem samen met Nietzsche zeer.
[..]
Zijn ideeėn leven voort.quote:Op zondag 10 april 2016 18:55 schreef Molurus het volgende:
Hitchens zou ik noemen, maar die is helaas overleden.
Dat boek staat vol met bagger.quote:Op zondag 10 april 2016 10:41 schreef robin007bond het volgende:
Om zowel je kritiek op Plato als Marx wat meer fundament te geven raad ik je The Open Society and It's Enemies aan van Karl Popper.
Nou, toen ik in het diepst van m'n depressie zat, kreeg ik veel medelijden van mensen. Heel lief, maar iets heel kleins in mij was daar op tegen. Later las ik wat Nietzsche schreef over medelijden: dat is niet nodig, het zorgt juist voor meer lijden. We moeten elkaar helpen om Übermenschen te worden. Verder heeft hij het voor elkaar gekregen om mij te laten twijfelen aan mijn waarden. Ik heb heel sterk het gevoel dat de huidige (politieke correcte) cultuur een nieuwe slavenmoraal is, zoals hij het zou benoemen. Maar goed, dat dus in een notendop. En Plato is gewoon tof met z'n grot, waar ik deel van mijn scriptie over heb gewijd.quote:Op zondag 10 april 2016 12:37 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat je zo aan Plato en Nietzsche bewonderd?
Metafysica, bewustzijn, vrije wil, moreel, determinisme etc. Maatschappij is een stuk minder geworden de afgelopen jaren, al staat Ayn Rand zoals eerder gezegd nog op m'n lijst.quote:Op dinsdag 12 april 2016 00:07 schreef Cockwhale het volgende:
Dat ligt er een beetje aan van welke takken en stromingen van de wetenschap en filosofie je aanhanger bent.
Anders wordt het wel lastig om ze 'huidig' te noemen denk ik. Overleden mensen denken niet zo veel.quote:
Kan zijn dat hij zich ook richt op bekende namen uit de 20e eeuw tot aan begin 21e eeuw. (die evt recent overleden zijn)quote:Op dinsdag 12 april 2016 09:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Anders wordt het wel lastig om ze 'huidig' te noemen denk ik. Overleden mensen denken niet zo veel.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 12 april 2016 09:23 schreef Molurus het volgende:
Maar je zou het ook kunnen hebben over 'filosofen wiens ideeen de basis van de hedendaagse filosofie vormen' wellicht. Maar in dat geval doet Kant ook nog vollop mee schat ik.
Zizek kun je echt niet horen en zien spreken. Die trekt elke 5 seconden aan zijn shirt, slurpt met elke woord, en zit steeds aan zijn neus te pulken.quote:
Nietzsche vind ik niets, maar Plato is gewoon fantastisch. Vooral the Republic.quote:Op zondag 10 april 2016 12:37 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat je zo aan Plato en Nietzsche bewonderd?
De naam zegt alles.quote:
Plato is toch die vent die dacht dat er van alle concepten een ultieme vorm bestaat? Geen enkel paard is perfect, maar ze zijn allen gebaseerd op 'het perfecte paard' enzo?quote:
Plato heeft heel erg veel geschreven, maar inderdaad hij heeft ook een vorm-leer voorgesteld. Dat is niet noodzakelijk zijn sterkste punt.quote:Op dinsdag 12 april 2016 09:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
De naam zegt alles.
[..]
Plato is toch die vent die dacht dat er van alle concepten een ultieme vorm bestaat? Geen enkel paard is perfect, maar ze zijn allen gebaseerd op 'het perfecte paard' enzo?
En natuurlijk van de platonische veelvlakken, waarvan ik het altijd curieus heb gevonden dat het aantal verschillende vormen in 3 dimensies het grootste is.
Ja Plato is het met de vormen, waarin elke paard/paardheid in het algemeen heeft wat afstamd van een perfect paard (de vorm). Meen ik.quote:Op dinsdag 12 april 2016 09:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
De naam zegt alles.
[..]
Plato is toch die vent die dacht dat er van alle concepten een ultieme vorm bestaat? Geen enkel paard is perfect, maar ze zijn allen gebaseerd op 'het perfecte paard' enzo?
En natuurlijk van de platonische veelvlakken, waarvan ik het altijd curieus heb gevonden dat het aantal verschillende vormen in 3 dimensies het grootste is. (Zou Plato dit hebben geweten?)
Ik heb dat idee ook altijd vrij dubieus gevonden ja. Grappig hoe juist iemands slechtste idee het beste bijblijft.quote:Op dinsdag 12 april 2016 09:42 schreef laforest het volgende:
[..]
Plato heeft heel erg veel geschreven, maar inderdaad hij heeft ook een vorm-leer voorgesteld. Dat is niet noodzakelijk zijn sterkste punt.
Herman Philipse is er ook redelijk positief over in zijn 'acht filosofische miniaturen'. Misschien toch maar eens lezen. Is het een beetje leesbaar, of is het gortdroog?quote:Op dinsdag 12 april 2016 09:42 schreef laforest het volgende:
Iedereen kent Platonische liefde uit het Symposium bijvoorbeeld. Plato was, wat men wellicht niet denkt als men zijn filosofie leest, echt fantastische dichter/dramatist.
Het is heerlijk om ze lezen, vooral als het om Socrates gaat.quote:Op dinsdag 12 april 2016 09:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb dat idee ook altijd vrij dubieus gevonden ja. Grappig hoe juist iemands slechtste idee het beste bijblijft.
[..]
Herman Philipse is er ook redelijk positief over in zijn 'acht filosofische miniaturen'. Misschien toch maar eens lezen. Is het een beetje leesbaar, of is het gortdroog?
Zelfs als Socrates niet heeft bestaan vind ik hem veel meer hout snijden dan Plato.quote:Op dinsdag 12 april 2016 09:59 schreef laforest het volgende:
[..]
Mja, dat heeft Plato ook geschreven.
Socrates zelf schreef niets.
Kuhn ook danquote:Op zondag 10 april 2016 10:55 schreef LelijKnap het volgende:
Popper is sowieso zeer relevant op het moment.
Beetje ironisch maar ik denk, 1, omdat het een heel straf idee was in die tijd.quote:Op dinsdag 12 april 2016 09:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb dat idee ook altijd vrij dubieus gevonden ja. Grappig hoe juist iemands slechtste idee het beste bijblijft.
Socrates schreef niks, alles wat dien heeft gezegd zit in de mond van Plato en ene xenophon kan dat? Ja ik meen wel uit geheugen.quote:Op dinsdag 12 april 2016 10:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zelfs als Socrates niet heeft bestaan vind ik hem veel meer hout snijden dan Plato.
Hmm, je kunt niet weten wat exact Socrates vond of wat precies Platonisch was.quote:Op dinsdag 12 april 2016 10:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zelfs als Socrates niet heeft bestaan vind ik hem veel meer hout snijden dan Plato.
Zie PI.quote:Op dinsdag 12 april 2016 10:11 schreef laforest het volgende:
[..]
Hmm, je kunt niet weten wat exact Socrates vond of wat precies Platonisch was.
Dus daar kun je helemaal niets over zeggen.
In z'n context is de ideeėnleer van Plato een stuk redelijker. Het lost namelijk de paradox van zijn en worden op (hoe kan iets hetzelfde ding zijn als het verandert, hoe kan een ding veranderen als het hetzelfde blijft? -> verandering is materie, zijn is idee).quote:Op dinsdag 12 april 2016 09:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb dat idee ook altijd vrij dubieus gevonden ja. Grappig hoe juist iemands slechtste idee het beste bijblijft.
[..]
Herman Philipse is er ook redelijk positief over in zijn 'acht filosofische miniaturen'. Misschien toch maar eens lezen. Is het een beetje leesbaar, of is het gortdroog?
Ja, Plato kwam eigenlijk met een oplossing voor het probleem tussen Heraclitus en Parmenides en in die zin is het wel te begrijpen. Echter, de argument die Plato in de Republiek aanvoert, zoals de drie stappen weg van de realiteit, het onstaan van de vormen (waar hij zich in verschilldende stukken tegenspreekt en in Book X ineens God er bijhaalt, etc.), etc. blijven problematisch.quote:Op dinsdag 12 april 2016 14:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
In z'n context is de ideeėnleer van Plato een stuk redelijker. Het lost namelijk de paradox van zijn en worden op (hoe kan iets hetzelfde ding zijn als het verandert, hoe kan een ding veranderen als het hetzelfde blijft? -> verandering is materie, zijn is idee).
Het enige twijfelachtige eraan is dat Plato het dualistisch oplost, maar ook dat is minder gek in de context. Sterker nog, voor een materialist is dat wellicht beter te pruimen dan de theorie dat ideeėn niet echt zijn en tegelijk heel erg echt.
Dat is niet wat Plato in boek X schrijft:quote:Op dinsdag 12 april 2016 15:51 schreef Cockwhale het volgende:
God moet in deze dan ook niet letterlijk genomen worden. God is simpelweg dat wat de fysieke realiteit transcendeert, de ideeėnwereld. Technisch gezien zijn er overigens volgens mij (of eigenlijk volgens Plato) 4 stappen. De idee, de mathematische representatie van de idee, de fysieke representatie van de idee, en de representatie van de fysieke representatie, bijvoorbeeld in kunst.
Dat zeg ik toch? De rest is een kopie (of kopie van kopie), maar ik gebruik het woord representatie, omdat kopie wmb impliciet verwijst naar een letterlijke duplicaat. Er is de idee van het bed, maar ook de idee van de tafel. Elke stap is een stap verder verwijderd van de idee.quote:Op dinsdag 12 april 2016 16:12 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat is niet wat Plato in boek X schrijft:
Ten eerste is er maar een idee, de rest zijn een stap verwijderd van het origineel. Maar belangrijker is dit:
Het probleem met een vorm van een bed is dat leidt tot een regressie ad infinitum. Als je een vorm van een bed hebt en een representatie van een bed, dan is er weer een overkoepelende vorm van bed nodig voor deze twee, enz. Dit is ook wel Aristoteles' zijn derde persoon argument.quote:Op dinsdag 12 april 2016 16:37 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch? De rest is een kopie (of kopie van kopie), maar ik gebruik het woord representatie, omdat kopie wmb impliciet verwijst naar een letterlijke duplicaat. Er is de idee van het bed, maar ook de idee van de tafel. Elke stap is een stap verder verwijderd van de idee.
Misschien heb ik mij vergist in de interpretatie van Plato's God, maar ik heb het nooit ervaren als een doelmatig creėrende entiteit. Met demiurge leek de verwijzing wmb puur gericht op 'creatie' of 'het ontstaan', waaronder ook de ideeėnwereld die de fysieke wereld transcendeert.
Ik vind persoonlijk vooral zijn werk over politiek heel interessant en nog altijd relevant. De omwenteling van democratie naar tyrannie kan wel eens heel actueel worden als het zo doorgaat en als je die uitleg van Plato goed begrijpt kun je dus ook zien waarom Plato democratie eigenlijk gevaarlijk vond. Iets wat we ons nu amper kunnen voorstellen, maar democratie laat bepaalde ontwikkelingen wel toe die er aan bijdragen dat er een nieuwe elite kan ontstaan.quote:Op dinsdag 12 april 2016 16:49 schreef Cockwhale het volgende:
Ik ben het dan ook totaal niet eens met Plato's ideeėn, althans niet op de wijze zoals hij het (waarschijnlijk) intendeerde.
Alsof filosofen allemaal linkse hippies zijn.quote:Op dinsdag 12 april 2016 15:59 schreef Villas__Rubin het volgende:
Als je een filosoof vraagt of ie wil vechten zeggen ze allemaal nee. Want daar zijn ze te rationeel voor.
Dat vind ik wel altijd het lastige met klassieke filosofen. Je moet dat toch altijd zien in de context van de tijd waarin ze leefden, en het is vaak lastig om te zien in hoeverre de ideeen inmiddels achterhaald zijn.quote:Op dinsdag 12 april 2016 14:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
In z'n context is de ideeėnleer van Plato een stuk redelijker. Het lost namelijk de paradox van zijn en worden op (hoe kan iets hetzelfde ding zijn als het verandert, hoe kan een ding veranderen als het hetzelfde blijft? -> verandering is materie, zijn is idee).
Het enige twijfelachtige eraan is dat Plato het dualistisch oplost, maar ook dat is minder gek in de context. Sterker nog, voor een materialist is dat wellicht beter te pruimen dan de theorie dat ideeėn niet echt zijn en tegelijk heel erg echt.
Nou ja, Levinas identificeerde zich nog met Plato's vorm van het Goede in zijn laatste grote werk Otherwise Than Being or Beyond Essence.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat vind ik wel altijd het lastige met klassieke filosofen. Je moet dat toch altijd zien in de context van de tijd waarin ze leefden, en het is vaak lastig om te zien in hoeverre de ideeen inmiddels achterhaald zijn.
Wel interessant als je geinteresseerd bent in de geschiedenis en achtergrond van de filosofie, maar wellicht minder aantrekkelijk als je gewoon geinteresseerd bent in filosofie in het algemeen.
Tenslotte is 'the origin of species' ook niet bepaald een werk dat ik zou aanraden voor iemand die iets wil leren over evolutie.
Zijn stukken over politiek heb ik (nog) niet gelezen.quote:Op dinsdag 12 april 2016 16:56 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik vind persoonlijk vooral zijn werk over politiek heel interessant en nog altijd relevant. De omwenteling van democratie naar tyrannie kan wel eens heel actueel worden als het zo doorgaat en als je die uitleg van Plato goed begrijpt kun je dus ook zien waarom Plato democratie eigenlijk gevaarlijk vond. Iets wat we ons nu amper kunnen voorstellen, maar democratie laat bepaalde ontwikkelingen wel toe die er aan bijdragen dat er een nieuwe elite kan ontstaan.
Waarom Chomsky?quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:57 schreef speknek het volgende:
Wat mij betreft zitten de grootste denkers nu tegen de wetenschappen aan, zijn het degenen die grote vakgebieden blijvend veranderd hebben (wat vaak betekent dat ze gewoon toevalig wat eerder waren, maar dat terzijde).
Ik denk van de nu nog levenden dan aan mensen als Daniel Kahneman en Noam Chomsky.
Van de natuurkundigen/wiskundigen zou dat denk ik o.a. Edward Witten zijn.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:57 schreef speknek het volgende:
Wat mij betreft zitten de grootste denkers nu tegen de wetenschappen aan, zijn het degenen die grote vakgebieden blijvend veranderd hebben (wat vaak betekent dat ze gewoon toevalig wat eerder waren, maar dat terzijde).
Ik denk van de nu nog levenden dan aan mensen als Daniel Kahneman en Noam Chomsky.
Daar heeft de grot van Plato toch ook mee te maken? De schaduwen zijn afgeleiden van wat echt is (buiten de grot, de Ideeėnwereld dus).quote:Op dinsdag 12 april 2016 09:48 schreef Argo het volgende:
[..]
Ja Plato is het met de vormen, waarin elke paard/paardheid in het algemeen heeft wat afstamd van een perfect paard (de vorm). Meen ik.
Maar ts lijkt meer in plato's grot geļntereseerd te zijn.
Wat Plato wist van dimensies weet ik niet, wiskunde was wel belangrijk voor hem meen ik. Maar Plato heb ik nooit zo rijkelijk gelezen, zijn basis ideeėn zijn wel goed te grijpen dat je niet het hele werk hoeft te lezen. Althans denk ik.
Lees eens goed op de eerste pagina.quote:Op dinsdag 12 april 2016 10:03 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Ik zie hier geen Rand voorbijkomen... Snap ik wel hier in het linkse bolwerk, maar je kan niet zeggen dat ze geen stempel heeft gedrukt op onze tijd
Beschrijf je nu niet Heraclitus of haal ik hem door de war?quote:Op dinsdag 12 april 2016 14:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
In z'n context is de ideeėnleer van Plato een stuk redelijker. Het lost namelijk de paradox van zijn en worden op (hoe kan iets hetzelfde ding zijn als het verandert, hoe kan een ding veranderen als het hetzelfde blijft? -> verandering is materie, zijn is idee).
Het enige twijfelachtige eraan is dat Plato het dualistisch oplost, maar ook dat is minder gek in de context. Sterker nog, voor een materialist is dat wellicht beter te pruimen dan de theorie dat ideeėn niet echt zijn en tegelijk heel erg echt.
Ik heb ooit voor wetenschapsfilosofie een kort stukje geschreven over Wittgenstein. Moest daar aan denken toen ik deze post las. Als ik thuis ben, zal ik kijken of ik het nog kan vinden.quote:Op dinsdag 12 april 2016 16:37 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch? De rest is een kopie (of kopie van kopie), maar ik gebruik het woord representatie, omdat kopie wmb impliciet verwijst naar een letterlijke duplicaat. Er is de idee van het bed, maar ook de idee van de tafel. Elke stap is een stap verder verwijderd van de idee.
Misschien heb ik mij vergist in de interpretatie van Plato's God, maar ik heb het nooit ervaren als een doelmatig creėrende entiteit. Met demiurge leek de verwijzing wmb puur gericht op 'creatie' of 'het ontstaan', waaronder ook de ideeėnwereld die de fysieke wereld transcendeert. Niet als een hemel oid, maar een abstractie van concepten.
Een denker zou ik haar niet willen noemen... Als je dan toch voor een vrouw wilt gaan, check eens wat Ayaan Hirsi Ali aan het doen is tegenwoordig .quote:Op zaterdag 23 april 2016 12:24 schreef Lavenderr het volgende:
Mooi topic
Wat ik me afvraag: zijn er ook vrouwelijke grote denkers?
Komt Indira Gandhi voor die kwalificatie in aanmerking? Of borduurt zij voort op haar vaders erfenis.
Elizabeth Anscombe (heeft ook de term consequentialism bedacht).quote:Op zaterdag 23 april 2016 12:24 schreef Lavenderr het volgende:
Mooi topic
Wat ik me afvraag: zijn er ook vrouwelijke grote denkers?
Komt Indira Gandhi voor die kwalificatie in aanmerking? Of borduurt zij voort op haar vaders erfenis.
Ga nu dit verder lezen:quote:Op zaterdag 23 april 2016 12:33 schreef laforest het volgende:
[..]
Elizabeth Anscombe (heeft ook de term consequentialism bedacht).
Vergeet ook niet dat het Diotima was die Socrates de les las over Platonische Liefde.
Dan ook meteen Philippa Foot lezen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 12:40 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ga nu dit verder lezen:
'In 1958 Elisabeth Anscombe published a paper titled "Modern Moral Philosophy" that changed the way we think about normative theories. She criticized modern moral philosophy's pre-occupation with a law conception of ethics. A law conception of ethics deals exclusively with obligation and duty. Among the theories she criticized for their reliance on universally applicable principles were J. S. Mill's utilitarianism and Kant's deontology. These theories rely on rules of morality that were claimed to be applicable to any moral situation (that is, Mill's Greatest Happiness Principle and Kant's Categorical Imperative). This approach to ethics relies on universal principles and results in a rigid moral code. Further, these rigid rules are based on a notion of obligation that is meaningless in modern, secular society because they make no sense without assuming the existence of a lawgiver---an assumption we no longer make'.
http://www.iep.utm.edu/virtue/
Bedankt voor de tip laforest.
En Fir3Fly ik zal ook Hirsi Ali weer eens opzoeken en kijken waar ze nu mee bezig is.
aye aye Sirquote:Op zaterdag 23 april 2016 12:41 schreef laforest het volgende:
[..]
Dan ook meteen Philippa Foot lezen.
Zoals ik eerder noemde: Ayn Rand.quote:Op zaterdag 23 april 2016 12:24 schreef Lavenderr het volgende:
Mooi topic
Wat ik me afvraag: zijn er ook vrouwelijke grote denkers?
Komt Indira Gandhi voor die kwalificatie in aanmerking? Of borduurt zij voort op haar vaders erfenis.
Oh, echt? Haar filosofie bestond niet uit de Illuminati of zoiets. Raar. Er is ook nog een andere filosofe die veel invloed heeft gehad op het genderdenken, maar ik ben haar naam kwijt. Ze zei in ieder geval dat gender nurture was en dus een spectrum van man en vrouw. Veel invloed gehad op hedendaagse feministen die zich bemoeien met transgenders e.d. Ik heb zelf niks met dat idee, maar het is een vrouwelijke filosofe.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:13 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, die komt of beter gezegd kwam ook vaak voorbij op BNW en TRU.
Ja echt. Ik zal eens zoeken of ik het nog terug kan vinden.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:54 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Oh, echt? Haar filosofie bestond niet uit de Illuminati of zoiets. Raar. Er is ook nog een andere filosofe die veel invloed heeft gehad op het genderdenken, maar ik ben haar naam kwijt. Ze zei in ieder geval dat gender nurture was en dus een spectrum van man en vrouw. Veel invloed gehad op hedendaagse feministen die zich bemoeien met transgenders e.d. Ik heb zelf niks met dat idee, maar het is een vrouwelijke filosofe.
Shit, je was me nét voor.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:00 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja echt. Ik zal eens zoeken of ik het nog terug kan vinden.
Zoek ik gelijk even naar die filosofe die het over genderdenken heeft.
Gevonden: Judith Butler.
Ik heb boeken van Judith Butler in mijn boekenkast, maar die gaan over Franse fenomenologie.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:00 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja echt. Ik zal eens zoeken of ik het nog terug kan vinden.
Iets gevonden. Ze komt zo af en toe op topics ter sprake:
BNW / 11 passagierstoestellen weg in Libiė...
Zoek ik gelijk even naar die filosofe die het over genderdenken heeft.
Gevonden: Judith Butler.
http://www.versobooks.com(...)-one-s-gendered-life
Heb je ook Simone de Beauvoir?quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:19 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik heb boeken van Judith Butler in mijn boekenkast, maar die gaan over Franse fenomenologie.
'“Pour en revenir ą mon travail: j’essaie, comme je l’ai déją indiqué, de retraverser l’imaginaire masculin, d’interpréter comment il nous a réduites au silence, au mutisme,ou au mimétisme,et je tente, ą partir de lą et en mźme temps, de (re)trouver un espace possible pour l’imaginaire féminine.” (Luce Irigaray)[quote:
quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:19 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik heb boeken van Judith Butler in mijn boekenkast, maar die gaan over Franse fenomenologie.
Haar werken over gender schijnen heel moeilijk te zijn. Doet me denken aan die Marokkaanse advocaat die ook bewust moeilijke woorden gebruikte tijdens interviews. Ik vind haar filosofie maar achterlijk en vrij marxistisch (klassenmaatschappij van hetero's versus queers). Hier is een goede kritiek op haar.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Heb je ook Simone de Beauvoir?
En nog even over Judith Butler:
'Indeed, Butler goes far as to argue that gender, as an objective natural thing, does not exist: "Gender reality is performative which means, quite simply, that it is real only to the extent that it is performed" ("Performative" 278). Gender, according to Butler, is by no means tied to material bodily facts but is solely and completely a social construction, a fiction, one that, therefore, is open to change and contestation: "Because there is neither an 'essence' that gender expresses or externalizes nor an objective ideal to which gender aspires; because gender is not a fact, the various acts of gender creates the idea of gender, and without those acts, there would be no gender at all. Gender is, thus, a construction that regularly conceals its genesis"
https://www.cla.purdue.ed(...)butlergendersex.html
Dat klopt. Dat is de insteek van een aantal users op BNWquote:Op zaterdag 23 april 2016 16:39 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
[..]
Haar werken over gender schijnen heel moeilijk te zijn. Doet me denken aan die Marokkaanse advocaat die ook bewust moeilijke woorden gebruikte tijdens interviews. Ik vind haar filosofie maar achterlijk en vrij marxistisch (klassenmaatschappij van hetero's versus queers). Hier is een goede kritiek op haar.
https://gayfundamentals.w(...)at-way-and-bullshit/
Edit:
Ik zie dat BNW Rand bekritiseert over haar objectivisme en dat haar volgers sektarisch zijn. Dus met andere woorden: mainstreammedia is fout, want ze doen verslag van wat ze zien.
Altijd vermakelijk dat subforum.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat klopt. Dat is de insteek van een aantal users op BNW
Ik snap deze gevolgtrekking niet helemaal. En ik snap ook niet helemaal hoe je er bij komt dat de kritiek op de mainstreammedia inhoud dat ze verslag doen van wat ze zien. Volgens mij is de klacht juist dat de media dat niet doet; ze laten iets anders zien (gemanipuleerd) dan dat ze zelf (kunnen) zien.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:39 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik zie dat BNW Rand bekritiseert over haar objectivisme en dat haar volgers sektarisch zijn. Dus met andere woorden: mainstreammedia is fout, want ze doen verslag van wat ze zien.
Eh, heb maar vlug dat topic doorgenomen. Maar las een post waarin iemand zei dat een bepaalde bron objectivistisch was en daardoor onbetrouwbaar. En dat is toch de kern van Rands objectivisme? Dat de realiteit onafhankelijk is en is zoals ie is? Nu raak ik zelf in de war.quote:Op zaterdag 23 april 2016 17:09 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ik snap deze gevolgtrekking niet helemaal. En ik snap ook niet helemaal hoe je er bij komt dat de kritiek op de mainstreammedia inhoud dat ze verslag doen van wat ze zien. Volgens mij is de klacht juist dat de media dat niet doet; ze laten iets anders zien (gemanipuleerd) dan dat ze zelf (kunnen) zien.
Ah, zo, nee ja dat is wel een rare stelling. Misschien bedoelde hij dat het overbracht werd zijnde objectivistisch (terwijl dat dus niet het geval is) als onderdeel van de manipulatie?quote:Op zaterdag 23 april 2016 17:22 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Eh, heb maar vlug dat topic doorgenomen. Maar las een post waarin iemand zei dat een bepaalde bron objectivistisch was en daardoor onbetrouwbaar. En dat is toch de kern van Rands objectivisme? Dat de realiteit onafhankelijk is en is zoals ie is? Nu raak ik zelf in de war.
Zou best kunnen ja. Maar dan zou ik me meer moeten verdiepen in dat topic.quote:Op zaterdag 23 april 2016 17:24 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ah, zo, nee ja dat is wel een rare stelling. Misschien bedoelde hij dat het overbracht werd zijnde objectivistisch (terwijl dat dus niet het geval is) als onderdeel van de manipulatie?
Kan je uitleggen wat de connectie is tussen haar objectivisme en haar filosofie over egoļsme en het kapitalisme? Zijn het twee losse dingen waarover ze schreef? Ik zie namelijk geen verbanden die ik kan leggen.quote:Op zondag 24 april 2016 01:53 schreef Wegenbouwer het volgende:
De kern van Rands objectivisme, althans het metafysica deel, is dat de werkelijkheid (de naam verklapt het al een beetje) objectief is, dat wil zeggen deze bestaat onafhankelijk van het menselijk bewustzijn.
Verder heeft ze over epistemologie geschreven en uiteraard, waar ze het meest berucht om is geworden, ethiek en haar voorkeur voor kapitalisme.
De aanklacht dat veel van haar volgers sektarisch zijn, is natuurlijk geen argument tegen de juistheid van de filosofie zelf.
Alle vier de disciplines, dus ook wat ze schreef over ethiek en politiek, vallen onder de filosofie die ze objectivisme noemt.quote:Op zondag 24 april 2016 02:04 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Kan je uitleggen wat de connectie is tussen haar objectivisme en haar filosofie over egoļsme en het kapitalisme? Zijn het twee losse dingen waarover ze schreef? Ik zie namelijk geen verbanden die ik kan leggen.
Ayn Rand wordt als filosofe haast niet serieus genomen. Meer als auteur van boeken dan echt als filosoof.quote:
Hannah Arendtquote:Op zaterdag 23 april 2016 12:24 schreef Lavenderr het volgende:
Mooi topic
Wat ik me afvraag: zijn er ook vrouwelijke grote denkers?
Komt Indira Gandhi voor die kwalificatie in aanmerking? Of borduurt zij voort op haar vaders erfenis.
Hannah Arendt, The Origins of Totalitarianism (1951)quote:
Wel een goede auteur imo.quote:Op zondag 24 april 2016 13:01 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ayn Rand wordt als filosofe haast niet serieus genomen. Meer als auteur van boeken dan echt als filosoof.
Dat vind ik altijd zo'n verschrikkelijke dooddoener.quote:Op zondag 24 april 2016 13:01 schreef robin007bond het volgende:
Ayn Rand wordt als filosofe haast niet serieus genomen.
Zeer interessant inderdaad. Ze is ook vaak op TV geweest, dus mocht je de stof te taai vinden dan zijn er genoeg interessante fragmenten over haar te vinden.quote:Op zondag 24 april 2016 13:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Hannah Arendt, The Origins of Totalitarianism (1951)
Hannah Arendt is haar hele leven bezig geweest met het onderzoek naar de diepere laag onder en achter de politieke actualiteit van verleden en heden. Kenmerkend aan haar manier van denken, is dat begint bij het goed waarnemen van concrete situaties (hermeneutiek) en geen abstracte filosofische systemen wil ontwikkelen. In The Origins of Totalitarianism vraagt ze zich af hoe totalitaire regimes (nazi-Duitsland en bolsjewistisch-Rusland) kunnen ontstaan. Hoe is het mogelijk dat een democratie van individuele rechten verloren gaat en hoe kan het kwaad zich zo eenvoudig manifesteren?
http://www.humanistischec(...)s_of_totalitarianism
Thanks Robin. Even verder lezen.
Even een heerlijke drogredenering: het is wel zo. Ze werd ook helemaal gepwnd door Hans Achterhuis.quote:Op zondag 24 april 2016 17:28 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd zo'n verschrikkelijke dooddoener.
Hans Achterhuis wordt als filosoof al een tijdje niet zo serieus meer genomen. Overigens ging hij pas los toen ze al 10 jaar dood was, beetje makkelijk dus.quote:Op zondag 24 april 2016 17:36 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Even een heerlijke drogredenering: het is wel zo. Ze werd ook helemaal gepwnd door Hans Achterhuis.
Ik geef je wat deze stelling betreft, trouwens groot gelijk (bijna, maar wellicht bedoelde je dat je niet objectief kunt vaststellen wie een groot denker is/was?).quote:Op zondag 24 april 2016 19:19 schreef Molurus het volgende:
Het is natuurlijk ook verdomd lastig om iets objectiefs te zeggen over wie nou een filosoof / denker is.
Iets soortgelijks wel ja: het label "groot denker" rust volledig op de erkenning van anderen.quote:Op zondag 24 april 2016 19:36 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het is misschien ook een beetje een kwestie van "History is written by the victors"?
Klopt, maar het is ook wel weer begrijpelijk dat hier zo tegenaan gekeken wordt, daar de kennis die wij elkaar overdragen en het denkwerk dat wij verrichten, door mensen veroorzaakt wordt.quote:Op zondag 24 april 2016 19:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Iets soortgelijks wel ja: het label "groot denker" rust volledig op de erkenning van anderen.
Oké, ik ga een poging wagenquote:Wat ik wel een leuk gedachtenexperiment van Dennett vond was deze:
Beschouw het bewijs voor de laatste stelling van Fermat. Een ongelofelijk ingewikkeld bewijs, er zijn wereldwijd maar een handjevol wiskundigen die het bewijs begrijpen.
1) in hoeverre kunnen we het nog een bewijs noemen?
2) zou het ook een bewijs zijn als er niemand anders was die kan bevestigen dat het een bewijs is?
En zulke vragen zou je ook kunnen stellen over filosofisch gedachtengoed. Of Immanuel Kant een grote filosoof was hangt grotendeels af van de mate waarin hedendaagse filosofen begrijpen waar hij het over had. Bij "grote denker" denken we graag dat dat er niet toe doet, maar in de praktijk kunnen we niet zonder zo'n extern oordeel.
Dat bruikbare informatie vaker wordt opgeslagen dan niet-bruiktbare informatie lijkt me eigenlijk niet echt toeval. Dat is zo'n beetje de basis van biologische evolutie. Maar of bruikbaarheid nu zo veel makkelijker te meten is weet ik niet. Dat lijkt me nog steeds een grotendeels subjectief oordeel, of op z'n best iets dat onbekend is.quote:Op zondag 24 april 2016 20:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Klopt, maar het is ook wel weer begrijpelijk dat hier zo tegenaan gekeken wordt, daar de kennis die wij elkaar overdragen en het denkwerk dat wij verrichten, door mensen veroorzaakt wordt.
Erkenning is ook een vorm van een idee (of een bepaalde soort gedachte) en de aanwezigheid van erkenning kan ook groter en kleiner worden en dit maakt dat vanuit objectief standpunt gezien, erkenning in deze vorm geen goede graadmeter is voor de definitie wat wel of niet als "een groot denker" bestempeld zou moeten worden.
Maar erkennen kan ook op meerdere manieren en hier speelt vooral o.a. geschiedenis een grote rol in: Namelijk het opslaan van gegevens voor toekomstige generaties (dit gebeurde in het verleden voornamelijk op toevallige schaal (tenzij tijdscapsules )). En hoe deze informatie dan getoetst moet worden, dat is aan de gebruikers van deze informatie.
quote:Op zondag 24 april 2016 20:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
Informatie die onbruikbaar is, is namelijk onbruikbaar (dank je wel Cruyff ).
Bij de stelling van Fermat niet echt aan de orde, voor wie de wiskunde beheerst is pen en papier volgens mij voldoende.quote:Op zondag 24 april 2016 20:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Oké, ik ga een poging wagen
1) Dat er maar heel weinig mensen zijn die daadwerkelijk iets kunnen bewijzen (bijvoorbeeld omdat de middelen daarvoor voor vrijwel niemand beschikbaar zijn (denk bijvoorbeeld aan een deeltjesversneller)), maakt dat dat wat door die enkelingen die het wel kunnen bewijzen, nog niet onwaar. Punt 2 gaat daar eigenlijk nog verder op in.
Hmmm... dat hangt er vanaf denk ik. Iets dat door maar 1 persoon wordt waargenomen kan best in het ene geval heel geloofwaardig zijn en in het andere geval totaal niet.quote:Op zondag 24 april 2016 20:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
2) En hier komt het probleem van ons denken om de hoek: Namelijk dat wij, als mens, dingen trachten vanuit ons perspectief te zien. Als er iets is en maar 1 mens ziet dat, dan hoeft het nog niet zo te zijn dat het onwaar is (al zal ik zoiets natuurlijk niet snel gaan aannemen),
In alle eerlijkheid... demonstreerbare waarheid van uitspraken vind ik persoonlijk eigenlijk een veel belangrijker criterium dan hoeveel mensen erdoor worden overtuigd. Dat het mogelijk is om grote hoeveelheden mensen te overtuigen van iets dat demonstreerbaar onwaar is is een gegeven.quote:Op zondag 24 april 2016 20:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
maar het gaat er ook om hoeveel mensen die ene persoon gaan geloven en de redenen dat die mensen die ene persoon wel of niet gaan geloven, kunnen (en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zullen) per persoon verschillend zijn.
Niet ieders stem telt wat dit betreft even zwaar, maar iemands overtuigingskracht hoeft dan ook niet op waarheid te berusten.
Natuurlijk heeft voor de meeste mensen bewijs dat doel, overigens niet altijd denk ik. Voor sommigen is het ook gewoon de intellectuele bevrediging van zelf iets ontdekken.quote:Op zondag 24 april 2016 20:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
Een bewijs heeft als doel een ander te overtuigen van dat wat jij zelf gelooft. Als niemand dit bewijs gelooft, dan heeft het bewijs als informatieoverdrachtsmiddel gefaald, maar dat maakt m.i. nog niet dat het geen bewijs is, want dat is het wel degelijk.
Niet alle informatie van nu werd op het moment van de schepping van die data als dusdanig beschouwd. Wat toen onbruikbaar was, hoeft nu niet dus ook onbruikbaar te zijn (zoals een dinodrol ).quote:Op zondag 24 april 2016 20:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat bruikbare informatie vaker wordt opgeslagen dan niet-bruiktbare informatie lijkt me eigenlijk niet echt toeval.
De bruikbaarheid van een stukje info voor iemand die beschikt over dat stukje info, staat dan ook eigenlijk volledig los van wat de eigenaars behoeften zijn. En het meten daarvan lijkt me idd lastig, daar bruikbaarheid vaak ook idd van persoonlijke verschillen afhankelijk is. Wel is het mogelijk de gegevens dermate te simplificeren dat deze wel bruikbaar is (denk dan bijvoorbeeld aan verkoopcijfers van iets of het meten van verkeersdrukte of de opbrengst van een akker).quote:Maar of bruikbaarheid nu zo veel makkelijker te meten is weet ik niet. Dat lijkt me nog steeds een grotendeels subjectief oordeel.
Als de mens niet meer bestaat, bestaat bewijs dan ook gelijk niet meer?quote:[..]
Bij de stelling van Fermat niet echt aan de orde, voor wie de wiskunde beheerst is pen en papier volgens mij voldoende.
Dat het ontbreken van verificatie van bewijs niet betekent dat het onwaar is ben ik overigens wel met je eens. De vraag was eigenlijk meer: als bewijs niet geverifieerd kan worden, kunnen we het dan wel bewijs noemen?
Wat bedoel je en waar doel je op met dit?quote:En wat zijn de criteria voor "kan worden"? Hypothetisch (met deeltjesversneller)? Praktisch (met pen en papier)? Qua vaardigheden (voldoende wiskunde vaardigheid)? In werkelijke zin (wordt het bewijs ook geverifieerd)?
En (mede) daarom vind ik dat er dan ook nog steeds sprake is van bewijs.quote:[..]
Hmmm... dat hangt er vanaf denk ik. Iets dat door maar 1 persoon wordt waargenomen kan best in het ene geval heel geloofwaardig zijn en in het andere geval totaal niet.
In alle eerlijkheid... demonstreerbare waarheid van uitspraken vind ik persoonlijk eigenlijk een veel belangrijker criterium dan hoeveel mensen erdoor worden overtuigd. Dat het mogelijk is om grote hoeveelheden mensen te overtuigen van iets dat demonstreerbaar onwaar is is een gegeven.
Klopt, maar die (overigens meer) individuele bevrediging van het ontvangen van een stukje info (kan een bewijs zijn, maar kan ook een roddel zijn over die vreselijk irritante overbuurvrouw) is compleet afhankelijk van wie met dat stukje info geconfronteerd wordt.quote:[..]
Natuurlijk heeft voor de meeste mensen bewijs dat doel, overigens niet altijd denk ik. Voor sommigen is het ook gewoon de intellectuele bevrediging van zelf iets ontdekken.
De mijne weet je alquote:Hoe dan ook, het lijkt mij geen voorwaarde voor het begrip 'bewijs'. De vraag 'wat is een bewijs precies?' is overigens een zeer terechte vraag. Ik weet niet zeker of ik me aan een definitie zou durven wagen.
Kun je zijn beeld eens uitleggen?quote:Op dinsdag 26 april 2016 00:08 schreef Mathemaat het volgende:
Ik vond Ian Hacking wel een leuke, zeker over zijn beeld wat realiteit is.
Om het heel kort te zeggen: een ding wordt een deel van de realiteit door ermee te werken. Bijvoorbeeld, atomen bestaan, omdat we ze voortdurend gebruiken in het maken van dingen. Dus dingen bestaan meer naar mate we ze meer gebruiken.quote:Op donderdag 5 mei 2016 23:08 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Kun je zijn beeld eens uitleggen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |