Dankje, hier kan ik wat mee.quote:Op dinsdag 5 april 2016 19:51 schreef FortunaHome het volgende:
Deze heb ik ooit eens doorgelezen en de rechter oordeelde als volgt:
http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:RBAMS:2015:1452
Artikel 6 lid 2 van Rome I bepaalt – kort gezegd – dat bij een overeenkomst tussen een beroepsmatig handelende partij en een in Nederland wonende consument het gevolg van de rechtskeuze niet mag zijn dat de consument de bescherming verliest die de consument geniet op grond van bepalingen waarvan niet bij overeenkomst kan worden afgeweken volgens het Nederlands recht. Dit geldt alleen als de verkoper zijn commerciële of beroepsactiviteiten ontplooit in Nederland of dergelijke activiteiten met ongeacht welke middelen richt op verscheidene landen met inbegrip van Nederland en de overeenkomst onder die activiteiten valt.
Het blijft lastig of het in jouw geval ook geldt. Wordt iig een lange weg om je gelijk te halen.
Kun je niet met DB contact opnemen en het uitleggen en melden dat jij je als NL consument op NL recht beroept?
Vraag mij af of het zo simpel is maar het is ook niet de moeite van een rechtszaak.quote:Thank you for your e-mail.
Unfortunately it is not possible to switch your BahnCard contract to another person.
Our BahnCards are subject to the German law and jurisdiction.
For all offers available for booking on www.bahn.de, a contract is created only when a booking dialogue has been ended. The booking dialogue is ended when the "Send order" button is clicked.
Before you complete your order, you must accept the general terms and conditions for the purchase and use of the BahnCard. This means that you acknowledged these when you made the online booking and declared yourself to be in agreement with them.
Alleen het gebruik van de taal is niet voldoende om te stellen dat de DB zich richt op de Nederlandse markt, zij vormt slechts een aanwijzing. En daarbij is de site niet geheel in het Nederlands vertaald.quote:Op dinsdag 5 april 2016 19:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Want de bahncard site is in zijn geheel in het NL vertaald en richt zich duidelijk op de NL consument.
Klopt, was het alleen glad vergeten en het is de moeite van een rechtszaak niet waard.quote:Op vrijdag 15 april 2016 12:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
Alleen het gebruik van de taal is niet voldoende om te stellen dat de DB zich richt op de Nederlandse markt, zij vormt slechts een aanwijzing. En daarbij is de site niet geheel in het Nederlands vertaald.
Beter beroep je je erop dat het gegeven dat gesteld moet worden dat DB zich met haar activiteiten richt op de Nederlandse markt en aldus moet voldoen aan het Nederlands recht aangaande producten welke zij in Nederland levert correct is en word geleverd door de combinatie van het gebruik van de Nederlandse taal het aanbieden van een Nederlandstalige Hotline met een Nederlands telefoonnummer, zij haar producten ook te koop aanbied bij de treinreiswinkels in Amsterdam en Leiden. Dat DB dient te weten dat zij zich ook op buitenlanden richt met het aanbieden van een emailadres voor mensen welke niet in Duitsland woonachtig zijn voor het bestellen van diensten. En zo kun je nog meer voorbeelden zelf vinden. Maak een lijstje en probeer ze te overtuigen, en anders kun je nog een bericht sturen naar de Europese consumenten organisatie in de hoop dat zij zich uitspreekt en DB dit volgt, en anders rest alleen de rechtbank.
Mijn persoonlijke mening: Ze zetten wel heel erg duidelijk hun werkwijze neer aangaande verlenging, hier had je zelf alerter op moeten zijn i.p.v. aannemen dat het in het buitenland wel net zo zou zijn als in Nederland.
Stuur minimaal een extra mailtje naar DB, een deel van je tekst heb ik je al gegeven. En een klacht naar de ECC, kost je niets, kan je een hoop vermaak opleveren en misschien zelfs wel wat geld.quote:Op vrijdag 15 april 2016 16:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt, was het alleen glad vergeten en het is de moeite van een rechtszaak niet waard.
Dat wordt dus betalen. Overigens was een berichtje voor de termijn afloopt wel netjes geweest van DB.
Rechtsbijstandsverzekering heb ik niets aan gok ik want het bedrag is te laag. Al blijf ik het een naaistreek vinden van DB om zo'n lange opzegtermijn te hanteren voor zo'n generiek product.
Heb ik al gedaan, ECC doe ik maandag of zo.quote:Op vrijdag 15 april 2016 17:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Stuur minimaal een extra mailtje naar DB, een deel van je tekst heb ik je al gegeven. En een klacht naar de ECC, kost je niets, kan je een hoop vermaak opleveren en misschien zelfs wel wat geld.
quote:Op vrijdag 15 april 2016 18:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Heb ik al gedaan, ECC doe ik maandag of zo.![]()
Overigens doet DB er echt meer dan een week over om op een email te reageren.
Standaard antwoord terug (na een weekquote:
Ongelooflijk dat het zolang duurt voordat je zo'n shit on onderbouwd antwoord terug krijgt.quote:Thank you for your e-mail dated 15 April 2016.
With the purchase of a BahnCard a contract is created. This contract is subject to terms and conditions. These terms and conditions were acknowledged by you with the purchase of your initial BahnCard.
The invoiced amount needs to be paid in full.
De ECC is het met mij eens en heeft het nu naar de Duitse collega's doorgestuurd.quote:Onze collega’s zullen uw klacht na acceptatie bestuderen en afhankelijk van deze bestudering contact opnemen met de ondernemer om te proberen tot een oplossing te komen. Mochten onze collega’s behoefte hebben aan meer informatie over de klacht, dan zullen wij u dit zo snel mogelijk laten weten. Er kan enige tijd verstrijken voor u weer van ons hoort. Klachten worden op volgorde van binnenkomst behandeld. De duur van de bemiddeling hangt af van de werkdruk van de ECC’s, maar ook van de reactietijd van de ondernemer.
Tot slot, berichten wij u dat wij het eens zijn met uw argumentatie aangaande het toepasselijk recht. Het is echter de vraag of de ondernemer bereid is van standpunt te veranderen. Indien de ondernemer bij zijn standpunt blijft en onze Duitse collega’s geen oplossing kunnen vinden dan kunt u deze kwestie altijd nog aan de rechter voorleggen. Zodra wij informatie van ons collega ECC ontvangen, brengen wij u daarvan op de hoogte.
quote:Op dinsdag 3 mei 2016 19:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Update:
[..]
De ECC is het met mij eens en heeft het nu naar de Duitse collega's doorgestuurd.
Ik (of beter gezegd iemand anders) heeft al betaald (antwoord ECC liet lang op zich wachten en ik wilde geen aanmaningskosten). Het is nu een principe kwestie naar de rechter gaan wordt daarentegen wel prijzig.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 19:42 schreef hottentot het volgende:
[..]![]()
Goed bezig.
Vraagje: ga je uiteindelijk voor een rechter, of denk je dan "Dat gezeik koop ik wel af voor die paar tientjes, ben ik er in elk geval vanaf"
Voordeel voor jou is dat jij duidelijk in je gelijk blijkt te staan, en dat zij uiteindelijk het of erbij moeten laten zitten of zelf naar de rechter moeten gaan, jij kunt in principe achterover leunen, genieten en het allemaal op je af laten komen.
(ik ga er even vanuit dat zij het geld nog niet hebben)
Eigenlijk voel ik dat het nu een enorme verkwisting van belastinggeld gaat worden nu er 3 organisaties mee bezig zijn.quote:Graag informeren wij u inzake uw klacht over DB Fernverkehr.
Onze Duitse collega’s zijn van mening dat uw klacht beter behandeld kan worden door de SÖP, een Duits geschilbeslechtingsorgaan dat gespecialiseerd is in de rechten van passagiers. Zij zullen contact opnemen met DB Fernverkehr en proberen tot een oplossing te komen die voor beide partijen acceptabel is. Meer informatie over de SÖP kunt u hier vinden: http://soep-online.de/hartelijk-welkom.html.
Omdat de communicatie hoogstwaarschijnlijk zal plaatsvinden in het Duits, nemen onze collega’s de communicatie voor hun rekening. Zij zullen daarom contact opnemen met ons zodra er meer bekend is in uw dossier. Uiteraard zullen wij u daar dan zo snel mogelijk van op de hoogte brengen.
Hadden ze normaal gesproken in ons kunnen investeren.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 12:41 schreef MutedFaith het volgende:
Het is in elk geval grotendeels Duits belastinggeld..
Nee ik had de kosten vergoed gekregen en uiteindelijk toch maar betaald omdat het antwoord van de ECC lang op zich liet wachten. Dat heb ik gedaan dmv bankoverschrijving.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 12:16 schreef WebHawk het volgende:
Mag ik zo brutaal zijn te vragen hoe er voor 2016-2017 betaald is, en of je dat al hebt gedaan? Want als je nog niet betaald hebt en ze het niet onherroepelijk ergens van kunnen afschrijven, lijkt het me ook dat je natuurlijk altijd nog de optie hebt om niet te betalen.
Vertalen heeft even geduurd dus ik moet nu als de wieder weerga die Bahncard terugsturen.quote:Onze collega’s hebben een reactie van de geschillencommissie ontvangen (12-07-2016) waarin DB akkoord gaat met de aanbeveling van de geschillencommissie. DB zal de vordering laten vallen; de BahnCard wordt niet verlengd tot 03.04.2017 en is met terugwerkende kracht geëindigd op 03.04.2016. De aanbeveling van de geschillencommissie wordt pas bindend wanneer u de BahnCard retour stuurt. Deze dient uiterlijk op 25 juli 2016 ontvangen te zijn door DB. Het adres waar de BahnCard naartoe opgestuurd kan worden kunt u terugvinden in de bijlagen (e-mail) en is:
Deutsche Bahn AG
Zentraler Kundendialog
Vorstandsangelegenheiten
Salzufer 6, 10587 Berlin
Indien u akkoord gaat met de aanbeveling dient u de BahnCard direct te retourneren, het heeft de voorkeur dit te doen per aangetekende post.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |