abonnement Unibet Coolblue
  maandag 25 april 2016 @ 10:30:38 #251
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_161696148
Na jarenlange nultolerantie is TUE voor testosteron toegelaten bij amateur sporters in Amerika.

quote:
Prescription Steroids Get a Quiet Exemption
U.S. Anti-Doping Agency creates new permission for amateur athletes with medical conditions
By FREDERICK DREIER
Updated April 22, 2016

Last September, the U.S. Anti Doping Agency gave Jeff Hammond a green light he never expected: USADA said that Hammond, a masters cyclist, could compete in races while using medically prescribed testosterone.

“I started crying,” said Hammond, whose doctor prescribed testosterone in 2012 for a bone-weakening condition.

USADA isn’t broadcasting the news. But it has created a new exemption for masters and amateur athletes who are prescribed banned drugs. Called a Recreational Competitor Therapeutic Use Exemption, it allows masters and amateur athletes to compete in low-level competitions while taking banned substances. An athlete must prove to USADA that he or she is unlikely to actually win one of these amateur races, in addition to proving a medical need for an illicit chemical.

“Out of fairness to those non-competitive athletes, we put in place a process that allows for them to compete while still requiring a fair and reasonable review of each recreational athlete’s medical situation,” USADA said in a statement to the Wall Street Journal.

Testosterone, an anabolic steroid, is perhaps the most popular doping chemical in sports history, due to its ability to boost muscle mass and improves recovery. Since 2002, USADA has banned 32 athletes for testosterone, including cyclist Lance Armstrong. Major-league baseball players Melky Cabrera and Bartolo Colon also received sanctions for testosterone use.

As a therapeutic remedy, supplemental testosterone provides health benefits to men with missing or damaged testicles, or with naturally low levels of the hormone. Chronically low testosterone—called hypogonadism—can cause osteoporosis, among other problems. According to a 2013 report published in the journal JAMA Internal Medicine, testosterone therapy in men over 40 increased threefold from 2001-2011. In men with naturally low levels, supplemental testosterone theoretically would provide no advantage over other competitors.

Testosterone’s illicit use in the 1980’s and 1990’s persuaded the International Olympic Committee to adopt a zero-tolerance policy, said Don Catlin, a former IOC executive and scientist who helped pioneer dope testing.

“If somebody asked for a testosterone [TUE], we simply wrote a letter saying no,” said Catlin. “Anytime you give a TUE for a drug that truly enhances performance, the news spreads like wildfire. More athletes will want to use it.”

Over time, that position softened. A USADA spokesman said the organization has granted TUE documents to elite athletes who met very strict medical criteria.

Exemptions weren’t an issue for recreational athletes until recent years, when USADA began testing some lower-level athletes at some triathlons, foot races and cycling events.

In 2010 52-year-old runner Val Barnwell tested positive for testosterone after winning the 2009 Masters track world championships. In 2015, the winner of the amateurs-only Gran Fondo New York, Oscar Tovar, had his title stripped after recording a positive test for testosterone. Real estate salesman Greg Pizza, 62, tested positive after competing at the 2015 USA Track and Field National Masters Championships.

In 2013, USADA issued a two-year ban to masters track runner Roger Wenzel, who said he was prescribed testosterone to treat Parkinson’s disease. Wenzel died of liver cancer in 2015 at the age of 66. Wenzel’s widow, Jane Wenzel, said her husband considered challenging USADA in court, but instead spoke to a local newspaper columnist about his ordeal.

“We didn’t have the resources to take [USADA] on,” Wenzel said.

After Hammond received a testosterone prescription at age 58 in 2012, he applied with USADA for a TUE. athlete to use a banned substance for medical reasons. When USADA denied his application, Hammond hung up his bike.

“I knew the chances were extremely small that I’d ever be tested,” said Hammond, who teaches communication at Colorado’s Metro State University. “I didn’t want to go to races always worrying that I’d be tested.”

This past September Hammond again applied for a TUE, expecting to receive another rejection.

To his surprise, USADA mailed him a Recreational Competitor Therapeutic Use Exemption. Thrilled, he said, “It had broken my heart to stop racing.”

USADA received a legal challenge to its TUE procedures for testosterone in 2014 from Texas urologist Sloan Teeple. Teeple, 45, was banned for 18 months after testing positive at a local mountain bike race in 2013, where he finished in the middle of the pack.

Teeple, who was diagnosed with hypogonadism in 2005, said he applied with USADA for a TUE in 2011 and 2012, but was denied both times. When USADA denied Teeple’s third TUE application, he requested an arbitration hearing. Teeple hired sports lawyer Howard Jacobs, who has represented multiple high-profile athletes accused of doping.

“I felt that I wasn’t doing anything morally or ethically wrong,” Teeple said. “I wanted a panel of arbitrators to hear my story and decide what is right.”

USADA declined to comment on Teeple’s case. Teeple said he and Jacobs scheduled a meeting with USADA’s lawyers and three arbitrators in Austin, Texas, in July 2014. On the eve of the meeting, Teeple said, USADA asked Teeple to suspend his testosterone treatment for six weeks, and then submit blood levels along with results from an MRI of his brain.

After following the instructions, Teeple received an email in June 2015 containing a Recreational Competitor TUE.

USADA declined to say how many Recreational Competitor TUE applications it has granted.

Teeple, who blogged about his experience, said he and Hammond are the only two athletes he knows of with the documents.

Jacobs, who previously represented disgraced sprinter Marion Jones and Landis in their respective doping cases, said he had never heard of the Recreational Competitor TUE before receiving the Teeple’s document from USADA.

“[USADA] told me it was something new that they had just created,” Jacobs said. “I see it as a compromise.”


[ Bericht 0% gewijzigd door kl1172 op 25-04-2016 11:55:07 (anglicisme) ]
  maandag 25 april 2016 @ 13:35:58 #252
40566 Ericr
Livewrong
pi_161699994
Zullen straks dus wel een hele rits sporters naast hun astma, hartfalen, ontstekingen en andere kwalen ook opeens last hebben van een lage testosteronspiegel.
  Redactie Sport / Supervogel maandag 25 april 2016 @ 15:46:29 #253
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_161703229
NOSsport twitterde op maandag 25-04-2016 om 15:44:19 De meldoniumschorsing van o.a. Pavel Koelizjnikov en Semen Jelistratov is definitief opgeheven door schaatsunie ISU. https://t.co/CgixXVDXzQ reageer retweet
  maandag 25 april 2016 @ 15:49:35 #254
14505 OProg
A Life in Music
pi_161703316
Kjeld Nuis is mad nu.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  maandag 25 april 2016 @ 16:03:38 #255
40566 Ericr
Livewrong
pi_161703725
quote:
9s.gif Op maandag 25 april 2016 15:49 schreef OProg het volgende:
Kjeld Nuis is mad nu.
Wimderon approves.
pi_161705051
quote:
9s.gif Op maandag 25 april 2016 15:49 schreef OProg het volgende:
Kjeld Nuis is mad nu.
Hij gaat hem geen hand schudden meldde hij gisteren heel stoer.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 25 april 2016 @ 16:57:23 #257
426493 crew  PippenScottie
pi_161705177
ISU.., hoeveel lijken zouden zij in de kast hebben?
pi_161705594
Intens treurig verder allemaal. Leuk dat de ISU dopinggebruikers ook graag weer terugziet in de sport, niks meer aan doen.

Ik kijk met smart uit naar de derde positieve test van ons Pavel. ^O^
Jack does it in real time...
  maandag 25 april 2016 @ 17:33:42 #259
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_161705873
quote:
10s.gif Op zondag 24 april 2016 22:51 schreef Sloggi het volgende:
Sky's marginal gains: ze hebben een luxe bus.
http://road.cc/content/fe(...)those-marginal-gains

:')
Ze mogen hun eigen vlaggetje kiezen (8>

Denk dat ze wel een paar kilometer per uur harder van gaan inderdaad.
pi_161708170
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 17:18 schreef DeeBee het volgende:
Intens treurig verder allemaal. Leuk dat de ISU dopinggebruikers ook graag weer terugziet in de sport, niks meer aan doen.

Ik kijk met smart uit naar de derde positieve test van ons Pavel. ^O^
Op grond waarvan moet de ISU die schaatsers schorsen dan?
pi_161708570
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 19:06 schreef wimderon het volgende:

[..]

Op grond waarvan moet de ISU die schaatsers schorsen dan?
Ik heb geen zin om die discussie weer te herhalen, die is hier deels al gevoerd.
Ja, technisch gezien is er geen grond voor schorsing na het terugkomen van WADA op het eerder besluit en de beslissing omtrent het 'lang in het lichaam kunnen zijn van de stof'. Dus ja, je hebt volkomen gelijk.

Wat mij aan dit verhaal stoort is dat er een excuus gezocht is in mijn ogen om een hele berg sporters niet te (hoeven) schorsen, om al dan niet de imago's van bepaalde sporten en landen een beetje te redden. De argumenten of het sluitende wetenschappelijke bewijs voor het feit dat meldonium in alle gevallen zo lang in het lichaam blijft ontbreekt namelijk nog altijd...

Ik walg er dus van dat WADA en alle bonden dit als handvat zien om de schorsingen maar op te heffen en vooral te doen alsof hun sporten geen dopingprobleem hebben, in plaats van meer vragen te stellen of er alles aan te doen om deze sporters te weren uit hun sporten. Het is de 'struisvogeltactiek' die sportbonden en anti-dopingorganisaties maar wat graag toepassen en wat mij betreft is die net zo schadelijk voor de sporten als de overtreders zelf zijn...

En dan kan je het wel heel grappig vinden hoe Kjeld Nuis telkens reageert, maar ik vind het oprecht vrij raar dat je Kulizhnikov graag ziet schaatsen nu nog. En ja, tuurlijk denk ik dat de Nederlanders net zulke pakhazen zijn als de rest (in het schaatsen of waar dan ook), maar een van de basisregels is in dat geval 'niet gepakt worden'. Dat is loller Pavel nu al twee keer wel overkomen, dus dan zou het gewoon over moeten zijn in mijn ogen. :)
Jack does it in real time...
pi_161708929
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 19:17 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Wat mij aan dit verhaal stoort is dat er een excuus gezocht is in mijn ogen om een hele berg sporters niet te (hoeven) schorsen, om al dan niet de imago's van bepaalde sporten en landen een beetje te redden. De argumenten of het sluitende wetenschappelijke bewijs voor het feit dat meldonium in alle gevallen zo lang in het lichaam blijft ontbreekt namelijk nog altijd...
Keer je nu niet de bewijslast om?
pi_161708955
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 19:17 schreef DeeBee het volgende:

[..]
Knip

Wat mij aan dit verhaal stoort is dat er een excuus gezocht is in mijn ogen om een hele berg sporters niet te (hoeven) schorsen, om al dan niet de imago's van bepaalde sporten en landen een beetje te redden. De argumenten of het sluitende wetenschappelijke bewijs voor het feit dat meldonium in alle gevallen zo lang in het lichaam blijft ontbreekt namelijk nog altijd...

knip

Dit is misschien wel het hele punt. 16 maart kwam het NRC nog met een bericht dat er meer dan 200 sporters betrapt zijn op het gebruik van Meldonium en van hoeveel sporters weten wij het? Zijn het er dertig? En hoeveel worden er nu definitief geschorst naast Sharapova?

Natuurlijk ligt dat ook aan het falen van het WADA maar het is ook opzeker een politiek spel
pi_161709376
quote:
7s.gif Op maandag 25 april 2016 19:26 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Keer je nu niet de bewijslast om?
Dat zou in dit geval niet eens zo gek zijn. Ik vind dat een beter idee dan even de hele bups een generaal pardon geven op basis van een 'misschien...'. Als sporters denken dat dit op hun van toepassing is, lever dan maar bewijs dat het zo lang in het lichaam blijft. Al dan niet gezamenlijk of in samenwerking met een onderzoekslab. Een beetje als wanneer je het excuus 'ik maak meer lichaamseigen EPO aan dan normale mensen' wilt gebruiken, dan zeggen ze ook niet: 'ow ja, dat is mogelijk in hele uitzonderlijke gevallen, dus we schorsen jou dan nu ook maar niet!'

quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 19:27 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Dit is misschien wel het hele punt. 16 maart kwam het NRC nog met een bericht dat er meer dan 200 sporters betrapt zijn op het gebruik van Meldonium en van hoeveel sporters weten wij het? Zijn het er dertig? En hoeveel worden er nu definitief geschorst naast Sharapova?

Natuurlijk ligt dat ook aan het falen van het WADA maar het is ook opzeker een politiek spel
Dat zit er ook zeker achter en dat is vrij jammer. Het geeft vooral goed aan hoe die verrot de sport en instanties echter zijn, vrij treurig helaas...
Jack does it in real time...
  maandag 25 april 2016 @ 19:51:27 #265
56724 Wombcat
rent wiel
pi_161709850
Het is ook niet zo dat pas op 1 januari bekend werd dat meldonium op de lijst kwam. Daarover is eerder besloten, waarschijnlijk al maanden eerder. Als je dan nog blijft gebruiken, neem je een risico. En het is de verantwoording van de sporter dat er geen verboden stoffen in het lichaam zitten.
in a crowd you lose humanity
pi_161711011
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 19:38 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Dat zou in dit geval niet eens zo gek zijn. Ik vind dat een beter idee dan even de hele bups een generaal pardon geven op basis van een 'misschien...'. Als sporters denken dat dit op hun van toepassing is, lever dan maar bewijs dat het zo lang in het lichaam blijft. Al dan niet gezamenlijk of in samenwerking met een onderzoekslab. Een beetje als wanneer je het excuus 'ik maak meer lichaamseigen EPO aan dan normale mensen' wilt gebruiken, dan zeggen ze ook niet: 'ow ja, dat is mogelijk in hele uitzonderlijke gevallen, dus we schorsen jou dan nu ook maar niet!'

[..]

Dat zit er ook zeker achter en dat is vrij jammer. Het geeft vooral goed aan hoe die verrot de sport en instanties echter zijn, vrij treurig helaas...
Er wordt helemaal geen generaal pardon gegeven. Degenen die onder bepaalde waarden zaten hebben hun schorsing zien worden opgeschort of zijn onder voorbehoud geschorst tot er voldoende wetenschappelijk bewijs is. De rest, plus degenen die bekend hebben na 1 januari te hebben gebruikt, blijft geschorst.
pi_161712564
Ik vind dat persoonlijk allemaal ontzettende onzin redenen, net als die ontzettende willekeur dat diegene die toegeven geschorst worden en die de omerta in stand houden en leugenachtige ontkenners zijn niet. Voornamelijk vanwege de redenen waar je niet op ingaat... Om over het moreel verwerpelijk gedrag van het gebruiken van dit middel nog maar niet te spreken, beetje jezelf volgooien met een middel voor hartkwalen. Ja, ik juich het echt toe dat dit soort sporters toch niet geschorst worden. Kunnen we een paar lekker gekke posts eruit gooien over de reactie van Kjeld Nuis enzo, lekker leuk, lekker gek...

Als je de stelling aanhangt van 'ik vind het toch allemaal valsspelers en gebruikers, boeit mij niks wat ze doen en hoe de bonden hiermee omgaan' kan ik die houding nog begrijpen. Maar ik vind het een lakse houding en reactie en op de lange termijn ook een ontzettend slecht signaal vanuit de sportbonden en instanties hoe deze situatie wordt afgehandeld op het moment...
Jack does it in real time...
  maandag 25 april 2016 @ 22:13:22 #268
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_161715301
quote:
7s.gif Op maandag 25 april 2016 19:26 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Keer je nu niet de bewijslast om?
Die is altijd al omgedraaid. Het heeft ook allemaal geen zak met recht te maken hè, zijn gewoon interne sportregels waar je je aan moet houden, anders mag je niet meer meedoen met het clubje.

En het is logisch, want anders zou er nooit een sporter meer veroordeeld worden voor dopinggebruik, tenzij deze op heterdaad betrapt wordt met een injectienaald vol epo in zijn arm of zo. Hoe kan je als dopinginstantie bewijzen dat de sporter bewust het goedje dat in zijn lichaam aangetroffen is heeft genomen? Dat kan niet.
  maandag 25 april 2016 @ 23:07:14 #269
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_161717149
hoe zit het nu met sharipova? krijgt die ook clementie?
  maandag 25 april 2016 @ 23:10:55 #270
194695 franklop
Fran knock
pi_161717256
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 23:07 schreef THEFXR het volgende:
hoe zit het nu met sharipova? krijgt die ook clementie?
als het goed is niet, want zij gaf toe de mail niet gelezen te hebben(en dus indirect dat ze ook na 1 januari gebruikt te hebben). Haar waarden zouden dus wel boven het maximum hebben gezeten
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  maandag 25 april 2016 @ 23:13:30 #271
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_161717330
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 23:10 schreef franklop het volgende:

[..]

als het goed is niet, want zij gaf toe de mail niet gelezen te hebben(en dus indirect dat ze ook na 1 januari gebruikt te hebben). Haar waarden zouden dus wel boven het maximum hebben gezeten
das pas pech hebben, zwijgen is goud.....
pi_161717812
als er iemand op 31 december om 23.30 zich helemaal vol gespoten o.i.d heeft met meldonium, dan.....
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_161719835
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 13:24 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Prachtige vondst. _O_
friebos twitterde op maandag 25-04-2016 om 23:07:57 I have read Di Luca's book so you don't have to. Without judgement & without intending to promote him or it, I'll quote some choice lines... reageer retweet
friebos twitterde op maandag 25-04-2016 om 23:09:39 I'll start with the dedication in Di Luca's book: 'Dear Carlo...' Carlo presumably being Carlo Santuccione, his doctor. reageer retweet
friebos twitterde op maandag 25-04-2016 om 23:10:42 #DiLuca on (not) blowing the whistle: 'The only thing worse than being caught is having the reputation of a Judas.' reageer retweet
friebos twitterde op maandag 25-04-2016 om 23:11:08 #DiLuca on preparing for Lombardy in '99 with a one-night stand: 'Cyclists are famously vigorous service providers.' reageer retweet
friebos twitterde op maandag 25-04-2016 om 23:12:07 #DiLuca on '99 Giro: 'No way does the guy in pink dope the night before he knows he'll be tested. Pantani got stitched up. 300% sure.' reageer retweet
friebos twitterde op maandag 25-04-2016 om 23:13:35 #DiLuca on the bio passport: 'The bio passport saved our lives....It stopped us all killing ourselves.' reageer retweet
friebos twitterde op maandag 25-04-2016 om 23:14:53 #DiLuca on betraying his wife at the 2006 Giro: 'Cyclists are full of testosterone, even when they're tired. They're always horny.' reageer retweet
friebos twitterde op maandag 25-04-2016 om 23:15:40 #DiLuca on his wife dumping him (one morning at 2011 Giro): 'I'm sorry, but I don't suffer. Bike riding is suffering, the rest just a pity.' reageer retweet
friebos twitterde op maandag 25-04-2016 om 23:16:34 #DiLuca 'I know riders who have given blood bags to masseurs, wives & girlfriends...then been blackmailed. ¤50k becomes ¤100k then ¤150k.' reageer retweet
friebos twitterde op maandag 25-04-2016 om 23:17:17 #DiLuca: 'I lived in a bubble for years. Had never taken a train on my own, never cooked an egg, never knew the person sleeping next to me.' reageer retweet
  dinsdag 26 april 2016 @ 08:27:24 #274
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_161720625
  dinsdag 26 april 2016 @ 13:40:23 #275
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_161724918
Van der Driessche wordt niet gespaard:

http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/veldrijden/1.2640175
Femke Van den Driessche schreeuwde haar onschuld uit en beweerde dat de fiets eigendom was van een vriend, maar dat verhaal viel bij de UCI in dovemansoren. De UCI schorst Van den Driessche, die intussen al haar afscheid aankondigde, voor een periode van zes jaar.

Opmerkelijk: de mechanische fraude werd vastgesteld op 30 januari, maar de schorsing gaat met terugwerkende kracht in vanaf 11 oktober 2015. Dat betekent dat Van den Driessche ook haar Europese en Belgische titel bij de beloften moet inleveren, net als de medailles en het prijzengeld dat ze daarvoor ontvangen heeft.

Van den Driessche moet een boete betalen van 20.000 Zwitserse Frank, ruim 18.000 euro, en de ex-veldrijdster moet ook de kosten van het proces betalen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')