abonnement Unibet Coolblue
pi_164659266
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 17:22 schreef MCH het volgende:

[..]

Je kunt gewoon alcohol regelen in Iran hoor.
Maar als ze je pakken dan ben je wel de klos. En dat voor een paar biertjes...
Met wie spreek ik ??
pi_164662662
quote:
8s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 21:07 schreef PeneGrande het volgende:

[..]

Maar als ze je pakken dan ben je wel de klos. En dat voor een paar biertjes...
je bent er niet geweest, en met deze uitspraak heb je je schijnbaar ook nog nooit echt in geïnteresseerd of je vooroordelen kloppen.
proost.
pi_164771136
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:01 schreef ThePlaneteer het volgende:
Vraagje: doen landen als USA nog steeds moeilijk als Iran in je paspoort staat?
Ik wil namelijk heel graag naar Iran next year, maar ik wil dan geen persona non grata worden in de States.
PS mn paspoort verloopt eind 2017 dus wellicht zou de timing dan nog belangrijk zijn.
http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2016/01/251577.htm

Helaas dus wel. Sinds begin dit jaar verlies je de mogelijkheid om onder visa waiver program ('ESTA') te reizen en heb je een visum nodig voor de USA.

Ik ben zelf 3 weken geleden naar Iran geweest voor een weekend, wat echt een fantastisch tripje was overigens (Tehran en omgeving). Daarna gelijk een visum aangevraagd en interview gedaan op de ambassade hier in Doha en paar dagen later (en $160 armer...) had ik een visum. ESTA kost ook geld (of een nieuw paspoort) en visum is voor 10 (!) jaar geldig, dus prima.

Iran was fantastisch, contact met locals via Couchsurfing is aan te raden. Ik was met een collega die voor de tweede keer er was en de mensen waren zo aardig en geinteresseerd. In het najaar is het plan om te gaan skien in Iran. :D

Ik lees hier overigens dingen over een visum aanvragen van tevoren, maar dit kan toch gewoon bij aankomst? Wel duur, $85, maar verder soepel proces.
Jack does it in real time...
pi_164771771
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2016 21:27 schreef DeeBee het volgende:

Ik lees hier overigens dingen over een visum aanvragen van tevoren, maar dit kan toch gewoon bij aankomst? Wel duur, $85, maar verder soepel proces.
Is pas sinds een half jaartje ongeveer dat je een 30 dagen visa on arrival kan halen. Daarvoor was het max voor 10 dagen.
pi_169060712
Kan ik in Iran pinnen met UnionPay?
Ik snap dat het met Westerse passen niet kan, maar UnionPay is Aziatisch en voor zo ver ik weet heeft China (waar mijn pas in dit geval vandaan komt) geen sancties tegen Iran...

Dus..what are my chances?
pi_169061847
Volgens mij gewoon 0. Ik zou het er niet op gokken in ieder geval, naar mijn weten werken alleen 'lokale' passen. Gewoon dollars mee en gaan. ^O^
Jack does it in real time...
pi_169218721
Beste is om gewoon contant mee te nemen naar Iran..
Euro's en dollars kun je daar gewoon omwisselen zonder problemen.

En ik ga binnenkort ook weer 22 dagen (vriendin komt er vandaan),
Beetje familie bezoeken en wat steden :D
Ik heb er (wederom) zin in
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_169222824
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:01 schreef ThePlaneteer het volgende:
Vraagje: doen landen als USA nog steeds moeilijk als Iran in je paspoort staat?
Ik wil namelijk heel graag naar Iran next year, maar ik wil dan geen persona non grata worden in de States.
PS mn paspoort verloopt eind 2017 dus wellicht zou de timing dan nog belangrijk zijn.
Inmiddels heb ik persoonlijk ervaring hiermee en het antwoord is kortweg: ja!

Wij wilden vanuit Panama terugreizen via de USA (korte overstap van 1 uur) en vroegen een ESTA aan. Dit is niet mogelijk en wordt direct geweigerd op het moment dat je in Iran bent geweest. Het gevolg hiervoor is dat je persé naar de ambassade op het museumplein moet en daar een officieel visum van circa 250 euro moet aanschaffen inclusief een pittig verhoor.

Gelukkig konden wij gratis een alternatief via Canada boeken om deze ellende te omzeilen.
pi_169343775
Hoe zijn jullie begonnen met het voorbereiden van een reis naar Iran?

Speel al jaren met het idee naar Iran te gaan en heb voor mezelf besloten er nu echt voor te gaan. Weet alleen niet waar te beginnen? Kan je daar pinnen of moet ik contant geld meenemen?
pi_169343821
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 13:39 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Beste is om gewoon contant mee te nemen naar Iran..
Euro's en dollars kun je daar gewoon omwisselen zonder problemen.

En ik ga binnenkort ook weer 22 dagen (vriendin komt er vandaan),
Beetje familie bezoeken en wat steden :D
Ik heb er (wederom) zin in
Maar zit je niet aan een maximaal bedrag dat je mee mag? Als ik naar Marokko ga staan er ook altijd van die mannen die dan vragen hoeveel geld je meeneemt omdat je blijkbaar niet meer dan 10.000 euro mee mag nemen naar Marokko.
pi_169345600
Geld moet je idd cash meenemen en ter plekke wisselen.
Verder hebben wij vorig jaar vooral veel input gevraagd van locale over waar we heen moesten. Heeft er iig voor gezorgd dat we in Ramsar terecht kwamen en dat was echt supertof!
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_169346354
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 23:48 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Maar zit je niet aan een maximaal bedrag dat je mee mag? Als ik naar Marokko ga staan er ook altijd van die mannen die dan vragen hoeveel geld je meeneemt omdat je blijkbaar niet meer dan 10.000 euro mee mag nemen naar Marokko.
Je mag inderdaad maar 10.000 maximaal meenemen.
Ik weet niet hoe lang je wil gaan, en wat je wil doen, maar zoveel heb je echt niet nodig als je 2 tot 4 weken wil gaan..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_169346654
Zo schreeuwend duur is Iran ook niet nee.

Couchsurfing is trouwens ook een optie om geld uit te sparen en een uitstekende manier om de gastvrije bevolking te leren kennen (dat is eigenlijk een betere reden om het te doen dan het geld). Al is dat voor een vrouw alleen misschien wat lastiger als je van plan bent zelf te gaan...

Als ik dit jaar weer ga dan wil ik in ieder geval ri. Shiraz, maar dat wordt pas van de zomer op z'n vroegst...
Jack does it in real time...
pi_169348838
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 08:51 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Je mag inderdaad maar 10.000 maximaal meenemen.
Ik weet niet hoe lang je wil gaan, en wat je wil doen, maar zoveel heb je echt niet nodig als je 2 tot 4 weken wil gaan..
Dank! Nou, ga wel een auto huren en goed touren. Mij kennende kost dat wel wat geld.. dus maar beter iets teveel mee dan daar met lege handen staan.

Ik denk aan zo 14/18 dagen.
pi_169350148
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 11:50 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Dank! Nou, ga wel een auto huren en goed touren. Mij kennende kost dat wel wat geld.. dus maar beter iets teveel mee dan daar met lege handen staan.

Ik denk aan zo 14/18 dagen.
Dat ben ik zeker met je eens.. Maar als je 5000 meeneemt zit je behoorlijk in de slappe was daar ;)
Stel je neemt 18 nachten een erg mooi hotel, dan betaal je gemiddeld 50-70 euro per nacht voor een kamer. Maar dan zit je wel echt in de mooie toeristische en de mooie oude hotels.

Een maaltijd kost je in Iran met een paar mensen slechts een paar euro, dus eten/drinken zijn de kosten niet. Zoek van te voren even op wat de specialiteiten zijn van de stad, en laat je verrassen door het lekkere eten en drinken die ze daar hebben. Want daar zijn Iraniers ook echt trots op ;)

Waar wil je allemaal naartoe qua steden, of heb je nog geen idee?
Touren is daar erg mooi, benzine is slechts 17-27cent per liter en de wegen zijn best goed. Wel zijn de afstanden groot tussen steden. Dus kijk er niet vreemd van op als je "weer" 3 uur in de auto zit. Wel hebben ze mooie wegen en berg achtig gebied, dus dat is super mooi.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_169350207
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 13:14 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Dat ben ik zeker met je eens.. Maar als je 5000 meeneemt zit je behoorlijk in de slappe was daar ;)
Stel je neemt 18 nachten een erg mooi hotel, dan betaal je gemiddeld 50-70 euro per nacht voor een kamer. Maar dan zit je wel echt in de mooie toeristische en de mooie oude hotels.

Een maaltijd kost je in Iran met een paar mensen slechts een paar euro, dus eten/drinken zijn de kosten niet. Zoek van te voren even op wat de specialiteiten zijn van de stad, en laat je verrassen door het lekkere eten en drinken die ze daar hebben. Want daar zijn Iraniers ook echt trots op ;)

Waar wil je allemaal naartoe qua steden, of heb je nog geen idee?
Touren is daar erg mooi, benzine is slechts 17-27cent per liter en de wegen zijn best goed. Wel zijn de afstanden groot tussen steden. Dus kijk er niet vreemd van op als je "weer" 3 uur in de auto zit. Wel hebben ze mooie wegen en berg achtig gebied, dus dat is super mooi.
Dankjewel voor de informatie. Ik neem een kennis mee. Vind alleen ook maar zo alleen.

Wil in elk geval naar Teheran en Shiraz! Heb jij nog wat tips?

De verre afstanden ben ik gewend. Reis erg veel met auto in/door Marokko. Ook gigantische afstanden.
pi_169350866
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 13:17 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Dankjewel voor de informatie. Ik neem een kennis mee. Vind alleen ook maar zo alleen.

Wil in elk geval naar Teheran en Shiraz! Heb jij nog wat tips?

De verre afstanden ben ik gewend. Reis erg veel met auto in/door Marokko. Ook gigantische afstanden.
Wel gezelliger inderdaad.
Als je toch een reis van ruim 10 uur wil maken, dan zou ik wat plaatsen tussenin ook meenemen. Dat kost je uiteraard aardig wat dagen, maar dan ga je vanuit Tehran langs Qom, Kashan, Abyaneh, Esfahan. Daar valt ook al heel erg veel te zien,
Dan kun je vanuit Esfahan rechtstreeks naar Shiraz, of nog eerst Yazd bezoeken, maar dat is +- 4 uur heen en dan vanuit Yazd weer +- 5 uur naar Shiraz. Ik weet niet hoeveel tijd je daarvoor hebt.

Slechts enkele voorbeelden van dingen die op de route van Tehran naar Shiraz echt gezien kan hebben. Maar dat is bij lange na niet alles. Als je alleen Esfahan al compleet gezien wil hebben moet je daar ruim een week blijven :D

Tehran; Golestan palace (meerdere paleizen daar, maar dat kost je alleen al een dag), Azadi Tower, Milad Tower
Qom; minder toeristisch, maar Mausoleum van Fatima is een aanrader
Kashan; Tabātabāeihuis
Esfahan; Naghsh-e Jahan square
Esfahan; Chehel Sotoun
Esfahan; Si-o-se Pol brug
Abyaneh is klein dorpje, maar de ouderwetse manier van leven is super mooi en indrukwekkend.

Elk gebied/regio/stad heeft zo z'n eigen dingen..
In Kashan bijvoorbeeld moet je echt naar rozenwater zoeken. de beste komt daar vandaan.
Van die leuke kleedjes en veel handwerk komt uit Esfahan bijvoorbeeld.

Overigens hebben alle grote steden mooie bazaars, en die zijn de moeite waard. Je vind daar leuke spullen voor een nette prijs. Ook leuke herinneringen :D En nu ik dit allemaal typ verlang ik weer naar Iran te gaan! Nog even wachten... :D
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_169355590
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 11:50 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Dank! Nou, ga wel een auto huren en goed touren. Mij kennende kost dat wel wat geld.. dus maar beter iets teveel mee dan daar met lege handen staan.

Ik denk aan zo 14/18 dagen.
Kun je daar wel auto's huren? ;)

Wat ik gelezen/ begrepen heb is dat je dan meteen de chauffeur erbij moet huren.
pi_169355695
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 18:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Kun je daar wel auto's huren? ;)

Wat ik gelezen/ begrepen heb is dat je dan meteen de chauffeur erbij moet huren.
Is dat zo? Wel handig om te weten... iemand die daar antwoord op kan geven?
pi_169355713
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 13:56 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Wel gezelliger inderdaad.
Als je toch een reis van ruim 10 uur wil maken, dan zou ik wat plaatsen tussenin ook meenemen. Dat kost je uiteraard aardig wat dagen, maar dan ga je vanuit Tehran langs Qom, Kashan, Abyaneh, Esfahan. Daar valt ook al heel erg veel te zien,
Dan kun je vanuit Esfahan rechtstreeks naar Shiraz, of nog eerst Yazd bezoeken, maar dat is +- 4 uur heen en dan vanuit Yazd weer +- 5 uur naar Shiraz. Ik weet niet hoeveel tijd je daarvoor hebt.

Slechts enkele voorbeelden van dingen die op de route van Tehran naar Shiraz echt gezien kan hebben. Maar dat is bij lange na niet alles. Als je alleen Esfahan al compleet gezien wil hebben moet je daar ruim een week blijven :D

Tehran; Golestan palace (meerdere paleizen daar, maar dat kost je alleen al een dag), Azadi Tower, Milad Tower
Qom; minder toeristisch, maar Mausoleum van Fatima is een aanrader
Kashan; Tabātabāeihuis
Esfahan; Naghsh-e Jahan square
Esfahan; Chehel Sotoun
Esfahan; Si-o-se Pol brug
Abyaneh is klein dorpje, maar de ouderwetse manier van leven is super mooi en indrukwekkend.

Elk gebied/regio/stad heeft zo z'n eigen dingen..
In Kashan bijvoorbeeld moet je echt naar rozenwater zoeken. de beste komt daar vandaan.
Van die leuke kleedjes en veel handwerk komt uit Esfahan bijvoorbeeld.

Overigens hebben alle grote steden mooie bazaars, en die zijn de moeite waard. Je vind daar leuke spullen voor een nette prijs. Ook leuke herinneringen :D En nu ik dit allemaal typ verlang ik weer naar Iran te gaan! Nog even wachten... :D
Qom en Isfahan staan ook op het lijstje. Vooral Qom vanwege de prachtige moskeeën!

Wanneer ga jij weer?
pi_169358414
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 18:33 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Qom en Isfahan staan ook op het lijstje. Vooral Qom vanwege de prachtige moskeeën!

Wanneer ga jij weer?
Ohh goed bezig :D
Qom is zeker een aanrader, want het is toch meer of minder de religeuze hoofdstad van Iran!

Ik ga midden volgende maand :D
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_169358639
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 20:24 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Ohh goed bezig :D
Qom is zeker een aanrader, want het is toch meer of minder de religeuze hoofdstad van Iran!

Ik ga midden volgende maand :D
Leuk! Foto's plaatsen dan he?

Is je vrouw Iraanse?
pi_169359415
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 20:32 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Leuk! Foto's plaatsen dan he?

Is je vrouw Iraanse?
Oh dat zal ik dan doen! :D Ja zij is Iraans, dus dat maakt het natuurlijk allemaal wat makkelijker in het land zelf. Want je blijft al gauw bij familie/vrienden/kennissen/collega's daar overnachten en logeren. Dus dat scheelt wel enorm in de kosten, maar het is ook erg leuk om daar gewoon in de echte maatschappij te zitten.
Overigens doen ze dat andersom ook, want dat is voor hun ook fijner qua kosten en voor iedereen ook erg gezellig :D

Maar mocht je vragen hebben of echt iets specifieks willen weten, dan laat maar weten. Ik of zij kan er dan vast wel een antwoord op geven
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_169359712
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 20:53 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Oh dat zal ik dan doen! :D Ja zij is Iraans, dus dat maakt het natuurlijk allemaal wat makkelijker in het land zelf. Want je blijft al gauw bij familie/vrienden/kennissen/collega's daar overnachten en logeren. Dus dat scheelt wel enorm in de kosten, maar het is ook erg leuk om daar gewoon in de echte maatschappij te zitten.
Overigens doen ze dat andersom ook, want dat is voor hun ook fijner qua kosten en voor iedereen ook erg gezellig :D

Maar mocht je vragen hebben of echt iets specifieks willen weten, dan laat maar weten. Ik of zij kan er dan vast wel een antwoord op geven
Ah wat leuk. Word je er hartelijk ontvangen?

Mocht het zo ver zijn, weet ik je te vinden. Wanneer ga je weer?
pi_169361668
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 21:02 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ah wat leuk. Word je er hartelijk ontvangen?

Mocht het zo ver zijn, weet ik je te vinden. Wanneer ga je weer?
Mensen zijn er hartstikke leuk en gastvrij, en gelukkig word ik daar bij familie/vrienden etc met open armen ontvangen.

Het is gewoon dat veel mensen in Iran de Europeanen als koningen zien, dus probeer altijd beleefd en een beetje onderdanig te blijven. Dan kun je het beste met iedereen daar overweg ;)
Want ze zullen je behandelen alsof je een koning bent. Persoonlijk voel ik me daar niet zo goed bij, want ik kan zelf ook gewoon de afwas doen etc :@
Het heeft toch echt anderhalve week geduurd voordat de moeder mij liet afwassen. Zoiets was volgens haar niet gebruikelijk en dat hoorde niet. Maar ik doe dat thuis ook, en als ze mij als familie zien moeten ze maar leren dat ik dat ook gewoon doe als ik daar ben :P

"Tarof" is dan iets waar je dan ook gebruik van kunt maken. Dat geldt niet alleen bij het open houden van de deur en blijven zeggen dat de ander eerst naar binnen mag, maar ook voor de afwas doen (dat levert dan weer hele leuke situaties op :D)
Grappig stukje met echt overdreven taarof, maar zo gaat het zo ongeveer (op het belachelijke einde na hahaha):
Ik ga volgende maand :D
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')