Net een paar dagen terug uit Iran! Geweldig leuke en mooie reis.
Wij hebben de volgende route afgelegd:
Tehran - Qom - Abyaneh - Kashan - Esfahan - Shiraz - Persepolis - Kerman - Kaluts - Yazd - Mashhad - Tabriz - Qazvin - Ramsar - Tehran
Voornamelijk gereisd met (VIP) bussen, af en toe een taxi geregeld (Tehran via Qom en Abyaneh naar Kashan, Persepolis vanuit Shiraz en de Kaluts vanuit Kerman), met de trein van Yazd naar Mashhad (hele rustige trein!) en vliegen van Mashhad naar Tabriz ('s middags een reisbureau binnen lopen, de volgende ochtend vliegen).
Wat mij opviel:
- Veel hotels kunnen je geen hotel aanraden in de volgende stad (iets wat ik wel gewend ben in andere landen), maar willen wel voor je bellen om een kamer te reserveren. Let wel op dat de telefoonnummers veranderd zijn in Iran en dus niet alle nummers in de Lonely Planet kloppen.
- Als je van A naar B gaat, kunnen ze in het hotel vaak wel even naar het busstation bellen om een plaats voor je te reserveren in de bus. Handig, want dan weet je ook hoe laat die bus gaat en kom je niet om 11.05 aan op het busstation terwijl de bus pas om 14.45 uur gaat
- Tussen Shiraz en Kerman gaan er nachtbussen, maar dat zijn geen VIP bussen. Be prepared!
- De VIP bussen zijn echt heel erg relaxed.
- De broers van het Akhavan hotel in Kerman weten perfect hoe het moet. Ik had ze gesproken in een poging een kamer te reserveren, maar ze hadden niets beschikbaar toen we aankwamen. Maar ik werd direct stralend begroet, ze konden voor ons een taxi regelen naar de Kaluts (en een mooie tuin en naar Rayen en de Coloured Mountains), konden we ons mooi nog even opfrissen in een van de kamers, ontbijt konden we beneden vinden en morgen had hij dan wel een kamer voor ons. Binnen 5 minuten geregeld!
- Wil je iets wat minder voor de hand liggend is (wij wilden bijvoorbeeld van Qazvin door de Alamut Valley naar Ramsar), dan moet je dit voorbereiden. Wij dachten wel even een taxi te kunnen regelen, maar stuitten vooral op onbegrip. "Ja, je kunt gewoon een dag door de alamut valley en dan kom je weer hier en dan neem je de bus om de valley heen via Rasht naar Ramsar." Waarschijnlijk waren we een eind verder gekomen met een tourguide die goed engels sprak, maar dan moet je niet direct wegwillen.
- Ramsar is wel een van mijn favoriete plaatsen van Iran. De Iraanse elite ging hier naar toe op vakantie tijdens het regime van de Shah en het is er geweldig! Aan de Kaspische zee, geweldig mooi hotel (net gerenoveerd!), promenade naar wat vroeger het casino aan het strand was (nu een gebouw met onduidelijke functie) en er is op een telecabine na, helemaal niets te doen! Behalve dan pootje baden in de Kaspische Zee. En zitten op een terras en over de Kaspische zee uitkijken.
- Mashhad is echt alleen het Mausoleum. Ok, naast het laten maken van gefotoshopte foto's met het mausoleum (bijvoorbeeld) op de achtergrond. Je krijgt bij het mausoleum als vrouw een Chador te leen (net als bij ieder mausoleum) en je krijgt er gratis een gids bij van de internationale dienst. Wel heel bijzonder om hier rond te lopen, erg weinig westerse toeristen.
- Persepolis met een taxi vanuit Shiraz gedaan. Alleen Persepolis bezocht, 800.000 rial betaald voor de taxi. Toegangsprijs Persepolis: 200.000 Rial.
- Sowieso zijn veel entreeprijzen 200.000 rial.
- Mausoleums zijn gratis. Die in Shiraz en Mashhad hebben we bezocht onder begeleiding van iemand van international affairs. Gratis een engelssprekende gids. In Shiraz was dit verplicht, Mashhad volgens mij niet.
- Beste koffie van Iran vind je in het Museum for contemporary art in Tehran! Sowieso leuk en mooi museum met geweldige beelden in de beeldentuin waar je niet in mag.
Koffie valt verder vies tegen in Iran.
Ben nu nog even bezig met mn foto's uitzoeken, maar zal er van de week wel een paar plaatsen.