abonnement Unibet Coolblue
  maandag 21 maart 2016 @ 20:04:52 #1
375626 WillemMiddelkoop
Aex eind dit jaar onder 200
pi_160841905
Een goeie vriend van mij (30, vrijgezel, vaste baan maar komt grote reorganisatie) heeft ca. 2 ton geërfd na belastingen en nu zijn/onze vraag wat hij het beste met dat bedrag kan doen:

a) aflossen (groot deel) hypotheek
b) beleggen
c) sparen (buffer)
d) minder werken/lang verlof/wereldreis
e) anders, namelijk..

Wat zou jij doen en waarom? Goede tips en adviezen zijn erg welkom!
pi_160841972
Alles aan goede doelen schenken
Nouja hoe eerder je hypotheek is afgelost hoe eerder je leuke dingen kunt doen toch? Dus dat zou ik doen. Je kan altijd nog een zakcentje voor reis overhouden
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
  maandag 21 maart 2016 @ 20:07:15 #3
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_160841978
A
en wat leuks.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_160841998
Ik zou hypotheek aflossen. Sparen zou zonde zijn met die rentes die er nu zijn.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_160842040
ik zou iig niet alles in je hypoteek stoppen maar bijv wel zorgen dat je bijv 33% van je geld nog direct kan aankomen voor wat leuks te gaan doen!
pi_160842115
Hypotheek aflossen. Dan hou je vanzelf geld over voor vakanties, reizen, sparen en beleggen, en/of eerder met pensioen.
pi_160842143
afhankelijk van hypotheekvorm een (deel) inlossen.
Deel kan ie ook investeren in duurzame oplossingen. Zonnepanelen, warmteboiler, warmtepomp, elga enz. Deels mogelijk ook nog wat met subsidies goedkoper te krijgen (denk bv aan zonnepanelen btw terug vragen).
Dat levert een stuk hoger rendement op termijn op dan de beste spaarrekening. En je kan dan (deels) nog de HRA behouden.

En idd, leuke dingen doen. Geld op je spaarrekening is leuk maar dat is een stuk minder genieten als een leuke (wereld)reis of af en toe een verre vakantie. 't hoeft geen all-inclusive cruise te zijn, een geweldige ervaring kan ook voor minder :)
pi_160842145
Een ton als hypotheekaflossing en een ton aan Shell aandelen kopen.
pindazakje
pi_160842156
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:09 schreef possetje het volgende:
ik zou iig niet alles in je hypoteek stoppen maar bijv wel zorgen dat je bijv 33% van je geld nog direct kan aankomen voor wat leuks te gaan doen!
¤66.000 om wat leuks te gaan doen is wel veel hoor.
Als je dan iets leuks wil doen houd dan gewoon een euro of 6000 apart om een luxe vakantie te houden met vriendin/vrouw lief en de rest gewoon aflossen. Kan je gaan sparen om in de toekomst leuke dingen te gaan doen.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_160842199
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:13 schreef Donnie-Brasco het volgende:
¤66.000 om wat leuks te gaan doen is wel veel hoor.
ja maar 132 000 in j ehypotheek stoppen is ook aardig veel en leuke dingen doen met je 62 000 is best wel cool! kan je bijv een strandhuisje van kopen!
pi_160842288
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:15 schreef possetje het volgende:

[..]

ja maar 132 000 in j ehypotheek stoppen is ook aardig veel en leuke dingen doen met je 62 000 is best wel cool! kan je bijv een strandhuisje van kopen!
62.000 in een huisje steken of 'leuke dingen doen' zijn wel wat verschillend :P

Zou kunnen, ik zelf zou gewoon een streven hebben om zo laag mogelijke woonlasten te hebben.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_160842360
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:18 schreef Donnie-Brasco het volgende:
62.000 in een huisje steken of 'leuke dingen doen' zijn wel wat verschillend

Zou kunnen, ik zelf zou gewoon een streven hebben om zo laag mogelijke woonlasten te hebben.
Nou ik weet niet zeker maar als je het geld in de hypotheek steekt ,maar dan een jaar later opeens iets wil doen waarvoor je 20 000/ 40 000 nodig hebt? Dan moet je toch weer een lening afsluiten?
pi_160842391
Denk dat je de opties wel zo'n beetje hebt toch? Ligt volledig aan hoe hij zijn leven wil leiden en waar hij gelukkig van wordt.

Zou het persoonlijk niet prettig vinden om m'n hele vermogen in mijn huis te hebben zitten, zeker niet op mn 30e. Helft aflossen in je huis, andere helft aanhouden als buffer zou ik denk ik zelf doen. Dan houd je wat meer de vrijheid. Weet jij veel waar je over 5 jaar dat geld voor nodig hebt. Misschien heeft ie tegen die tijd wel een kind dat veel dure zorg nodig heeft, of wil ie een dure opleiding gaan doen.
pi_160842399
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:21 schreef possetje het volgende:

[..]

Nou ik weet niet zeker maar als je het geld in de hypotheek steekt ,maar dan een jaar later opeens iets wil doen waarvoor je 20 000/ 40 000 nodig hebt? Dan moet je toch weer een lening afsluiten?
Ja toch! Gewoon een PL'etje afsluiten toch!!!
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
  maandag 21 maart 2016 @ 20:22:50 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_160842418
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:04 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Een goeie vriend van mij (30, vrijgezel, vaste baan maar komt grote reorganisatie) heeft ca. 2 ton geërfd na belastingen en nu zijn/onze vraag wat hij het beste met dat bedrag kan doen:

a) aflossen (groot deel) hypotheek
b) beleggen
c) sparen (buffer)
d) minder werken/lang verlof/wereldreis
e) anders, namelijk..

Wat zou jij doen en waarom? Goede tips en adviezen zijn erg welkom!
Aflossen heeft een zeer gunstige rendements/risico verhouding. Ik zou zeker 100K gebruiken voor aflossen.
Beleggen heeft in principe een goed rendement. Je moet echter wel een horizon hebben van meer dan 15 jaar. Als hij bijvoorbeeld voor de studie van zijn kinderen geld opzij wil leggen, dan zou hij een deel van het geld kunnen beleggen. Zeg 50K
Sparen (op een boekje) hoef je nu niet meer te doen. Pas op, geld sparen kost geld. Het is wel aan te bevelen om een klein bedrag (zeg 20K) als buffer opzij te zetten voor noodgevallen. Blijf daarbij onder de belastingvrije voet
Minder werken houd je maar kort vol met zo'n laag bedrag. Een 30K uitgeven lijkt me prima. Meer zou ik niet doen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 21 maart 2016 @ 20:26:42 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_160842546
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:21 schreef possetje het volgende:

[..]

Nou ik weet niet zeker maar als je het geld in de hypotheek steekt ,maar dan een jaar later opeens iets wil doen waarvoor je 20 000/ 40 000 nodig hebt? Dan moet je toch weer een lening afsluiten?
Dan doe je dat niet. Dat had je ook niet gekund zonder erfenis. Bovendien, met een 200K lagere hypotheek spaar je die 20K zo weer bij elkaar.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_160842824
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan doe je dat niet. Dat had je ook niet gekund zonder erfenis.
Haha wat is dit nou weer? Hij heeft wél een erfenis, waarom zou ie daar geen gebruik van maken?
  maandag 21 maart 2016 @ 20:35:06 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_160842883
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:33 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Haha wat is dit nou weer? Hij heeft wél een erfenis, waarom zou ie daar geen gebruik van maken?
Het gaat erom hoe je het gebruikt.
Stel dat TS een annuiteitenhypotheek heeft met een rentepercentage van 4%. Dan betekent 200K aflossen zo'n 900 euro minder maandlasten. 30 jaar lang! Dat is natuurlijk ook heel luxe!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 21 maart 2016 @ 20:43:07 #19
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_160843238
Ik zou een paar K stukslaan aan leuke dingen en 1,5 ton voor de hypotheek en de rest opzij zetten als buffer voor die reorganisatie
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_160843302
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het gaat erom hoe je het gebruikt.
Stel dat TS een annuiteitenhypotheek heeft met een rentepercentage van 4%. Dan betekent 200K aflossen zo'n 900 euro minder maandlasten. 30 jaar lang! Dat is natuurlijk ook heel luxe!
Ja, maar TS is 30, vrijgezel, onzekere baan. Je hebt geen idee wat er tussen nu en 5 jaar nog gaat gebeuren in zijn leven. Misschien wil ie er een jaar tussenuit met z'n nieuwe vriendin, misschien wil ie in het buitenland studeren.

Jij zegt dan: doe maar niet, want oei oei die maandlasten! TS is geen bijna gepensioneerde, er zijn andere dingen in het leven dan maandlasten.
  maandag 21 maart 2016 @ 20:46:27 #21
375626 WillemMiddelkoop
Aex eind dit jaar onder 200
pi_160843365
Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe! Ligt redelijk in de lijn van zijn/onze ideeën dus inderdaad overgrote deel voor aflossen. Enige wat ik nog weinig zie als optie is minder werken. Bijv van 36 uur naar 28-30 uur of zou dat voor jullie geen serieuze optie zijn? of pas na algeheel aflossen hypotheek als je maandelijk 600 euro overhoudt zeg maar.
pi_160843399
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:13 schreef DJSmiley het volgende:

En je kan dan (deels) nog de HRA behouden.

In welk opzicht is het een voordeel om je HRA te behouden? :D
Als je HRA terugkrijgt betekent dat dat je... rente betaalt...
pi_160843450
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:46 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe! Ligt redelijk in de lijn van zijn/onze ideeën dus inderdaad overgrote deel voor aflossen. Enige wat ik nog weinig zie als optie is minder werken. Bijv van 36 uur naar 28-30 uur of zou dat voor jullie geen serieuze optie zijn? of pas na algeheel aflossen hypotheek als je maandelijk 600 euro overhoudt zeg maar.
Waarom zou je minder gaan werken? Zou dat alleen overwegen als je wilt beginnen met een eigen zaak en tijd nodig hebt om het op te zetten. Anders is het zonde, oh je hebt wat geld gekregen, laat ik dan maar minder gaan werken.

Je hebt nu juist een kans om later financieel gebakken te zitten, zonde om die kans weg te gooien voor die paar rot uurtjes vrije tijd.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_160843454
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:46 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe! Ligt redelijk in de lijn van zijn/onze ideeën dus inderdaad overgrote deel voor aflossen. Enige wat ik nog weinig zie als optie is minder werken. Bijv van 36 uur naar 28-30 uur of zou dat voor jullie geen serieuze optie zijn? of pas na algeheel aflossen hypotheek als je maandelijk 600 euro overhoudt zeg maar.
Ik ben door het aflossen van de helft van m'n hypotheek zo'n 180 Euro in de maand goedkoper uit.
Daardoor werk ik nog 4 ipv 5 dagen per week.

Je kan natuurlijk tot je pensioen wachten op vrije tijd maar niemand krijgt de garantie dat uberhaupt te halen...
pi_160843559
Minder werken als je je werk kut vindt.
Uitgeven aan leuke dingen als je een goed inkomen hebt (met positief toekomstbeeld).
Aflossen kan nooit kwaad; vastgoed zit vast en scheelt in maandelijkse kosten (-> sparen). Deels aflossen misschien nog wel beter. (Dan kan je nog wat opzij zetten voor nood - en kan je het later altijd nog volledig aflossen)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')