abonnement Unibet Coolblue
pi_160895029
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 20:42 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Omdat teams er leren mee om te gaan en het uiteindelijk wel gaan halen.

Dat het in Q3 afgeschaft kan worden ben ik het wel mee eens.
Kweet niet... ik zat wel even verbaasd te kijken toen iemand die bezig was met een in-lap de timer in z'n schoot geworden kreeg, die kon meteen de pits in omdat hij het toch niet meer ging halen 8)7
pi_160895045
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 20:39 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Vergeet niet dat Mercedes al zeer lang bezig is met HCCI. Het luistert erg nauw om alles werkend te krijgen en het is niet onmogelijk voor de Formule 1. Mogelijk is het een combinatie van HCCI en een meer conventionele motor in het slechtste geval.
Ik betwijfel het. Het concept van HCCI is vooral gunstig om efficientie te combineren met een lage NOx uitstoot, NOx is schadelijk voor mensen en vervuilt de lucht rond steden.

NOx uitstoot is geen probleem voor een formule 1 wagen, dus kunnen ze meer conventionele methoden gebruiken om ultralean te draaien, of bekende DI technieken gebruiken.

Ik denk dat de grootste voordeel nog steeds de split turbo is en de oversized mgu-h en de voorsprong van Mercedes op harvest-deployment strategien van het hybride systeem.
.
pi_160895497
https://en.wikipedia.org/(...)compression_ignition

quote:
Advantages

• Since HCCI engines are fuel-lean, they can operate at diesel-like compression ratios (>15), thus achieving 30% higher efficiencies than conventional SI gasoline engines.[2]
• Homogeneous mixing of fuel and air leads to cleaner combustion and lower emissions. Because peak temperatures are significantly lower than in typical SI engines, NOx levels are almost negligible. Additionally, the technique does not produce soot.[3]
• HCCI engines can operate on gasoline, diesel fuel, and most alternative fuels.[4]
• HCCI avoids throttle losses, which further improves efficiency.[5]

Disadvantages
• Achieving cold start capability.
• High in-cylinder peak pressures may damage the engine.
• High heat release and pressure rise rates contribute to engine wear.
• Autoignition is difficult to control, unlike the ignition event in SI and diesel engines, which are controlled by spark plugs and in-cylinder fuel injectors, respectively.[6]
• HCCI engines have a small power range, constrained at low loads by lean flammability limits and high loads by in-cylinder pressure restrictions.[7]
• Carbon monoxide (CO) and hydrocarbon (HC) pre-catalyst emissions are higher than a typical spark ignition engine, caused by incomplete oxidation (due to the rapid combustion event and low in-cylinder temperatures) and trapped crevice gases, respectively.[8]
Van wiki geplukt... maar als ik dat zo lees heeft het niet echt veel voordeel voor een F1 motor?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 23 maart 2016 @ 21:00:00 #204
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_160895625
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 20:57 schreef SnowOokami het volgende:
https://en.wikipedia.org/(...)compression_ignition

[..]

Van wiki geplukt... maar als ik dat zo lees heeft het niet echt veel voordeel voor een F1 motor?
Zuiniger. Daar kom je al een heel eind mee.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 23 maart 2016 @ 21:00:23 #205
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_160895642
In heel ander nieuws: De Formule 1 verdwijnt in Groot Brittanië achter de decoder :W

Britse Sky Sports verkrijgt exclusieve uitzendrechten F1 vanaf 2019
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 23 maart 2016 @ 21:04:55 #206
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_160895876
Iemand op de FP trekt het verband tussen Kimi's brandje en het nieuwe systeem... dat zou zomaar wel eens de reden kunnen zijn dat de inlaat zo heet is geworden...
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport / Devops woensdag 23 maart 2016 @ 21:14:10 #207
176766 crew  zoem
zoemt
pi_160896228
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 21:04 schreef Nattekat het volgende:
Iemand op de FP trekt het verband tussen Kimi's brandje en het nieuwe systeem... dat zou zomaar wel eens de reden kunnen zijn dat de inlaat zo heet is geworden...
Dat was toch een oververhitte turbo?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 23 maart 2016 @ 21:21:28 #208
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_160896472
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2016 20:46 schreef Fer het volgende:

[..]

Ik betwijfel het. Het concept van HCCI is vooral gunstig om efficientie te combineren met een lage NOx uitstoot, NOx is schadelijk voor mensen en vervuilt de lucht rond steden.

NOx uitstoot is geen probleem voor een formule 1 wagen, dus kunnen ze meer conventionele methoden gebruiken om ultralean te draaien, of bekende DI technieken gebruiken.

Ik denk dat de grootste voordeel nog steeds de split turbo is en de oversized mgu-h en de voorsprong van Mercedes op harvest-deployment strategien van het hybride systeem.
mja, hoe verklaar je dan dat die Mercedes in de afgelopen jaren zoveel zuiniger liep dan de Ferrari, terwijl bijvoorbeeld Ferrari toch echt wel flink ingezet had op meer efficiëntie, betere MGU en een grotere turbo?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_160896787
quote:
14s.gif Op woensdag 23 maart 2016 21:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, hoe verklaar je dan dat die Mercedes in de afgelopen jaren zoveel zuiniger liep dan de Ferrari, terwijl bijvoorbeeld Ferrari toch echt wel flink ingezet had op meer efficiëntie, betere MGU en een grotere turbo?
Omdat Mercedes de turbo opzet in 2014 meteen goed had. Waarschijnlijk in 2012 op de testbank zelfs al. Daardoor hebben ze altijd een voorsprong gehad wat de beste manier hun hybride systemen in te zetten. Ferrari had dit pas in 2015 voor elkaar en konden toen pas beginnen met finetunen. Honda heeft het (hopelijk) dit jaar pas voor elkaar. En beginnen nu pas, met minstens twee jaar praktijk achterstand.

Een goede turbo is een stap, hoe deze optimaal te gebruiken is de volgende in deze hybride formule.

Denk ook aan het verhaal, dat vermoedelijk Mercedes al vrij snel het voor elkaar kreeg de 120kw MGU-K vrijwel een hele ronde beschikbaar te hebben. Terwijl die van Honda halverwege het rechte stuk al leeg was.
.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 23 maart 2016 @ 21:35:07 #210
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_160897186
oh, dat is ook zeker iets dat ik beaam, maar ondanks dat denk ik dat er nog steeds een puzzelstukje mist, want vorig jaar werd Mercedes nog niet echt uitgedaagd door Ferrari dat alles wel steeds beter voor elkaar kreeg. HCCI zou dat puzzelstukje kunnen zijn.

Zolang nergens een bevestiging is of het wel of niet gebruikt wordt kunnen we het niet met zekerheid zeggen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_160897550
Het blijft idd gissen, maar als ik internet moet geloven is HCCI nog steeds experimenteel en (nog) niet bruikbaar voor hoge snelheden.
pi_160898359
Misschien heeft Mercedes wel wat poen in de zak gehouden dit jaar.

Ze staan al zwaar onder druk en misschien als ze de andere fabrikanten dichterbij laten komen kwa ontwikkeling, hebben ze juist meer kans dat deze v6 hybride nog wat langer mee mag doen.

Als we in 2018 over zouden gaan op een compleet nieuwe motor, moeten zij ook weer 600 miljoen investeren om de beste te blijven.
.
pi_160900650
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 20:25 schreef Nattekat het volgende:
Mooi :)
Geef dat nieuwe systeem gewoon een kans }:|
De teams leren er vanzelf mee omgaan.
Laat de teams dan ook de banden keuze opnieuw maken, want dat was nog gebaseerd op het oude kwalificatieformat. Zowel McLaren als Ferrari had geen zachte band meer over om nog een snel rondje te rijden en banden over te houden voor de race, waardoor er aan het eind van Q2 en Q3 niemand meer op de baan op was.

En meer setjes banden lijkt me dan ook handig als ze verwachten dat er meer rondjes gereden worden.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 24 maart 2016 @ 09:22:19 #214
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_160904550
quote:
Hoe is de nieuwe Scuderia Toro Rosso-auto? Is er ruimte voor verbetering gedurende het jaar? “We hebben vooruitgang geboekt ten opzicht van de auto van vorig jaar en er komt nog meer aan. Ik kijk dus zeker uit naar de komende weken, dat is zeker. Maar dat is nu nog geheim”, besluit Max zonder ons wijzer te willen maken.
bron
Ik ben benieuwd
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 maart 2016 @ 09:33:05 #215
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_160904701
Als Ferrari de betrouwbaarheid van de motor nog meer in orde krijgt, dan kunnen ze volgens Toto Wolff de Mercedessen nog dit jaar bedreigen of zelfs voorbij steken.
quote:
Derated engine

Mercedes motorsport boss Toto Wolff also believed that a factor that could not be ignored was the fact that Vettel's engine appeared to be 'derated' (when electrical power runs down) in qualifying.

"For me qualifying was overall quite interesting because the gaps were bigger than expected and then on that second run in Q2, they actually had a pretty decent lap," he said.

"They weren't running at all after the first run in Q3. We see some derating of the engine, much more than last year, but we don't know what is happening within that car.

"So my personal opinion is that you see that potential in that car. We see the threat in that car. But they haven't been able to fully translate that into lap time."
http://www.motorsport.com(...)urne-f1-race-680747/
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_160906565
quote:
11s.gif Op donderdag 24 maart 2016 09:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd
Ik niet, vrijwel elk team heeft updates.
Het enige waarvan ik zou opkijken als STR met een B spec auto komt volgende race.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_160911305
quote:
Formula 1 qualifying will remain unaltered for the forthcoming Bahrain Grand Prix, with a further review of the elimination system to follow that race, Autosport can confirm.

The decision was taken following Thursday morning's meeting of the F1 Commission, a 26-member group comprising representatives from the teams, the FIA, Formula One Management, race promoters, sponsors and other technical partners.

The belief is rather than taking a knee-jerk reaction, the elimination system that made its debut ahead during the Australian Grand Prix weekend should be given another chance, and then be thoroughly reviewed ahead of making potential tweaks.

"They're going to do what I proposed, which is leave things as they are for this race [in Bahrain]," F1 supremo Bernie Ecclestone told Autosport.

"After that we will then have a good look and decide whether what was done was the right thing to do, the wrong thing to do, does it need modifying, does it need scrapping?

"This was an FIA idea in the first place, so I've said to them we'll support whatever they think is the right thing to do.

"But as nobody knows what the right thing to do is, we've said we'll stay where we are and have a look after this race.

"Then two races in we'll see, as it was a prototype, what was right or wrong.

"The teams didn't understand what they were doing either, which didn't help at all."

A hybrid version of qualifying was on the table as an option for the Commission.

That would have involved Q1 and Q2 continuing under the new format but with minor tweaks, while Q3, deemed a disaster given the lack of action in Melbourne, reverted back to the old set-up in place from 2006.

For the moment that option is on the backburner and could be revisited if the same level of inactivity takes place in Bahrain as occurred in Australia.
:')
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  donderdag 24 maart 2016 @ 14:49:32 #218
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160911351
Dus nu verandert het regelement per race. Tjonge.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_160912566
Wat een drama dit. Lekker overzichtelijk ook.. En begrijpelijk voor de fans :')
pi_160913673
Laten ze de teams dan opnieuw kiezen wat voor banden ze mee willen nemen, want het feit dat ze de banden moesten kiezen voor dat dit systeem ingevoerd werd zorgde voor de inactiviteit op de baan aan het eind van Q2 en Q3.

Zowel McLaren (in Q2) als Ferrari (in Q3) had niet genoeg supersofte banden meer om een tweede run mee te doen en besloot om binnen te blijven. Dit kwalificatieformat vraagt om meer sets van de zachtste banden en omdat men verwacht dat teams meer dan twee runs per sessie doet (waarom anders veranderen) vraagt dit überhaupt om meer sets dan de 13 die ze toegewezen krijgen.

Edit: Dat zei ik hierboven dus ook al. :)
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  donderdag 24 maart 2016 @ 18:39:13 #221
87936 Rossdale
#MaximumAttack
pi_160915924
Niet heel verwonderlijk, maar Honda heeft aangekondigd dat hij volgende race met een nieuwe motor start en er dus nog vier over heeft. :P
Please sir. When moon? When Mustang?
pi_160916581
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 18:39 schreef Rossdale het volgende:
Niet heel verwonderlijk, maar Honda heeft aangekondigd dat hij volgende race met een nieuwe motor start en er dus nog vier over heeft. :P
Dus er kunnen nog hooguit 3 upgrades komen.
.
pi_160916785
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_160917687
quote:
Wilde hem ook net posten...

Daar gaat de goede naam Brabham...

Jack draait zich om in z,n graf...
pi_160917800
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 19:07 schreef Fer het volgende:

[..]

Dus er kunnen nog hooguit 3 upgrades komen.
Voor hem misschien, maar Button kan er nog steeds 4 krijgen.

Daarbij las ik dat zijn motor de crash overleefd heeft, dus misschien dat die later nog ingezet kan worden.

http://www.grandprix247.c(...)-survived-melbourne/
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')