abonnement Unibet Coolblue
pi_160408969

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_160409232
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 07:54 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:

[..]

Dus

930-794= 136

Dus van de 136 afgeronde projecten zijn er 33,1% mislukt. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken.
Moet je natuurlijk wel een beetje in perspectief plaatsen, defaults vallen gemiddeld net voor de 50% van het project terwijl een afgerond project pas bij 100% is. Een default tel je dus (veel) eerder dan een afgerond project, dat vertekend de boel aanzienlijk...
pi_160409653
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 08:26 schreef namliam het volgende:

[..]

Moet je natuurlijk wel een beetje in perspectief plaatsen, defaults vallen gemiddeld net voor de 50% van het project terwijl een afgerond project pas bij 100% is. Een default tel je dus (veel) eerder dan een afgerond project, dat vertekend de boel aanzienlijk...
Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt, maar ik moet het toch even nuanceren met een negatieve bril.
Dat de meeste defaults voor het midden vallen komt wellicht ook omdat de meeste projecten nog voor het midden zitten (crowdfunding groeit exponentieel).
Dat je een default vaak telt voor het einde van de oorspronkelijke looptijd klopt, maar daar past ook een nuancering bij - je telt het pas als een default als er faillissement is uitgesproken, of als na een x-aantal weken/maanden alle hoop dat er nog iets te halen is, is opgegeven. Daar gaat vaak dus ook nog wat tijd overheen.
pi_160411118
Staat er nu iets in de nieuwsbrief over de projecten die nog niet vielen onder de derdengeldenrekening? Ik kan het niet zo snel terugvinden.
pi_160411373
Is er hier iemand die gisteren naar de investeerders bijeenkomst van IVM geweest is en kort verslag wil doen?
pi_160412497
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 10:33 schreef djh77 het volgende:
Staat er nu iets in de nieuwsbrief over de projecten die nog niet vielen onder de derdengeldenrekening? Ik kan het niet zo snel terugvinden.
Onder het kopje AFM:
"Enige tijd geleden is de Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl opgericht. De reden voor oprichting van deze stichting is het bewerkstelligen van een optimale scheiding tussen de klantgelden en gelden (denk hierbij aan de plaatsingskosten en de succesfee) die op grond van de met de klanten gemaakte afspraken toekomen aan de onderneming Geldvoorelkaar.nl VOF. Deze vermogensscheiding is nader vastgelegd in een tussen de VOF en de stichting gesloten samenwerkingsovereenkomst. Doel van deze overeenkomst is dat Geldvoorelkaar.nl VOF geen klantengelden meer beheert, althans dat de geldstromen voortaan verlopen via de bankrekening van de Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl. Dit is tussen de VOF en de stichting voor de oudere contracten (daterend van voor 10 september 2015) nader geconcretiseerd middels een door de VOF en de stichting getekende 'akte van cessie'. De akte is geregistreerd bij de Belastingdienst en zorgt ervoor dat de gelden die op basis van de oude contracten nog via Geldvoorelkaar.nl worden geïncasseerd zijn/worden overgedragen aan de Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl. De stichting zorgt vervolgens via haar bankrekening voor de doorbetalingen naar de klanten."

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 04-03-2016 11:47:43 ]
pi_160412717
Ik heb vorige week een vraag gesteld over het FD artikel.

Hier de vraag en het antwoord:

Vraag
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
antwoord van GvE:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door iw84t op 04-03-2016 11:43:11 ]
pi_160413111
quote:
Dit zal uiteindelijk ook leiden tot een verlaagd default ratio.
Lijkt me niet bepaald een handige uitspraak.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_160413326
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 09:03 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt, maar ik moet het toch even nuanceren met een negatieve bril.
Dat de meeste defaults voor het midden vallen komt wellicht ook omdat de meeste projecten nog voor het midden zitten (crowdfunding groeit exponentieel).
Dat je een default vaak telt voor het einde van de oorspronkelijke looptijd klopt, maar daar past ook een nuancering bij - je telt het pas als een default als er faillissement is uitgesproken, of als na een x-aantal weken/maanden alle hoop dat er nog iets te halen is, is opgegeven. Daar gaat vaak dus ook nog wat tijd overheen.
Ja, dus een aantal van deze 45 weer zullen weer (gedeeltelijk) gaan betalen.
pi_160413430
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 11:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, dus een aantal van deze 45 weer zullen weer (gedeeltelijk) gaan betalen.
Een aantal van deze staan dan ook in het lijstje van NRDZ
pi_160413581
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 11:57 schreef djh77 het volgende:

[..]

Een aantal van deze staan dan ook in het lijstje van NRDZ
De lijst van NRDZ klopt eigenlijk nagenoeg helemaal.
Wat ik vooral mis in de nieuwsbrief is het aantal projecten wat definitief in default is, waar dus niets meer te halen en het dossier van gesloten is, zoals Talamini.
pi_160413644
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 11:36 schreef iw84t het volgende:
Ik heb vorige week een vraag gesteld over het FD artikel.

Hier de vraag en het antwoord:

Vraag
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
antwoord van GvE:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
top, dus de vouwbotenman die af gaat betalen in 20 jaar zit hier niet tussen ^O^
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 12:41:53 #13
132191 -jos-
Money=Power
pi_160414407
quote:
99s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 12:06 schreef CaLeX het volgende:

[..]

top, dus de vouwbotenman die af gaat betalen in 20 jaar zit hier niet tussen ^O^
Ja idd, zo kan ik ook op 4% defaults uitkomen...
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_160414429
De reele cijfers zijn niet zo mooi, dus wordt er een zeer zonnige toekomst geschetst... nagenoeg defaultloos, en jawel bestaande defaults gaan ook weer netjes betalen. Daar ziet het in mijn al forse defaultportefeuille echt niet naar uit. Er wordt gerekend met de winsten van morgen, oftewel de vlucht vooruit.

Die 930 gepubliceerde projecten, in mijn overzicht staan ook nog steeds de nodige gepubliceerde projecten die nooit zijn rondgekomen. Die zijn idd. zonder default geeindigd :-)
pi_160415400
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 12:42 schreef ZeKraut het volgende:
De reele cijfers zijn niet zo mooi, dus wordt er een zeer zonnige toekomst geschetst... nagenoeg defaultloos, en jawel bestaande defaults gaan ook weer netjes betalen. Daar ziet het in mijn al forse defaultportefeuille echt niet naar uit. Er wordt gerekend met de winsten van morgen, oftewel de vlucht vooruit.
Ja, een default is pas echt een default als hij als zodanig is afgerond wat mij betreft, zoals Talamini. Dit is natuurlijk een nadeel van het investeren in een nieuw product zoals crowdfunding. De tijd gaat het leren.

Ik ben wel blij dat er nu tenminste wat gegevens m.b.t. defaults naar buiten komen, dat wilde we met zijn alle al heel lang. Iedereen kan op deze manier steeds beter zijn afwegingen maken. Ik denk dat de geboden rente bij het gemiddelde platform ook te laag is ten opzichte van het risico. Maar ja, dat is de marktwerking…. De projecten lopen over het algemeen in no time vol en dan is er voor geldvragers dus geen enkele rede/prikkel om een gerechtvaardigdere rente t.o.v. het risico te bieden.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 13:26:09 #16
62913 Blik
The one and Only!
pi_160415543
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 12:41 schreef -jos- het volgende:

[..]

Ja idd, zo kan ik ook op 4% defaults uitkomen...
Zolang jij op een gegeven moment je geld nog krijgt is dat prima toch?
  vrijdag 4 maart 2016 @ 13:29:59 #17
62913 Blik
The one and Only!
pi_160415665
Ik heb een paar maanden geleden via Symbid geïnvesteerd in Brouwerij deLeckere. Vanavond is er een rondleiding en kan ik mijn incentive in ontvangst nemen. Goed werk, dit is crowdfunding! *O*
  vrijdag 4 maart 2016 @ 13:34:43 #18
132191 -jos-
Money=Power
pi_160415767
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:26 schreef Blik het volgende:

[..]

Zolang jij op een gegeven moment je geld nog krijgt is dat prima toch?
Ik zit met 3 defaults op 47 projecten al boven de 4% helaas... het verwachte defaultcijfer van GVE is gewoon misleidend te noemen.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 13:36:06 #19
62913 Blik
The one and Only!
pi_160415798
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:34 schreef -jos- het volgende:

[..]

Ik zit met 3 defaults op 47 projecten al boven de 4% helaas... het verwachte defaultcijfer van GVE is gewoon misleidend te noemen.
Dat is wat anders, maar iets is pas een default als het daadwerkelijk niet meer gaat uitbetalen. Dus als je met een beetje vertraging je geld terug krijgt, is dat geen default.
pi_160415811
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:29 schreef Blik het volgende:
Ik heb een paar maanden geleden via Symbid geïnvesteerd in Brouwerij deLeckere. Vanavond is er een rondleiding en kan ik mijn incentive in ontvangst nemen. Goed werk, dit is crowdfunding! *O*
Veel plezier.
Ik ben er een aantal weken geleden geweest.
Erg leuk om zo een bedrijf te leren kennen.
pi_160418011
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 07:43 schreef Benger het volgende:

[..]

Als 45 van de 930 projecten falen, terwijl 794 nog lopen (en alsnog kunnen falen) dan zegt dat volgens mij toch wel iets.
Er zullen genoeg investeerde zijn die 45/930 = 5% lezen, en dan denken: da's te overzien.

Maar ik heb ook last van de cijfers verderop, van die invloed van een default. Het is nogal een zonnig schema, compleet gebaseerd op aannames en vrij gunstig geschetst. Ik betwijfel in hoeverre het de portefeuille van een doorsnee investeerder in het echte leven nabootst.
Schip ahoy!
pi_160418100
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:20 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ja, een default is pas echt een default als hij als zodanig is afgerond wat mij betreft, zoals Talamini. Dit is natuurlijk een nadeel van het investeren in een nieuw product zoals crowdfunding. De tijd gaat het leren.

Ik ben wel blij dat er nu tenminste wat gegevens m.b.t. defaults naar buiten komen, dat wilde we met zijn alle al heel lang. Iedereen kan op deze manier steeds beter zijn afwegingen maken. Ik denk dat de geboden rente bij het gemiddelde platform ook te laag is ten opzichte van het risico. Maar ja, dat is de marktwerking…. De projecten lopen over het algemeen in no time vol en dan is er voor geldvragers dus geen enkele rede/prikkel om een gerechtvaardigdere rente t.o.v. het risico te bieden.
Heb net 3 berichten gekregen die wederom aangeven dat er in die projecten niets te halen valt. Tenzij ze natuurlijk ooit een loterij ofzo gaan winnen.
Een belangrijke reden om een risico-conforme rente te bieden is continuïteit van de cf-business. Te lage rente betekent dat veel mensen uiteindelijk het schip in zullen gaan. Besef, al die 5/5s projecten van de afgelopen tijd zijn volgelopen, ook degenen die hier zijn afgeserveerd. Die gaan het echt niet allemaal redden. Defaults horen erbij maar zijn alleen dragelijk tegen een over all passende risicovergoeding.
pi_160418178
De top 10 van week 9:
pi_160418408
@ zekraut: je hebt net 3 berichten gekregen over welke projecten bij welk(e) platform(s)?
pi_160418544
@ bleyenburg: wees gerust, al bekende failliete gve-projecten uit 2014, update standaardbrief van Fl die de treurige financiele situaties herbevestigt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')