FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Ernstig ongeval Dalfsen: trein botst tegen hoogwerker #3
Spezza19dinsdag 23 februari 2016 @ 18:42
http://www.rtvoost.nl/nie(...)580739110.1456215202

Op het spoor bij Dalfsen is rond negen uur vanochtend een trein ontspoord. De trein zou op de spoorwegovergang bij het Lage Veld zijn gebotst op een hoogwerker.

Mogelijk is sprake van veel gewonden. Zeker tien tot twaalf ambulances rijden die kant op. Er liggen drie treinstellen in het weiland naast de spoorlijn.

Meer info volgt nog.
quote:
Rond negen uur vanmorgen is bij Dalfsen een trein ontspoord; hierbij is de machinist om het leven gekomen. Op de spoorwegovergang bij het Lage Veld is de trein van Zwolle richting Coevorden op een hoogwerker geknald. De trein is op zijn zij in het weiland naast de spoorlijn beland.
Lees in bron het live-verslag van vanochtend
Spezza19dinsdag 23 februari 2016 @ 18:42
Hier verder.
Leandradinsdag 23 februari 2016 @ 18:47
Als het enkelspoor is, hoe kan het dan dat er zo snel nog een trein kwam?
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 18:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:47 schreef Leandra het volgende:
Als het enkelspoor is, hoe kan het dan dat er zo snel nog een trein kwam?
5 km verderop is er een stukje dubbelspoor waar treinen elkaar kunnen passeren.
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 18:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:47 schreef Leandra het volgende:
Als het enkelspoor is, hoe kan het dan dat er zo snel nog een trein kwam?
Bij station Dalfsen stukje dubbel misschien?
Ryan3dinsdag 23 februari 2016 @ 18:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Had ie kennelijk toch niet zo goed opgelet op zijn cursus.
Jawel, hij wist alleen niet dat die treinen zo kort na elkaar kwamen.

Overigens er moet volgens mij wel iemand bij om op de veiligheid te letten an sich.
ArnosLdinsdag 23 februari 2016 @ 18:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:47 schreef Leandra het volgende:
Als het enkelspoor is, hoe kan het dan dat er zo snel nog een trein kwam?
Tussen station Ommen en Dalfsen ligt nog een heel klein stukje dubbel spoor. Bij station Dalfsen passeren de treinen elkaar.
ziggyziggyziggydinsdag 23 februari 2016 @ 18:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:47 schreef Leandra het volgende:
Als het enkelspoor is, hoe kan het dan dat er zo snel nog een trein kwam?
Ik zie nergens in de berichtgeving hóeveel tijd er dan tussen zat. Wel allemaal wilde verhalen over dat de bestuurder blijkbaar niet langer wilde wachten.

En dicht bij een station kun je binnen een minuut al een tegentrein hebben.
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 18:52
Bestuurder van hoogwerker is vergeten om in het spoorboekje te kijken.
Ryan3dinsdag 23 februari 2016 @ 18:53
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:52 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ik zie nergens in de berichtgeving hóeveel tijd er dan tussen zat. Wel allemaal wilde verhalen over dat de bestuurder blijkbaar niet langer wilde wachten.

En dicht bij een station kun je binnen een minuut al een tegentrein hebben.
5 minuten oid, las ik net in VK.
ziggyziggyziggydinsdag 23 februari 2016 @ 18:53
quote:
3s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:52 schreef Piet_Piraat het volgende:
Bestuurder van hoogwerker is vergeten om in het spoorboekje te kijken.
Les 1: vertrouw niet op het spoorboekje. Daar staan namelijk lang niet alle treinen in die rijden.
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 18:55
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:53 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Les 1: vertrouw niet op het spoorboekje. Daar staan namelijk lang niet alle treinen in die rijden.
Hij was er voor de 2e dag bomen aan het rooien, genoeg tijd om te weten hoe vaak er treinen rijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2016 18:56:50 ]
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 18:55
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:52 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ik zie nergens in de berichtgeving hóeveel tijd er dan tussen zat. Wel allemaal wilde verhalen over dat de bestuurder blijkbaar niet langer wilde wachten.

En dicht bij een station kun je binnen een minuut al een tegentrein hebben.
quote:
Een hoogwerker op rupsbanden die bezig was bomen te vellen in de buurt, maakte zich rond kwart voor negen 's ochtends op om de spoorweg over te steken. De kraanmachinist liet de trein uit Ommen richting Dalfsen passeren en zette zich daarna in beweging. In de spits zit er een kwartier tussen twee treinen uit dezelfde richting.

Maar tussen het passeren van de trein Ommen-Dalfsen en die uit de tegenovergestelde richting - Dalfsen richting Ommen - zit veel minder tijd. 'Maximaal vijf minuten', zegt Kempers die al haar hele leven - 43 jaar - aan het spoor woont. Als de trein uit Ommen het Lageveld passeert, vertrekt die uit Dalfsen al bijna de andere kant op. Dat is hemelsbreed nog geen vijf kilometer, slechts een paar minuten met de trein. Het baanvak is enkelspoor, bij Dalfsen kunnen de treinen elkaar passeren.

Die tijd was voor de hoogwerker te kort; nog vóór de kraan het spoor over was, werd hij al geramd door de trein die waarschijnlijk in volle vaart op de hoogwerker in reed. Net voor de spoorwegovergang is een knik in het spoor die het zicht belemmert. De laagstaande zon zal ook niet hebben geholpen. 'Ik heb hem niet horen remmen', zegt Kempers. Het voorste treindeel is nog zo'n honderd meter door geschoten.
quote:
Volgens burgemeester Noten is duidelijk dat de kraanbestuurder een 'inschattingsfout' heeft gemaakt. Hoe en waarom wordt onderzocht. Onduidelijk is nog of de hoogwerker klem is komen te zitten tussen de spoorbomen. Evenmin is bekend of de bestuurder op de hoogte was van de precieze dienstregeling en dus wist hoe weinig tijd hij had. De politie heeft de kraanmachinist aangehouden. Hij is ondervraagd, maar volgens een politiewoordvoerder nog te zeer ontdaan om een samenhangend relaas af te geven.
http://www.volkskrant.nl/(...)-waar-zijn~a4250349/

Onduidelijk is dus ook nog of hij klem is komen te zitten, dus vind alle wilde speculaties en dat hij tijdens zijn cursus niet goed heeft opgelet en dergelijke erg ongepast. :r

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2016 19:00:38 ]
Leandradinsdag 23 februari 2016 @ 18:56
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:52 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ik zie nergens in de berichtgeving hóeveel tijd er dan tussen zat. Wel allemaal wilde verhalen over dat de bestuurder blijkbaar niet langer wilde wachten.

En dicht bij een station kun je binnen een minuut al een tegentrein hebben.
Ik begreep dat hij was gaan rijden nadat er een trein gepasseerd was, op enkelspoor is het geen heel vreemde gedachte dat er dan niet gelijk weer een kan komen.
bluemoon23dinsdag 23 februari 2016 @ 18:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:18 schreef Cherna het volgende:
Nu ben ik geen kraanmachinist, maar worden routes vooraf niet verkend. Zou dat niet in de nacht verplaatst kunnen worden? Ik weet het allemaal niet. Wel weet ik dat bij zeer zwaar transport complete tekeningen worden gemaakt ivm draaicirkels, obstakels etc. Dat is een complete planning vooraf.
In de nacht verplaatsen ?
Niet overdrijven, het is een hoogwerker, geen kraan van 100 ton en 7m breed
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:14 schreef Cherna het volgende:
Ik neem toch aan dat het in een opleiding tot kraanmachinist word behandeld.
Misschien wel, alleen hoef je hier geen kraanmachinist voor te zijn......
Zoals al gezegd is: paar honderd ¤ en een cursus van een dag, net als met een heftruck.

Rijden en bedienen van zo`n ding stelt niks voor, heb ik vroeger ook wel eens gedaan.
Was wel op een afgesloten bedrijventerrein, maar ook daar kun je genoeg schade maken.
Laaghangende leidingbruggen enzo....
ziggyziggyziggydinsdag 23 februari 2016 @ 18:57
quote:
3s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:55 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Hij was er al 2 dagen bomen aan het rooien, genoeg tijd om te weten hoe vaak er treinen rijden.
Nee hoor. Niet elke dag is hetzelfde. Er rijden ook nog onregelmatig goederentreinen, locs, meettreinen, werktreinen, leegmatritten, etc. Soms worden er treinen opgeheven en soms extra treinen ingelegd.
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 18:58
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Nee hoor. Niet elke dag is hetzelfde. Er rijden ook nog onregelmatig goederentreinen, locs, meettreinen, werktreinen, leegmatritten, etc.
Het is de Betuwelijn niet.
Chernadinsdag 23 februari 2016 @ 19:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:57 schreef bluemoon23 het volgende:
Zoals al gezegd is: paar honderd ¤ en een cursus van een dag, net als met een heftruck.
Ook als je de openbare weg opgaat? Ik weet het niet daarom vraag ik het.
ziggyziggyziggydinsdag 23 februari 2016 @ 19:00
quote:
3s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:58 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Het is de Betuwelijn niet.
Dat klopt. Maar dat doet niets af aan mijn verhaal.
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 19:02
quote:
3s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:58 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Het is de Betuwelijn niet.
Correct maar Coevorden heeft op deze lijn een terminal voor vrachttreinen en zo rijdt er ook nog wel eens wat ander spul. Het zal niet spectaculair veel zijn maar voldoende om niet volledig op de reizigersdienstregeling te vertrouwen.
Janneke141dinsdag 23 februari 2016 @ 19:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:55 schreef Chai het volgende:

[..]

[..]

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)-waar-zijn~a4250349/

Onduidelijk is dus ook nog of hij klem is komen te zitten, dus vind alle wilde speculaties en dat hij tijdens zijn cursus niet goed heeft opgelet en dergelijke erg ongepast. :r
Als de tijd tussen de twee treinen te krap was om over te steken met die hoogwerker, dan is dat wel degelijk de fout van de bestuurder.
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 19:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als de tijd tussen de twee treinen te krap was om over te steken met die hoogwerker, dan is dat wel degelijk de fout van de bestuurder.
Als. Ik snap niet dat je het nodig vindt om te speculeren terwijl er niks bekend is.
Janneke141dinsdag 23 februari 2016 @ 19:05
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:04 schreef Chai het volgende:

[..]

Als. Ik snap niet dat je het nodig vindt om te speculeren terwijl er niks bekend is.
Ik speculeer niet, ik ga af op de burgemeester die bekend heeft gemaakt dat de bestuurder een inschattingsfout heeft gemaakt.
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 19:06
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Correct maar Coevorden heeft op deze lijn een terminal voor vrachttreinen en zo rijdt er ook nog wel eens wat ander spul. Het zal niet spectaculair veel zijn maar voldoende om niet volledig op de reizigersdienstregeling te vertrouwen.
Hoe moeilijk kan het zijn wanneer je die dag de spoorlijn over moet met dat langzame ding om voordat je begint even te bellen met spoorweg beheerder om te vragen wat er die dag aan treinen rijdt en op welke tijd.
Knetterkrankjorumdinsdag 23 februari 2016 @ 19:07
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik speculeer niet, ik ga af op de burgemeester die bekend heeft gemaakt dat de bestuurder een inschattingsfout heeft gemaakt.
de burgemeester weet het ook nog niet zeker.
officieel rapport van het onderzoek is er nog niet toch?

Dus ja, jij speculeert wel omdat je af gaat op de aannames en speculaties van een ander.
Leandradinsdag 23 februari 2016 @ 19:08
Moest hij bij die boerderij zijn trouwens? Want die weg lijkt een doodlopende weg te zijn (npi).
Ryan3dinsdag 23 februari 2016 @ 19:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als de tijd tussen de twee treinen te krap was om over te steken met die hoogwerker, dan is dat wel degelijk de fout van de bestuurder.
Wat ik zie is dat-ie een scherpe bocht moest maken na de overgang. Dat vereist wel de nodige concentratie en kan daardoor een stuk langer duren.
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 19:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik speculeer niet, ik ga af op de burgemeester die bekend heeft gemaakt dat de bestuurder een inschattingsfout heeft gemaakt.
Dezelfde burgemeester die bekend heeft gemaakt dat er twee doden zijn ja.
Ryan3dinsdag 23 februari 2016 @ 19:10
quote:
9s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:09 schreef Chai het volgende:

[..]

Dezelfde burgemeester die bekend heeft gemaakt dat er twee doden zijn ja.
Noten toch? Die is ooit fr-vz geweest van de PvdA in de EK.
Janneke141dinsdag 23 februari 2016 @ 19:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:07 schreef Knetterkrankjorum het volgende:

[..]

de burgemeester weet het ook nog niet zeker.
officieel rapport van het onderzoek is er nog niet toch?

Dus ja, jij speculeert wel omdat je af gaat op de aannames en speculaties van een ander.
Hooguit speculeert dan de burgemeester. Als we die al niet meer kunnen vertrouwen houdt het snel op.
Ryan3dinsdag 23 februari 2016 @ 19:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:08 schreef Leandra het volgende:
Moest hij bij die boerderij zijn trouwens? Want die weg lijkt een doodlopende weg te zijn (npi).
Volgens mij reed ie van de boerderij af over de overgang heen en dan verder over het zangweggetje. Lijkt me logisch omdat-ie wrs van de openbare weg afkwam.
Janneke141dinsdag 23 februari 2016 @ 19:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat ik zie is dat-ie een scherpe bocht moest maken na de overgang. Dat vereist wel de nodige concentratie en kan daardoor een stuk langer duren.
En ook dat is iets wat de chauffeur moet meenemen als hij met zo'n ding onderweg is.
Knetterkrankjorumdinsdag 23 februari 2016 @ 19:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hooguit speculeert dan de burgemeester. Als we die al niet meer kunnen vertrouwen houdt het snel op.
lijkt me logisch dat duidelijk is dat hij speculeert aangezien er nog officieel onderzoek moet komen/bezig is ?
ziggyziggyziggydinsdag 23 februari 2016 @ 19:12
quote:
3s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:06 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Hoe moeilijk kan het zijn wanneer je die dag de spoorlijn over moet met dat langzame ding om voordat je begint even te bellen met spoorweg beheerder om te vragen wat er die dag aan treinen rijdt en op welke tijd.
Dan nog. Ook gedurende de dag worden nog wel eens treinen ingepland die 's ochtends nog niet bekend waren.

Ik snap dat je vast houdt je spoorboekje-idee, maar zo werkt het gewoon niet. Iedere medewerker van de spoorwegen zal je vertellen dat je niet blind moet vertrouwen op de dienstregeling als je je bij het spoor bevindt.
Janneke141dinsdag 23 februari 2016 @ 19:12
quote:
5s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:11 schreef Knetterkrankjorum het volgende:

[..]

lijkt me logisch dat duidelijk is dat hij speculeert aangezien er nog officieel onderzoek moet komen/bezig is ?
Mij niet. Speculeren lijkt me geen taak van een burgemeester (die van Samson even uitgezonderd), dus ik ga er vanuit dat de man een reden heeft om dit met de wereld te delen.
Ryan3dinsdag 23 februari 2016 @ 19:12
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En ook dat is iets wat de chauffeur moet meenemen als hij met zo'n ding onderweg is.
Het vereist wel enige ervaring idd, want je staat in die bak, die omlaag staat, en het vehikel dat je bestuurt zit 5 m van je vandaan. Vandaar is het handig iemand mee te nemen.
Knetterkrankjorumdinsdag 23 februari 2016 @ 19:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Mij niet. Speculeren lijkt me geen taak van een burgemeester (die van Samson even uitgezonderd), dus ik ga er vanuit dat de man een reden heeft om dit met de wereld te delen.
die man is burgemeester van een klein dorpje waar amper wat gebeurd
die moet ineens de pers te woord staan en wil dit zo goed mogelijk doen.

Hij maakte immers al eerder een fout met zijn 2 doden ipv 1
in alle nieuwberichten staat ook dat de burgemeester zelf zegt waarschijnlijk
Je lijkt die berichten selectief te lezen als je dat woord steeds mist en nu al een soort vasstaand feit te hebben dat de machinist dom was/ te weinig opleiding had/ bijna bewust die trein wou laten ontsporen.

Ik vind het erg onprettig om te lezen :)
Geraltdinsdag 23 februari 2016 @ 19:15
Zijn alle machinisten van FOK! veilig thuis gekomen met hun trein? :)
Janneke141dinsdag 23 februari 2016 @ 19:16
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:14 schreef Knetterkrankjorum het volgende:

[..]

die man is burgemeester van een klein dorpje waar amper wat gebeurd
die moet ineens de pers te woord staan en wil dit zo goed mogelijk doen.

Hij maakte immers al eerder een fout met zijn 2 doden ipv 1
in alle nieuwberichten staat ook dat de burgemeester zelf zegt waarschijnlijk
Je lijkt die berichten selectief te lezen als je dat woord steeds mist en nu al een soort vasstaand feit te hebben dat de machinist dom was/ te weinig opleiding had/ bijna bewust die trein wou laten ontsporen.

Ik vind het erg onprettig om te lezen :)
Er zit een wereld van verschil tussen bewust een trein willen laten ontsporen, en je werk slecht doen waardoor er een ongeval gebeurT. Over selectief lezen gesproken.
Ryan3dinsdag 23 februari 2016 @ 19:18
quote:
11s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:15 schreef Geralt het volgende:
Zijn alle machinisten van FOK! veilig thuis gekomen met hun trein? :)
We hebben hier idd wel paar treinmachinisten zitten idd. Die hadden een eigen subforum ook, dacht ik.
Ryan3dinsdag 23 februari 2016 @ 19:18
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er zit een wereld van verschil tussen bewust een trein willen laten ontsporen, en je werk slecht doen waardoor er een ongeval gebeurT. Over selectief lezen gesproken.
Speculatie dat die hoogwerker zijn werk "slecht" deed imho.
bluemoon23dinsdag 23 februari 2016 @ 19:19
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:00 schreef Cherna het volgende:
Ook als je de openbare weg opgaat? Ik weet het niet daarom vraag ik het.
Wat ik zo kan vinden op het web van cursusmateriaal over "werken met de hoogwerker" mag een hoogwerker in principe niet rijden op de weg, zoals bijvoorbeeld een mobiele graafmachine of verreiker wel mag
Maar je ziet ze wel regelmatig werken langs de weg bij het bomensnoeien enzo, maar dan is er een afzetting een stukje voor en na de hoogwerker.
Schijnbaar word het "verplaatsen" (langs de bomen rijden denk ik) van de hoogwerker wel gedoogd wat ik zo kan vinden.

Van de NOS: http://nos.nl/artikel/208(...)weg-bij-dalfsen.html
quote:
Hoe kan een hoogwerker, die helemaal niet op de openbare weg hoort, op een spoorwegovergang in botsing komen met een trein?
Naar het ongeluk van vanochtend lopen verschillende onderzoeken. Politie en justitie bekijken of de bestuurder van de hoogwerker strafbaar is. De Inspectie Leefomgeving en Transport is erbij betrokken en ook de Onderzoeksraad voor veiligheid doet onderzoek.
Dit is natuurlijk een beetje suggestieve berichtgeving, een hoogwerker mag gerust op de openbare weg, maar dan moet dat stuk weg / weghelft afgezet worden.
Janneke141dinsdag 23 februari 2016 @ 19:20
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:18 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Speculatie dat die hoogwerker zijn werk "slecht" deed imho.
Zo lang het technisch onderzoek nog niet is afgerond behoort het inderdaad tot de mogelijkheden dat er een technisch defect aan dat ding was precies op de overweg.
Ryan3dinsdag 23 februari 2016 @ 19:27
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zo lang het technisch onderzoek nog niet is afgerond behoort het inderdaad tot de mogelijkheden dat er een technisch defect aan dat ding was precies op de overweg.
Ja, wat ik daarnet las op VK-site lijkt het er vooralsnog op dat die hoogwerker niet geweten heeft dat er zo snel een andere trein aankwam.

Verder worden hoogwerkers voldoende onderhouden, iemand van een bepaalde instantie (naam even kwijt) doet ieder jaar een onafhankelijke keuring. En voordat je gebruik maakt van een hoogwerker, moet je een checklist aflopen en het resultaat daarvan in het logboek van de machine zetten. Een praktijk die wrs niet wordt veronachtzaamd bij een hoveniersbedrijf.
Physsicdinsdag 23 februari 2016 @ 19:34
Ik lees net ergens in een titel in het nieuws dat "de kraan bewust fout zat".

Beetje vreemde formulering?
Ryan3dinsdag 23 februari 2016 @ 19:37
Ontspoorde trein had camera in de cabine, lees ik net.
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 19:39
quote:
3s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:06 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Hoe moeilijk kan het zijn wanneer je die dag de spoorlijn over moet met dat langzame ding om voordat je begint even te bellen met spoorweg beheerder om te vragen wat er die dag aan treinen rijdt en op welke tijd.
De netbeheerder in casus een klein beetje kennende is dat nog niet zo eenvoudig. Je zal dat dan wel zes maand van te voren in drievoud aan moeten vragen.
Physsicdinsdag 23 februari 2016 @ 19:41
Misschien al genoemd, maar ik lees nog niet zolang mee;

Korte, enkele spoorwegovergang, je hebt 6minuten de tijd om over te steken.
ziggyziggyziggydinsdag 23 februari 2016 @ 19:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:41 schreef Physsic het volgende:
Misschien al genoemd, maar ik lees nog niet zolang mee;

Korte, enkele spoorwegovergang, je hebt 6minuten de tijd om over te steken.
Dat slaat nergens op. Als zo'n overweg 500 meter van een station ligt, waar de tegentrein al staat te wachten, heb je soms minder dan een minuut.
Physsicdinsdag 23 februari 2016 @ 19:44
Misschien is er iets soortgelijks gebeurd als bij het dodelijke ongeluk tussen een bierfiets en trein in Eindhoven eind vorig jaar.
Daar kwam de fiets vast te zitten onder de sluitende spoorboom, waardoor die niet meer van het spoor gehaald kon worden.
Physsicdinsdag 23 februari 2016 @ 19:47
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:43 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat slaat nergens op. Als zo'n overweg 500 meter van een station ligt, waar de tegentrein al staat te wachten, heb je soms minder dan een minuut.
Dat zegt een spoorexpert die het heeft laten berekenen.
Is eigenlijk niet van belang, aangezien die kraan sowieso de spoorweg niet mocht overgaan.
ESF1Gamerdinsdag 23 februari 2016 @ 19:48
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:43 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat slaat nergens op. Als zo'n overweg 500 meter van een station ligt, waar de tegentrein al staat te wachten, heb je soms minder dan een minuut.
Dat hangt af van de dienstregeling wanneer de trein van dat station vertrekt.
bluemoon23dinsdag 23 februari 2016 @ 19:51
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:47 schreef Physsic het volgende:
Is eigenlijk niet van belang, aangezien die kraan sowieso de spoorweg niet mocht overgaan.
Waar staat dit, dat een hoogwerker een overweg niet overmag ?
Physsicdinsdag 23 februari 2016 @ 19:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:51 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Waar staat dit, dat een hoogwerker een overweg niet overmag ?
Dat specifieke voertuig (met rupsbanden), omdat het zo ontzettend traag zou zijn moet het worden vervoerd met een dieplader. Die stond echter aan de overkant.

http://m.telegraaf.nl/article/25255736/hoogwerker-zat-bewust-fout
Leandradinsdag 23 februari 2016 @ 19:53
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:52 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat specifieke voertuig (met rupsbanden), omdat het zo ontzettend traag zou zijn moet het worden vervoerd met een dieplader. Die stond echter aan de overkant.

http://m.telegraaf.nl/article/25255736/hoogwerker-zat-bewust-fout
Ik denk dat een dieplader daar niet eens kan komen, met die bocht en die doodlopende weg.
freakodinsdag 23 februari 2016 @ 20:03
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:10 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Noten toch? Die is ooit fr-vz geweest van de PvdA in de EK.
Ja, niet bepaald een Swiebertje-burgemeester, maar een ervaren bestuurder. In het verleden trouwens nog lid geweest van de Raad van Bestuur van de NS.
bluemoon23dinsdag 23 februari 2016 @ 20:06
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:52 schreef Physsic het volgende:
Dat specifieke voertuig (met rupsbanden), omdat het zo ontzettend traag zou zijn moet het worden vervoerd met een dieplader. Die stond echter aan de overkant.

http://m.telegraaf.nl/article/25255736/hoogwerker-zat-bewust-fout
Ik hoor alleen een heleboel aanname`s in dat filmpje die volgens mij niet op regels, procedure`s of wetten gebaseerd zijn.
"hij reed het spoor over, maar dat had hij nooit mogen doen"
"dat apparaat is veel te traag om de weg over te steken, en mag eigenlijk alleen maar vervoerd worden op een dieplader"
"dus hij heeft bewust de regels overtreden zeg je ?"

Dat zo,n ding normaal gesproken voor langere afstand vervoerd wordt per dieplader is logisch.
Maar er staat volgens mij nergens dat je niet over een overweg mag rijden met een hoogwerker of ander soortig langzaam rijdend werktuig.

Als een hoogwerker bezig is met bomen snoeien langs de weg dan legt zo`n ding ook een paar honderd meter of een kilometer af op een dag
ziggyziggyziggydinsdag 23 februari 2016 @ 20:08
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:47 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat zegt een spoorexpert die het heeft laten berekenen.

Heb je daar een link van? Ben wel benieuwd naar zijn berekening.
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:48 schreef F1gamer het volgende:

[..]

Dat hangt af van de dienstregeling wanneer de trein van dat station vertrekt.
Uiteraard. Maar meestal zijn de kruisingen op dit soort enkelsporige baanvakken vrij krap ingepland.
freakodinsdag 23 februari 2016 @ 20:18
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 20:08 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Heb je daar een link van? Ben wel benieuwd naar zijn berekening.
Die 6 minuten komt uit het filmpje van de Telegraaf, een interview met Harry van Gelder. Die wordt daar spoorexpert genoemd. Misschien is hij dat wel, maar hij is vooral de Telegraaf-journalist die normaal gesproken de artikelen over de spoorwegen en ander OV schrijft.
matthias24dinsdag 23 februari 2016 @ 20:19
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:51 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Waar staat dit, dat een hoogwerker een overweg niet overmag ?
dat mag wel maar hij mag toch niet het teinverkeer hinderen.
Physsicdinsdag 23 februari 2016 @ 20:19
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 20:06 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ik hoor alleen een heleboel aanname`s in dat filmpje die volgens mij niet op regels, procedure`s of wetten gebaseerd zijn.
"hij reed het spoor over, maar dat had hij nooit mogen doen"
"dat apparaat is veel te traag om de weg over te steken, en mag eigenlijk alleen maar vervoerd worden op een dieplader"
"dus hij heeft bewust de regels overtreden zeg je ?"

Dat zo,n ding normaal gesproken voor langere afstand vervoerd wordt per dieplader is logisch.
Maar er staat volgens mij nergens dat je niet over een overweg mag rijden met een hoogwerker of ander soortig langzaam rijdend werktuig.

Als een hoogwerker bezig is met bomen snoeien langs de weg dan legt zo`n ding ook een paar honderd meter of een kilometer af op een dag
Zoals ik het begrijp mag zo'n voertuig niet zelfstandig op de openbare weg en zou een spoorwegovergang ook onder 'openbare weg' vallen.

Ik lees net in zo'n veiligheids-/specificatierapport van een soortgelijk voertuig dat ook voor "verplaatsing over zeer korte afstanden" hij op een ander voertuig moet worden geladen.
Er staat alleen niet bij wat "zeer kort" precies is. :p
ziggyziggyziggydinsdag 23 februari 2016 @ 20:24
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 20:18 schreef freako het volgende:

[..]

Die 6 minuten komt uit het filmpje van de Telegraaf, een interview met Harry van Gelder. Die wordt daar spoorexpert genoemd. Misschien is hij dat wel, maar hij is vooral de Telegraaf-journalist die normaal gesproken de artikelen over de spoorwegen en ander OV schrijft.
Okee, duidelijk.
de_boswachterdinsdag 23 februari 2016 @ 20:26
Met zo'n traag voertuig de gok nemen om een spoorweg over te steken :').!!!! Sommige mensen zijn gewoon echt te dom om te schijten.
Physsicdinsdag 23 februari 2016 @ 20:27
Ik snap iets niet.
Sommige omwonenden/getuigen geven aan dat hij de eerste trein heeft afgewacht, en daarna pas aan de oversteek is begonnen. Niet wetende dat er nog een tweede trein aan kwam.

Maar zijn dan niet de spoorbomen nog gewoon dicht? (Of zijn die er niet?)
ziggyziggyziggydinsdag 23 februari 2016 @ 20:29
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 20:27 schreef Physsic het volgende:
Ik snap iets niet.
Sommige omwonenden/getuigen geven aan dat hij de eerste trein heeft afgewacht, en daarna pas aan de oversteek is begonnen. Niet wetende dat er nog een tweede trein aan kwam.

Maar zijn dan niet de spoorbomen nog gewoon dicht? (Of zijn die er niet?)
In dit geval, bij enkelspoor, gaan de bomen weer open na een trein. De volgende trein zal een paar minuten later langs zijn gekomen, want het is een paar kilometer tot Dalfsen. Daarna zal de overweg dus weer dicht zijn gegaan, toen de tweede trein in de buurt kwam.
freakodinsdag 23 februari 2016 @ 20:29
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 20:27 schreef Physsic het volgende:
Ik snap iets niet.
Sommige omwonenden/getuigen geven aan dat hij de eerste trein heeft afgewacht, en daarna pas aan de oversteek is begonnen. Niet wetende dat er nog een tweede trein aan kwam.

Maar zijn dan niet de spoorbomen nog gewoon dicht? (Of zijn die er niet?)
Er waren spoorbomen, en er zat enige tijd tussen beide treinen. Dus de spoorbomen zullen wel omhoog zijn gegaan, en (bv) 2 minuten later weer dicht.
Postbus100dinsdag 23 februari 2016 @ 20:29
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 20:27 schreef Physsic het volgende:
Ik snap iets niet.
Sommige omwonenden/getuigen geven aan dat hij de eerste trein heeft afgewacht, en daarna pas aan de oversteek is begonnen. Niet wetende dat er nog een tweede trein aan kwam.

Maar zijn dan niet de spoorbomen nog gewoon dicht? (Of zijn die er niet?)
Duurde vijf minuten voor de volgende trein kwam. Dan gaan de bomen wel open, hoor. Stel je gewoon voor dat er een slak moest oversteken, dan ben je niet over voordat de volgende trein komt...

Er werd net trouwens op het NOS-journaal gezegd dat omwonenden beweerden dat die wagen gisteren hetzelfde kunstje heeft gedaan, en dat het toen blijkbaar wel lukte. Waarom nu dan niet?
ziggyziggyziggydinsdag 23 februari 2016 @ 20:30
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 20:29 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Duurde vijf minuten voor de volgende trein kwam. Dan gaan de bomen wel open, hoor. Stel je gewoon voor dat er een slak moest oversteken, dan ben je niet over voordat de volgende trein komt...

Er werd net trouwens op het NOS-journaal gezegd dat omwonenden beweerden dat die wagen gisteren hetzelfde kunstje heeft gedaan, en dat het toen blijkbaar wel lukte. Waarom nu dan niet?
Omdat er toen blijkbaar niet vijf minuten later weer een trein aan kwam.
Physsicdinsdag 23 februari 2016 @ 20:34
Dank alledrie voor de uitleg.
Ferdinsdag 23 februari 2016 @ 20:48
Is het meest voor de hand liggende al genoemd? Dat de kraanbestuurder schrok van de spoorbomen en gelijk van de hoogwerker gesprongen is, ipv door te blijven rijden. Die dingen lijken me sterk genoeg om desnoods door de spoorboom heen te rijden.

Verder vraag ik mij of een hoogwerker op een dieplader met werkbus ervoor zoveel sneller is, op zo'n kort stukje.
matthias24dinsdag 23 februari 2016 @ 21:01
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 20:48 schreef Fer het volgende:
Is het meest voor de hand liggende al genoemd? Dat de kraanbestuurder schrok van de spoorbomen en gelijk van de hoogwerker gesprongen is, ipv door te blijven rijden. Die dingen lijken me sterk genoeg om desnoods door de spoorboom heen te rijden.

Verder vraag ik mij of een hoogwerker op een dieplader met werkbus ervoor zoveel sneller is, op zo'n kort stukje.
feit is gewoon dat die dingen erg groot en log zijn. ik heb zelf ook vaak last van hoogwerkers die dan weer eens flink in de weg staan zodat ik niet eens fatzoenlijk mijn weg kan vervolgen. zit die dingen alsjeblieft ergens neer waar niemand er last van heeft.
bluemoon23dinsdag 23 februari 2016 @ 21:23
Zo vaak zie ik nu ook niet een hoogwerker op de weg.
Bedoel je niet een mobiele kraan ?
Leandradinsdag 23 februari 2016 @ 21:29
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 21:01 schreef matthias24 het volgende:

[..]

feit is gewoon dat die dingen erg groot en log zijn. ik heb zelf ook vaak last van hoogwerkers die dan weer eens flink in de weg staan zodat ik niet eens fatzoenlijk mijn weg kan vervolgen. zit die dingen alsjeblieft ergens neer waar niemand er last van heeft.
Je snapt toch wel dat ze daar neergezet worden waar ze nodig zijn? Ze staan echt niet voor de lol op locatie A terwijl ze veel veiliger op locatie B hadden kunnen staan om dezelfde klus te klaren?!
Ferdinsdag 23 februari 2016 @ 21:36
aa.jpg
matthias24dinsdag 23 februari 2016 @ 21:36
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 21:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je snapt toch wel dat ze daar neergezet worden waar ze nodig zijn? Ze staan echt niet voor de lol op locatie A terwijl ze veel veiliger op locatie B hadden kunnen staan om dezelfde klus te klaren?!
ja maar die dingen zitten in de weg! ik kan er met me auto vaak niet eens langs. kan ik helemaal weer omrijden en alles. maar goed dat is niet echt zo'n groot probleem hoor maar als het tot een treinongeluk leid dan heb ik zoiets van......zet die dingen alsjeblieft ergens neer waar het veilig is voor anderen.
matthias24dinsdag 23 februari 2016 @ 21:37
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 21:23 schreef bluemoon23 het volgende:
Zo vaak zie ik nu ook niet een hoogwerker op de weg.
Bedoel je niet een mobiele kraan ?
ja of een mobiele kraan. tis allemaal hetzelfde vind ik.
bluemoon23dinsdag 23 februari 2016 @ 21:41
Daar zit wel even flink wat verschil, vooral in dit topic.
Een kraan/graafmachine op banden mag gewoon op de weg rijden, die hebben ook verlichting, spiegels etc, straks ook een kenteken, net als tractoren zeg maar.
Die rijden ook 25km/h, voor jou gevoel is dat heel traag, maar dat is heel wat sneller dan een hoogwerker.
Pinnenmutskedinsdag 23 februari 2016 @ 21:44
Ik vraag me af of de bovenleiding niet geknapt was.

:?
Teslynddinsdag 23 februari 2016 @ 22:44
Wat wordt hier onder bewust verstaan? Natuurlijk zal hij geweten hebben dat hij dat stukje niet zelf rijden mocht. Maar als je denkt dat het veilig is omdat de trein al gepasseerd is, zoveel mensen doen dat dan. Hetzelfde ongeluk had mogelijk ook met de wèl toegestane combinatie kunnen gebeuren: groot log voertuig, lastige kruising, langzaam rijden en dan is daar de verrassing dat de bomen dichtgaan over jouw voertuig heen.

Het bewuste is hier toch van een andere orde dan met je fiets of brommer even langs de gesloten halve overwegbomen heen gaan.
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 22:48
Zo traag zijn die hoogwerkers niet eens. Een stukje spoor van deze afmeting kan in minder dan een minuut overgestoken worden.
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 23:04
Dat ding was bezig in landelijk gebied en moest spoorlijn over, gaan ze echt niet de vrachtwagen met dieplader ophalen, iets met klus aannemen en kosten.
Leandradinsdag 23 februari 2016 @ 23:06
quote:
3s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 23:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dat ding was bezig in landelijk gebied en moest spoorlijn over, gaan ze echt niet de vrachtwagen met dieplader ophalen, iets met klus aannemen en kosten.
Volgens mij had een dieplader niet eens bij die boerderij kunnen komen, en zo wel dan had hij op die doodlopende weg niet kunnen keren.
Leandradinsdag 23 februari 2016 @ 23:07
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 22:44 schreef Teslynd het volgende:
Wat wordt hier onder bewust verstaan? Natuurlijk zal hij geweten hebben dat hij dat stukje niet zelf rijden mocht. Maar als je denkt dat het veilig is omdat de trein al gepasseerd is, zoveel mensen doen dat dan. Hetzelfde ongeluk had mogelijk ook met de wèl toegestane combinatie kunnen gebeuren: groot log voertuig, lastige kruising, langzaam rijden en dan is daar de verrassing dat de bomen dichtgaan over jouw voertuig heen.

Het bewuste is hier toch van een andere orde dan met je fiets of brommer even langs de gesloten halve overwegbomen heen gaan.
Ehm... heb je daar een bron voor?
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 23:07
quote:
3s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 23:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dat ding was bezig in landelijk gebied en moest spoorlijn over, gaan ze echt niet de vrachtwagen met dieplader ophalen, iets met klus aannemen en kosten.
Wat is het probleem met de spoorlijn?
Physsicdinsdag 23 februari 2016 @ 23:17
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 22:44 schreef Teslynd het volgende:
Wat wordt hier onder bewust verstaan? Natuurlijk zal hij geweten hebben dat hij dat stukje niet zelf rijden mocht. Maar als je denkt dat het veilig is omdat de trein al gepasseerd is, zoveel mensen doen dat dan. Hetzelfde ongeluk had mogelijk ook met de wèl toegestane combinatie kunnen gebeuren: groot log voertuig, lastige kruising, langzaam rijden en dan is daar de verrassing dat de bomen dichtgaan over jouw voertuig heen.

Het bewuste is hier toch van een andere orde dan met je fiets of brommer even langs de gesloten halve overwegbomen heen gaan.
Zoiets denken zou natuurlijk nergens op slaan. xD
"Ja, eigenlijk mag het niet, maar ik dacht dat het toch wel veilig is als er geen trein aan komt."

Als het veilig zou zijn om de spoorweg over te steken op het moment dat er geen trein nadert en dus de slagbomen open zijn, dan zou het wel alleen verboden zijn om een spoorwegovergang over te steken op het moment dat er een trein aan komt en de slagbomen dus dicht zijn.
Het is voor dit voertuig (als dat echt blijkt te kloppen) ten alle tijden verboden de spoorwegovergang over te steken, omdat het ten alle tijden gevaarlijk kan zijn. De slagbomen zijn niet ingesteld op voertuigen die er mogelijk 10min over te doen om de andere kant te bereiken.
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 23:18
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 23:17 schreef Physsic het volgende:

[..]

Zoiets denken zou natuurlijk nergens op slaan. xD
"Ja, eigenlijk mag het niet, maar ik dacht dat het toch wel veilig is als er geen trein aan komt."

Als het veilig zou zijn om de spoorweg over te steken op het moment dat er geen trein nadert en dus de slagbomen open zijn, dan zou het wel alleen verboden zijn om een spoorwegovergang over te steken op het moment dat er een trein aan komt en de slagbomen dus dicht zijn.
Het is voor dit voertuig (als dat echt blijkt te kloppen) ten alle tijden verboden de spoorwegovergang over te steken, omdat het ten alle tijden gevaarlijk kan zijn. De slagbomen zijn niet ingesteld op voertuigen die er mogelijk 10min over te doen om de andere kant te bereiken.
maar zo'n ding doet er geen tien minuten over...
Physsicdinsdag 23 februari 2016 @ 23:19
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 23:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Volgens mij had een dieplader niet eens bij die boerderij kunnen komen, en zo wel dan had hij op die doodlopende weg niet kunnen keren.
Bedoel je de dieplader of hoogwerker?
Want die hoogwerker kan waarschijnlijk een rondje draaien op z'n plaats.
Physsicdinsdag 23 februari 2016 @ 23:26
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 23:18 schreef aloa het volgende:

[..]

maar zo'n ding doet er geen tien minuten over...
Dat weet ik niet, het was meer een voorbeeld.

In specs van soortgelijke voertuigen lees ik maximale snelheiden variërend van 1,4 tot 2,5 km/u. Dus zo'n 33meter per minuut.
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 23:29
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 23:26 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat weet ik niet, het was meer een voorbeeld.

In specs van soortgelijke voertuigen lees ik maximale snelheiden variërend van 1,4 tot 2,5 km/u. Dus zo'n 33meter per minuut.
Dan ben je in minder dan een minuut al een spoorwegovergang over,
Physsicdinsdag 23 februari 2016 @ 23:31
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 23:29 schreef aloa het volgende:

[..]

Dan ben je in minder dan een minuut al een spoorwegovergang over,
Dan is hij misschien vast komen te zitten.
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 23:33
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 23:31 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dan is hij misschien vast komen te zitten.
Lijkt me sterk met dergelijke rupsbanden.
Misschien een onervaren iemand.
Soms slaan die dingen af, als ze te steil gaan ofzo.
Nieuwschierigdinsdag 23 februari 2016 @ 23:45
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 23:33 schreef aloa het volgende:

[..]

Lijkt me sterk met dergelijke rupsbanden.
Misschien een onervaren iemand.
Soms slaan die dingen af, als ze te steil gaan ofzo.
Dat is waar. Bij 5% helling de safety kicks in.
Dan krijg je 'm alleen weg door er af te klimmen en op de grond de beveliging te overbruggen met een sleutel of chipkaart
#ANONIEMdinsdag 23 februari 2016 @ 23:47
quote:
99s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 23:45 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Dat is waar. Bij 5% helling de safety kicks in.
Dan krijg je 'm alleen weg door er af te klimmen en op de grond de beveliging te overbruggen met een sleutel of chipkaart
En als je dan niet weet wat te doen...
bluemoon23woensdag 24 februari 2016 @ 00:13
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 20:19 schreef Physsic het volgende:
Ik lees net in zo'n veiligheids-/specificatierapport van een soortgelijk voertuig dat ook voor "verplaatsing over zeer korte afstanden" hij op een ander voertuig moet worden geladen.
Ja, dat zal er wel in staan om onnodige slijtage van de rupsen te voorkomen, zo goedkoop zijn die dingen niet.....
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 23:07 schreef Leandra het volgende:
Ehm... heb je daar een bron voor?
Inderdaad, dat was weer aanname.
Of het mocht/mag en of de bestuurder daarvan op de hoogte is weten we niet eens......
quote:
3s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 23:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dat ding was bezig in landelijk gebied en moest spoorlijn over, gaan ze echt niet de vrachtwagen met dieplader ophalen, iets met klus aannemen en kosten.
Inderdaad, die hoogwerker was daar de vorige dag ook al aan het werk.
Afgeleverd door vrachtwagen met dieplader, en die vrachtwagen vertrekt weer.
Als ze er mee klaar zijn over een dag of wat, dan komt de vrachtwagen met dieplader weer langs en halen ze hem weer op.

Als je bij elke verhuurde hoogwerker de vrachtwagen met dieplader moet laten staan inclusief chauffeur, dan heb je een aardig wagenpark nodig hoor.

[ Bericht 33% gewijzigd door bluemoon23 op 24-02-2016 00:20:54 ]
Physsicwoensdag 24 februari 2016 @ 00:24
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 00:13 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ja, dat zal er wel in staan om onnodige slijtage van de rupsen te voorkomen, zo goedkoop zijn die dingen niet.....

[..]

Inderdaad, dat was weer aanname.
Of het mocht/mag en of de bestuurder daarvan op de hoogte is weten we niet eens......

Even aangenomen dat het niet toegestaan is om een spoorwegovergang over te steken;
Dan neem ik aan dat je een soort bevoegdheid nodig hebt om zo'n voertuig te mogen besturen en daar dus ook van op de hoogte -hoort- te zijn.

Maar dit was volgens mij een privé klus, dus dan bestaat de kans dat met zulke dingen wat minder rekening wordt gehouden.
Giawoensdag 24 februari 2016 @ 00:38
Aangezien de dieplader aan de andere kant stond, zal hij de oversteek ook al eerder hebben gemaakt. Als het klopt dat zo'n voertuig niet op de openbare weg mag rijden, dus ook niet over een overweg, dan heeft hij dus al eerder bewust de regels overtreden.
Misschien heeft zijn werkgever wel gezegd dat 'dat best wel effe kan'.

Nu heeft dat iemand het leven gekost.
Leandrawoensdag 24 februari 2016 @ 00:54
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 23:19 schreef Physsic het volgende:

[..]

Bedoel je de dieplader of hoogwerker?
Want die hoogwerker kan waarschijnlijk een rondje draaien op z'n plaats.
Ik heb het in die post alleen maar over de dieplader.
Ferwoensdag 24 februari 2016 @ 01:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 23:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Volgens mij had een dieplader niet eens bij die boerderij kunnen komen, en zo wel dan had hij op die doodlopende weg niet kunnen keren.
Dit denk ik ook. Zelfs die ambulance staat al krap in die bocht voor de overgang.
JJHwoensdag 24 februari 2016 @ 01:51
Doodlopend, doodlopend. Het pad lijkt door te lopen tot aan de Hammerweg als ik kijk op Googlemaps. Maar op zo'n pad kom je denk ik niet heel graag met een combinatie van 16 meter.
En dan nog, dan zou dus voor elke keer dat je naar de overkant van het spoor moet dus tot aan de geasfalteerde weg moeten rijden. Dat ding moeten laden, vastzetten. Anderhalve kilometer eromheen rijden, ding weer lossen en dan weer dat pad over...

En ik gok ook zomaar dat dat pad prive terrein is. Is die paar meter spoorwegovergang dan opeens openbare weg?
Lurfwoensdag 24 februari 2016 @ 06:52
Oftewel, je had een andere manier moeten bedenken om die bomen te rooien. Ik zou af en toe ook best een hoogwerker in mijn tuin willen hebben omdat het handig(er) is, maar dat past niet.
DuTankwoensdag 24 februari 2016 @ 07:26
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 01:51 schreef JJH het volgende:
Doodlopend, doodlopend. Het pad lijkt door te lopen tot aan de Hammerweg als ik kijk op Googlemaps. Maar op zo'n pad kom je denk ik niet heel graag met een combinatie van 16 meter.
En dan nog, dan zou dus voor elke keer dat je naar de overkant van het spoor moet dus tot aan de geasfalteerde weg moeten rijden. Dat ding moeten laden, vastzetten. Anderhalve kilometer eromheen rijden, ding weer lossen en dan weer dat pad over...

En ik gok ook zomaar dat dat pad prive terrein is. Is die paar meter spoorwegovergang dan opeens openbare weg?
Ja.
Leandrawoensdag 24 februari 2016 @ 07:56
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 01:51 schreef JJH het volgende:
Doodlopend, doodlopend. Het pad lijkt door te lopen tot aan de Hammerweg als ik kijk op Googlemaps. Maar op zo'n pad kom je denk ik niet heel graag met een combinatie van 16 meter.
En dan nog, dan zou dus voor elke keer dat je naar de overkant van het spoor moet dus tot aan de geasfalteerde weg moeten rijden. Dat ding moeten laden, vastzetten. Anderhalve kilometer eromheen rijden, ding weer lossen en dan weer dat pad over...

En ik gok ook zomaar dat dat pad prive terrein is. Is die paar meter spoorwegovergang dan opeens openbare weg?
Op earth loopt het pad idd door als karrenspoor, maar op maps stopt het naast de boerderij.
nanukwoensdag 24 februari 2016 @ 08:57
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 23:26 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat weet ik niet, het was meer een voorbeeld.

In specs van soortgelijke voertuigen lees ik maximale snelheiden variërend van 1,4 tot 2,5 km/u. Dus zo'n 33meter per minuut.
Iemand heeft dat gister uitgezocht. Deze gaat 0.28 m/s (~1 km per uur). Een oversteek duurt dan bijna een minuut en de bellen beginnen dacht ik een halve minuut tevoren. Je komt dus gewoon een halve minuut te kort om verantwoordelijk over te steken.
ElviraKlapmutswoensdag 24 februari 2016 @ 09:09
http://www.destentor.nl/r(...)n=Tweet+by+regnieuws

quote:
DALFSEN - Collega’s en vrienden van de omgekomen Arriva-treinmachinist Erik Breet uit Kampen hebben met grote ontzetting gereageerd. De 49-jarige Breet liet zich in 2012 omscholen tot machinist op de Vechtdallijn.

Breet was in zijn woonplaats vrijwilliger bij theatergezelschap Ventura, de organisator van Kerst in Oud Kampen. In zijn stamcafé ’t Kroegje was de verslagenheid gisteren groot, volgens eigenaresse Gerrie Kragt. „Zijn partner organiseerde het Literair Café. Ze waren hier veel.”

Spoorpersoneel
Burgemeester Bort Koelewijn bevestigt het overlijden van Breet. Hij zoekt vandaag contact met diens naaste familie. Spoorpersoneel van Arriva heeft gisteren veel gepraat en gebeld. „Erik was echt een nieuwkomer, een van de mensen die geworven en opgeleid zijn toen Arriva tussen Zwolle en Emmen mocht rijden”, zegt Ties Wildeboer, voorzitter namens alle machinisten en stewards van Arriva in de VVMC, de vakbond voor rijdend personeel. Hij verwacht dat veel collega’s nog dagen ‘vol’ zullen zitten van de dramatische gebeurtenis bij Dalfsen.

„Dan gaat het natuurlijk vooral om de zestig tot zeventig mensen waarmee hij bijna dagelijks reed op de Vechtdallijn. Ik ken ze en weet ook dat dit een hele hechte groep is.”
Zo ga je naar je werk en zo ben je niet meer. ;(


quote:
DALFSEN - Het treinongeluk in Dalfsen werd gefilmd door een camera die in de cabine van de trein aanwezig was. Dat blijkt uit een brief die staatssecretaris van infrastructuur en milieu Sharon Dijksma stuurde naar de Tweede Kamer.
In de Arriva-trein was een camera aanwezig die behulpzaam kan zijn bij het onderzoek naar de toedracht. Voor het onderzoek worden ook inzittenden verhoord en zal de automatische ritregistratie bekeken worden. Daarmee moet meer duidelijk worden over de snelheid van de trein op het moment van de aanrijding.

Dinsdag ontspoorde een trein vlakbij Dalfsen. Daarbij kwam de 49-jarige machinist om het leven. Twee mensen werden naar het ziekenhuis gebracht, vier andere gewonden werden ter plaatse behandeld. De bestuurder van de hoogwerker, een 21-jarige man uit Zwolle, is in het kader van het onderzoek aangehouden.
Knetterkrankjorumwoensdag 24 februari 2016 @ 12:08
Kraanmachinist treinongeval Dalfsen verdacht van dood door schuld
http://www.nu.nl/algemeen(...)van-dood-schuld.html
Giawoensdag 24 februari 2016 @ 12:14
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 12:08 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
Kraanmachinist treinongeval Dalfsen verdacht van dood door schuld
http://www.nu.nl/algemeen(...)van-dood-schuld.html
21 jaar. Jeugdige overmoed? Oh, dat haal ik makkelijk....?

Wel erg voor zo'n jongen. Misschien dit soort werk toch maar overlaten aan oudere, ervaren personeel?
Spezza19woensdag 24 februari 2016 @ 12:21
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 12:14 schreef Gia het volgende:

[..]

21 jaar. Jeugdige overmoed? Oh, dat haal ik makkelijk....?

Wel erg voor zo'n jongen. Misschien dit soort werk toch maar overlaten aan oudere, ervaren personeel?
Wat een onzin. Die kunnen uit routine net zulke fouten maken omdat ze laks worden.
Amawoensdag 24 februari 2016 @ 12:34
w83xykqai76a_wd1280.jpg
Fluffypinkcupcakewoensdag 24 februari 2016 @ 14:22
Waarom zijn er geen foto's met de hoogwerker?
bluemoon23woensdag 24 februari 2016 @ 14:51
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 12:14 schreef Gia het volgende:
21 jaar. Jeugdige overmoed? Oh, dat haal ik makkelijk....?

Wel erg voor zo'n jongen. Misschien dit soort werk toch maar overlaten aan oudere, ervaren personeel?
Leeftijd zegt niks, hij kan dat werk al wel 3 jaar doen.
Terwijl een vent van 45 net een week op zo`n ding zit.

Het bedrijf zal ook wel aansprakelijk gesteld worden, iedereen brult hier wel mooi dat je niet een spooroverweg mag oversteken met een hoogwerker, maar als dat niet duidelijk omschreven is of in bedrijfsprocedure`s staat dan kun je het alleen onder "gezond verstand" indelen.
RedFever007woensdag 24 februari 2016 @ 15:00
over wat voor hoogwerker hebben we het hier trouwens?
Pielemennekewoensdag 24 februari 2016 @ 15:19
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 15:00 schreef RedFever007 het volgende:
over wat voor hoogwerker hebben we het hier trouwens?
Een hoogwerker op rupsbanden.
RedFever007woensdag 24 februari 2016 @ 15:37
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 15:19 schreef Pielemenneke het volgende:

[..]

Een hoogwerker op rupsbanden.
foto??
Pielemennekewoensdag 24 februari 2016 @ 15:42
Dat een hoogwerker niet op de openbare weg mag rijden is natuurlijk onzin.
De machine heeft immers de mogelijkheid tot rijden en bij b.v bomen snoeien rijd zo'n apparaat van boom naar boom. Daarom word juist dat type hoogwerker vaak ingezet omdat ze mobiel zijn.

Ik heb er zelf 15 jaar lang dagelijks mee gewerkt en het is zo dat je verplicht bent een cursus te volgen, zodat je weet wat je aan het doen bent. Tijdens deze cursus leer je dat je vooraf de machine dient te controleren op een aantal punten en de belangrijke veiligheidspunten die men in acht dient te nemen. Deze cursus duurt een paar uur tot een dag.

Verder zit en een hoop beveiliging op de machines, b.v. een volledig uitgeschoven (telescopische )mast kan maar een bepaald aantal graden schuinte hebben, is die schuinte bereikt, dan stopt de machine en kun je de mast inschuiven of omhoog gaan zodat de beveiliging er weer af gaat.
Boven een bepaalde hoogte is rijden niet meer mogelijk, alhoewel er een bepaald merk is dat hiervoor een overbruggingsknop had, waardoor rijden wel mogelijk was.

De machines hebben een topsnelheid van ongeveer 5 km/u., die snelheid is te bereiken door de mast in een bepaalde stand te zetten, staat de mast hoger of lager dan die stand, dan bereik je een lagere topsnelheid. Besturen en van zo'n machine is niet moeilijk maar vereist wel wat tijd omdat je in een krappe bocht b.v. vanwege de lengte van de mast, deze ook moet bedienen. Bij het merendeel van de machines kun je niet tegelijkertijd rijden en de mast bedienen.
nanukwoensdag 24 februari 2016 @ 15:49
Deze had een top snelheid van 28 cm per seconde.
Pielemennekewoensdag 24 februari 2016 @ 15:50
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 15:37 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

foto??
hitachi_hx140b_telescoop_rups_hoogwerker
ziggyziggyziggywoensdag 24 februari 2016 @ 16:48
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 14:22 schreef Fluffypinkcupcake het volgende:
Waarom zijn er geen foto's met de hoogwerker?
Waarschijnlijk omdat daar niet zoveel meer van over is...
bluemoon23woensdag 24 februari 2016 @ 17:10
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 15:42 schreef Pielemenneke het volgende:
Ik heb er zelf 15 jaar lang dagelijks mee gewerkt
Eindelijk iemand die weet waar hij over praat.
Ik lees een boel slap gelul en aanname`s in dit topic van users die nog nooit iets anders als een auto of een fiets bestuurd hebben.
grimselmanwoensdag 24 februari 2016 @ 17:23
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 15:42 schreef Pielemenneke het volgende:
Dat een hoogwerker niet op de openbare weg mag rijden is natuurlijk onzin.
De machine heeft immers de mogelijkheid tot rijden en bij b.v bomen snoeien rijd zo'n apparaat van boom naar boom
Dat iets de mogelijkheid heeft om te rijden wil nog niet zeggen dat het toegelaten is op de openbare weg.
Ferwoensdag 24 februari 2016 @ 17:24
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 14:22 schreef Fluffypinkcupcake het volgende:
Waarom zijn er geen foto's met de hoogwerker?
24588910863_a37858dd04_o_d.jpg


25122515561_458d81542c_o_d.jpg
Leandrawoensdag 24 februari 2016 @ 17:44
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 17:23 schreef grimselman het volgende:

[..]

Dat iets de mogelijkheid heeft om te rijden wil nog niet zeggen dat het toegelaten is op de openbare weg.
Prima, kom dan maar eens met een bron dat dit niet toegestaan is.
phpmystylewoensdag 24 februari 2016 @ 17:47
Wat een (volslagen) onzin hier dat die jongen aansprakelijk is :')

De beste jongen handelde op titel van zijn werkgever, wellicht dat hij nalatig is geweest maar desondanks in de werkgever altijd aansprakelijk. Gewoon om de reden omdat hij arbeid verrichte voor en namens werkgever. Dat je fouten maakt, domme dingen doet, etc, is een bedrijfsrisico.
Ferwoensdag 24 februari 2016 @ 17:54
quote:
7s.gif Op woensdag 24 februari 2016 17:47 schreef phpmystyle het volgende:
Wat een (volslagen) onzin hier dat die jongen aansprakelijk is :')

De beste jongen handelde op titel van zijn werkgever, wellicht dat hij nalatig is geweest maar desondanks in de werkgever altijd aansprakelijk. Gewoon om de reden omdat hij arbeid verrichte voor en namens werkgever. Dat je fouten maakt, domme dingen doet, etc, is een bedrijfsrisico.
quote:
Naast het toebrengen van schade aan de werkgever zelf (art 7:661 BW), kan de medewerker ook schade toebrengen aan derden waarvoor de werkgever aansprakelijk wordt gesteld (2.7.2.). In veel gevallen hoeft de medewerker de schade niet aan de werkgever te vergoeden. De medewerker is wel aansprakelijk, wanneer er sprake is van opzettelijk handelen of nalaten of wanneer er sprake is van bewuste roekeloosheid. Bewuste roekeloosheid betekent, dat de medewerker overgaat tot risicovol gedrag, terwijl hij zich bewust is van het risico dat hij neemt. Zorgt een medewerker er niet voor dat bepaalde risico’s zijn uitgesloten, dan wil dat nog niet zeggen dat hij deze risico’s bewust accepteert. Het bewust zijn van het risico moet niet altijd te letterlijk opgevat worden, omdat het dronken achter het stuur plaatsnemen ook als bewuste roekeloosheid gezien kan worden. Onvoorzichtigheid op zich, zal doorgaans onvoldoende zijn om bewuste roekeloosheid aan te nemen.
Bewust met 1km per uur een spoorweg oversteken zou je kunnen opvatten als bewust roekeloos. Tevens sprong hij bij het rinkelen van de bellen van de hoogwerker af, hij wist dus dondersgoed dat het mis ging.
phpmystylewoensdag 24 februari 2016 @ 17:59
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2016 17:54 schreef Fer het volgende:

[..]

[..]

Bewust met 1km per uur een spoorweg oversteken zou je kunnen opvatten als bewust roekeloos. Tevens sprong hij bij het rinkelen van de bellen van de hoogwerker af, hij wist dus dondersgoed dat het mis ging.
In de regel wordt zelden de werknemer aansprakelijk gesteld.

Anyway, bij roekeloosheid stel ik mij toch iets anders voor dan met een trage kraan een overgang passeren nadat de seinen gedoofd waren. Je mag er ten slotte vanuit gaan dat het tenminste 5 minuten duurt alvorens de seinen weer op rood gaan. 5 minuten wachten komt neer op 83 meter rijden, ruimschoots dus.

Ja jij zou blijven zitten als een trein je zou naderen in een dergelijke penibele situatie ? :')
grimselmanwoensdag 24 februari 2016 @ 18:37
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 17:44 schreef Leandra het volgende:

[..]

Prima, kom dan maar eens met een bron dat dit niet toegestaan is.
Als het voertuig niet voldoet aan het voertuigreglement dan mag er niet mee gereden worden op de openbare weg.
Of dat in deze zaak het geval is weet ik niet.
bedachtzaamwoensdag 24 februari 2016 @ 18:46
quote:
7s.gif Op woensdag 24 februari 2016 17:47 schreef phpmystyle het volgende:
Wat een (volslagen) onzin hier dat die jongen aansprakelijk is :')

De beste jongen handelde op titel van zijn werkgever, wellicht dat hij nalatig is geweest maar desondanks in de werkgever altijd aansprakelijk. Gewoon om de reden omdat hij arbeid verrichte voor en namens werkgever. Dat je fouten maakt, domme dingen doet, etc, is een bedrijfsrisico.
Dat ligt er aan, had deze jongen een cursus gevolgd om de hoogwerker te bedienen? had hij zijn VCA enz... verder, als ik naar de bovenstaande foto kijk dan is het inderdaad zo dat de jongen die de hoogwerker bediende (even aannemend dat hij niet een hulpje was van Kees of Jan) schuldig is door nalatigheid.
Met een uitgeschoven mast moet je namelijk niet gaan rijden, ten eerste gaat dat heel langzaam, ten tweede is het gewoon dom en onbezonnen.
phpmystylewoensdag 24 februari 2016 @ 18:51
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 18:46 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Dat ligt er aan, had deze jongen een cursus gevolgd om de hoogwerker te bedienen? had hij zijn VCA enz... verder, als ik naar de bovenstaande foto kijk dan is het inderdaad zo dat de jongen die de hoogwerker bediende (even aannemend dat hij niet een hulpje was van Kees of Jan) schuldig is door nalatigheid.
Met een uitgeschoven mast moet je namelijk niet gaan rijden, ten eerste gaat dat heel langzaam, ten tweede is het gewoon dom en onbezonnen.
Kan, maar het is toch de plicht van de werkgever om te controleren in hoeverre deze knaap geschoold was en in bezit van relevante certificaten?
bedachtzaamwoensdag 24 februari 2016 @ 18:52
quote:
7s.gif Op woensdag 24 februari 2016 18:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Kan, maar het is toch de plicht van de werkgever om te controleren in hoeverre deze knaap geschoold was en in bezit van relevante certificaten?
Klopt, vandaar 'Dat ligt er aan' ;)
Pielemennekewoensdag 24 februari 2016 @ 19:17
Dat type hoogwerker voldoet in ieder geval niet aan de eisen die gesteld worden aan voertuigen die de openbare weg betreden. Er zit geen kentekenplaat op, en ook is er geen verlichting of richtingaanwijzer aanwezig. Dus wettelijk gezien mag zo,n machine niet op de openbare weg rijden.

Maar in het geval van het verrichten van werkzaamheden is het toegestaan, of word het in ieder geval gedoogd. Persoonlijk ben ik nog nooit aangesproken door een agent.
stavromulabetawoensdag 24 februari 2016 @ 19:21
quote:
7s.gif Op woensdag 24 februari 2016 18:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Kan, maar het is toch de plicht van de werkgever om te controleren in hoeverre deze knaap geschoold was en in bezit van relevante certificaten?
Hoe dan ook is het vanuit de Arbowet de verplichting van de werkgever om een risicoinventarisatie en -evaluatie te doen op het uit te voeren werk. Daar had vanzelf uit moeten komen dat er met een retetraag ding een spoorweg overgestoken moet worden.
Of de werkgever heeft dit risico niet gezien en is daarmee in gebreke gebleven, of de aannemer heeft adequate mitigerende maatregelen bedacht die de werknemer genegeerd heeft.

Nou is het wel bij kleinere bedrijven in praktijk zo dat uit gemakzucht meestal gewoon verwezen wordt naar de generieke RI&E, waar alleen algemene risico's met betrekking tot snoeien van bomen in hoogwerkers in staan (of wat dan ook hun core-business is). Dit soort locatiespecifieke risico's zie je daardoor over het hoofd. Maar dat doet niet af aan het feit dat de werkgever had moeten onderzoeken of zijn normale RI&E ook hier toereikend is.
ziggyziggyziggywoensdag 24 februari 2016 @ 19:24
quote:
7s.gif Op woensdag 24 februari 2016 17:59 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Je mag er ten slotte vanuit gaan dat het tenminste 5 minuten duurt alvorens de seinen weer op rood gaan. 5 minuten wachten komt neer op 83 meter rijden, ruimschoots dus.
Waarom denk je dat je daar vanuit mag gaan?
phpmystylewoensdag 24 februari 2016 @ 20:20
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2016 19:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Waarom denk je dat je daar vanuit mag gaan?
Gevoelsmatig, we kennen allemaal de gebruikelijke dienstregelingen.
ziggyziggyziggywoensdag 24 februari 2016 @ 20:32
quote:
7s.gif Op woensdag 24 februari 2016 20:20 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Gevoelsmatig, we kennen allemaal de gebruikelijke dienstregelingen.
Ik zou er maar niet vanuit gaan. Maar goed, daar hebben we het hier gisteren al over gehad.

quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Er rijden ook nog onregelmatig goederentreinen, locs, meettreinen, werktreinen, leegmatritten, etc. Soms worden er treinen opgeheven en soms extra treinen ingelegd.
Physsicwoensdag 24 februari 2016 @ 21:07
quote:
7s.gif Op woensdag 24 februari 2016 18:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Kan, maar het is toch de plicht van de werkgever om te controleren in hoeverre deze knaap geschoold was en in bezit van relevante certificaten?
Die hoogwerker was volgens mij particulier gehuurd.
bluemoon23woensdag 24 februari 2016 @ 21:15
Ja, hij kan wel particulier gehuurd zijn, maar is er al bekend bij wie de machinist van die hoogwerker in dienst was ?
Bij die boer, hoogwerkerverhuurder, hovenier, of is het een ZZPer ?
DuTankwoensdag 24 februari 2016 @ 22:21
quote:
7s.gif Op woensdag 24 februari 2016 20:20 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Gevoelsmatig, we kennen allemaal de gebruikelijke dienstregelingen.
De treinen kunnen uit beide richting toch op een minuut van elkaar daar kruisen? Of het nu een stoptrein met stoptrein of IC met stoptrein of goederentrein, etc is.
ziggyziggyziggywoensdag 24 februari 2016 @ 23:01
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2016 22:21 schreef DuTank het volgende:

[..]

De treinen kunnen uit beide richting toch op een minuut van elkaar daar kruisen? Of het nu een stoptrein met stoptrein of IC met stoptrein of goederentrein, etc is.
Sterker nog: twee treinen die achter elkaar aan rijden, kunnen (afhankelijk van de snelheid en de afstand tussen twee seinen) op twee minuten afstand of zelfs minder van elkaar zitten, ook op veel enkelsporige baanvakken. Daar ga je dan met je gevoelsmatig denken. Ik ken gevallen van mensen die het spoor overstaken op basis van hun vermeende kennis van de dienstregeling en het niet konden navertellen.
Spezza19woensdag 24 februari 2016 @ 23:26
Ik moet toch wel lachen om al die speculaties.

Zullen we gewoon het onderzoek afwachten ipv een hoop giswerk te doen? :?
ziggyziggyziggydonderdag 25 februari 2016 @ 14:21
Het boodschappenlijstje voor Dalfsen:

- 2 bovenleidingportalen plus fundering
- 1 AHOB
- 400 ton ballast
- schone grond
- twee maal 180 m spoorstaaf
- 300 dwarsliggers
- 300 meter bovenleiding
- 1 hoogspanningskast

http://www.prorail.nl/nieuws/herstel-spoor-dalfsen-in-volle-gang

[ Bericht 2% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 25-02-2016 15:35:37 ]
BORRREETJEEEdonderdag 25 februari 2016 @ 15:05
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 14:21 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Het boodschappenlijstje voor Dalfsen:

- 2 bovenleidingportalen plus fundering
- 1 AHOB
- schone grond
- twee maal 180 m spoorstaaf
- 300 dwarsliggers
- 300 meter bovenleiding
- 1 hoogspanningskast

http://www.prorail.nl/nieuws/herstel-spoor-dalfsen-in-volle-gang
Had het al gehoord van mijn zwager, die mopperde ook dat zijn verlof ingetrokken was voor het weekend. _O-
Giadonderdag 25 februari 2016 @ 20:25
quote:
7s.gif Op woensdag 24 februari 2016 17:59 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

In de regel wordt zelden de werknemer aansprakelijk gesteld.


Met materiële schade heb je hier gelijk in, maar voor dood door schuld kun je slecht zijn baas in de bak zetten.
hottentotdonderdag 25 februari 2016 @ 20:42
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2016 21:07 schreef Physsic het volgende:

[..]

Die hoogwerker was volgens mij particulier gehuurd.
Hoezo?
Physsicdonderdag 25 februari 2016 @ 21:13
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 20:42 schreef hottentot het volgende:

[..]

Hoezo?
Dat is wat ik begreep.

Iemand die op zijn priveterrein een grote boom had staan waar al eerder een blikseminslag op was geweest. Mede daarom wilde hij die boom weg hebben.
hottentotdonderdag 25 februari 2016 @ 21:21
quote:
7s.gif Op woensdag 24 februari 2016 17:59 schreef phpmystyle het volgende:
Anyway, bij roekeloosheid stel ik mij toch iets anders voor dan met een trage kraan een overgang passeren nadat de seinen gedoofd waren. Je mag er ten slotte vanuit gaan dat het tenminste 5 minuten duurt alvorens de seinen weer op rood gaan. 5 minuten wachten komt neer op 83 meter rijden, ruimschoots dus.
We hebben de volgende te pakken :)
phpmystyledonderdag 25 februari 2016 @ 21:25
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 21:21 schreef hottentot het volgende:

[..]

We hebben de volgende te pakken :)
Iets gemist? :@
hottentotdonderdag 25 februari 2016 @ 21:26
quote:
7s.gif Op donderdag 25 februari 2016 21:25 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Iets gemist? :@
Je vijf minuten ;)
phpmystyledonderdag 25 februari 2016 @ 21:29
quote:
1s.gif Op donderdag 25 februari 2016 20:25 schreef Gia het volgende:

[..]

Met materiële schade heb je hier gelijk in, maar voor dood door schuld kun je slecht zijn baas in de bak zetten.
Klopt, ik ben ook niet zo in het strafrecht thuis. Maar dood door schuld krijg je toch ook als je onder normale omstandigheden iemand onder de auto krijgt terwijl de persoon die aangereden wordt zelf fout was?
phpmystyledonderdag 25 februari 2016 @ 21:31
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 21:26 schreef hottentot het volgende:

[..]

Je vijf minuten ;)
Ja ik weet dat het niet geheel rationeel is, maar gevoelsmatig mag je daar toch vanuit gaan? :@
hottentotdonderdag 25 februari 2016 @ 21:37
quote:
7s.gif Op donderdag 25 februari 2016 21:31 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ja ik weet dat het niet geheel rationeel is, maar gevoelsmatig mag je daar toch vanuit gaan? :@
Gevoelsmatig moet je ervan uitgaan dat als je zo langzaam over het spoor gaat dat je beter op 2km aan weerszijden iemand met een porto neerzet. Ik heb ook wel voor het spoor gestaan dat de bomen omhoog gingen maar de bellen gingen bijna onmiddelijk weer. Zou je toch mooi dood zijn als je er langzaam overheen wil kruipen.
hottentotdonderdag 25 februari 2016 @ 21:44
quote:
7s.gif Op donderdag 25 februari 2016 21:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Klopt, ik ben ook niet zo in het strafrecht thuis. Maar dood door schuld krijg je toch ook als je onder normale omstandigheden iemand onder de auto krijgt terwijl de persoon die aangereden wordt zelf fout was?
Dood door schuld krijg je als je schuld hebt aan de dood, als iemand onder je auto rent is daar meestal geen sprake van.

In dit geval is het misschien ook wel gedaan omdat hij als officieel verdachte een betere rechtspositie heeft dan als getuige.
ziggyziggyziggydonderdag 25 februari 2016 @ 22:44
quote:
7s.gif Op donderdag 25 februari 2016 21:31 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ja ik weet dat het niet geheel rationeel is, maar gevoelsmatig mag je daar toch vanuit gaan? :@
Ja, ik ga het niet nog eens uitleggen. :')
Nieuwschierigdonderdag 25 februari 2016 @ 22:50
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2016 12:21 schreef Spezza19 het volgende:

[..]

Wat een onzin. Die kunnen uit routine net zulke fouten maken omdat ze laks worden.
Geen onzin. Ze moeten die kutblagen niet op zo'n apparaat zetten op de openbare weg.
Niet voor niks dat ze ook geen echte motor mogen rijden.
BEmaandag 7 maart 2016 @ 11:01
Heeft die kerel van die hoogwerker inmiddels al een verklaring afgelegd? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar zijn lezing van het gebeurde.
nanukmaandag 7 maart 2016 @ 11:46
quote:
99s.gif Op donderdag 25 februari 2016 22:50 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Geen onzin. Ze moeten die kutblagen niet op zo'n apparaat zetten op de openbare weg.
Niet voor niks dat ze ook geen echte motor mogen rijden.
Tja, ff lekker het gas open met een hoogwerker die 1 km/h kan rijden. Onverantwoordelijk!

Ik zie niet in waarom de gemiddelde 20 jarige niet verantwoord met zo'n ding om kan gaan. Iemand van 50 met nul ervaring zal tegen de zelfde problemen aanlopen. Bovendien wordt het ding geacht niet aan het verkeer deel te nemen. Slechts functioneel verplaatsen rond de feitelijke werkplek. Deze knul heeft waarschijnlijk een enorme inschattingsfout gemaakt. Dat lijkt me niet echt leeftijdsgebonden.
MMXMMXmaandag 7 maart 2016 @ 11:54
Ohhh al die mensen die te laat op hun werk komen :'(
BEmaandag 7 maart 2016 @ 12:00
Ehm, je weet dat dit twee weken geleden gebeurde?
MMXMMXmaandag 7 maart 2016 @ 12:13
quote:
11s.gif Op maandag 7 maart 2016 12:00 schreef Brighteyes het volgende:
Ehm, je weet dat dit twee weken geleden gebeurde?
Kom er net achter dat dit al 23 feb was .

Weg ermee Slotje
Nieuwschierigmaandag 7 maart 2016 @ 18:57
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 11:46 schreef nanuk het volgende:

[..]

Tja, ff lekker het gas open met een hoogwerker die 1 km/h kan rijden. Onverantwoordelijk!

Ik zie niet in waarom de gemiddelde 20 jarige niet verantwoord met zo'n ding om kan gaan. Iemand van 50 met nul ervaring zal tegen de zelfde problemen aanlopen. Bovendien wordt het ding geacht niet aan het verkeer deel te nemen. Slechts functioneel verplaatsen rond de feitelijke werkplek. Deze knul heeft waarschijnlijk een enorme inschattingsfout gemaakt. Dat lijkt me niet echt leeftijdsgebonden.
Dat hoef jij ook helemaal niet in te zien.
De wetgever ziet gelukkig wel in dat iemand van 20 roekelozer en minder empatisch is dan iemand van 30.
nanukdinsdag 8 maart 2016 @ 09:48
quote:
99s.gif Op maandag 7 maart 2016 18:57 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Dat hoef jij ook helemaal niet in te zien.
De wetgever ziet gelukkig wel in dat iemand van 20 roekelozer en minder empatisch is dan iemand van 30.
Waar staat in de wet dat je geen twintig maar dertig moet zijn om een hoogwerker te besturen. Of landbouwvoertuigen waar je nog veel meer onheil mee kan veroorzaken. Of een groot vaarbewijs waarmee je zelfstandig een binnevaart- of zelfs zeetschip mag besturen.

Uitsluitend bij zware motoren is er leeftijd of ervaring beperking omdat juist die voertuigen aantrekkelijk zijn voor testosteron gedreven jong volwassenen. Verder mag je (met de juiste papieren) alles vanaf 18 jaar besturen en bedienen. Zelf een jumbojet (theoretisch dan).
Physsicdinsdag 8 maart 2016 @ 09:54
quote:
99s.gif Op maandag 7 maart 2016 18:57 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Dat hoef jij ook helemaal niet in te zien.
De wetgever ziet gelukkig wel in dat iemand van 20 roekelozer en minder empatisch is dan iemand van 30.
Roekeloosheid is in de rechtspraak een behoorlijk lastige term.
Idisromzaterdag 12 maart 2016 @ 08:12
02.03.16

Right on track: Stadler wins contract in the Netherlands worth EUR 125 million

Stadler has been awarded the contract to manufacture 16 FLIRT3 electric multiple-unit (EMU) trains for the operators Syntus bv and Keolis in the Netherlands.

The trains will operate on the Zwolle–Kampen and Zwolle–Enschede lines, with services scheduled to begin in December 2017.

The contract is worth approximately EUR 125 million and includes delivery of the trains and maintenance for 15 years. The 16 electric FLIRT3 trains are split into nine three-carriage and seven four-carriage multiple-unit trains, and have a maximum speed of 160 kilometres per hour. All FLIRT3 vehicles sold comply with the new 2014 TSI standards, meaning they are state of the art in terms of noise-pollution levels, energy efficiency and access for persons with reduced mobility. The first trains will be delivered in June 2017 to allow type tests to be completed. Once again, the fact that the vehicles are able to be manufactured so quickly – thanks to the unique modular construction of the FLIRT3 series – played a crucial role in Stadler being awarded the contract. The 16 new trains will be produced in Switzerland.

Orders received over the last 18 months have already included 58 FLIRT trains for NS Reizigers and six two-carriage FLIRT trains for Abellio. After receiving this third contract from Holland with a quick turnaround, Stadler has decided to open a service centre in the Netherlands. The exact location is currently being evaluated and will form part of the service organisation in the Netherlands.

Bron

*O* Werkgelegenheid en mooi dat het treinverkeer echt opbloeit op de door de NS niet rendabel geachte spoorlijnen in het Noorden en Oosten van Nederland.
Idisromzaterdag 12 maart 2016 @ 08:14
En net nu begint men weer te zeuren in Nederland over de veiligheid van dit soort treintoestellen.
Wat een onverantwoorde oversteek van een trage rupskraan al niet kan veroorzaken.

http://www.nu.nl/binnenla(...)ongeluk-dalfsen.html

[ Bericht 35% gewijzigd door Idisrom op 12-03-2016 08:22:29 ]
R-Kzaterdag 12 maart 2016 @ 11:50
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 08:12 schreef Idisrom het volgende:
02.03.16

Right on track: Stadler wins contract in the Netherlands worth EUR 125 million

Stadler has been awarded the contract to manufacture 16 FLIRT3 electric multiple-unit (EMU) trains for the operators Syntus bv and Keolis in the Netherlands.

The trains will operate on the Zwolle–Kampen and Zwolle–Enschede lines, with services scheduled to begin in December 2017.

The contract is worth approximately EUR 125 million and includes delivery of the trains and maintenance for 15 years. The 16 electric FLIRT3 trains are split into nine three-carriage and seven four-carriage multiple-unit trains, and have a maximum speed of 160 kilometres per hour. All FLIRT3 vehicles sold comply with the new 2014 TSI standards, meaning they are state of the art in terms of noise-pollution levels, energy efficiency and access for persons with reduced mobility. The first trains will be delivered in June 2017 to allow type tests to be completed. Once again, the fact that the vehicles are able to be manufactured so quickly – thanks to the unique modular construction of the FLIRT3 series – played a crucial role in Stadler being awarded the contract. The 16 new trains will be produced in Switzerland.

Orders received over the last 18 months have already included 58 FLIRT trains for NS Reizigers and six two-carriage FLIRT trains for Abellio. After receiving this third contract from Holland with a quick turnaround, Stadler has decided to open a service centre in the Netherlands. The exact location is currently being evaluated and will form part of the service organisation in the Netherlands.

Bron

*O* Werkgelegenheid en mooi dat het treinverkeer echt opbloeit op de door de NS niet rendabel geachte spoorlijnen in het Noorden en Oosten van Nederland.
Dit is trouwens oud nieuws
Chernazaterdag 12 maart 2016 @ 11:52
quote:
13s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 08:14 schreef Idisrom het volgende:
En net nu begint men weer te zeuren in Nederland over de veiligheid van dit soort treintoestellen.
Wat een onverantwoorde oversteek van een trage rupskraan al niet kan veroorzaken.

http://www.nu.nl/binnenla(...)ongeluk-dalfsen.html
Tja net als de Talent etc zijn dit soort treinen van het type lightrail met een duur van 10-15 jaar. De kreukelzone zit achter te machinist bij het gangpad. Bovendien bestaan deze treinen uit veel kunststof. Enfin je hoeft er geen studie op na te laten om te constateren dat we het niet meer over een loc 1800, 1700, 1200, mat 64, mat 54 etc hebben waar je als machinist veilig zit.
men gaat ervan uit dat je de cabine verlaat. Als je daar de tijd voor krijgt. Bovendien ben je met je werk bezig en ik kan dat niet uitleggen maar je bent hard bezig met alarmoproepen, remmen etc etc. Ook dat is per machinist verschillend.

[ Bericht 5% gewijzigd door Cherna op 12-03-2016 11:59:03 ]
R-Kzaterdag 12 maart 2016 @ 11:53
quote:
13s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 08:14 schreef Idisrom het volgende:
En net nu begint men weer te zeuren in Nederland over de veiligheid van dit soort treintoestellen.
Wat een onverantwoorde oversteek van een trage rupskraan al niet kan veroorzaken.

http://www.nu.nl/binnenla(...)ongeluk-dalfsen.html
De eisen voor nieuwe treinstellen zijn nu al behoorlijk streng. De Lintjes die op Zutphen-Oldenzaal en de Flirts die op Bad Bentheim-Bielefeld en Hamm-Venlo en de Talents die op Heerlen-Herzogenrath en Enschede-Dortmund/Münster rijden voldoen al niet meer aan de eisen van tegenwoordig.

En dan wil men de eisen nog strenger maken. Dan wordt het onmogelijk om nog goede treinstellen te ontwerpen, die goed verkoopbaar zijn.
Chernazaterdag 12 maart 2016 @ 12:09
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 11:53 schreef R-K het volgende:

[..]

De eisen voor nieuwe treinstellen zijn nu al behoorlijk streng. De Lintjes die op Zutphen-Oldenzaal en de Flirts die op Bad Bentheim-Bielefeld en Hamm-Venlo en de Talents die op Heerlen-Herzogenrath en Enschede-Dortmund/Münster rijden voldoen al niet meer aan de eisen van tegenwoordig.

En dan wil men de eisen nog strenger maken. Dan wordt het onmogelijk om nog goede treinstellen te ontwerpen, die goed verkoopbaar zijn.
De Talent. Vreselijke trein om te rijden. Erg storingsgevoelig. En krijg geen brand.
Razor21dinsdag 13 december 2016 @ 10:20
Hier de uitkomst van de onderzoeksraad voor veiligheid. Video is vandaag online gezet.


(trouwens tof kanaal hebben ze)
raptorixdinsdag 13 december 2016 @ 10:27
Hopelijk worden die vervolgt, echt hoe dom kun je zijn.
Gehennadinsdag 13 december 2016 @ 10:54
Wow dat zijn mooie filmpjes zeg :o
grimselmandinsdag 13 december 2016 @ 11:15
Toen de bestuurder van de rupskraan zag dat een botsing onvermijdelijk had hij de rupskraan beter in z'n achteruit kunnen zetten. Dan was de trein tegen de arm aangereden i.p.v tegen het veel zwaardere chassis.

Achteraf gelul uiteraard.
Gehennadinsdag 13 december 2016 @ 11:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 11:15 schreef grimselman het volgende:
Toen de bestuurder van de rupskraan zag dat een botsing onvermijdelijk had hij de rupskraan beter in z'n achteruit kunnen zetten. Dan was de trein tegen de arm aangereden i.p.v tegen het veel zwaardere chassis.

Achteraf gelul uiteraard.
Met een max. van 1km/h denk ik niet of dat die seconde nog heel veel uitgehaald zou hebben. Misschien als hij het begon te doen ipv. te zwaaien dat het gelukt zou zijn. Maar alsnog zou de cabine een enorme smak (130 km/h) met een stuk metaal krijgen, lijkt me sterk als de machinist dat wel had overleefd :{
Giadinsdag 13 december 2016 @ 11:46
quote:
3s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:52 schreef Piet_Piraat het volgende:
Bestuurder van hoogwerker is vergeten om in het spoorboekje te kijken.
precies, nieuwe dienstregeling.
Janneke141dinsdag 26 september 2017 @ 18:11
Taakstrafje voor de dader:

quote:
Een 23-jarige man uit Zwolle is veroordeeld tot een taakstraf van 100 uur vanwege het veroorzaken van het treinongeluk in Dalfsen in februari vorig jaar. Daarbij kwam de machinist van de trein om het leven en raakten zes passagiers gewond. De man zelf bleef ongedeerd.

De Zwollenaar reed op 23 februari 2016 in zijn hoogwerker over een spoorwegovergang, toen de trein van Dalfsen naar Ommen eraan kwam. De man dacht dat hij een kwartier de tijd had om de overkant te bereiken, maar dat was niet zo. De trein ramde de hoogwerker, ontspoorde daardoor en kwam in een weiland terecht.

Volgens de rechter was het handelen van de man "onnadenkend" en "onverantwoord". De man dacht dat er op dat moment maar vier treinen per uur passeerden, maar vanwege de spits reden er meer treinen.

De straf is lager dan de eis van het OM. Dat eiste een taakstraf van 240 uur en een rijontzegging.
https://nos.nl/artikel/21(...)ongeluk-dalfsen.html