Lees in bron het live-verslag van vanochtendquote:Rond negen uur vanmorgen is bij Dalfsen een trein ontspoord; hierbij is de machinist om het leven gekomen. Op de spoorwegovergang bij het Lage Veld is de trein van Zwolle richting Coevorden op een hoogwerker geknald. De trein is op zijn zij in het weiland naast de spoorlijn beland.
5 km verderop is er een stukje dubbelspoor waar treinen elkaar kunnen passeren.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:47 schreef Leandra het volgende:
Als het enkelspoor is, hoe kan het dan dat er zo snel nog een trein kwam?
Bij station Dalfsen stukje dubbel misschien?quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:47 schreef Leandra het volgende:
Als het enkelspoor is, hoe kan het dan dat er zo snel nog een trein kwam?
Jawel, hij wist alleen niet dat die treinen zo kort na elkaar kwamen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Had ie kennelijk toch niet zo goed opgelet op zijn cursus.
Tussen station Ommen en Dalfsen ligt nog een heel klein stukje dubbel spoor. Bij station Dalfsen passeren de treinen elkaar.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:47 schreef Leandra het volgende:
Als het enkelspoor is, hoe kan het dan dat er zo snel nog een trein kwam?
Ik zie nergens in de berichtgeving hóeveel tijd er dan tussen zat. Wel allemaal wilde verhalen over dat de bestuurder blijkbaar niet langer wilde wachten.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:47 schreef Leandra het volgende:
Als het enkelspoor is, hoe kan het dan dat er zo snel nog een trein kwam?
5 minuten oid, las ik net in VK.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:52 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik zie nergens in de berichtgeving hóeveel tijd er dan tussen zat. Wel allemaal wilde verhalen over dat de bestuurder blijkbaar niet langer wilde wachten.
En dicht bij een station kun je binnen een minuut al een tegentrein hebben.
Les 1: vertrouw niet op het spoorboekje. Daar staan namelijk lang niet alle treinen in die rijden.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:52 schreef Piet_Piraat het volgende:
Bestuurder van hoogwerker is vergeten om in het spoorboekje te kijken.
Hij was er voor de 2e dag bomen aan het rooien, genoeg tijd om te weten hoe vaak er treinen rijden.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:53 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Les 1: vertrouw niet op het spoorboekje. Daar staan namelijk lang niet alle treinen in die rijden.
quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:52 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik zie nergens in de berichtgeving hóeveel tijd er dan tussen zat. Wel allemaal wilde verhalen over dat de bestuurder blijkbaar niet langer wilde wachten.
En dicht bij een station kun je binnen een minuut al een tegentrein hebben.
quote:Een hoogwerker op rupsbanden die bezig was bomen te vellen in de buurt, maakte zich rond kwart voor negen 's ochtends op om de spoorweg over te steken. De kraanmachinist liet de trein uit Ommen richting Dalfsen passeren en zette zich daarna in beweging. In de spits zit er een kwartier tussen twee treinen uit dezelfde richting.
Maar tussen het passeren van de trein Ommen-Dalfsen en die uit de tegenovergestelde richting - Dalfsen richting Ommen - zit veel minder tijd. 'Maximaal vijf minuten', zegt Kempers die al haar hele leven - 43 jaar - aan het spoor woont. Als de trein uit Ommen het Lageveld passeert, vertrekt die uit Dalfsen al bijna de andere kant op. Dat is hemelsbreed nog geen vijf kilometer, slechts een paar minuten met de trein. Het baanvak is enkelspoor, bij Dalfsen kunnen de treinen elkaar passeren.
Die tijd was voor de hoogwerker te kort; nog vóór de kraan het spoor over was, werd hij al geramd door de trein die waarschijnlijk in volle vaart op de hoogwerker in reed. Net voor de spoorwegovergang is een knik in het spoor die het zicht belemmert. De laagstaande zon zal ook niet hebben geholpen. 'Ik heb hem niet horen remmen', zegt Kempers. Het voorste treindeel is nog zo'n honderd meter door geschoten.
http://www.volkskrant.nl/(...)-waar-zijn~a4250349/quote:Volgens burgemeester Noten is duidelijk dat de kraanbestuurder een 'inschattingsfout' heeft gemaakt. Hoe en waarom wordt onderzocht. Onduidelijk is nog of de hoogwerker klem is komen te zitten tussen de spoorbomen. Evenmin is bekend of de bestuurder op de hoogte was van de precieze dienstregeling en dus wist hoe weinig tijd hij had. De politie heeft de kraanmachinist aangehouden. Hij is ondervraagd, maar volgens een politiewoordvoerder nog te zeer ontdaan om een samenhangend relaas af te geven.
Ik begreep dat hij was gaan rijden nadat er een trein gepasseerd was, op enkelspoor is het geen heel vreemde gedachte dat er dan niet gelijk weer een kan komen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:52 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik zie nergens in de berichtgeving hóeveel tijd er dan tussen zat. Wel allemaal wilde verhalen over dat de bestuurder blijkbaar niet langer wilde wachten.
En dicht bij een station kun je binnen een minuut al een tegentrein hebben.
In de nacht verplaatsen ?quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:18 schreef Cherna het volgende:
Nu ben ik geen kraanmachinist, maar worden routes vooraf niet verkend. Zou dat niet in de nacht verplaatst kunnen worden? Ik weet het allemaal niet. Wel weet ik dat bij zeer zwaar transport complete tekeningen worden gemaakt ivm draaicirkels, obstakels etc. Dat is een complete planning vooraf.
Misschien wel, alleen hoef je hier geen kraanmachinist voor te zijn......quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:14 schreef Cherna het volgende:
Ik neem toch aan dat het in een opleiding tot kraanmachinist word behandeld.
Nee hoor. Niet elke dag is hetzelfde. Er rijden ook nog onregelmatig goederentreinen, locs, meettreinen, werktreinen, leegmatritten, etc. Soms worden er treinen opgeheven en soms extra treinen ingelegd.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:55 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Hij was er al 2 dagen bomen aan het rooien, genoeg tijd om te weten hoe vaak er treinen rijden.
Het is de Betuwelijn niet.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Nee hoor. Niet elke dag is hetzelfde. Er rijden ook nog onregelmatig goederentreinen, locs, meettreinen, werktreinen, leegmatritten, etc.
Ook als je de openbare weg opgaat? Ik weet het niet daarom vraag ik het.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:57 schreef bluemoon23 het volgende:
Zoals al gezegd is: paar honderd ¤ en een cursus van een dag, net als met een heftruck.
Dat klopt. Maar dat doet niets af aan mijn verhaal.quote:
Correct maar Coevorden heeft op deze lijn een terminal voor vrachttreinen en zo rijdt er ook nog wel eens wat ander spul. Het zal niet spectaculair veel zijn maar voldoende om niet volledig op de reizigersdienstregeling te vertrouwen.quote:
Als de tijd tussen de twee treinen te krap was om over te steken met die hoogwerker, dan is dat wel degelijk de fout van de bestuurder.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:55 schreef Chai het volgende:
[..]
[..]
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)-waar-zijn~a4250349/
Onduidelijk is dus ook nog of hij klem is komen te zitten, dus vind alle wilde speculaties en dat hij tijdens zijn cursus niet goed heeft opgelet en dergelijke erg ongepast.
Als. Ik snap niet dat je het nodig vindt om te speculeren terwijl er niks bekend is.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als de tijd tussen de twee treinen te krap was om over te steken met die hoogwerker, dan is dat wel degelijk de fout van de bestuurder.
Ik speculeer niet, ik ga af op de burgemeester die bekend heeft gemaakt dat de bestuurder een inschattingsfout heeft gemaakt.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:04 schreef Chai het volgende:
[..]
Als. Ik snap niet dat je het nodig vindt om te speculeren terwijl er niks bekend is.
Hoe moeilijk kan het zijn wanneer je die dag de spoorlijn over moet met dat langzame ding om voordat je begint even te bellen met spoorweg beheerder om te vragen wat er die dag aan treinen rijdt en op welke tijd.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Correct maar Coevorden heeft op deze lijn een terminal voor vrachttreinen en zo rijdt er ook nog wel eens wat ander spul. Het zal niet spectaculair veel zijn maar voldoende om niet volledig op de reizigersdienstregeling te vertrouwen.
de burgemeester weet het ook nog niet zeker.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik speculeer niet, ik ga af op de burgemeester die bekend heeft gemaakt dat de bestuurder een inschattingsfout heeft gemaakt.
Wat ik zie is dat-ie een scherpe bocht moest maken na de overgang. Dat vereist wel de nodige concentratie en kan daardoor een stuk langer duren.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als de tijd tussen de twee treinen te krap was om over te steken met die hoogwerker, dan is dat wel degelijk de fout van de bestuurder.
Dezelfde burgemeester die bekend heeft gemaakt dat er twee doden zijn ja.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik speculeer niet, ik ga af op de burgemeester die bekend heeft gemaakt dat de bestuurder een inschattingsfout heeft gemaakt.
Noten toch? Die is ooit fr-vz geweest van de PvdA in de EK.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:09 schreef Chai het volgende:
[..]
Dezelfde burgemeester die bekend heeft gemaakt dat er twee doden zijn ja.
Hooguit speculeert dan de burgemeester. Als we die al niet meer kunnen vertrouwen houdt het snel op.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:07 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
[..]
de burgemeester weet het ook nog niet zeker.
officieel rapport van het onderzoek is er nog niet toch?
Dus ja, jij speculeert wel omdat je af gaat op de aannames en speculaties van een ander.
Volgens mij reed ie van de boerderij af over de overgang heen en dan verder over het zangweggetje. Lijkt me logisch omdat-ie wrs van de openbare weg afkwam.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:08 schreef Leandra het volgende:
Moest hij bij die boerderij zijn trouwens? Want die weg lijkt een doodlopende weg te zijn (npi).
En ook dat is iets wat de chauffeur moet meenemen als hij met zo'n ding onderweg is.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat ik zie is dat-ie een scherpe bocht moest maken na de overgang. Dat vereist wel de nodige concentratie en kan daardoor een stuk langer duren.
lijkt me logisch dat duidelijk is dat hij speculeert aangezien er nog officieel onderzoek moet komen/bezig is ?quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hooguit speculeert dan de burgemeester. Als we die al niet meer kunnen vertrouwen houdt het snel op.
Dan nog. Ook gedurende de dag worden nog wel eens treinen ingepland die 's ochtends nog niet bekend waren.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:06 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Hoe moeilijk kan het zijn wanneer je die dag de spoorlijn over moet met dat langzame ding om voordat je begint even te bellen met spoorweg beheerder om te vragen wat er die dag aan treinen rijdt en op welke tijd.
Mij niet. Speculeren lijkt me geen taak van een burgemeester (die van Samson even uitgezonderd), dus ik ga er vanuit dat de man een reden heeft om dit met de wereld te delen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:11 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
[..]
lijkt me logisch dat duidelijk is dat hij speculeert aangezien er nog officieel onderzoek moet komen/bezig is ?
Het vereist wel enige ervaring idd, want je staat in die bak, die omlaag staat, en het vehikel dat je bestuurt zit 5 m van je vandaan. Vandaar is het handig iemand mee te nemen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En ook dat is iets wat de chauffeur moet meenemen als hij met zo'n ding onderweg is.
die man is burgemeester van een klein dorpje waar amper wat gebeurdquote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mij niet. Speculeren lijkt me geen taak van een burgemeester (die van Samson even uitgezonderd), dus ik ga er vanuit dat de man een reden heeft om dit met de wereld te delen.
Er zit een wereld van verschil tussen bewust een trein willen laten ontsporen, en je werk slecht doen waardoor er een ongeval gebeurT. Over selectief lezen gesproken.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:14 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
[..]
die man is burgemeester van een klein dorpje waar amper wat gebeurd
die moet ineens de pers te woord staan en wil dit zo goed mogelijk doen.
Hij maakte immers al eerder een fout met zijn 2 doden ipv 1
in alle nieuwberichten staat ook dat de burgemeester zelf zegt waarschijnlijk
Je lijkt die berichten selectief te lezen als je dat woord steeds mist en nu al een soort vasstaand feit te hebben dat de machinist dom was/ te weinig opleiding had/ bijna bewust die trein wou laten ontsporen.
Ik vind het erg onprettig om te lezen
We hebben hier idd wel paar treinmachinisten zitten idd. Die hadden een eigen subforum ook, dacht ik.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:15 schreef Geralt het volgende:
Zijn alle machinisten van FOK! veilig thuis gekomen met hun trein?
Speculatie dat die hoogwerker zijn werk "slecht" deed imho.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er zit een wereld van verschil tussen bewust een trein willen laten ontsporen, en je werk slecht doen waardoor er een ongeval gebeurT. Over selectief lezen gesproken.
Wat ik zo kan vinden op het web van cursusmateriaal over "werken met de hoogwerker" mag een hoogwerker in principe niet rijden op de weg, zoals bijvoorbeeld een mobiele graafmachine of verreiker wel magquote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:00 schreef Cherna het volgende:
Ook als je de openbare weg opgaat? Ik weet het niet daarom vraag ik het.
Dit is natuurlijk een beetje suggestieve berichtgeving, een hoogwerker mag gerust op de openbare weg, maar dan moet dat stuk weg / weghelft afgezet worden.quote:Hoe kan een hoogwerker, die helemaal niet op de openbare weg hoort, op een spoorwegovergang in botsing komen met een trein?
Naar het ongeluk van vanochtend lopen verschillende onderzoeken. Politie en justitie bekijken of de bestuurder van de hoogwerker strafbaar is. De Inspectie Leefomgeving en Transport is erbij betrokken en ook de Onderzoeksraad voor veiligheid doet onderzoek.
Zo lang het technisch onderzoek nog niet is afgerond behoort het inderdaad tot de mogelijkheden dat er een technisch defect aan dat ding was precies op de overweg.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Speculatie dat die hoogwerker zijn werk "slecht" deed imho.
Ja, wat ik daarnet las op VK-site lijkt het er vooralsnog op dat die hoogwerker niet geweten heeft dat er zo snel een andere trein aankwam.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zo lang het technisch onderzoek nog niet is afgerond behoort het inderdaad tot de mogelijkheden dat er een technisch defect aan dat ding was precies op de overweg.
De netbeheerder in casus een klein beetje kennende is dat nog niet zo eenvoudig. Je zal dat dan wel zes maand van te voren in drievoud aan moeten vragen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:06 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Hoe moeilijk kan het zijn wanneer je die dag de spoorlijn over moet met dat langzame ding om voordat je begint even te bellen met spoorweg beheerder om te vragen wat er die dag aan treinen rijdt en op welke tijd.
Dat slaat nergens op. Als zo'n overweg 500 meter van een station ligt, waar de tegentrein al staat te wachten, heb je soms minder dan een minuut.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:41 schreef Physsic het volgende:
Misschien al genoemd, maar ik lees nog niet zolang mee;
Korte, enkele spoorwegovergang, je hebt 6minuten de tijd om over te steken.
Dat zegt een spoorexpert die het heeft laten berekenen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:43 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat slaat nergens op. Als zo'n overweg 500 meter van een station ligt, waar de tegentrein al staat te wachten, heb je soms minder dan een minuut.
Dat hangt af van de dienstregeling wanneer de trein van dat station vertrekt.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:43 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat slaat nergens op. Als zo'n overweg 500 meter van een station ligt, waar de tegentrein al staat te wachten, heb je soms minder dan een minuut.
Waar staat dit, dat een hoogwerker een overweg niet overmag ?quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:47 schreef Physsic het volgende:
Is eigenlijk niet van belang, aangezien die kraan sowieso de spoorweg niet mocht overgaan.
Dat specifieke voertuig (met rupsbanden), omdat het zo ontzettend traag zou zijn moet het worden vervoerd met een dieplader. Die stond echter aan de overkant.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:51 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Waar staat dit, dat een hoogwerker een overweg niet overmag ?
Ik denk dat een dieplader daar niet eens kan komen, met die bocht en die doodlopende weg.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:52 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat specifieke voertuig (met rupsbanden), omdat het zo ontzettend traag zou zijn moet het worden vervoerd met een dieplader. Die stond echter aan de overkant.
http://m.telegraaf.nl/article/25255736/hoogwerker-zat-bewust-fout
Ja, niet bepaald een Swiebertje-burgemeester, maar een ervaren bestuurder. In het verleden trouwens nog lid geweest van de Raad van Bestuur van de NS.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Noten toch? Die is ooit fr-vz geweest van de PvdA in de EK.
Ik hoor alleen een heleboel aanname`s in dat filmpje die volgens mij niet op regels, procedure`s of wetten gebaseerd zijn.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:52 schreef Physsic het volgende:
Dat specifieke voertuig (met rupsbanden), omdat het zo ontzettend traag zou zijn moet het worden vervoerd met een dieplader. Die stond echter aan de overkant.
http://m.telegraaf.nl/article/25255736/hoogwerker-zat-bewust-fout
Heb je daar een link van? Ben wel benieuwd naar zijn berekening.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:47 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat zegt een spoorexpert die het heeft laten berekenen.
Uiteraard. Maar meestal zijn de kruisingen op dit soort enkelsporige baanvakken vrij krap ingepland.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:48 schreef F1gamer het volgende:
[..]
Dat hangt af van de dienstregeling wanneer de trein van dat station vertrekt.
Die 6 minuten komt uit het filmpje van de Telegraaf, een interview met Harry van Gelder. Die wordt daar spoorexpert genoemd. Misschien is hij dat wel, maar hij is vooral de Telegraaf-journalist die normaal gesproken de artikelen over de spoorwegen en ander OV schrijft.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 20:08 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Heb je daar een link van? Ben wel benieuwd naar zijn berekening.
dat mag wel maar hij mag toch niet het teinverkeer hinderen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 19:51 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Waar staat dit, dat een hoogwerker een overweg niet overmag ?
Zoals ik het begrijp mag zo'n voertuig niet zelfstandig op de openbare weg en zou een spoorwegovergang ook onder 'openbare weg' vallen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 20:06 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ik hoor alleen een heleboel aanname`s in dat filmpje die volgens mij niet op regels, procedure`s of wetten gebaseerd zijn.
"hij reed het spoor over, maar dat had hij nooit mogen doen"
"dat apparaat is veel te traag om de weg over te steken, en mag eigenlijk alleen maar vervoerd worden op een dieplader"
"dus hij heeft bewust de regels overtreden zeg je ?"
Dat zo,n ding normaal gesproken voor langere afstand vervoerd wordt per dieplader is logisch.
Maar er staat volgens mij nergens dat je niet over een overweg mag rijden met een hoogwerker of ander soortig langzaam rijdend werktuig.
Als een hoogwerker bezig is met bomen snoeien langs de weg dan legt zo`n ding ook een paar honderd meter of een kilometer af op een dag
Okee, duidelijk.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 20:18 schreef freako het volgende:
[..]
Die 6 minuten komt uit het filmpje van de Telegraaf, een interview met Harry van Gelder. Die wordt daar spoorexpert genoemd. Misschien is hij dat wel, maar hij is vooral de Telegraaf-journalist die normaal gesproken de artikelen over de spoorwegen en ander OV schrijft.
In dit geval, bij enkelspoor, gaan de bomen weer open na een trein. De volgende trein zal een paar minuten later langs zijn gekomen, want het is een paar kilometer tot Dalfsen. Daarna zal de overweg dus weer dicht zijn gegaan, toen de tweede trein in de buurt kwam.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 20:27 schreef Physsic het volgende:
Ik snap iets niet.
Sommige omwonenden/getuigen geven aan dat hij de eerste trein heeft afgewacht, en daarna pas aan de oversteek is begonnen. Niet wetende dat er nog een tweede trein aan kwam.
Maar zijn dan niet de spoorbomen nog gewoon dicht? (Of zijn die er niet?)
Er waren spoorbomen, en er zat enige tijd tussen beide treinen. Dus de spoorbomen zullen wel omhoog zijn gegaan, en (bv) 2 minuten later weer dicht.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 20:27 schreef Physsic het volgende:
Ik snap iets niet.
Sommige omwonenden/getuigen geven aan dat hij de eerste trein heeft afgewacht, en daarna pas aan de oversteek is begonnen. Niet wetende dat er nog een tweede trein aan kwam.
Maar zijn dan niet de spoorbomen nog gewoon dicht? (Of zijn die er niet?)
Duurde vijf minuten voor de volgende trein kwam. Dan gaan de bomen wel open, hoor. Stel je gewoon voor dat er een slak moest oversteken, dan ben je niet over voordat de volgende trein komt...quote:Op dinsdag 23 februari 2016 20:27 schreef Physsic het volgende:
Ik snap iets niet.
Sommige omwonenden/getuigen geven aan dat hij de eerste trein heeft afgewacht, en daarna pas aan de oversteek is begonnen. Niet wetende dat er nog een tweede trein aan kwam.
Maar zijn dan niet de spoorbomen nog gewoon dicht? (Of zijn die er niet?)
Omdat er toen blijkbaar niet vijf minuten later weer een trein aan kwam.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 20:29 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Duurde vijf minuten voor de volgende trein kwam. Dan gaan de bomen wel open, hoor. Stel je gewoon voor dat er een slak moest oversteken, dan ben je niet over voordat de volgende trein komt...
Er werd net trouwens op het NOS-journaal gezegd dat omwonenden beweerden dat die wagen gisteren hetzelfde kunstje heeft gedaan, en dat het toen blijkbaar wel lukte. Waarom nu dan niet?
feit is gewoon dat die dingen erg groot en log zijn. ik heb zelf ook vaak last van hoogwerkers die dan weer eens flink in de weg staan zodat ik niet eens fatzoenlijk mijn weg kan vervolgen. zit die dingen alsjeblieft ergens neer waar niemand er last van heeft.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 20:48 schreef Fer het volgende:
Is het meest voor de hand liggende al genoemd? Dat de kraanbestuurder schrok van de spoorbomen en gelijk van de hoogwerker gesprongen is, ipv door te blijven rijden. Die dingen lijken me sterk genoeg om desnoods door de spoorboom heen te rijden.
Verder vraag ik mij of een hoogwerker op een dieplader met werkbus ervoor zoveel sneller is, op zo'n kort stukje.
Je snapt toch wel dat ze daar neergezet worden waar ze nodig zijn? Ze staan echt niet voor de lol op locatie A terwijl ze veel veiliger op locatie B hadden kunnen staan om dezelfde klus te klaren?!quote:Op dinsdag 23 februari 2016 21:01 schreef matthias24 het volgende:
[..]
feit is gewoon dat die dingen erg groot en log zijn. ik heb zelf ook vaak last van hoogwerkers die dan weer eens flink in de weg staan zodat ik niet eens fatzoenlijk mijn weg kan vervolgen. zit die dingen alsjeblieft ergens neer waar niemand er last van heeft.
ja maar die dingen zitten in de weg! ik kan er met me auto vaak niet eens langs. kan ik helemaal weer omrijden en alles. maar goed dat is niet echt zo'n groot probleem hoor maar als het tot een treinongeluk leid dan heb ik zoiets van......zet die dingen alsjeblieft ergens neer waar het veilig is voor anderen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 21:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je snapt toch wel dat ze daar neergezet worden waar ze nodig zijn? Ze staan echt niet voor de lol op locatie A terwijl ze veel veiliger op locatie B hadden kunnen staan om dezelfde klus te klaren?!
ja of een mobiele kraan. tis allemaal hetzelfde vind ik.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 21:23 schreef bluemoon23 het volgende:
Zo vaak zie ik nu ook niet een hoogwerker op de weg.
Bedoel je niet een mobiele kraan ?
Volgens mij had een dieplader niet eens bij die boerderij kunnen komen, en zo wel dan had hij op die doodlopende weg niet kunnen keren.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dat ding was bezig in landelijk gebied en moest spoorlijn over, gaan ze echt niet de vrachtwagen met dieplader ophalen, iets met klus aannemen en kosten.
Ehm... heb je daar een bron voor?quote:Op dinsdag 23 februari 2016 22:44 schreef Teslynd het volgende:
Wat wordt hier onder bewust verstaan? Natuurlijk zal hij geweten hebben dat hij dat stukje niet zelf rijden mocht. Maar als je denkt dat het veilig is omdat de trein al gepasseerd is, zoveel mensen doen dat dan. Hetzelfde ongeluk had mogelijk ook met de wèl toegestane combinatie kunnen gebeuren: groot log voertuig, lastige kruising, langzaam rijden en dan is daar de verrassing dat de bomen dichtgaan over jouw voertuig heen.
Het bewuste is hier toch van een andere orde dan met je fiets of brommer even langs de gesloten halve overwegbomen heen gaan.
Wat is het probleem met de spoorlijn?quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dat ding was bezig in landelijk gebied en moest spoorlijn over, gaan ze echt niet de vrachtwagen met dieplader ophalen, iets met klus aannemen en kosten.
Zoiets denken zou natuurlijk nergens op slaan. xDquote:Op dinsdag 23 februari 2016 22:44 schreef Teslynd het volgende:
Wat wordt hier onder bewust verstaan? Natuurlijk zal hij geweten hebben dat hij dat stukje niet zelf rijden mocht. Maar als je denkt dat het veilig is omdat de trein al gepasseerd is, zoveel mensen doen dat dan. Hetzelfde ongeluk had mogelijk ook met de wèl toegestane combinatie kunnen gebeuren: groot log voertuig, lastige kruising, langzaam rijden en dan is daar de verrassing dat de bomen dichtgaan over jouw voertuig heen.
Het bewuste is hier toch van een andere orde dan met je fiets of brommer even langs de gesloten halve overwegbomen heen gaan.
maar zo'n ding doet er geen tien minuten over...quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:17 schreef Physsic het volgende:
[..]
Zoiets denken zou natuurlijk nergens op slaan. xD
"Ja, eigenlijk mag het niet, maar ik dacht dat het toch wel veilig is als er geen trein aan komt."
Als het veilig zou zijn om de spoorweg over te steken op het moment dat er geen trein nadert en dus de slagbomen open zijn, dan zou het wel alleen verboden zijn om een spoorwegovergang over te steken op het moment dat er een trein aan komt en de slagbomen dus dicht zijn.
Het is voor dit voertuig (als dat echt blijkt te kloppen) ten alle tijden verboden de spoorwegovergang over te steken, omdat het ten alle tijden gevaarlijk kan zijn. De slagbomen zijn niet ingesteld op voertuigen die er mogelijk 10min over te doen om de andere kant te bereiken.
Bedoel je de dieplader of hoogwerker?quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij had een dieplader niet eens bij die boerderij kunnen komen, en zo wel dan had hij op die doodlopende weg niet kunnen keren.
Dat weet ik niet, het was meer een voorbeeld.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:18 schreef aloa het volgende:
[..]
maar zo'n ding doet er geen tien minuten over...
Dan ben je in minder dan een minuut al een spoorwegovergang over,quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:26 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, het was meer een voorbeeld.
In specs van soortgelijke voertuigen lees ik maximale snelheiden variërend van 1,4 tot 2,5 km/u. Dus zo'n 33meter per minuut.
Dan is hij misschien vast komen te zitten.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:29 schreef aloa het volgende:
[..]
Dan ben je in minder dan een minuut al een spoorwegovergang over,
Lijkt me sterk met dergelijke rupsbanden.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:31 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dan is hij misschien vast komen te zitten.
Dat is waar. Bij 5% helling de safety kicks in.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:33 schreef aloa het volgende:
[..]
Lijkt me sterk met dergelijke rupsbanden.
Misschien een onervaren iemand.
Soms slaan die dingen af, als ze te steil gaan ofzo.
En als je dan niet weet wat te doen...quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:45 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat is waar. Bij 5% helling de safety kicks in.
Dan krijg je 'm alleen weg door er af te klimmen en op de grond de beveliging te overbruggen met een sleutel of chipkaart
Ja, dat zal er wel in staan om onnodige slijtage van de rupsen te voorkomen, zo goedkoop zijn die dingen niet.....quote:Op dinsdag 23 februari 2016 20:19 schreef Physsic het volgende:
Ik lees net in zo'n veiligheids-/specificatierapport van een soortgelijk voertuig dat ook voor "verplaatsing over zeer korte afstanden" hij op een ander voertuig moet worden geladen.
Inderdaad, dat was weer aanname.quote:
Inderdaad, die hoogwerker was daar de vorige dag ook al aan het werk.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dat ding was bezig in landelijk gebied en moest spoorlijn over, gaan ze echt niet de vrachtwagen met dieplader ophalen, iets met klus aannemen en kosten.
Even aangenomen dat het niet toegestaan is om een spoorwegovergang over te steken;quote:Op woensdag 24 februari 2016 00:13 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ja, dat zal er wel in staan om onnodige slijtage van de rupsen te voorkomen, zo goedkoop zijn die dingen niet.....
[..]
Inderdaad, dat was weer aanname.
Of het mocht/mag en of de bestuurder daarvan op de hoogte is weten we niet eens......
Ik heb het in die post alleen maar over de dieplader.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:19 schreef Physsic het volgende:
[..]
Bedoel je de dieplader of hoogwerker?
Want die hoogwerker kan waarschijnlijk een rondje draaien op z'n plaats.
Dit denk ik ook. Zelfs die ambulance staat al krap in die bocht voor de overgang.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij had een dieplader niet eens bij die boerderij kunnen komen, en zo wel dan had hij op die doodlopende weg niet kunnen keren.
Ja.quote:Op woensdag 24 februari 2016 01:51 schreef JJH het volgende:
Doodlopend, doodlopend. Het pad lijkt door te lopen tot aan de Hammerweg als ik kijk op Googlemaps. Maar op zo'n pad kom je denk ik niet heel graag met een combinatie van 16 meter.
En dan nog, dan zou dus voor elke keer dat je naar de overkant van het spoor moet dus tot aan de geasfalteerde weg moeten rijden. Dat ding moeten laden, vastzetten. Anderhalve kilometer eromheen rijden, ding weer lossen en dan weer dat pad over...
En ik gok ook zomaar dat dat pad prive terrein is. Is die paar meter spoorwegovergang dan opeens openbare weg?
Op earth loopt het pad idd door als karrenspoor, maar op maps stopt het naast de boerderij.quote:Op woensdag 24 februari 2016 01:51 schreef JJH het volgende:
Doodlopend, doodlopend. Het pad lijkt door te lopen tot aan de Hammerweg als ik kijk op Googlemaps. Maar op zo'n pad kom je denk ik niet heel graag met een combinatie van 16 meter.
En dan nog, dan zou dus voor elke keer dat je naar de overkant van het spoor moet dus tot aan de geasfalteerde weg moeten rijden. Dat ding moeten laden, vastzetten. Anderhalve kilometer eromheen rijden, ding weer lossen en dan weer dat pad over...
En ik gok ook zomaar dat dat pad prive terrein is. Is die paar meter spoorwegovergang dan opeens openbare weg?
Iemand heeft dat gister uitgezocht. Deze gaat 0.28 m/s (~1 km per uur). Een oversteek duurt dan bijna een minuut en de bellen beginnen dacht ik een halve minuut tevoren. Je komt dus gewoon een halve minuut te kort om verantwoordelijk over te steken.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:26 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, het was meer een voorbeeld.
In specs van soortgelijke voertuigen lees ik maximale snelheiden variërend van 1,4 tot 2,5 km/u. Dus zo'n 33meter per minuut.
Zo ga je naar je werk en zo ben je niet meer.quote:DALFSEN - Collega’s en vrienden van de omgekomen Arriva-treinmachinist Erik Breet uit Kampen hebben met grote ontzetting gereageerd. De 49-jarige Breet liet zich in 2012 omscholen tot machinist op de Vechtdallijn.
Breet was in zijn woonplaats vrijwilliger bij theatergezelschap Ventura, de organisator van Kerst in Oud Kampen. In zijn stamcafé ’t Kroegje was de verslagenheid gisteren groot, volgens eigenaresse Gerrie Kragt. „Zijn partner organiseerde het Literair Café. Ze waren hier veel.”
Spoorpersoneel
Burgemeester Bort Koelewijn bevestigt het overlijden van Breet. Hij zoekt vandaag contact met diens naaste familie. Spoorpersoneel van Arriva heeft gisteren veel gepraat en gebeld. „Erik was echt een nieuwkomer, een van de mensen die geworven en opgeleid zijn toen Arriva tussen Zwolle en Emmen mocht rijden”, zegt Ties Wildeboer, voorzitter namens alle machinisten en stewards van Arriva in de VVMC, de vakbond voor rijdend personeel. Hij verwacht dat veel collega’s nog dagen ‘vol’ zullen zitten van de dramatische gebeurtenis bij Dalfsen.
„Dan gaat het natuurlijk vooral om de zestig tot zeventig mensen waarmee hij bijna dagelijks reed op de Vechtdallijn. Ik ken ze en weet ook dat dit een hele hechte groep is.”
quote:DALFSEN - Het treinongeluk in Dalfsen werd gefilmd door een camera die in de cabine van de trein aanwezig was. Dat blijkt uit een brief die staatssecretaris van infrastructuur en milieu Sharon Dijksma stuurde naar de Tweede Kamer.
In de Arriva-trein was een camera aanwezig die behulpzaam kan zijn bij het onderzoek naar de toedracht. Voor het onderzoek worden ook inzittenden verhoord en zal de automatische ritregistratie bekeken worden. Daarmee moet meer duidelijk worden over de snelheid van de trein op het moment van de aanrijding.
Dinsdag ontspoorde een trein vlakbij Dalfsen. Daarbij kwam de 49-jarige machinist om het leven. Twee mensen werden naar het ziekenhuis gebracht, vier andere gewonden werden ter plaatse behandeld. De bestuurder van de hoogwerker, een 21-jarige man uit Zwolle, is in het kader van het onderzoek aangehouden.
21 jaar. Jeugdige overmoed? Oh, dat haal ik makkelijk....?quote:Op woensdag 24 februari 2016 12:08 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
Kraanmachinist treinongeval Dalfsen verdacht van dood door schuld
http://www.nu.nl/algemeen(...)van-dood-schuld.html
Wat een onzin. Die kunnen uit routine net zulke fouten maken omdat ze laks worden.quote:Op woensdag 24 februari 2016 12:14 schreef Gia het volgende:
[..]
21 jaar. Jeugdige overmoed? Oh, dat haal ik makkelijk....?
Wel erg voor zo'n jongen. Misschien dit soort werk toch maar overlaten aan oudere, ervaren personeel?
Leeftijd zegt niks, hij kan dat werk al wel 3 jaar doen.quote:Op woensdag 24 februari 2016 12:14 schreef Gia het volgende:
21 jaar. Jeugdige overmoed? Oh, dat haal ik makkelijk....?
Wel erg voor zo'n jongen. Misschien dit soort werk toch maar overlaten aan oudere, ervaren personeel?
Een hoogwerker op rupsbanden.quote:Op woensdag 24 februari 2016 15:00 schreef RedFever007 het volgende:
over wat voor hoogwerker hebben we het hier trouwens?
foto??quote:Op woensdag 24 februari 2016 15:19 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
Een hoogwerker op rupsbanden.
Waarschijnlijk omdat daar niet zoveel meer van over is...quote:Op woensdag 24 februari 2016 14:22 schreef Fluffypinkcupcake het volgende:
Waarom zijn er geen foto's met de hoogwerker?
Eindelijk iemand die weet waar hij over praat.quote:Op woensdag 24 februari 2016 15:42 schreef Pielemenneke het volgende:
Ik heb er zelf 15 jaar lang dagelijks mee gewerkt
Dat iets de mogelijkheid heeft om te rijden wil nog niet zeggen dat het toegelaten is op de openbare weg.quote:Op woensdag 24 februari 2016 15:42 schreef Pielemenneke het volgende:
Dat een hoogwerker niet op de openbare weg mag rijden is natuurlijk onzin.
De machine heeft immers de mogelijkheid tot rijden en bij b.v bomen snoeien rijd zo'n apparaat van boom naar boom
quote:Op woensdag 24 februari 2016 14:22 schreef Fluffypinkcupcake het volgende:
Waarom zijn er geen foto's met de hoogwerker?
Prima, kom dan maar eens met een bron dat dit niet toegestaan is.quote:Op woensdag 24 februari 2016 17:23 schreef grimselman het volgende:
[..]
Dat iets de mogelijkheid heeft om te rijden wil nog niet zeggen dat het toegelaten is op de openbare weg.
quote:Op woensdag 24 februari 2016 17:47 schreef phpmystyle het volgende:
Wat een (volslagen) onzin hier dat die jongen aansprakelijk is
De beste jongen handelde op titel van zijn werkgever, wellicht dat hij nalatig is geweest maar desondanks in de werkgever altijd aansprakelijk. Gewoon om de reden omdat hij arbeid verrichte voor en namens werkgever. Dat je fouten maakt, domme dingen doet, etc, is een bedrijfsrisico.
Bewust met 1km per uur een spoorweg oversteken zou je kunnen opvatten als bewust roekeloos. Tevens sprong hij bij het rinkelen van de bellen van de hoogwerker af, hij wist dus dondersgoed dat het mis ging.quote:Naast het toebrengen van schade aan de werkgever zelf (art 7:661 BW), kan de medewerker ook schade toebrengen aan derden waarvoor de werkgever aansprakelijk wordt gesteld (2.7.2.). In veel gevallen hoeft de medewerker de schade niet aan de werkgever te vergoeden. De medewerker is wel aansprakelijk, wanneer er sprake is van opzettelijk handelen of nalaten of wanneer er sprake is van bewuste roekeloosheid. Bewuste roekeloosheid betekent, dat de medewerker overgaat tot risicovol gedrag, terwijl hij zich bewust is van het risico dat hij neemt. Zorgt een medewerker er niet voor dat bepaalde risico’s zijn uitgesloten, dan wil dat nog niet zeggen dat hij deze risico’s bewust accepteert. Het bewust zijn van het risico moet niet altijd te letterlijk opgevat worden, omdat het dronken achter het stuur plaatsnemen ook als bewuste roekeloosheid gezien kan worden. Onvoorzichtigheid op zich, zal doorgaans onvoldoende zijn om bewuste roekeloosheid aan te nemen.
In de regel wordt zelden de werknemer aansprakelijk gesteld.quote:Op woensdag 24 februari 2016 17:54 schreef Fer het volgende:
[..]
[..]
Bewust met 1km per uur een spoorweg oversteken zou je kunnen opvatten als bewust roekeloos. Tevens sprong hij bij het rinkelen van de bellen van de hoogwerker af, hij wist dus dondersgoed dat het mis ging.
Als het voertuig niet voldoet aan het voertuigreglement dan mag er niet mee gereden worden op de openbare weg.quote:Op woensdag 24 februari 2016 17:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Prima, kom dan maar eens met een bron dat dit niet toegestaan is.
Dat ligt er aan, had deze jongen een cursus gevolgd om de hoogwerker te bedienen? had hij zijn VCA enz... verder, als ik naar de bovenstaande foto kijk dan is het inderdaad zo dat de jongen die de hoogwerker bediende (even aannemend dat hij niet een hulpje was van Kees of Jan) schuldig is door nalatigheid.quote:Op woensdag 24 februari 2016 17:47 schreef phpmystyle het volgende:
Wat een (volslagen) onzin hier dat die jongen aansprakelijk is
De beste jongen handelde op titel van zijn werkgever, wellicht dat hij nalatig is geweest maar desondanks in de werkgever altijd aansprakelijk. Gewoon om de reden omdat hij arbeid verrichte voor en namens werkgever. Dat je fouten maakt, domme dingen doet, etc, is een bedrijfsrisico.
Kan, maar het is toch de plicht van de werkgever om te controleren in hoeverre deze knaap geschoold was en in bezit van relevante certificaten?quote:Op woensdag 24 februari 2016 18:46 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dat ligt er aan, had deze jongen een cursus gevolgd om de hoogwerker te bedienen? had hij zijn VCA enz... verder, als ik naar de bovenstaande foto kijk dan is het inderdaad zo dat de jongen die de hoogwerker bediende (even aannemend dat hij niet een hulpje was van Kees of Jan) schuldig is door nalatigheid.
Met een uitgeschoven mast moet je namelijk niet gaan rijden, ten eerste gaat dat heel langzaam, ten tweede is het gewoon dom en onbezonnen.
Klopt, vandaar 'Dat ligt er aan'quote:Op woensdag 24 februari 2016 18:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan, maar het is toch de plicht van de werkgever om te controleren in hoeverre deze knaap geschoold was en in bezit van relevante certificaten?
Hoe dan ook is het vanuit de Arbowet de verplichting van de werkgever om een risicoinventarisatie en -evaluatie te doen op het uit te voeren werk. Daar had vanzelf uit moeten komen dat er met een retetraag ding een spoorweg overgestoken moet worden.quote:Op woensdag 24 februari 2016 18:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan, maar het is toch de plicht van de werkgever om te controleren in hoeverre deze knaap geschoold was en in bezit van relevante certificaten?
Waarom denk je dat je daar vanuit mag gaan?quote:Op woensdag 24 februari 2016 17:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je mag er ten slotte vanuit gaan dat het tenminste 5 minuten duurt alvorens de seinen weer op rood gaan. 5 minuten wachten komt neer op 83 meter rijden, ruimschoots dus.
Gevoelsmatig, we kennen allemaal de gebruikelijke dienstregelingen.quote:Op woensdag 24 februari 2016 19:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Waarom denk je dat je daar vanuit mag gaan?
Ik zou er maar niet vanuit gaan. Maar goed, daar hebben we het hier gisteren al over gehad.quote:Op woensdag 24 februari 2016 20:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Gevoelsmatig, we kennen allemaal de gebruikelijke dienstregelingen.
quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Er rijden ook nog onregelmatig goederentreinen, locs, meettreinen, werktreinen, leegmatritten, etc. Soms worden er treinen opgeheven en soms extra treinen ingelegd.
Die hoogwerker was volgens mij particulier gehuurd.quote:Op woensdag 24 februari 2016 18:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan, maar het is toch de plicht van de werkgever om te controleren in hoeverre deze knaap geschoold was en in bezit van relevante certificaten?
De treinen kunnen uit beide richting toch op een minuut van elkaar daar kruisen? Of het nu een stoptrein met stoptrein of IC met stoptrein of goederentrein, etc is.quote:Op woensdag 24 februari 2016 20:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Gevoelsmatig, we kennen allemaal de gebruikelijke dienstregelingen.
Sterker nog: twee treinen die achter elkaar aan rijden, kunnen (afhankelijk van de snelheid en de afstand tussen twee seinen) op twee minuten afstand of zelfs minder van elkaar zitten, ook op veel enkelsporige baanvakken. Daar ga je dan met je gevoelsmatig denken. Ik ken gevallen van mensen die het spoor overstaken op basis van hun vermeende kennis van de dienstregeling en het niet konden navertellen.quote:Op woensdag 24 februari 2016 22:21 schreef DuTank het volgende:
[..]
De treinen kunnen uit beide richting toch op een minuut van elkaar daar kruisen? Of het nu een stoptrein met stoptrein of IC met stoptrein of goederentrein, etc is.
Had het al gehoord van mijn zwager, die mopperde ook dat zijn verlof ingetrokken was voor het weekend.quote:Op donderdag 25 februari 2016 14:21 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Het boodschappenlijstje voor Dalfsen:
- 2 bovenleidingportalen plus fundering
- 1 AHOB
- schone grond
- twee maal 180 m spoorstaaf
- 300 dwarsliggers
- 300 meter bovenleiding
- 1 hoogspanningskast
http://www.prorail.nl/nieuws/herstel-spoor-dalfsen-in-volle-gang
Met materiële schade heb je hier gelijk in, maar voor dood door schuld kun je slecht zijn baas in de bak zetten.quote:Op woensdag 24 februari 2016 17:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
In de regel wordt zelden de werknemer aansprakelijk gesteld.
Hoezo?quote:Op woensdag 24 februari 2016 21:07 schreef Physsic het volgende:
[..]
Die hoogwerker was volgens mij particulier gehuurd.
Dat is wat ik begreep.quote:
We hebben de volgende te pakkenquote:Op woensdag 24 februari 2016 17:59 schreef phpmystyle het volgende:
Anyway, bij roekeloosheid stel ik mij toch iets anders voor dan met een trage kraan een overgang passeren nadat de seinen gedoofd waren. Je mag er ten slotte vanuit gaan dat het tenminste 5 minuten duurt alvorens de seinen weer op rood gaan. 5 minuten wachten komt neer op 83 meter rijden, ruimschoots dus.
Iets gemist?quote:Op donderdag 25 februari 2016 21:21 schreef hottentot het volgende:
[..]
We hebben de volgende te pakken
Je vijf minutenquote:
Klopt, ik ben ook niet zo in het strafrecht thuis. Maar dood door schuld krijg je toch ook als je onder normale omstandigheden iemand onder de auto krijgt terwijl de persoon die aangereden wordt zelf fout was?quote:Op donderdag 25 februari 2016 20:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Met materiële schade heb je hier gelijk in, maar voor dood door schuld kun je slecht zijn baas in de bak zetten.
Ja ik weet dat het niet geheel rationeel is, maar gevoelsmatig mag je daar toch vanuit gaan?quote:
Gevoelsmatig moet je ervan uitgaan dat als je zo langzaam over het spoor gaat dat je beter op 2km aan weerszijden iemand met een porto neerzet. Ik heb ook wel voor het spoor gestaan dat de bomen omhoog gingen maar de bellen gingen bijna onmiddelijk weer. Zou je toch mooi dood zijn als je er langzaam overheen wil kruipen.quote:Op donderdag 25 februari 2016 21:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja ik weet dat het niet geheel rationeel is, maar gevoelsmatig mag je daar toch vanuit gaan?
Dood door schuld krijg je als je schuld hebt aan de dood, als iemand onder je auto rent is daar meestal geen sprake van.quote:Op donderdag 25 februari 2016 21:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt, ik ben ook niet zo in het strafrecht thuis. Maar dood door schuld krijg je toch ook als je onder normale omstandigheden iemand onder de auto krijgt terwijl de persoon die aangereden wordt zelf fout was?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |