abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_160090337

In december 2007 startte hét interviewprogramma voor studenten: College Tour! Drie- tot negenhonderd studenten interviewen samen met presentator Twan Huys een grootheid uit binnen- of buitenland.

Het idee voor het programma ontstond in de Verenigde Staten waar Twan Huys als Amerika-correspondent tijdens de presidentsverkiezingen de townhall meetings bezocht. Bijeenkomsten in sportzalen en gemeentehuizen waar burgers de mogelijkheid krijgen om de presidentskandidaten het vuur na aan de schenen te leggen met alledaagse vragen. Twan Huys haalde dit concept naar Nederland. Een zaal vol nieuwsgierige studenten, één topgast en een presentator: College Tour was geboren!

De volgende mensen zijn al te gast geweest in College Tour:

Hans Teeuwen
Jan Jaap van der Wal
Joop van den Ende
Neelie Kroes
Gerard Spong
Madeleine Albright
Johan Cruijff
Nick Leeson
John Malkovich
Peter van Uhm
Jesse Jackson
Rem Koolhaas
Wouter Bos
Dalai Lama
Prinses Irene
Steve Ballmer
Harry Mulisch
Ayaan Hirsi Ali
Jan Peter Balkenende
Dries van Agt en...
Doutzen Kroes
Louis van Gaal
Bram Moszkowicz
Maxime Verhagen
Alain Ducasse
Linda de Mol
Youp van 't Hek
Seth Meyers
Richard Branson
Mark Rutte
Matthijs van Nieuwkerk

College Tour is spraakmakend. Dit is onder andere te danken aan de spraakmakende gasten die in het programma geïnterviewd worden maar toch vooral aan de studenten. De vragen die studenten weten en durven te stellen blijken bij elke gast interessante antwoorden op te leveren die regelmatig het nieuws halen. Zo begon de aanzet voor het Wilders-proces in de uitzending van College Tour waar topadvocaat Spong te gast was. Na doorvragen van de studenten in de zaal besloot Spong om 30 studenten pro-deo bij te staan in een rechtzaak tegen Wilders.

Een krantenkop na de uitzending met Louis van Gaal luidde: ‘Van Gaal nooit meer terug naar Ajax’. Dit naar aanleiding van de vraag van een student of Van Gaal toch alstublieft terug zou willen keren bij Ajax om de club te redden.



Tijdens de opname met topadvocaat Bram Moszkowicz ontstond een ongebruikelijke situatie; Moszkowicz wilde niet dat beelden van hem en zijn toenmalige cliënt, Desi Bouterse, werden vertoond. Vijfhonderd studenten zagen van heel dichtbij een harde onderhandeling tussen presentator en gast.

Aflevering terugzien? Ze zijn bijna allemaal te bekijken op Uitzending Gemist!

OP door WebHawkjuh, bron: http://collegetour.ntr.nl
pi_160090559
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 12:55 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

De kracht van Daan is juist netwerken en innovaties inzetten. Slimme koppen bij elkaar brengen en maatschappelijke problemen oplossen.
Hij zegt toch ook zelf dat hij geen verstand heeft van Smogfilters?
De professor zei dat hij zelf 16 jaar aan het ultrafijnstofreductiesysteem gewerkt had, maar dat Daan het had geponeerd in de mediawereld als zijn uitvinding. Hij doet het in de setting van formules maken en dingen uitrekenen. Terwijl Daan dat absoluut niet kan.




quote:
Bob zegt dat die smogtoren al lang bestaat, waarom ligt die innovatie dan zo lang op de plank?
Waarom niet inzetten voor de maatschappij? Best asociaal van de professor...

Professor Bob zou juist trots moeten zijn op de samenwerking, tip voor Daan, noem de Smogtoren voortaan Bob-toren.
Wie is hier nu de narcist?
Ursem zei ook dat de toren helemaal niet de ideale manier is om de problemen met fijnstof op te lossen, andere manieren zijn veel effectiever, maar in de publieksperceptie is de toren natuurlijk een mooi beeld.

Neem dit nieuwsartikel over de smogtower met een interview van Daan Roosegaarde: http://nos.nl/op3/artikel(...)-smogvrij-maken.html

quote:
Hoe je van smog een accessoire maakt? "Van Gogh gebruikte verf voor zijn kunstwerken, wij fijnstof. 42 procent van de smog bestaat namelijk uit koolstof. Ik ben een zoon van een wiskundeleraar. Daarom wist ik dat koolstof onder hoge druk kristalliseert en een diamantachtige structuur krijgt. Zo ontstaan de sieraden."
Daan noemt zich een zoon van een wiskundeleraar, dat impliceert dat hij met wiskunde bezig is, terwijl het technische deel van de toren door TU Delft gedaan is.

quote:
Ook bedacht hij een dansvloer die door een losgaande menigte elektriciteit kan opwekken. Zijn creaties noemt hij 'technopoëzie'. Techniek en creativiteit gebruiken om de wereld mooier, slimmer en leuker te maken.
Zoals van Ursem zegt, de dancefloor is niet gemaakt door Roosegaarde, maar hij heeft er wel een prachtige vorm aan gegeven.

quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 13:16 schreef Loekie1 het volgende:
http://vance.nl/hoe-colle(...)llemaal-tekort-deed/

Ik denk dat ze bij Collegetour achteraf beseften dat ze een scheve schaats gereden hebben, daarom komen ze meteen met een verklaring.
Daan Roosegaarde zal achteraf spijt hebben dat ie niet anders heeft gereageerd. Maar het is wel begrijpelijk, hij had het niet zien aankomen. Collegetour had hem van tevoren moeten waarschuwen dat ze zeer kritische vragen gingen stellen en ook niet al te complimenteuze filmpjes zouden laten zien. Dan had hij kunnen zeggen: oké, gaan we op die toer, dan doe ik het niet. Of: oké, ik zal me erop voorbereiden.
Welke zeer kritische vragen zijn dan gesteld?

De filmpjes waren wel enigszins kritisch, maar als het de ervaring van Filemon en Ursem is dat hij een goede kunstenaar is, maar wel met de eer van andermans werk gaat strijken, dan moet dat toch gezegd kunnen worden? Daan kreeg uitgebreid de mogelijkheid om te reageren.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 21-02-2016 14:05:13 ]
pi_160090801
quote:
De filmpjes waren wel enigszins kritisch, maar als het de ervaring van Filemon en Ursem is dat hij een goede kunstenaar is, maar wel met de eer van andermans werk gaat strijken, dan moet dat toch gezegd kunnen worden? Daan kreeg uitgebreid de mogelijkheid om te reageren.
Dit had niets meer met een college geven te maken. Hij heeft het gewoon niet zien aankomen. Het leek wel een aflevering van bananasplit.
pi_160091039
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 14:05 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Dit had niets meer met een college geven te maken. Hij heeft het gewoon niet zien aankomen. Het leek wel een aflevering van bananasplit.
Het tegengestelde is waar. Het idee achter dat hele programma is dat er in een gesimuleerde academische setting meer kritische en meer diepgaande vragen gesteld kunnen worden. Opdat de studenten die aanwezig zijn op hun eigen manier het succes van de bevraagde kunnen emuleren. Dat hij zo veel moeite heeft met het inzicht geven in het proces dat tot zijn succes heeft geleid toont alleen maar aan dat hij de volwassenheid niet heeft om daar te zitten en een college te geven.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_160092136
In een willekeurige collegezaal op de universiteit moet je het ook niet proberen om kritische vragen te stellen aan een professor. Dat wordt zelden tot nooit gewaardeerd. En daarom doet bijna niemand het ook.
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_160093212
Ik denk dat Daan er zat met de verwachting dat het op Zomergasten zou lijken: beetje samen filosoferen over de wereld, met Daan als expert en pionier in het verhaal. En toen werd het ineens kritisch. Of zoals Daan het verwoordde: zijn oprechtheid werd bevraagd. Ja, dat is een kant die in Zomergasten niet aan bod komt... Weet ook niet of ik het hier wel terecht vond, maar duidelijk was dat er verschillende verwachtingen over de insteek van het interview waren.
Somebody that I used to know
pi_160093277
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 14:53 schreef W00fer het volgende:
In een willekeurige collegezaal op de universiteit moet je het ook niet proberen om kritische vragen te stellen aan een professor. Dat wordt zelden tot nooit gewaardeerd. En daarom doet bijna niemand het ook.
Mwah, dat kan nog wel. Maar als je met die kritische vragen de autoriteit van de professor ondermijnt, tja...
Somebody that I used to know
pi_160093563
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 14:14 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

Het tegengestelde is waar. Het idee achter dat hele programma is dat er in een gesimuleerde academische setting meer kritische en meer diepgaande vragen gesteld kunnen worden. Opdat de studenten die aanwezig zijn op hun eigen manier het succes van de bevraagde kunnen emuleren. Dat hij zo veel moeite heeft met het inzicht geven in het proces dat tot zijn succes heeft geleid toont alleen maar aan dat hij de volwassenheid niet heeft om daar te zitten en een college te geven.
Gaat collegegeven over succes? Over hoe je zoveel mogelijk geld kunt verdienen in de toekomst?
Dit ging totaal niet over de inhoud.
Hier zijn een paar programmamakers bezig geweest die een appeltje met Roosegaarde te schillen hadden en de vraag is wie hier nu de echte narcisten zijn.
  † In Memoriam † zondag 21 februari 2016 @ 16:11:10 #9
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_160094423
Dit gaat een beetje richting complot-denken. Alsof de man met voorbedachte rade is uitgenodigd voor een afrekening. Zou het zó ver gaan?
Of hebben de programma-makers het gewoon een beetje onhandig aangepakt?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zondag 21 februari 2016 @ 16:57:02 #10
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_160095504
Ik begrijp zijn frustratie wel. Het programma ging naar mijn mening teveel de nadruk leggen op wat hij en zijn werk niet is, om een soort stelling te ontkrachten die niemand expliciet inneemt. Dat komt zeikerig over. De toon van een dergelijk programma zou m.i. veel meer ontdekkend moeten zijn: wie is hij, waar ligt zijn toegevoegde waarde en wat is zijn rol in het grotere geheel?

Het doet me heel erg denken aan mensen die zeggen dat Apple de iPhone alleen maar van anderen had gekopieerd en niks zelf heeft bedacht.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_160096009
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 15:39 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Gaat collegegeven over succes? Over hoe je zoveel mogelijk geld kunt verdienen in de toekomst?
Dit ging totaal niet over de inhoud.
Hier zijn een paar programmamakers bezig geweest die een appeltje met Roosegaarde te schillen hadden en de vraag is wie hier nu de echte narcisten zijn.
Het ging duidelijk wel over zijn werk en over zijn successen.

Waar haal je het in hemelsnaam vandaan dat de programma makers een appeltje met Roosegaarde te schillen hebben. Je komt echt vrij dom en subjectief over.

Jij wilde blijkbaar een grote kritiekloze lofzang, waar Roosegaarde op het schilt gehezen zou worden en iedereen hem zou aanbidden.

Gelukkig gebeurde dat niet.

Het is niet meer dan terecht dat hij ook geconfronteerd wordt met kritiek, en het is zeer zwak van Roosegaarde dat hij daar niet mee om kan gaan. Door weg te lopen geeft hij juist impliciet aan dat er op z'n minst een grote kern van waarheid in de kritiek zit.

Ik kan de domheid niet bevatten die nodig is om het keer op keer voor hem op te nemen, zoals jij doet.
pi_160096716
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 17:16 schreef Bonzi_Buddy het volgende:

[..]

Het ging duidelijk wel over zijn werk en over zijn successen.

Waar haal je het in hemelsnaam vandaan dat de programma makers een appeltje met Roosegaarde te schillen hebben. Je komt echt vrij dom en subjectief over.

Jij wilde blijkbaar een grote kritiekloze lofzang, waar Roosegaarde op het schilt gehezen zou worden en iedereen hem zou aanbidden.

Gelukkig gebeurde dat niet.

Het is niet meer dan terecht dat hij ook geconfronteerd wordt met kritiek, en het is zeer zwak van Roosegaarde dat hij daar niet mee om kan gaan. Door weg te lopen geeft hij juist impliciet aan dat er op z'n minst een grote kern van waarheid in de kritiek zit.

Ik kan de domheid niet bevatten die nodig is om het keer op keer voor hem op te nemen, zoals jij doet.
Wat hebben we nu geleerd van dit college? Helemaal niks. Alleen wat gezeik gehoord.
Maar ja, sinds Hirsi Ali weet ik dat dit zo gaat in Nederland. Schande.
pi_160097523
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 17:41 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Wat hebben we nu geleerd van dit college? Helemaal niks. Alleen wat gezeik gehoord.
.
wat heb je geleerd van John Cleese, Holleeder, of Herman van Veen?
pi_160098093
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 16:57 schreef TC03 het volgende:

Het doet me heel erg denken aan mensen die zeggen dat Apple de iPhone alleen maar van anderen had gekopieerd en niks zelf heeft bedacht.
Mij doet het een beetje denken aan de genen die denken dat Steve Jobs de MAC heeft bedacht of Thomas Edison de gloeilamp.
“An interesting thing is a good thing.”
  zondag 21 februari 2016 @ 18:33:41 #15
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_160098136
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 18:32 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

Mij doet het een beetje denken aan de genen die denken dat Steve Jobs de MAC heeft bedacht of Thomas Edison de gloeilamp.
Iets bedenken is één ding, maar iets realiseren is een tweede. Dat is ook waar deels de discussie over ging, wanneer is iets nieuw?
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_160098670
Daar zou je toch ook als zelfbenoemde 'uitvinder' over moeten kunnen praten zonder boos weg te lopen als iemand dat onderwerp aansnijdt?
“An interesting thing is a good thing.”
pi_160098676
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 14:14 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

Het tegengestelde is waar. Het idee achter dat hele programma is dat er in een gesimuleerde academische setting meer kritische en meer diepgaande vragen gesteld kunnen worden. Opdat de studenten die aanwezig zijn op hun eigen manier het succes van de bevraagde kunnen emuleren. Dat hij zo veel moeite heeft met het inzicht geven in het proces dat tot zijn succes heeft geleid toont alleen maar aan dat hij de volwassenheid niet heeft om daar te zitten en een college te geven.
Weet jij wel over wie het gaat? :?

Hij was ook vorig jaar bij Ivo Niehe, toe werd in Jip en Janneke taal uitlegt wat Daan doet en hoe.
pi_160098712
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 14:53 schreef W00fer het volgende:
In een willekeurige collegezaal op de universiteit moet je het ook niet proberen om kritische vragen te stellen aan een professor. Dat wordt zelden tot nooit gewaardeerd. En daarom doet bijna niemand het ook.
Die muts met haar vraag was imo ingehuurd door College tour, toen Daan een tegenvraag stelde, stond met haar mond vol tanden te kijken. Meisje wist niet eens waarover het ging.
  zondag 21 februari 2016 @ 18:54:51 #19
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_160098842
quote:
5s.gif Op zondag 21 februari 2016 18:49 schreef Repelsteeltju het volgende:
Daar zou je toch ook als zelfbenoemde 'uitvinder' over moeten kunnen praten zonder boos weg te lopen als iemand dat onderwerp aansnijdt?
Dat kan natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat je enigszins geïrriteerd bent als de insteek bij voorbaat negatief is i.p.v. opbouwend.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_160098956
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 17:41 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Wat hebben we nu geleerd van dit college? Helemaal niks. Alleen wat gezeik gehoord.
Maar ja, sinds Hirsi Ali weet ik dat dit zo gaat in Nederland. Schande.
Ben het helemaal met je eens!

Professor Bob heeft blijkbaar nog meer geweldige uitvindingen gedaan, helaas heeft die man niet de kundigheid om deze tot nuttige maatschappelijke projecten om te zetten. Die kunst beheerst Daan wel.

Dus Bob heeft een Daan nodig en Daan de Bobs van deze wereld.
Daan doet er wel verstandig aan de volgende keer zo'n toren een "Bob-toren" te noemen.
pi_160099283
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 18:58 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ben het helemaal met je eens!

Professor Bob heeft blijkbaar nog meer geweldige uitvindingen gedaan, helaas heeft die man niet de kundigheid om deze tot nuttige maatschappelijke projecten om te zetten. Die kunst beheerst Daan wel.

Dus Bob heeft een Daan nodig en Daan de Bobs van deze wereld.
Daan doet er wel verstandig aan de volgende keer zo'n toren een "Bob-toren" te noemen.
Je laatste zin redt je nog een beetje.

Maar stel jij werkt ergens meer dan tien jaar aan, en een of ander kunstenaartje doet wat leuks met je uitvinding en wekt tegelijkertijd duidelijk de suggestie dat de onderliggende uitvinding ook uit zijn koker komt.

Dan heb je toch genoeg rede om daar van over de zijk te zijn, en heeft college tour toch genoeg rede om dat aan Roosegaarde voor te leggen.
  zondag 21 februari 2016 @ 19:14:37 #22
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_160099393
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 19:10 schreef Bonzi_Buddy het volgende:

[..]

Je laatste zin redt je nog een beetje.

Maar stel jij werkt ergens meer dan tien jaar aan, en een of ander kunstenaartje doet wat leuks met je uitvinding en wekt tegelijkertijd duidelijk de suggestie dat de onderliggende uitvinding ook uit zijn koker komt.

Dan heb je toch genoeg rede om daar van over de zijk te zijn, en heeft college tour toch genoeg rede om dat aan Roosegaarde voor te leggen.
Ten eerste is jouw mate van dyslexie indrukwekkend.

Ten tweede trap jij met twee benen in de tendens die door College Tour is gezet. "Een of ander kunstenaartje doet wat leuks met je uitvinding". Hij geeft zelf in het programma aan er twee jaar lang hard aan gewerkt te hebben met een heel team, dat klinkt wel als iets meer werk dan zoals jij het verwoordt. Het probleem is echter dat de focus in het programma daar niet op lag, daarom weten we nu beide niet wat hij precies gedaan heeft op basis van die uitzending. Nee, de focus ging meteen over het "opeisen van credits van andermans werk". Dat is een beetje raar als je iemand te gast hebt, het lijkt me logischer om eerst te informeren wat hij gedaan heeft en hoe zich dat verhoudt tot het wetenschappelijke werk van anderen, maar daar hadden ze bij CT om de één of andere reden geen zin in. Ze kozen meteen voor de aanval en dwongen hem om zichzelf te moeten gaan verdedigen.

[ Bericht 1% gewijzigd door TC03 op 21-02-2016 19:26:24 ]
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_160099655
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 19:14 schreef TC03 het volgende:

[..]

Ten eerste is jouw mate van dyslexie indrukwekkend.

Ten tweede trap jij met twee benen in de tendens die door College Tour is gezet. "Een of ander kunstenaartje doet wat leuks met je uitvinding". Hij geeft zelf in het programma aan er twee jaar lang hard aan gewerkt te hebben met een heel team, dat klinkt wel als iets meer werk dan zoals jij het verwordt. Het probleem is echter dat de focus in het programma daar niet op lag, daarom weten we nu beide niet wat hij precies gedaan heeft op basis van die uitzending. Nee, de focus ging meteen over het "opeisen van credits van andermans werk". Dat is een beetje raar als je iemand te gast hebt, het lijkt me logischer om eerst te informeren wat hij gedaan heeft en hoe zich dat verhoudt tot het wetenschappelijke werk van anderen, maar daar hadden ze bij CT om de één of andere reden geen zin in. Ze kozen meteen voor de aanval en dwongen hem om zichzelf te moeten gaan verdedigen.
Twee jaar ergens aan werken is een excuus om met iemands uitvinding aan de haal te gaan? Een drogreden eerste klas.
Verder ging het wel degelijk over zijn "uitvindingen" echter zorgde hij er juist zelf voor dat de nadruk kwam te liggen op het negatieve. Hij had gewoon een kort statement kunnen maken, en dan kon het programma daarna gewoon weer verder gaan. Hij blies het zelf juist extra op.

En laat ik op die ad hominem opmerking verder maar niet ingaan, dat maakte je betoog nog zieliger.
  zondag 21 februari 2016 @ 19:25:51 #24
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_160099675
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 19:24 schreef Bonzi_Buddy het volgende:

[..]

Twee jaar ergens aan werken is een excuus om met iemands uitvinding aan de haal te gaan? Een drogreden eerste klas.
Verder ging het wel degelijk over zijn "uitvindingen" echter zorgde hij er juist zelf voor dat de nadruk kwam te liggen op het negatieve. Hij had gewoon een kort statement kunnen maken, en dan kon het programma daarna gewoon weer verder gaan. Hij blies het zelf juist extra op.

En laat ik op die ad hominem opmerking verder maar niet ingaan, dat maakte je betoog nog zieliger.
Definieer "aan de haal gaan"?
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_160099776
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 19:25 schreef TC03 het volgende:

[..]

Definieer "aan de haal gaan"?
Sterk de suggestie wekken dat hij het allemaal zelf heeft bedacht.
pi_160099936
Dan hadden ze die meneer Bob moeten uitnodigen voor collegetour. Probleem: niemand kent hem.
De mensen die negatief waren in die filmpjes, krijgen nu problemen, worden daarop aangesproken. Dat is Collegetour kwalijk te nemen. Stel iemand laat zich alleen maar negatief uit. Misschien depressief, ruzie met vrouw of vriendin, maar dan zend je dat niet zo uit. Maar grote kans dat het uit zijn verband is getrokken.

[ Bericht 27% gewijzigd door Loekie1 op 21-02-2016 19:42:19 ]
  zondag 21 februari 2016 @ 19:47:15 #27
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_160100133
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 19:30 schreef Bonzi_Buddy het volgende:

[..]

Sterk de suggestie wekken dat hij het allemaal zelf heeft bedacht.
Ik weet niet of hij die suggestie wekt. Feit is dat die toren bij zijn studio staat, en nergens anders. Dat ding komt daar niet vanzelf.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_160100307
Hij zal best naast zijn schoenen lopen want over de hele wereld wordt er aan hem getrokken. Maar dit was echt laag bij de gronds, Twan Huys met zijn valse vragen en met een geveinsd lief lachje. Als er één niet deugt, is het Twan Huys, maar daar moet je helemaal niet over beginnen want wie deugt er nou helemaal.
pi_160100478
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 19:10 schreef Bonzi_Buddy het volgende:

[..]

Je laatste zin redt je nog een beetje.

Maar stel jij werkt ergens meer dan tien jaar aan, en een of ander kunstenaartje doet wat leuks met je uitvinding en wekt tegelijkertijd duidelijk de suggestie dat de onderliggende uitvinding ook uit zijn koker komt.

Dan heb je toch genoeg rede om daar van over de zijk te zijn, en heeft college tour toch genoeg rede om dat aan Roosegaarde voor te leggen.
Daar zijn programma´s als Nieuwsuur en tegenlicht toch voor?
Zo scherp was Twan ook niet bij Holleeder...
pi_160100612
meneer Twan heeft z'n eigen formule, welke al vanaf het 2e seizoen discutabel en non informatief was in de uitzending met meneer Daan een fijne doodsteek gegeven :Y
...
pi_160100704
Ik denk dat meneer Twan zelf helemaal niet doorheeft hoe bevooroordeeld hij te werk gaat, en dat heeft weer te maken met de enorme zelfoverschatting van de gutmensch die denkt te weten dat de misdadiger eigenlijk een lieve jongen is die in zijn jeugd enzovoort en de dalai lama iemand die je de voeten moet likken en een groot kunstenaar die wereldberoemd aan het worden is, die moet gevloerd. Zoals het in linkse journalistieke kringen gewoon is te denken. Heel voorspelbaar.
pi_160100721
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 19:14 schreef TC03 het volgende:

[..]

Ten eerste is jouw mate van dyslexie indrukwekkend.

Ten tweede trap jij met twee benen in de tendens die door College Tour is gezet. "Een of ander kunstenaartje doet wat leuks met je uitvinding". Hij geeft zelf in het programma aan er twee jaar lang hard aan gewerkt te hebben met een heel team, dat klinkt wel als iets meer werk dan zoals jij het verwoordt. Het probleem is echter dat de focus in het programma daar niet op lag, daarom weten we nu beide niet wat hij precies gedaan heeft op basis van die uitzending. Nee, de focus ging meteen over het "opeisen van credits van andermans werk". Dat is een beetje raar als je iemand te gast hebt, het lijkt me logischer om eerst te informeren wat hij gedaan heeft en hoe zich dat verhoudt tot het wetenschappelijke werk van anderen, maar daar hadden ze bij CT om de één of andere reden geen zin in. Ze kozen meteen voor de aanval en dwongen hem om zichzelf te moeten gaan verdedigen.
Vanaf de eerste minuut inderdaad, het eerste onderdeel van het gesprek was al aanvallend omdat Daan niet zou hebben gewild dat ze een interview met familieleden zouden opnemen.
Daar mocht hij ook even tekst en uitleg over gaan geven.

Zakelijk en prive gescheiden houden is blijkbaar niet gewenst bij CT.

En over het te gast hebben, zij waren met het programma op bezoek bij zijn studio Roosegaarde in Rotterdam.
pi_160100807
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 19:30 schreef Bonzi_Buddy het volgende:

[..]

Sterk de suggestie wekken dat hij het allemaal zelf heeft bedacht.
Dat idee had ik helemaal niet. Hij geeft meermaals toe dat hij bestaande technieken gebruikt om zijn kunstwerken/projecten te realiseren en dat hij de technische kant overlaat aan experts. Overigens kende ik hem voor deze interview niet dus als hij in andere media-uitlatingen dat heeft beweerd dan moet Twan die fragmenten ook laten zien.
pi_160100813
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 19:47 schreef TC03 het volgende:

[..]

Ik weet niet of hij die suggestie wekt. Feit is dat die toren bij zijn studio staat, en nergens anders. Dat ding komt daar niet vanzelf.
Project was toch tot stand gekomen nadat Peking oa hem had uitgenodigd om mee te sparren over het smogprobleem in de stad? Hij legt de samenwerkingsverbanden en het project duidelijk uit bij Ivo Niehe.
pi_160100994
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 19:55 schreef Loekie1 het volgende:
Hij zal best naast zijn schoenen lopen want over de hele wereld wordt er aan hem getrokken. Maar dit was echt laag bij de gronds, Twan Huys met zijn valse vragen en met een geveinsd lief lachje. Als er één niet deugt, is het Twan Huys, maar daar moet je helemaal niet over beginnen want wie deugt er nou helemaal.
met zijn Nederlandse Correspondents Dinner :r
pi_160106031
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 15:30 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Mwah, dat kan nog wel. Maar als je met die kritische vragen de autoriteit van de professor ondermijnt, tja...
Autoriteit autoriteit. Die mensen worden betaald om je wat te leren. Als ze niet tegen kritische vragen kunnen, kunnen ze beter in Noord Korea gaan doceren. Ik heb dat nooit begrepen. Ik stel gewoon netjes een vraag en ja die is wat kritischer dan gebruikelijk. Liever dat dan het Whatsappende volk wat de helft van de tijd er niet bij is.

Overigens is het opvallend dat er een interview is met Twan Huys in het Volkskrant magazine en erna met Daan Roosegaarde, voor de geïnteresseerden.

[ Bericht 4% gewijzigd door W00fer op 21-02-2016 23:08:32 ]
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_160107673
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 18:50 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Die muts met haar vraag was imo ingehuurd door College tour, toen Daan een tegenvraag stelde, stond met haar mond vol tanden te kijken. Meisje wist niet eens waarover het ging.
Met haar Philips Innovation Award op zak zou je toch meer verwachten inderdaad.
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_160107757
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 22:40 schreef W00fer het volgende:

[..]

Overigens is het opvallend dat er een interview is met Twan Huys in het Volkskrant magazine en erna met Daan Roosegaarde, voor de geïnteresseerden.
Bedankt voor de tip!
  † In Memoriam † maandag 22 februari 2016 @ 06:49:58 #39
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_160110725
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 20:22 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

met zijn Nederlandse Correspondents Dinner :r
Dat was toch wel een leuk initiatief of mag zoiets niet in Nederland? :?
Verder eens met je kritiek op Twan en vooral het programma CT.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_160111248
quote:
99s.gif Op maandag 22 februari 2016 06:49 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Dat was toch wel een leuk initiatief of mag zoiets niet in Nederland? :?
Verder eens met je kritiek op Twan en vooral het programma CT.
Van mij mag alles, ik vond het een freakshow.
pi_160138379
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  dinsdag 23 februari 2016 @ 08:02:49 #42
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_160138434
quote:
Ja, dat vat het wel samen.
Ten percent faster with a sturdier frame
  dinsdag 23 februari 2016 @ 08:41:50 #43
386897 Marcomacro
Nooit meer slapen
pi_160138736
Bob heeft een baan aan de TU. Wordt voor zijn 9-5 werkdagen goed betaald en doet het werk dat van hem wordt verwacht. Hij borduurt daarbij voort op waar zijn voorgangers zijn gebleven.. In zijn vakgebied zijn (erg) veel prijzen en nominaties. Als hij er geen op zijn naam heeft staan is dat Bob zelf aan te rekenen. Daan Roosegaarde daarvan de schuld geven is onjuist.
Het leek een raar geknipt filmpje maar als Bob er werkelijk zo in staat, heb ik liever een ander die van mijn geld een vaste aanstelling krijgt en studenten met ideeen begeleidt. (Ps als er ergens ideeen van studenten worden geclaimd door hun begeleiders is het wel aan de Universiteit)

Daan Roosegaarde formuleert zijn eigen opdracht en ontwikkelt daarop een antwoord voor eigen risico. De opdracht die hij formuleert komt voort uit zijn affiniteit met techniek, vormgeving, stedenbouw, ruimtevaart, medemensen, het heelal en nog andere affiniteiten. Voor het antwoord laat hij zich inspireren door de ideeen waar hij zelf op komt door de ideeen of uitvindingen van anderen te doorgronden. Kennis van techniek is daar ook voor nodig. Niet de kleinste details. Het ontwikkelen voor eigen risico komt voort uit dat er ook geld verdiend moet worden om zelf te leven of een gezin of anderen van hem afhankelijken.

Wat ik dapper vind van Daan is dat hij aan zijn visie vasthoudt. Verder vind ik zijn kracht om voor zijn eigen rekening en risico een idee te realiseren dat hij krijgt door zaken die voor iets heel anders zijn ontwikkeld heel waardevol.
Ik vond dat Daan in collegetour kwetsbaar en persoonlijk was in tegenstelling tot Twan Huys (en vaak ook zijn gasten) die volkomen dichtgetimmerd ten ijs kwam (kwamen).
Ronduit teleurstellend vind ik dat het niet over het werk van Daan ging. Niet over het proces van jezelf een opdracht stellen. Uitwerken van schets naar plan. Mogelijkheden in de ontwikkeling bekijken. Planning, projectmanagement, samenwerking van alle partijen. Geldschieters. De smogtoren is gefinancierd door crowdfunding met een interessante tegenprestatie. (Of Bob een financiering zou kunnen rondkrijgen naast zijn 9-5 baan, vraag ik mij af.)

Kortom wat een enorme gemiste kans!

[ Bericht 0% gewijzigd door Marcomacro op 23-02-2016 08:48:24 ]
pi_160142644
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 08:41 schreef Marcomacro het volgende:
Als er ergens ideeen van studenten worden geclaimd door hun begeleiders is het wel aan de Universiteit)
Vooral dit.

Om nou in diverse krantenartikelen te melden dat er "karaktermoord" is gepleegd na één kritisch interview vind ik echt :')
Kan die man niet tegen een stootje? Komop zeg. Net alsof zijn hele carriere afhangt van één tv show van 45 min.

"'Vernieuwend', 'innovatief', 'briljant', 'een meedenker', 'inspirerend', 'verrassend', het zijn zomaar enkele meningen van het publiek en de panelleden bij de verkiezing voor Kunstenaar van het Jaar 2016. Het staat in schril contrast met wat we horen in de uitzending van College Tour: 'Knappe marketing', 'societyfiguur', 'totaal monomaan', 'een ongelofelijke narcist', 'ik hoop dat zijn werk niet onder zijn bekendheid gaat leiden'."

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Vergeet niet dat veel van die wedstrijden een bedenkelijke statuur hebben. Ik bedoel ik kan de plaatselijke huis aan huis krant ook wel inspirerend noemen :')
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_160143282
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 08:41 schreef Marcomacro het volgende:
Ronduit teleurstellend vind ik dat het niet over het werk van Daan ging. Niet over het proces van jezelf een opdracht stellen. Uitwerken van schets naar plan. Mogelijkheden in de ontwikkeling bekijken. Planning, projectmanagement, samenwerking van alle partijen. Geldschieters. De smogtoren is gefinancierd door crowdfunding met een interessante tegenprestatie.
Eens, maar dat lag aan beide mannen. Er was dat filmpje over de Afsluitdijk. Twan vroeg daarna hoe de Afsluitdijk er dan uit zou gaan zien, dat 'saaie ding'. Daan ging er niet op in. Die zei alleen dat het helemaal geen saai ding is, juist prachtig. Twan vroeg nog een keer; wat ga je er dan aan toevoegen? Daan was echter nog bezig om uit te leggen waarom die dijk zo mooi is en reageerde niet op de vraag. En dat was dat. Einde van het onderwerp, wie had er nog een vraag in het publiek?

Dus Daan had best iets kunnen vertellen over het project en Twan had er best iets meer op door mogen vragen. Uiteindelijk weet ik nu nog niks meer over dat project.

Je zag dat wel meer, die miscommunicatie. Het leek of ze elkaar totaal niet begrepen. Dat was ook al zo met de vraag naar z'n familie, het gezin waarin-ie was opgegroeid. Twan gaf aan dat ze die mensen niet hadden mogen spreken. Daan reageerde een beetje verbaasd, oh is dat zo? Ik snap dat Twan vervolgens dan toch wat vragen daarover stelde, waar Daan vervolgens helemaal niets op zei. Was het een leuk gezin? Eh, jawel... Heb je nog veel contact met ze? Jawel... Het waren nietszeggende antwoorden. Misschien was het dus toch niet de bedoeling dat erover gesproken werd?
pi_160147276
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 12:21 schreef k_man het volgende:

[..]

Eens, maar dat lag aan beide mannen. Er was dat filmpje over de Afsluitdijk. Twan vroeg daarna hoe de Afsluitdijk er dan uit zou gaan zien, dat 'saaie ding'. Daan ging er niet op in. Die zei alleen dat het helemaal geen saai ding is, juist prachtig. Twan vroeg nog een keer; wat ga je er dan aan toevoegen? Daan was echter nog bezig om uit te leggen waarom die dijk zo mooi is en reageerde niet op de vraag. En dat was dat. Einde van het onderwerp, wie had er nog een vraag in het publiek?

Dus Daan had best iets kunnen vertellen over het project en Twan had er best iets meer op door mogen vragen. Uiteindelijk weet ik nu nog niks meer over dat project.

Je zag dat wel meer, die miscommunicatie. Het leek of ze elkaar totaal niet begrepen. Dat was ook al zo met de vraag naar z'n familie, het gezin waarin-ie was opgegroeid. Twan gaf aan dat ze die mensen niet hadden mogen spreken. Daan reageerde een beetje verbaasd, oh is dat zo? Ik snap dat Twan vervolgens dan toch wat vragen daarover stelde, waar Daan vervolgens helemaal niets op zei. Was het een leuk gezin? Eh, jawel... Heb je nog veel contact met ze? Jawel... Het waren nietszeggende antwoorden. Misschien was het dus toch niet de bedoeling dat erover gesproken werd?
Misschien is dat allemaal nog confidential. Deel van de marketing van Daan?
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_160147479
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 14:56 schreef W00fer het volgende:

[..]

Misschien is dat allemaal nog confidential. Deel van de marketing van Daan?
Ja, dat kan ik me voorstellen. Dat die plannen nog niet gedeeld kunnen worden. Of dat je niet over je familie wilt praten. Maar waarom dan niet gewoon dat zeggen? Dit waren niet de enige voorbeelden; veel van Daan's antwoorden waren nietszeggend, terwijl hij best een goed verhaal kan houden, kijk maar naar eerdere media-optredens. Het lag dus ook niet (alleen) aan de vragen van Twan, op veel vragen kwam simpelweg niks terug. Misschien een keertje z'n dag niet.
pi_160147597
Ik had het nog niet eerder meegemaakt in elk geval dat de presentator vroeg waarom hij niks over de familie mag vragen. Misschien soms bij Moszkowicz maar dat was het dan ook wel.
Friettent dikke Willie, met Willie
  dinsdag 23 februari 2016 @ 19:54:41 #49
386897 Marcomacro
Nooit meer slapen
pi_160154387
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 11:54 schreef W00fer het volgende:

[..]
Om nou in diverse krantenartikelen te melden dat er "karaktermoord" is gepleegd na één kritisch interview vind ik echt :')
Kan die man niet tegen een stootje? Komop zeg. Net alsof zijn hele carriere afhangt van één tv show van 45 min.
Karaktermoord vond ik het niet. Het was een beetje "backstabbing" van Twan die niet open minded was in mijn ogen. Of zich misschien door een rancuneus persoon had laten voorlichten.

Roosegaarde stond open in het TV College. Zoals ik het zag was hij in volle verwachting van wat er ging komen. Enigszins zenuwachtig voor zover ik kon zien. Bij volgende interviews zal hij vast het initiatief niet zo vol van vertrouwen aan de ander geven.

Twan heeft zijn eigen "Icarus" moment over het hoofd gezien.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 20:24:54 #50
386897 Marcomacro
Nooit meer slapen
pi_160155337
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 12:21 schreef k_man het volgende:

[..]

Eens, maar dat lag aan beide mannen. Er was dat filmpje over de Afsluitdijk. Twan vroeg daarna hoe de Afsluitdijk er dan uit zou gaan zien, dat 'saaie ding'. Daan ging er niet op in. Die zei alleen dat het helemaal geen saai ding is, juist prachtig. Twan vroeg nog een keer; wat ga je er dan aan toevoegen? Daan was echter nog bezig om uit te leggen waarom die dijk zo mooi is en reageerde niet op de vraag. En dat was dat. Einde van het onderwerp, wie had er nog een vraag in het publiek?

Dus Daan had best iets kunnen vertellen over het project en Twan had er best iets meer op door mogen vragen. Uiteindelijk weet ik nu nog niks meer over dat project.
Het was volgens mij te vroeg om het er over te hebben. Daan had kunnen zeggen dat hij in de ontwerpfase zit waar veel doorgedacht en onderzocht en opgelost moet worden Als je daar te vroeg over praat en mensen er natuurlijk op reageren kan dat van invloed zijn op waar je nog over door wilt denken. Maar ook dat zeggen leidt misschien tot doorvragen, dat hij, zoals het op mij overkwam, wilde vermijden.

Maar over zijn werk dat af is had ik graag "inside information" willen horen aan de hand van inhoudelijke vragen van goed voorbereide studenten.
Echter de "studenten" uitten in een vraag verpakte oordelen waar Daan geacht werd op te reageren.

Ik had me er op verheugd maar College Tour heeft wat mij betreft de afslag gemist.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')