quote:
Op vrijdag 19 februari 2016 11:28 schreef Cynix ® het volgende:McDonalds heeft ook een tijd gehad dat er een code op je kassabon stond, waarmee je de toiletdeur kon openen. Bedoeld om gratis plassen lastiger te maken. Uiteraard stond de deur constant open of hield men die open voor de volgende.
Bij de Mac aan de Nieuwendijk in Amsterdam hebben ze dat nog steeds, maar de toilet
jufmannen laten steevast iedereen 50ct betalen. De waardebon van 50ct waar je dan recht op hebt "vergeten" ze mee te vragen. Zal een leuke bijverdienste zijn.
Gisteren was het koopavond in Gouda en toevallig was ik dit keer om 20u aangekomen op het station aangekomen om naar huis te lopen. Ik liep door de een van de winkelstraten van Gouda en mijn mond viel gewoon open, zo uitgestorven was het. Het meeste personeel stond in keurig opgeruimde winkels achter de kassa te praten. Geen klanten om te helpen, geen goederen die terug gezet moesten worden in de winkel of een stapel truien die recht gezet moeten worden.
Zelfs de AH was rustig te noemen (of beter gezegd, niet drukker dan een andere willekeurige avond in de week wanneer de AH open is). De enige winkel waar wat volk te vinden was, was de winkel van KPN. 10 jaar geleden werkte ik zelf in de retail en ook toen hadden we wel eens een rustige koopavond, maar dat was nooit zó rustig. Tegen de tijd dat ik thuis was vroeg ik me echt af waarom die winkels überhaupt open waren.
Het bracht me ook in verwarring, want ik roep juist vaak dat winkels juist 's avonds open moeten zijn. Maar blijkbaar zijn consumenten al op het punt gekomen dat ze niet eens meer de moeite nemen om naar het stadscentrum te gaan na het werk op een avond dat de winkels open zijn.
Erg jammer, maar ik denk dat het "point-of-no-return" enkele jaren geleden ons al gepasseerd is. Ik vermoed dan niet eens door het internet, maar door de waanideëen van menig stadsbestuurder. Die leken 15 jaar geleden allemaal te dromen van grootst mogelijke winkelcentra in elke stad. Met als gevolg dat er grote winkelcentra uit de grond zijn gestampt en er veel tijd is gestoken in het binnen halen van grote ketens.
Maar wat men zich imho niet voldoende realiseerde bij gemeentes: meer winkels leidt niet direct tot meer aankopen. Hier in Gouda is bijvoorbeeld heel veel moeite gedaan om H&M in de stad te krijgen. Met veel bombarie werd in 2013 de winkel geopend. Iedereen blij. Nog geen 3 jaar later is Steps die twee deuren verder zat vertrokken en hebben zeker 3 kleinere kledingzaken de handdoek in de ring gegooid. En vervolgens zie je door de verschraling van het aanbod dat mensen wegblijven.
En door het wegblijven van mensen verkopen andere zaken weer te weinig en gaan op de fles. Tel daar het aanlokkende internet bij op en je hebt een rampenscenario voor de Nederlandse retail. En dat scenario is al volop actief.
Om terug te komen op het onderwerp van dit topic: met de kennis van nu zou ik zeggen dat de ondergang van Termeulen voor V&D een teken moest zijn geweest dat toen al écht anders moest. Dat hebben ze nagelaten en met dank aan het sentiment dat aan V&D kleeft (de meeste mensen kunnen zich geen winkelcentrum zonder V&D voorstellen) is de boel nog zo'n 20 jaar in leven gebleven, maar de noodzakelijke vernieuwingen komen te laat. Zo laat zelfs dat ik me afvraag of warenhuizen in Nederland nog wel levensvatbaar zijn.
Waar we (als Nederlanders in het algemeen) vanaf eind jaren '80 steeds meer de speciaalzaak opzochten zijn we sinds een jaar of 10 ook steeds meer de online specialisten en sinds 5 jaar de online warenhuizen op gaan zoeken. Gericht naar de V&D gingen we (gechargeerd) alleen nog maar voor een kop koffie van La Place en als we er dan toch waren werd er nog wel wat kleding meegenomen (want je liep er toch langs).
Een nieuw warenhuis als Inno of Kaufhof of welke andere keten Hudson's Bay Company in de V&D panden neer wil gaan zetten zal het imho per definitie zwaar krijgen.