Korte situatieschets.
Ik werk bij een klein bedrijf (+/- 12 vaste medewerkers) waarbij het al tijden financieel niet goed gaat. Behoudens deze vervelende situatie is dit echt het bedrijf met het meest onbeschofte management waar ik ooit mee te maken heb gehad.
Voor zover ik kan nagaan bij elke verbazing van mij, balanceren ze op het randje van wat ze wel en niet kunnen maken. Maar ik wil eigenlijk graag weten wanneer men te ver gaat of wellicht al is gegaan. Tevens wil ik graag weten of ik hier iets mee kan, d.w.z. ik hou het niet lang meer vol daar zo, maar ik wil mijn WW-rechten niet verspelen. Mijn 2e contract bepaalde tijd verloopt eind dit jaar. (Hoewel ik altijd problemen heb met het management heb ik dit jaar wel weer salarisverhoging gehad!)
Hierbij de opsommingen van mijn verbazende ontdekkingen tot nog toe:
- Mijn baas kan helaas niet communiceren en stuurt mails met klachten van klanten naar mij door, dit bijgestaan door de volgende daverende tekst: "????????? ????? " EN dit dan niet een keer, nee maar bij alle e-mails die hij doorstuurt en niet weet wat hij er mee aan moet. Ook al behoren deze mails/klachten niet op mijn afdeling. Want ja, hij leest de klacht dus niet echt. Of schijft zijn probleem af op ons.
- Mijn baas leest e-mails van mij en mijn medewerkers die zijn verzonden aan klanten en collega's
- Mijn baas volgt alle medewerkers in bezit van leaseauto of bedrijfswagen met GPS
- Mijn baas verwijdert e-mails die ik heb verzonden aan colllega's zodat zij dit niet kunnen lezen (voorbeeld: In een reactie op de mail van mijn baas schrijf ik dat we dit beter kunnen bespreken in teamverband met in de cc mijn 2 naaste directe collega's. Deze 2 collega's waren op die dag niet aanwezig, hij heeft de e-mails verwijderd zodat mijn collega's ze nooit ontvangen hebben)
- Mijn baas verwacht dat wij onze klanten netjes antwoorden per mail indien iets niet op tijd betaald is. Dit komt regelmatig voor daar wij regelmatig aan onze max. van 0,5 ton krediet zitten... Ik ga niet uit de doeken doen wat voor bedrijf dit is, maar wij moeten na ontvangst van geld dit doorstorten naar onze klanten binnen een x-aantal dagen. Hierdoor moet ik dus liegen tegen de klant en zeggen dat zijn financierder te laat betaald.of niet betaald heeft. (terwijl we het dus al 2 weken binnen hebben, bijvoorbeeld)
- Als ik bovenstaand punt bespreekbaar wil maken met hem wordt ik op het matje geroepen. Hij steekt zijn kop in het zand?
- Hij beschuldigd mij meerdere malen van fouten die ten grondslag liggen aan niet gevolgde procedures door eigenaar. Dus in feite de baas boven hem. Dit heeft hij vervolgens gedocumenteerd in een gespreksverslag waar ik uiteraard van repliek heb gediend met mijn visie van het verhaal. (schriftelijk bij hem ingediend)
- Zijn antwoord op bovengenoemd punt is dat ik dan maar beter het aangeleverde werk van zijn baas moet controleren.Hiermee ingestemd, maar aangegeven dat het jammer is dat het zo moet.
- Hij vraagt mij niet "te hard" te reageren op de eigenaar van het bedrijf (d.w.z. zijn baas) want zijn baas is van "de oude stempel en niet gewend dat medewerkers ergens tegenin gaan". Ik reageer hard op valse beschuldigingen van zijn baas naar mij toe, maar dat mag van hem niet. Of in ieder geval, hij vraagt mij dat niet te doen. (ja, zijn baas is zijn vader)
- Mijn baas vult zelf een werkgeversverklaring in, waarin hij liegt en laat deze ondertekenen door eigenaar. (zijn vader dus)
- Er is sprake van creatieve boekhouding waarbij tegoeden voor klanten (die vergeten zijn dat zij daar recht op hebben) worden overgeboekt naar een speciaal aangemaakte crediteur, waarna dit wordt opgenomen met/overgeschreven naar een credit-card.
- Men vraagt medewerkers zijn/haar naam te veranderen naar iets wat "meer bij het bedrijf past" Dus een andere naam communiceren naar klanten dan je eigen naam......
- Als ik het ergens niet mee eens ben of ik onze financiële situatie bespreekbaar wil maken heb ik de volgende dag een functioneringsgesprek. (te triest)
- Credit-nota's worden opgemaakt maar niet verzonden. (staat zelfs in de werkprocedure!) De klant moet er zelf maar achter komen dat er iets niet klopt en recht op geld heeft.
- We beloven veel maar doen niks (of in beperkte mate) en brengen daar geld voor in rekening.
- De eigenaar schrijft fictieve kwitanties uit om het kas-saldo kloppend te maken (my god, wat een amateurs)
[ Bericht 2% gewijzigd door HPoi op 11-02-2016 10:42:26 ]