abonnement Unibet Coolblue
pi_159763272
Ik ben begonnen met mediteren sinds ik er wat van hoorde door Djokovic op tv.
En een adhd klasgenoot die opeens goede cijfers begon te halen erdoor.
Voorlopig geeft het me veel energie, concentratie en ontspanning.
Kan ook maar gelul zijn en omdat ik net begonnen ben er enthousiast in ben.
Heeft iemand er ervaring mee?
pi_159763368
Ik heb het eens geprobeerd maar ben er na twee weken mee gequit. Sloeg nergens op vond ik.
International
  maandag 8 februari 2016 @ 20:23:37 #3
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_159763405
Standaard onderdeel van mijn dag.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_159764025
Na dinsdag ga ik 40 dagen meditatie challenge doen
pi_159764313
Meditatie en mindfulness zijn voor mij de weg geweest uit een rusteloze, verwarde en depressieve geest, wat langzamerhand een rust, tevredenheid en geluk deed verschijnen waar men dieper en dieper mee in verbintenis kan raken.

Het klinkt misschien hippy dippy maar het werkte voor mij, net zoals al die oosterse religies ook claimen. Onze ware natuur is namelijk vrede, liefde en geluk, het is wanneer we verzeild raken in de wereld en ons ego dat we dat vergeten dat alles uit onszelf voor komt.

Bovendien heeft het inmiddels een sterke wetenschappelijke basis:
https://www.reddit.com/r/(...)l_improve_your_life/

Maar by all means, wees sceptisch over dit soort claims en probeer het zelf uit. ^O^
pi_159764856
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 20:46 schreef alwaysbenice het volgende:
Meditatie en mindfulness zijn voor mij de weg geweest uit een rusteloze, verwarde en depressieve geest, wat langzamerhand een rust, tevredenheid en geluk deed verschijnen waar men dieper en dieper mee in verbintenis kan raken.

Het klinkt misschien hippy dippy maar het werkte voor mij, net zoals al die oosterse religies ook claimen. Onze ware natuur is namelijk vrede, liefde en geluk, het is wanneer we verzeild raken in de wereld en ons ego dat we dat vergeten dat alles uit onszelf voor komt.

Bovendien heeft het inmiddels een sterke wetenschappelijke basis:
https://www.reddit.com/r/(...)l_improve_your_life/

Maar by all means, wees sceptisch over dit soort claims en probeer het zelf uit. ^O^
Ah top! Maar dat is toch wel tegenstrijdig. Verzeild raken in ego en dergelijke.
En toch zorgt het voor een verbetering in dingen als concentratie.
Hierdoor zu llen mensen juist mediteren gebruikne om meer te presteren en hun ego te strelen.
pi_159765706
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 20:59 schreef watsawie het volgende:

[..]

Ah top! Maar dat is toch wel tegenstrijdig. Verzeild raken in ego en dergelijke.
En toch zorgt het voor een verbetering in dingen als concentratie.
Hierdoor zu llen mensen juist mediteren gebruikne om meer te presteren en hun ego te strelen.
Goeie vraag. Maar het is niet zo zeer dat de acties zelf gepaard moeten gaan met een (negatief) ego. Negatief in de zin dat het ego zich verscheiden van het leven voelt, en denkt dat het moet strijden om zijn waarde en bestaan.

In die oosterse filosofieën wordt verlichting dan ook gezien als het volledig realiseren van 'onze ware natuur', wat oneindig onpersoonlijk bewustzijn zou zijn, het geen waar al het leven uit voortkomt. Na die realisatie zou je je zelf als universeel deel van het leven zien, zou je je niet meer druk maken om wat er met 'jou' gebeurd omdat je eigenlijk het oneindige geheel bent en leef je zoals zij zeggen in de ultieme rust en geluk.

Dus als iemand zou mediteren om beter te worden dan anderen dan zou je kunnen zeggen dat het tegenstrijdig is ja. Maar als iemand mediteert, niet zo zeer om zichzelf te realiseren maar omdat hij van het leven houdt zou en zich zelf daar als onderdeel in wil verbeteren wordt dat ook niet als fout gezien.
pi_159766717
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 21:21 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

Goeie vraag. Maar het is niet zo zeer dat de acties zelf gepaard moeten gaan met een (negatief) ego. Negatief in de zin dat het ego zich verscheiden van het leven voelt, en denkt dat het moet strijden om zijn waarde en bestaan.

In die oosterse filosofieën wordt verlichting dan ook gezien als het volledig realiseren van 'onze ware natuur', wat oneindig onpersoonlijk bewustzijn zou zijn, het geen waar al het leven uit voortkomt. Na die realisatie zou je je zelf als universeel deel van het leven zien, zou je je niet meer druk maken om wat er met 'jou' gebeurd omdat je eigenlijk het oneindige geheel bent en leef je zoals zij zeggen in de ultieme rust en geluk.

Dus als iemand zou mediteren om beter te worden dan anderen dan zou je kunnen zeggen dat het tegenstrijdig is ja. Maar als iemand mediteert, niet zo zeer om zichzelf te realiseren maar omdat hij van het leven houdt zou en zich zelf daar als onderdeel in wil verbeteren wordt dat ook niet als fout gezien.
Heel heldere uitleg.
  maandag 8 februari 2016 @ 22:05:35 #9
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_159767323
Ik doe het nu ook een maand of 9 dagelijks, en bevalt me ook heel goed.

Sinds een tijdje probeer ik ook door de dag heen te mediteren ipv alleen maar twee keer per dag op een kussentje. Dat valt nog niet mee... Het begint me daardoor nu pas op te vallen hoe veel tijd ik (en dat zal voor iedereen zo gelden denk ik) eigenlijk gepreoccupeerd ben door dagdromen, gedachte, fantasieën, herinneringen, toekomstbeelden etc. hoe onbewust dat allemaal gaat.

Grappig als je daar oog voor begint te krijgen. Kan het aanraden om je meditatie uit te breiden naar het dagelijks leven. De goede effecten gaan dan ook met sprongen vooruit en veel sneller.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  maandag 8 februari 2016 @ 22:25:38 #10
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_159768042
Ik ben er te ongeduldig voor en eigenlijk hou ik wel van dagdromen, aangezien ik daar creatief van word.
  maandag 8 februari 2016 @ 22:36:36 #11
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_159768409
*edit* foutje
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_159768477
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 22:05 schreef Villas__Rubin het volgende:
Ik doe het nu ook een maand of 9 dagelijks, en bevalt me ook heel goed.

Sinds een tijdje probeer ik ook door de dag heen te mediteren ipv alleen maar twee keer per dag op een kussentje. Dat valt nog niet mee... Het begint me daardoor nu pas op te vallen hoe veel tijd ik (en dat zal voor iedereen zo gelden denk ik) eigenlijk gepreoccupeerd ben door dagdromen, gedachte, fantasieën, herinneringen, toekomstbeelden etc. hoe onbewust dat allemaal gaat.

Grappig als je daar oog voor begint te krijgen. Kan het aanraden om je meditatie uit te breiden naar het dagelijks leven. De goede effecten gaan dan ook met sprongen vooruit en veel sneller.
Zo dat is fanatiek :P Wat zijn de effecten die je vooral merkt?
  maandag 8 februari 2016 @ 23:25:27 #13
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_159769907
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 22:38 schreef watsawie het volgende:
Zo dat is fanatiek Wat zijn de effecten die je vooral merkt?
Haha, nah.. het fanatisme valt best mee hoor. Te fanatiek zijn met dit soort dingen werkt volgens mij niet. ;) Maar proberen de hele dag een beetje mindfull te blijven is wel een uitdaging en valt nog niet mee. Maar wel nodig om het een beetje te integreren in het dagelijks leven merk ik.

Ik merk vooral dat er een bewustwording op gang komt, en dat we als mens van nature enorm geneigd zijn om van het één in het ander te schieten, op een behoorlijk willekeurige manier. Een beetje alsof je ontdekt dat je niet spoort en je je daar meerdere malen op een dag op begint te betrappen :P Haha. Maar soms ben je zo 2 uur verder en ben je de hele tijd vergeten op te letten. Tenminste, ik heb dat regelmatig.

De effecten die ik nu vooral merk is bewustwording is dat m'n observatievermogen steeds beter wordt. Concentratie sowieso al sterk toegenomen.
En in bepaalde (emotionele) toestanden lukt het steeds makkelijker los te laten en terug te keren naar de neutrale, oorspronkelijke toestand. Waar je vroeger in allerlei gedachtes kon schieten die je dan tijdelijk compleet voor waar aannam, wordt dat allemaal steeds betrekkelijker. Je gaat zeg maar inzien dat 95% van je gedachtes en innerlijke fluctuaties eigenlijk illusies van je mind betreft. Het hier en nu is het enige wat écht waar is. En daarbinnen is doorgaans niet zo veel aan de hand als in je hoofd.
Je gaat ook meer waarnemen hoe precies dat lichaam-geest-complex werkt. Hoe die hele keten werkt waaruit je gevoelstoestanden voortkomen, mits je goed oplet. Normaal gesproken gaat dat allemaal onbewust en heb je dat amper in de gaten. Je verkeert in een bepaalde gemoedstoestand, maar hebt dan vaak geen idee meer waarom of hoe dat zo gekomen is. Als je leert opletten, dan kun je het allemaal zien gebeuren. Je wordt steeds minder een blinde puppet van je onderbewuste.
Maar goed, het is wel geduld hebben en het zich allemaal een beetje op z'n eigen tempo laten ontvouwen. Ik ben er ook verder nog lang niet. Het is nog maar een begin.

Op deze site is er veel boeiends over te lezen trouwens: http://www.vipassana-meditatie.nl/jhanas.asp
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_159856210
Meditatie (en dus je mind) is, indien goed gebruikt, veruit de meest sterke tooling die je aan boord hebt in je hele lijf.
Lambo of Rekt
pi_159997870
Ik heb mezelf vorig jaar Transcendente Meditatie aangeleerd. Dit deed ik 2x 20 min. per dag (s'ochtends en s'avonds) Ik merkte al heel snel verschil. Ik kon me beter concentreren en ik had geen last meer van vermoeidheid (hier had ik jaren lang last van). Ik heb het mezelf aangeleerd, omdat ik destijds in een zeer stressvolle situatie zat waar ik uit moest komen. Meditatie bood de oplossing.

Maar het duurde niet lang. Ik kreeg negatieve gedachten in mijn hoofd door de stressvolle periode die ik doormaakte. Ik voelde aan mijn geest dat ik er niks meer bij kon hebben. Mijn hoofd zat vol en uiteindelijk kreeg ik een kortsluiting in m'n hoofd. Ik belandde in een psychose en heb mezelf moeten laten opnemen.

Ik had al een psychische kwetsbaarheid, omdat ik al eerder een psychose heb gehad. Dat was in 2009 door overmatig wiet gebruik. Ik baal er enorm van dat het allemaal zo gelopen is, omdat ik me er gewoon een beter mens door voelde. Maar nu ben ik bang om het weer te doen (ook al heb ik momenteel niet echt stress in mijn leven).

Eind september '15 werd in psychotisch. Ik heb nu nog heel veel last van de negatieve symptomen (vermoeidheid, concentratieproblemen, vervlakking van gevoelens, weinig initiatief etc.)

Ik heb al weer een paar keer proberen te mediteren sinds ik psychotisch ben geweest, maar het is net alsof mijn geest het niet wil accepteren dat ik het probeer. Ik kom niet meer in de trans waar ik zo snel ik kwam toen ik het mezelf aanleerde. Heel bizar vind ik het, maar misschien is het gewoon niet voor mij weggelegd.
pi_160000946
quote:
18s.gif Op woensdag 17 februari 2016 19:16 schreef Glennz het volgende:
Ik heb mezelf vorig jaar Transcendente Meditatie aangeleerd.
Ik weet hoe het is om constant rusteloos te zijn en ik heb ook een tijd van verwardheid gehad.
Misschien is mediteren niet iets voor jou, en dat is prima maar het is, samen met mindfulness, wat mij uiteindelijk zonder medicijnen altijd rustig en gelukkig gemaakt, zonder een rusteloze waan van compulsiefe gedachten.

Een van de belangrijkste aspecten van de meditatie en mindfulness was voor mij de oosterse gedachtengang die men leert dat je niet je gedachten bent, niet je emoties en niet je lichaam bent, maar stil en vredig bewustzijn.

Deze mindset van observeren zorgde er voor dat ik niet meer meegesleept werd door mentale dramas en een compulsiefe drang voor een betere toekomst, wat voor onrealistischte projecties zorgde.

Op die manier leven, gevestigd in een afstandelijk bewustzijn, is op zich niet iets wat gepaard moet gaan met een vaste meditatie routine, maar het is wel een van de meest effectieve en directe tools om zulk bewustzijn te waarborgen.

Afstandelijk bewustzijn houdt overigens niet in dat je geen connectie meer hebt met wat je voelt, je ziet het alleen als minder dramatisch, want ik moet ook zeggen dat in mijn ervaring het juist heel belangrijk is om negatieve gevoels volledig onder ogen te kunnen zien om ze zo los te laten. Mocht zo iets bijvoorbeeld opkomen, verwelkom het dan, voel waar het zit in het lichaam en kijk er naar, denk over, het is maar een gedachte die je dan vasthoudt namelijk.
pi_160011549
Als je gevoelig bent voor psychoses kan je het ermee triggeren ja.
Lambo of Rekt
pi_160015047
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 20:18 schreef watsawie het volgende:

En een adhd klasgenoot die opeens goede cijfers begon te halen erdoor.

Het verband adhd en betere cijfers door meditatie ontgaat me een beetje.
pi_160015249
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 12:57 schreef SonicNemo het volgende:

[..]

Het verband adhd en betere cijfers door meditatie ontgaat me een beetje.
Concentratie is beter.
Minder vermoeid.
Gedachten meer geordend.

Overall gaat je performance er door vooruit.
Lambo of Rekt
pi_160015290
quote:
3s.gif Op donderdag 18 februari 2016 13:05 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Concentratie is beter.
Minder vermoeid.
Gedachten meer geordend.

Overall gaat je performance er door vooruit.
Dat gedeelte snap ik maar helaas is adhd meer dan dat.
pi_160039797
quote:
18s.gif Op woensdag 17 februari 2016 19:16 schreef Glennz het volgende:
Ik heb mezelf vorig jaar Transcendente Meditatie aangeleerd.
Hoe heb je dit jezelf aangeleerd als ik vragen mag?
Lambo of Rekt
pi_160048243
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 20:37 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

Ik weet hoe het is om constant rusteloos te zijn en ik heb ook een tijd van verwardheid gehad.
Misschien is mediteren niet iets voor jou, en dat is prima maar het is, samen met mindfulness, wat mij uiteindelijk zonder medicijnen altijd rustig en gelukkig gemaakt, zonder een rusteloze waan van compulsiefe gedachten.

Een van de belangrijkste aspecten van de meditatie en mindfulness was voor mij de oosterse gedachtengang die men leert dat je niet je gedachten bent, niet je emoties en niet je lichaam bent, maar stil en vredig bewustzijn.

Deze mindset van observeren zorgde er voor dat ik niet meer meegesleept werd door mentale dramas en een compulsiefe drang voor een betere toekomst, wat voor onrealistischte projecties zorgde.

Op die manier leven, gevestigd in een afstandelijk bewustzijn, is op zich niet iets wat gepaard moet gaan met een vaste meditatie routine, maar het is wel een van de meest effectieve en directe tools om zulk bewustzijn te waarborgen.

Afstandelijk bewustzijn houdt overigens niet in dat je geen connectie meer hebt met wat je voelt, je ziet het alleen als minder dramatisch, want ik moet ook zeggen dat in mijn ervaring het juist heel belangrijk is om negatieve gevoels volledig onder ogen te kunnen zien om ze zo los te laten. Mocht zo iets bijvoorbeeld opkomen, verwelkom het dan, voel waar het zit in het lichaam en kijk er naar, denk over, het is maar een gedachte die je dan vasthoudt namelijk.
Ja, ik had ook nooit verwacht dat ik ervan in een psychose terecht zou komen. Het was ook iets totaal nieuws voor mij en ik dacht dat ik het op mijn manier goed deed. Maar doordat er destijds een stressvolle gebeurtenis plaats vond, trok ik verkeerde conclusies. Vanaf dat moment ging het helemaal bergafwaarts. Ik kreeg achtervolgingswanen en dacht dat er allerlei mensen waren die mij moesten hebben.
quote:
3s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 13:16 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Hoe heb je dit jezelf aangeleerd als ik vragen mag?
Ik heb van een kennis te horen gekregen hoe het werkte met mantras enz. Hij vertelde me hoe ik langszaam adem moest halen en hoeveel herhalingen ik van de mantra's moest doen. Toen ik het mezelf aanleerde, kreeg ik het aardig snel te pakken. Ik merkte al heel snel verschil. Het gekke is dat het me nu op een of andere manier niet meer lukt om te mediteren. Misschien komt dat omdat ik nog veel last heb van de negatieve symptomen van de psychose.
  maandag 7 maart 2016 @ 12:44:07 #23
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_160486700
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:19 schreef Glennz het volgende:

[..]

Ja, ik had ook nooit verwacht dat ik ervan in een psychose terecht zou komen. Het was ook iets totaal nieuws voor mij en ik dacht dat ik het op mijn manier goed deed. Maar doordat er destijds een stressvolle gebeurtenis plaats vond, trok ik verkeerde conclusies. Vanaf dat moment ging het helemaal bergafwaarts. Ik kreeg achtervolgingswanen en dacht dat er allerlei mensen waren die mij moesten hebben.

[..]

Ik heb van een kennis te horen gekregen hoe het werkte met mantras enz. Hij vertelde me hoe ik langszaam adem moest halen en hoeveel herhalingen ik van de mantra's moest doen. Toen ik het mezelf aanleerde, kreeg ik het aardig snel te pakken. Ik merkte al heel snel verschil. Het gekke is dat het me nu op een of andere manier niet meer lukt om te mediteren. Misschien komt dat omdat ik nog veel last heb van de negatieve symptomen van de psychose.
Ik denk niet dat meditatie de directe oorzaak van je psychose is geweest eigenlijk. Meer dat volle hoofd waar je het over had... Wellicht dat je eerder te laat was met mediteren en die psychose al min of meer onvermijdelijk was geworden?

Hoe dan ook: een psychose is nogal wat natuurlijk. Daar gaat een hoop aan vooraf én het heeft ook zo z'n nasleep!

Maar ik zou me niet laten weerhouden erdoor om te gaan mediteren. Ik ken ook een jongen die ook een psychose heeft gehad en er verder flink op los mediteert. Alleen je moet wel effe herstellen ervan natuurlijk.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  maandag 7 maart 2016 @ 15:52:52 #24
93438 Shadowlyse
Ja zo gaat dat he
pi_160491523
Het begrip "meditatie" is eigenlijk net z'n open begrip als schrijven of lopen ;). Je hebt ontzettend veel verschillende vormen en manieren. Je kunt bv een verhaal schrijven, of een wetenschappelijk artikel voor je studie. Beiden totaal verschillend met de overeenkomst dat je bij beide activiteiten aan het schrijven bent.

Ik vraag me daarom af welke vormen en/of technieken men hier zoal gebruik om te mediteren. Ikzelf heb ervaring met vipassana meditatie.
Dat werkt grofweg als volgt: Je gaat zitten, bij voorkeur op je grond een een kussen of meditatie bankje (dit is niet strikt noodzakelijk) en je sluit je ogen. Vervolgens ga je observeren wat er gebeurt, bijvoorbeeld ik denk aan toen dat ene moment, ik heb jeuk op mijn hoofd etc. De kunst is dan om de gedachten of gevoelens of de jeuk te laten voor wat het is, je onderneemt geen actie, je gaat niet aan je hoofd krabben, je velt geen oordeel over de gedachten, de jeuk is er de gedachte ook. Je merkt dat de gedachte verdwijnt en plaatsmaakt voor een nieuwe gedachte, de jeuk verdwijnt ook er komt bijvoorbeeld op een andere plek jeuk. Soms laat je meeslepen in je gedachten e/of je ga je toch krabben. Wees je er dan bewust van dat even misging zonder oordeel te vellen en ga weer door.
Doe je dit vaker en langer bv een uur per dag, dan zul je merken dat je geest rustiger wordt en je gedachten steeds beter geordend zijn. Als gevolg hiervan kun je je beter concentreren heb je bij denkwerk in je werk/studie sneller resultaat.

Dit zijn mijn ervaringen :)
Ik weet dat er vele andere vormen zijn, dus vertel erover ik ben benieuwd ;).
hier komt ooit een heel wijs en gewichtig citaat.....
  maandag 7 maart 2016 @ 17:39:52 #25
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_160494386
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 15:52 schreef Shadowlyse het volgende:
Dit zijn mijn ervaringen
Ik weet dat er vele andere vormen zijn, dus vertel erover ik ben benieuwd .
Ik doe ook Vipassana. Al ben ik niet zo heel erg bewust bezig met die boeddhistische grondslagen, dus dan is het eigenlijk meer mindfulness. Maar ik doe het aan de hand van een boek die de vipassana-methode onderwijst.

Heb je ook wel eens zo'n 10-daagse retraite bij gewoond of er op een andere manier een cursus in gedaan? En voegt dat veel toe? Zit er zelf aan te denken daar binnen nu en een jaar eens te gaan doen.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')