Kan het ook in SPT posten. Maar dan wordt het weggelachen door de zogenaamde kenners en experts.
In Amerika noemen ze hun eigen sportwedstrijden Worldgame's en Worldseries. Best wel aandoenlijk.
Het openbare leven ligt zondag in de Verenigde Staten lam. Samen met ruim 115 miljoen Amerikanen nestelt zelfs Barack Obama zich met een portie chicken wings languit op de bank voor de 50ste Super Bowl tussen Denver Broncos en Carolina Panthers. De hoogmis van het American football is één grote geldmachine, met twee quarterbacks als centraal middelpunt.Even wat cijfertjes van de Super Bowl. In het kader van alles wat... Ongeveer 115 van de 320 miljoen Amerikanen zijn zondag bij Super Bowl L (de 50ste editie) aan de buis gekluisterd. En dat doet de Amerikaan niet solo, thuis op de bank. Bleacher Report becijferde dat Super Bowl Sunday gemiddeld met 17 mensen tegelijk wordt gekeken. Slechts 5 procent kijkt de American football-strijd alleen.
48 miljoen Amerikanen bestellen eten, 12 miljoen mensen volgen de Super Bowl in een restaurant of bar. Er 'vliegen' 1,3 miljard chicken wings doorheen, er wordt 14.500 ton aan chips verorberd en in 3600 ton aan guacamole gedipt.
Hoeveel bier? Cijfers ontbreken. Maar laten we het maar houden op 'veul', heul veul'. Met alle consequenties van dien. Anderhalf miljoen Amerikanen, zo rekende de Amerikaanse equivalent van ons Centraal Bureau voor de Statistiek de voorbije jaren steeds uit, melden zich maandagmorgen ziek. 4,4 miljoen mensen komen te laat op hun werk.
Het budget voor de fameuze 'half-time-show' van 8 minuten - met Coldplay, Beyoncé en Bruno Mars - is 9 miljoen euro. En wie dat live wil zien in het Levi's Stadium in Santa Clara moet 5400 euro voor een ticket betalen. Gemiddeld. Een stijging van 17 procent in vergelijking met vorig jaar. En de rek is er nog lang niet uit. Gekkenwerk dus, zoals een speler van Denver Broncos, Britton Colquitt, deze week ervoer. Hij moest 1800 dollar voor het kaartje van zijn twee weken oude baby betalen.
Welkom bij de Super Bowl, één grote, allesverslindende geldmachine die deze dagen op volle toeren draait. Naar verluidt gaat er in totaal acht miljard dollar om bij de Greatest Show on Earth, zoals pauzenummer Madonna het in 2012 omschreef. Een (media)circus van ongekende omvang.
Van de jaarlijkse sportevenementen levert alleen de finale van de Champions League wereldwijd méér tv-kijkers op. Maar die voetbalshow in Europa kan bij lange na niet tippen aan het gelikte showelement en de advertentie-inkomsten van de Super Bowl. Een commercial van dertig tellen kost zondag 4,5 miljoen euro, 150.000 euro per seconde. Dat brengt alleen al op Super Bowl Sunday ongeveer 370 miljoen euro in het laatje voor zo'n 70 à 75 minuten aan advertentietijd rondom en tijdens de finale.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)uit-op-de-bank.dhtmlBen een sport-allesvreter. Ik ben er bij.
Mijn all time FB-hero.....
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !