Waarom kan ik dat niet?quote:Op zondag 7 februari 2016 18:39 schreef ATON het volgende:
[..]
Zoals ik schreef : Niks van begrepen. Hoe kun jij enig verband zien tussen beiden? Dat is me een raadsel.
[..]
Van thuis uit wel. En ? Zo ken ik beide kanten van de medaille. Kan jij nog niet zeggen.
Ik kan me dus best inleven in de bochten van een gelovige. Doei.
Waren uw ouders atheïst uit onverschilligheid of uit overtuiging ?quote:Op zondag 7 februari 2016 18:59 schreef Argo het volgende:
[..]
Waarom kan ik dat niet?
Mijn ouders zijn katholiek in de zin van ze zijn gedoopt en hebben communie etc gedaan. Mijn pa weet niet eens hoe een kerk van binnen uitziet, mijn ma heeft nog nooit met me over geloof gepraat. Wel ben ik gedoopt en heb ik de communie gedaan, op de communie dacht ik dat het zwetsende gekkies waren. Communie was gewoon echt kut een dia voorstelling en een of andere God die de aarde schiep in 7 dagen, totaal niet logisch.
Toen ik 17 was kwam in contact met religieuze, zocht ik God maar had een hekel aan de kerk en wilde niet naar de kerk dat vond ik onzin ik kon God wel in mijn eentje vinden. Dat was dan ook gauw gedaan want het was iets van 3 weken? Toen met 20 weer eens geprobeerd eens een mis bijgewoond onzin... Toen in contact gekomen met een priester daar bevriend mee geraakt me niet laten overtuigen en toen op 23 een mystieke ervaring dat is het zo'n beetje.
Mijn pa is overtuigd dat er 'iets' is maar hij heeft nog nooit gezegd Jezus of God, dus hij is eigenlijk denk ik vrij atheïstisch hij gaat ook nooit naar de kerk. Mijn ma weet ik eigenlijk niet.quote:Op zondag 7 februari 2016 19:26 schreef ATON het volgende:
[..]
Waren uw ouders atheïst uit onverschilligheid of uit overtuiging ?
Mijn probleem is dat jij te zeker bent van jouw versie van de historische jezus. En daarvoor knip en plak jij (de schrijvers die de boeken schrijven die jij leest) naar hartenlust. Vervolgens doe je alsof je alles weet van de historische jezus. Het lijkt een beetje alsof je meent dat Pietje Bell in feite geen belhamel was maar een kunsthistoricus. Dan hebben we het wel over de historische Pietje Bell, niet over de fictieve.quote:Op zondag 7 februari 2016 17:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik beweer dat het niet zo verwonderlijk is dat er raakvlakken zijn met wat men in het N.T. kan lezen. Per slot had men in Alexandrië regelmatig bezoek uit India en werden ideeën uitgewisseld. Dit kan de auteur(s) beïnvloed hebben in hun versie. Natuurlijk hebben we het dan wel over de fictieve versie van Jezus en niet de historische. Die had geen enkel motief om Palestina te verlaten. Wat is jou probleem hier?
En wat heeft dit precies te maken met het feit dat ik niet denk dat jij het zelf allemaal verzint?quote:Ha nee ??? En dit dan:
[..]
Vergeten?
Op gronden van wetenschappers die historisch onderzoek doen naar Jezus. En op basis van FT, en wat zij allemaal te vertellen hebben. Over Jakobus de Rechtvaardige lees je enkel in Handelingen. En laat dat nou een fabricatie zijn van een groep christenen. Die neem ik dus niet serieus. Plus dat broeder van de heer iets spiritueels kan zijn, niet letterlijk familie.quote:En op welke gronden maak je deze bewering ? Even over Jakobus de Rechtvaardige heen springen?
Al die schrijvers staan erom bekend om te knippen en te plakken.quote:Heb ik je niet al enkele bronnen gegeven ? Waar zit nu mijn knip en plakwerk ?
Dat valt wel mee, er zijn mensen die meer gekwalificeerd zijn. En trouwens, of ze gekwalificeerd zijn of niet maakt niet uit. Het gaat erom dat ook die mensen knippen en plakken. Het ene zinnetje nemen ze letterlijk en het volgende zinnetje nemen ze aan dat het door schrijvers erbij gezet is tijdens het kopieren. En andere zaken zijn weer gnostisch.quote:Dit zijn religieuze boeken en ik heb het over wetenschappelijke boeken, geschreven door zeer gekwalificeerde deskundigen.
Wie heeft dit gezegd?quote:Je bewering wat je eerder gemaakt hebt dat je al wat van Ch. Vergeer hebt gelezen is een leugen.
Zoals je weet heb ik de discussie gevolgd op FT en ik vrees dat de mensen daar meer gelijk hebben dna jij. De waarschijnlijkheid dat zij gelijk hebben is althans groter.quote:Het enige wat jij doet is de users van FT napraten. Dàt zijn pas ' gelovigen '. Die zouden nog het licht van de zon ontkennen.
Meer uit onverschilligheid dus.quote:Op zondag 7 februari 2016 19:30 schreef Argo het volgende:
Mijn pa is overtuigd dat er 'iets' is maar hij heeft nog nooit gezegd Jezus of God, dus hij is eigenlijk denk ik vrij atheïstisch hij gaat ook nooit naar de kerk. Mijn ma weet ik eigenlijk niet.
Ja, dat is jouw probleem...quote:Op zondag 7 februari 2016 19:35 schreef Berjan1986II het volgende:
Mijn probleem is dat jij te zeker bent van jouw versie van de historische jezus.
Als je uitgaat van Sinterklaas heb je geen historische Nicolaas van Myra meer nodig.quote:Als je uitgaat van een fictieve Jezus heb je geen historische Jezus meer nodig.
Een handjevol wat weer terrein aan het verliezen is. Ze hebben de archeologie tegen.quote:Op gronden van wetenschappers die historisch onderzoek doen naar Jezus.
En dat is beschamend weinig.quote:En op basis van FT, en wat zij allemaal te vertellen hebben.
En dat is beschamend weinig.quote:Over Jakobus de Rechtvaardige lees je enkel in Handelingen.
Maar hebt hier zelf nooit iets van gelezen.quote:Al die schrijvers staan erom bekend om te knippen en te plakken.
Noem eens wat.quote:Dat valt wel mee, er zijn mensen die meer gekwalificeerd zijn.
Voor mij wel hoor.quote:En trouwens, of ze gekwalificeerd zijn of niet maakt niet uit.
Bedoel je nu de auteurs van het N.T. of de hedendaagse historici ?quote:Het gaat erom dat ook die mensen knippen en plakken. Het ene zinnetje nemen ze letterlijk en het volgende zinnetje nemen ze aan dat het door schrijvers erbij gezet is tijdens het kopieren.
Dat is weer voor een andere topic.quote:En andere zaken zijn weer gnostisch.
O maar, dat is best knap van je.quote:Zo kan ik ook uit ieder willekeurig boek een idee hebben en dat staven met "bewijzen".
Jij ! Ook al vergeten ?quote:Wie heeft dit gezegd?
Wie is dat dan wel ? En heb je ergens een negatieve recensie gevonden? Link graag.quote:Vergeer wordt door wetenschappers niet erg serieus genomen en als erg vooringenomen gezien. Net nog een leuk artikeltje over een boek van Vergeer gelezen, met argumenten die ik hier ook al te berde bracht.
Dat is jouw mening en meer ook niet.quote:Zoals je weet heb ik de discussie gevolgd op FT en ik vrees dat de mensen daar meer gelijk hebben dna jij. De waarschijnlijkheid dat zij gelijk hebben is althans groter.
Raar dat er dan toch een aparte topic is voor boekentips.quote:Zij geven dan ook nog argumenten, in plaats van dat zij met boekenlijstjes aankwamen en zeiden "leest dit, en gij zult genezing krijgen" zoals jij vaak doet.
Eigenschappen en karakters van andere mensen zijn niet mijn probleem. Maar ik kan wel de foutjes aangeven. Doe er mee wat je goed dunkt.quote:
Appels en peren....quote:Als je uitgaat van Sinterklaas heb je geen historische Nicolaas van Myra meer nodig.
Ik weet niet hoe groot jouw handen zijn, maar volgens mij is het wel meer dan een handjevol. En er is nog geen wetenschapper overstag gegaan vanwege die tombe die gevonden is. Net zoals er niemand overstag is gegaan vanwege de lijkwade en de splinters van het kruis.quote:Een handjevol wat weer terrein aan het verliezen is. Ze hebben de archeologie tegen.
Je leert het ook nooit, en je lijkt wel een autist. Mag ik dit zeggen? Nee, waarschijnlijk niet. Maar steeds dezelfde dingen zeggen, dezelfde boeken naar voren toveren, en steeds als mensen met andere meningen komen ligt het aan hen. Zo ben je iemand waar je niet mee kan discussieren. Op FT ook niet.quote:En dat is beschamend weinig.
Precies, en dan heb je nog wat apocriefe boeken (Evangelie van Thomas) waar die Jakobus te voorschijn komt. OOk niet serieus te nemen dus.quote:En dat is beschamend weinig.
Nog nooit van gehoord. Kun je dat eten?quote:Maar hebt hier zelf nooit iets van gelezen.
Weet je wat ' Bibliografie ' betekend ? https://nl.wikipedia.org/wiki/Bibliografie
Alle wetenschappers, behalve de auteurs van de boeken die jij leest. Lees jij weleens kritieken op Slavenburg of Vergeer? Niemand neemt die mensen nog serieus.quote:Noem eens wat.
Ook hier knip je weer in een quote. Want als je verder leest zie je dat ik vind dat ze knippen en plakken, en dat ze daarom niet serieus te nemen zijn. Dat geldt voor iedereen, ook als ze gekwalificeerd zijn.quote:Voor mij wel hoor.
Misschien eens lezen van begin tot einde? Dit begint een beetje irritant te worden. Ik heb het over jouw bronnen. Die knippen en plakken alsof ze nog op de kleuterschool zitten ( briljante grap).quote:Bedoel je nu de auteurs van het N.T. of de hedendaagse historici ?
Liever niet.quote:Dat is weer voor een andere topic.
Ieder kind kan het, mits niet dyslectisch of analfabeet.quote:O maar, dat is best knap van je.
Ik heb nergens gezegd Vergeer te hebben gelezen. Zo wel, dan heb je daar bewijzen voor? Dan kom je erachter dat je het verkeerd geinterpreteerd hebt.quote:Jij ! Ook al vergeten ?
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)oeras-gezonken.dhtmlquote:Wie is dat dan wel ? En heb je ergens een negatieve recensie gevonden? Link graag.
Net zoals jouw mening jouw mening is, en meer ook niet...quote:Dat is jouw mening en meer ook niet.
Dat heeft niks met mythische of historische jezus te maken. Dus weer appels en peren. Het is nog steeds moeilijk om in discussie te gaan met jou.quote:Raar dat er dan toch een aparte topic is voor boekentips.
Mag ik vragen of jij wat nadruk hebt op kritieken op Vergeer? Ben wel benieuwd heb zijn boeken nooit aangeschaft, maar ATON doet ze hier aan iedereen aanraden ben nooit overstag gegaan...quote:Op zondag 7 februari 2016 21:52 schreef Berjan1986II het volgende:
Alle wetenschappers, behalve de auteurs van de boeken die jij leest. Lees jij weleens kritieken op Slavenburg of Vergeer? Niemand neemt die mensen nog serieus.
Waarom is het evangelie van Thomas niet serieus te nemen?quote:Op zondag 7 februari 2016 21:52 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
Eigenschappen en karakters van andere mensen zijn niet mijn probleem. Maar ik kan wel de foutjes aangeven. Doe er mee wat je goed dunkt.
[..]
Appels en peren....
[..]
Ik weet niet hoe groot jouw handen zijn, maar volgens mij is het wel meer dan een handjevol. En er is nog geen wetenschapper overstag gegaan vanwege die tombe die gevonden is. Net zoals er niemand overstag is gegaan vanwege de lijkwade en de splinters van het kruis.
[..]
Je leert het ook nooit, en je lijkt wel een autist. Mag ik dit zeggen? Nee, waarschijnlijk niet. Maar steeds dezelfde dingen zeggen, dezelfde boeken naar voren toveren, en steeds als mensen met andere meningen komen ligt het aan hen. Zo ben je iemand waar je niet mee kan discussieren. Op FT ook niet.
[..]
Precies, en dan heb je nog wat apocriefe boeken (Evangelie van Thomas) waar die Jakobus te voorschijn komt. OOk niet serieus te nemen dus.
[..]
Nog nooit van gehoord. Kun je dat eten?
[..]
Alle wetenschappers, behalve de auteurs van de boeken die jij leest. Lees jij weleens kritieken op Slavenburg of Vergeer? Niemand neemt die mensen nog serieus.
[..]
Ook hier knip je weer in een quote. Want als je verder leest zie je dat ik vind dat ze knippen en plakken, en dat ze daarom niet serieus te nemen zijn. Dat geldt voor iedereen, ook als ze gekwalificeerd zijn.
[..]
Misschien eens lezen van begin tot einde? Dit begint een beetje irritant te worden. Ik heb het over jouw bronnen. Die knippen en plakken alsof ze nog op de kleuterschool zitten ( briljante grap).
[..]
Liever niet.
[..]
Ieder kind kan het, mits niet dyslectisch of analfabeet.
[..]
Ik heb nergens gezegd Vergeer te hebben gelezen. Zo wel, dan heb je daar bewijzen voor? Dan kom je erachter dat je het verkeerd geinterpreteerd hebt.
[..]
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)oeras-gezonken.dhtml
En ik heb nog wat gevonden op vrijdenkersforum. Die man wordt niet serieus genomen door de profs, en is ook slechts een leraar geweest die is afgestudeerd in filosofie.
Voor de rest zie ik nu vooral veel recensies op websites waarin men wel openstaat voor een alternatieve verklaring van christendom en jezus. Die mensen zijn niet kritisch. Die geloven zelfs dat Jezus getrouwd was, omdat hij Maria op de mond kuste (wat een ritueel was bij de vroege christenen).
[..]
Net zoals jouw mening jouw mening is, en meer ook niet...
Of ben je een narcist, dat je denkt dat jouw mening DE waarheid is?
[..]
Dat heeft niks met mythische of historische jezus te maken. Dus weer appels en peren. Het is nog steeds moeilijk om in discussie te gaan met jou.
De eerste zin begrijp ik niet helemaal. Nadruk hebt op kritieken op Vergeer?quote:Op maandag 8 februari 2016 00:05 schreef Argo het volgende:
[..]
Mag ik vragen of jij wat nadruk hebt op kritieken op Vergeer? Ben wel benieuwd heb zijn boeken nooit aangeschaft, maar ATON doet ze hier aan iedereen aanraden ben nooit overstag gegaan...
bron: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)oeras-gezonken.dhtmlquote:Vergeer bekijkt de tekst vanuit zijn sterke intuïtie en met een fors vooroordeel. Dat kan iets heel verrassends en verhelderends opleveren en dat deed het ook in Vergeers vorige boek, 'Een nameloze', met een spannende dag-voor-dag-reconstructie van de lijdensweek en een boeiend portret van Petrus. Tegenover Kajafas de hogepriester zet hij Kefas (Aramees voor Petrus) als de anti-hogepriester. Een originele exegese, maar de woorden Kefas en Kajafas hebben niets met elkaar van doen. Vergeer schiet wetenschappelijk tekort, en dat is pijnlijk voor iemand met wetenschappelijke pretentie, die traditionelere geesten voor 'bizarre fantast' uitmaakt.
Niet in de context. Aton neemt enkel Marcus serieus. Het evangelie van Thomas is veel later geschreven. Dus wat weet de schrijver van dat evangelie van Jacobus, de broeder van de heer? Voor de rest vind ik het Thomas evangelie wel een interessant boekje. Veel interessanter dan de rest van het christelijk wereldje. Maar niet om iets te bewijzen, en daar ging het omquote:Op maandag 8 februari 2016 00:35 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Waarom is het evangelie van Thomas niet serieus te nemen?
Wat die wetenschappelijke kringen ook moge zijn. Tot nu toe nog geen naam.quote:Op maandag 8 februari 2016 01:51 schreef Berjan1986II het volgende:
Wel weet ik dat Vergeer in de normale wetenschappelijke kring niet serieus word genomen.
Terwijl het maar enkele minuten kost dit op Wiki te lezen:quote:Ook legt hij verbanden die er helemaal niet zijn. Enkel om zijn stokpaardje aan de man te brengen.
Vergeer bekijkt de tekst vanuit zijn sterke intuïtie en met een fors vooroordeel. Dat kan iets heel verrassends en verhelderends opleveren en dat deed het ook in Vergeers vorige boek, 'Een nameloze', met een spannende dag-voor-dag-reconstructie van de lijdensweek en een boeiend portret van Petrus. Tegenover Kajafas de hogepriester zet hij Kefas (Aramees voor Petrus) als de anti-hogepriester. Een originele exegese, maar de woorden Kefas en Kajafas hebben niets met elkaar van doen. Vergeer schiet wetenschappelijk tekort, en dat is pijnlijk voor iemand met wetenschappelijke pretentie, die traditionelere geesten voor 'bizarre fantast' uitmaakt.
bron: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)oeras-gezonken.dhtml
De christelijke lezers zal hij echter niet overtuigen, getuige een ongehoord laffe kritiek van theologe Bara van Pelt in het dagblad Trouw van 3 november 2000. Om met Max Planck te spreken, die theologen sterven gewoon uit.quote:Op maandag 8 februari 2016 01:51 schreef Berjan1986II het volgende:
bron: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)oeras-gezonken.dhtml
Uit 2000, maar dit is een beetje de manier waarop hij werkt. Verbanden leggen die er niet zijn, maar waar de leek geen weet van heeft.
Hmm, het is al lang geleden dat ik me erin heb verdiept, maar ik dacht juist dat het evangelie van Thomas juist ouder werd geacht dan het evangelie van Marcus.quote:Op maandag 8 februari 2016 01:51 schreef Berjan1986II het volgende:
Niet in de context. Aton neemt enkel Marcus serieus. Het evangelie van Thomas is veel later geschreven. Dus wat weet de schrijver van dat evangelie van Jacobus, de broeder van de heer? Voor de rest vind ik het Thomas evangelie wel een interessant boekje. Veel interessanter dan de rest van het christelijk wereldje. Maar niet om iets te bewijzen, en daar ging het om
De evangelies zijn allen ontstaan na de Joodse Oorlog. Het evangelie volgens Marcus is tussen 71 en 72 n.C. geschreven. Ik denk dat het Tomas evangelie jonger is en een gnostisch karakter heeft en daarom ergens te plaatsen is tussen de overige Mattheus en Lukas evangelies. Johannes begin 2e eeuw.quote:Op maandag 8 februari 2016 10:19 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Hmm, het is al lang geleden dat ik me erin heb verdiept, maar ik dacht juist dat het evangelie van Thomas juist ouder werd geacht dan het evangelie van Marcus.
Haha, schitterend. Als het niet een recensie is die jou goed uitkomt dan is het laffe kritiek... Maar goede recensies zijn fantastisch in jouw ogen en bewijzen dat Vergeer het juist heeft.quote:Op maandag 8 februari 2016 08:41 schreef ATON het volgende:
[..]
De christelijke lezers zal hij echter niet overtuigen, getuige een ongehoord laffe kritiek van theologe Bara van Pelt in het dagblad Trouw van 3 november 2000. Om met Max Planck te spreken, die theologen sterven gewoon uit.
Ik heb dit artikel eens gelezen. Er wordt geschreven "Twintig eeuwen lang heeft de christelijke theologie het Jezusbeeld bepaald en gemonopoliseerd. En niet alleen gemonopoliseerd, maar ook steeds aangepast aan de ontwikkelingen en veranderingen van het christendom, dat zoals men weet zijn definitieve vorm verkreeg met de kerkvaders en door keizer Constatijn tot staatsgodsdienst is gemaakt.".quote:
O, gaan we op die fiets? We doen alsof we al weten dat hij een verzetsstrijder is en daarom vinden we de scene van de kus maar een vreemd geval. Terwijl in de tijd dat de evangelieen geschreven werden mannen daar wel vaker kusten op de wang. Zo vreemd is het allemaal niet. En het is waarschijnlijk ook nog afgeleid van Psalm 2 waarin wordt geschreven: "12 Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij op den weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden. Welgelukzalig zijn allen, die op Hem betrouwen"quote:Hoe dan het verhaal over de Judaskus te verklaren. Overigens is dit ook weer zo'n onlogische scène. De verrader, eigenlijk een verzetsstrijder, geeft in de Hof van Olijven, zijn meester een (herkennings)kus en de Romeinen pakken hem. Terwijl Jezus al van verre herkenbaar is in zijn purperen kleed. En bovendien een verrader laat je niet de inval leiden. En die kus zelf is natuurlijk helemaal een raadsel.
Ik vind Vergeers zijn constructie alles behalve helden. Hoezo een aanval op Jeruzalem? Hoezo wordt Judas in de pan gehakt? Elders beweert Vergeers nog dat Judas komt van een griekse term dat JOOD betekend. En nu ineens zou het een persoon zijn die een leger leidt en in de pan gehakt wordt? En waarom zou een hogepriester een koninklijk gewaad van Jezus scheuren? Zou een Romein dit niet eerder doen?quote:Ik vind Vergeers reconstructie heel helder, hij zet de zaken gewoon weer teug in de historische context van binnendringen van en verzet tegen de Romeinen. Die reconstructie luidt als volgt: na de mislukte aanslag op Jeruzalem zijn Jezus en zijn Nazareners en Judas en zijn Sicariërs de stad uitgeslagen. Volkomen verbijsterd zitten ze vast in de Hof van Olijven. Jezus kan vanwege zijn koninklijk (en zwaar) gewaad niet meer weg en geeft Judas de opdracht de overlevenden weg te leiden om alsnog of later de stad aan Hem over te leveren Zij delen de afscheidskus en Judas trekt met hen weg, maar wordt even later in de pan gehakt op een plaats, die later de bloedakker gaat heten. Jezus wordt opgepakt en voor de hogepriester geleid, die het koninklijke gewaad van hem scheurt ten teken van Jezus’ nederlaag
Grappig dat iemand zich laat ondersteunen door een boek dat vol fantastische verhalen zit. Ik kan vliegen, en ik kan dit ondersteunen met het boek Handelingen der Apostelen waarin Simon de Magiër ook kan vliegen.quote:Vergeer maakt duidelijk dat Pilatus het niet over twee personen heeft maar over één en dat Pilatus aan de menigte duidelijk maakt dat hij de gelovige persoon (Jezus de zoon van de Heer) niet terecht stelt, maar wel de Jezus die zich als gezalfde koning de troon wilde toe-eigenen. Dit verhaal wordt ondersteund door een scène uit de Handelingen der Apostelen. Ook daar mengt een Romeinse machthebber zich niet in gelovige zaken.
Dus omdat Maria eerder wordt genoemd dan de moeder en de vader is zij zijn vrouw? En dat Jezus een vader had is natuurlijk geschrapt door latere bewerkers? En dat zouden mensen die ervoor geleerd hebben niet door hebben gehad?quote:Twee andere details moeten hier nog genoemd worden. Marcus noemt bijna geen namen in zijn verhaal. Wel verschijnen er drie vrouwen staand aan het kruis: zijn moeder Maria, Maria Magdalena en Salome. Vergeer maakt aannemelijk dat Maria van Magdala de vrouw van Jezus was. Immers: zij wordt nog voor de moeder en de vader genoemd. Dat Jezus gewoon een vader had is uiteraard uit het verhaal geschrapt door latere bewerkers omdat steeds meer geloof gehecht werd aan de 'zoon van God'-theologie. Vergeer tovert de vader Jozef te voorschijn uit de man Jozef van Arimathea, die het lijk van Jezus komt opvragen.
Die website neem ik bij deze dus niet meer serieus.quote:
Prima, maar dit wil nog niet zeggen dat hij iets weet over het onderwerp waarover hij schrijft. Hij is een populaire schrijver, waarheid bevinding daar doet hij niet aan. Als het maar verkoopt.quote:Blijkbaar heeft Ch. Vergeer wel ietsmeer in zijn marge dan enkel filosofie :
Charles Vergeer is a philosopher, classicist and philologist. He took his doctorate with a thesis on Heraclitus, entitled Als een akker in de winter (Like a Field in Winter). His earlier publications include Eerste vragen. Over de Griekse filosofie (First Questions. On Greek philosophy, 1990) and Een verlies van vleugels. De filosofie van het oude Rome (A Loss of Wings. The philosophy of ancient Rome, 1995).
bron: http://www.letterenfonds.nl/en/author/18/charles-vergeer
De een zegt van wel, de ander niet.quote:Op maandag 8 februari 2016 10:19 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Hmm, het is al lang geleden dat ik me erin heb verdiept, maar ik dacht juist dat het evangelie van Thomas juist ouder werd geacht dan het evangelie van Marcus.
Tja, dit is ook maar een quote uit mijn gegeven link hoor, en verder heb ik geen negatiefs gevonden.quote:Op maandag 8 februari 2016 12:08 schreef Berjan1986II het volgende:
Haha, schitterend. Als het niet een recensie is die jou goed uitkomt dan is het laffe kritiek... Maar goede recensies zijn fantastisch in jouw ogen en bewijzen dat Vergeer het juist heeft.
Weer weinig onderbouw te zien ? Zelfs na Constantijn is de inhoud van de Bijbel nog drastisch gewijzigd ( tot op vandaag !!!! ). Je moet er de concilies er maar eens op naslaan.quote:Ik heb dit artikel eens gelezen. Er wordt geschreven "Twintig eeuwen lang heeft de christelijke theologie het Jezusbeeld bepaald en gemonopoliseerd. En niet alleen gemonopoliseerd, maar ook steeds aangepast aan de ontwikkelingen en veranderingen van het christendom, dat zoals men weet zijn definitieve vorm verkreeg met de kerkvaders en door keizer Constatijn tot staatsgodsdienst is gemaakt.".
Alsof de evangelieen zijn veranderd tot aan Constantijn toe. Dit is gewoonweg niet waar. De evangelieen die geschreven zijn in de tweede eeuw zijn hetzelfde als die in de vierde eeuw.
Ja en ?quote:"Schrijven vanuit een andere visie over Jezus, de zoon van God, is een hachelijke zaak. Want voor je het weet springen de christelijke exegeten je in de nek."
En niet enkel de christelijke exegeten. Maar iedereen die meent dat Jezus geen zeloot was, maar een mythe.
En wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen ????quote:"n het eerste boek stond het jaar 70 AD centraal met vooral veel mogelijke analyses. In het tweede deel is Vergeer in staat meer conclusies te trekken. En die zijn fascinerend voor wie zijn/haar culturele achtergrond en vooroordelen opzij wil zetten."
Ja natuurlijk. We wijten de zaken die tegen Vergeer ingaan als vooroordelen. En als we die maar opzij willen zetten krijgen we fascinerende antwoorden.
En als we niks concrete tegenargumenten gaan we maar appels met peren vergelijken. Dit noemen ze ' uit zijn context halen '.quote:We doen alsof we al weten dat hij een verzetsstrijder is en daarom vinden we de scene van de kus maar een vreemd geval. Terwijl in de tijd dat de evangelieen geschreven werden mannen daar wel vaker kusten op de wang. Zo vreemd is het allemaal niet. En het is waarschijnlijk ook nog afgeleid van Psalm 2 waarin wordt geschreven: "12 Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij op den weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden. Welgelukzalig zijn allen, die op Hem betrouwen"
Wie spreekt dat tegen ?? Net met citaten uit de Tenach te halen wist de toehoorder wat er bedoeld werd en hadden de niet-joden het raden naar. Is dat een probleem voor je ?quote:De evangelieen zijn geschreven met naast hen de teksten die wij nu kennen als Oude Testament. Denk hier wel om.
Aha, je bent nog niet verder geraakt dan ' De Nameloze ' wat online te vinden is. Alles wordt een duidelijker gemaakt in de volgende uitgaven. Daar zien we wat een kleed scheuren of een voorhang scheuren betekend.quote:Ik vind Vergeers zijn constructie alles behalve helden. Hoezo een aanval op Jeruzalem? Hoezo wordt Judas in de pan gehakt? Elders beweert Vergeers nog dat Judas komt van een griekse term dat JOOD betekend. En nu ineens zou het een persoon zijn die een leger leidt en in de pan gehakt wordt? En waarom zou een hogepriester een koninklijk gewaad van Jezus scheuren? Zou een Romein dit niet eerder doen?
Grappig hoe je nu tekeer gaat en niks zinnigs meer te zeggen hebt.quote:Grappig dat iemand zich laat ondersteunen door een boek dat vol fantastische verhalen zit. Ik kan vliegen, en ik kan dit ondersteunen met het boek Handelingen der Apostelen waarin Simon de Magiër ook kan vliegen.
Tja, dat was zo de gewoonte toen. Kwestie van rangorde.quote:Dus omdat Maria eerder wordt genoemd dan de moeder en de vader is zij zijn vrouw?
Kun je niet raden waarom ?quote:En dat Jezus een vader had is natuurlijk geschrapt door latere bewerkers?
Bedoel je de theologen ? WC eend ?quote:En dat zouden mensen die ervoor geleerd hebben niet door hebben gehad?
O maar, voor mij niet hoor. Ik kan goed volgen, maar dat zal wellicht te maken hebben met het feit dat ik reeds jaren voordien tot die conclusie was gekomen.quote:Er moet teveel geworsteld worden met teksten om dit ook maar enigszins serieus te nemen.
Veel gebruikt scheermes bij de FT users.quote:Iets met het scheermes van Ockham.
Tja, voor mij niet, maar ik sta al wat lectuur voorop.quote:Als men daadwerkelijk Jozef de vader heeft willen wegmoffelen dan is er niks makkelijker dan de hele naam Jozef te veranderen. Waarom ze dat niet gedaan hebben is dan weer een raadsel.
Hiervan nota.quote:Die website neem ik bij deze dus niet meer serieus.
Dus de quote "getuige een ongehoord laffe kritiek van theologe ..." is uit een quote van een door jou opgegeven link?quote:Op maandag 8 februari 2016 12:40 schreef ATON het volgende:
[..]
Tja, dit is ook maar een quote uit mijn gegeven link hoor, en verder heb ik geen negatiefs gevonden.
Dat is gewoon onzin. Hoe wil je het dan verklaren dat het OT en de canon van de joodse Thora tot op de komma gelijk zijn (behalve dan de volgorde)?quote:Weer weinig onderbouw te zien ? Zelfs na Constantijn is de inhoud van de Bijbel nog drastisch gewijzigd ( tot op vandaag !!!! ). Je moet er de concilies er maar eens op naslaan.
Boeiend?quote:Ja en ?
Moet ik het uittekenen? Snap je echt niet wat ik hiermee wil zeggen? Ik zal het nog een keer uitleggen (heb het onder andere nicknames hier al veel vaker uitgelegd, maar soit): Men doet alsof de ideeen die wij nu over Jezus hebben komen door indoctrinatie van de kerk. En als we die vooroordelen maar weg toveren, dan krijgen we fascinerende antwoorden te zien. Als er dan mensen zijn die terecht kritiek leveren, komt dit enkel en alleen door die vooroordelen opgelopen door de indoctrinatie van de kerk". Dezelfde retoriek kom je tegen bij UFO gelovigen. Als we alle kritiek maar wegleggen, krijgen we fantastische antwoorden. Dat we die kritiek niet enkel door indoctrinatie van de kerk hebben komt niet in jullie op? Tussen "Jezus is de zoon van god en was een lieverdje" en "Jezus stamde af van David en wilde de Romeinen uit Israel weg hebben" zit nog een heel grijs gebied. Elke tegenargument maaien jullie gewoon van tafel.quote:En wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen ????
Dit is helemaal niet uit zijn context halen. Het idee dat Judas Jood betekent is een hele goede. De evangelieschrijvers gaven de joden de schuld van de kruisiging. Vergeet niet dat de joden toen al het christendom afwezen, omdat ze niet geloofden in een messias die gekruisigd werd. Dus het is een theologische kwestie om de joden de schuld te geven. Maar om dan vervolgens Judas neer te zetten als een zeloot (of andere verzetsstrijder) gaat weer veel te ver. Nergens in Marcus kun je dit teruglezen.quote:En als we niks concrete tegenargumenten gaan we maar appels met peren vergelijken. Dit noemen ze ' uit zijn context halen '.
Dat is geen probleem voor mij. Maar ik laat toch duidelijk zien waarom Judas Jezus kuste? Vanwege psalm twee. De Romeinse soldaten dobbelden om de kleren van Jezus, door een psalm van David waarin hij beweerd dat er om zijn kleren gedobbeld wordt. Het is een en al een literaire fictie. Om hier dan een historische Jezus uit te vinden is gewoon bezigheidstherapie.quote:Wie spreekt dat tegen ?? Net met citaten uit de Tenach te halen wist de toehoorder wat er bedoeld werd en hadden de niet-joden het raden naar. Is dat een probleem voor je ?
Dat heeft men van Paulus, waarmee hij bedoelde dat zowel joden als heidenen nu deel hadden aan het volk van God. Vergeet niet dat de brieven van Paulus eerder waren dan Marcus of welk evangelie dan ook. Ik heb gelezen dat Vergeers denkt dat dit te maken heeft met de vrome joden die verloren van de gehelleniseerde joden. Weer een kwestie van niet weten wat Paulus geschreven heeft over het voorhangsel dat scheurde.quote:Aha, je bent nog niet verder geraakt dan ' De Nameloze ' wat online te vinden is. Alles wordt een duidelijker gemaakt in de volgende uitgaven. Daar zien we wat een kleed scheuren of een voorhang scheuren betekend.
Neej, het is grappig dat mensen precies die dingen gebruiken die hen aanstaan en de rest voor mythe houden en het niet serieus nemen. Cherry-picking noemen ze dat.quote:Grappig hoe je nu tekeer gaat en niks zinnigs meer te zeggen hebt.
De gewoonte van toen was dat men gewoon schreef als men een vrouw had. Waarom zou men dit verbergen? En er is nul komma nul bewijs dat Jezus een vrouw had. Ook is er nul komma nul bewijs dat Marcus schreef dat Jezus een vrouw had.quote:Tja, dat was zo de gewoonte toen. Kwestie van rangorde.
Nee. ik vind het sowieso vreemd dat jullie doen alsof dit bewerkt is door de bewerkers, terwijl die bewerkers wel twee stamlijnen van Jozef erin laten staan.quote:Kun je niet raden waarom ?
Ik bedoel theologen ja. Je doet alsof theologen allemaal christen zijn, en dit is pertinent niet waar. De enige Nederlandse christelijke theologenschool is die in Kampen, die is gereformeerd. Dan heb je nog die in Leiden, en daar worden mensen seculier opgeleid. Niemand van die mensen is het eens met Vergeers.quote:Bedoel je de theologen ? WC eend ?
Dat was mij bekend ja.quote:O maar, voor mij niet hoor. Ik kan goed volgen, maar dat zal wellicht te maken hebben met het feit dat ik reeds jaren voordien tot die conclusie was gekomen.
En terecht.quote:Veel gebruikt scheermes bij de FT users.
Het maakt niet uit hoeveel lectuur je leest, het gaat erom wat voor lectuur je leest.quote:Tja, voor mij niet, maar ik sta al wat lectuur voorop.
Primaquote:Hiervan nota.
Een bewijs dat je nog niet eens de moeite genomen hebt . Hiervan nota.quote:Op maandag 8 februari 2016 13:39 schreef Berjan1986II het volgende:
Dus de quote "getuige een ongehoord laffe kritiek van theologe ..." is uit een quote van een door jou opgegeven link?
Dàt is pas onzin. Het O.T. is niet gebaseerd op de Torah, maar op de Septuagint.quote:Dat is gewoon onzin. Hoe wil je het dan verklaren dat het OT en de canon van de joodse Thora tot op de komma gelijk zijn (behalve dan de volgorde)?
"Geschreven en toegeschreven " gaat hier minutieus op in met de nodige onderbouw. Niet voor niks is Vergeer een zeer gewaardeerd filoloog.quote:Het idee dat men heeft zitten schrappen en bijschrijven komt uit de hoge hoed van populistische schrijvers die denken dat gebrek aan bewijs bewijs oplevert dat er geschrapt is.
O ben jij toch grappig.quote:Zo kan je van Jezus en zijn verhaal natuurlijk alles maken. Misschien is hij wel opgestraald door een UFO en hebben ze er stiekem wolk van gemaakt (Handelingen)?
Logisch, aan een dooie koning heeft men niet zoveel.quote:Dit is helemaal niet uit zijn context halen. Het idee dat Judas Jood betekent is een hele goede. De evangelieschrijvers gaven de joden de schuld van de kruisiging. Vergeet niet dat de joden toen al het christendom afwezen, omdat ze niet geloofden in een messias die gekruisigd werd.
Wel bij Vergeer.quote:Dus het is een theologische kwestie om de joden de schuld te geven. Maar om dan vervolgens Judas neer te zetten als een zeloot (of andere verzetsstrijder) gaat weer veel te ver. Nergens in Marcus kun je dit teruglezen.
En wat zou de bedoeling geweest zijn van deze ' literaire fictie '?quote:De Romeinse soldaten dobbelden om de kleren van Jezus, door een psalm van David waarin hij beweerd dat er om zijn kleren gedobbeld wordt. Het is een en al een literaire fictie. Om hier dan een historische Jezus uit te vinden is gewoon bezigheidstherapie.
Fout !! Wat we nu de brieven van Paulus noemen zijn constructies eind 1e eeuw, gebruik makend van deels Paulus' correspondentie. ( zie ' Paulus ' van Vergeer )quote:Dat heeft men van Paulus, waarmee hij bedoelde dat zowel joden als heidenen nu deel hadden aan het volk van God. Vergeet niet dat de brieven van Paulus eerder waren dan Marcus of welk evangelie dan ook.
Moeite met begrijpelijk lezen ? Waar staat dat ergens ???quote:Ik heb gelezen dat Vergeers denkt dat dit te maken heeft met de vrome joden die verloren van de gehelleniseerde joden.
Kon Paulus ook niet weten. Dit voorhangsel is als buit door Titus meegenomen na de val van Jeruzalem. Toch eens opzoeken wat de joden toen bedoelden met heilige gewaden en voorhangsels scheuren. Kan men je op FT niet helpen?quote:Weer een kwestie van niet weten wat Paulus geschreven heeft over het voorhangsel dat scheurde.
Van het plaatsen van namen volgens belangrijkheid was een algemene regel. Wist je dat niet ?quote:Neej, het is grappig dat mensen precies die dingen gebruiken die hen aanstaan en de rest voor mythe houden en het niet serieus nemen.
Dat is zeker niet ieders mening.quote:De gewoonte van toen was dat men gewoon schreef als men een vrouw had. Waarom zou men dit verbergen? En er is nul komma nul bewijs dat Jezus een vrouw had. Ook is er nul komma nul bewijs dat Marcus schreef dat Jezus een vrouw had.
Jullie ? Wie nog ?quote:Nee. ik vind het sowieso vreemd dat jullie doen alsof dit bewerkt is door de bewerkers, terwijl die bewerkers wel twee stamlijnen van Jozef erin laten staan.
Vandaar....quote:Ik bedoel theologen ja.
Waar haal je nu weer deze veronderstelling ?? Er zijn ook Islam theologen en nog van dat.quote:Je doet alsof theologen allemaal christen zijn, en dit is pertinent niet waar.
En zijn gereformeerden geen christenen ?quote:De enige Nederlandse christelijke theologenschool is die in Kampen, die is gereformeerd.
Daar heb je volkomen gelijk in. En om te weten wat een degelijk naslagwerk is moet je véél gelezen hebben.quote:Het maakt niet uit hoeveel lectuur je leest, het gaat erom wat voor lectuur je leest.
quote:Op maandag 8 februari 2016 15:02 schreef ATON het volgende:
[..]
Een bewijs dat je nog niet eens de moeite genomen hebt . Hiervan nota.
Dat weet ik ook wel, maar het gaat de fantasten altijd om de hele bijbel.quote:Dàt is pas onzin. Het O.T. is niet gebaseerd op de Torah, maar op de Septuagint.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Septuagint
Geweer van schouder gewisseld ? De boeken van Ch. Vergeer gaan over het N.T. voor alle duidelijkheid.
WC-eend...quote:"Geschreven en toegeschreven " gaat hier minutieus op in met de nodige onderbouw. Niet voor niks is Vergeer een zeer gewaardeerd filoloog.
Het laat zien waar het naar toe kan als je knipt en plakt. En tevens allerlei geschreven woorden als vervalst of verzwegen ziet.quote:O ben jij toch grappig.
In een mysteriecultus wel en dat is het christendom van paulus.quote:Logisch, aan een dooie koning heeft men niet zoveel.
A=G, T=H en feitelijk is C S.quote:Wel bij Vergeer.
Mysteriecultus en je hebt nog iets als de Midrasj. Vandaar literaire fictie. Daar heb je geen historisch figuur voor nodig, enkel lezen uit het OT en daar een verhaal van maken. Zelfs de naam Jezus is afkomstig van JOZUA!quote:En wat zou de bedoeling geweest zijn van deze ' literaire fictie '?
Ajax is de beste club, zie "godenzonen" van Johan Cruyff...quote:Fout !! Wat we nu de brieven van Paulus noemen zijn constructies eind 1e eeuw, gebruik makend van deels Paulus' correspondentie. ( zie ' Paulus ' van Vergeer )
Moet je maar eens googlen op vergeer en dan de kleren van Jezus. Dan zie je dat hij beweert dat wat ik zeg. En lees de link die ik zonet postte, daarin staat het ook.quote:Moeite met begrijpelijk lezen ? Waar staat dat ergens ???
Gast, wat Paulus schrijft zie je in Galaten. Heeft niks met voorhangsel door Titus meegenomen te maken, en al zeker niet van na de val de Jeruzalem.quote:Kon Paulus ook niet weten. Dit voorhangsel is als buit door Titus meegenomen na de val van Jeruzalem. Toch eens opzoeken wat de joden toen bedoelden met heilige gewaden en voorhangsels scheuren. Kan men je op FT niet helpen?
Misschien dat de ene Maria wel belangrijk was, maar niet omdat ze getrouwd waren. De stap van Maria die belangrijk is naar "dan zouden ze wel getrouwd wezen" is veel te groot. Er zijn nog vele kleine stapje die je moet maken.quote:Van het plaatsen van namen volgens belangrijkheid was een algemene regel. Wist je dat niet ?
Neej, die van Vergeer zeker niet. Maar waar blijven de bewijzen? Boude uitspraken doen kan iedereen.quote:Dat is zeker niet ieders mening.
Jij, Vergeer (dat is al jullie) en ik geloof dat Slavenburg ook zo dacht.quote:Jullie ? Wie nog ?
[..]quote:Vandaar....
En je hebt ook seculiere theologen. Mensen die theologie bestuderen op echte wetenschappelijke basis. En ook deze mensen zijn het niet eens met de "de historische jezus was een zeloot" theorie. Jammer dat je steeds doet alsof theologen dit enkel doen omdat ze geindoctrineerd zijn of nog steeds geloven.quote:Waar haal je nu weer deze veronderstelling ?? Er zijn ook Islam theologen en nog van dat.
Waar haal je dit in vredesnaam weer vandaan? Ik schrijf nog dat de enige christelijke theologenschool in kampen staat. Volgens mij schort er wat aan jouw begrijpend lezen vermogen. Geen wonder dat je het met Vergeer eens bent.quote:En zijn gereformeerden geen christenen ?
Maar je moet niet enkel boeken lezen die jouw vooropzette mening al staven. Of boeken die anders beweren wel lezen maar naast je neer leggen. Dat doen mijn gelovige familieleden ook allemaal. Duizenden boeken lezen ze, maar of ze er veel wijzer van worden?quote:Daar heb je volkomen gelijk in. En om te weten wat een degelijk naslagwerk is moet je véél gelezen hebben.
Toch maar eens de linken lezen en de linken aanvinken op deze linken.
Niet bij Vergeer.quote:Op maandag 8 februari 2016 15:59 schreef Berjan1986II het volgende:
Dat weet ik ook wel, maar het gaat de fantasten altijd om de hele bijbel.
Zeker, die heb ik hier al vernoemd.Maar er zijn er nog heel wat meer. Kan je ook vinden in de bibliografie van Vergeer.quote:WC-eend...
Heb je ook nog andere bronnen voor die sprookjes dan enkel Vergeers?
Je zou ervan opkijken !quote:Het laat zien waar het naar toe kan als je knipt en plakt. En tevens allerlei geschreven woorden als vervalst of verzwegen ziet.
Heeft men er op het eind van de 1e eeuw van gemaakt.quote:In een mysteriecultus wel en dat is het christendom van paulus.
Kan jij niet weten.quote:A=G, T=H en feitelijk is C S.
Zo reconstrueert hij zijn verhalen.
Doet hier zelfs niks ter zake. En trouwens, het is Jeshua en niet Jozuaquote:Mysteriecultus en je hebt nog iets als de Midrasj. Vandaar literaire fictie. Daar heb je geen historisch figuur voor nodig, enkel lezen uit het OT en daar een verhaal van maken. Zelfs de naam Jezus is afkomstig van JOZUA!
Ik hoef niet te Googlen, ik heb al zijn boeken en weet dus best wat Vergeer geschreven heeft.quote:Moet je maar eens googlen op vergeer en dan de kleren van Jezus. Dan zie je dat hij beweert dat wat ik zeg. En lees de link die ik zonet postte, daarin staat het ook.
Tja, weer een gebrek aan kennis. Men heeft nog de volledige inventaris van buit wat men in de triomftocht door Rome heeft meegedragen. Zelfs te zien aan de binnenkant van de triomfboog te Rome. En het voorhangsel was niet écht gescheurd hoor. Deze metafoor gebruikt Marcus om duidelijk te maken dat JHWH de joden had verlaten bij de val van Jeruzalem. Hij verplaatst dit naar de dag van de kruisiging. Hier verloor het volk zijn gezalfde en de hoop op een vrij Palestina.quote:Gast, wat Paulus schrijft zie je in Galaten. Heeft niks met voorhangsel door Titus meegenomen te maken, en al zeker niet van na de val de Jeruzalem.
O maar vent toch, wat heb je tegen het feit dat Jezus gehuwd was ? Nog een restant uit je gelovige tijd ?quote:Misschien dat de ene Maria wel belangrijk was, maar niet omdat ze getrouwd waren.
O.K. wen alvast aan dit feit.quote:De stap van Maria die belangrijk is naar "dan zouden ze wel getrouwd wezen" is veel te groot. Er zijn nog vele kleine stapje die je moet maken.
Ben ik alvast in goed gezelschap.quote:Jij, Vergeer (dat is al jullie) en ik geloof dat Slavenburg ook zo dacht.
Wat voor wartaal begin je nu al uit te kramen ?? Seculiere theologen die nog steeds geloven.quote:En je hebt ook seculiere theologen. Mensen die theologie bestuderen op echte wetenschappelijke basis. En ook deze mensen zijn het niet eens met de "de historische jezus was een zeloot" theorie. Jammer dat je steeds doet alsof theologen dit enkel doen omdat ze geindoctrineerd zijn of nog steeds geloven.
Hier:quote:Waar haal je dit in vredesnaam weer vandaan?
En gereformeerden zijn geen christenen ?? Weet je nog wat jij hier schrijft ?quote:Je doet alsof theologen allemaal christen zijn, en dit is pertinent niet waar. De enige Nederlandse christelijke theologenschool is die in Kampen, die is gereformeerd.
Aah was vooral benieuwd of je wat links had naar kritieken maar die geef je later dus, daarvoor bedankt.quote:Op maandag 8 februari 2016 01:51 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
De eerste zin begrijp ik niet helemaal. Nadruk hebt op kritieken op Vergeer?
Omdat je het zo lief gevraagd hebt: ( vast wel op Wiki te vinden )quote:Op maandag 8 februari 2016 15:59 schreef Berjan1986II het volgende:
Heb je ook nog andere bronnen voor die sprookjes dan enkel Vergeers?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |