Dat verdient het OV ja!quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:56 schreef Isabeau het volgende:
Voor het OV:
[ afbeelding ]
Ik ga ook veel liever met de trein dan met de auto Alleen niet met de bus, de bus vind ik meestal maar niks
Als je dat dagelijks doet moet je een traject abo nemen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 22:02 schreef Aardbei16 het volgende:
Het is OV is absoluut niet goedkoper. Voor een retourtje Den Haag - Groningen betaal ik al 50 euro. Doe ik dat dageljks (op werkdagen) dan ben ik 1000 euro per maand kwijt.
Maar reizen met het OV vind ik ook gewoon erg leuk. Beetje relaxen, met m'n mobiel bezig zijn, uit het raam staren enzovoorts. Dat mis ik dan wel weer bij het autorijden.
Zo moeten het OV eens wat goedkoper (of gratis!) maken zodat het wat aantrekkelijker wordt. Voor studenten is het natuurlijk al gratis, maar voor de meeste mensen niet.
Ik denk dat ik dan nog met de auto goedkoper/sneller uit ben. Ik moet ook nog naar het station fietsen + van het station naar eindbestemming fietsen. Of met de bus, wat dan ook weer geld kost.quote:Op donderdag 4 februari 2016 22:07 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Als je dat dagelijks doet moet je een traject abo nemen.
Niet waar. Sinds de A4 open is, stroomt alles vloeiend door op de A13, om maar wat te noemen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:53 schreef robin007bond het volgende:
Natuurlijk heb je wel eens vertraging, maar in de auto heb je ook elke dag files en drukte op de weg.
Vaak ook duurder. Heb je gelet op de prijsstijgingen? Vooral als je met meerdere mensen tegelijk reist is een auto goedkoper.quote:• Is het vaak goedkoper
Dit is wel een flauwe punt, hoor. Meestal heb je al een auto, of schaf je een auto aan omdat het vooral qua tijd veel scheelt.quote:• Hoef je geen auto aan te schaffen, geen wegenbelasting, geen autoverzekeringen
En ook dit gaat de goede kant op met elektrische auto's.quote:• Is het milieuvriendelijker dan de auto
Sure. Ik heb altijd een zitplek in de auto. Muziekje aan, lekekr warm; heerlijk in de winter, en het is ook nog eens deur tot deur! En die boek kan ik net zo hard lezen als bijrijder.quote:• Je kunt lekker je eigen ding doen tijdens een treinreis. Probeer maar eens een boek te lezen als je achter het stuur zit!
Allejezus, je wilde koste wat het kost zoveel punten opnoemen hè?quote:• Als je naar het toilet moet kun je vaak gewoon naar het toilet (in de trein dan, voor bussen is het vaak anders). Als je in de auto naar het toilet moet zul je een tankstation moeten vinden.
Ja, en, dus? Wat is dit nou weer? Als je het kan permitteren neem je een auto, en anders het ov.quote:• Voor gehandicapten, ouderen en studenten is er vaak niet eens een andere optie
Ja, ook weer zo'n argument dat op papier leuk staat, maar totaal geen overtuigend argument of wat dan ook is.quote:• Gebeuren er veeeeel minder ongelukken met het OV. De auto-industrie heeft bloed aan haar handen.
Spreken ze je hier nou tegen of lees ik dit verkeerd?quote:Door het aantal afgelegde voertuigkilometers van personenauto's, bussen en trams te relateren aan het aantal ongevallen of slachtoffers, bereken je het ongevallen- resp. slachtofferrisico. Het blijkt dat er per afgelegde kilometer bij ongevallen met een bus 7 keer zoveel ongevallen zijn met ernstige afloop (doden en/of ziekenhuisgewonden) dan bij ongevallen met een personenauto, en bij ongevallen met een tram 12 keer zoveel. Voor dodelijke ongevallen zijn deze verhoudingen nog ongunstiger: bij ongevallen met een bus 15 keer zoveel en bij ongevallen met een tram 57 keer zoveel dodelijke ongevallen als bij ongevallen met een personenauto.
https://www.swov.nl/rappo(...)Openbaar_vervoer.pdf.
En juist die implementatie is nouzo enorm belangrijk in de praktijk...quote:Natuurlijk heeft het OV ook zo zijn problemen, maar veel problemen liggen aan de implementatie en niet aan het idee zelf.
Gelukkig gaat de Nederlandse overheid spaarzaam om met het geld van de bevolking en gooien we geen geld weg bij/voor het OV. Bedoel, die Fyra heeft de belastingbetalen alleen maar een miljardje of 11 gekost en de dienstverlening is er echt op vooruitgegaan!quote:De autoindustrie heeft ook vaak het OV gedwarsboomd om hun overpriced vervuilers te verkopen.
Je moet ook niet denken wat doet het ov voor mij? Maar wat kan ik voor het ov doem !quote:Op vrijdag 5 februari 2016 03:58 schreef Drinky het volgende:
-Het OV is duurder, al helemaal als je met 2 of meer personen reist
- Het duurt veel langer om ergens te komen. Voorbeeldje: ik moet naar een winkel ergens een paar km verderop. De eerste bus komt te vroeg, de andere te laat waardoor ik de aansluiting mis en 30 minuten op het station extra moet wachten. In totaal heb ik 1:20 uur gereisd, 40 minuten langer dan de rit oorspronkelijk hoorde te duren. De keer erop pak ik de auto en ik ben er binnen 14 minuten, gigantisch verschil.
-Uitval van treinen. Ook dit komt gigantisch vaak voor. Laatst weer de eerste trein die ik pak deed 1:30 uur over een ritje van 50 minuten, de trein erop was zo vol dat mensen in het gangpad moesten staan.
- Het weer zit vaak tegen, in Nederland ten minste. Wind, kou, regen noem het maar op, vaak sta je er wel eventjes in te wachten.
-Buschauffeurs die gigantische eikels zijn en je zien rennen, je tot de deur laten komen en dan gewoon wegrijden alsof ze niks hebben gezien. Hebben ze zowel bij mij als bij andere passagiers regelmatig geflikt.
- Meer geld op je OV chipkaart moeten hebben staan dan de rit kost, waardoor je dat geld effectief niet kunt gebruiken.
- Dienstregeling die na middernacht stopt, of op zondag niet voor 09:00 begint, waardoor je of moet wachten, of lopen, of een dure taxi moet nemen.
Ik kan zo nog uren doorgaan, maar het OV hier is zwaar kut. Er zijn genoeg landen waar ze het wel kunnen, voor normale prijzen, bijna geen wachttijden en 24-Uurs service. In Nederland is het zwaar overpriced en heel slecht geregeld.
Ik zat deze week in een bus waarbij op een gegeven moment de chauffeur zat te bellen. Niet handsfree. En toen niet oplette en niet stopte bij een halte waar iemand er uit wilde. Die moest roepen dat hij de halte voorbij had gereden Tsja.quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:59 schreef robin007bond het volgende:
Dat verdient het OV ja!
Maar inderdaad, de bus is iets minder fijn maar is alsnog wel goed te doen vind ik. Al hangt de kwaliteit erg af per bedrijf. Ik heb wel aardige ervaringen met Connexxion, al weet ik dat chauffeurs soms wel slecht worden behandeld. Voor sommige bussen zoeken ze hier vrijwilligers.
Op lange afstanden internationaal niet per definitie onwaar, maar zeker niet per definitie waar. Om goedkoper uit te zijn dan met de auto moet je:quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:53 schreef robin007bond het volgende:
Er wordt altijd zoveel gezeurd over het openbaar vervoer. Automobilisten voelen zich vaak erg trots dat ze hun persoonlijke vervuiler hebben.
Het OV krijgt naar mijn mening niet de liefde die het verdient. Natuurlijk heb je wel eens vertraging, maar in de auto heb je ook elke dag files en drukte op de weg. [quote]Ik mag best graag met de trein reizen, zeker langere afstanden, maar ik herken mij niet in de punten die jij noemt.
[quote\]• Is het vaak goedkoper
Die staat er toch al.quote:• Hoef je geen auto aan te schaffen, geen wegenbelasting, geen autoverzekeringen
Weet ik nietquote:• Is het milieuvriendelijker dan de auto
Groot voordeel aan de nachttrein, lekker slapen.quote:• Je kunt lekker je eigen ding doen tijdens een treinreis. Probeer maar eens een boek te lezen als je achter het stuur zit!
Met de auto stop je in principe iedere 2 tot 3 uur.quote:• Als je naar het toilet moet kun je vaak gewoon naar het toilet (in de trein dan, voor bussen is het vaak anders). Als je in de auto naar het toilet moet zul je een tankstation moeten vinden.
Dat is geen argument, maar een gevolg van iets anders.quote:• Voor gehandicapten, ouderen en studenten is er vaak niet eens een andere optie
Is dat in of exclusief zelfdoding?quote:• Gebeuren er veeeeel minder ongelukken met het OV. De auto-industrie heeft bloed aan haar handen.
Mwah, ik vind het idee van: reis eerst naar een plaats waar je niet moet zijn op een tijdstip dat je niet uitkomt om vervolgens te moeten vechten om een zitplaats en langer onderweg te zijn naar een andere plaats waar je niet moet zijn op een tijdstip dat je niet uitkomt om vervolgens zelf je natransport te moeten verzorgen niet echt heel erg aantrekkelijk.quote:Natuurlijk heeft het OV ook zo zijn problemen, maar veel problemen liggen aan de implementatie en niet aan het idee zelf. Er zijn al veel meer zitplaatsen als de eerste klas wordt afgeschaft of minder stoelen heeft bijvoorbeeld.
Ik merk hier in NH juist precies het omgekeerde. Mensen worden de trein uit gejaagd door NS door halvering van de dienstregeling, verlenging van de reistijd en vermindering van het aantal treinstellen. Het lijkt op de A9 in spitsrichting wezenlijk drukker geworden te zijn sinds de nieuwe dienstregeling in is gegaan.quote:Als mensen schijt hebben aan het OV dan komt het ook in een vicieuze cirkel terecht. Waarschijnlijk zijn ze dan ook minder bereid beleid voor een goed OV te steunen en dalen de inkomsten uit reizigers, waardoor het OV dus slechter wordt omdat er minder middelen voor ter beschikking zijn.
De reiziger verdient meer liefde van het OV. Niet van het personeel, maar van het management.quote:Het OV verdient meer liefde. Hoe meer we het gebruiken, hoe beter het kan worden.
Nee, mijn stinkdiesel kost zo'n 2k per jaar minder dan het ov.quote:
Klopt, maar niet relevant. Met het OV betaal ik ook voor de rit.quote:• Hoef je geen auto aan te schaffen, geen wegenbelasting, geen autoverzekeringen
Kan, geen idee. Als ik met de trein ga gaat er een ander met mijn auto rijden. Netto komt het op hetzelfde neer.quote:• Is het milieuvriendelijker dan de auto
Want rijden is niet mijn eigen ding doen? Oh, en audioboeken .quote:• Je kunt lekker je eigen ding doen tijdens een treinreis. Probeer maar eens een boek te lezen als je achter het stuur zit!
Geldt inderdaad alleen voor de trein. Heb je zo'n WC trouwens gezien? Ik stop liever bij een goede pomp inderdaad, of in de bosjes!quote:• Als je naar het toilet moet kun je vaak gewoon naar het toilet (in de trein dan, voor bussen is het vaak anders). Als je in de auto naar het toilet moet zul je een tankstation moeten vinden.
En wat heb ik als gezonde bestuurder daar mee te maken? Waarom moet ik om die reden met het OV?quote:• Voor gehandicapten, ouderen en studenten is er vaak niet eens een andere optie
Klopt, dat is het risico wat ik wel wil nemen. Punt is dat ik 50% van de kans weghaal/verminder door zelf de controle over het voertuig te hebben in plaats van dat uit handen te geven.quote:• Gebeuren er veeeeel minder ongelukken met het OV. De auto-industrie heeft bloed aan haar handen.
Voor 386,70 euro per maand reis je onbeperkt met het openbaar vervoer (trein, tram, bus en metro; doorlopend abonnement, minimale contractduur 12 maanden). Wil je geen jaar aan een abonnement vastzitten, dan voor 408 euro per maand onbeperkt per trein; kosten voor aanvullend tram- en busvervoer komen er dan nog wel bij.quote:Op donderdag 4 februari 2016 22:02 schreef Aardbei16 het volgende:
Het is OV is absoluut niet goedkoper. Voor een retourtje Den Haag - Groningen betaal ik al 50 euro. Doe ik dat dageljks (op werkdagen) dan ben ik 1000 euro per maand kwijt.
Voor iemand die de vaste kosten van een auto buiten beschouwing wil laten, vind ik het flauw dat je de vaste kosten voor het openbaar vervoer wel meeneemt. Voor 50 euro per jaar reis je met 40 procent korting als je in de daluren incheckt. Daarbij krijg je ook een gratis OV-chipkaart en hoeft er maar zes euro saldo op je kaart staan om in te kunnen checken. Iemand die maar incidenteel per trein reist, koopt een e-ticket en betaalt dan alleen de ritprijs.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 03:40 schreef zarGon het volgende:
Dit is wel een flauwe punt, hoor. Meestal heb je al een auto, of schaf je een auto aan omdat het vooral qua tijd veel scheelt. Als je de auto ook buiten woon-werkverkeer gebruikt, tellen die belastingen en verzekeringen niet extra mee. Je betaalt overigens 27,50 euro per persoon voordat je überhaupt gebruik kunt maken van de trein.
Klopt vast, een auto onderhouden kost veel geld.quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:53 schreef robin007bond het volgende:
• Is het vaak goedkoper
• Hoef je geen auto aan te schaffen, geen wegenbelasting, geen autoverzekeringen
• Is het milieuvriendelijker dan de auto
Klopt alleen als je niet in de spits op een drukke lijn reist.quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:53 schreef robin007bond het volgende:
• Je kunt lekker je eigen ding doen tijdens een treinreis. Probeer maar eens een boek te lezen als je achter het stuur zit!
Wat je zelf al zegt: dat geldt alleen voor in de trein. En die toiletten zijn daar bijna zonder uitzondering ontzettend ranzig: pis over de bril/pot en vaak zelfs over de vloer rondom de potquote:Op donderdag 4 februari 2016 21:53 schreef robin007bond het volgende:
• Als je naar het toilet moet kun je vaak gewoon naar het toilet (in de trein dan, voor bussen is het vaak anders). Als je in de auto naar het toilet moet zul je een tankstation moeten vinden.
Verschil is wel dat bij vertraging in het OV je meestal buiten in de kou/regen/hete zon staat, terwijl je bij vertraging met de auto nog heerlijk comfortabel zitquote:Op donderdag 4 februari 2016 21:53 schreef robin007bond het volgende:
Het OV krijgt naar mijn mening niet de liefde die het verdient. Natuurlijk heb je wel eens vertraging, maar in de auto heb je ook elke dag files en drukte op de weg.
Ja, treinstation tot treinstation wint de trein natuurlijk met gemak. Probeer deur tot deur eens. Kan hard oplopen als je ook de bus/tram/metro nodig hebt om op het station te komen...quote:Op zaterdag 6 februari 2016 13:43 schreef JDude het volgende:
Rotterdam-Amsterdam met de trein is nog geen drie kwartier. Vertel er dan ook even bij waar je die anderhalf uur op baseert.
Ik woon niet naast het treinstation. Eerst moet ik nog 15 minuten met de bus naar het station en dan nog een kleine 10 minuten overstaptijd om ticket te kopen en naar het perron te gaan.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 13:43 schreef JDude het volgende:
Rotterdam-Amsterdam met de trein is nog geen drie kwartier. Vertel er dan ook even bij waar je die anderhalf uur op baseert.
Jij rijdt ergens waar geen files en ongelukken zijn?quote:Op zaterdag 6 februari 2016 11:10 schreef VTwelve het volgende:
* Geen vertragingen
* Geen storingen
* Geen drukte
Zoals anderen zeggen moet je dan gewoon een abonnement nemen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 22:02 schreef Aardbei16 het volgende:
Het is OV is absoluut niet goedkoper. Voor een retourtje Den Haag - Groningen betaal ik al 50 euro. Doe ik dat dageljks (op werkdagen) dan ben ik 1000 euro per maand kwijt.
Maar reizen met het OV vind ik ook gewoon erg leuk. Beetje relaxen, met m'n mobiel bezig zijn, uit het raam staren enzovoorts. Dat mis ik dan wel weer bij het autorijden.
Zo moeten het OV eens wat goedkoper (of gratis!) maken zodat het wat aantrekkelijker wordt. Voor studenten is het natuurlijk al gratis, maar voor de meeste mensen niet.
Wat raaarrrrr. Alle files die je elke dag op de radio hoort zijn zeker verzonnen.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 03:40 schreef zarGon het volgende:
Niet waar. Sinds de A4 open is, stroomt alles vloeiend door op de A13, om maar wat te noemen.
Verder: liever in de file in mijn eigen ruimte, dan in de drukte in het ov.
Soms wel, soms niet. Je hebt ook samenreiskorting, wat de kosten aanzienlijk doet dalen als je met meerdere mensen reist.quote:Vaak ook duurder. Heb je gelet op de prijsstijgingen? Vooral als je met meerdere mensen tegelijk reist is een auto goedkoper.
Persoonlijk: de ongemakken van het ov zijn zo hoog dat ik die extra kosten voor lief neem.
Je hoeft nog niet per se de OV-chipkaart te gebruiken. Je kunt ook e-tickets printen op de NS-site.quote:[..]
Als je de auto ook buiten woon-werkverkeer gebruikt, tellen die belastingen en verzekeringen niet extra mee.
Je betaalt overigens 27,50 euro per persoon voordat je überhaupt gebruik kunt maken van de trein.
De aarde wordt naar de verdoemenis geholpen, maar dat is geen prioriteit. Wtf man. Maar goed, elektrische auto's zijn wel een positieve ontwikkeling... Dat dan weer wel.quote:En ook dit gaat de goede kant op met elektrische auto's.
Verder is 'de milieu' vaak geen prio.
Dit snap ik wel ja. Zitplekzekerheid is wel fijn. Alleen zit ik hier weer met hetzelfde euvel als je in andere argumenten gebruikt: het is een klacht tegen de implementatie van het OV en niet tegen het OV op zichzelf. Als de eerste klas bijvoorbeeld afgeschaft zou worden heb je al veel meer zitplekken tot je beschikking.quote:Sure. Ik heb altijd een zitplek in de auto. Muziekje aan, lekekr warm; heerlijk in de winter, en het is ook nog eens deur tot deur! En die boek kan ik net zo hard lezen als bijrijder.
Leuk dit soort argumenten, maar ik zit niet in de trein om mezelf te vermaken met een boek. Voor die kwartier (voorbeeld) met de trein neem ik geen boek mee, want die kan ik nergens kwijt, want geen tas. Oh ja, had ik al verteld dat ik veel kwijt kan in de auto en dat even boodschappen doen gemakkelijker is met de auto? Om maar eventjes wat te noemen.
Leuk dat boek lezen, maar ik wil zitplekzekerheid, vooral in de spits. Dat boeit mij meer dan het lezen van een boek.
Dat stukje van het rapport zegt duidelijk dat het hier gaat om trams en bussen. Daarnaast zeggen ze in de rest van het rapport bijvoorbeeld:quote:Spreken ze je hier nou tegen of lees ik dit verkeerd?
Dus tjsja.quote:Het blijkt dat openbaar vervoer over het algemeen veiliger is voor de gebruikers ervan dan voor
andere weggebruikers.
Klopt, maar daarvoor moet je bij de politiek wezen.quote:En juist die implementatie is nouzo enorm belangrijk in de praktijk...
Ja, de Fyra is mislukt. Maar daartegenover staan ook heel veel geslaagde projecten. De Fyra was volgens mij juist zo'n gevalletje "voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten".quote:Gelukkig gaat de Nederlandse overheid spaarzaam om met het geld van de bevolking en gooien we geen geld weg bij/voor het OV. Bedoel, die Fyra heeft de belastingbetalen alleen maar een miljardje of 11 gekost en de dienstverlening is er echt op vooruitgegaan!
Weet je wat? Blijf jij je ov maar gebruiken, blijf ik de auto wel gebruiken. Deal?
gewoon alle kosten direct doorberekenen naar de autobestuurder, weg met alle soepsidies om kinderen plat te rijden, probleem opgelostquote:Op zondag 7 februari 2016 19:55 schreef robin007bond het volgende:
Verder is het zo dat de automobilist de samenleving veel meer schade doet dan de OV-reiziger. Daarom hebben we geen deal.
Het openbaar vervoer zou naar mijn mening de oplossing moeten zijn voor iedereen. Voor mensen in afgelegen gebieden zou je carpooling kunnen regelen zodat de auto in beperkte mate gebruikt kan worden en in ieder geval gedeeld.
zo simpel is het somsquote:Verder is het wel degelijk een prima argument en niet flauw. Als je exclusief het OV gebruikt hoef je gewoon geen auto aan te schaffen, dat lijkt me vrij logisch.
De meest zinnige post van dit hele topic.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 09:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Het OV heeft geen liefde nodig, het OV heeft ratio nodig. Als ik in de auto zit moet ik er niet aan denken dat al die mensen die in de trein zitten ook op de weg zouden zitten. Hoe meer mensen in de trein en hoe meer goederen per spoor des te prettiger het op de weg is.
Liefde is ook iets persoonlijks en daar is het OV te collectief voor. Het is net als met Windows vroeger, je had praktisch geen keuze, dus zat iedereen te zeiken op wat er mis mee was. Als mensen dan een individuele keuze hebben en voor Linux of Apple kiezen dan gaan ze kijken wat er zo goed aaan is ipv wat er niet aan deugt. Omdat het hun eigen keuze is gaan ze liefde voelen.
Als je lekker kunt opschieten is het van 'wat heb ik toch een fijne auto en een fijne route uitgezocht', sta je in de file dan ligt het aan de overheid, niet aan je eigen keuze van transportmiddel, route en tijdstip. Dat maakt de auto bijna per definitie een onderwerp van liefde en het OV het mikpunt van klachten.
Ik ben zelf ook blij dat beide er zijn zodat ik zelf de keuze heb. Het is een dichtbevolkt en plat land, ideaal om het beste OV ter wereld te hebben. Maak het nou gewoon zo dat mensen die een auto hebben en graag autorijden ook vaak voor het OV kiezen omdat het in dat geval voor hen prettiger is. Het zijn geen concurrenten, ze zijn complementair.
Dat gebeurt al. Kijk voor de gein eens naar de inkomsten uit autogerelateerde belastingen (Accijns, BTW op brandstof en brandstofaccijns, wegenbelasting, BPM, bijtelling, etc.) en de uitgaven aan autogerelateerde projecten.quote:Op zondag 7 februari 2016 20:09 schreef fs180 het volgende:
[..]
gewoon alle kosten direct doorberekenen naar de autobestuurder, weg met alle soepsidies om kinderen plat te rijden, probleem opgelost
schat dat is niet voldoende, iedere burger subsidieerd jouw autoquote:Op maandag 8 februari 2016 01:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat gebeurt al. Kijk voor de gein eens naar de inkomsten uit autogerelateerde belastingen (Accijns, BTW op brandstof en brandstofaccijns, wegenbelasting, BPM, bijtelling, etc.) en de uitgaven aan autogerelateerde projecten.
koop een motorquote:Op zondag 7 februari 2016 20:43 schreef Dingest het volgende:
Ik heb even op OV9292 en NS gekeken. Als ik op dit moment van het huis van een kennis in een dorpje iets buiten Breda naar mijn huis in een dorpje in zuid-Drenthe zou willen met OV, is de reisduur 8+ uur (en kost het mij 32 euro)
Want er zijn problemen op het spoor, en je kunt 's nachts niet reizen.
Met mijn auto doe ik er 2,5 uur over en kost het mij 25 euro. En zou ik nu kunnen vertrekken. Of om 3 uur 's nachts na een feestje.
OV is leuk en aardig in bijv. de Randstad en voor alles wat binnen de norm valt. Alles daarbuiten is genaaid. Daarom is het OV gewoon nog steeds ontzettend kut voor hele groepen mensen. Maar het is natuurlijk wel lekker makkelijk om 'boe, auto!' te roepen als het voor jezelf redelijk goed werkt, want dat is per definitie de beste maatstaf om te nemen
'De aarde wordt naar de verdoemenis geholpen'? Nee, de aarde redt zich wel. De mens werkt zichzelf misschien naar de verdoemenis, maar dat lukt ons ook wel zonder het milieu te verpesten (zelfs daarin is die 'persoonlijke vervuiler' echt niet de grootste oorzaak). Hoef je niets rouwig om te zijn.
'De auto-industrie heeft bloed aan haar handen'? De auto-industrie is echt geen sympathieke industrie, maar ze zijn ook niet verantwoordelijk voor hoe gebruikers met hun product omgaan. Mensen hebben bloed aan hun handen - en ook daar hebben ze niet per se een auto voor nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |