Maar situational awareness is juist hetgene dat vele mensen niet of in geringe mate hebben. Ik ken genoeg mensen die zich toch vrij aardig kunnen redden in het verkeer maar veel moeite hebben om situaties goed in te schatten en dit ook van hunzelf weten. Vooral snelheid inschatten is voor deze mensen ontzettend moeilijk, waardoor ze eerder wachten met inhalen dan "hem er voor te zetten". Jammer genoeg zijn er genoeg mensen die niet die zelfkennis hebben. En snelheidsinschattingen zijn gemakkelijk gemaakt, zeker als de snelheidsverschillen zo groot zijn als jij aangeeft.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 12:54 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Situational awareness... Voor en achter je blijven kijken. Ik weet niet wat het probleem is, maar als je regelmatig spiegelt, zoals je ook de omgeving voor en naast je scant, kan jij echt wel iemand die 200 gaat in gaan schatten. En daar zit precies het gevaar van veel Nederlanders in Duitsland, die zijn niet gewend hard te rijden. Veel mensen komen in Nederland al zelden boven de 130 en zijn niet gewend ver voor zich te kijken of veel te spiegelen. De meeste gaan, als ze al spiegelen, dit pas doen bij een zijdelingse beweging, waardoor snelheden helemaal niet in te schatten zijn.
Natuurlijk kan het fout gaan, maar als iedereen zich bewust zou zijn van zijn omgeving (en geen schijt zou hebben aan anderen), zouden er een stuk minder gevaarlijke situaties ontstaan.
Ik heb het de afgelopen tijd proefondervindelijk moeten testen. Door een deels gebroken had mocht ik niet rijden, dus moest ik met anderen meerijden. Ik heb mensen gehad die het voor elkaar kregen om bij 120-130 km/h meer hun rempedaal te gebruiken dan ik als ik 160 rijd. Gewoon omdat ze niet vooruit én achteruit kijken en als ze een vrachtwagen 50 meter voor hun neus zien, pas gaan spiegelen en erachter komen dat er een auto naast hun zit. Had je dat eerder gedaan, dan had je wat gas kunnen geven en er zo voor kunnen schuiven. Of een remrups in fileachtig verkeer. Als je ziet dat een auto of 5/6 (of hoe ver je ook naar voren kunt kijken) de remlichten aan gaan, dan moet je lekker je poot van het gas af halen. Niet door blijven gassen en remmen als de auto voor je ook remt. Zelfde als er een auto naar links komt verderop en jij rijdt flink harder, dan weet je gewoon dat je gas terug moet nemen of helemaal moet lossen. Niet door blijven stampen totdat je hard moet remmen.
Inschattingsfouten maakt iedereen, maar er zijn zo veel fouten die zo makkelijk voorkomen kunnen worden door je wél bewust te zijn va je omgeving. Die inschatting is wel goed te maken door vooruit en achteruit te blijven kijken, ook als je niet zijdelings verplaatst. Of je nou 50, 80, 130, 160 of 200(+) rijdt. Dan schrik je namelijk ook niet van die ambulance op je achterbumper.
Vooral doen, wat alleen door het te doen doe je ervaring op.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 21:40 schreef CherryLips het volgende:
En daarom durf ik niet in Duitsland te rijden
Nou na ik ga het wel gewoon doen, pas op hoor!
Je had vanaf seconden 2 t/m 7 rustig rechts kunnen rijden,quote:Op vrijdag 29 januari 2016 16:05 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Als ik met 200 naar rechts was gegaan was ik zelf vol op die vrachtwagen geklapt. Zo werkt het niet. Als er iemand achter me sneller had gewild was ik uiteraard naar rechts gegaan zoals het hoort, maar in dit geval was iedereen juist ontzettend traag.
Afgelopen zomer op de terugweg van Italië werden we ingehaald door een Brits stel in een Land Rover, en die gingen best hard.quote:Op zondag 31 januari 2016 10:09 schreef CherryLips het volgende:
Ik vraag me af wat er gistermiddag op de A12 gebeurde, ter hoogte van de afrit Bunnik. Er ontstond zo'n 100 meter voor me ineens veel rook en het stonk enorm, we reden er zo met z'n allen in. En zo snel als het er was, was het ook weer weg. M'n zus zat naast me en keek nog achterom, en zag een auto de afrit nemen die enorm rookte.
Ik schrok me wild zag echt even geen hand voor ogen.
Kan een heleboel oorzaken hebben. Ik had dat eens achter een wat oudere Panda waar bij het snelheid maken grote blauwe wolken onder de voorkant van de auto kwamen. Daarbij hoorde je de motor echte in de toerenbegrenzer knallen zoveel gas werd er gegeven.quote:Op zondag 31 januari 2016 10:09 schreef CherryLips het volgende:
Ik vraag me af wat er gistermiddag op de A12 gebeurde, ter hoogte van de afrit Bunnik. Er ontstond zo'n 100 meter voor me ineens veel rook en het stonk enorm, we reden er zo met z'n allen in. En zo snel als het er was, was het ook weer weg. M'n zus zat naast me en keek nog achterom, en zag een auto de afrit nemen die enorm rookte.
Ik schrok me wild zag echt even geen hand voor ogen.
Ik heb wel eens een turbo aan gruzelementen gehad in een Scania. Het gaat idd met een grote klap. Het huis was nog heel, maar de schoepen lagen er los in. De turbo-as was doormidden gebroken en het deel van de inlaatzijde was door de rubber slang geschoten en tegen de middenunnel van de cabine geschoten. (ja, geschoten want er zat een flinke deuk in de bodemplaat.)quote:Op zondag 31 januari 2016 10:31 schreef Fer het volgende:
Als een turbo kapot gaat, wil dat ook weleens met een grote rookwolk gaan.
Zeker als er heel veel olie verbrand, geeft dat vette witte rook ipv blauw.
Dit was dikke witte rook, heb de achterlichten van m'n voorganger gevolgd maar je zag alles zo in elkaar schuiven die wolk in Heel apart.quote:Op zondag 31 januari 2016 10:31 schreef Fer het volgende:
Als een turbo kapot gaat, wil dat ook weleens met een grote rookwolk gaan.
Zeker als er heel veel olie verbrand, geeft dat vette witte rook ipv blauw.
Dat lijkt meer op stoom, koelwaterslang gebarsten waarschijnlijk.quote:Op zondag 31 januari 2016 11:30 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Dit was dikke witte rook, heb de achterlichten van m'n voorganger gevolgd maar je zag alles zo in elkaar schuiven die wolk in Heel apart.
Je hebt dan van die paniekvogels die vol op de rem klappen, best gevaarlijk. Het beste kan je uitrollen denk ik?quote:Op zondag 31 januari 2016 11:43 schreef JaapB het volgende:
[..]
Dat lijkt meer op stoom, koelwaterslang gebarsten waarschijnlijk.
Maar wel link als ineens het zicht zo goed als weg is, dan mag je hopen dat er niet ineens iemand stilstaat vlak voor je.
Ik denk dat het deels te maken heeft met desinteresse. De telefoon, de bijrijder, etc. is boeiender dan een keertje extra in je spiegels kijken. Juist die 2 of 3x in je spiegels kijken helpt je zo met snelheid van een ander inschatten. Dat + het schijt hebben aan/willen beleren (neem de post van Descendent op de vorige pagina) maakt het gevaarlijk.quote:Op zondag 31 januari 2016 09:11 schreef BMWK111RS het volgende:
Maar situational awareness is juist hetgene dat vele mensen niet of in geringe mate hebben. Ik ken genoeg mensen die zich toch vrij aardig kunnen redden in het verkeer maar veel moeite hebben om situaties goed in te schatten en dit ook van hunzelf weten. Vooral snelheid inschatten is voor deze mensen ontzettend moeilijk, waardoor ze eerder wachten met inhalen dan "hem er voor te zetten". Jammer genoeg zijn er genoeg mensen die niet die zelfkennis hebben. En snelheidsinschattingen zijn gemakkelijk gemaakt, zeker als de snelheidsverschillen zo groot zijn als jij aangeeft.
Ik ben naar mijn gevoel continue aan het anticiperen. Iemand die inloopt op een vrachtwagen, geef ik een dotje gas bij zodat ik er voorbij ben of ga ik gas loslaten omdat ze toch wel naar links zullen komen voordat ik er ben. Invoegstroken hetzelfde. Zoals ik al zei, ik maak er voor mijzelf een beetje een sport van om te rijden met zo min mogelijk remmen. Waar collega's met wie ik mee reed in een half uur nog een paar keer remmen terwijl ze rond de maximale snelheid zitten, hoef ik boven de maximale snelheid eigenlijk nooit te remmen (zelfde bij een snelheidsverlaging heuveltje op: ik zie vaak zat mensen die hem daar vol in de ankers gooien nadat ze 100 meter eerder het bord tegen kwamen, terwijl ik er rustig met minder gas voorbij kachel en hem deels uit laat rollen). Ik denk dat ik daarom mag zeggen dat situational awareness mij wel redelijk af gaat. Goed vind ik een groot woord, het kan, naar mijn idee, nog altijd beter. Ook ik ben en blijf maar een mens en ik maak ook fouten.quote:Overigens werkt situational awareness twee kanten op, want als jouw situational awareness zo goed is zal je al snel kunnen inschatten dat degene die voor je rijdt echt geen flauw benul van jouw snelheid heeft en dat je dus hoogst waarschijnlijk in de ankers zal moeten als je zo door blijft kachelen.
Het nieuwe rijden he.quote:Op zondag 31 januari 2016 09:16 schreef ErkendFokker het volgende:
Maar zelfs ik heb nog kast van mensen die sloom optrekken en invoegen op de snelweg. Van die mensen die met 80 gaan invoegen ofzo. Hoe krijg je dat voor elkaar?
Grensverkeer is sowieso irritant. Hier is het andersom. Belgen missen dat bord van 3 bij 8 meter (ik overdrijf niet) waar alle snelheden opstaan en rijden dus 60 tot 70 op een provinciale weg.quote:Op zondag 31 januari 2016 13:35 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Het nieuwe rijden he.
Stel je voor dat je toeren gaat maken in die auto
Ik woon vlakbij de Duitse grens, heel veel NLers vergeten of weten niet eens dat normaal gesproken op de wegen buiten de bebouwde km in D de max snelheid 100km/h is.
Dat staat ook op die borden bij de grensovergang.
Hele volksstammen NLers rijden daar 80/85 (op de teller)
En dan klagen dat die Duitsers zo asociaal rijden, "want ze halen mij continu in "
Jepquote:Op zondag 31 januari 2016 13:55 schreef bluemoon23 het volgende:
Jij bent volgens mij vrachtwagenchauffeur of niet ?
Mwah, voor mij boeide het niet, maar voor het achteropkomende verkeer kan het irritant zijn. Maar ik denk dat ik de enige ben die zich houdt aan maximumsnelheden. In België werd ik altijd ingehaald, ook door andere vrachtwagenchauffeurs en nu in NL gebeurt dat nog steeds. Ik rij hier op de snelwegen streep 80, ook als ik solo rijd (zonder LZV)quote:Is het niet verschrikkelijk irritant dat je daar op die wegen buiten de bebouwde kom maar 60 mag met je vrachtwagen ? (behalve als het anders aangegeven is natuurlijk op Autobahn en Bundesstrassen met meer rijstroken)
Nogmaals jochie: lees wat je wilt lezen; maar liever nog: leer eens begrijpend lezen voordat je andermans woorden ideeen en gedachten denkt in te kunnen vullen; want met al die domme opmerkingen van je erbij maak je jezelf -niet voor de eerste keer in dit subforum- een beetje belachelijk...quote:Op zaterdag 30 januari 2016 14:50 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Remmen als iemand hard op je af komt rijden (lees: harder dan jij), treiteren als iemand iets doet wat in jouw ogen niet hoort (rem aantikken, onnodig links blijven hangen, afremmen), opvoeden is okee (naar welke maatstaven? En denk je echt dat überhaupt nut heeft? Of is het gewoon even afstraffen en misbruik maken van de machtspositie die je hebt?), hekel aan gehaast gedrag (wat is gehaast gedrag? Kan jij überhaupt zien of iemand haast heeft of gewoon altijd doorrijdt?) en mensen die te langzaam rijden (lees: langzamer dan jij) zijn irritant. En dan afsluiten met dit:
[..]
Wat, in combinatie met bovenstaande, eigenlijk het volgende betekent: "Doe hetzelfde zoals ik, pas je aan aan mij. Dan heb je geen last van mij en dat is leuker voor jouzelf."
Als jij eronder had geschreven dat je Laurens heet en lid van de fractie SGP-CU was, had ik dat 100% geloofd.
Die eerste geef ik je gelijk; die had ff moeten anticiperen; maar die tweede kan ik me ergens nog wel voorstellen dat ie ervoorbijgaat; je was nog een behoorlijk eindje weg en dan is de snelheid van jou voor hem niet altijd even makkelijk in te schatten.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 15:52 schreef delano.888 het volgende:
Mijn irritatie van vandaag, Nederlanders op de Duitse snelweg. Damn. Van 200 naar 90 in korte tijd omdat mensen het gewoon echt niet snappen.
(tekst is zo omdat ik soms op Reddit kom)
Anticiperen werkt 2 kanten op.quote:Op zondag 31 januari 2016 14:43 schreef Descendent het volgende:
[..]
Die eerste geef ik je gelijk; die had ff moeten anticiperen;
Dat was ook mijn plan naar m'n voorganger kwam ineens wel heel snel dichtbij dus ik moest wel remmenquote:Op zondag 31 januari 2016 12:29 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Je hebt dan van die paniekvogels die vol op de rem klappen, best gevaarlijk. Het beste kan je uitrollen denk ik?
Klopt als een bus.quote:Op zondag 31 januari 2016 15:07 schreef vannelle het volgende:
[..]
Anticiperen werkt 2 kanten op.
Als je een personenauto achter een vrachtwagen ziet rijden kun je er haast al wel zeker van zijn dat de auto sneller rijdt en dus in zal gaan halen.
Tuurlijk moet die gast beter of vaker in z'n spiegels kijken maar als je persé wil blazen op de autobahn moet je ook rekening met dit soort dingen houden.
Elke aap kan het gas intrappen maar er is een groot verschil tussen HARD rijden en hard RIJDEN.
Ik rij ook vele KM's in DL, en ook op flinke kruissnelheid, maar de Duitsers zelf zijn tegenwoordiger niet meer veel beter hoor.quote:Op zondag 31 januari 2016 14:43 schreef Descendent het volgende:
[..]
Die eerste geef ik je gelijk; die had ff moeten anticiperen; maar die tweede kan ik me ergens nog wel voorstellen dat ie ervoorbijgaat; je was nog een behoorlijk eindje weg en dan is de snelheid van jou voor hem niet altijd even makkelijk in te schatten.
Overigens heb je bijna 100% gelijk dat het altijd de NL-ers zijn, die niet in de spiegels kijken.
De NL sticker staat toch ook voor 'Nur Links' volgens de Duitsers?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |