Omdat een aantal mensen het leuk lijkt om er een projecttopic van te maken post ik bij deze dan maar mijn eeuwigdurende project.
InleidingIk heb zo'n 10 jaar geleden een Mitsubishi Colt GTi uit '95 gekocht. Ik wilde graag een leuk scheurijzer en ik zocht iets dat snel was en ik wou een hatchback. Ik weet niet meer hoe, maar op den duur stuitte ik op de Colt GTi.
Een halfjaartje later stond er eentje te koop en dat is hem geworden. Volgens mij heb ik er toen 4500 euro voor betaald
Ik heb er een aantal jaar mee naar mijn werk gereden, en een hoop lol mee beleefd. Het was een echte wolf in schaapskleren.
Standaard specs:
1834 cc
140pk
Acceleratie 0-100 in 7.6 seconden en een topsnelheid van 210 km/h. Hij dronk af en toe een beetje olie en ik was zo dom om dat een tijdje niet goed in de gaten te houden, en toen ging in een bocht het olielampje branden, en 20 kilometer later begon het blok te tikken.
Resultaat was een of meerdere drijfstanglagers die kaduuk waren. Ik wilde eigenlijk toch al wat meer porrie, en toen liep ik op internet een 4G93T blok tegen het lijf. Dat was eigenlijk precies hetzelfde blok als ik al had maar dan standaard met turbo geleverd.
De auto is niet meer weggegaan en in de tussentijd heb ik eigenlijk zowat alles aangepast in en rondom de auto. Maar de focus ligt voor mij eigenlijk altijd op de prestaties, de rest is van ondergeschikt belang.
Vandaag de dagIk doe zoveel mogelijk zelf en grotendeels met een goede vriend. Ik heb tegenwoordig een garage met brug en allerlei gereedschap ter beschikking wat het sleutelen erg leuk maakt.
Het is voor mij echt een hobbyauto en ik zit vaak ook te wachten op onderdelen, of soms heb ik gewoon even niet zoveel zin om eraan te werken en staat hij gerust een paar maanden binnen zonder dat ik hem gebruik.
Voor mijn dagelijks vervoer heb ik een Auris Hybrid leaseauto, dus de Colt is echt om even lekker uit te leven.
Een aantal recente foto's zal ik binnenkort uploaden. Hier wat foto's van bijna 2 jaar geleden:
Dat was met 2 man en hartje zomer
Inmiddels is er wel weer van alles aangepast.
Even de huidige specs in een notendop:
MotorischMitsubishi 4G93T Libero GT motor uit Japan.
Eclipse GS-T vernsellingsbak uit America geïmporteerd.
Ingekorte aandrijfassen.
Lancer Evo 3 big 16G turbo
Fidanza alu vliegwiel met speciale adapter plaat en custom vliegwielbouten.
Exedy evo koppeling met sterkere drukplaat.
RVS spruitstuk met externe wastegate op 1 bar overdruk.
Grotere injectoren, groter gasklephuis.
Evo luchtmassameter, ecu.
Brandstofdrukregelaar
Treadstone intercooler met custom gefabriceerd pijpwerk.
Recirc blowoff valve
Dikke klepstoters (tegen getik, bekende kwaal)
Evo motorsteunen.
Kleine honda radiator.
5KG Raceaccu in de kofferbak.
OnderkantCustom 3" uitlaat van voor tot achter.
BC Racing coilovers
Semi slicks
Evo remmerij voor.
InterieurEvo 2 recaro kuipstoelen.
Evo 4 RS stuur.
PLX oled display met verschillende modules (Wideband lamba, Turbodruk, Olietemp)
ExterieurDe hele voorkant is van een evo, aangepaste zijschermen half colt half evo. Evo voorbumper en carbon fiber motorkap (model van een latere evo).
Het enige wat nog niet aangepast is, is eigenlijk de ophanging qua rubbers e.d., en de internals van het motorblok.
[Specs]
Ik weet niet precies hoeveel vermogen ik heb, maar ik schat zo rond de 240PK. Het blok wat ik heb levert officieel 205pk op 0.7bar, en ik heb nu een wastegate veer van 1bar. Maar als het koud is piekt hij rond de 1.1bar.
Ik schat dat hij zo'n 240PK heeft. Maar ik moet nog steeds een keer banken.
0-100 is zoals je ziet net over de 5 seconden. In de eerste versnelling kan ik het vermogen nooit kwijt, maar hij schiet toch wel redelijk vooruit, in het tweede verzet heb ik met een bijrijder meer grip dan alleen en kan ik met warme banden net tegen weelspin aan alles kwijt.
De auto heeft een flinke turbo voor een relatief klein blok, en ik heb pas volledige turbodruk rond de 4000 toeren. Onder de 3000 toeren rijdt het net als een ongeblazen 1.6 motor oid. En dan opeens breekt de pleuris uit en wordt je in je stoel gedrukt, bij de 6000 toeren lijkt het of hij nog een tandje bij zet en rond de 7500 toeren schiet hij in de toerenbegrenzer.
De topsnelheid heb ik niet volledig getest, maar hij trekt als een malle ook in het 5e verzet. Toen ik bij de brienenoordbrug omhoog de teller uit reed (240km/h / 230 gps) klom hij nog steeds langzaam door, maar toen vond ik het wel welletjes geweest. Ik denk dat hij rond de 250 echte kilometers in de begrenzer loopt.
Vroeger toen de auto nog standaard was tikte ik elke dag de 210 wel aan. Maar tegenwoordig ben ik mijn wilde haren wel kwijt (ook letterlijk
) en doe ik het meestal wat rustiger aan.
Op dit momentEen paar maanden geleden heb ik uit engeland een Mitsubishi Cyborg R gehaald, een projectauto. Deze had een gedeeltelijke conversie naar 4X4 van een evo 1.
Ik heb alles eraf gehaald wat er maar af te halen viel (foto's volgen) en mijn garage puilt nu uit van de onderdelen. Ik ga nu mijn grootste uitdaging tot nu toe ondernemen, en dat is de auto converteren naar 4x4.
Ik heb een Evo 1 versnellingsbak, center diff, cardanas, achter differentieel en assen. Ook heb ik de hele achterophanging die over gezet moet worden. De evo bak heeft zowel voor als achter sper (Viscous coupling). Dus ik ga van FWD met een open diff naar 4x4 op alle wielen gesperd.
Dit betekend dat er een stortvloed aan onderdelen besteld moet gaan worden, en ik ben nu bezig een grote lijst te maken. Zo moet ik o.a. allerlei ophangrubbers maar ook een nieuw vliegwiel, koppeling en draagarmen hebben.
Ik ben ongetwijfeld nog 100 dingen vergeten te vermelden maar ik vul het aan zodra ik er tijd voor heb
Nabije toekomstIk wil het uiterlijk qua voorkant weer een beetje terug gaan brengen naar origineel. De evo voorkant was puur omdat er anders geen ruimte was voor een joekel van een intercooler. (vorm volgt functie). Omdat ik nu een veel kleinere sidemount intercooler heb kan er weer een normale voorbumper op.
Ik ga waarschijnlijk de voorbumper van de Cyborg R op die van mij bouwen met weer normale zijschermen en vermoedelijk ook weer een normale motorkap. Ook ga ik een Cyborg R achterspoiler monteren.
Het enige wat nog echt standaard is aan de auto is het motorblok, de binnenkant wel te verstaan. Ik ga of dit blok voorzien van gesmeden zuigers en drijfstangen e.d. of ik ga gelijk voor een 2 liter evo blok.
Ik vind dit 1.8 blok wel wat speciaals hebben en het zwakke punt op dit moment zijn de drijfstangen. De kenners noemen ze toothpicks
Ik durf dan ook op dit moment niet meer overdruk te draaien omdat ik dan echt de goden ga verzoeken.
[ Bericht 3% gewijzigd door 1299 op 27-01-2016 23:51:29 ]