abonnement Unibet Coolblue
pi_159466319
Groep 0, is dat niet de nieuwe instroom van leerlingen die 4 worden gedurende een schooljaar? Dan stromen ze na de eerstvolgende zomervakantie door naar groep 1. Dat is dan direct echt hun vaste klas (geen nieuwe leerlingen gedurende het schooljaar, dus rustiger?).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159466495
Groep 0 is een instroomgroep. Kinderen die na 31 dec jarig zijn komen daarin.
pi_159466576
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 14:49 schreef Cwen het volgende:
Maar vooralsnog vindt ze gewoon lekker spelen, kleuren en plakken ook leuk, dus vooruit.
Maar hier leert ze toch ook gewoon van?

Ik vind eerlijk gezegd best wel dat het leereffect van gewoon lekker spelen onderschat wordt. Of zo lijkt het althans. Niet alleen hier maar ook op andere plekken.

Groep 0 is inderdaad wat Phaidra zegt, geldt dan wel voor kinderen die jarig zijn na 1 januari, dat zijn de kinderen die doorgaans > 2 jaar kleuteren.
pi_159466994
Zelfvertrouwen opbouwen kan ook een leerdoel zijn. Dus juist dingen doen die je al weet of kunt en daarin bevestigd worden. Vanuit die basis van veiligheid (ook veiligheid binnen een groep met vreemden) en zekerheid kun je dan eens een nieuwe uitdaging aan gaan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159467587
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:06 schreef Kyara het volgende:

[..]

Maar hier leert ze toch ook gewoon van?

Ik vind eerlijk gezegd best wel dat het leereffect van gewoon lekker spelen onderschat wordt. Of zo lijkt het althans. Niet alleen hier maar ook op andere plekken.

Groep 0 is inderdaad wat Phaidra zegt, geldt dan wel voor kinderen die jarig zijn na 1 januari, dat zijn de kinderen die doorgaans > 2 jaar kleuteren.
Dat vind ik dus ook ja!

nou ja komt er op neer dat ik vooral een school zoek die niet zo de nadruk op taal en rekenen legt (dat komt heus wel goed), maar meer aandacht besteed aan het totaalplaatje van mens zijn.
Wat betreft KDV ben ik tevreden. Ze leert er ontzettend veel, maar ze hebben geen educatieprogramma. Vind het ook fijner als ze gewoon inspelen op wat de kinderen op dat moment bezighoudt, dan één of ander voorgekookt educatieprogramma..

oh en CWEN, onze peuter kende en kent de kleuren niet (of nou ja, wel een paar). Vormen wel overigens. Het interesseert haar niet zo (en vader is kleurenblind dus die zegt het ook vaak fout). Maar geloof niet dat een programma daar nu verandering in zou brengen want, ik herhaal, het interesseert haar niet zo.. Ze kan wel minstens 50 liedjes foutloos zingen (mooi op toon) en puzzelen als de beste. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze de kleuren vanzelf nog een keer interessant vindt. Die uitdaging zoeken ze volgens mij echt zelf wel op, die moet je alleen wel herkennen. Dat als een kindje er aan toe lijkt je het een keer een schaar geeft om te leren knippen en als het vraagt welke letter er staat dat je dan antwoord en vraagt of het de letter nog ergens ziet ofzo..
pi_159468009
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:06 schreef Kyara het volgende:

[..]

Maar hier leert ze toch ook gewoon van?
Jazeker! Maar dat doen we thuis ook. We spelen, knutselen en wandelen verder de hele week zo ongeveer, dus daar hoeft ze niet voor naar de psz, denk ik dan. Voor de sociale ontwikkeling wel, maar ik had gewoon ook gehoopt dat er wat meer in zou zitten dat ik niet kan bieden... Moeilijk uit te leggen.

En ja, ik vind taal, rekenen en al dat soort vakken wel echt belangrijk. De huidige maatschappij vraagt heel erg veel van ons en dan kan een zetje op jonge leeftijd al veel helpen, denk ik.
Home is where the O+ is...
pi_159468277
Ja, voor mijn gevoel moet je vooral heel erg opletten dat je niet te vroeg gaat "pushen" en faalangst of gewoon afkeer tegen leren (of tegen bepaalde vakken) gaat kweken. Van nature vinden kinderen leren leuk, maar als er te vroeg op gehamerd wordt dan werkt t volgens mij juist averechts..
pi_159469605
Hebben jullie eigenlijk al een gesprek op de psz gehad Cwen? Want hier loop je al wat langer mee toch?
pi_159469967
Ik denk (om maar even heel kort aan te haken) ook dat kinderen leren(oppikken) wat ze zelf interessant vinden en het ook weer vergeten of naar achteren schuiven wanneer de interesse verdwijnt. Zo kende Jelle toen hij twee was veel automerken te herkennen aan het logo, nu hij vier is kent hij er nog maar een paar (van onze auto's en die van oma)

Ook was ie rond 2,5 /3 jaar heel erg geïnteresseerd voor letters en hebben we daar op ingespeeld en kon hij alle letter herkennen en verschillende woorden noemen die met die letter begonnen. Maar toen zijn interesse daarin verdween wist hij tegen de tijd dat hij naar school mocht niet veel letters te benoemen ( of hij wou het niet, dat kan ook). Maar hij pikt dat daarna wel weer snel op omdat het wel al ergens geleerd is.
pi_159470120
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:56 schreef Cwen het volgende:

[..]

Jazeker! Maar dat doen we thuis ook. We spelen, knutselen en wandelen verder de hele week zo ongeveer, dus daar hoeft ze niet voor naar de psz, denk ik dan. Voor de sociale ontwikkeling wel, maar ik had gewoon ook gehoopt dat er wat meer in zou zitten dat ik niet kan bieden... Moeilijk uit te leggen.

En ja, ik vind taal, rekenen en al dat soort vakken wel echt belangrijk. De huidige maatschappij vraagt heel erg veel van ons en dan kan een zetje op jonge leeftijd al veel helpen, denk ik.
Verwacht jij niet gewoon te veel van een peuterspeelzaal? Wij hebben Saar op een wachtlijst gezet, en met 2.3 jaar mag ze daarheen als er plek is, en ik hoop dat ze daar dan uitdaging vind, en ook nog spelenderwijs dingen leert maar vooral dat ze de leert om met anderen om te gaan, samen spelen/delen en een stukje zelfstandigheid voor die 3 uurtjes. Maar boven alles hoop ik dat ze gewoon peuter kan en mag zijn.
S. 2014
J. 2016
pi_159470136
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:06 schreef Kyara het volgende:

[..]

Maar hier leert ze toch ook gewoon van?

Ik vind eerlijk gezegd best wel dat het leereffect van gewoon lekker spelen onderschat wordt. Of zo lijkt het althans. Niet alleen hier maar ook op andere plekken.

Groep 0 is inderdaad wat Phaidra zegt, geldt dan wel voor kinderen die jarig zijn na 1 januari, dat zijn de kinderen die doorgaans > 2 jaar kleuteren.
Dat is ook mijn gevoel. Dat is ook waarom ik een beetje reageer op dat hele thematische van een gastouder, maar ook bij een psz spreekt het me niet erg aan. En natuurlijk wordt het vast heel leuk en stimulerend en uitdagend gebracht, daar twijfel ik niet aan, maar ik vind dat de nadruk al vrij jong op het cognitieve vlak ligt. En ik vind echt dat er waardevollere dingen te leren zijn dan dat. En wat Franny zegt is ook zo waar: je reageert ook heel erg vanuit eigen emotie en ervaringen. Mijn jeugd bestond uit foutloze rapporten en mensen die meenden dat het geweldig met me ging, omdat ik het op school zo goed deed. Ik ben jarenlang gepest en intens ongelukkig geweest, ik had het goed kunnen gebruiken als er wat verder werd gekeken toendertijd. En ja, dat is 25 15 jaar geleden, maar gezien onze ervaringen op de eerste school van Oudste is mijn angst daarin niet eens ongegrond.

Oudste is van 7 januari en heeft 2,5 jaar gekleuterd inderdaad, hij is gestart in groep 0 :)
pi_159470176
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:56 schreef Cwen het volgende:

[..]

Jazeker! Maar dat doen we thuis ook. We spelen, knutselen en wandelen verder de hele week zo ongeveer, dus daar hoeft ze niet voor naar de psz, denk ik dan. Voor de sociale ontwikkeling wel, maar ik had gewoon ook gehoopt dat er wat meer in zou zitten dat ik niet kan bieden... Moeilijk uit te leggen.

En ja, ik vind taal, rekenen en al dat soort vakken wel echt belangrijk. De huidige maatschappij vraagt heel erg veel van ons en dan kan een zetje op jonge leeftijd al veel helpen, denk ik.
En dit begrijp ik dus echt niet. Je kind is zo slim, dat leert echt wel lezen en rekenen. Zou dat 'zetje' niet veel meer nodig zijn op andere vlakken?
pi_159471109
Eva gaat ook een paar weken naar groep 0 leerde ik gisteren op de basisschool. Wel heel fijn hoor, een paar weken voor de zomervakantie lekker rustig instromen in haar geval (eind mei)

En ik snap beide kampen wel eigenlijk. Mijn ervaring bij onze gastouder is dat sowieso niets moet, wil je niet samen aan tafel knutselen? Oke, dan ga je lekker spelen waar je mee wil spelen. Wil je graag weten welk cijfer daar staat. Krijg je uitleg. Eva beleeft er echt heel veel plezier, komt thuis vol verhalen. Ze gaan op mooie dagen altijd heel veel buiten spelen, samen naar de kinderboerderij of naar de supermarkt. Torens bouwen net zo lang tot ze omvallen, in de struiken zoeken naar beestjes die kriebelen of een pietenparcours afleggen om 'cadeautjes' af te leveren zijn bijvoorbeeld dingen die ze gedaan heeft. Soms kijken ze ook even tv, als rustmomentje als de kleine kindjes in bed liggen. Ik heb ook helemaal niet de ervaring dat er enige druk met leren is, het is ook absoluut niet zo dat ze moeten stampen om dingen te leren. Ze gaan lekker stempelen (bijvoorbeeld) en als daar iets bij te leren valt dan doen ze dat. En dat dan per thema, dat kan ziek worden zijn of kriebelbeestjes of Sinterklaas. Ik heb in ieder geval niet het idee dat het ook maar enigszins om presteren draait daar. Wat ze oppikt is heel fijn, dat past ook bij Eva. Ze leert heel graag en is net een spons, bij dingen die haar interesseren inderdaad. Andere dingen doen haar ook niks, puzzelen bijvoorbeeld kan ze dus gewoon niet :D

Op dit moment staat ze de kippen die op televisie zijn te aaien :')
E.
pi_159471359
Buiten het leren heeft Eva sinds ze naar de gastouder gaat een nog veel grotere transformatie doorgemaakt op sociaal gebied. Toen ze begon was het al paniek als ik uit zicht ging, nog meer paniek als er een ander kindje op vijf meter afstand kwam en een combinatie daarvan was al ondenkbaar. Praten of spelen met een ander kindje? No way! Kwam er een vreemde in huis, dook ze huilend een hoek in of in mijn armen en kwam daar niet uit tot die persoon weg was.
En nu speelt ze met andere kindjes, ze durft een speeltuin is als er andere kinderen zijn, praat tegen een vreemde in de winkel en gisteren op de basisschool durfde zelfstandig de kleuterklas in te lopen. Dingen die we een jaar gelden absoluut niet voor mogelijk hadden gehouden. Ze zal altijd een kindje blijven dat alles eerst bekijkt en door haar hoofd laat gaan maar dat is niet erg. En juist in ons geval heeft (denk ik) het kleinschalige van de GO geholpen om de angsten voor kindjes en vreemde mensen onder controle te krijgen.
We zijn ook bij een kdv wezen kijken met haar en daar was ze zo bang, is ze geen moment van onze zijde geweken en bleef ze maar op schoot zitten wachten. Bij de GO begon ze, na even gekeken te hebben, direct met spelen. Daar had ze een veel veiliger gevoel bij.

En mijn hoop vooral is dat ze langzaam zo veel vertrouwen in mensen EN zichzelf krijgt dat de overgang naar de basisschool soepel gaat. Dat we haar die basis hebben gegeven. En de kans bestaat dat als ik eind dit jaar klaar ben met mijn behandeling en we dus geen GO meer nodig hebben, ze alsnog tot de basisschool naar de psz gaat. Dat zien we wel.
E.
pi_159471496
Blij om te lezen dat Eva niet kan puzzelen Spark :D Hier lukt dat dan wel, maar kleuren en vormen, waarvan ik ook hier las dat ze 'dat echt wel kennen', hell no. Hij kan wel Pokemon herkennen trouwens, maar daar scoor je niet mee op de Cito later he :P
pi_159471843
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 18:24 schreef L-E het volgende:
Blij om te lezen dat Eva niet kan puzzelen Spark :D Hier lukt dat dan wel, maar kleuren en vormen, waarvan ik ook hier las dat ze 'dat echt wel kennen', hell no. Hij kan wel Pokemon herkennen trouwens, maar daar scoor je niet mee op de Cito later he :P
Pokemon herkennen? Ik geloof dat Eva niet eens weet wat een Pokemon is :D
Maar een beetje simpele puzzels met van die knoppen lukken wel maar laatst kreeg ze een puzzeltje waar een beetje meer inzicht voor nodig was en dat duurde eeuwen omdat ze het gewoon niet begreep. Vrouwelijk ruimtelijk inzicht gok ik :')
E.
  donderdag 28 januari 2016 @ 18:58:43 #117
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_159472341
J. kan ook niet puzzelen hoor, gewoon geen interesse in. Toevallig wel in kleuren, en vormen kent ie sinds die een paar maanden geleden op de PSZ voorbijkwamen. Het thema is nu knuffels, waar ze spelenderwijs leren over zacht, hard, groot, klein etc. En het allertofste is natuurlijk dat nu een van J's knuffels al 4 weken op de PSZ logeert, samen met de knuffels van de andere kindjes ;)
pi_159472400
Ik denk dat alleen de peuters met grote broers van 8 weten wat Pokemon is :D
pi_159472805
Ik heb eigenlijk helemaal geen idee of ze vormen kennen eigenlijk. Morgen maar even een basiscursusje doen ;)
pi_159472943
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 19:18 schreef Kyara het volgende:
Ik heb eigenlijk helemaal geen idee of ze vormen kennen eigenlijk. Morgen maar even een basiscursusje doen ;)
Dadelijk kennen ze een heel arsenaal aan vormen en sta je met je oren te klapperen :D
E.
pi_159473824
Ik vind dit echt een onwijs interessante discussie. Ja, ik ga ervan uit dat mijn kind slim genoeg is om te leren lezen en rekenen, ook als daar niet veel nadruk op ligt. Hij is ook nieuwsgierig genoeg. Maar aan de andere kant blijkt dat enorm veel eerstejaarsstudenten moeite hebben met taal. En ja, dat zijn ook slimme kinderen, VWO afgerond enzo. En op de pabo zakt de helft voor de verplichte taal- en rekentoets (op groep 8 basisschoolniveau) Dus ik weet het niet, ergens klopt er iets niet dan toch?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159474016
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 16:06 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Ja, voor mijn gevoel moet je vooral heel erg opletten dat je niet te vroeg gaat "pushen" en faalangst of gewoon afkeer tegen leren (of tegen bepaalde vakken) gaat kweken. Van nature vinden kinderen leren leuk, maar als er te vroeg op gehamerd wordt dan werkt t volgens mij juist averechts..
Ben het hier echt compleet mee eens. Ik ben vroeger altijd enorm gepusht en heb dat echt als heel vervelend ervaren. Heeft bij mij ook echt als gevolg gehad dat ik leren/studeren echt niet leuk vindt. Heb dan ook een behoorlijke aversie van de prestatiedruk die al op zeer jonge kinderen wordt gelegd. Er zijn zoveel belangrijkere dingen dan excelleren op school.
pi_159474297
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 19:59 schreef Phaidra het volgende:
Ik vind dit echt een onwijs interessante discussie. Ja, ik ga ervan uit dat mijn kind slim genoeg is om te leren lezen en rekenen, ook als daar niet veel nadruk op ligt. Hij is ook nieuwsgierig genoeg. Maar aan de andere kant blijkt dat enorm veel eerstejaarsstudenten moeite hebben met taal. En ja, dat zijn ook slimme kinderen, VWO afgerond enzo. En op de pabo zakt de helft voor de verplichte taal- en rekentoets (op groep 8 basisschoolniveau) Dus ik weet het niet, ergens klopt er iets niet dan toch?
Nee, maar ik geloof niet dat het probleem ligt in het peuteronderwijs. :D .
Ik merk ook op mijn school (een gymnasium nota bene) dat veel leerlingen moeite hebben met taal. De taalfouten die ik nog tegenkom in werkstukken in klas 6. Oei. Het is vrij ingewikkeld om te analyseren waar dat precies aan ligt. Ik denk dat ik als ouder, en zelf docent, wel goed in de gaten ga houden wat voor methodes voor rekenen en taal op de basisschool gebruikt worden, en of I wel echt goed de basis leert. Dus de kans is groot dat ik ook een zeikerige ouder wordt, :P .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159474359
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 19:59 schreef Phaidra het volgende:
Ik vind dit echt een onwijs interessante discussie. Ja, ik ga ervan uit dat mijn kind slim genoeg is om te leren lezen en rekenen, ook als daar niet veel nadruk op ligt. Hij is ook nieuwsgierig genoeg. Maar aan de andere kant blijkt dat enorm veel eerstejaarsstudenten moeite hebben met taal. En ja, dat zijn ook slimme kinderen, VWO afgerond enzo. En op de pabo zakt de helft voor de verplichte taal- en rekentoets (op groep 8 basisschoolniveau) Dus ik weet het niet, ergens klopt er iets niet dan toch?
Maar de oplossing of oorzaak van de dingen die je noemt liggen toch niet perse bij wat we onze peuters aanbieden?
pi_159474471
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:56 schreef Cwen het volgende:

En ja, ik vind taal, rekenen en al dat soort vakken wel echt belangrijk. De huidige maatschappij vraagt heel erg veel van ons en dan kan een zetje op jonge leeftijd al veel helpen, denk ik.
Je zult altijd rekening moeten houden met de ontwikkeling van het kind, en het niveau van het kind. Een zetje geven, werkt alleen als het kind er ontvankelijk voor is, er aan toe is, zich zeker, veilig en geaccepteerd voelt, en weet welke leerstrategie hij kan toepassen. Je kunt het niet forceren, er zal - zoals hier al werd geschreven - altijd naar een totaalplaatje moeten worden gekeken: hoe het kind als geheel functioneert.

Ik heb nu op mijn school een mentorleerling in klas 2. Getest als hoogbegaafd, groep overgeslagen op de basisschool, maar bij ons haalt hij alleen maar onvoldoendes. De abstractie van de lesstof sluit niet aan op zijn belevingswereld, hij is in zijn manier van denken nog heel kinderlijk, hij snapt niet hoe hij iets moet aanpakken, voelt zich gedemotiveerd omdat hij merkt dat hij de aansluiting mist. Hij vindt de klassieke talen helemaal niet leuk. Kortom, deze jongen zit in een neerwaartse spiraal en hij zit niet op de juiste plek. En het enige waar zijn ouders maar keer op keer mee komen is: ja maar hij is zo slim, hij moet het kunnen, kunnen jullie hem niet meer zetjes geven?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')