Met I ben ik eigenlijk niet anders gewend dan dat ze zeer duidelijk maakt wat ze niet wil. Aankleden is een van die dingen, vanaf dat ze anderhalf is zo ongeveer.
Bij I is het vaak zo dat ze hongerig is als ze net wakker wordt, en daardoor weinig kan hebben. Ik neem haar dan vaak in pyjama mee naar beneden, dan ontbijten we eerst en dan kleed ik haar daarna aan. Dan neem ik haar kleren en een schone luier mee naar de keuken. Mijn vriend past zich wat minder op die manier aan, maar die is dan weer zo ongelooflijk geduldig dat hij het meestal toch voor elkaar krijgt om haar aan te kleden, zonder kleerscheuren en halve vechtpartijen.
.
Wat ik me afvroeg... Ik merk best vaak aan I dat ze sommige dingen lastig of moeilijk vindt en dan wil ze dat ik het voor haar doe. Ik probeer haar te stimuleren om het dan toch zelf te doen. Het gaat hier niet om ingewikkelde dingen, soms gewoon over iets lulligs als een duplo blokje op een ander duplo blokje zetten. Dat lukt soms niet meteen, en dan is ze direct boos en wil ze dat ik het doe. In bepaalde dingen heeft ze veel zelfvertrouwen, maar soms lijkt ze dan bijna faalangstig. Ze wordt ook heel boos en/of verdrietig als ik haar dan niet help, maar bijvoorbeeld tegen haar zeg dat ze dat ook heel goed zelf kan. Verder is ze niet erg een durfal wat betreft haar grove motoriek. In een speeltuin wil ze bijvoorbeeld nog altijd dat ik haar handje vasthoud bij het van de glijbaan afgaan. Terwijl ze dat zeker weten prima zonder mij kan, en dat soms ook al wel doet.
Ik vind het natuurlijk helemaal niet erg om haar bij iets te helpen, maar ik wil haar ook zelfvertrouwen geven en haar laten zien dat ze die dingen heel goed zelf kan. Maar ik vraag me af wat daarin wijsheid is. Heeft zoiets echt zin op deze leeftijd? Of kan ik me beter aanpassen aan haar behoefte?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"