abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_159388276
Welkom in het Peutertopic!!

Een lijst met de verjaardagen van veel OUD-users en hun kindjes vind je op de Fok!wiki: http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

pi_159395952
Dank voor de felicitaties! Mijn meiden zijn vandaag inderdaad 3 geworden.
Gister een superleuk feestje gevierd voor alledrie de kindjes. Druk maar heel gezellig. Flink verwend. Ik kom weer kastruimte te kort.

Verder zijn we nog een beetje zoekende naar een ritme met een kleuter in huis en mijn peuters hebben daar ook wel wat moeite mee.

They did it again:


[ Bericht 37% gewijzigd door Kyara op 25-01-2016 22:43:32 ]
pi_159406868
Hier ook kastruimte te kort :D

Vandaag naar het consultatiebureau gegaan. Riley groeit nog keurig op haar lijn. Maar omdat ze op de -2,5 lijn zit wil de dokter even overleggen of ze naar een kinderarts moet
Gewicht was ze maar 1 kilo zwaarder dan vorig jaar. Maar nog wel in het groene gedeelte
Ogentest mogen we overdoen. Want ze had geen zin meer en haar ogen draaiden alle kanten op. Behalve naar de kaart met plaatjes
Verder ging gewoon alles goed. Ze maakt zich geen zorgen over haar.:X
Lengte is 88,5 en gewicht is 11,9
pi_159411257
Als ze haar lijntje volgt en nog in het groen zit zie ik geen probleem eerlijk gezegt. Mijn meiden zijn iets minder dan 2,5 kg zwaarder en bijna 10 cm langer :D

Lekker eigenwijsje. O+ Hier zijn ze alleen thuis tegendraads, bij anderen zijn het engeltjes en doen ze braaf alles wat van ze gevraagd wordt :')
  dinsdag 26 januari 2016 @ 18:16:45 #5
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_159413688
Nog gefeliciteerd, Kyara! *O*

Toch grappig dat ze zo graag onder hun bed liggen :D Het bed ziet er nog wel zo comfortabel uit.

Thuis eigenwijs en buitenshuis een engeltje ken ik hier ook :Y

Stats lijken me prima, Omen. Ze volgt toch nog haar lijn? Ben benieuwd waarom ze haar zouden willen doorsturen, je kleine eigenwijsje :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_159414287
Vraag me ook af wat het doel van doorsturen zou zijn omen. Wij hebben ook lang bij de ka gelopen met Eva, haar curve boog toen wel lange tijd steeds meer af en dat was volgens de kinderartsen niet eens echt reden tot zorg. En een kilo per jaar aankomen is niet zo heel gek toch? Eva is dat ook (ok, iets meer) in 1 jaar aangekomen, van 10,6 naar 11,8 in iets meer dan een jaar. Wel bijna 92 cm bij de laatste meting in oktober.
Zeker als alles gewoon goed gaat qua ontwikkeling en ze haar lijntje volgt zou ik, denk ik, niet zo graag naar het ziekenhuis gaan. Het is in mijn ervaring toch best een dingetje altijd, zo'n ziekenhuis.

Kyara, hier precies hetzelfde. Buitenshuis altijd horen hoe lief ze is en thuis soms behang tekort komen :D en die foto onder het bed, dat kan toch niet lekker liggen!
E.
pi_159414361
Wij hebben in oktober bij Eva buisjes laten plaatsen en neusamandelen laten verwijderen, helaas niet het gehoopte resultaat. We hoopten dat het slechte slapen daaraan zou liggen maar ze slaapt nog steeds niet door -O-
Wel zijn haar oorontstekingen verleden tijd en ze snurkt ook veel minder, dat is wel super!
We twijfelen nu een beetje of we een verwijzing naar een orthopedagoog gaan regelen, eens kijken of we daar wat handvatten kunnen krijgen. Had er al even met Kyara over gepraat en denk dat het wel iets zou kunnen toevoegen.
En we gaan deze week bij 2 basisscholen kijken. Hoe kan dat nou? Een school bekijken voor Eva :o
E.
pi_159416344
O basisscholen bekijken .. praat me er niet van! Vanavond naar de eerste open avond geweest :X
Dit was een wat kleinere school, ben zelf een groot voorstander van kleinschaligheid. Half februari gaan we nog naar een jenaplan kijken. Manlief is daar niet zo van. Ik heb ondanks mijn onderwijsachtergrond nooit via stages/werk ervaren hoe het is op een jenaplan dus ik wil dat toch eens gezien hebben.

Spark wat klote zeg -O- .. had zo voor jullie gehoopt dat dit het wel zou doen voor jullie.

Iedere keer als ik Djenna ophaal bij de PSZ krijg ik te horen dat het zo'n lief, rustig meisje is :') ... En dan denk ik: :') :') :') .. je moest eens weten.
pi_159417853
Goed gevoel bij de school van vanavond twinkle? Ik ben zelf een beetje huiverig voor kleinschalig. Mijn nichtje zat op een erg kleine school van 4 combinatieklassen en daar was geen budget om extra spullen aan te schaffen voor kinderen die meer begeleiding nodig hadden. Daardoor haalde ze steeds onvoldoendes voor rekenen en kon ze verder moeilijk meekomen. Nu naar een grotere school (ik praat over dorpen trouwens, een grote school heeft hier 300 leerlingen) met meer budget en mogelijkheden en nu haalt ze negens voor rekenen en komt hartstikke goed mee!
Maar dat is natuurlijk wel beoordeling van 1 school. Hier in het dorp zijn alle scholen ongeveer gelijk qua leerlingen.
E.
pi_159418957
Hoe sta je daar zelf in, Omen? :)

Spark, de dingen die je noemt zijn niet gebonden aan een kleinschalige school hoor, dus ik zou ze zeker niet over een kam scheren. Ik vind een massale school niet tof, omdat mijn kind daar verdrinkt, en als er iets vervelends gebeurt in de thuissituatie is het ook wel fijn dat de lijntjes kort zijn, is mijn ervaring. Bovendien betalen wij tien keer meer schoolgeld op onze kleinschalige school dan de grote openbare, dus financiële middelen zijn er zeker :)
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:24:44 #11
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_159420105
Omen, je kleine Riley. Ben jij zelf ook klein? En weet je hoe lang haar vader is? Klinkt iig alsof er niks geks is, maar een kinderarts kan dat vast beter beoordelen ;).

Hier zijn ziekenhuizen en tandartsen trouwens geen vervelend iets voor J. Hij heeft er tot nu toe alleen goede ervaringen mee natuurlijk (de vorige keer in t ziekenhuis kreeg ie een broertje ;)) Vandaag weer naar de tandarts geweest, en hij vond t zelfs leuk. Tandarts mocht uitgebreid in z'n mond kijken, nadat eerst schaapjes tandjes zijn gecontroleerd waren natuurlijk. Consultatiebureau vindt ie ook leuk (daar hebben ze een kiepauto he mama!) en de laatste keer huisarts weet ie denk ik niet meer?

En 300 leerlingen, dat is hier de kleine school in het dorp :D (na ja, de site zegt 280) De 2 grote basisscholen hebben 500+ leerlingen... Ik vind t vrij groot, ik zat vroeger op een wijkschool met minder dat 200 lln.
pi_159420149
Mja met een wat kleinere school bedoel ik in dit geval een school met 2 kleuterklassen en van de overige groepen 1. Grootste klas 23 ll. Echt een walhalla voor leerkrachten ook lijkt me. Overige scholen in ons stadse dorp zijn veeeeel groter en op de een of andere manier ook populairder :? . Maar ik heb er met verschillende mensen over gepraat en ze kunnen ook niet echt aangeven wat negatief zou zijn aan deze school. Wat wel weer leuk is .. ik heb nog altijd veel contact met de dames van de pufclub waar ik ten tijde van de zw.schap van Djenna bij zat en die gaan daar nu ook kijken. Ik denk gewoon dat het een ietswat onopvallend schooltjeis wat ondergesneeuwd is door andere scholen die veel harder van de daken schreeuwen dat ze voor een bepaalde visie staan ofzo :?
Ik heb zelf een onderwijsachtergrond en ben echt wel kritisch op bepaalde onderwijsgevoelige punten maar ik kon echt niks slechts kunnen vinden. Komt goed!
pi_159420181
Dat weet ik LE, daarom zei ik er ook bij dat dat maar de ervaring van 1 school was. Ik woon in de Achterhoek, er zijn hier sowieso geen scholen van 600 leerlingen :D twijfelen nu tussen drie basisscholen, alledrie hebben leerlingen tussen de 200 en 300. Kleiner is er ook niet in het dorp. De school van mijn nichtje had er 60 ofzo? Die zitten al jaren op de rand van mogen blijven bestaan in ieder geval, weet de norm niet precies daarvan, maar dat spreekt mij dus niet aan.
E.
pi_159420496
Hier gaan ze naar een voor stadse begrippen kleine school met 250 leerlingen. Ik wilde geen grote school maar kleiner is voor ons ook geen optie want ik heb wel gekeken dat er voor elk jaar toch wel gemiddeld 2 klassen waren. Of dat ook daadwerkelijk gaat lukken is natuurlijk altijd afwachten. Nu zijn er in elk geval 3 kleuterklassen.
pi_159420558
Oh ik vind 300 ook niet echt een kleine school :D Huidige school heeft er 130 (?), mijn beeld is vertekend merk ik.
pi_159420618
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
E.
pi_159420625
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:33 schreef L-E het volgende:
Oh ik vind 300 ook niet echt een kleine school :D Huidige school heeft er 130 (?), mijn beeld is vertekend merk ik.
Volgens mij is de Vrije school hier ook behoorlijk groot :Y
pi_159420677
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:34 schreef .Sparkling. het volgende:
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
Ik heb zelf op Jenaplan gezeten. Dus onderbouw (1-2), middenbouw (3-4-5) en bovenbouw (6-7-8). Maar daar was natuurlijk ook het onderwijs helemaal op ingericht.
pi_159420751
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:35 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ik heb zelf op Jenaplan gezeten. Dus onderbouw (1-2), middenbouw (3-4-5) en bovenbouw (6-7-8). Maar daar was natuurlijk ook het onderwijs helemaal op ingericht.
Ja, ik hoor vaak dat er niet voldoende tijd per klas is om alles grondig uit te leggen. Waar ik wel in kan komen, er zit net zoveel tijd in 1 schoolweek als in een enkele klas maar dan moeten er twee klassen aan het werk gehouden worden. Maar is dat ook daadwerkelijk zo?
Ik ben best wel nerveus voor die scholen bekijken merk ik :D
E.
pi_159420773
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:34 schreef .Sparkling. het volgende:
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
Hier alleen maar gemengde klassen gehad. Ik vind het voor mijn late leerling wel fijn om wat meer aansluiting te vinden, hij trekt wel naar de oudere kinderen toe. Nadeel is dat het soms onpraktisch is omdat ze andere lesstof aangeboden krijgen, verder vind ik er niet zo veel van geloof ik.
pi_159420862
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:37 schreef L-E het volgende:

[..]

Hier alleen maar gemengde klassen gehad. Ik vind het voor mijn late leerling wel fijn om wat meer aansluiting te vinden, hij trekt wel naar de oudere kinderen toe. Nadeel is dat het soms onpraktisch is omdat ze andere lesstof aangeboden krijgen, verder vind ik er niet zo veel van geloof ik.
Daar kan ik inkomen inderdaad!
Mijn nichtje (is ze weer!) kon dus niet zo goed omgaan met de combinatieklassen want als de andere groep uitleg kreeg en zij dus moest werken, werd ze afgeleid door de uitleg van de andere groep en kreeg haar werk niet af. Maar dat zal ook per kind verschillen denk ik, Eva lijkt in geen enkele manier op haar nicht en ik verwacht daar ook niet direct problemen in.
E.
pi_159420900
Snap ik hoor Spark, ik vond/vind het ook echt een ding. En zo persoonlijk, zo individu-afhankelijk wat goed onderwijs is.
pi_159420938
Ik vond het ook altijd wel leuk. En je bent een keer de jongste, de middelste en de oudste. En elke rol is weer anders en ook daar leer je van.

Wij hadden 2 bovenbouwklassen en dan kreeg je bijvoorbeeld samen met de groep 8 van de andere klas rekenles terwijl de rest bij de andere docent hun eigen dingen aan het doen waren.

Maar goed, Jenaplan onderwijs is ook een aparte vorm van onderwijs die daar op gericht is. Als regulier onderwijs noodgedwongen in 2 klassen samengevoegd wordt is dat ook weer anders. Het hangt ook weer af van de samenstelling denk ik. Als je met 5 kinderen uit jouw jaar samen in een grote klas van een ander jaar wordt gezet is dat ook weer anders als dat het meer 50/50 is.
pi_159421011
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:40 schreef L-E het volgende:
Snap ik hoor Spark, ik vond/vind het ook echt een ding. En zo persoonlijk, zo individu-afhankelijk wat goed onderwijs is.
Dit dus.

Ik vond het ook best wel een dingetje :Y

Schrijf vooraf vragen op. Bedenk wat jij belangrijk vindt. Vraag of je methodes mag inzien. Hoe ze met kinderen om gaan die niet helemaal met de stroom mee gaan, wat ze doen met straffen en belonen etc. En vooral: volg je gevoel en je intuïtie.
pi_159421066
We hebben trouwens vorige week een gesprekje gehad met de gastouder over Eva, hoe haar ontwikkeling daar gaat. Die is eigenlijk precies zoals we hadden verwacht.
Ze is vrij snel angstig en laat zich wel een beetje makkelijk de kaas van het brood eten en kijkt erg de kat uit de boom. Verder loopt ze qua taken wel wat voor, ze doet al taken die richting groep 1 gaan. Ik ben wel benieuwd of ze tot de basisschool genoeg uitdaging blijft houden bij de gastouder, ze verveelt zich nogal snel en als ze nu al taken doet die ze eigenlijk over een jaar pas hoeft te doen. Maar even in de gaten houden.
Ze is echt precies haar vader, vind ik soms zo gek om te zien :D
E.
pi_159421092
Lars (en later Femke ook) gaat ook naar een relatief kleine school. Toen hij begon waren er ~80 leerlingen... en laatste cijfer dat ik hoorde was dat ze nu op 143 leerlingen zitten! :o
Ze groeien enorm hard, veel nieuwbouw hier in de buurt waardoor heel veel jonge gezinnen worden aangetrokken blijkbaar. Er zijn evenveel kleuters als 'bovenbouwers', waarbij bovenbouw in dit geval al vanaf groep 3 is...
pi_159421179
Dat was bij ons op school vroeger ook :D Die werd opgericht vlak voor dat ik naar school ging (oa door mijn ouders) dus de bovenbouwklas (groep 6-7-8) bestond toen ook uit 6 leerlingen of zo :D
pi_159421509
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:47 schreef Kyara het volgende:
Dat was bij ons op school vroeger ook :D Die werd opgericht vlak voor dat ik naar school ging (oa door mijn ouders) dus de bovenbouwklas (groep 6-7-8) bestond toen ook uit 6 leerlingen of zo :D
Had Bas ook ja! Zijn vader was ook directeur van een nieuwe school en daar zaten eerste jaren ook amper leerlingen op. Lijkt me heel gek :D
E.
pi_159422219
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:01 schreef L-E het volgende:
Hoe sta je daar zelf in, Omen? :)


Ik maak mezelf geen zorgen erover. Ik ben ook niet groot. En zie eerlijk gezegd de meerwaarde van een kinderarts niet.

Riley is al een tijd ingeschreven op een school en haar school is klein. Ook combinatieklassen. Al zijn ze nu wel enorm aan het groeien
  woensdag 27 januari 2016 @ 08:42:02 #30
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_159430290
Scholen ... Pff, ik vind het ook maar lastig. We moesten Nora al inschrijven met 1 jaar.

Ze staat nu ingeschreven bij een openbare school waarbij er veel aandacht is voor dieren en natuur. Ze hebben ook een stukje groen en bos, wat mijn plattelands brein wel erg fijn vindt zo in een grote stad :P

School voelde goed, het enige nadeel vond ik dat het zo groot is. De school heeft 2 locaties, 1 waar groep 1 en 2 zit en 1 (grotere) waar 3 t/m 8 zitten. Dan zitten er 470 leerlingen.
Ik kom zelf uit Drenthe en ben zulke grote scholen dus helemaal niet gewend.

De Christelijke school er vlak naast heeft er maar 260, maar die sloot niet aan bij onze ideeen.
Ook nog gekeken bij de Vrije School, maar daarbij voelde het alsof ik de 19e eeuw binnen stapte :o Die was overigens niet veel kleiner, 450 leerlingen.

Ik krijg gisteren bericht van het kdv dat Nora over 1,5 jaar naar de basisschool gaat (dan al!) en dat er een wachtlijst is voor de BSO, dus dat we haar beter nu kunnen inschrijven als we haar daar naartoe willen hebben.
Ik heb daar nog helemaal niet over nagedacht. Ik weet eigenlijk helemaal niet wat een BSO precies inhoudt :@
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_159430710
BSO = buitenschoolse opvang. Oftewel, opvang buiten schooltijden dat jij nog aan het werk bent. Volgens mij vooral spelen en relaxen en soms een uitje. In de vakanties wordt er wel meer werk van gemaakt omdat het dan om hele dagen gaat. Kinderen worden dan van school opgehaald om naar de bso te gaan

Dat denk ik tenminste, heb zelf geen kind op de bso :D

Er zijn ook specifieke bso, zo heeft de sportvereniging een bso en kunnen ze meteen door naar trainen/voetballen/zwemmen oid.
pi_159431032
Wat Kyara zegt. Bij ons is de opvanglocatie van de bso op school, dat is fijn. Wij maken er verder geen gebruik van, bso heeft ook een eigen pedagogisch beleid dat niet perse in de lijn van school ligt, wel iets om aan te denken als bso noodzakelijk is tzt.

Hadden ze geen elektriciteit op die Vrije School Sylver?
  woensdag 27 januari 2016 @ 10:06:54 #33
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_159431359
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:34 schreef .Sparkling. het volgende:
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
Ik heb zelf op een jenaplanschool gezeten, en dat juist als prettig ervaren, vind het leuk om jongere kinderen te helpen, of om me juist op te trekken aan de ouderen. Onze school had wel 'niveau-uitleg' voor reken en taal. Dan zat je dus met alle groep 3 kinderen (of 4/5/6 etc) bij elkaar. Twee keer per dag wisselen van lokaal (en leerkracht). Vond ik wel tof. En als je voor (of achter) liep, volgde je dus rekenen/ taal etc bij een ander niveau (als groep 6 leerling bij taal groep 7).

Oh, nou, wat Kyara zegt dus... :+

Hier BSO bij de scholen waarnaar we willen kijken, en ook geen wachtlijsten. Da's wel fijn. Nu nog de school kiezen, en dat gelijk BSO inschrijven denk ik maar.
pi_159431372
Wij maken bewust geen gebruik van de nso die aan school gekoppeld is omdat die in school gehuisvest is. S wordt na school opgehaald nu door de nso om ergens anders te gaan spelen. Daar zitten dan ook kinderen van alle scholen uit de wijk. Zo speelt ze met meer verschillende kinderen en ook op een andere plek.
*poef* nu is het weg
pi_159431473
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 10:07 schreef kaatjejannie het volgende:
Wij maken bewust geen gebruik van de nso die aan school gekoppeld is omdat die in school gehuisvest is. S wordt na school opgehaald nu door de nso om ergens anders te gaan spelen. Daar zitten dan ook kinderen van alle scholen uit de wijk. Zo speelt ze met meer verschillende kinderen en ook op een andere plek.
Oh, ik zou het juist heel fijn vinden als mijn kind niet van locatie hoeft te wisselen en hij kan spelen met kindjes van school. Ik zie echt geen meerwaarde in een andere locatie :)
pi_159431632
Lars heeft de eerst 9 maanden op een externe bso gezeten omdat de bso in het spilcentrum bij school nog in opstartfase was en niet genoeg kinderen had om de dagen die wij wilden open te zijn. Hij had het er wel naar zijn zin, maar ik geloof dat het nu toch fijner is. Het scheelt toch ook een half uur spelen (rijden van school naar bso-lokatie, langs andere scholen om meer kindjes op te pikken), en juist meer spelen met kindjes uit de buurt.
Even op een andere dag afspreken met een kindje van de externe bso was logistiek gezien ontzettend lastig, ook natuurlijk vanwege Femke die dan mee moest brengen en halen...
pi_159431682
Spark is het geen idee om eva dan voor bv 2 dagdelen per week naar een psz te doen? Djenna zit ook bij een gastouder waar ze het prima naar haar zin heeft. Maar de uitdaging die ze extra op de psz krijgt is ^O^ .. + een mooie voorbereiding op de grote school.

Fijn schooltje gisteren. Heel klein. Voelde me welkom. Maar wat raar dat mijn kind dat over een paar jaar ook allemaal kan :X

Nu alleen nog even de BSO uit puzzelen. Ik ben vanaf na de carnavalsvakantie werkloos tot ergens in november. Rond die periode is het mijn streven om weer voor een fulltime baan te gaan die aansluit bij mijn studie
. Dus het is een beetje koffiedik kijken allemaal maar ik wil het zo geregeld hebben dat ik tegen die tijd bij wijze van 1 telefoontje hoef te plegen en dat alles in gang wordt gezet. Maar dat komt vast goed :Y
pi_159431712
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:44 schreef .Sparkling. het volgende:
We hebben trouwens vorige week een gesprekje gehad met de gastouder over Eva, hoe haar ontwikkeling daar gaat. Die is eigenlijk precies zoals we hadden verwacht.
Ze is vrij snel angstig en laat zich wel een beetje makkelijk de kaas van het brood eten en kijkt erg de kat uit de boom. Verder loopt ze qua taken wel wat voor, ze doet al taken die richting groep 1 gaan. Ik ben wel benieuwd of ze tot de basisschool genoeg uitdaging blijft houden bij de gastouder, ze verveelt zich nogal snel en als ze nu al taken doet die ze eigenlijk over een jaar pas hoeft te doen. Maar even in de gaten houden.
Ze is echt precies haar vader, vind ik soms zo gek om te zien :D
Ik heb dit geloof ik wel vaker gelezen maar ik snap niet helemaal wat ik me dan moet voorstellen bij die taken? Wat voor rol heeft die gastouder dan? Het enige wat J bij de gastouder doet is gewoon heerlijk spelen en knutselen en verder heb ik daar ook absoluut geen verwachtingen bij eigenlijk :D.
pi_159431968
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 10:14 schreef L-E het volgende:

[..]

Oh, ik zou het juist heel fijn vinden als mijn kind niet van locatie hoeft te wisselen en hij kan spelen met kindjes van school. Ik zie echt geen meerwaarde in een andere locatie :)
Grappig die verschillen dan. Ik vind 't juist fijn dat ze niet de hele dag op school is. D'r zitten ook veel kinderen van school op dezelfde nso als zij zit. Ze worden opgehaald met een soort bakfiets met een segway d'r achter en zijn met 10 minuutjes op de opvang locatie. Ze kan daar als ze wil ook even kletsen bij t kdv en de juffen werken op beide plekken. Luuk gaat nu al zo af en toe naar de nso groep van groep 1 en 2 zodat hij daar kan wennen en kan meedraaien.
*poef* nu is het weg
pi_159431987
Wij maken wel gebruik van BSO. De BSO is op dezelfde locatie als het kdv, wat wel prettig is als er nog 1 kind daarheen gaat. De BSO is verbonden aan een Vrije School, al heeft de VS ook een locatie in hun eigen gebouw (dus komt I. op de tweede locatie, 5 min lopen verderop). Maar ook open voor andere scholen.

Als beide kinderen naar school gaan, wil ik kijken of ik mijn werktijden zo kan aanpassen, dat ik geen, of nog maar 1 dag BSO nodig heb. Voor nu is dat nog niet zo handig, omdat ik dan 5 (korte) dagen zou gaan werken in plaats van 3 hele dagen. Dat vind ik voor de jongste niet zo prettig. Voor nu is de BSO heel prettig, hij kent de leidsters al en ook een groot deel van de kindjes die doorgestroomd zijn vanaf zijn groep. Lijkt me een fijne stabiele factor als hij naar school gaat!

I. is wel dol op zijn kdv vriendinnetje J.ade. Hij zei gister: Ik wou dat J. daar (wijst naar buren) woonde en ik hier, dan konden we elke dag samen spelen O+. Peuterliefde O+.

Afgelopen weekend ben ik samen met mijn lief naar de cursus van Eva Bronsveld geweest. Wat was dat fijn! Sowieso om met andere ouders te praten (vooral voor mijn lief, die altijd denkt dat wij de enige zijn met een wat 'bewerkelijker' jongetje), maar ook best wat tips gehad die we kunnen meenemen. Ik kende het boek al, en veel dingen kwamen daar ook uit, maar toch was het heel fijn om onze specifieke situaties in te kunnen brengen. Echt een aanrader!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159432174
Ik heb zelf trouwens op een basisschool gezeten met gemengde groepen. Het was een heel kleine school en zelfs met groep 3/4 samen waren er maar 25 kinderen oid. Alle klassen waren gemengd, 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8. Ik vond het vooral heel fijn als ik in de laagste klas zat, omdat ik zelf al voorliep op de stof, kon ik dan stiekem al meekijken met de hogere klas. Met als resultaat dat ik me in de hoogste klas altijd zat te vervelen :').

I gaat straks naar een Montessorischool. Daar is, net als bij Jenaplan, een onderbouw, middenbouw en bovenbouw met meerdere klassen samen. Maar het onderwijs is daar natuurlijk veel meer op ingericht dan bij mijn oude basisschool. Dus ik denk dat de uitwerking ook heel anders is. We hadden echt een goed gevoel bij deze school. Qua grootte heel gemiddeld, in vergelijking met andere scholen in de buurt. Alleen de VS was kleiner, maar dat sloot niet aan op onze verwachtingen. Die school staat te boek als zwak en de directeur wisselt elk jaar, wat natuurlijk ook niet zo goed is voor een verbeterplan. Maar wel heel fijn dat de BSO daaraan verbonden is, dan krijgt I. het gedachtegoed toch ook mee.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159432912
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 10:24 schreef Twinkle20 het volgende:
Spark is het geen idee om eva dan voor bv 2 dagdelen per week naar een psz te doen? Djenna zit ook bij een gastouder waar ze het prima naar haar zin heeft. Maar de uitdaging die ze extra op de psz krijgt is ^O^ .. + een mooie voorbereiding op de grote school.
Mag ik vragen wat Djen voor uitdaging aangeboden krijgt? Dat is namelijk juist iets wat ik bij onze psz niet zie.
Home is where the O+ is...
  woensdag 27 januari 2016 @ 11:28:34 #43
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_159433090
Hier doen de oudste kinderen van de PSZ regelmatig mee met de kleuterklas van de basisschool in hetzelfde pand, erg leuk, ze hebben volgende week een gezamenlijke viering O+
pi_159434264
Sowieso heeft de peuterspeelzaal waar Djenna op zit een samenwerkingsverband met de (mogelijke) basisschool waar we haar naartoe willen doen. Daarom kozen we ook voor deze PSZ. Ze spelen regelmatig met de kleuters van die bs en leren de leerkracht en de school daardoor ook al een beetje kennen. Dus dat vind ik wel positief zodat de overgang misschien wat minder groot voor haar is.

Er wordt gewerkt met thema's en daar worden allerlei activiteiten aan gekoppeld. Momenteel is het thema 'Ik kleed mij aan' ofzoiets. Allerlei werkjes staan in het teken van aankleden, de poppenhoek, spelletjes .. you name it. Ik merk thuis dat ze veel dingen oppikt doordat ze woorden ineens veel beter benoemt en zichzelf voortaan ook aankleedt. Dat was echt van de ene op de andere dag en ik denk dat de PSZ daar zeker invloed op heeft (in positieve zin uiteraard). Ze kan op de PSZ dingen doen die ze thuis of bij de gastouder niet doet, of waar ik niet bewust op aanstuur.

Het is net een kleuterklas alleen dan net een niveautje lager zeg maar. Ik had niet verwacht dat ze er zoveel profijt van zou hebben want eerst zag ik de PSZ ook alleen maar als 'leuk spelen met leeftijdsgenoten'. Maar het gaat in ons geval veel verder dan dat :)
pi_159437224
School, een actueel onderwerp ^O^ M is vandaag voor het laatst gaan wennen en volgende week voor het echt :o

Bij ons precies hetzelfde als bij Phaidra, naar de Montessorischool en dan naar de bso van de Vrjie School. M zit nu ook op een antroposofisch kinderdagverblijf. Helaas is de bso op een ander locatie dus hij kent er nog geen kindjes en hij zal met de taxi moeten. Ik vind dat niet per se handig maar onze school heeft geen eigen bso dus reizen moet hij sowieso. Ik vond dit duidelijk de prettigste bos, vooral heel erg gericht op spelen en 'niets moet' en dat lijkt me precies de bedoeling. Hij gaat ook maar 1 middag in de week.

Phaidra, wat goed dat je bij Eva Bronsveld bent geweest! Ik wil ook al een hele poos maar het komt er maar niet van. Jouw positieve ervaring sterkt me dat ik het toch maar eens moet gaan doen. Wat wat voor jou het meest verhelderende inzicht?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_159437542
Jaaaa, M ook bijna kleuter! Hoe vindt hij het? Heeft hij er zin in?

En tof Phaidra, naar Eva Bronsveld. Lijkt me ook tof idd :Y

Ik denk trouwens dat de uitdaging van een psz ook nogal kindafhankelijk is. Ellie zal misschien een wat hoger niveau aankunnen om zich niet te vervelen. Hier is de uitdaging vooral om bij mama weg te zijn en handhaven tussen andere kinderen en daar hebben ze al een flinke kluif aan.
pi_159438234
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 14:11 schreef Clubsoda het volgende:
School, een actueel onderwerp ^O^ M is vandaag voor het laatst gaan wennen en volgende week voor het echt :o

Bij ons precies hetzelfde als bij Phaidra, naar de Montessorischool en dan naar de bso van de Vrjie School. M zit nu ook op een antroposofisch kinderdagverblijf. Helaas is de bso op een ander locatie dus hij kent er nog geen kindjes en hij zal met de taxi moeten. Ik vind dat niet per se handig maar onze school heeft geen eigen bso dus reizen moet hij sowieso. Ik vond dit duidelijk de prettigste bos, vooral heel erg gericht op spelen en 'niets moet' en dat lijkt me precies de bedoeling. Hij gaat ook maar 1 middag in de week.

Phaidra, wat goed dat je bij Eva Bronsveld bent geweest! Ik wil ook al een hele poos maar het komt er maar niet van. Jouw positieve ervaring sterkt me dat ik het toch maar eens moet gaan doen. Wat wat voor jou het meest verhelderende inzicht?
Misschien niet direct een inzicht, maar vooral een beter beeld wat we nu wel en niet van I kunnen verwachten. Omdat hij zo ontzettend talig is, ga je er toch sneller van uit dat hij ook al bepaalde inzichten heeft. Daarnaast het besef dat ik eigenlijk geen idee heb waar hij goed van kan ontspannen (en dat is zo ontzettend belangrijk). Dus daar gaan we nu gericht aan werken.

Veel meer inzetten op planning, want in zijn hoofd maakt hij van iets dat 1x voor komt al snel iets wat 'altijd mag'. Of, als oma eergister gezegd heeft dat ze morgen langskomt, dat dat dan gister was en niet vandaag nog een keer (volgt u nog?).
Meer 1-op1 tijd met mij. Voor het gemak doet I. meer met mijn vriend, en ik met A. Het is een valkuil, zeker omdat A. overdag niet erg veel slaapt, dus we op mijn vrije dagen ook weinig tijd met z'n tweeën hebben.

Verder meer geheugensteuntjes, dat boosheid/verdriet er mag zijn, ook als dat een uur duurt :P. Niet bagatelliseren. Gevoelens erkennen, en het niet teniet doen met een 'maar' (ja, het is echt rot dat X niet kan, MAAR we moeten nu echt weg PUNT). Dat soort dingen.

Wat ik direct ben gaan proberen en ook super blijkt te werken: masseren! Voor het slapen gaan of soms ook overdag masseer ik I en hij vindt het heerlijk. Het zijn heel korte momentjes nog, maar het helpt hem hopelijk om wat minder 'in zijn hoofd' te zitten en dingen makkelijker los te laten. Ik had echt niet verwacht dat hij er geduld voor zou kunnen opbrengen :@..
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159438878
M vindt school fijn maar ook spannend. Hij is leergierig dus zijn nieuwsgierigheid neemt de overhand als we er eenmaal zijn. Maar hij ziet er wel erg tegenop. Ik denk omdat hij de kinderen niet kent en zich nog niet op zijn gemak voelt in de groep. Ik denk dat het echt naar school gaan wel zal helpen, het wisselen tussen kdv en wenne op school verwart hem.

Mooi beschreven Phaidra, ik herken er heel veel van. Vooral ook dat overschatten en steeds een beroep doen het rationele. Masseren klinkt tof! Doe je dat volgens een bepaalde methode oid? M vraagt me voor het slapen gaan vaak zijn lijf rustig te maken, dan moet ik hem over zijn voeten, benen, buik, armen en hoofd wrijven en alle lichaamsdelen vertellen dat ze moeten slapen :+ Soort geleide meditatie. Maar het helpt hem bij ontspannen dus massage zou ook zomaar iets voor hem kunnen zijn.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_159439628
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 15:00 schreef Clubsoda het volgende:
M vindt school fijn maar ook spannend. Hij is leergierig dus zijn nieuwsgierigheid neemt de overhand als we er eenmaal zijn. Maar hij ziet er wel erg tegenop. Ik denk omdat hij de kinderen niet kent en zich nog niet op zijn gemak voelt in de groep. Ik denk dat het echt naar school gaan wel zal helpen, het wisselen tussen kdv en wenne op school verwart hem.

Mooi beschreven Phaidra, ik herken er heel veel van. Vooral ook dat overschatten en steeds een beroep doen het rationele. Masseren klinkt tof! Doe je dat volgens een bepaalde methode oid? M vraagt me voor het slapen gaan vaak zijn lijf rustig te maken, dan moet ik hem over zijn voeten, benen, buik, armen en hoofd wrijven en alle lichaamsdelen vertellen dat ze moeten slapen :+ Soort geleide meditatie. Maar het helpt hem bij ontspannen dus massage zou ook zomaar iets voor hem kunnen zijn.
Haha, nee, eigenlijk doe ik maar wat :+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159439814
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 15:00 schreef Clubsoda het volgende:
M vindt school fijn maar ook spannend. Hij is leergierig dus zijn nieuwsgierigheid neemt de overhand als we er eenmaal zijn. Maar hij ziet er wel erg tegenop. Ik denk omdat hij de kinderen niet kent en zich nog niet op zijn gemak voelt in de groep. Ik denk dat het echt naar school gaan wel zal helpen, het wisselen tussen kdv en wenne op school verwart hem.

Mooi beschreven Phaidra, ik herken er heel veel van. Vooral ook dat overschatten en steeds een beroep doen het rationele. Masseren klinkt tof! Doe je dat volgens een bepaalde methode oid? M vraagt me voor het slapen gaan vaak zijn lijf rustig te maken, dan moet ik hem over zijn voeten, benen, buik, armen en hoofd wrijven en alle lichaamsdelen vertellen dat ze moeten slapen :+ Soort geleide meditatie. Maar het helpt hem bij ontspannen dus massage zou ook zomaar iets voor hem kunnen zijn.
Ik heb bij yaro toen hij 4 weken was een snelcursus maseren gekregen omdat hij ook niet kon ontspannen. Dat werkte echt heel goed.
Hebben we toen dagelijks gedaan tot een maand of 5.

Niet alles kan je bij een peuter/kleuter gebruiken maar een paar basis tips kunnen zeker nu ook kunnen helpen.

Als je ze wilt hebben wil ik ze best geven. Evt in pm/dm
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')