quote:Geschiedenis
V&D, voor 2007 ook bekend als Vroom & Dreesmann, is een Nederlands warenhuis en is eigendom van investeringsmaatschappij Sun European Partners (onderdeel van Sun Capital Partners). V&D is in 1887 opgericht door Willem Vroom en Anton Dreesmann. Het eerste filiaal bevond zich aan de Weesperstraat in Amsterdam. Vroom & Dreesmann heeft heden ten dage 62 filialen, verspreid over heel Nederland.
Aan het einde van de 19e eeuw waren er twee succesvolle zakenlieden in Amsterdam actief: Willem Vroom en Anton Dreesmann. Beiden hadden manufacturenzaken en waren Rooms-Katholiek. Vroom trouwde in 1883 met een zuster (Francisca Tombrock) van de vrouw (Helena Tombrock) van Dreesmann, wat hen zwagers maakte.
Dreesmann, en later ook Vroom, gebruikte in zijn winkel een voor die tijd ongebruikelijke strategie: lage en vaste prijzen tegen contante betaling. In die tijd was het namelijk gebruikelijk dat men altijd korting kreeg.
Aanvankelijk werkten Vroom en Dreesmann alleen samen op het gebied van inkopen, maar in 1887 leidde dit tot een verregaande samenwerking en de oprichting van het bedrijf Vroom & Dreesmann. Hun eerste zaak werd geopend aan de Weesperstraat. Vroom hield zich vooral bezig met de financiële zaken en de administratie, terwijl Dreesmann de inkoop en verkoop leidde.
V&D groeide snel en de beide ondernemers woonden al snel met hun families in panden aan de Amsterdamse grachten. Er werden in een hoog tempo nieuwe filialen in het hele land geopend: Rotterdam (1892), Den Haag (1893), Nijmegen (1895), Arnhem (1896), Haarlem (1896) en Utrecht (1898), Venlo (1912).
Aan het begin van de 20e eeuw werden alle filialen stuk voor stuk omgezet in NV's, maar de aandelen bleven in handen van de familie.
De keten maakte deel uit van hetzelfde concern als de Bijenkorf na een fusie tussen de moederbedrijven KBB (Koninklijke Bijenkorf Beheer) en Vendex (V&D) onder de naam Vendex KBB (later Maxeda). V&D werd (inclusief La Place) vervolgens in 2010 verkocht aan de huidige eigenaar: Sun European Partners (onderdeel van Sun Capital Partners).
Gedeeltes uit http://nl.wikipedia.org/wiki/V%26D
quote:19 januari
Alle werknemers van V&D moeten salaris inleveren. Het gaat om ''een structurele salarisbijdrage van 5,8 procent'' die per 1 februari wordt doorgevoerd.
V&D schrapt verder vijftig van de 450 arbeidsplaatsen op het service center in Amsterdam. Dat maakt het warenhuisconcern maandag bekend.
De maatregelen zijn volgens het bedrijf nodig ''om te kunnen concurreren met nieuwe aanbieders en de groeiende onlinemarkt''. Daarvoor moeten kosten structureel omlaag.
Naast het loonoffer streeft V&D ook naar verdere versobering van de arbeidsvoorwaarden. De vakbonden en ondernemingsraad zijn over de maatregelen geïnformeerd, aldus een woordvoerster.
Huurcontracten
Het bedrijf kondigt verder aan te gaan heronderhandelen over alle huurcontracten. Het doel is de huurlasten permanent te verlagen. V&D heeft 63 vestigingen in Nederland.
"Dit alles is nodig om de strategie van V&D te continueren en aan te laten sluiten bij de huidige trends en de marktontwikkelingen", aldus waanemend ceo Don Roach.
V&D leed in 2013 een nettoverlies van 42 miljoen euro op een omzet van 619 miljoen euro. Cijfers over 2014 zijn nog niet beschikbaar.
Het concern maakt ook bekend John van der Ent per 1 maart 2015 tot nieuwe ceo te benoemen. Van der Ent was eerder directeur van Etam Groep en werkte ooit als bedrijfsleider bij V&D. Hij volgt Jacob de Jonge op, die in augustus vorig jaar plotseling vertrok. Roach nam hierop tijdelijk het roer over.
Buiten proportie
Martijn den Heijer, beestuurder bij CNV Dienstenbond, noemt de loonmaatregel "buiten proportioneel". Bovendien biedt het volgens hem "geen enkele structurele oplossing voor de problemen waar V&D mee kampt."
Hoewel de vakbondsman begrijpt dat er ingegrepen moet worden bij het warenhuis, zegt hij enorm geschrokken te zijn van de manier waarop. ''Het genoemde percentage is astronomisch en is een ramp voor het personeel, zeker voor de mensen in de lage loonschalen. Bovendien biedt het de werknemers geen enkele zekerheid op behoud van werk", aldus Den Heijer.
http://www.nu.nl/ondernem(...)laris-inleveren.html
quote:27 januari
Ruim honderd medewerkers van V&D stappen naar de rechter vanwege de salarisverlaging die hen is opgelegd door hun werkgever.
Dat bevestigt FNV-bestuurder Niels Suijker dinsdag na berichtgeving van de Volkskrant.
Volgens FNV-bestuurslid Niels Suijker gaat "een overgrote meerderheid van de leden zeker procederen tegen deze eenzijdige maatregel van V&D".
Dat werd maandagavond duidelijk tijdens verschillende bijeenkomsten die in het land georganiseerd waren voor de medewerkers. Deze week staan ook nog bijeenkomsten op de planning in Utrecht, Deventer, Rotterdam en Weert.
Suijker verwacht dan ook nog meer aanmeldingen. Hij wil vanuit de bond een collectieve procedure gaan regelen. Die zal wel pas opgestart worden als de loonstrookjes van volgende maand op de deurmat liggen. Het loonoffer bij V&D wordt per 1 februari doorgevoerd.
Loonstrookjes
De medewerkers zijn van plan om direct na het ontvangen van de loonstrookjes van februari de gang naar de rechter te maken. De vakbonden De Unie, FNV en CNV, waar de medewerkers bij aangesloten zijn, lieten weten juridische ondersteuning te verlenen. Mogelijk wordt een collectieve zaak aangespannen.
Alle medewerkers van V&D moeten per 1 februari 5,8 procent van hun salaris inleveren. Verder schrapt het bedrijf 50 van de 450 arbeidsplaatsen op het service center in Amsterdam.
Volgens de warenhuisketen zijn de maatregelen nodig "om te kunnen concurreren met nieuwe aanbieders en de groeiende onlinemarkt". Daarvoor moeten kosten structureel omlaag. V&D wil naast het korten van de medewerkers ook dat de huurlasten omlaag gaan.
V&D, eigendom van de investeringsmaatschappij Sun Capital, draait al een paar jaar met verlies. In 2013 liep het nettoverlies op tot 42 miljoen euro op een omzet van 619 miljoen euro. Cijfers over 2014 zijn nog niet bekend.
http://www.nu.nl/ondernem(...)e-lager-salaris.html
quote:30 januari
Vastgoedeigenaar IEF Capital neemt juridische stappen tegen warenhuis V&D. Het bedrijf eist dat V&D vier toplocaties ontruimt als er geen huur betaald wordt. Het gaat om panden in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Maastricht.
De huur wordt door V&D meestal voor de eerste van de maand betaald. Vandaag is de huur niet overgemaakt naar in ieder geval drie eigenaren van samen meer dan vijftien panden. V&D liet eerder al weten niet van zins te zijn de huur de komende maanden over te maken. Het bedrijf staat er slecht voor en vroeg ook werknemers al om een loonoffer.
"Enige oplossing"
IEF Capital heeft de afgelopen week een voorstel gedaan waarbij V&D vierkante meters inlevert in ruil voor huurverlaging. De vastgoedeigenaar laat weten dat de Amerikaanse aandeelhouder van V&D die afspraak niet ziet zitten.
In een verklaring schrijft het bedrijf: "IEF Capital betreurt dit zeer en ziet geen andere oplossing dan in een kort geding ontruiming van haar winkels te vorderen. Het financiële belang is erg groot voor IEF Capital en zij wenst zo snel mogelijk in staat te zijn de panden aan andere partijen te verhuren om de schade voor IEF Capital zoveel mogelijk te beperken."
V&D is teleurgesteld over de stap van IEF Capital.
"Buitenproportionele vraag"
Ook andere eigenaren willen net als IEF Capital komende week juridische stappen ondernemen als betaling uitblijft. De eigenaar van Elizen Vastgoed eist dat V&D zijn verplichtingen nakomt: "Wij hebben ons in ons bijna 50-jarige bestaan nog nooit geconfronteerd gezien met zo'n buitenproportionele vraag."
Komende week komen eigenaren van panden waar V&D in huist bijeen om te praten over hoe ze met de opstelling van het warenhuis kunnen omgaan.
http://nos.nl/artikel/2016351
quote:Facts & Figures
V&D bestaat sinds 1887 en is inmiddels uitgegroeid tot een begrip. Met 63 vestigingen op A-locaties, een webshop, ruim tienduizend medewerkers, een warenhuisbreed assortiment met meer dan 4.000 shop-in-shops en per jaar zo’n 100 miljoen bezoekers is V&D het grootste warenhuis van Nederland.
1887 Oprichting V&D met Vroom & Dreesmann ‘Magazijn de zon’ in Amsterdam
1927 V&D introduceert eerste huis-aan-huis magazine van Nederland
1972 Oprichting Vendex
1987 Oprichting La Place
1999 Fusie met KBB, ontstaan van Vendex KBB
2004 Investeerdersgroep (waaronder KKR, Alpinvest, Permira) nieuwe eigenaar Vendex KBB
2006 Naamswijziging van Vendex KBB naar Maxeda
2007 Start rebranding V&D
2008 Start vd.nl
2010 Nieuwe eigenaar van V&D: Sun European Partners
2011 Start bouw nieuw distributiecentrum te Nieuwegein
2012 125 jaar V&D
2013 Opening 63ste V&D vestiging, V&D Vlaardingen
2014 Start V&D Blog
Aantal vestigingen: 63 en een webshop
Aantal werknemers: 10.000
Aantal distributiecentra: 1
Aantallen bezoekers per jaar: 10 miljoen bezoekers
Aantal A-merken shop-in-shops: meer dan 4.000 merken
Aantal La Place Restaurants, La Place Café’s en La Place Express: ruim 250
http://www.vd.nl/content_page.jsf?page=algemeen_factsfigures_page
"Ik ga even naar de Christine Le Duc om wat nieuwe Lego voor de kleine te kopen! Moet jij nog wat hebben schat?'quote:Op zaterdag 23 januari 2016 00:08 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Het is toch een winkel? Daar kan je spullen in verkopen.
En of dat nou fietsen, eieren, planken of verse vis is, maakt dan toch niet uit?
Of verse vis tussen de BHsquote:Op zaterdag 23 januari 2016 09:04 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
"Ik ga even naar de Christine Le Duc om wat nieuwe Lego voor de kleine te kopen! Moet jij nog wat hebben schat?'
Ja, maar al die ketens die in (het begin van) de vorige eeuw zijn ontstaan en groot geworden hadden tijdens de onstuimige groei steeds minder oog voor architectuur. Liefst grote plastic platen tegen de al te frivole gevels om er maar zo 'zakelijk' mogelijk uit te zien. De een nog lelijker dan de ander. Maar het gaf niet, want de consument wilde toch maar één ding: consumeren!quote:Op zaterdag 23 januari 2016 13:01 schreef KingRadler het volgende:
ik vind de V&D gebouwen ook spuug lelijk.
zullen de nieuwe eigenaren de panden ook opknappen of zal het zo blijven.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 13:39 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Ja, maar al die ketens die in (het begin van) de vorige eeuw zijn ontstaan en groot geworden hadden tijdens de onstuimige groei steeds minder oog voor architectuur. Liefst grote plastic platen tegen de al te frivole gevels om er maar zo 'zakelijk' mogelijk uit te zien. De een nog lelijker dan de ander. Maar het gaf niet, want de consument wilde toch maar één ding: consumeren!
Nou.. zie b.v. Haarlem en Den Bosch. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak maar er was zeker wel oog voor architectuur. Later werd het allemaal jaren 70 lelijkheid inderdaad.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 13:39 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Ja, maar al die ketens die in (het begin van) de vorige eeuw zijn ontstaan en groot geworden hadden tijdens de onstuimige groei steeds minder oog voor architectuur. Liefst grote plastic platen tegen de al te frivole gevels om er maar zo 'zakelijk' mogelijk uit te zien. De een nog lelijker dan de ander. Maar het gaf niet, want de consument wilde toch maar één ding: consumeren!
Alle panden zijn verkocht en gehuurd toch? V&D heeft (haast?) niets meer in eigendom..quote:Op zaterdag 23 januari 2016 13:41 schreef KingRadler het volgende:
[..]
zullen de nieuwe eigenaren de panden ook opknappen of zal het zo blijven.
En de helft van de opbrengst is uitgekeerd als dividend. Dat is juist. Dat heeft de ondergang een handje geholpen.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 14:15 schreef Peter het volgende:
[..]
Alle panden zijn verkocht en gehuurd toch? V&D heeft (haast?) niets meer in eigendom..
En de eigenaren is een jarenlange hoge huuropbrengst in het vooruitzicht gesteld, dus die gaan echt nu niet flink investeren..quote:Op zaterdag 23 januari 2016 14:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En de helft van de opbrengst is uitgekeerd als dividend. Dat is juist. Dat heeft de ondergang een handje geholpen.
dus het blijven lelijke panden.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 14:35 schreef Peter het volgende:
[..]
En de eigenaren is ene jarenlange hoge huuropbrengst in het vooruitzicht gesteld, dus die gaan echt nu niet flink investeren..
Geen idee hoe het zit met wurgcontracten. Ik stel alleen vast dat ze goedkoper zijn.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 18:37 schreef W00fer het volgende:
[..]
Dan vergeet je er wel even bij de te zeggen dat Kruidvat (A.S. Watson) wurgcontracten heeft met de fabrikanten waarbij het voor hen alleen nog maar interessant is om 2=1 te verkopen en dat dit ook zijn effect heeft op de salarissen van het (in mijn ogen) laag opgeleide personeel.
Kruidvat is leuk, maar geen drogisterij vind ik. Meer een discounter zoals er al zoveel zijn. Vergeet ook niet dat een paar jaar terug Kruidvat nog een best lelijke uitstraling had. Dat is wel wat opgekalefaterd maar ze verkochten ineens tablets / kinderspeelgoed en allerlei dingen waarvan je denkt huh?!
Etos is bijvoorbeeld voor cosmetica e.d. een fijnere winkel met een breder assortiment.
Scheelt bij de AH niet veel. Kun je zo een pyama of t-shit naast de vis vinden. Laatst hadden ze opblaasbadjes. Ook voor bbq's, tablets en knuffeldieren kun je er terecht.quote:
Dat is jezelf vrijpleiten van ook maar enige verantwoordelijkheid. Je wilt het niet zien en bepaalde organisaties moeten eventuele misstanden maar oplossen. Ondertussen schaam je je er niet voor om het zo goedkoop mogelijk te willen. Kinderarbeid en uitbuiting boeit volstrekt niets.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 19:16 schreef Rica het volgende:
Voor een grote groep mensen inclusief mezelf kan het niks bommen wat het imago is. Precies waarom lidls en actions het zo goed doen. Bij Lidl hoor je ook wel eens wat over slechte omgang met het personeel maar de burger is geen overheid of consumentenbond
Hangt er vanaf. Ik ben geen neoliberaal en vind dat het we via de overheid voor goede regelgeving moeten zorgen. Het lijntje loopt van burger naar politiek naar overheid. Ik ben geen voorstander van het idee dat mensen het zelf maar moeten goed of afkeuren met hun koopgedrag want hoe moet je het allemaal weten wat er aan misstanden zijn? Alleen de overheid heeft de juiste onderzoeksmiddelen.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 19:43 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is jezelf vrijpleiten van ook maar enige verantwoordelijkheid. Je wilt het niet zien en bepaalde organisaties moeten eventuele misstanden maar oplossen. Ondertussen schaam je je er niet voor om het zo goedkoop mogelijk te willen. Kinderarbeid en uitbuiting boeit volstrekt niets.
Eigenlijk, als je er over na zou durven denken is dit een beschamende asociale attitude die kenmerkend is voor de moderne consument. Wir haben es nicht gewusst.
Dat is het krachtigste wapen dat er bestaat.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 19:48 schreef Rica het volgende:
mensen het zelf maar moeten goed of afkeuren met hun koopgedrag
Het kan een krachtig wapen zijn idd. Alleen zou je er een dagtaak aan hebben om alles bij te houden en dan nog zou je kennis te kort schieten.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 19:58 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is het krachtigste wapen dat er bestaat.
En daarom is het jammer dat de burger daar geen gebruik van maakt en het liever overlaat aan de politiek en/of overheid waar dan weer niets van te verwachten valt.
Als wijzelf iets meer zouden luisteren naar ons geweten help je die misstanden in geen tijd de wereld uit. Maar wij negeren ons geweten voor 2 euro of minder.
De "actiebereidheid" laten we het maar even noemen was vroeger een stuk sterker.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 20:05 schreef Rica het volgende:
Bovendien, stel dat een supermarkt on-ethisch gevangen vis in blik verkoopt. Ga je alle supers boycotten die deze vis verkopen?
Dank je. Ik ben overigens behoorlijk activistisch alleen overtuigd dat het niet anders kan dan via regelgeving. Bijvoorbeeld omdat er zoveel conglomeraten zijn. Eén product of merk boycotten gaat niet meer zoals vroeger.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 20:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De "actiebereidheid" laten we het maar even noemen was vroeger een stuk sterker.
We lijken toch een beetje bedaagder these days.
Respect overigens hoe netjes jij altijd blijft discussiëren.
Nouja WE online gaan ik weet niet over welke we je het hebt, ik krijg vaak hele leuke prijzen aangeboden in de winkels, waarschijnlijk omdat ze het door hebben?quote:Op zaterdag 23 januari 2016 07:15 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Nou, als er één winkel helemaal los gaat qua branche-vervaging, is het wel de MediaMarkt. Daar staan inderdaad fietsen, schoenen en bakken met allesreinigers en keukendoekjes. Nou ja, ze doen maar. Ze voelen natuurlijk ook wel aan dat we voor hun oorspronkelijke core business, elektronica, allang online gaan.
Waar zo'n winkel dan uiteindelijk naartoe wil blijft wel wat vaag. Misschien wordt élke grote keten wel een soort Kruidvat of dure variant van Action, om nog íets te verdienen.
Ik hoop het...quote:Op zaterdag 23 januari 2016 20:28 schreef Rica het volgende:
En wanneer een winkel zich er niet aan houdt volgen er sancties.
Ben ik met je eens, vermoed dat er vanuit gegaan word dat zich toch niemand de moeite neem om naar een rechter of advocaat toe te stappen?quote:Op zaterdag 23 januari 2016 20:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik hoop het...
Ik heb heden ten dage niet zo'n hoge pet meer op van de overheid en haar controlerende taken. De lobby van onbeschaamdheid en onbeschaafdheid is te sterk these days.
Het is de adoptie van het Angelsaksisch model. Je krijgt daar elitevorming door. En deze elite vindt dat niet geheel onverwacht een uitstekend systeem.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 20:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, vermoed dat er vanuit gegaan word dat zich toch niemand de moeite neem om naar een rechter of advocaat toe te stappen?
En dan heb ik het geeneens over winkels maar over het hele gebeuren in het land, tenminste zo ondervind ik het!
Wat is het alternatief?quote:Op zaterdag 23 januari 2016 20:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik hoop het...
Ik heb heden ten dage niet zo'n hoge pet meer op van de overheid en haar controlerende taken. De lobby van onbeschaamdheid en onbeschaafdheid is te sterk these days.
Dit kan ik niet rijmen dat bestem ik nou al of ik koop of niet!quote:Op zondag 24 januari 2016 00:13 schreef Rica het volgende:
[..]
Wat is het alternatief?
De TTIP komt er bijvoorbeeld aan waardoor er veel regelgeving in Europa zal verdwijnen. "Vrije markt en als je het niet wilt dan hoef je het niet te kopen"
Dat is nou precies waar het probleem zit. Primark is "vastgesteld" goedkoper maar waar die prijs vandaan komt weet zogenaamd niemand. De burger interesseert het geen hol hoe een bedrijf met zijn personeel omgaat. Eigenlijk is het raar dat je dat voor jezelf goed praat.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 19:16 schreef Rica het volgende:
[..]
Geen idee hoe het zit met wurgcontracten. Ik stel alleen vast dat ze goedkoper zijn.
Hier in de straat zitten DA en Kruidvat en qua verzorgingsproducten, supplementen, zelfzorg, cosmetica ed. is het grotendeels hetzelfde assortiment. DA wil een wat meer chic imago hooghouden, nou je ziet wat er dan gebeurt. Plof. Voor een grote groep mensen inclusief mezelf kan het niks bommen wat het imago is. Precies waarom lidls en actions het zo goed doen. Bij Lidl hoor je ook wel eens wat over slechte omgang met het personeel maar de burger is geen overheid of consumentenbond, die wil gewoon geen maandsalaris voor een broccoli hoeven neertellen.
Al die extra meuk die kruidvat verkoopt is ook slim. Beetje rommelig en mensen mogen graag even sneupen. Bij DA wil je zo snel mogelijk weer weg. Kouwe steriele atmosfeer.
Zolang er personeel bestaat dat graag blijft werken bij zulk soort bedrijven... Die kiezen er zelf voor.quote:Op maandag 25 januari 2016 18:11 schreef W00fer het volgende:
[..]
Dat is nou precies waar het probleem zit. Primark is "vastgesteld" goedkoper maar waar die prijs vandaan komt weet zogenaamd niemand. De burger interesseert het geen hol hoe een bedrijf met zijn personeel omgaat. Eigenlijk is het raar dat je dat voor jezelf goed praat.
Van goedkope zooi weet je het zeker, bij dure dingen is het de vaak niet bekend.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 06:44 schreef quirina het volgende:
[..]
Zolang er personeel bestaat dat graag blijft werken bij zulk soort bedrijven... Die kiezen er zelf voor.
Ga ik me niet rot onder voelen hoor.
Waar je je wel rot over moet voelen is kinderarbeid.
Voor de consument vrij onduidelijk wat er door kinderhanden inelkaar gezet is. dit geld voor goedkope/dure merken.
Ik heb idd wel geleerd dat je niet automatisch kan zeggen dat een duur product 'dus' ook eerlijk is gemaakt. Maar bij een idioot goedkoop product denk ik het altijd direct.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 06:47 schreef Basp1 het volgende:
Van goedkope zooi weet je het zeker, bij dure dingen is het de vaak niet bekend.
Mwah, als ergens een Primark opent en er samenwerking met de gemeente/UWV is omdat zo'n winkel zo fijn werkgelegenheid gaat opleveren dan denk ik niet dat je als werkloze of uitkeringstrekker de luxe hebt zo'n baan te weigeren.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 06:44 schreef quirina het volgende:
[..]
Zolang er personeel bestaat dat graag blijft werken bij zulk soort bedrijven... Die kiezen er zelf voor.
Ga ik me niet rot onder voelen hoor.
Waar je je wel rot over moet voelen is kinderarbeid.
Voor de consument vrij onduidelijk wat er door kinderhanden inelkaar gezet is. dit geld voor goedkope/dure merken.
Wat een onzin zeg. Zolang er volk is wat voor een wil werken zal het mij aan mijn reet roesten. De typische 'not in my backyard' redenering.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 06:44 schreef quirina het volgende:
[..]
Zolang er personeel bestaat dat graag blijft werken bij zulk soort bedrijven... Die kiezen er zelf voor.
Ga ik me niet rot onder voelen hoor.
Waar je je wel rot over moet voelen is kinderarbeid.
Voor de consument vrij onduidelijk wat er door kinderhanden inelkaar gezet is. dit geld voor goedkope/dure merken.
Ik hoor om mij heen nog zat volk die weigeren bepaalt werk te doen dus er valt op dat gebied nog een hoop te winnen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 07:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, als ergens een Primark opent en er samenwerking met de gemeente/UWV is omdat zo'n winkel zo fijn werkgelegenheid gaat opleveren dan denk ik niet dat je als werkloze of uitkeringstrekker de luxe hebt zo'n baan te weigeren.
We kunnen met z'n allen wel mooi verheven gaan zitten doen, maar als je baan bij de Primark het verschil is tussen je kind wel of niet te eten kunnen geven wordt je afweging echt een andere.
Apple doet niet onder voor een Primark. Zo hypocriet, wel iPhone en/of iPad in je handen en dan een hoop drukte maken over die kledingketen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 06:44 schreef quirina het volgende:
[..]
Zolang er personeel bestaat dat graag blijft werken bij zulk soort bedrijven... Die kiezen er zelf voor.
Ga ik me niet rot onder voelen hoor.
Waar je je wel rot over moet voelen is kinderarbeid.
Voor de consument vrij onduidelijk wat er door kinderhanden inelkaar gezet is. dit geld voor goedkope/dure merken.
twitter:AntoinRTLNieuws twitterde op dinsdag 26-01-2016 om 16:59:21 Persalarm: Curatoren V&D verkopen La Place aan Jumbo Groep reageer retweet
die hadden ook al even niks meer gekocht natuurlijkquote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:01 schreef Houtenbeen het volgende:twitter:AntoinRTLNieuws twitterde op dinsdag 26-01-2016 om 16:59:21 Persalarm: Curatoren V&D verkopen La Place aan Jumbo Groep reageer retweet
O god, wordt dan alles geel?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:01 schreef Houtenbeen het volgende:twitter:AntoinRTLNieuws twitterde op dinsdag 26-01-2016 om 16:59:21 Persalarm: Curatoren V&D verkopen La Place aan Jumbo Groep reageer retweet
Jumbo moet AH destroyen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:08 schreef CherryLips het volgende:
Ik had om de één of andere reden liever gezien dat Ahold het had overgenomen
Ja, alleen de losse toko's. Niet die bij de V&D's inzitten.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:08 schreef Roel_Jewel het volgende:
Gaat maar om 60 La Place-vestigingen...
Die gaan er straks vandoor met V&D en maken er Bol.com winkels vanquote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:08 schreef CherryLips het volgende:
Ik had om de één of andere reden liever gezien dat Ahold het had overgenomen
en de merknaam?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:08 schreef Roel_Jewel het volgende:
Gaat maar om 60 La Place-vestigingen...
En alle activa en de service-organisatie zijn verkocht, dus die vestigingen in de V&D-winkels kunnen nergens meer terecht...quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:13 schreef rubbereend het volgende:
Als La Place in de V&D's niet mee verkocht worden lijkt me dat een veeg teken dat de boel dicht gaat
Zal er wel van afhangen wat er met die V&D vestigingen gebeurt.quote:Op termijn is het de bedoeling dat Jumbo ook de plusminus 60 in de V&D-warenhuizen gevestigde La Place-vestigingen overneemt. Het overgrote deel van de banen is daarmee gered.
http://www.quotenet.nl/Ni(...)en-gaan-dicht-172653quote:Verder praat de supermarktketen nog met de curatoren over de mogelijke doorstart van de vestigingen van La Place in warenhuizen van V&D.
quote:'Het overgrote deel van de arbeidsplaatsen zullen gecontinueerd worden. Maar er gaan wel vestigingen sluiten, zo een 5 á 10.'
Spann0nd!quote:De overname door Jumbo vergroot volgens de curatoren de kansen op een doorstart van de warenhuizen van V&D. Er zijn nog twee serieuze kandidaten over voor een overname. Jumbo is als belanghebbende bij die gesprekken betrokken.
quote:Jumbo koopt La Place
Twee foodmerken versterken elkaar
Jumbo Groep Holding BV is verheugd te kunnen bevestigen dat het met de curatoren van La Place BV tot overeenstemming is gekomen over de acquisitie van La Place. Jumbo zal alle activa, de serviceorganisatie en de stand alone vestigingen van La Place overnemen en deze onder het La Place merk gaan exploiteren. Jumbo is nog in gesprek met de curatoren over een mogelijke doorstart van de exploitatie van de La Place vestigingen in de V&D warenhuizen.
Volgens Frits van Eerd, CEO van Jumbo Groep Holding, is La Place een geweldige aanwinst voor het Jumbo concern: "La Place sluit naadloos aan bij onze ambitie om onze klanten het allerbeste op het gebied van food te bieden en hun verwachtingen daarmee te overtreffen. Wij hebben veel bewondering en respect voor de La Place formule, de organisatie en haar medewerkers. Wij delen dezelfde passie voor lekker, vers en gezond eten én voor onze klanten. Jumbo en La Place zijn beide sterke merken en kunnen samen de markt van food verder gaan veroveren."
Bart van den Nieuwenhof, managing director van La Place, is verheugd over de overname door Jumbo. "Een betere uitkomst en mooier perspectief hadden wij niet durven dromen. Jumbo en La Place zijn zeer complementair aan elkaar en zullen elkaar echt gaan versterken. Na tijden van onzekerheid kijk ik nu vol vertrouwen naar onze gezamenlijke toekomst."
Jumbo is voornemens veruit de meeste stand alone vestigingen van La Place (La Place Restaurants, Food, Cafés, Express en Eventcatering) onder het La Place merk te blijven exploiteren. Naar verwachting zullen 5 tot 10 vestigingen na de overname niet worden gecontinueerd.
Het Jumbo concern heeft de ambitie om La Place en Jumbo wederzijds met elkaar te versterken, waarbij wordt gekeken naar uitwisseling van modules, producten en concepten voor de klant. Van Eerd ziet veel synergievoordelen in de combinatie La Place en Jumbo: "De traditionele scheiding tussen supermarkten en foodhoreca is aan het verdwijnen. Onze klanten willen zelf bepalen waar, wanneer en wat ze eten. Nieuwe convenience ontwikkelingen zoals 'eat it or take it' concepten, maar ook e-commerce, bieden tal van mogelijkheden om hier nog beter op in te spelen. Hoewel het nog te vroeg is om hier concreet in te zijn, is het voor ons duidelijk dat hier heel veel kansen liggen", aldus Van Eerd.
Beide formules blijven naast elkaar bestaan en zullen vanuit twee eigen organisaties worden aangestuurd onder leiding van de Raad van Bestuur van Jumbo Groep Holding BV. De Centrale Ondernemingsraad en de vakorganisaties zijn geïnformeerd en de overname wordt gemeld bij de Autoriteit Consument en Markt.
Nog maar 1% doet online haar boodschappen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:40 schreef raptorix het volgende:
Jumbo, ook al zo een merk dat de online de slag gemist heeft, in die zin sluiten ze haarfijn aan.
Online is nog veel te winnen. En met La Place hebben ze sterke naam in handen. Ook om in Jumbo-winkels te gebruiken.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:40 schreef raptorix het volgende:
Jumbo, ook al zo een merk dat de online de slag gemist heeft, in die zin sluiten ze haarfijn aan.
Meer korting op inkoop, omdat ze meer afnemen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:43 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Online is nog veel te winnen. En met La Place hebben ze sterke naam in handen. Ook om in Jumbo-winkels te gebruiken.
Veelsteveel onzekerheid over de vraag en aanbod om dit online te kunnen doen. Daarbij wil je zeker zijn van kwaliteit en offline kunnen controleren op schimmels etc bij producten als groenten en fruit.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:40 schreef raptorix het volgende:
Jumbo, ook al zo een merk dat de online de slag gemist heeft, in die zin sluiten ze haarfijn aan.
bol.com is niet van AH hoor...quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:09 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Die gaan er straks vandoor met V&D en maken er Bol.com winkels van
Nee, maar wel van de Ahold group.quote:
Ik zie het. Dacht dat ze nog van Bertelsmann waren...quote:Op dinsdag 26 januari 2016 19:29 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Nee, maar wel van de Ahold group.
Het lijkt me inderdaad een goede zet. Bij de grotere AH-filialen is het trouwens ook al zo dat je daar bereid warm eten kan kopen, inclusief het verkeerde soort pizza. Ik zou niet weten waarom mensen dat willen maar het is een interessante ontwikkeling.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:43 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Online is nog veel te winnen. En met La Place hebben ze sterke naam in handen. Ook om in Jumbo-winkels te gebruiken.
Of dat het laatste klopt weet ik niet maar het eerste is inderdaad een bijzonder naïeve gedachte. Bij kleding maakt het bijvoorbeeld niets uit, je betaalt vooral meer voor het merk zelf en de marketing en zo (dat moet toch ergens van worden betaald ).quote:Op dinsdag 26 januari 2016 06:52 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik heb idd wel geleerd dat je niet automatisch kan zeggen dat een duur product 'dus' ook eerlijk is gemaakt. Maar bij een idioot goedkoop product denk ik het altijd direct.
Er bestaan natuurlijk kledingmerken met duurzaam katoen, om maar eens wat te noemen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 19:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Of dat het laatste klopt weet ik niet maar het eerste is inderdaad een bijzonder naïeve gedachte. Bij kleding maakt het bijvoorbeeld niets uit, je betaalt vooral meer voor het merk zelf en de marketing en zo (dat moet toch ergens van worden betaald ).
Ik begrijp niet waarom er niet eens wat meer bedrijven marketen met eerlijke geproduceerde goederen. Wedden dat je als kledingfabrikant een goede omzet krijgt als je een paar euro duurder bent maar wel eerlijke kleding verkoopt en ervoor zorgt dat die in de grote ketens ligt. Mensen willen dat wel maar je moet wel iets goeds bieden en alle partijen moeten een bijdrage leveren, het bedrijf kan bijv. genoegen nemen met minder winst.
En dan? hebben we overal Jumbo's ipv AH's.quote:
Beetje strijd kan geen kwaad voor de klant.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 19:51 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
En dan? hebben we overal Jumbo's ipv AH's.
Ik zie er in de grote kledingketens weinig van, als ze er liggen dan wordt er matig over gecommuniceerd.quote:Er bestaan natuurlijk kledingmerken met duurzaam katoen, om maar eens wat te noemen.
Niet elke klant heeft een voldoende groot budget, als je maandelijks 2000 euro op je bankrekening krijgt bijgeschreven dan boeit het (hopelijk!) niet maar als je het met een klein budget moet doen...quote:Genoegen nemen met minder winst is een leuke gedachte, echter kan je de hogere kosten doorgaans verhalen op de klant.
Deze zinsconstructie begrijp ik niet. Ik denk dat er wat woorden ("voor de" voor euro's) zijn weggevallen.quote:Net zoals de klantgerichtheid van Coolblue je als consument ook gewoon euro's doet
quote:Op dinsdag 26 januari 2016 19:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zie er in de grote kledingketens weinig van, als ze er liggen dan wordt er matig over gecommuniceerd.
Tsja, het leven is keuzes maken. Dat gaat volgens mij op voor elk budget.quote:Niet elke klant heeft een voldoende groot budget, als je maandelijks 2000 euro op je bankrekening krijgt bijgeschreven dan boeit het (hopelijk!) niet maar als je het met een klein budget moet doen...
Klopt, er ging (en gaat) iets mis met invoeren. Weet niet exact wat de oorzaak is, excuses.quote:Deze zinsconstructie begrijp ik niet. Ik denk dat er wat woorden ("voor de" voor euro's) zijn weggevallen.
Mooi. Is dat in Nederland?quote:
Het is erg gemakkelijk voor jou om dat te roepen met jouw inkomen wat ruim bovenmodaal is. Dan kan je inderdaad alles duurzaam kopen en alle groenten bij de biologische supermarkt kopen. Geweldig! Niet iedereen heeft die mogelijkheid, simpelweg omdat het budget ontoereikend is om dat te kunnen betalen ongeacht de keuzes die je maakt. Voor mij geldt dat momenteel ook nog, ik koop wel biologische eiëren maar ik moet helaas veel opofferingen maken (wat ik niet duurzaam en ecologisch verantwoord kan kopen) die me niet bevallen.quote:Tsja, het leven is keuzes maken. Dat gaat volgens mij op voor elk budget.
Waarom? Zijn die nog niet groot genoeg?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:08 schreef CherryLips het volgende:
Ik had om de één of andere reden liever gezien dat Ahold het had overgenomen
Zeker, ik heb broeken van beide kledingmerken.quote:
Ook als student met < 500 euro probeerde ik bewust te leven.quote:Het is erg gemakkelijk voor jou om dat te roepen met jouw inkomen wat ruim bovenmodaal is.
Denk je niet dat ik keuzes moet maken die me niet bevallen?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor mij geldt dat momenteel ook nog, ik koop wel biologische eiëren maar ik moet helaas veel opofferingen maken (wat ik niet duurzaam en ecologisch verantwoord kan kopen) die me niet bevallen.
Er zijn verwachtingen dat het boodschappen doen in de supermarkt veel meer gaat lijken op de foodmarkets die nu overal uit de grond schieten, dus inclusief horeca. Ook in dat opzicht is de overname van La Place een slimme zet.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:51 schreef F1gamer het volgende:
[..]
Meer korting op inkoop, omdat ze meer afnemen.
Op zich ben ik wel blij dat LaPlace is overgenomen door Nederlands bedrijf als Jumbo.
Im zie ook wel dat Jumbo LaPlace formule verbetert en mogelijk zelfs in eigen winkels toepast (in de grotere filialen of in winkelcentra waar een jumbo zit)
Inderdaad, ze "kopen" hiermee ervaring voor diverse (nog te openen) foodmarkts.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:15 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Er zijn verwachtingen dat het boodschappen doen in de supermarkt veel meer gaat lijken op de foodmarkets die nu overal uit de grond schieten, dus inclusief horeca. Ook in dat opzicht is de overname van La Place een slimme zet.
Zo een winkel hebben ze alquote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Inderdaad, ze "kopen" hiermee ervaring voor diverse (nog te openen) foodmarkts.
Jumbo gaat dit bouwen in Leidse Rijn:
[ afbeelding ]
Klopt, Breda en A'dam.quote:
Overigens wilden ze wel degelijk echt de slag aan met Appie, maar ze kregen het technisch niet voor elkaarquote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:20 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Klopt, Breda en A'dam.
Maar deze wordt een stuk groter. Ze gaan flink opschalen.
Past in de trend van de Hallen in Amsterdam en de Markthal in Rotterdam.
Mensen willen "authentiek" en "eerlijk" voedsel. Pure branding.
Hoe bedoel je technisch ?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Overigens wilden ze wel degelijk echt de slag aan met Appie, maar ze kregen het technisch niet voor elkaar
De C1000 is hier in Eindhoven Noord gewoon een mooie, moderne Jumbo geworden. Niks opdoeken.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:22 schreef Zelfscanner het volgende:
Jumbo Die willen alles hebben
En over 1 jaar doeken ze het zeker op, net als de C1000. (Die zou ook 100% blijven )
Dan is die C1000 toch weg?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:24 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
De C1000 is hier in Eindhoven Noord gewoon een mooie, moderne Jumbo geworden. Niks opdoeken.
Ik ben trouwens wel blij met Jumbo. AH is veel te groot en te machtig (en dus te duur). Nadeel is alleen dat Jumbo qua prijzen ook akelig dicht naar AH schuift.quote:
Huh?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:22 schreef Zelfscanner het volgende:
Jumbo Die willen alles hebben
En over 1 jaar doeken ze het zeker op, net als de C1000. (Die zou ook 100% blijven )
Ja, en?quote:
Spar is het duurste.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:28 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Ik ben trouwens wel blij met Jumbo. AH is veel te groot en te machtig (en dus te duur). Nadeel is alleen dat Jumbo qua prijzen ook akelig dicht naar AH schuift.
De twee grootste ketens zijn ook de duurste. Dat is wel weer jammer. Zou me niks verbazen dat ze al prijsafspraken maken of dat binnenkort gaan doen.
Ok, die zie ik vooral op Mallorca en de Canarische Eilanden. Dat maakt alles misschien wat duurder.quote:
1e google resultaatquote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
Huh?
Waar hebben ze dan gesteld dat de C1000 als naam zou blijven, daar was volgens mij helemaal geen plan voor, men zou wat winkels doorverkopen en men zou de rest tot Jumbo ombouwen, waarom zou je een kutmerk als C1000 in de markt willen houden?
Even verder kijken graag...quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:30 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Ja, en?
C1000 is een hok waar je voer kan kopen en de Jumbo is ook een hok waar je voer kan kopen.
Zelfde baas, alleen een ander kleurtje en logootje. Je punt is?
Het is wel mogelijk dat een aantal C1000-winkels wordt omgebouwd tot Jumbo.quote:
Nou ja, ze houden alles nog in stand in de kleinere dorpen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:33 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Ok, die zie ik vooral op Mallorca en de Canarische Eilanden. Dat maakt alles misschien wat duurder.
Minder kassa's geloof ik eigenlijk niet. De C1000 hier had 3 kassa's, waarvan meestal 1-2 open. De Jumbo heeft doorgaans een kassa of 8-10, waarvan vaak ook zeker de helft open.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:35 schreef Zelfscanner het volgende:
Jumbo heeft in elke plaats andere prijzen Geen goede aanbiedingen. (Weg euroweken, partijhandel, 1+3 gratis e.z.v.) En de prijzen liggen toch algemeen iets hoger. Daarnaast minder kassa's en het basismerk is weg.
Hier in idergeval. Van 8 naar 4+2 zelfscan. Dus eigenlijk gewoon 50% minder. En dat voor 2000m2quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:37 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Minder kassa's geloof ik eigenlijk niet. De C1000 hier had 3 kassa's, waarvan meestal 1-2 open. De Jumbo heeft doorgaans een kassa of 8-10, waarvan vaak ook zeker de helft open.
C1000 bestaat niet meer, de distributiecentra zijn OF omgeturnd naar Jumbo of verkocht. Een aantal winkels aan de COOP verkocht, wat aan de AH (moest van de mededingingsautoriteit) en de rest is allemaal Jumbo. zie http://nos.nl/artikel/204(...)orgen-licht-uit.html.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:35 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Het is wel mogelijk dat een aantal C1000-winkels wordt omgebouwd tot Jumbo.
Ik kan me best voorstellen dat Jumbo zich bedenkt en toch meer C1000's ombouwt dan ze zouden doen.
Nou ja, who cares? (Behalve jij dan. )
Zelfscan kan ook een hoop vervangen. Stations-ah's met zelfscan werken ook prima.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:43 schreef Zelfscanner het volgende:
[..]
Hier in idergeval. Van 8 naar 4+2 zelfscan. Dus eigenlijk gewoon 50% minder. En dat voor 2000m2
Jumbo-Restaurantquote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:44 schreef Peter het volgende:
[..]
C1000 bestaat niet meer, de distributiecentra zijn OF omgeturnd naar Jumbo of verkocht. Een aantal winkels aan de COOP verkocht, wat aan de AH (moest van de mededingingsautoriteit) en de rest is allemaal Jumbo. zie http://nos.nl/artikel/204(...)orgen-licht-uit.html.
Jumbo zal, als ze V&D overnemen over X jaar ook vast alles onder 1 naam willen brengen. Al denk ik dat La Place geen Jumbo kan heten, omdat die naam niet past bij de restaurants..
Van welk geld?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:52 schreef W00fer het volgende:
De rekken liggen bij zowel Bijenkorf als V&D daar nog erg vol. Terwijl ze in Den Haag en Utrecht bijna leeg zijn. Ik zou dan wellicht een vrachtwagentje laten rijden zodat overal nog wat ligt. In plaats van 30 truien in Tilburg en niks in Breda.....
Nope, het is nog steeds geen leegverkoop. De normale uitverkoopprocedure wordt gehanteerdquote:Ik dacht in de V&D tevens de blu-ray van Penoza 4 te kunnen scoren maar de prijs was welliswaar met 18.99 een 4 euro lager dan de goedkoopste internetshop, maar ik vond het nog aan de hoge kant. Ik dacht dat er op veel meer artikelen 30 tot 70% korting zat ?!
quote:'V&D zal op een of andere manier wel doorstarten'
Richard Smit
Vandaag, 19:15
Update: vandaag, 20:13
Het Brabantse supermarktbedrijf Jumbo is de verrassende koper van de restaurants van La Place, onderdeel van de failliete V&D-organisatie. Directieleden Colette van Eerd en Ton van Veen van Jumbo geven uitleg over de aankoop van La Place.
Ik dacht dat Jumbo een rustiger periode inging na de overname van achtereenvolgens Super de Boer en C1000. Nu komt weer een overname van La Place.
Ton van Veen: 'We hebben aangegeven dat we na de acquisitie en ombouw van de winkels van Super de Boer en C1000 de Jumbo-organisatie gaan optimaliseren. Dat doen we ook. Deze acquisitie zien we als een andere dan de vorige. Met La Place nemen we een hartstikke mooi merk over dat naast Jumbo blijft opereren onder leiding van Bart van den Nieuwenhof.'
Kwam La Place als een buitenkansje voorbij?
Van Veen: 'Wij hebben La Place al langere tijd als één van de mooiere bedrijven op het oog. Wij zien dat consumenten als het gaat om eten niet meer trouw zijn aan één kanaal. Ze gaan de ene keer naar de buurtsuper, kiezen dan voor instant food, gaan naar een pick-up point of laten het thuisbezorgen. We volgen die consument in zijn consumptiepatroon. Met La Place kunnen we, naast de foodcafé's die we al hebben, met het 'eat-it'-deel een enorme stap voorwaarts maken. 'Make it', het thuis eten bereiden, hebben we al en 'take it', de kant-en-klaar-maaltijden, ook.'
Hoe moet de synergie tussen de restaurants en de supermarkten eruit gaan zien?
Colette Cloosterman-Van Eerd: 'Toen La Place voorbij kwam, hebben we ons als familie afgevraagd of we elementen kunnen samenvoegen. Ik kan er niet in detail op ingaan, maar met La Place hebben we er in één keer veel concepten en bouwstenen bij gekregen. Die kunnen we vermengen. We kunnen bijvoorbeeld mooie recepturen uit La Place gebruiken in onze supermarkten en foodmarkten. En omgekeerd zien we ook mogelijkheden om elementen of producten uit de supermarkt bij La Place te gebruiken.'
Wat heeft Jumbo nu precies gekocht?
Van Veen: 'We hebben heel La Place gekocht. Dat wil zeggen de intellectuele eigendommen en alle activa. Dat is bijvoorbeeld de inventaris van de restaurants. Niet het vastgoed, want het wordt allemaal gehuurd.'
'We starten met bijna alle 61 standalonevestigingen, die goed zijn voor circa de helft van de omzet van La Place. Daarvan gaan er waarschijnlijk vijf tot tien dicht. We kopen ook een aantal vestigingen in het buitenland, zoals Duitsland, de VS en op Bali. Die houden we, want we zien in het buitenland met La Place groeikansen.'
'We hebben ook de activa gekocht van alle La Place-vestigingen in de V&D-warenhuizen. Dat zijn er soms wel vier of vijf per warenhuis. De grote vraag is daarbij of we die vestigingen kunnen continueren. Dat hangt ervan af of de curatoren een partij vinden om V&D over te nemen en voort te zetten. De kans dat dit lukt kan ik niet inschatten. Maar we kunnen ons niet voorstellen dat er niet op een of andere manier een doorstart komt van V&D.'
Gaat La Place meteen bijdragen aan de winst van Jumbo Groep?
'La Place is ebitda-positief, dus dat is het geval. We zijn ook blij dat we bij de standalonevestigingen waarmee we nu doorgaan, meer dan 90% van de werkgelegenheid kunnen behouden van de circa 1700 medewerkers.'
Hier in Nijmegen zaten, tot voor kort 4 Spar winkels, waarvan er een al heel lang bestaat. De overige 3 hadden de plek ingenomen van andere supermarkten. Twee van de vier zijn inmiddels gesloten en hebben ongeveer 5 jaar bestaan.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nou ja, ze houden alles nog in stand in de kleinere dorpen.
Dan kan je dus monopolietje spelen in een erg klein verzorgingsgebied.
Omdat een rendabele supermarkt van AH/Jumbo al snel 1000-2000 m2 is, kan Spar alleen meedoen met kleine winkels als de marges per verkocht product hoger zijn.
Ook daar? Waar nog meer dan?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:52 schreef W00fer het volgende:
Ik voorzie dat de Jumbo vooral schraalheid in gaat brengen bij La Place, ook daar de aller aller aller aller goedkoopste gaat pretenderen te zijn.
Nou, dat zeggen ze zelf:quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:29 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Ook daar? Waar nog meer dan?
Pretendeert Jumbo de allergoedkoopste supermarkt te zijn?
Ik herken dat niet en ze maken het ook zeker niet waar. Ik denk dan meer aan de Aldi of (hier) de Nettorama.
Volgens mij staat het zelfs hier in Noord (Nederlandplein) bij de Jumbo op de borden.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:29 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Ook daar? Waar nog meer dan?
Pretendeert Jumbo de allergoedkoopste supermarkt te zijn?
Ik herken dat niet en ze maken het ook zeker niet waar. Ik denk dan meer aan de Aldi of (hier) de Nettorama.
Misschien, heel misschien dan hè, is het omdat daar een markt is voor fast casual restaurants? Lekker boeiend hoe ver het is.quote:Op woensdag 27 januari 2016 01:12 schreef DavidTwente het volgende:
La Place heeft vestigingen in de VS, Duitsland en Bali? Dat is ver van huis... Wat moeten ze nou op Bali?!
Als ik er binnenloop moet ik altijd met gigantische koeienletters langs "WELKOM BIJ DE ALLERGOEDKOOPSTE VAN ROTTERDAM" op de muur lopen .quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:29 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Ook daar? Waar nog meer dan?
Pretendeert Jumbo de allergoedkoopste supermarkt te zijn?
Ik herken dat niet en ze maken het ook zeker niet waar. Ik denk dan meer aan de Aldi of (hier) de Nettorama.
Op Bali zitten ze op het vliegveld, daar past zo'n zaak prima. In de VS hebben ze een bedrijfsrestaurant in het kantoor van Google.quote:Op woensdag 27 januari 2016 01:12 schreef DavidTwente het volgende:
La Place heeft vestigingen in de VS, Duitsland en Bali? Dat is ver van huis... Wat moeten ze nou op Bali?!
Ja, in 2009 profileerden ze zich inderdaad als prijsvechter, maar nu toch niet meer?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 22:58 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Nou, dat zeggen ze zelf:
http://pers.jumbo.com/pri(...)nkel-in-leeuwarden-0
Tientallen lijkt me ook lastig, zelfs als het buitenlandse gegadigden. zijn. Curatoren zullen V&D net iets te graag hebben voorgesteld als interessant snoepje. Als dat zou zijn waren ze niet failliet gegaan.quote:Op woensdag 27 januari 2016 08:07 schreef Cynix ® het volgende:
Overigens waren er eerst tientallen geïnteresseerden in (delen van) V&D en La Place en zijn er nu nog 2 serieuze gegadigden over?
Dan lag de lat hoog óf de curatoren waren wat te 'enthousiast'.
Dan moeten ze het goed doen, Google heeft de reputatie voor optimale werkomstandigheden te zorgen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 07:07 schreef Soho het volgende:
In de VS hebben ze een bedrijfsrestaurant in het kantoor van Google.
Dat weet ik wel zeker, een prijsvergelijking pakte voor mij negatief uit. Daarnaast mijd ik de Jumbo sinds dat bij een filiaal in de buurt een zwakzinnige werd afgetuigd door medewerkers (in dienst).quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:52 schreef W00fer het volgende:
Ik voorzie dat de Jumbo vooral schraalheid in gaat brengen bij La Place, ook daar de aller aller aller aller goedkoopste gaat pretenderen te zijn. De foodmarkt zit overigens ook in Veghel tegenwoordig.[
Bij C1000 had ik altijd wel een prima gevoel, bij Jumbo weet ik het na al die tijd nog steeds niet. Hoe kan het dat ze "de goedkoopste" zijn maar het toch vrij chique hebben in de winkels, iig luxer dan een Boni of Nettorama die overal op besparen?! Bepaalde artikelen zullen dan duurder zijn denk ik.
In het begin waren er zo'n 70 "geïnteresseerden", daar zitten dan ook een hoop mensen die bijvoorbeeld alleen interesse hebben om de collectie of het meubulair op te kopen. Van die 70 mochten er ongeveer 10 een serieus bod doen op V&D en/of La Place. Daarna zijn ze met 5 partijen verder gaan onderhandelen, waar er nu dus nog 2 van over zijn. Blijkbaar zijn dat dus de 2 die het meeste bieden of het grootste gedeelte over willen nemen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 08:07 schreef Cynix ® het volgende:
Overigens waren er eerst tientallen geïnteresseerden in (delen van) V&D en La Place en zijn er nu nog 2 serieuze gegadigden over?
Dan lag de lat hoog óf de curatoren waren wat te 'enthousiast'.
La Place heeft best goed spul voor een dergelijke type horeca. Het is beter als de amerikaanse fastfoodtenten en de AC-restaurants. De losse vestigingen van La Place lopen goed, deze komen nu naar de Jumbo. Locatie is wel de key dus ik hoop op meer langs/bij snelwegen. McD mag wel wat concurrentie.quote:Op woensdag 27 januari 2016 10:52 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik snap niet dat dat La Place zo gewild is, nou heb er vast nog nooit iets van geconsumeerd maar het lijkt mij dat het succes ervan heel veel te maken heeft met de locatie van de V&D's en de gewoonte van het publiek om daar wel te kijken maar niet te kopen, en dan iets te gaan eten. Als de V&D wegvalt sla je het fundament onder het succes La Place weg lijkt me.
Dat geldt alleen voor de inpandige restaurants, die ook nog niet verkocht zijn. De losstaande hebben dat probleem niet.quote:Op woensdag 27 januari 2016 10:52 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik snap niet dat dat La Place zo gewild is, nou heb er vast nog nooit iets van geconsumeerd maar het lijkt mij dat het succes ervan heel veel te maken heeft met de locatie van de V&D's en de gewoonte van het publiek om daar wel te kijken maar niet te kopen, en dan iets te gaan eten. Als de V&D wegvalt sla je het fundament onder het succes La Place weg lijkt me.
Sinds wanneer? Is me namelijk niet opgevallen toen ik er in oktober drie keer ben geweest...quote:Op woensdag 27 januari 2016 07:07 schreef Soho het volgende:
[..]
Op Bali zitten ze op het vliegveld, daar past zo'n zaak prima.
Ngurah Rai Airport Baliquote:Op woensdag 27 januari 2016 11:45 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Sinds wanneer? Is me namelijk niet opgevallen toen ik er in oktober drie keer ben geweest...
Sinds medio 2014 zitten ze daar. Geen idee in welk hoekje ze weggemoffeld zitten, ik kom daar helaas nooit.quote:Op woensdag 27 januari 2016 11:45 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Sinds wanneer? Is me namelijk niet opgevallen toen ik er in oktober drie keer ben geweest...
Als ik met mijn moeder ga winkelen ook standaard naar de La Place Ook als we echt niets in de V&D kwamen doen. Dan direct door naar het restaurant.quote:Op woensdag 27 januari 2016 11:41 schreef CherryLips het volgende:
Ik loop er niet de deur plat, maar als ik een dagje ga winkelen in bijvoorbeeld Arnhem, komen we voor het avondeten vaak toch daar terecht.
Ja, daar ben ik dus in oktober 4x geweest, maar heb geen La Place gezienquote:Op woensdag 27 januari 2016 11:53 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ngurah Rai Airport Bali
https://twitter.com/laplacebali
ziet er toch groot genoeg uit (ben er zelf nooit geweest)quote:
De vestigingen in de v&d draaien juist slecht. La Place draait op de losse locatiesquote:Op woensdag 27 januari 2016 10:52 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik snap niet dat dat La Place zo gewild is, nou heb er vast nog nooit iets van geconsumeerd maar het lijkt mij dat het succes ervan heel veel te maken heeft met de locatie van de V&D's en de gewoonte van het publiek om daar wel te kijken maar niet te kopen, en dan iets te gaan eten. Als de V&D wegvalt sla je het fundament onder het succes La Place weg lijkt me.
Daarmee verklaar je niet dat Google - het bedrijf wat van alle bedrijven de beste reputatie heeft qua arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden (omdat ze de slimste mensen willen aantrekken) - graag een, al dan niet aangepast, filiaal van La Place heeft in een van haar kantines.quote:Op woensdag 27 januari 2016 10:52 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik snap niet dat dat La Place zo gewild is, nou heb er vast nog nooit iets van geconsumeerd maar het lijkt mij dat het succes ervan heel veel te maken heeft met de locatie van de V&D's en de gewoonte van het publiek om daar wel te kijken maar niet te kopen, en dan iets te gaan eten. Als de V&D wegvalt sla je het fundament onder het succes La Place weg lijkt me.
Lekker toch voor de RvB om daar een dienstbezoek te maken! Want dat soort argumenten speelt dan stiekem altijd een grote rol.quote:Op woensdag 27 januari 2016 01:12 schreef DavidTwente het volgende:
La Place heeft vestigingen in de VS, Duitsland en Bali? Dat is ver van huis... Wat moeten ze nou op Bali?!
Zo'n prulwinkeltje met een omzet van misschien 500.000 euro. En dat moet dan helemaal vanuit Nederland bestuurd worden? Inclusief een accountant voor alle speciale belastingregels in Indonesie en een advocaat die op de hoogte is van de arbeidswet daar?quote:Op woensdag 27 januari 2016 13:38 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
ziet er toch groot genoeg uit (ben er zelf nooit geweest)
[ afbeelding ]
Neehoor, aan de achterkant prima synergievoordelen te behalen (inkoop) en aan de voorkant mooie integratie als Jumbo naar foodmarkets toe wil.quote:Op woensdag 27 januari 2016 14:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind het dom dat Jumbo LaPlace overneemt. het is toch een andere business dat de supermarkt business en dit kost allemaal tijd en aandacht. Een verlies van focus is het dus.
Uhuh, daarom gingen ze ook failliet .quote:Sacha neemt Manfield over
Woensdag 27 januari is weer een bijzondere dag in schoenenland. Ward Termeer, CEO van Sacha, is samen met de curatoren en betrokken banken tot een overeenkomst gekomen voor de overname van de activiteiten van schoenenketen Manfield. Manfield wordt hierdoor weer onderdeel van een familiebedrijf, zoals het ooit in 1902 is opgericht als merk van het Engelse familiebedrijf Manfield Ltd. & Sons. En dat is goed nieuws. “Want het is bewezen dat familiebedrijven de ruggengraat zijn van onze economie. Door Manfield op te nemen in onze familie willen we de passie die in het merk zit de juiste voedingsbodem bieden”, aldus Ward Termeer.
Kroonjuweel
Manfield is een ‘kroonjuweel’ met een grote toegevoegde waarde in de winkelstraat. Al meer dan honderd jaar staat het merk voor een goede pasvorm, kwaliteit en stijl. In het afgelopen jaar heeft Manfield succesvol haar nieuwe winkelconcept gelanceerd, een eerste grote stap naar vernieuwing. Belangrijk is dat Termeer deze vernieuwing, een prachtig kindje, wil laten opgroeien en versterken binnen het familiebedrijf.
Het doel is om zoveel mogelijk banen en winkels te behouden. De komende tijd moet hier duidelijkheid over komen. De winkels worden vooralsnog door de curatoren voortgezet. In de tussentijd vinden er gesprekken plaats met verhuurders en werknemers.
Familiebedrijf Termeer
Ward Termeer mag zich met trots de vierde generatie noemen van het bedrijf Sacha. Sacha is de merknaam waaronder de winkels van de familie Termeer al sinds 1909 de modewereld bedienen. Met de continuatie van Manfield onderstreept het bedrijf de bezieling die de familie heeft voor het ondernemen, specifiek in de schoenenmarkt. De optelsom van beide formules leidt tot een succesvol en gezond internationaal retailbedrijf.
Het familiebedrijf van Termeer kent een rijke geschiedenis met passie voor schoenen en vooruitstrevend ondernemerschap. In de veranderende markt, de groei van online winkelen kan Manfield een belangrijke rol vervullen. “Manfield is een prachtig merk met een rijk verleden en vanaf vandaag weer met een mooie toekomst.”, aldus Ward Termeer.
quote:Jumbo-topman zegt geen 'nee' tegen buitenlandse groei La Place
Gepubliceerd: 27 januari 2016 14:53
Laatste update: 27 januari 2016 14:53
Jumbo-topman Frits van Eerd sluit niet uit dat het aantal buitenlandse vestigingen van de deze week overgenomen failliete restaurantketen La Place verder groeit. "Wij zeggen geen nee", aldus Van Eerd tegen NU.nl.
La Place heeft al vestigingen in Duitsland, in België en op Bali. "We zijn altijd op de nationale markt gefocust geweest, maar we gaan onderzoeken of de buitenlandse markt ook bij ons past. Het management van La Place is er in ieder geval enthousiast over", licht Van Eerd toe.
Volgens financieel topman Ton van Veen ziet Jumbo zijn kersverse aanwinst als een zusterorganisatie en wil het supermarktbedrijf de eigen plannen van La Place zoveel mogelijk steunen. "Het bedrijfsplan van La Place is gericht op groei. Zonder V&D en aandeelhouder Sun Capital valt de rem daarop weg."
Dinsdag werd bekendgemaakt dat Jumbo de eind december failliet verklaarde keten La Place koopt. Het familiebedrijf neemt alle activa, de serviceorganisatie en de meeste alleenstaande vestigingen over en wil deze onder het La Place-merk exploiteren.
Ovens en meubels
"We hebben alle activa gekocht, dus ook die in de V&D-warenhuizen", zegt financieel topman Ton van Veen. "Daarbij moet je denken aan bijvoorbeeld ovens en meubels."
Jumbo heeft ook interesse in de restaurants van La Place in de V&D-winkels. Daarover wil het supermarktbedrijf afspraken maken in het kader van de doorstart van V&D.
"Meer dan de helft van de omzet van La Place zit in V&D", aldus Van Veen. "Dus we hopen op een koper. Als die er onverhoopt niet komt, hebben we in ieder geval genoeg inventaris voor een aantal nieuwe vestigingen."
Van Eerd kan nog weinig concreets zeggen over de volgende stappen. "We weten het nog niet precies, het is sneller gegaan dan verwacht. We hebben geëxperimenteerd met verse producten in onze eigen foodmarkten en daar is het hartstikke druk. La Place heeft prachtige restaurants op mooie plekken en onze producten lijken op elkaar."
Het bestuur van Jumbo wil geen details geven over de overnameprijs. Wel laat Van Veen weten dat de aankoop is gefinancierd uit eigen middelen en bestaande kredietlijnen.
Mooi geweest
Het bedrijf uit Veghel heeft de afgelopen jaren sectorgenoten Super de Boer en C1000 ingelijfd. Met de aankoop van La Place is het voorlopig wel even mooi geweest, laat Van Eerd weten.
"Groeien is mooi, maar het kost ook veel energie om dingen goed te doen", aldus Van Eerd. Van Veen voegt toe dat er nu een fase van optimalisatie van het Jumbo-bedrijf is aangebroken.
Zo wil de onderneming het aantal vestigingen van de eigen Foodmarkt de komende vijf jaar uitbreiden van drie nu naar een "stuk of vijf à tien". Daarnaast is Jumbo bezig met het op poten zetten van een thuisbezorgdienst, die nu nog in een proeffase zit, maar nog dit kwartaal echt van start moet gaan. "Aan het einde van dit jaar moeten we een heel eind zijn met de landelijke uitrol", aldus Van Veen.
Over de verkoop en doorstart van V&D zijn nog altijd constructieve gesprekken gaande met twee serieuze gegadigden en andere betrokkenen, zo lieten de curatoren dinsdag weten.
De overname van La Place zou volgens de curatoren de kans op een succesvolle doorstart van de warenhuizen van V&D en de daarin gevestigde restaurants en verkooppunten van La Place aanzienlijk vergroten.
Mwah, als ik een goedlopende restaurantformule heb en Google vraagt me om een restaurant voor 1.600 man te beginnen in hun hoofdkantoor in New York, zou ik die stap ook zeker overwegen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 14:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Lekker toch voor de RvB om daar een dienstbezoek te maken! Want dat soort argumenten speelt dan stiekem altijd een grote rol.
Is het niet gewoon een franchise?quote:Op woensdag 27 januari 2016 14:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zo'n prulwinkeltje met een omzet van misschien 500.000 euro. En dat moet dan helemaal vanuit Nederland bestuurd worden? Inclusief een accountant voor alle speciale belastingregels in Indonesie en een advocaat die op de hoogte is van de arbeidswet daar?
Totale waanzin. Een uitvluchtsoord voor de top van Vendex, meer is het niet.
Ghehe, mooi. Als de V&D winkels toch sluiten, hebben ze genoeg inventaris om andere La Place winkels te openen (want ovens, inrichting e.d. over)quote:Op woensdag 27 januari 2016 14:59 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.nu.nl/ondernem(...)-groei-la-place.html
[..]
Eens. Ik snap Jumbo wel. Het zou me trouwens niet verbazen dat AH ook interesse had, maar misschien andere plannen had of minder bood.quote:Op woensdag 27 januari 2016 14:42 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Neehoor, aan de achterkant prima synergievoordelen te behalen (inkoop) en aan de voorkant mooie integratie als Jumbo naar foodmarkets toe wil.
ben je wel eens bij een la Place binnen geweest? Allemaal ouwe troep. Inventaris is absoluut de kosten nietquote:Op woensdag 27 januari 2016 16:16 schreef Studiotje het volgende:
[..]
Ghehe, mooi. Als de V&D winkels toch sluiten, hebben ze genoeg inventaris om andere La Place winkels te openen (want ovens, inrichting e.d. over)
Tuurlijk, maar vond de opmerking wel leuk. De inrichting is idd bij veel vestigingen ouwe meuk. Maar ja, misschien kunnen ze er wat mee 'achter de schermen'.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:29 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
ben je wel eens bij een la Place binnen geweest? Allemaal ouwe troep. Inventaris is absoluut de kosten niet
bronquote:Modana Accessoires B.V., handelend onder het merk Laimböck, is failliet verklaard. Op 21 januari werd uitstel van betaling aangevraagd, en dat is vijf dagen later omgezet in een faillissement. Dat meldt Faillissementdossier.nl.
Het faillissement is uitgesproken over de handelsnamen Laimböck, Modana, Double Touch en Laimböck Handschoenen. De heer A.J.H.M. van Poorten van Willemse & Van Poorten Advocaten is aangesteld als curator. Hij heeft nog geen reactie gegeven op het faillissement, ook is het niet duidelijk of er een doorstart mogelijk is. Het UWV zal de financiën afhandelen.
Het merk Laimböck ontstond in 1831, toen de familie Laimböck van Tirol naar Nederland reisde om handschoenen te verkopen. De eerste winkel opende in de prestigieuze galerij in Scheveningen. Daarna volgden er vele winkels, waaronder in de Amsterdamse Kalverstraat. Inmiddels is het merk te vinden in de betere winkel en warenhuis en is Laimböck een van de bekendste Europese handschoenenmerken. Het hoofdkantoor is gevestigd in Nieuw-Vennep.
Naast Laimböck maakt Modana ook producten voor het eigen label van V&D.
Ja, bij V&D Utrecht verkopen net bij ingang links Laimböck handschoenen. Mijn vent zag een paar liggen, toen hij de prijs echter zag, legde hij ze snel terug, 100 euro.quote:Op woensdag 27 januari 2016 17:09 schreef CherryLips het volgende:
Nou, daar is de eerste die wordt meegesleurd door V&D. Of het is in ieder geval versneld.
bronquote:Faillissement voor groot aantal franchise-vestigingen Esprit
Er zijn 12 franchise-winkels van Esprit failliet verklaard door de rechtbank in Rotterdam. Er is ook een faillissement uitgesproken over een winkel van Sandwich, Betty Barclay en Street One, net als 2 vestigingen van Gerry Weber. Dat meldt Faillissementsdossier.nl.
Het failliete bedrijf is Pebo Group, de organisatie achter de franchiseformules van de betrokken winkels. Naast de franchise-winkels heeft het bedrijf ook nog een webwinkel genaamd Brandstoreonline, waar vanmiddag geen bestellingen meer konden worden geplaatst.
Bij het faillissement zijn de Esprit-winkels in Dordrecht, Capelle aan den IJSsel, Krimpen aan den IJssel, Rijswijk, Zwijndrecht, Leidschendam, Barendrecht, Zoetermeer, Spijkenisse, Gorinchem, Rotterdam en Papendrecht betrokken. Daarnaast zijn ook B&B Casual Wear uit Barendrecht en Betty Barclay uit Spijkenisse failliet verklaard. Verder zijn de winkels House of Gerry Weber in Hoofddorp en Dordrecht failliet gegaan, net als de Street One-winkel in Dordrecht en de vestiging van Sandwich in Zwijndrecht.
In totaal heeft Pebo Group 31 winkels. Zo heeft de groep 13 winkels van Esprit, 8 winkels van Sandwicht, 4 Street One-filialen, 2 Gerry Weber-winkels en B&B Casual Wear-winkel en Betty Barclay-winkel in Spijkenisse.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |