abonnement Unibet Coolblue
pi_159320442
Hallo leden!

Ben van plan om in september chemie te studeren. Wilde eigenlijk Farmaceutische Wetenschappen, maar voldoe helaas niet aan de eisen. Daarom ga ik nu eerst 4 jaar chemie studeren, en daarna de masters van farmaceutische wetenschappen.

Echter ....

Ook voor chemie heb ik totaal geen voorkennis. Nog nooit natuurkunde, scheikunde of wiskunde b gehad.

Vraag ...

Welke boeken zijn goed voor een beginnende hbo chemie student. Dus om even kennis te maken met natuurkunde, scheikunde en wiskunde b.
- reality -
  zaterdag 23 januari 2016 @ 00:16:10 #2
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_159320497
Je wilt 'even kennis maken' met iets wat wat je op de middelbare school jarenlang als vak volgt? Wat doe je tot september, hoeveel tijd heb je tot je beschikking? Ik zou zeggen de lesmethodes van 4 en 5 havo, afhankelijk van waar jij bent afgehaakt.
pi_159320594
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 00:16 schreef Scuidward het volgende:
Je wilt 'even kennis maken' met iets wat wat je op de middelbare school jarenlang als vak volgt? Wat doe je tot september, hoeveel tijd heb je tot je beschikking? Ik zou zeggen de lesmethodes van 4 en 5 havo, afhankelijk van waar jij bent afgehaakt.
Nogmaals: nog nooit een van deze vakken gehad. Misschien jij wel, maar ik niet. Verder doet het er niet toe welke wegen ik heb bewandeld.

Wat ik doe tot september: full time werken.

Lesmethodes van 4 en 5 havo .. dat begrijp ik ook wel. Ik vraag naar tips.
- reality -
  zaterdag 23 januari 2016 @ 00:24:52 #4
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_159320691
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 00:20 schreef reality22 het volgende:

Lesmethodes van 4 en 5 havo .. dat begrijp ik ook wel. Ik vraag naar tips.
Scheikunde: Chemie Overal.
Natuurkunde: Kom even niet op de naam.
Wiskunde: Getal en Ruimte.

Verder doet het er inderdaad niet toe welke wegen je hebt bewandeld, ik ga er gemakshalve maar van uit dat je gemotiveerd bent. Misschien dat je ook wat hebt aan samenvattingsbundels die scholieren gebruiken als voorbereiding op hun examens. De 'In de pocket' reeks vond ik wel goed, maar dat is tegelijkertijd ook de enige die ik heb gebruikt.

Qua chemie, ik zou mij vooral op scheikunde storten natuurlijk, en als je iets qua wiskunde of natuurkunde niet snapt dan een ander naslagwerk pakken. Wiskunde zal niet al te ingewikkeld zijn, natuurkunde zul je af en toe wel tegenkomen bij je studie gok ik.
pi_159320741
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 00:24 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Scheikunde: Chemie Overal.
Natuurkunde: Kom even niet op de naam.
Wiskunde: Getal en Ruimte.

Verder doet het er inderdaad niet toe welke wegen je hebt bewandeld, ik ga er gemakshalve maar van uit dat je gemotiveerd bent. Misschien dat je ook wat hebt aan samenvattingsbundels die scholieren gebruiken als voorbereiding op hun examens. De 'In de pocket' reeks vond ik wel goed, maar dat is tegelijkertijd ook de enige die ik heb gebruikt.

Qua chemie, ik zou mij vooral op scheikunde storten natuurlijk, en als je iets qua wiskunde of natuurkunde niet snapt dan een ander naslagwerk pakken. Wiskunde zal niet al te ingewikkeld zijn, natuurkunde zul je af en toe wel tegenkomen bij je studie gok ik.
thanks
- reality -
  zaterdag 23 januari 2016 @ 01:21:17 #6
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_159321625
Maar wat ik ook niet snap ... hoe kom je opeens op deze keuze? Het zal pittig worden hoor.

Ik vermoed dat je ouder bent dan 21 en dus via een toets toegang gaat proberen te krijgen tot de opleiding? Heb je al informatie ingewonnen bij de onderwijsinstelling wat er specifiek getoetst gaat worden? Zo kan je ook een lijstje wegwerken natuurlijk. Misschien is het ook wel handig om te weten wat je wel hebt gedaan op de middelbare school, vooral qua wiskunde. Dat natuurkunde en scheikunde compleet nieuw voor je is geloof ik wel. Qua scheikunde zou ik dan toch echt adviseren om gewoon de havo (3) 4 en 5 boeken door te nemen en te begrijpen. Dat lijkt me voor iemand zonder enige beta-achtergrond toch wel nuttig. Zo voorkom je ook dat je met iets moeilijks als organische synthese begint voordat je ook maar weet wat welk molecuul nu precies is. Zo heb ik ook scheikunde geleerd, hoewel ik ook pas op de universiteit het complete plaatje echt begreep (op de middelbare school leef je toch voornamelijk van toets naar toets).

Maar goed, de een snapt wiskunde beter en de ander natuurkunde of scheikunde, zo is het ook. Misschien dat je ook wat hebt aan examentrainingen zoals sommige universiteiten aanbieden, is wel duur geloof ik maar daar ga je in een week onder begeleiding nog door de stof heen.
pi_159322683
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 00:13 schreef reality22 het volgende:
Welke boeken zijn goed voor een beginnende hbo chemie student. Dus om even kennis te maken met natuurkunde, scheikunde en wiskunde b.
Voor wiskunde is Getal en Ruimte over het algemeen wel het beste boek denk ik.
Voor scheikunde inderdaad Chemie Overal
Voor natuurkunde ben ik wel fan van Systematische Natuurkunde
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_159323249
Hoe kan iemand zonder enige kennis van wiskunde scheikunde en natuurkunde die 21 plus toets halen? Volgens mij kom je van het mbo want die hebben nog geen echte eisen. Zou wel moeten eigenlijk want het lijkt mij knap lastig als iemand zoals jij die opleiding gaat proberen :,)

Maar zoals hierboven is gezegd, leer de havo boeken.
pi_159324085
Ik heb anderhalf jaar rechten gedaan. Daarvoor mbo inderdaad.

In iedergeval bedankt voor de tips.
- reality -
pi_159324749
Weet je zeker dat je wel toegelaten wordt voor hbo chemie? Als je op de middelbare of op het mbo geen scheikunde, natuurkunde en wiskunde B hebt gehad krijg je niet zonder meer toegang namelijk, of, als je dat wel krijgt, wordt je op het hart gedrukt om deze keuze te heroverwegen omdat de kans dat je het haalt heel erg klein is. En of je de benodigde kennis binnen die tijd bijgespijkerd krijgt vraag ik me af.

Ik hoop ook dat je je niet verkijkt op het niveau. Als je die vakken nog nooit hebt gevolgd is het een hele zware klus om alles in een half jaar bij te spijkeren. Mij ligt chemie wel en ik doe ook een studie waar dat een groot onderdeel van is, maar ik had dat niet gekund zonder jaren voorkennis. En het is ook erg kort dag om te weten of je er überhaupt genoeg talent voor hebt.

Heb je proefstudeerdagen gedaan? Een gesprek gevoerd met een decaan over de slagingskans?

Wel een leuke keuze, zeker gezien waar je naartoe wilt uiteindelijk. Veel succes!

[ Bericht 32% gewijzigd door koffiehagedis op 23-01-2016 11:13:38 ]
pi_159324837
Van een studiekeuzesite geplukt:

Je wordt toegelaten tot de hbo-opleiding Chemie als je in het bezit bent van een havo-, vwo- of mbo-4-diploma. Heb je een havo- of vwo-diploma, dan moet je daarnaast ook over het juiste profiel beschikken.

Havo: Natuur & Techniek of Natuur & Gezondheid
Vwo: Natuur & Techniek of Natuur & Gezondheid

Heb je een mbo-4-diploma, dan gelden de volgende eisen:

Diploma Middelbaar Laboratoriumonderwijs (MLO)
Diploma van een andere mbo-opleiding op niveau 4 met natuur- en scheikunde

Hogescholen kunnen afwijkende of aanvullende eisen stellen; informeer bij de hogeschool van je keuze dus goed naar de toelatingsvoorwaarden.

Zal dus een 21+ toets worden, waarschijnlijk binnen 2/3 maanden. Vraag me heel erg af of dat een haalbare kaart voor je is.
pi_159333424
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 11:15 schreef koffiehagedis het volgende:
Van een studiekeuzesite geplukt:

Je wordt toegelaten tot de hbo-opleiding Chemie als je in het bezit bent van een havo-, vwo- of mbo-4-diploma. Heb je een havo- of vwo-diploma, dan moet je daarnaast ook over het juiste profiel beschikken.

Havo: Natuur & Techniek of Natuur & Gezondheid
Vwo: Natuur & Techniek of Natuur & Gezondheid

Heb je een mbo-4-diploma, dan gelden de volgende eisen:

Diploma Middelbaar Laboratoriumonderwijs (MLO)
Diploma van een andere mbo-opleiding op niveau 4 met natuur- en scheikunde

Hogescholen kunnen afwijkende of aanvullende eisen stellen; informeer bij de hogeschool van je keuze dus goed naar de toelatingsvoorwaarden.

Zal dus een 21+ toets worden, waarschijnlijk binnen 2/3 maanden. Vraag me heel erg af of dat een haalbare kaart voor je is.
Gelukkig lees ik dit:

Met een mbo-niveau 4-diploma ben je toelaatbaar. Hogeschool Rotterdam stelt geen eisen aan je vakkenpakket of het domein waarin je je mbo-diploma hebt behaald.
- reality -
pi_159361682
Maakt het nog geen goed idee, en maakt ook niet dat het sowieso haalbaar moet zijn.
pi_159361913
Even mijn 2 centjes:

Onderschat de opleiding niet. In mijn ervaring valt minstens de helft van de studenten die instroomt met eem mbo diploma af. Dit is de helft van de mbo'ers die met een MLO het HLO wil gaan doen (en dus wel voorkennis en ervaring heeft) en ~75% van de mbo'ers die met een andere achtergrond binnenkomt.
Bron: ben afgestudeerd HLO'er chemie
pi_159370143
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 18:28 schreef LuitLaan het volgende:
Even mijn 2 centjes:

Onderschat de opleiding niet. In mijn ervaring valt minstens de helft van de studenten die instroomt met eem mbo diploma af. Dit is de helft van de mbo'ers die met een MLO het HLO wil gaan doen (en dus wel voorkennis en ervaring heeft) en ~75% van de mbo'ers die met een andere achtergrond binnenkomt.
Bron: ben afgestudeerd HLO'er chemie
Thanks voor je bijdrage. Ik waardeer het. Ik geloof echter heel heilig in 'waar een wil is, is een weg'
- reality -
pi_159375172
Bewonderenswaardig. Wens je veel succes met je studie, èn het vele werk dat daarvoor nog ligt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')