Leuk om ieder zijn gedachten te lezen...
- Vreemdgaan is inderdaad fout. Die reflex komt vanuit ons
limbisch systeem (waar ons empathie, ons gevoel, ons medeleven voor de ander zetelt. Ons geweten zeg maar). Het komt voort uit datgene wat ons MENSEN maakt. En geen ONMENS. Dit breindeel is eigen aan de zoogdieren. Reptielen hebben geen gevoelsbrein, waardoor ze hun eigen jongeren opeten, als ze honger hebben. Ze voelen daar geen 'compassie' bij. Ze hebben gewoon honger.
- Wij mensen hebben dit
dierlijk (reptielen) brein ook. In dit brein zetelt lust, instinct, honger (ergens onze 'basis' behoeften zeg maar). Dit seksuele brein kan ons mensen gijzelen. De lust (erotische spanning) laait zo hoog op, dat je even jezelf verliest in het geven van een kus, orale pijp of bef beurt, etc. Je verliest jezelf even in die 'drift' en vergeet tijdelijk de ander (bv je partner). Het moment, dat je jezelf in die drift verliest, voelt vreemdgaan goed. Niet fout. Dergelijke spijt komt pas erna, eens de gijzeling van die drift is uitgewerkt.
- Niet alleen ons dierlijk brein kan ons gijzelen. Ook ons emotioneel brein kan dit. Gelukkig hebben wij mensen nog een derde en laatste brein in onze evolutie. Zijnde de
neocortex brein. Dit brein kan afstand nemen van lager gelegen lagen. Van verlangens zeg maar. Zowel verlangens van drift, honger. Als verlangens, voortkomend uit onze emoties (woede, angst, verliefdheid, etc). We kunnen met dit brein, al die zaken waarnemen, analyseren, afwegen en tenslotte beslissen erover.
Deze driehoek verhouding doet me een beetje denken aan Freud zijn theorie: Es (drift) - über-ich (geweten) en Ich (het ik). Of de personages in Star Trek: Spock (logica) - McCoy (emoties) - Kirk (de kapitein die finaal beslist).
Als we even het 'ik' als een rechter beschouwen (die beslist wie gelijk heeft, wie juist/fout is, wie door mag gaan, etc), het 'es' als de advocaat van de duivel en het über-ich als de advocaat van de engel. Wie heeft er dan gelijk ? In dergelijke rechtszaak
Dat hangt af, van de argumentatie. Zowel van het 'es' als het 'über-ich'. Al is het wel finaal het 'ik' die zich door één van beide raadsheren uiteindelijk laat beïnvloeden. Niet ?
Als je stilstaat bij de ander, heeft het "über-ich" (ons geweten) altijd gelijk. Wees geen onmens. Respecteer de ander. Blok hierbij je eigen driften en emoties zoveel mogelijk af.
Sta je meer stil bij het "es" (de drift), dan handel je sterker vanuit jezelf. Je voelt je boos, je uit die boosheid (laat het eruit stromen). Je voelt je opgewonden, je geeft je over aan die opwinding (aan die lust).
Ik heb begrip voor beide standpunten.
Zowel voor het standpunt van de Duivel (vreemdgaan is niet fout)
Als de Engel (vreemdgaan is fout).
Voetnoot: Laten we het vreemdgaan in deze redenering eens vervangen door een ruimer begrip als 'kwetsen'. Je wilt een ander mens niet kwetsen (dat maakt je een onmens), maar soms kun je niet anders (of je kwetst jezelf, komt niet voldoende op voor jezelf).
Bv een kind die zijn moeder graag ziet (die moeder wil dit kind bij haar houden). Maar het kind wil losbreken, zijn nest verlaten. Wat moet dit kind dan doen ? Zijn moeder (die moeder liefde) ergens kwetsen. Zodat hij het nest verlaten kan. Is dit niet ergens tragisch ? Een ander te moeten kwetsen (je eigen moeder), om zo als mens, zelf verder door te kunnen groeien. Op je eigen benen te kunnen staan. Helemaal los te breken.
Vanuit het "über-ich" bezien, is dit kwetsen altijd "fout". Dat doe je gewoon niet. En zeker niet bij je moeder (die zoveel voor je heeft gedaan, je zo liefdevol verzorgd). Of is dit (in die puberteitsfase) plots wel normaal ? In dergelijke omstandigheden is dat kwetsen plots wel toegelaten. In andere omstandigheden niet. Logisch is dat alvast niet. Je kwetst niet. Dat is vanuit het "über-ich" bezien, de meest logische benadering. Punt uit.
Mij lijkt het, dat je dit leven niet echt BELEVEN kan, zonder hierbij ook potten soms te willen/kunnen/moeten breken. Of anders gesteld, als je teveel nadenkt over alles, geraak je er uiteindelijk niet meer uit. Kom je in een soort pat stelling te zitten. In de argumentatie van beide advocaten ("es" en "über-ich") in jezelf.
[ Bericht 7% gewijzigd door JustTalkLove op 18-01-2016 12:02:43 ]