abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 9 januari 2016 @ 14:17:47 #26
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_158957619
quote:
11s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 12:54 schreef nattermann het volgende:

[..]

Jezus wat een lelijke livery :D
o|O
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 9 januari 2016 @ 14:20:47 #27
357211 mar456
Is fan van Chloë Grace Moretz
pi_158957713
Iemand91, Wat een overzicht weer _O_ _O_

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is trouwens ook fan van Taylor Swift
  zaterdag 9 januari 2016 @ 14:39:27 #28
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_158958242
quote:
11s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 12:54 schreef nattermann het volgende:

[..]

Jezus wat een lelijke livery :D
Oude livery. De huidige 2016-livery is zelfs nog lelijker (check de 6 in 2016) ;)

pi_158960561
Aww, who's a little plane O+



  zaterdag 9 januari 2016 @ 16:26:10 #30
348984 wiijntje
in vino veritas
pi_158960628
Incident: KLM B772 near Marseille on Jan 8th 2016, weather radar problem

A KLM Boeing 777-200, registration PH-BQH performing flight KL-591 from Amsterdam (Netherlands) to Johannesburg (South Africa), was enroute at FL330 about 35nm north of Marseille (France) when the crew decided to return to Amsterdam due to the failure of the weather radar. The aircraft landed safely back in Amsterdam about 95 minutes later.

A replacement BOieng 777-200 registration PH-BQD departed about 2.5 hours later and reached Johannesburg with a delay of 7 hours.

The airline confirmed the aircraft returned to Amsterdam due to the failure of the weather radar.

http://www.flightradar24.com/data/flights/kl591/#87ada37
pi_158961503
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 14:39 schreef OEM het volgende:

[..]

Oude livery. De huidige 2016-livery is zelfs nog lelijker (check de 6 in 2016) ;)

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)60167.jpg]afbeelding[/url] ]
Ik vind die livery juist tof!
pi_159001851
Gebeurde de laatste tijd wel vaker maar morgen weer; een Delta Boeing 747-400 op Schiphol:

DL134 uit Detroit landt om 08:18 uur. Vertrekt weer als DL135 naar Detroit om 10:40 uur.
De vluchten worden uitgevoerd door N666US:

pi_159008211
F-GITJ hier gistermiddag vertrekkend vanuit Parijs en hiermee de allerlaatste keer dat een Air France 747 vanuit Parijs vertrok. Daaronder vliegend boven Engeland op weg naar Mexico.




Momenteel is vlucht 439 van Air France onderweg vanaf Mexico-Stad terug naar Parijs als vlucht 439.
Verwachte aankomst in Parijs is 13:54 uur.
Hierna is het na ruim 45 jaar het tijdperk van Air France 747's voorgoed voorbij.

Hier vertrek van F-GITJ vanuit Mexico:







Air France was de 6e maatschappij die de 747 bestelde toen het op 16 september 1966 een order plaatste voor 4 747-100 toestellen met Pratt & Whitney JT9D motoren.
Hun eerste toestel (F-BPVA) werd op 20 maart 1970 geleverd en ze waren hiermee de derde maatschappij die het toestel ontving na Pan Am en TWA (beiden in december 1969)
Het toestel landde op 9 april op Aéroport de Paris-Orly en na de nodige installatie van o.a. het interieur volgde op 3 juni 1970 de eerste commerciële vlucht vanuit Parijs naar New York.

In de loop der jaren volgden er nog flinke orders voor de 747; tussen juni 1969 en april 2001 plaatste Air France 30 orders voor nog eens 49 toestellen bestaande uit 12 747-100's, 23 -200's en 14 -400's.
Na fusies en lease meegerekend heeft de maatschappij 73 747's gevlogen/in bezit gehad van bijna elke variant en uitvoering. Het werd het vlaggenschip van de longhaul-vloot.

Zo werd in begin jaren '90 de Franse maatschappij UTA (Union de Transports Aériens) opgenomen door Air France en hiermee werden onder andere ook twee 747-200's overgenomen.
Deze twee toestellen waren eind jaren '80 omgebouwd en kregen onder andere een langer bovendek.
Dit stond bekend als de stretched upper deck (SUD); een conversie die alleen door UTA, KLM en Japan Airlines werden gedaan; 2 voor Japan Airlines en de 10 jongste -200's van KLM.
(Deze werden aangedreven door General Electric motoren i.p.v. de Pratt & Whitney op de oudste 7 -200's).
De 747 in Aviodrome en 2 opgeslagen KLM toestellen in Mojave zijn de enig overgebleven SUD-toestellen.



Op 11 maart 1988 plaatst Air France een order voor nog een 747-200 Combi-toestel, de laatste order voor de 747-200M.
In oktober 2002 nam Air France hun eerste 747-400ERF in dienst; ze waren hiermee de eerste die dit type in gebruik namen:



Op dit moment heeft Air France nog 3 747's in gebruik. F-GITJ voert deze laatste vluchten uit naar Mexico.
Vanaf vandaag worden de vluchten viermaal per week uitgevoerd door de 777-300ER en driemaal de Airbus A380. Vanaf eind maart wordt deze route dagelijks door de A380 gevlogen gedurende het zomerseizoen.

Komende donderdag zal Air France nog tweemaal de 747 de lucht in sturen voor een speciale afscheidsvlucht boven Frankrijk met callsign AF744 en AF747
Om 09:00 en 11:30 uur zal de 747 vanuit Parijs vertrekken met business class lunch en champagne voor iedereen en een inflight commentaar van de vlucht en bekende plekken van Frankrijk en de Franse geschiedenis.
Kosten bedragen ¤220 per persoon voor de gehele cabine.
Na aankomst in Parijs worden de passagiers uitgenodigd om de onderhoudshangars van Air France te bekijken en nog een drankje te nemen bij het toestel.

Op 16 en 17 januari organiseert Air France samen met Musée de l'Air et de l'Espace bij Bourget nog twee gratis events voor een laatste bezoek aan de 747's en worden begeleid door Air France onderhoudspersoneel voor de buitenkant, cabinepersoneel voor de cabine en een piloot in de cockpit.
Mogelijk wordt de daar tentoongestelde 747-100 van Air France ook bij betrokken?

Air France heeft een afspeellijst op Youtube gezet over de 747:

Omdat beelden vaak meer zeggen dan woorden; hier een aantal foto's van de 747's van Air France:

Een van hun eerste 747-100's in juni 1970; de maand van hun eerste vluchten voor Air France:









[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 11-01-2016 14:53:04 ]
pi_159013944
Net een half uurtje geleden geland:


















[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 11-01-2016 22:06:14 ]
pi_159038862


Vanmorgen is om 10:11 uur lokale tijd de laatste lijnvlucht van een Virgin Atlantic Boeing 747 op London Heathrow geland.
Vlucht VS6 - uitgevoerd door G-VBIG "Tinker Belle" kwam exact een uur later binnen na haar zusterschip G-VROC
"Mustang Sally" die vlucht VS10 vanuit New York uitvoerde.

Dit betekent na net geen 25 jaar het einde voor de Virgin Atlantic 747 op Heathrow.
In januari 1991 kreeg de maatschappij toestemming om vanaf Heathrow te opereren; in juli dat jaar beginnen ze vanaf Heathrow met vluchten naar Los Angeles, New York JFK en Tokio.



Virgin Atlantic bezat op dat moment een vloot van 8 Boeing 747's; 7 747-200's en een 747-100.

Momenteel heeft de maatschappij 10 747-400's in de vloot. De genoemde twee toestellen waren samen met een derde (G-VHOT) gestationeerd op Heathrow. Verder opereert de maatschappij ook nog 747's vanaf Gatwick en Manchester met een minder premium-heavy configuratie.
Voor zover ik weet wordt G-VBIG omgebouwd naar deze configuratie en zal worden ingezet vanaf Gatwick.
Helaas lijkt het voor G-VHOT en G-VROC hiermee wel voorbij te zijn, in ieder geval bij Virgin Atlantic.
Die laatste is nog geen 13 jaar oud.

Deze vluchten worden overgenomen door de A330-200, A340-600 en de 787-9.

(oude foto ter illustratie :9 )


[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 12-01-2016 13:24:13 ]
pi_159038893
Trieste dagen voor de 747, toch een waar icoon!
Jack does it in real time...
pi_159039011
Spijtig. Heb alle Virgin 747's gelukkig wel mogen spotten :)
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_159047753
Als het zo doorgaat is KLM over enkele jaren een van de laatsten die met 747's opereert.
--
  dinsdag 12 januari 2016 @ 19:15:18 #39
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_159048133
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 19:01 schreef inkjet het volgende:
Als het zo doorgaat is KLM over enkele jaren een van de laatsten die met 747's opereert.
Zegt veel over de KLM.
pi_159048176
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 19:15 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Zegt veel over de KLM.
Nounou, ze hebben wel Driemliners gekocht hoor!
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_159048183
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 19:01 schreef inkjet het volgende:
Als het zo doorgaat is KLM over enkele jaren een van de laatsten die met 747's opereert.
Net als de pax MD-11 ;)
  dinsdag 12 januari 2016 @ 19:19:32 #42
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_159048270
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 19:16 schreef Blistering het volgende:

[..]

Nounou, ze hebben wel Driemliners gekocht hoor!
Geleased :P
pi_159048407
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 19:01 schreef inkjet het volgende:
Als het zo doorgaat is KLM over enkele jaren een van de laatsten die met 747's opereert.
Ik gok dat BA of Lufthansa de laatste originele operators zal zijn met de 747.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 19:19 schreef Sunri5e het volgende:
Geleased :P
Niet allemaal. ;)
pi_159049072
quote:
Zegt veel over de KLM.
Ik weet niet zo direct wat. Hooguit dat ze de tering naar de nering zetten. De olieprijs is laag, dat scheelt. Anders waren wellicht al meer 74's vertrokken en minder Airbussen.
--
  dinsdag 12 januari 2016 @ 20:35:31 #45
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_159050893
Denk dat ze bij KLM ook nog met wat sentiment zitten, want ook met een lage oliekoers is het duur om niet gevulde 747's rond te laten vliegen. Blijkbaar heeft KLM dus nog routes genoeg om 747's te vullen.

Ze maken er wel een sport van om zo lang mogelijk met een vliegtuig rond te vliegen. De PH-BUH (747-200) hebben ze bijna 31 jaar in de lucht weten te houden (laatste 3 jaar met een Martinair Cargo livery). Terwijl er tegenwoordig juist meer ingezet wordt op een jonge geleasde toestellen.
So we just called him Fred
pi_159052568
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 19:42 schreef inkjet het volgende:
Ik weet niet zo direct wat. Hooguit dat ze de tering naar de nering zetten. De olieprijs is laag, dat scheelt. Anders waren wellicht al meer 74's vertrokken en minder Airbussen.
De uitfasering is inderdaad vooruitgeschoven; volgens oorspronkelijke plannen zouden er op dit moment al minstens 3 747's uitgefaseerd zijn geweest.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 20:35 schreef FredvZ het volgende:
Denk dat ze bij KLM ook nog met wat sentiment zitten, want ook met een lage oliekoers is het duur om niet gevulde 747's rond te laten vliegen. Blijkbaar heeft KLM dus nog routes genoeg om 747's te vullen.
De toestellen die in eigendom zijn, zijn afgeschreven en die geleased zijn hebben lage leasekosten.
Daarnaast scheelt de lage olieprijs enorm; er zijn meerdere maatschappijen die nog met toestellen rondvliegen die eigenlijk ook al uitgefaseerd zouden moeten zijn (bijv. zowel Emirates als Etihad vliegen nog met de A340-500 rond) en Singapore wil weer met de ultra-long-haul vluchten naar Los Angeles en New York beginnen.

Zo lang passagiers nog voorin zitten en vracht achterin, dan vliegen die 747 momenteel nog prima bij KLM.
Pas als ze bij grote checks aankomen krijg je een probleem; want die zijn peperduur en dan is het niet meer financieel aantrekkelijk om het toestel te behouden.

Je moet ook niet vergeten dat nieuwe toestellen ook torenhoge lease-kosten/aanschafprijzen/afschrijving hebben.
quote:
Ze maken er wel een sport van om zo lang mogelijk met een vliegtuig rond te vliegen. De PH-BUH (747-200) hebben ze bijna 31 jaar in de lucht weten te houden (laatste 3 jaar met een Martinair Cargo livery). Terwijl er tegenwoordig juist meer ingezet wordt op een jonge geleasde toestellen.
Ruim 31 jaar. ;)

Maar PH-BUH was ook een bijzonder toestel. Heeft zowel de stretched upper deck (SUD) conversie als freighter-conversie ondergaan (samen met PH-BUI de enige 747's die dit ondergingen) en deze twee zijn ook uitzonderlijk lang door wezen ploeteren t.o.v. andere toestellen.
Die twee hadden ten tijde van hun laatste opslag de meest aantal vlieguren ooit van een vliegtuig.
Een record dat enkele huidige 747's van KLM alweer verbroken hebben.
En die records zullen waarschijnlijk blijven staan.
Geen enkel nieuw gebouwd toestel zal meer zoveel uren maken en zo oud worden.
Geen enkele 777/787/A350/A380 zal dit soort cijfers meer halen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 12-01-2016 21:31:21 ]
  Moderator dinsdag 12 januari 2016 @ 21:19:29 #47
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159052726
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 21:15 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

De uitfasering is inderdaad vooruitgeschoven; volgens oorspronkelijke plannen zouden er op dit moment al minstens 3 747's uitgefaseerd zijn geweest.

[..]

De toestellen die in eigendom zijn, zijn afgeschreven en die geleased zijn hebben lage leasekosten.
Daarnaast scheelt de lage olieprijs enorm; er zijn meerdere maatschappijen die nog met toestellen rondvliegen die eigenlijk ook al uitgefaseerd zouden moeten zijn (bijv. zowel Emirates als Etihad vliegen nog met de A340-500 rond) en Singapore wil weer met de ultra-long-haul vluchten naar Los Angeles en New York beginnen.

Zo lang passagiers nog voorin zitten en vracht achterin, dan vliegen die 747 momenteel nog prima bij KLM.
Je moet niet vergeten dat nieuwe toestellen ook torenhoge lease-kosten/aanschafprijzen/afschrijving hebben.

[..]

Ruim 31 jaar. ;)

Maar PH-BUH was ook een bijzonder toestel. Hebben zowel de stretched upper deck (SUD) conversie als freighter-conversie ondergaan (samen met PH-BUI de enige 747's die dit ondergingen) en deze twee zijn ook uitzonderlijk lang door wezen ploeteren t.o.v. andere toestellen.
Die twee hadden ten tijde van hun laatste opslag de meest aantal vlieguren ooit van een vliegtuig.
Een record dat enkele huidige 747's van KLM alweer verbroken hebben.
En die records zullen waarschijnlijk blijven staan. Geen enkel toestel zal meer zoveel uren maken en zo oud worden.
Geen enkele 777/787/A350/A380 zal dit soort cijfers meer halen.
Leuke feitjes ^O^
Heeft KLM geen 777's in bezit? Waarom zouden die niet zoveel uren kunnen draaien?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_159053910
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 21:19 schreef derLudolf het volgende:
Leuke feitjes ^O^
Heeft KLM geen 777's in bezit?
Jazeker. Sterker nog; volgende maand komt de 26e 777 naar Amsterdam.
quote:
Waarom zouden die niet zoveel uren kunnen draaien?
De limits of validity (LOV) van de 777 ligt met 160.000 vlieguren 5.000 vlieguren lager dan de 747-400.
Op zich geen groot probleem, want nog geen enkel toestel heeft dit naar mijn weten gehaald.
(Correct me if I'm wrong). Maar het aantal cycles is wel bijna verdubbelt van 35.000 naar 60.000.

LOV is de limiet van het aantal vlieguren/cycles dat een toestel kan hebben dat is geconcludeerd na onderzoek/tests en onderhoudservaringen. Feitelijk is dat het moment waar een toestel gewoon echt op is.
Het kan nog langer door, maar dan heb je steeds meer onderhoud nodig en wat steeds meer kost.

Het toestel kan het dus wel hebben. Maar het is de vraag of de airlines dat willen.
Afgelopen jaar zijn er vrij veel 777's uitgefaseerd (hoewel een groot aantal wel terug zullen keren want een groot deel was van Transaero) en vooral de 777-200 en 777-300's zullen de komende tijd uitgefaseerd worden. (onder andere bij Emirates dit jaar 9 777's uit). De ER-versies zullen daarna komen.

Want de 777-200ER wordt steeds minder aantrekkelijk (een A330-300 kan tegenwoordig veel van wat een 777-200ER kan) en je hebt de A330neo's die er aankomen evenals de 787's en A350's en straks de 777X.

Want hoewel de olieprijs momenteel laag is zal deze onherroepelijk een keer weer stijgen.
En minimale verbeteringen in efficiënte zal steeds sneller vlootvernieuwing betekenen.
Olieprijzen ten tijde van de gloriedagen van de 747 waren een fractie van wat het tegenwoordig is waardoor het toen brandstofverbruik minder belangrijk was. (laat ik uiteraard de oliecrisis hier buiten)
pi_159054335
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 19:23 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ik gok dat BA of Lufthansa de laatste originele operators zal zijn met de 747.
Ik dacht dat BA ook al plannen had liggen voor 747 uitfasering? ;(
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_159054604
Hmm misschien toch niet nee. http://airwaysnews.com/bl(...)its-boeing-747-400s/

Wel een artikel uit 2013 dat was pessimistischer klinkt maar dat lijkt sowieso meer speculatie.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')