En je krijgt een beetje gelijk, Barca:
quote:
Gerard de Rooy is zeer ontevreden over het verloop van de Dakar Rally, onder meer door de gevolgen van het noodweer in Zuid-Amerika. Halverwege staat de Nederlander tweede in het klassement van de trucks.
"Deze rally is helemaal niet zoals ik me had voorgesteld. Voor niemand niet", zegt De Rooy in gesprek met NU.nl.
Zuid-Amerika wordt al enige tijd geteisterd door hevige regenval, veroorzaakt door het natuurverschijnsel El Niño. Ook de Dakar Rally ontkomt niet aan de gevolgen van het noodweer - om die reden werd de passage door Peru vooraf al uit het parcours gehaald, waarop De Rooy twijfelde over zijn deelname.
"Het is nu één groot drama met al dat water. De helft van de servicetrucks heeft een nacht vastgestaan door twee overstromingen tussen Uyuni en Salta. Daardoor zijn ze hier pas halverwege de rustdag om aan de voertuigen te kunnen werken. Dat vind ik niet kunnen."
In het truckklassement bezet de winnaar van 2012 met zijn Iveco de tweede plek, op 5,5 minuut achterstand van landgenoot Peter Versluis.
De Rooy: "Daarover mag ik helemaal niet klagen, ik had dat niet verwacht met al die smalle proeven, zoals in het WK rally. De grootste dreiging komt nu van het Russische Kamaz-team, met Mardeev en Nikolaev op tien minuten van de leiding. Dat is bijna niks. Ik hoop dat de tweede helft van de rally meer in mijn richting komt, met meer duinen. Volgend jaar mag het allemaal wel anders."
quote:
Motorcoureur Frans Verhoeven is bij zijn elfde Dakar-deelname voorlopig de beste Nederlander in het klassement, maar de routinier heeft kritiek op het verloop van deze editie.
"Deze Dakar is een aanfluiting", zegt Verhoeven in Argentinië tegen NU.nl. "Ik ben helemaal niet te spreken over de organisatie, de proeven en hoe er met ons deelnemers omgegaan wordt. De spirit is weg, het is één groot commercieel circus geworden."
Verhoeven, die eind vorig jaar terugkwam op zijn beslissing om na de editie van 2015 niet meer mee te doen, windt zich vooral op over de route en de reglementen die de organisatie ASO voor deze Dakar Rally aanhoudt.
"Het is abnormaal hoeveel snelheidsbeperkende zones er zijn in de etappes. Je rijdt van zone naar zone. En er staan veel te strenge straffen op overtredingen, waardoor veel deelnemers zich scheel betalen aan boetes."
"Dat is volgens mij niet eens legaal. De jury heeft me zelfs al gelijk gegeven, maar toch moeten we de organisatie gehoorzamen."
"Vroeger hadden we proeven van 650 kilometer beulen door het zand waarop je het verschil kon maken. Dakar moet terug naar Afrika. Ze zijn hier klaar, Zuid-Amerika is uitgemolken: qua terrein hebben we elke soort route wel gehad en financieel is hier ook niets meer te halen."