Wat is je punt nou precies, kan je niet volgen.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik geloof je wel maar het lijkt me gewoon raar.
Op TV is uberhaupt geen media aandacht voor muziek. In de krant meestal 1 keer in de week een klein collumpje en die reviewen toch meestal wel oude blanke mannen-muziek. Denk niet dat het dit keer anders is. Dan heb je nog de muziekbladen, die doen sowieso beide.
Als je het al aan de toneelregisseur vertelt, dan moet de band er eigenlijk ook wel van af weten. Die kennen hem waarschijnlijk een stuk beter. Het is wel goed geheim gebleven.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:16 schreef BoerBert het volgende:
[..]
Die Vlaamse toneelregisseur met wie hij samenwerkte voor Lazarus wist er in ieder geval van af. Ik denk dat de band ook wel tot die kring behoort.
Ik ken dit hele verhaal niet. Kan me voorstellen dat Adele meer mediamacht heeft dan Bowie gezien haar populariteit. Kan me niet voorstellen dat ze het misbruikt ten koste van Bowie. Maar goed, desondanks zal iedereen die Bowie kent - laat staan zijn fans - hebben geweten van het nieuwe album. Bowie heeft Black Star niet gemaakt om nieuwe fans te werven, daarvoor ligt het teveel in lijn met zijn stijl van de afgelopen jaren en ontbreekt de urgentie. Het is gewoon zijn dankwoord op de laatste pagina van zijn boek, wellicht zelfs bedoeld speciaal voor zijn fans.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:08 schreef Norrage het volgende:
[..]
Heb er erg veel artikelen over gelezen die beaamden dat Bowie lang niet de media-aandacht heeft gekrgen dan hij normaal had gekregen bij release van Blackstar, dankzij adele.
Dit. Bowie is er met een grande finale tussenuit gepiept.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:11 schreef BoerBert het volgende:
[..]
Ik ga hier ook wel in mee . Liever gehad dat het niet zo was natuurlijk, maar dit is toch eigenlijk een fantastisch einde?
Misschien heb ik het wat geromantiseerd heb. Maar heb het wel eens genoemd zien wordenquote:Op maandag 11 januari 2016 11:19 schreef Moody het volgende:
[..]
Ik ken dit hele verhaal niet. Kan me voorstellen dat Adele meer mediamacht heeft dan Bowie gezien haar populariteit. Kan me niet voorstellen dat ze het misbruikt ten koste van Bowie. Maar goed, desondanks zal iedereen die Bowie kent - laat staan zijn fans - hebben geweten van het nieuwe album. Bowie heeft Black Star niet gemaakt om nieuwe fans te werven, daarvoor ligt het teveel in lijn met zijn stijl van de afgelopen jaren en ontbreekt de urgentie. Het is gewoon zijn dankwoord op de laatste pagina van zijn boek, wellicht zelfs bedoeld speciaal voor zijn fans.
Ik snap niet wat er onduidelijk is. Ben je nog niet helemaal wakker?quote:Op maandag 11 januari 2016 11:17 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Wat is je punt nou precies, kan je niet volgen.
Ik ben wakker hoor, kon dit niet opmaken uit je post.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik snap niet wat er onduidelijk is. Ben je nog niet helemaal wakker?
Norrage zegt dat Adele's single de media aandacht van Bowie zijn werk afleid. Ik zeg dat me dat raar lijkt. Dan noem ik een paar media die ik volg waar ik niet denk dat Adele's single meer aandacht krijgt dan Bowie's album.
Alsof er uberhaupt media aandacht is voor een single
Ja die enkele keer dat er een nieuwe single wordt uitgebracht voor het album verschijnt. (Voorbeeld Tame Impala - Let it Happen)
Niet zoals hier bij Adele 2 maanden na het verschijnen van dat album. Iedereen die haar boeiend vind heeft dat nummer nu toch al gehoord.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)r-is-alsnog-in-shockquote:Ivo van Hove wist van Bowies ziekte, maar is ‘alsnog in shock’
Regisseur Ivo van Hove, die met David Bowie de voorstelling Lazarus maakte, was één van de weinigen die wisten dat hij ernstig ziek was. Maar vanochtend was Van Hove “alsnog in shock”. “Ik heb er ongelofelijk veel bewondering voor hoe hij zijn krachten echt bij elkaar heeft geschraapt om dit nog te kunnen realiseren.”
Herien Wensink 11 januari 2016 om 12:00
David Bowie op 7 december 2015 na de première van de musical Lazarus in New York.
Bernard Rubsamen / ANP/KIPPA
Regisseur Ivo van Hove was één van de weinigen die wisten dat Bowie ernstig ziek was. “Ik weet het nu al ruim een jaar. We begonnen samen te werken aan onze voorstelling Lazarus, en op zeker moment nam hij mij apart om te zeggen dat hij er, als gevolg van zijn ziekte, niet altijd bij zou kunnen zijn. De cast heeft het al die tijd niet geweten, en ik vermoed de muzikanten met wie hij nu Blackstar heeft opgenomen ook niet. Hij heeft zich tot het uiterste ingespannen om die twee projecten tijdig te voltooien, om zijn ziekte niet te laten winnen.”
Van Hove roemt Bowies strijdlust. “Hij was ziek, maar hij wilde leven! Voor zijn vrouw en dochter, en voor de muziek. Dat werd mij tijdens onze samenwerking keer op keer zo duidelijk. Hij wilde dat deze voorstelling er kwam, en hij wilde dit laatste album, Blackstar, laten verschijnen. Hij bleef tot het allerlaatste moment muziek maken. Ik heb er ongelofelijk veel bewondering voor hoe hij zijn krachten echt bij elkaar heeft geschraapt om dit nog te kunnen realiseren.”
De regisseur hoorde het nieuws van Bowies overlijden vanochtend op de radio. “Maar ik had al een voorgevoel. Ik heb hem gemaild met zijn verjaardag, of eigenlijk een dag ervoor – ik wilde de eerste zijn - en daar heb ik niks op gehoord. Toen kreeg ik al het gevoel dat het mis was. En vannacht heb ik niet geslapen. Vanmorgen toen ik het hoorde was ik alsnog in shock. Ik heb hem leren kennen als een heel goed man, een goed mens. Zijn dood is een groot verlies.”
Wie nu de teksten van de nummers in Lazarus, en op het nieuwe album Blackstar terugluistert, ontdekt talloze verwijzingen naar zijn ziekte en naderende dood, zegt Van Hove. “De eerste zinnen van titelsong Lazarus zijn: ‘Look up here, I’m in heaven, Look up here, I’m in danger.’ Songs van Bowie zijn altijd heel persoonlijk, en de nummers van Lazarus staan bol van de aanwijzingen. Alles is betekenisvol. Het stuk gaat over blijven leven terwijl je eigenlijk dood bent. Aan het slot verdwijnt onze hoofdpersoon in een fantasie per raket richting het heelal: dat verwijst naar de dood en het eeuwige leven.”
Van Hove heeft Bowie op 7 december voor het laatst gezien, toen ze samen applaus haalden bij de première van Lazarus. “Kranten schreven dat hij er zo goed, zo gezond uit zag. Maar toen we afgingen stortte hij meteen in. Ik realiseerde me toen dat het mogelijk de laatste keer was dat ik hem zou zien.”
Nu moet de wereld een groot en uniek kunstenaar missen. Van Hove prijst vooral Bowies “compleet eigen universum”, zijn duistere, persoonlijke teksten, de gelaagdheid van zijn muziek en zijn meesterhand als arrangeur. “Hij kon een clubje van vier blazers laten klinken als een heel orkest. Zijn muziek is nergens mee te vergelijken.”
Dit inderdaadquote:Op maandag 11 januari 2016 12:40 schreef DO2 het volgende:
Het is ergens n prachtig einde. Maar ik ben er toch n beetje ziek van.
dit. Dus.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:40 schreef DO2 het volgende:
Het is ergens n prachtig einde. Maar ik ben er toch n beetje ziek van.
http://pitchfork.com/news(...)king-together-again/quote:David's death came as a complete surprise, as did nearly everything else about him. I feel a huge gap now.
We knew each other for over 40 years, in a friendship that was always tinged by echoes of Pete and Dud. Over the last few years - with him living in New York and me in London - our connection was by email. We signed off with invented names: some of his were mr showbiz, milton keynes, rhoda borrocks and the duke of ear.
About a year ago we started talking about Outside - the last album we worked on together. We both liked that album a lot and felt that it had fallen through the cracks. We talked about revisiting it, taking it somewhere new. I was looking forward to that.
I received an email from him seven days ago. It was as funny as always, and as surreal, looping through word games and allusions and all the usual stuff we did. It ended with this sentence: 'Thank you for our good times, brian. they will never rot'. And it was signed 'Dawn'.
I realise now he was saying goodbye.
quote:Op maandag 11 januari 2016 18:28 schreef Xrenity het volgende:
Brian Eno over Bowie:
[..]
http://pitchfork.com/news(...)king-together-again/
Hetzelfde geldt voor Vic Chesnutt...quote:Op maandag 11 januari 2016 20:21 schreef Kerftminister het volgende:
David Bowie Begon pas sinds kort zijn muziek echt te waarderen. Gaf hem iig lang niet de waardering die hij verident. Geweldige muzikant. R.I.P. Moet Blackstar nog luisteren, maar dat kan niet anders dan een van de meest intrigerende platen van het jaar zijn in deze context.
Eerste gedachte van mij is trouwend dat er grote parallellen zijn tussen Blackstar en Donuts van J Dilla. Beide albums gemaakt als een soort afscheid naar de wereld. Bowie stierf 2 dagen na de release, J Dilla 3 dagen, beiden tot de laatste dag blijven doen wat ze leuk vonden. Donuts eindigde op een hele positieve noot, meer een viering van het leven dan een rouw van zijn opkomende dood, ben benieuwd hoe Blackstar voelt. Maar beiden zeer intrigerend natuurlijk.
Het enige nieuws dat er toe doet vandaag, natuurlijk. David Robert "Bowie" Jones is niet meer onder ons.quote:
Lazarus is de echte afsluiter.quote:Op maandag 11 januari 2016 21:09 schreef Moody het volgende:
Zijn album staat weer op. Eerste gedachte: Waarom is Black Star niet de afsluiter? Dat nummer slaat als het ware het boek dicht.
Is wel het betere (meer gangbare) nummer, maar in Black Star komt de essentie samen imo.quote:
Maar in Lazarus neemt hij echt afscheid.quote:Op maandag 11 januari 2016 21:58 schreef Moody het volgende:
[..]
Is wel het betere (meer gangbare) nummer, maar in Black Star komt de essentie samen imo.
Hoe dan ook, hij heeft anders gekozen. Of hij was niet meer in staat om dit soort detail te kunnen doordrukken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |