abonnement Unibet Coolblue
pi_158831523
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 22:00 schreef john2406 het volgende:
Maar het gaat toch over V&D niet, ik kan me niet voorstellen dat men dat in een bodemlozeput gegooid heeft, denk dat er nog wel achteraf iets komt waar het om te doen is geweest?
Ze hadden het idee het om te kunnen buigen naar een winstgevend bedrijf, ze hebben het geprobeerd, het is niet gelukt. Veel simpeler dan dat krijg je het niet.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_158831570
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 22:06 schreef nostra het volgende:

[..]

Ze hadden het idee het om te kunnen buigen naar een winstgevend bedrijf, ze hebben het geprobeerd, het is niet gelukt. Veel simpeler dan dat krijg je het niet.
Als het zo voor de hand ligt ja dan zal het wel zo wezen of niet?
Wel gek dat ze dat niet meteen gedaan hebben of hebben ze dat al meteen geprobeerd?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2016 22:08:43 ]
  dinsdag 5 januari 2016 @ 02:48:29 #203
174940 W00fer
Maar echt
pi_158838752
quote:
12s.gif Op maandag 4 januari 2016 21:45 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Denk je dat het geld (van anderen, zoals je hier opmerkt) blijft stromen naar Sun als ze meer van dit soort investeringen doen? Nee, het doet dus ook pijn voor die heren. Het track record is beschadigd en ze hoeven het niet nog eens te proberen in Nederlandse retail. Lijkt me vrij vervelend, als je ook nog Scotch & Soda-winkels hebt. De verhuurders zien je aankomen.
Dat zogenaamde perfecte track record was al naar de klote doordat ze in de US de Mervyn's department stores failliet lieten gaan en daardoor een 20.000 man op straat kwam te staan. Kijk die repo maar van Zwarte Zwanen. Zelfde handelswijze.
Friettent dikke Willie, met Willie
  dinsdag 5 januari 2016 @ 09:36:07 #204
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_158840527
quote:
Het doek is gevallen voor Manfield, Dolcis, Pro Sport en Invito. Voor de schoenenketens van Macintosh is vandaag het faillissement aangevraagd; dit wordt bijna altijd toegekend. Scapino krijgt uitstel van betaling.

Het leek er nog een tijd op dat schoenenketen Scapino onder de financiėle problemen bij Macintosh uit kon komen. Vandaag maakt het bedrijf echter bekend dat ook voor deze winkelketen uitstel van betaling is aangevraagd. Voor Manfield, Dolcis, Pro Sport en Invito is het faillissement aangevraagd.
  dinsdag 5 januari 2016 @ 10:07:20 #205
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_158841027
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 09:36 schreef KingRadler het volgende:

[..]

Winkels blijven wel open, dus nog ff afwachten of het doek echt is gevallen. Ik verwacht een doorstart binnen een dag of wat...
pi_158841273
quote:
99s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 10:07 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Winkels blijven wel open, dus nog ff afwachten of het doek echt is gevallen. Ik verwacht een doorstart binnen een dag of wat...
Zijn er dan ook nog echt werknemers aan het werk _O_ respect. Dan aan het eind van de dag krijgen die dan contant uitbetaald :D
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
pi_158841474
V&D is nooit succesvol geweest als we naar de cijfers kijken (altijd rode cijfers). Als je als keten zijnde zolang nog geen stuiver kunt verdienen dan kun je beter de boel gewoonweg sluiten en nee aub geen doorstart (dat is weer mensen blij maken met een dode mus).
  dinsdag 5 januari 2016 @ 10:34:29 #208
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_158841484
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 10:21 schreef LievePoetin het volgende:

[..]

Zijn er dan ook nog echt werknemers aan het werk _O_ respect. Dan aan het eind van de dag krijgen die dan contant uitbetaald :D
Zeker respect maar kom je niet op je werk is dat feitelijk je ontslag en zonder kans naar start.
Je kan als werknemer niet zomaar wegblijven, wel als ZZP'er die (immers) factureert.
UWV garandeert i.s.m. de curator, de salarissen van werknemers voor Jan/Feb.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_158841526
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 10:34 schreef Vallon het volgende:

[..]

Zeker respect maar maar kom je niet op je werk is feitelijk je ontslag en zonder kans naar start.
Je kan als werknemer niet zomaar wegblijven, wel als ZZP'er die (immers) factureert.
UWV garandeert i.s.m. de curator, de salarissen van werknemers voor Jan/Feb.
Ook een waanzinnig belachelijke regel in Nederland. Als mijn baas mij niet kan betalen (kijk een aantal dagen oke dat is nog te doen) waarom zou ik dan komen werken? Dat werkt andersom ook zo toch? Als ik niks uitvoer dan zegt je werkgever ook je hoeft niet meer te komen.
  dinsdag 5 januari 2016 @ 10:42:36 #210
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_158841629
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 10:36 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Ook een waanzinnig belachelijke regel in Nederland. Als mijn baas mij niet kan betalen (kijk een aantal dagen oke dat is nog te doen) waarom zou ik dan komen werken? Dat werkt andersom ook zo toch? Als ik niks uitvoer dan zegt je werkgever ook je hoeft niet meer te komen.
Bescherming werknemer is dat, je inkomen is verzekert al of niet tot niveau WW
Tip: wanneer je werkgever zegt blijf maar weg... gewoon blijven komen totdat hij je schriftelijk of op staande voet (met getuigen) ontslaat.

Sterker nog, wanneer je als werknemer zomaar wegblijft kan je zelfs een flinke claim krijgen wanneer wordt aangetoond dat je dat opzettelijk doet omdat je schade toebrengt.
Dat doe je "gegarandeerd" wanneer je werkgever in surseance zit of wanneer het faillissement wordt afgehandeld.
Het is dan beter om je ziek te melden vanwege alle stress waarmee ik die aandoeningen serieus niet wil dekwalificeren, maar dat heb je niet van mij.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_158841676
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 10:42 schreef Vallon het volgende:

[..]

Bescherming werknemer is dat, je inkomen is verzekert al of niet to niveau WW
Tip: wanneer je werkgever zegt blijf maar weg... gewoon blijven komen totdat hij je schriftelijk of op staande voet (met getuigen) ontslaat.

Sterker nog, wanneer je als werknemer zomaar wegblijft kan je zelfs een flink claim krijgen wanneer wordt aangetoond dat je dat opzettelijk doet omdat je schade toebrengt.
Dat doe je "gegarandeerd" wanneer je werkgever in surseance zit of wanneer het faillissement wordt afgehandeld.
Het is dan beter om je ziek te melden vanwege alle stress waarmee ik die aandoeningen serieus niet wil dekwalificeren, maar dat heb je niet van mij.
Helaas gaat die vlieger vaak niet op (bescherming UWV) aangezien werknemers er een handje van hebben (inmiddels 5 x meegemaakt o.a. BasGroup die zojuist is omgevallen) dat ze ZEER laat pas melden dat er stront aan de knikker is en ze je dus al 2-3 weken voor jan lul laten opdraven ;) Nee de bescherming werkgevers is groot in NL, maar werknemers? Nah niet echt.
pi_158841776
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 10:34 schreef Vallon het volgende:

[..]

Zeker respect maar kom je niet op je werk is dat feitelijk je ontslag en zonder kans naar start.
Je kan als werknemer niet zomaar wegblijven, wel als ZZP'er die (immers) factureert.
UWV garandeert i.s.m. de curator, de salarissen van werknemers voor Jan/Feb.
Ene kant begrijpelijk dat het UWV dit doet, anders kloppen de werknemers direct aan bij het UWV. Dus het komt het UWV financieel het beste uit dat deze werknemers doorwerken. Vraag mij wel af of het UWV dit ook doet voor de bakker op de hoek die failliet gaat.
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
  dinsdag 5 januari 2016 @ 10:55:18 #213
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_158841914
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 10:44 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Helaas gaat die vlieger vaak niet op (bescherming UWV) aangezien werknemers er een handje van hebben (inmiddels 5 x meegemaakt o.a. BasGroup die zojuist is omgevallen) dat ze ZEER laat pas melden dat er stront aan de knikker is en ze je dus al 2-3 weken voor jan lul laten opdraven ;) Nee de bescherming werkgevers is groot in NL, maar werknemers? Nah niet echt.
Ik heb/had het over een normale situatie waarbij UWV betrokken zal zijn. Wanneer een bedrijf dat nalaat, zoeken ze de grens van het onbetamelijke op en gaan ze m.i. bewust zo niet opzettelijk hun verantwoordelijkheid uit de weg. Die werkgever is dus feitelijk onbetrouwbaar.
Als werknemer zie en weet je sneller wat er aan de hand is en het is dus zaak tijdig te "tippen", advies te zoeken of je vakbondsvertegenwoordiger (ze hebben echt wel hun functie), erbij te trekken. Tijdens problemen zit je baas meestal niet om jouw egoļstisch commentaar te wachten

NB: Bij dienstverbanden hebben zowel werknemers als wekgevers hun verantwoording me rechten en plichten. Het enige verschil is dat de werkgever kan bepalen wat je (afgesproken) werk is. Ik ken beide kanten en het beste is om ook als werknemer zelfstandig te zijn (en te blijven) en in je eigen belang zonder anderen kwaad te doen te verdedigen. Pas wanneer je zelf safe/sorry bent, kan je aandacht geven aan anderen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 5 januari 2016 @ 10:57:57 #214
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_158841980
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 10:49 schreef LievePoetin het volgende:

[..]

Ene kant begrijpelijk dat het UWV dit doet, anders kloppen de werknemers direct aan bij het UWV. Dus het komt het UWV financieel het beste uit dat deze werknemers doorwerken. Vraag mij wel af of het UWV dit ook doet voor de bakker op de hoek die failliet gaat.
Eén of honderd, maakt volgens mij geen verschil anders dat voor honderd en zeker voor 1000 er veel meer te bespreken valt. Je mag als werknemer niet zomaar wegblijven . . . dat het gebeurd is een andere zaak maar je bent dan sws je recht op uitkering kwijt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 5 januari 2016 @ 11:32:55 #215
149454 GSbrder
Les extrźmes se touchent
pi_158842671
Opmerkelijke uitspraak:

quote:
De eigenaar van het V&D-pand in Hengelo, Mondia, heeft daags voor het faillissement van V&D de zaak in hoger beroep over de huurkorting tegen V&D verloren.

De rechter oordeelde dat hoewel Mondia in februari niet meegetekend heeft met de meeste andere verhuurders om V&D een huurkorting van drie maanden te geven, Mondia tóch mee moet doen met het gesloten akkoord. De curator van V&D kan de vordering van Mondia van ¤ 52 mln aan huurachterstand wegstrepen.

De rechter oordeelde dat Mondia zich heeft opgesteld als een free-rider. Het akkoord tussen de verhuurders en de V&D heeft de V&D in elk geval tijdelijk voor een faillissement behoed.

Bron: PropertyNL
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_158844034
quote:
15s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 11:32 schreef GSbrder het volgende:
Opmerkelijke uitspraak:

[..]

Dat gaat natuurlijk nergens over. Waarom heeft Mondia zich opgesteld als een free rider? Zij verhuren toch alleen het pand in Hengelo wat hebben zij te maken met de overige V en D vestigingen...

Zie ook deze eerdere uitspraak waarin Mondia in het gelijk werd gesteld.
http://fd.nl/ondernemen/1(...)n-mondia-investments
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
  dinsdag 5 januari 2016 @ 16:39:21 #217
242879 Onnoman
The On And Only
pi_158850204
gelegaliseerde diefstal

Door de nieuwe faillissementswet zal de V&D zijn laatste sprankje waardering verliezen.
Vooral toen het bedrijf zijn deuren mocht openhouden wanneer het uitstel van betaling vroeg kon het letterlijk doen wat ze wilden.
In dat geval heeft de v&d het recht om de cadeaubonnen te weigeren (totaal 6 miljoen euro), afgeleverde goederen worden direct eigendom van de v&d zonder dat ze er voor hoeven te betalen en kunnen exmedewerkers fluiten naar de afvloeiingsregelingen wat is afgesproken bij eerdere reorganisaties.


Kortom.. spullen gratis van leveranciers, cash ontvangen van de winkelier en een mes in de rug bij de exmedewerkers.
bron
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_158850332
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 10:21 schreef LievePoetin het volgende:

[..]

Zijn er dan ook nog echt werknemers aan het werk _O_ respect. Dan aan het eind van de dag krijgen die dan contant uitbetaald :D
Ik denk dat daar het UWV wel voor zorgdraagt maar of de moed er dan nog goed inzit betwijfel ik?
Waarom allemaal zal toch niet alleen door het verhoogde btw tarief komen of?
pi_158850870
quote:
15s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 11:32 schreef GSbrder het volgende:
Opmerkelijke uitspraak:

[..]

Hoezo opmerkelijk?

Herstructurering zou onmogelijk zijn als je met zoveel partijen moet praten zoals de V&D moest.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_158850915
Die klanten welke men kwijt is komen toch nooit meer terug tenzij er aanbieding zijn van heb ik jouw daar.
pi_158851195
Kan er geen centraal topic komen?

Pro sport Manfield en nog zo'n baggerketen liggen ook op hun gat.
pi_158851295
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 17:09 schreef Cracka-ass het volgende:
Kan er geen centraal topic komen?

Pro sport Manfield en nog zo'n baggerketen liggen ook op hun gat.
Als maar niet uitkomt wat ik al een tijdje voorspel!
pi_158851336
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 17:13 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als maar niet uitkomt wat ik al een tijdje voorspel!
Je vader blijkt ook je broer te zijn?
pi_158851428
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 17:15 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Je vader blijkt ook je broer te zijn?
Nee mijn zus!
  dinsdag 5 januari 2016 @ 17:56:31 #225
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_158852314
Uitleg van rol van UWV bij betalingsonmacht van werkgever: http://www.uwv.nl/particu(...)n-ik-vergoed-krijgen

Betalen dus nog best wat uit aan achterstallig loon en over opzegtermijn.
  dinsdag 5 januari 2016 @ 19:07:27 #226
149454 GSbrder
Les extrźmes se touchent
pi_158854164
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 16:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Hoezo opmerkelijk?

Herstructurering zou onmogelijk zijn als je met zoveel partijen moet praten zoals de V&D moest.
Herstructurering? Dit was een eenzijdig afgekondigde huurkorting.
Zie niet in wat daar opnieuw mee structureert.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_158854466
quote:
15s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 19:07 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Herstructurering? Dit was een eenzijdig afgekondigde huurkorting.
Zie niet in wat daar opnieuw mee structureert.
Het is je ontgaan dat V&D nagenoeg met alle verhuurders om tafel is gegaan? Er zou sprake zijn van hetzelfde wanneer een werknemer zou tegenstemmen bij een loonsverlaging. Dan is er eigenlijk geen normaal rechtsverkeer meer mogelijk.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  dinsdag 5 januari 2016 @ 19:21:04 #228
149454 GSbrder
Les extrźmes se touchent
pi_158854542
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 19:18 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Het is je ontgaan dat V&D nagenoeg met alle verhuurders om tafel is gegaan? Er zou sprake zijn van hetzelfde wanneer een werknemer zou tegenstemmen bij een loonsverlaging. Dan is er eigenlijk geen normaal rechtsverkeer meer mogelijk.
Met eigenaren van 38 van de 62 panden.
Dus als 60% van de medewerkers akkoord gaat met loonsverlaging, mag je die bij 100% opleggen?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_158854581
quote:
15s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 19:21 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Met eigenaren van 38 van de 62 panden.
Dus als 60% van de medewerkers akkoord gaat met loonsverlaging, mag je die bij 100% opleggen?
Over de percentages valt nog wel te discussiėren, maar als een substantieel deel van de tegenpartij dat wil omwille van eigenbelang dan kan ik mij voorstellen dat dat voor iedereen bindend wordt verklaard.

Dat snap jij toch zelf ook wel?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  dinsdag 5 januari 2016 @ 19:28:29 #230
149454 GSbrder
Les extrźmes se touchent
pi_158854796
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 19:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Over de percentages valt nog wel te discussiėren, maar als een substantieel deel van de tegenpartij dat wil omwille van eigenbelang dan kan ik mij voorstellen dat dat voor iedereen bindend wordt verklaard.

Dat snap jij toch zelf ook wel?
Bij huurders van woningcomplexen ligt de grens meestal op 70%. Dus als >30% niet akkoord is met een voorgenomen verbouwing, kan de verhuurder ze niet dwingen. Daarnaast waren de afspraken niet "one-size-fits-all", want de huurverlagingen voor IEF (met veel objecten in de beste steden) waren lager dan die gewenst waren op mindere locaties. Zo'n Hengelo bungelt al jaren onderaan alle lijstjes, wat de positie van de verhuurder logisch verklaarbaar maakt: maximaal verdienen aan V&D, zolang het nog kan.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_158864801
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 23:29 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Enlighten us. Ik haal dat niet zo snel uit de CVC en het zou best kunnen dat dat ook interessant is voor de wat minder ingevoerde lezers in onverklaarde afkortingen.
http://www.volkskrant.nl/(...)-nederland~a3386595/

Is uit 2006. Staat letterlijk:

quote:
Sinds die tijd gaat CVC veel onbarmhartiger te werk. Na de overname van Acordis worden 550 mensen ontslagen bij garenfabrikant Enka in Ede. Omdat CVC zijn overnamen financiert met bankleningen, worden bedrijven vaak opgezadeld met enorme schulden en rentelasten.
En:

http://vgacordis.nl/2006-02-25_(FEM)%20Private%20Equity%20ontketend.pdf

In recentere literatuur is er nog meer te vinden, bijv Quote.
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_158864810
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 10:34 schreef Poepz0r het volgende:
V&D is nooit succesvol geweest als we naar de cijfers kijken (altijd rode cijfers). Als je als keten zijnde zolang nog geen stuiver kunt verdienen dan kun je beter de boel gewoonweg sluiten en nee aub geen doorstart (dat is weer mensen blij maken met een dode mus).
Je vraagt je niet af WAAROM V&D geen goede cijfers draaide. Als het al tientallen jaren verouderd is kon je erop wachten. Als er toendertijd geld geļnvesteerd was was het bij de tijd gebleven / afgeslankt oid. Als je stelselmatig geld uit het bedrijf haalt en wel tegen hoge huren (30% boven marktconform) blijft huren dan kun je nog zo hippe verkopers hebben en veel omzet draaien, je kosten draaien je dan de nek om. Alles maar gooien op ze hebben zitten slapen en internet dit en dat is echt te kortzichtig.
Friettent dikke Willie, met Willie
  woensdag 6 januari 2016 @ 07:28:10 #233
149454 GSbrder
Les extrźmes se touchent
pi_158865058
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 03:05 schreef W00fer het volgende:

[..]

Je vraagt je niet af WAAROM V&D geen goede cijfers draaide. Als het al tientallen jaren verouderd is kon je erop wachten. Als er toendertijd geld geļnvesteerd was was het bij de tijd gebleven / afgeslankt oid. Als je stelselmatig geld uit het bedrijf haalt en wel tegen hoge huren (30% boven marktconform) blijft huren dan kun je nog zo hippe verkopers hebben en veel omzet draaien, je kosten draaien je dan de nek om. Alles maar gooien op ze hebben zitten slapen en internet dit en dat is echt te kortzichtig.
Iedereen die in 2005 een 10-jarig huurcontract sloot kon in 2010 zeggen dat de huren boven marktconform waren. Ook Albert Heijn en de Bijenkorf hadden torenhoge huren bij contracten uit die periode. Toen het vastgoed verkocht was kon het bedrijf al 16 jaar geen winst maken, dus die kosten waren al te hoog voordat er huur moest worden afgerekend.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_158865091
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2016 07:28 schreef GSbrder het volgende:
Toen het vastgoed verkocht was kon het bedrijf al 16 jaar geen winst maken, dus die kosten waren al te hoog voordat er huur moest worden afgerekend.
Hier ontgaat me de logica, als je zou zeggen voordat het vastgoed verkocht was zou ik het wel snappen. Maar dat zou dan ook impliceren dat men al ruum 20 jaar verliezen draait wat dan wel weer heel curieus is dat men zolang aan een dood paard blijft trekken.
  woensdag 6 januari 2016 @ 07:54:00 #235
149454 GSbrder
Les extrźmes se touchent
pi_158865166
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2016 07:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hier ontgaat me de logica, als je zou zeggen voordat het vastgoed verkocht was zou ik het wel snappen. Maar dat zou dan ook impliceren dat men al ruum 20 jaar verliezen draait wat dan wel weer heel curieus is dat men zolang aan een dood paard blijft trekken.
Dat laatste is juist. Sinds 1989 geen winst voor V&D.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_158865181
quote:
15s.gif Op woensdag 6 januari 2016 07:54 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat laatste is juist. Sinds 1989 geen winst voor V&D.
In hoeverre was dat echt geen winst of was het in bepaalde gevallen niet ook gewoon een boekhoudkundige truc?
  woensdag 6 januari 2016 @ 08:05:40 #237
149454 GSbrder
Les extrźmes se touchent
pi_158865240
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2016 07:56 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In hoeverre was dat echt geen winst of was het in bepaalde gevallen niet ook gewoon een boekhoudkundige truc?
Wie zou daar baat bij hebben?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_158865318
quote:
15s.gif Op woensdag 6 januari 2016 07:54 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat laatste is juist. Sinds 1989 geen winst voor V&D.
geheel toevallig natuurlijk dat in 1988 anton dreesman ermee stopte als CEO......
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 6 januari 2016 @ 08:20:39 #239
149454 GSbrder
Les extrźmes se touchent
pi_158865347
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 08:16 schreef simmu het volgende:

[..]

geheel toevallig natuurlijk dat in 1988 anton dreesman ermee stopte als CEO......
En hij weigerde in te stemmen met plannen om 2100 medewerkers te ontslaan.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_158865349
quote:
15s.gif Op woensdag 6 januari 2016 08:05 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wie zou daar baat bij hebben?
De eigenaren, op papier verlies draaien scheelt nogal wat belastingafdrachten.
  woensdag 6 januari 2016 @ 08:23:09 #241
149454 GSbrder
Les extrźmes se touchent
pi_158865366
quote:
7s.gif Op woensdag 6 januari 2016 08:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De eigenaren, op papier verlies draaien scheelt nogal wat belastingafdrachten.
Linke bedoening om dat te doen in de jaren dat je beursgenoteerd bent. Een koud kunstje om daar als jaarrekeningpluizer achter te komen. Maar goed, wie zegt mij dat de winst voor 1989 niet een boekhoudkundig trucje was?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_158865574
quote:
15s.gif Op woensdag 6 januari 2016 07:54 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat laatste is juist. Sinds 1989 geen winst voor V&D.
Onzin.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  woensdag 6 januari 2016 @ 08:57:36 #243
149454 GSbrder
Les extrźmes se touchent
pi_158865695
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 08:43 schreef nostra het volgende:

[..]

Onzin.
Corrigeer Wikipedia alsjeblieft.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 6 januari 2016 @ 08:59:54 #244
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_158865717
snap niet waarom er niet eerder was ingegrepen bij V&D.
volgens mij boeide het niet of V&D winst maakte.
pi_158866219
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 08:59 schreef KingRadler het volgende:
snap niet waarom er niet eerder was ingegrepen bij V&D.
volgens mij boeide het niet of V&D winst maakte.
Je kunt toch geen verliesgevende bedrijven zolang in de lucht houden, dan moet er op de een of ander manier altijd een weldoener geweest zijn die ze geld heeft gegeven. :D
pi_158866568
quote:
3s.gif Op woensdag 6 januari 2016 08:57 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Corrigeer Wikipedia alsjeblieft.
http://krant.telegraaf.nl(...).vendex.winkels.html

2001 en 2002 waren dus nog wel winstgevend.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 6 januari 2016 @ 10:21:17 #247
256829 Sokz
Livin' the life
pi_158866960
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 10:02 schreef raptorix het volgende:

[..]

http://krant.telegraaf.nl(...).vendex.winkels.html

2001 en 2002 waren dus nog wel winstgevend.
EBIT(DA) en inclusief La Place vgm.
  woensdag 6 januari 2016 @ 10:29:02 #248
40566 Ericr
Livewrong
pi_158867133
De nu nog winstgevende winkels zullen waarschijnlijk de meeste jaren winstgevend zijn geweest, vraag me dan toch af waarom ze nooit al die zieltogende kleinere V&D's nooit hebben gesloten. Ja op het laatst ging bijvoorbeeld hier in Den Haag een V&D dicht op de Leyweg en er zijn wel vaker V&D's verdwenen natuurlijk maar ze hadden veel eerder zelf het mes kunnen zetten in de organisatie.

Afstoten van andere formules nadat ze megalomaan groot waren geworden hadden ze ook weinig moeite mee. Vast willen blijven houden aan V&D's in bijna iedere grote plaats in Nederland gaat ze nu opbreken.
pi_158867239
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 10:29 schreef Ericr het volgende:
De nu nog winstgevende winkels zullen waarschijnlijk de meeste jaren winstgevend zijn geweest, vraag me dan toch af waarom ze nooit al die zieltogende kleinere V&D's nooit hebben gesloten. Ja op het laatst ging bijvoorbeeld hier in Den Haag een V&D dicht op de Leyweg en er zijn wel vaker V&D's verdwenen natuurlijk maar ze hadden veel eerder zelf het mes kunnen zetten in de organisatie.

Afstoten van andere formules nadat ze megalomaan groot waren geworden hadden ze ook weinig moeite mee. Vast willen blijven houden aan V&D's in bijna iedere grote plaats in Nederland gaat ze nu opbreken.
Er zullen gerust nog wel wat winkels winstgevend zijn, maar of daar toekomst voor is, is ook maar de vraag. Daarnaast kun je wel winkels afstoten (is ook gebeurt) maar je zit vaak met langlopende huurcontracten. Ik denk dat een fusie een betere kans had gemaakt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_158867646
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_158867662
quote:
99s.gif Op woensdag 6 januari 2016 10:21 schreef Sokz het volgende:

[..]

EBIT(DA) en inclusief La Place vgm.
V&D Group, maar wel netto. Dat is ook het meest zuivere vergelijkingsmateriaal aangezien La Place nu ook failleert.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  woensdag 6 januari 2016 @ 11:02:32 #252
256829 Sokz
Livin' the life
pi_158867794
Niet netto, EBITDA. En nee dat is niet fair, La Place is ook nu nog gewoon een ' parel ' e.g. winstgevend en is dat ook altijd geweest en nu ook zelfstandig verder gaat wss
pi_158868329
Ik pobeerde gisteren uit te leggen hoe die constructie werkte dat VenD geld had geleend van partij A terwijl partij A het ook kocht?
En nu snap ik het zelf niet meer, Hoe kan iemand zelf schuldeiser zijn van het bedrijf dat van jou is en failliet gaat.
  woensdag 6 januari 2016 @ 11:42:43 #254
40566 Ericr
Livewrong
pi_158868617
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 10:34 schreef raptorix het volgende:

[..]

Er zullen gerust nog wel wat winkels winstgevend zijn, maar of daar toekomst voor is, is ook maar de vraag. Daarnaast kun je wel winkels afstoten (is ook gebeurt) maar je zit vaak met langlopende huurcontracten. Ik denk dat een fusie een betere kans had gemaakt.
Als ze jarenlang winstgevend zijn geweest en nu nog steeds werkt de formule dus nog wel. Maakt dan ook niet uit of La Place of een ander onderdeel grotendeels voor de winst zorgt, winst is winst.

Ze hebben al jarenlang kunnen zien aankomen dat die zieltogende winkels de hele keten onderuit zouden halen. Dan kan je ook eerder maatregelen nemen net huurcontracten.
pi_158868811
quote:
Dat is natuurlijk ook niet zo raar als je eerst het vastgoed in eigendom hebt en in de laatste paar jaar datzelfde vastgoed moet huren. Daar zitten natuurlijk vele hogere kosten aan. Door die verkoop van dat vastgoed destijds is natuurlijk wel veel liquiditeit vrij gekomen alleen is die bij een andere partij in de zak beland, bij Maxeda geloof ik. En daar zit het hele probleem. Daarna is deze, min of meer lege bv doorverkocht aan Sun Capital die er niks meer mee kunnen behalve failliet laten gaan.
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
pi_158870598
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 11:53 schreef LievePoetin het volgende:

[..]

Daarna is deze, min of meer lege bv doorverkocht aan Sun Capital die er niks meer mee kunnen behalve failliet laten gaan.
En die kopen dat dan?
Om faliet te laten gaan, hebben ze die dan in hun kop gescheten?
pi_158871559
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 13:17 schreef john2406 het volgende:

[..]

En die kopen dat dan?
Om faliet te laten gaan, hebben ze die dan in hun kop gescheten?
Dat is toen gewoon een risico afweging geweest. Sun capital heeft nooit bedragen genoemd van de overname geloof ik.

Tuurlijk willen ze die toko niet failliet laten gaan. Weet niet welke bedoeling Sun Capital met de V en D had. Denk proberen weer winst te laten maken en dan weer door te stoten naar de volgende partij, helaas is dat mislukt.
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
pi_158872549
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 13:53 schreef LievePoetin het volgende:

[..]

Dat is toen gewoon een risico afweging geweest. Sun capital heeft nooit bedragen genoemd van de overname geloof ik.

Tuurlijk willen ze die toko niet failliet laten gaan. Weet niet welke bedoeling Sun Capital met de V en D had. Denk proberen weer winst te laten maken en dan weer door te stoten naar de volgende partij, helaas is dat mislukt.
Tja denken staat vrij toch of hoe was dat alweer, ik denk ook, en ik denk dat er meer is tussen hemel en aarde.
pi_158874943
quote:
6s.gif Op woensdag 6 januari 2016 08:23 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Linke bedoening om dat te doen in de jaren dat je beursgenoteerd bent. Een koud kunstje om daar als jaarrekeningpluizer achter te komen. Maar goed, wie zegt mij dat de winst voor 1989 niet een boekhoudkundig trucje was?
En ook hier zit je weer fout.

Door immateriėle activa zoals ''goodwill'' extra hoog te waarderen, derhalve kun je dan meer afschrijven dan er eigenlijk in werkelijkheid afgeschreven zou moeten worden. Waarschijnlijk zijn er meer posten op de balans te hoog gewaardeerd.

Zie je wel vaker dat sommige bedrijven altijd een klein verliesje hebben.. en desondanks gewoon geld kunnen onttrekken elk jaar.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_158875011
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 11:29 schreef outcast_within het volgende:
Ik pobeerde gisteren uit te leggen hoe die constructie werkte dat VenD geld had geleend van partij A terwijl partij A het ook kocht?
En nu snap ik het zelf niet meer, Hoe kan iemand zelf schuldeiser zijn van het bedrijf dat van jou is en failliet gaat.
Dat kan dus wel. Volgens mij had Sun bedrag X uitgeleend aan V&D tegen 8% rente, vaak doen bedrijven dit met overtollige kasmiddelen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_158875087
quote:
7s.gif Op woensdag 6 januari 2016 16:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Dat kan dus wel. Volgens mij had Sun bedrag X uitgeleend aan V&D tegen 8% rente, vaak doen bedrijven dit met overtollige kasmiddelen.
En wat deed V&D met het geld
En van wie was de V&D toendertijd?
  woensdag 6 januari 2016 @ 16:08:03 #262
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_158875130
quote:
99s.gif Op woensdag 6 januari 2016 11:02 schreef Sokz het volgende:
Niet netto, EBITDA. En nee dat is niet fair, La Place is ook nu nog gewoon een ' parel ' e.g. winstgevend en is dat ook altijd geweest en nu ook zelfstandig verder gaat wss
Is /was La Pace niet winstgevend juist omdat ze in een V&D cq. warenhuis/winkel zaten ?

Zover ik nu denk , zijn de losse "La Place"'s qua restaurant niet zo rendabel om ze als parel te bestempelen. Dan ga ik toch echt liever eten in een van der Valk.

[ Bericht 5% gewijzigd door Vallon op 06-01-2016 16:17:20 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 6 januari 2016 @ 16:13:01 #263
149454 GSbrder
Les extrźmes se touchent
pi_158875250
quote:
10s.gif Op woensdag 6 januari 2016 16:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

En ook hier zit je weer fout.

Door immateriėle activa zoals ''goodwill'' extra hoog te waarderen, derhalve kun je dan meer afschrijven dan er eigenlijk in werkelijkheid afgeschreven zou moeten worden. Waarschijnlijk zijn er meer posten op de balans te hoog gewaardeerd.

Zie je wel vaker dat sommige bedrijven altijd een klein verliesje hebben.. en desondanks gewoon geld kunnen onttrekken elk jaar.
Nogmaals; welke beursgenoteerde onderneming loopt dat risico?
Kun je voorbeelden geven van NV's waar ze dit spelletje 10 jaar konden spelen zonder dat het uitkwam?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_158875882
quote:
15s.gif Op woensdag 6 januari 2016 16:13 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nogmaals; welke beursgenoteerde onderneming loopt dat risico?
Kun je voorbeelden geven van NV's waar ze dit spelletje 10 jaar konden spelen zonder dat het uitkwam?
Nee, zolang loop ik nog niet mee in de financiėle wereld.

Ik vind het wel van onstuitbare naļviteit getuigen dat jij denkt dat dit niet gebeurt.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_158876007
quote:
7s.gif Op woensdag 6 januari 2016 16:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Nee, zolang loop ik nog niet mee in de financiėle wereld.

Ik vind het wel van onstuitbare naļviteit getuigen dat jij denkt dat dit niet gebeurt.
Maar dan moeten meerdere accountskantoren meegewerkt hebben
pi_158876689
quote:
5s.gif Op woensdag 6 januari 2016 16:08 schreef Vallon het volgende:

[..]

Is /was La Pace niet winstgevend juist omdat ze in een V&D cq. warenhuis/winkel zaten ?

Zover ik nu denk , zijn de losse "La Place"'s qua restaurant niet zo rendabel om ze als parel te bestempelen. Dan ga ik toch echt liever eten in een van der Valk.
Ik heb nergens cijfers per LP-vestiging gezien. Denk dat aantal van de vestigingen buiten V&D-vestigingen best goed lopen, dus verzelfstandiging zou niet verkeerd zijn ok nog wat cash te genereren.
pi_158876775
quote:
10s.gif Op woensdag 6 januari 2016 16:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

En ook hier zit je weer fout.

Door immateriėle activa zoals ''goodwill'' extra hoog te waarderen, derhalve kun je dan meer afschrijven dan er eigenlijk in werkelijkheid afgeschreven zou moeten worden. Waarschijnlijk zijn er meer posten op de balans te hoog gewaardeerd.

Zie je wel vaker dat sommige bedrijven altijd een klein verliesje hebben.. en desondanks gewoon geld kunnen onttrekken elk jaar.
Wel of niet geld kunnen onttrekken heeft natuurlijk niks met het resultaat te maken. Als je in een jaar gigantisch veel investeert (dus geld uitgeeft), kun je nog steeds een prima resultaat halen terwijl het resultaat de jaren erna lager kan zijn door de afschrijvingen op die investeringen. En uiteraard doe je die investeringen niet voor niets: investeren om te groeien, ook in resultaat.
pi_158876806
Overigens zijn er fiscaal heel andere regels. Zo is het begrip goodwill fiscaal onbekend. Laag resultaat in de jaarrekening wil niet perse zeggen dat je weinig tot geen belasting betaalt.
  woensdag 6 januari 2016 @ 17:16:07 #269
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_158876927
Uiteraard zijn er ook verliesgevende la place restaurants die buiten de V&D zitten. Om maar wat op te noemen: Café in Cruquius, Express in Eindhoven Winkelcentrum, en restaurant in Amsterdam Zuidoost. (Pas gesloten)

Kleine greep uit de meest winstgevende zijn: Schiphol, A4/De Brug, Roermond Outlet en Breda/Hazeldonk
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
pi_158877085
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 17:16 schreef Zelfscanner het volgende:
Uiteraard zijn er ook verliesgevende la place restaurants die buiten de V&D zitten. Om maar wat op te noemen: Café in Cruquius, Express in Eindhoven Winkelcentrum, en restaurant in Amsterdam Zuidoost. (Pas gesloten)

Kleine greep uit de meest winstgevende zijn: Schiphol, A4/De Brug, Roermond Outlet en Breda/Hazeldonk
Hoe is het parkeer beleid ten opzichte van de winstgevende en de verliezende panden b.v

Volgens mij is er wel een verband in te vinden lijkt me?
Schiphol even daar gelaten, daar die mensen welke daar vertoeven of moeten zijn denk ik wel afgezet zouden kunnen worden daar.

Is het niet zo dat er overal munt uitgeslagen word.
Dan is de keus voor de mensen snel gelegd niet, dan maar internet winkelen, en het liefste nog over de grens ook nog of niet?
btw gunstiger parkeren niet meer lekker thuis afgeleverd, eten zoals de pot schaft thuis dus.
Wat wil men nog meer dan?

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2016 17:26:43 ]
  woensdag 6 januari 2016 @ 17:25:22 #271
149454 GSbrder
Les extrźmes se touchent
pi_158877139
quote:
7s.gif Op woensdag 6 januari 2016 16:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Nee, zolang loop ik nog niet mee in de financiėle wereld.

Ik vind het wel van onstuitbare naļviteit getuigen dat jij denkt dat dit niet gebeurt.
Ik zou gewoon niet weten waarom beursgenoteerde ondernemingen, die sturen op aandeelhouderswaarde, kunstmatig verliezen willen laten zien. In PE kan ik het me voorstellen, zoals bij Sun, maar wanneer je aandelen publiek worden verhandeld vind ik het hoogst ongunstig om te doen alsof je er slechter voor staat.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_158877204
quote:
15s.gif Op woensdag 6 januari 2016 17:25 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik zou gewoon niet weten waarom beursgenoteerde ondernemingen, die sturen op aandeelhouderswaarde, kunstmatig verliezen willen laten zien. In PE kan ik het me voorstellen, zoals bij Sun, maar wanneer je aandelen publiek worden verhandeld vind ik het hoogst ongunstig om te doen alsof je er slechter voor staat.
Zou het niet een flink bedrag kunnen schelen voor het land als het land zich voordeed alsof het er slecht voor zou staan?
Ten opzichte van de rekening van Brussel?
pi_158877577
quote:
V&D-drama
Leverancier luxe zeep meegesleurd in misčre warenhuis
Hele jaarwinst verdampt

Bijna kreeg ondernemer Edwin Lapre van The Feel Good Company tranen in zijn ogen. Afgelopen zaterdag liep de ondernemer met zijn dochters door de V&D en zag zijn eigen collectie van luxe bad- en douche-artikelen in de schappen staan waarvoor nooit betaald is.

Het was een pijnlijk gezicht. Lapre heeft nog voor meer dan 100.000 euro aan rekeningen bij V&D openstaan. Dat geld zal hij naar waarschijnlijkheid nooit meer krijgen. Een flink deel van de winst over 2015 is daarmee met een pennenstreek weggevaagd. „Gelukkig kunnen wij het opvangen, maar ik schat dat het voor een kwart van de 1800 leveranciers die aan het warenhuis hebben geleverd, fatale gevolgen zal hebben voor hun voortbestaan.”

Het is een van de schrijnende verhalen van de vele leveranciers van V&D die in de val van de warenhuisketen worden meegesleurd. „Het was er afgelopen weekeinde heel druk", herinnert Edwin Lapre zich. „Kijk hier”, en hij laat een foto zien van zijn uit Engeland geļmporteerde verzorgingsproducten onder de naam van Crabtree & Evelyn. „Ze worden nu aangeboden tegen 70 procent extra korting.”

Sinds twee jaar verkoopt de Alphense ondernemer zijn assortiment aan V&D. „We importeren luxe verzorgingsartikelen in allerlei prijsklassen, vaak in cadeauverpakkingen. Je kunt het een beetje vergelijken met Rituals, dat soort producten. En V&D wil wat hoger in de markt gaan zitten. Dus dat leek een logische partner.”

Toch wist ook Lapre dat V&D in de gevarenzone verkeerde. „In de afgelopen twee jaar heb ik echt twijfels gehad of ik wel aan het bedrijf zou leveren omdat de financiėle positie sterk onder druk kwam te staan. Maar ik ben toch overstag gegaan. De inkoper van V&D bezwoer dat Sun Capital, de eigenaar van de warenhuizen, voor de komende twee jaar garant zou staan. Ik vond het fijn om te horen dat we weer veilig zaken konden doen.”

Maar twee weken geleden werd de ondernemer uit Alphen aan den Rijn ruw wakker geschud. „Het kwalijkste is dat je bij een faillissement direct buiten staat en dan krijg je niets meer. Dat klopt vast allemaal juridisch, maar eerlijk voelt dat helemaal niet”, zegt hij terwijl hij de vordering laat zien van 112.000 euro die bij de curator is neergelegd. Hij hoopt dat er nog commerciėle rechtvaardigheid komt voor de leveranciers.

Op het moment dat de Alphense ondernemer levert aan V&D worden de artikelen direct eigendom van de warenhuisketen. Dat staat in de opgelegde leveringsvoorwaarden, net als de betalingstermijn van negentig dagen. „Eigenlijk absurd dat dit soort voorwaarden je opgelegd kunnen worden, het schaadt de continuļteit van retail en haar toeleveranciers.”

De ondernemer wordt er verdrietig van. „Het is legale diefstal dat ze mijn artikelen, nu, bij een faillissement, gewoon kunnen blijven doorverkopen. Eigenlijk zouden die geleverde producten terug moeten komen. Wat echt pijn doet is dat ze gewoon al hun schepen achter zich kunnen verbranden, dat ze geen verplichtingen meer hebben, en daarna vrolijk weer kunnen doorstarten.

Dat is nauwelijks te verkroppen. Ik zie graag dat MKB Nederland en politiek Nederland hier iets aan gaat doen als het om discutabele leveringsvoorwaarden gaat waarmee grootwinkelbedrijven schade aanrichten bij een faillissement.”

Bij het bedrijf werken een man of acht. Lapre heeft het de afgelopen jaren al niet gemakkelijk. Zijn producten liggen vooral bij luxe drogisterijen, vakantieparken en parfumerieėn.

Maar de drogisterijbranche is een vechtersmarkt geworden. Ketens concurreren alleen nog maar op prijs. En er is bijna geen Nederlander die zijn verzorgingsartikelen nog tegen de volle mep koopt.

„We zijn echt een onderneming in het midden- en kleinbedrijf. Wij incasseren nu de klappen van het roekeloze beleid van Sun Capital.” Lapre heeft momenteel even gegeten en gedronken als hij alleen al de naam V&D hoort.

De directie hoopt een doorstart te maken met zoveel mogelijk levensvatbare winkels en verwacht dan direct een betrouwbare partij te zijn voor zijn leveranciers.

Maar Lapre zet daar zijn vraagtekens bij. „Dan moeten de voorwaarden echt veranderen.”

Of Lapre nog aan het bedrijf gaat leveren als het bedrijf een doorstart maakt? „Nou”, zegt de ondernemer, „dat wil ik best, maar alleen tegen speciale voorwaarden, bijvoorbeeld vooruitbetaling. Ik ga niet meer het risico lopen dat ik zo lang moet wachten.”
bron

quote:
Machtsspelletjes met grote winkelketens
Soms 120 dagen wachten tot er wordt betaald

Het zijn harde machtsspelletjes die gespeeld worden tussen winkelketens en leveranciers.

Twintig jaar geleden betaalde iedereen nog gewoon binnen dertig dagen zijn rekening. Maar dat is allang niet meer zo. Niet alleen V&D, maar ook Hema en Albert Heijn knijpen hun leveranciers uit als het gaat om betalingstermijnen. Zestig dagen is geen uitzondering meer; negentig dagen ook niet. En bij V&D moesten leveranciers soms zelfs tot 120 dagen wachten voordat werd betaald.

Die lange betalingstermijnen zijn de leveranciers een doorn in het oog. In de wet lijken we te hebben geregeld dat er binnen dertig dagen betaald moet worden, maar in de praktijk werkt het toch anders. „Er zijn regels genoeg”, zegt Dirk Mulder, econoom bij ING Bank.

„Het oprekken van de betalingstermijn is een truc geweest van grote partijen, ingegeven door private equity-partijen, die door het oprekken van de betalingstermijn krediet hebben geregeld voor zichzelf. Schuldeisers financieren daarmee een stuk van het werkkapitaal. Het is de macht van een grote winkelketen die leveranciers dwingt om daarin mee te gaan. Dan is het voor een leverancier stikken of slikken.”

Ook met het zogeheten eigendomsrecht wordt gespeeld. Zelfs in een situatie van uitstel van betaling deelde V&D de lakens uit. Het bedrijf liet zijn leveranciers vorige week weten dat voor producten die nu in de winkels worden verkocht en waarop een eigendomsrecht blijkt te rusten, aan de betreffende leverancier een vergoeding wordt voldaan van 70 procent van de inkoopwaarde. Dat alles met een maximum van 70 procent van de gerealiseerde verkoopprijs in de winkels.

De leden van branchevereniging Modint ondervinden het aan den lijve. Voorzitter Patric Hanselman noemt het inkoopmacht. „Met vertegenwoordigers van winkelbedrijven hebben we regelmatig om de tafel gezeten. Maar hun wil is vaak wet. Als je stennis gaat schoppen, ben je gewoon een opdracht kwijt.”

Hanselman vindt dan ook dat leveranciers een sterkere onderhandelingspositie moeten krijgen. „De balans is nu vaak zoek. Een gezond evenwicht in handelsrelaties is belangrijk. Het kan echt stukken beter.”

Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, huilt echter niet mee met de leveranciers. „Het is erg naļef dat je als leverancier geen voorzorgsmaatregelen neemt. Iedereen wist dat het slecht ging met V&D. In de zomer stapten de banken al uit V&D. Dat weet je toch? Als de banken eruit stappen, moet je serieus heroverwegen of je nog wel wil leveren aan V&D. De kleinere leveranciers hebben simpelweg verkeerd beleid gevoerd.”
bron

quote:
Mart Visser wacht af

Ook couturier Mart Visser krijgt nog geld van V&D. Sinds een paar jaar maakt de ontwerper dames- en kinderkleding voor het warenhuis. De collectie heeft altijd goed gelopen en werd verkocht in zogeheten shop in shops van ongeveer veertig vierkante meter. Door de samenwerking van V&D met de Duitse warenhuisketen Karstadt kwam de collectie van Visser daar ook te hangen. Een woordvoerster wil echter nog geen commentaar geven op het faillissement van V&D en wat dat de couturier heeft gekost. „Wij wachten af totdat er meer duidelijkheid is.”
bron
  woensdag 6 januari 2016 @ 17:54:12 #274
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_158877788
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 17:23 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hoe is het parkeer beleid ten opzichte van de winstgevende en de verliezende panden b.v

Volgens mij is er wel een verband in te vinden lijkt me?
Schiphol even daar gelaten, daar die mensen welke daar vertoeven of moeten zijn denk ik wel afgezet zouden kunnen worden daar.

Is het niet zo dat er overal munt uitgeslagen word.
Dan is de keus voor de mensen snel gelegd niet, dan maar internet winkelen, en het liefste nog over de grens ook nog of niet?
btw gunstiger parkeren niet meer lekker thuis afgeleverd, eten zoals de pot schaft thuis dus.
Wat wil men nog meer dan?
Geen idee. :+ Maar de meeste losse restaurants hebben toch wel een (gratis) parkeerplaats. En meestal nog groot ook.
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
pi_158880253
Ik was vanmiddag in de V&D in Eindhoven. Wat kleins gekocht. Wat ik zocht (een bankpasjeshouder) was te duur en het schap was 1 grote rommel, er waren 2 medewerkers het aan het leegruimen. De kwaliteit was in principe prima, maar alle aanbiedingen waren er al uit zeiden zij.

Ik ben op alle verdiepingen geweest en het viel me op dat sommige dingen al in geen tijd meer waren schoongemaakt. Zonde eigenlijk. Er was nog een halve afdeling met kerstspullen. Net alsof de medewerkers begonnen waren met opruimen maar ineens gestopt waren.

Het was niet leeg maar ook niet heel druk. Er zijn wel wat koopjes dus als je nog wilt gaan dan zou ik niet al te lang meer wachten, volgende maand kan het ineens weer anders zijn.

Het is eigenlijk niet voor te stellen dat het straks dicht zou zijn. Toegegeven, ik heb niet direct iets nodig en sommige artikelen zijn twijfelachtig boven de prijs die ik ervoor over heb (en ik ben geen Primark schraper) maar toch. Een paar sokken zou ik zo kopen daar, of een potje verf (als ik zou schilderen). Dat lijken me niet echt producten die je online koopt (ik niet althans).

Het gekke is dat 1 van de verdiepingen die er nog het beste uitziet, kinderkleding, op de bovenste etage zit. Juist terwijl er altijd kinderen worden geboren en ik links en rechts kinderkleding boetiekjes zie die nog prima zaken doen. Die kunnen niet op tegen het assortiment van V&D. Waarom dan op de hoogste etage?

Herenkleding kan nog best wat worden met die merkartikelen. Dameskleding heb ik geen verstand van. Merkartikelen blijven, daar zit een idee en marketing achter. Een collectie wordt zorgvuldig uitgestald. Het eigen merk van V&D (LIV) heb ik veel meer mijn twijfels bij. Het wordt nu gedumpt voor 70% korting, maar ziet er m.i. niet veel mooier uit dan iets van de C&A of Zara.

Het rare is ook dat er een TK MAXX geopend is in de Heuvel. Het is een kruising tussen Vögele / C&A en Xenos en ik weet niet waarom die nu ineens wel omzet gaan draaien met een groot filiaal van 2 verdiepingen. Wat doen zij wat V&D niet kan? Zo goedkoop leek het me daar niet.

Ik denk dat de enige overlevingskans is voor V&D als het assortiment drastisch wordt ingekrompen. Maar een prijsvechter worden, dat hopelijk nooit. Er zit nu een "so low xxl" dumpzaak in de locatie die vroeger de Forecast was (Rechtestraat) en het ziet er echt niet uit die graaibakken. Met 20 wasknijpers voor 1 euro en dat soort troep. Die discounters hebben het ook lastig, ik zag dat de TEDI (Duitse soort Action, lijkt qua uitstraling op Zeeman) ook al weggaat, het pand staat weer te huur.
Friettent dikke Willie, met Willie
  woensdag 6 januari 2016 @ 19:39:42 #276
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_158880500
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 17:43 schreef Mylene het volgende:
[..]
bron
[..]
bron
[..]
bron
Mooi gesignaleerd. Veel is al gepasseerd en we kunnen daarbij concluderen dat het een neerwaartse spiraal is. Vooral het spelen met getallen en daarbij blijven oprekken van condities heeft een breekgrens.

Ik snap de ondernemer maar kan er met m'n verstand niet bij dat je je zover laat -en het zover kan komen dat je schade oploopt. Helaas hangt de wereld zo aan elkaar. Alleen door zelf een streep te trekken, kom je uit die spiraal.

Ondernemen is risico nemen totdat het crimineel wordt wat stelen en chanteren heet.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_158882446
Voor Scapino is inmiddels ook uitstel van betaling verleend door de rechtbank. En mooi nog even een nieuwsbrief sturen, online bestellingen vanaf 50 euro met 15 euro korting. Nou kun je daar wel achteraf betalen, maar het lijkt me toch niet handig :')

Ben bang dat er nog wel een aantal andere winkels/ketens gaan volgen :N
Nobody ever seems to remember life is a game we play
  woensdag 6 januari 2016 @ 21:32:32 #278
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_158884436
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 20:40 schreef VixenFromHell het volgende:
Voor Scapino is inmiddels ook uitstel van betaling verleend door de rechtbank. En mooi nog even een nieuwsbrief sturen, online bestellingen vanaf 50 euro met 15 euro korting. Nou kun je daar wel achteraf betalen, maar het lijkt me toch niet handig :')

Ben bang dat er nog wel een aantal andere winkels/ketens gaan volgen :N
Niet raar als je medewerkers de boel saboteren :+

Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_158884644
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 21:32 schreef Maraca het volgende:

[..]

Niet raar als je medewerkers de boel saboteren :+

[ afbeelding ]
Verdomme :')
lekker faxen heel de dag echt genot
pi_158884822
Dat kan niet echt zijn.
Tap tap tap
pi_158884878
Mag hopen van niet, maar mensen kunnen enorm dom zijn _O-
Nobody ever seems to remember life is a game we play
  woensdag 6 januari 2016 @ 21:43:11 #282
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_158884885
Proppen papier in een schoen is niet ongewoon. Maar propjes klein papier is wel vervelend. :')
Isn't it ironic, don't you think
  woensdag 6 januari 2016 @ 22:08:59 #283
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_158885930
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 21:32 schreef Maraca het volgende:

[..]

Niet raar als je medewerkers de boel saboteren :+

[ afbeelding ]
Dit kan gewoon niet toch :|W :')
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
pi_158886474
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 21:32 schreef Maraca het volgende:

[..]

Niet raar als je medewerkers de boel saboteren :+

[ afbeelding ]
Is dit echt?? :o

:|W
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_158886815
Friettent dikke Willie, met Willie
  woensdag 6 januari 2016 @ 23:18:23 #286
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_158888860
Dat reddingsproces hebben/hebben we toch eerder meegemaakt ?
Mislukte toen ook al kantje boord met salaris/voorwaarden in leveren, huurders adknjipen etc waarbij SC nog wat stuivers er in stak. Ik zou niet weten wie/wat die zooi wil overnemen.

De doorstart van La Place zal mi in afgeslankte vorm lopen, ruim 50 zaken van 200 zitten in V&D's, een paar niche zaken in het buitenland. De meest in het oog lopende is Rick's (nou Ja, Ruigershoek). Wie daar of op Schiphol zit, zit altijd wel goed mits je wat schoon werkt.
Langs de snelwegen, is het vaak concurreren met Valkjes op de afrit.

Weet iemand hoeveel La Place's, franchises zijn en/of eigendom/onderdeel zijn van de failliete boedel ?

Wellicht dat AC Restaurants zich (zeker, denk ik) zullen gaan interesseren voor een aantal snelweglocaties en de Lucht weer willen terugveroveren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 6 januari 2016 @ 23:27:04 #287
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_158889155
Ahold voor LaPlace lijkt mij ook wel een leuke. Al je XL's met een LaPlace uitrusten. Het gebeurd al in Zoetermeer en een kiosk in Rotterdam Alexandrium.
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
pi_158893726
Is het wel verstandig dat de PvdA de V&D wil steunen? Hier zullen de concurrenten niet blij mee zijn. De V&D levert niks speciaals. Er zijn tientallen zaken in hetzelfde segment die het beter doen. We hadden beter DAF kunnen steunen. De enige echte Nederlandse autofabrikant hebben we failliet laten gaan. Vliegtuigfabrikant Fokker hebben we ook niet gesteund.
pi_158893822
quote:
2s.gif Op woensdag 6 januari 2016 23:27 schreef Zelfscanner het volgende:
Ahold voor LaPlace lijkt mij ook wel een leuke. Al je XL's met een LaPlace uitrusten. Het gebeurd al in Zoetermeer en een kiosk in Rotterdam Alexandrium.
Ahold en La Place werken in Amerika al samen in horecaconcept. Zou niet gek zijn.
pi_158893832
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 09:44 schreef polderturk het volgende:
Is het wel verstandig dat de PvdA de V&D wil steunen? Hier zullen de concurrenten niet blij mee zijn. De V&D levert niks speciaals. Er zijn tientallen zaken in hetzelfde segment die het beter doen. We hadden beter DAF kunnen steunen. De enige echte Nederlandse autofabrikant hebben we failliet laten gaan. Vliegtuigfabrikant Fokker hebben we ook niet gesteund.
DAF is er weer bovenop gekomen en draait prima. En onderdelen van Fokker ook.
pi_158893915
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2016 09:51 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

DAF is er weer bovenop gekomen en draait prima. En onderdelen van Fokker ook.
Maar de autodivisie van DAF en de vliegtuigproductiedivisie van Fokker zijn weg. Ze hebben alleen de winstgevende delen behouden.
pi_158894009
De autodivisie van Daf was al veel langer weg, het faillisement van de vrachtwagendivisie was in de jaren 93, daarna zijn ze doorgestart.
Pas na de overname door Paccar in 96 ging het echt veel beter.

Van Wikipedia:
quote:
De juridische afwikkeling van het faillissement duurde 19 jaar.
In 2012 werd de zaak definitief afgewikkeld en was daarmee een van de langlopende zaken in Nederland.
Aan ruim 1100 schuldeisers werd in totaal 500 miljoen euro uitgekeerd en dat was ongeveer 10% van hun vorderingen op DAF


[ Bericht 50% gewijzigd door bluemoon23 op 07-01-2016 10:38:39 ]
pi_158894113
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 09:44 schreef polderturk het volgende:
Vliegtuigfabrikant Fokker hebben we ook niet gesteund.
Dat is volgens mij niet zo. Ik meen mij diverse kapitaalinjecties te herinneren...

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)g-van-overheid.dhtml

Fokker had te veel ambities in die zin dat ze niet 1, maar 2 volledig nieuwe vliegtuigen wilden bouwen vanaf scratch. Terwijl er al een hoop techneuten Fokker hadden verlaten voor Amerikaanse vliegtuigbouwers.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_158894561
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 10:04 schreef bluemoon23 het volgende:
De autodivisie van Daf was al veel langer weg, het faillisement van de vrachtwagendivisie was in de jaren 93, daarna zijn ze doorgestart.
Pas na de overname door Paccar in 96 ging het echt veel beter.

Van Wikipedia:

[..]

Vergeet niet dat in 96 de economie enorm is gaan groeien, natuurlijk enorm goed voor de verkoop van vrachtwagens.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_158894583
quote:
Heel begrijpelijk, want het vertrouwen in Sun Capital is helemaal weg.
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_158894586
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2016 09:51 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

DAF is er weer bovenop gekomen en draait prima. En onderdelen van Fokker ook.
Vergeet niet dat Fokker als opleidingsinstituut enorm belangrijk was, een prachtig voorbeeld van opleiding binnen een bedrijf. Toen Fokker failliet ging stonden de bedrijven te springen om deze mensen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_158894602
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 10:41 schreef F1gamer het volgende:

[..]

Heel begrijpelijk, want het vertrouwen in Sun Capital is helemaal weg.
Ze mogen hun handjes dichtknijpen als er uberhaupt een investeerder komt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 7 januari 2016 @ 11:53:53 #298
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_158896137
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 10:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vergeet niet dat Fokker als opleidingsinstituut enorm belangrijk was, een prachtig voorbeeld van opleiding binnen een bedrijf. Toen Fokker failliet ging stonden de bedrijven te springen om deze mensen.
Pcies, Fokker/DAF (onderdelen) konden o.a. doorstarten op basis van extreem goed en gemotiveerd personeel. Moet zeggen dat deze unieke kwaliteiten (m.i.) niet meer aanwezig zijn.

Ik vraag mij af maar heb al een triest vermoeden of en welke kwaliteiten er qua doodgeslagen personeel nog over zijn bij V&D of LaPlace zit.
LaPlace is m.i. vooral sterk qua concept en sommige V&D's zitten op een blA-locatie, that's it.
In beide gevallen NoF is de meerwaarde van het personeel laat staan winkel beperkt, dat laat zich m.i. vrij makkelijk om- en inwisselen. Bij en doorstart wil je al helemaal niet dat de oude voet/werkwijze wordt doorgezet.

De zeg maar "ondernemingsgoodwill" lijkt mij zeer beperkt, ook op businesslevel zoals knijpende "inkopers" en momentele wurgcontracten met leveranciers nu niet bepaald een meerwaarde zijn om (ooit) nog zaken te willen doen. Ik zou geen zaken willen doen met de 'nieuwe' Pietersen die mij jaren op inkoopvoorwaarden qua 'krediet' heeft afgeknepen.

Mogelijk kan het magazijn, met de eigen vrachtauto's, doorstarten als soort WebWinkel of overgenomen worden door een Bol of zo als magazijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_158897601
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 19:30 schreef W00fer het volgende:
Het gekke is dat 1 van de verdiepingen die er nog het beste uitziet, kinderkleding, op de bovenste etage zit. Juist terwijl er altijd kinderen worden geboren en ik links en rechts kinderkleding boetiekjes zie die nog prima zaken doen. Die kunnen niet op tegen het assortiment van V&D. Waarom dan op de hoogste etage?
Dat is om klanten een hele tocht langs de andere artikelen te laten maken en dan hopen dat ze nog meer dingen kopen. Dat gebeurt wel bij meer winkels dat populaire artikelen op een positie staan dat je als consument een flinke wandeltocht moet maken. Zie de ikea waar je vaak eerst door de hele winkel moet voordat je in het zelfbediening magazijn terecht kan komen. :D
pi_158897707
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 10:42 schreef raptorix het volgende:

[..]

Vergeet niet dat Fokker als opleidingsinstituut enorm belangrijk was, een prachtig voorbeeld van opleiding binnen een bedrijf. Toen Fokker failliet ging stonden de bedrijven te springen om deze mensen.
Net zoals de oud technische medewerkers van philips die hun bedrijfsschool hadden doorlopen ook gewilde krachten waren. Dat waren wel bedrijven die een lange termijn visie hadden toendertijd, maar tegen de neoliberale korte termijn boekhouders mentaliteit is niet te vechten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')