abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 21 november 2002 @ 17:07:11 #1
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_6927748
Het is alweer een tijdje geleden, maar ik sprak laatst met een kennis van me, over depressie. Ik vertelde hem dat ik daar lang last van gehad heb, en dat ik ook nog af en toe een dipje heb.

Daarna vertelde hij mij iets opmerkelijks. Zijn vriendin was namelijk ook depressief, en zij dacht dat dit misschien wel kwam door de anticonceptiepil die ze gebruikte. Een vriendin van haar had dit namelijk ook; haar depressie ging weg nadat ze met het gebruik van de pil gestopt was.

We hebben nog wat verder over dit onderwerp doorgepraat, maar nog steeds lijkt het mij onlogisch dat depressie veroorzaakt kan worden door het gebruik van een anticonceptiepil.

Op internet heb ik verschillende artikelen gevonden die zeggen dat depressief worden, door bijwerkingen van de pil wel degelijk mogelijk is. Officieel onderzoek is er niet naar gedaan, maar ook in de bijsluiter van mijn pil staat dat stemmingsveranderingen een bijwerking van de pil kunnen zijn.


Wat denk jij, kan depressiviteit een bijwerking zijn van de pil? Is dit klinkklare onzin? Of is het voor mensen die depressief zijn "zonder echte reden" een goede optie om te stoppen met de pil?


Artikelen hierover:
Can the pill make you crazy?
Possible Side Affect of the Pill - Depression

pi_6928126
dat je van de pil depressief kunt worden is inderdaad waar, mijn vriendin is daarom overgestapt op een andere pil waar zij geen noemenswaardige bijwerkingen van ondervind. Deze pil heet "Cerazette" en wordt geproduceerd door organon, er kleeft echter 1 nadeel aan: de pil moet op een vast tijdstip worden ingenomen anders is hij niet veilig. Vraag er anders eens naar bij je huisarts.

Succes

  donderdag 21 november 2002 @ 17:30:51 #3
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_6928206
Bedankt voor je reactie.

Voor de duidelijkheid: ik ben niet op zoek naar advies, inmiddels ben ik al anderhalf jaar niet meer depressief. Ik hoop alleen een discussie uit te lokken.

Wat was voor jou de reden dat je vriendin dacht dat haar depressiviteit kwam door het gebruik van de pil?

pi_6928899
Lijkt mij heel goed kunnen. Hormonen zijn gekke dingen, ze beinvloeden immers alles in je lichaam, dus ook hoe je je voelt. Het is al duidelijk dat de pil je sexdrive kan beinvloeden. De kans dat de pil je depresief maakt lijkt mij dus heel goed mogelijk.
pi_7209573
Haar vader is huisarts dus vandaar ...
  donderdag 12 december 2002 @ 13:49:18 #6
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7290152
*klein schopje*

Heeft er nog iemand ervaring hiermee?

  donderdag 12 december 2002 @ 14:07:55 #7
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_7290517
Ja! ik slikte Diane35 en had gigantisch last van humeurigheid en stemmingswisselingen. Ik heb bij de dokter een andere pil gevraagd en echt ALLE vervelende klachten zijn verdwenen. Ga dus gewoon even langs je huisarts of bel hem/haar (mijne heeft bijv. een receptenlijn, je hoeft alleen maar te bellen en te zeggen wat de klachten zijn en je krijgt een nieuwe pil)
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_7290902
Tuurlijk.

In je hoofd worden verschillende stoffen aangemaakt.
Deze stoffen zorgen o.a. voor de balans van je stemming.

De PIL bevat ook dergelijke stoffen... als de balans hierdoor verkeerd komt... kán het dus zeer zeker meewerken aan het worden van depressief.


Hormonen en aanverwante stofjes zijn vreemde dingen.

Ikzelf ben een paar jaar terug bevallen van mijn 1e kindje.
Na de zwangerschap ben ik weer aan de pil gegaan... bekend was al dat mijn hormoonhuishouding van slag was..
Syptomen: Ik was ná de zwanger schap nog steeds ruim 35 kilo zwaarder dan ervoor.... én ik zat NIET lekker in mijn vel.... De arts zei dat het door mijn hormoonhuishouding kwam... hij noemde het " postnatale depressie ". Gelijk gaf hij me seroxat...
Ik was hier fel op tegen... had ook het gevoel dat het mede zo " moeilijk " allemaal ging doordat ik gelijk met de pil was begonnen weer.

Ik bedoel.. iets dat NIET in de juiste balans is... daar stop je toch gen dingen bij die afgestemd zijn op een huishouding die wél in balans is ?

Tenminste zo voelde het bij mij...

Na een tijd aanmodderen heb ik zelf de knoop doorgehakt...
gestopt met de pil.... na twee weekjes had ik mijn energie en levenslust weer terug !!!!!!!

Bijkomend fijn feit was dat ook de kilo´s er weer vanaf vlogen ( zónder dieet...zónder sport ).

De pil heeft dus wel degelijk grote invloed op je lichaam en je geestelijke gesteldheid ( die grotendeels geregeld wordt ).

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_7291375
quote:
Op donderdag 12 december 2002 14:07 schreef SEMTEX het volgende:
Ja! ik slikte Diane35 en had gigantisch last van humeurigheid en stemmingswisselingen. Ik heb bij de dokter een andere pil gevraagd en echt ALLE vervelende klachten zijn verdwenen. Ga dus gewoon even langs je huisarts of bel hem/haar (mijne heeft bijv. een receptenlijn, je hoeft alleen maar te bellen en te zeggen wat de klachten zijn en je krijgt een nieuwe pil)
Echt? Misschien dat ik dan ook maar even mijn huisarts moet bellen..ik slik ook al een tijdje Diane35 en ook ik merk dat ik erg vaak last heb van stemmingswisselingen en ook erg vaak chagrijnig ben...ik weet natuurlijk niet zeker of het echt door die pil komt..maar ik kan het altijd proberen..
  donderdag 12 december 2002 @ 14:55:06 #10
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7291495
Welke pil werkt dan wel goed, of verschilt dat ook per persoon? Ik gebruik zelf Meliane.

Mij lijkt het echt zo onlogisch dat de pil stemmingswisselingen kan veroorzaken; ik kan hier namelijk ook niet echt een medische verklaring voor vinden.

pi_7291513
quote:
Op donderdag 12 december 2002 14:55 schreef Christine het volgende:
Welke pil werkt dan wel goed, of verschilt dat ook per persoon? Ik gebruik zelf Meliane.

Mij lijkt het echt zo onlogisch dat de pil stemmingswisselingen kan veroorzaken; ik kan hier namelijk ook niet echt een medische verklaring voor vinden.


Lees mijn post...

medisch is het juist heel goed uit te leggen..


edit: en ja het verschilt per persoon... niemand zit hetzelfde in elkaar...en de aanmaak van stofjes wisselt ook.

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  donderdag 12 december 2002 @ 14:57:53 #12
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7291558
quote:
Op donderdag 12 december 2002 14:55 schreef Mirage het volgende:

[..]

Lees mijn post...

medisch is het juist heel goed uit te leggen..


Ja, maar jij hebt het over een hormoonhuishouding die toch al van slag was (vanwege de zwangerschap en bevalling). Dat lijkt me een ander verhaal dan wanneer je hormoonhuishouding "normaal" is?
pi_7291602
quote:
Op donderdag 12 december 2002 14:57 schreef Christine het volgende:

[..]

Ja, maar jij hebt het over een hormoonhuishouding die toch al van slag was (vanwege de zwangerschap en bevalling). Dat lijkt me een ander verhaal dan wanneer je hormoonhuishouding "normaal" is?


wat denk je dat de pil doet dan ??

De pil maakt je hormoonhuishouding ook anders... ( zo zorgt het ervoor dat je niet zwanger raakt )

als jij heir gevoelig voor bent dan heeft dit invloed op je stemming.
Dit kan zowel in positieve als negatieve zin werken.

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  donderdag 12 december 2002 @ 15:01:32 #14
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7291640
quote:
Op donderdag 12 december 2002 14:59 schreef Mirage het volgende:

[..]

wat denk je dat de pil doet dan ??

De pil maakt je hormoonhuishouding ook anders... ( zo zorgt het ervoor dat je niet zwanger raakt )

als jij heir gevoelig voor bent dan heeft dit invloed op je stemming.
Dit kan zowel in positieve als negatieve zin werken.


Oké dat snap ik maar op een bepaald moment komt daar dan toch ook balans in?
pi_7291695
quote:
Op donderdag 12 december 2002 15:01 schreef Christine het volgende:

[..]

Oké dat snap ik maar op een bepaald moment komt daar dan toch ook balans in?


Dat ligt dus aan je lichaam.... aan je eigen aanmaak etc..

Daarom is het ook voor een ieder verschillend.. zelf uittesten dus.

de plek waar de stofjes gemaakt worden zit als ik het goed heb onder aan de achterhoofd ( binnenin dan )

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_7291874
Jaaaaa! Ik ook! Had eerst Diane, toen Microgynon (ofzo), Minulet, Triminulet, Cilest en toen ben ik maar van wanhoop gestopt. Volgens mijn toenmalige huisarts kon het echt niet door de pil komen omdat ik steeds een lichtere pil kreeg, maar de klachten bleven. Volgens mijn vriendinnen kon het echt niet door de pil komen. Ik had ontzettende moodswings, eerst depri en dan weer superagressief. Net of ik elk moment op scherp stond. Mijn moeder had er vroeger ook last van en die is toen maar gestopt met pil en overgestapt op spiraaltje. Dat heb ik nu ook en bevalt prima. Ben eigenlijk ook wel blij dat ik niet meer van die hormonentroep gebruik.
Ik hoop dat je ook iets vind wat beter bij je past en je daardoor beter voelt en ga op je eigen gevoel af!
Suc6!
  donderdag 12 december 2002 @ 17:37:05 #17
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_7295116
quote:
Op donderdag 12 december 2002 14:49 schreef Tania18 het volgende:

[..]

Echt? Misschien dat ik dan ook maar even mijn huisarts moet bellen..ik slik ook al een tijdje Diane35 en ook ik merk dat ik erg vaak last heb van stemmingswisselingen en ook erg vaak chagrijnig ben...ik weet natuurlijk niet zeker of het echt door die pil komt..maar ik kan het altijd proberen..


Diane35 is 1 van de zwaardere pillen. Als je er erg veel last van hebt, is-ie ms gewoon te zwaar voor je. Vragen aan je huisarts kan echt geen kwaad.

En waarom bestaan die fucking rutgershuizen niet meer?

In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  donderdag 12 december 2002 @ 23:56:10 #18
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7304270
Welke pil gebruik je nu, semtex?

Ik sprak over dit onderwerp met een kennis van me, die vrij veel weet van hormonen. Zij vond het niet echt logisch dat er een direct verband zou bestaan tussen het gebruik van de pil en depressieve gevoelens.

Is het niet zo dat dit één van de vele redenen kan zijn, en dat het er maar net van af hangt hoe vatbaar je daarvoor bent? In één van de artikelen waar ik in mijn openingspost naar linkte, wordt genoemd dat 30% van de pilgebruikers depressieve klachten eraan overhouden... zijn deze getallen niet wat overdreven?

  vrijdag 13 december 2002 @ 00:00:41 #19
37835 Anemoon
I am a human being??
pi_7304375
Ja, ik werd er ook nogal apathisch en afgevlakt van.

Das hetzelfde als depressief, dacht ik.

  maandag 7 februari 2005 @ 13:21:07 #20
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_24970005
*schopje*

Ik vond dit topic vandaag weer terug, en moet absoluut terugkomen op mijn vorige standpunt. Afgelopen december ben ik gestopt met de pil, en sindsdien voel ik me beter dan ooit tevoren. Al die hormonen doen kennelijk dus toch iets met je gemoedstoestand.

Het rare vind ik wel dat ik op internet verschillende verhalen erover lees... veel sites zeggen dat depressies niet of nauwelijks veroorzaakt worden door het gebruik van de pil, maar op verschillende fora lees je andere verhalen.

Zijn er nog meer mensen met ervaringen op dit gebied?
pi_24970101
Ik heb ook een tijdje de pil gebruikt,maar werd ook er ook behoorlijk depri van
Na een weekje maar weer mee gestopt
  maandag 7 februari 2005 @ 13:32:23 #22
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_24970180
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:21 schreef Christine het volgende:
Zijn er nog meer mensen met ervaringen op dit gebied?
Ja, precies dezelfde als jij. Rare is alleen dat je het pas merkt als je stopt en niet gelijk als je (weer) begint. Het lijkt dus (in mijn ervaring) dat de negatieve bijwerkingen zich langzaam opbouwen. Ik denk dan ook dat er misschien best wel veel vrouwen zijn die er last van hebben, maar niet beseffen dat het door de pil veroorzaakt wordt. Je stopt immers niet zomaar even met de pil. Ik ben er destijds ook min of meer 'toevallig' achtergekomen.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_24970199
Ik geloof er wel in, alleen niet in de grote getallen die hier op Fok! voorkomen.

Uit testen met placebo's en echte pillen bij groepen vrouwen is gebleken dat 5 tot 10 % van de gebruiksters daadwerkelijk depressief wordt van de pil, bij de rest bleek het psychisch te zijn. Zo waren er vrouwen die claimden depressief te worden, maar een placebo slikten. Ze werden dus depressief van het idee.

Het is echter vanaf mijn positie niet te bepalen bij wie het nou tussen de oren zit en bij wie niet, dus het blijft een groot grijs gebied. En tja, ook al is het psychisch, de slikster ondervindt toch hinder van de pil...

Zelf overigens nergens last van. Althans, ben nu vier jaar aan de pil en ken mijzelf niet anders dan zoals ik nu ben, zo was ik ook voordat ik de pil ging slikken... (al kon ik toen de puberteit de schuld geven van zinloze huilbuien en nachten vol getob. Zit volgens mij gewoon in mijn karakter)
  maandag 7 februari 2005 @ 13:35:02 #24
84469 Emmy88
Fungus Amongus
pi_24970223
Als de pil zulke hoge doseringen hormonen heeft, kun je ook de anticonceptiepleister gebruiken. Dat is redelijk nieuw in de anticonceptie. Volgens mijn huisarts zitten daar veel minder hormonen in.

Zelf heb ik het nog niet geplakt, maar ga het binnekort proberen. Het lijkt me dat je daar dan minder of helemaal niet depressief van wordt, omdat de doseringen lager zijn.

Heeft iemand al ervaring met evt. depressies door de pleister?
I believe that the unconscious mind can take in much more information than we can take in consciously.
Besides that I am basically a lazy person and I don't want to think about it.
  maandag 7 februari 2005 @ 13:36:35 #25
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_24970256
Btw, depressief was in mijn geval een groot woord. Niet depressief, maar wel een beetje afgevlakt. En vooral ook minder zin in seks. Op zich kun je zeggen dat de pil als anticonceptie wel goed werkt natuurlijk.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')